Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با پایان سال میلادی و احتمال لغو تحریم ها و برخی برنامه های کوتاه مدت از جمله افت نرخ بهره بین بانکی و از میان برداشته شدن مسابقه جذب سپرده ها بین بانک ها تاثیری موقت در بازار پدید آمده است.

 بوی پول تازه در بورس

بورس24 : افزایش 221 واحد دیگر بر شاخص کل بازار سهام موجب شد تا حجم معاملات در بورس تهران با احتساب معاملات بلوکی و کد به کدی از 550 میلیون سهم بگذرد و در فرابورس هم تقریبا 223 میلیون برگه اوراق بهادار معامله شود. نزدیک شدن به ابتدای سال میلادی جدید، ارسال بخش عمده ای از اورانیوم غنی شده به روسیه و انجام مرحله ای دیگر از تعهدات داخلی برجام، نظر مثبت غربی ها را برای تداوم روند مثبت توافقات در برداشته است. بازار سهام علاوه بر اخبار مثبت سیاست های پولی به این شرایط نیز واکنش مثبتی نشان می دهد. البته هنوز بازار منتظر رفع ابهامات بیشتری است.

حضور مردم نشانه مثبتی است
محمد علی احمد زاد اصل ، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر به خبرنگار ما گفت: با پایان سال میلادی و احتمال لغو تحریم ها  و برخی برنامه های کوتاه مدت از جمله افت  نرخ بهره بین بانکی و از میان برداشته شدن مسابقه جذب سپرده ها بین بانک ها تاثیری موقت در بازار پدید آمده است. این روند البته تا نشستن آثار واقعی آن بر صورت های مالی بانکی بازار سهام را کاملا راضی نخواهد کرد. این اتفاق در عمل باید مشخص شود و تمهیدات بانک ها می تواند نقش پر رنگ تری داشته باشد. اینکه سیاست جذب سپرده بعد نیز بخواهد ادامه یابد البته از زیر ذره بین فعالان بورس به دور نخواهد ماند.
احمد زاد ادامه داد: اتفاق مهم بعدی که در این روزها در بازار سهام رخ می دهد، هدف قرار گرفتن شرکت های کوچک است. در سال های اخیر ارزش بازار سرمایه تقریبا 200 هزار میلیارد تومان کوچکتر شده که عدد بسیار بزرگی است. این روند موجب شده تا هر سهمی ارزنده بشود. در این میان حقوقی ها شرکت های کوچکتر را هدف گرفته اند. در این میان خطر حبابی شدن قیمت ها دراین سهم ها وجود دارد. در واقع سهامدار عمده در پاره ای مواقع برای تامین نقدینگی به این شرایط دامن می زند. در عین حال همین اقبال نیم بند مردم به بازار سهام را باید به عنوان نشانه ای مثبت ارزیابی کرد و نباید مردم را ترساند.
وی افزود: در حالی برخی سهام کوچک موجی از تحرک را در بازار به وجود آورده اند، که هنوز سهام  شرکت بزرگی مانند مپنا تکان لازم  را نخورده است. بازار باید دوباره بر عملکرد سهام بزرگ قرار گیرد.  بهبود بازار در این روزها علامت مثبتی از حضور مردم است که به دنبال تداوم خوش بینی ها حضور خود را حفظ کرده اند که باید شکلی واقعی تر به خود بگیرد. باید پول تازه یا fresh  money وارد بازار شود. فعلا برخی سهام جابجا می شوند. در هر حال رفع تحریم ها، با حضور سرمایه گذاران حقیقی در بازار سرمایه و رغبت حقوقی ها به عرضه  بازار را به سمت تعادل بهتری پیش می برد و انتظار بر این است که آرام آرام رونق دوباره به بورس باز گردد.
وی در عین حال گفت: بازار سرمایه تقریبا بعد از 2 سال رخوت و رکود شرایطی را سپری می کند، که هنوز نگرانی های سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه از بین نرفته است. در این میان نگرانی های داخلی برای فعالان بازار سرمایه ابهاماتی را در خصوص سیاست های پایدار اقتصادی دولت باقی گذارده است.
وی افزود: اینکه دولت هنوز سیاست های با ثباتی را در پیش نگرفته و در بخش های مختلف صنعتی هنوز شرایط قابل پیش بینی برای فعالان بازار وجود ندارد. به طور مثال در بخش نفت و گاز و پتروشیمی سیاست های خردمندانه ای دیده نمی شود. احمدزاد اصل ادامه داد: هنوز مشخص نیست که دولت برای مقابله مقاومتی  با کاهش قیمت نفت و درآمدهای نفتی چه برنامه ای دارد. نحوه برخورد دولت با این کاهش چگونه است.از چه محلی می خواهد این کاهش را جبران کند. اینکه سیاست دولت افزایش فروش نفت، بالا بردن برخی قیمت ها مانند نرخ خرواک پتروشیمی ها و یا مواردی این چنین است، هنوز در هاله ای از ابهام است. مالیات ستانی که 70 درصد برنامه دولت را در بودجه سال آینده تشکیل می دهد، آیا بر اساس مالیات بر درآمد اتفاق خواهد افتاد و یا اینکه اجبار برای بنگاه ها در پرداخت با وجود درآمد یا حتی بدون وجود درآمد واقعی رقم خواهد خورد و به هر ترتیب از بنگاه ها دریافت خواهد شد؟ سیاست قبض و بسط مالیاتی ممکن است آنقدر ادامه یابد تا این حجم از مالیات از بنگاه ها دریافت شود. همین عامل خود ایجاد نگرانی کرده است.
مدیر عامل سرمایه گذاری گروه  صنایع بهشهر گفت: نبود سیاست های بلند مدت و پایدار باعث شده تا حقوقی ها فعلا رغبتی برای تحرک در بازار سهام از خود نشان ندهند.
دلیل  تقاضای زیاد برای اوراق بدهی
همچنین همایون دارابی  معامله گر و کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار  به سمت نمادهای کوچک چرخیده، گفت: نمادهای بزرگ مشکلات بزرگ دارند. از این رو نمادهای کوچک در این روزها مورد توجه هر دو طیف سهامدار حقیقی و حقوقی قرار گرفته است. وی افزود: بر اساس  مصوبه سازمان بورس صندوق های با درآمد ثابت باید 30 درصد از اوراق منتشره بدهی را خریداری کنند. از مجموع 30 هزار میلیارد ریال کل ارزش این صندوق ها تقریبا 10 هزار میلیارد تومان باید برای پر کردن سقف این مصوبه صرف خرید شود که خود به خود بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. بانک ها اغلب این صندوق ها را دارند و اوراق با سودهای 22 درصد مورد هدف قرار گرفته است. در این روزها اوراق به اندازه  تقاضای بازار نیست. از طرفی نقدینگی وارد شده به این اوراق به بورس تزریق نمی شود و در قالب اوراق خزانه دولتی، اوراق شهرداری ها، اوراق سلف نفتی و امثال آن سود نهایی را نصیب بورس نمی کند. فقط به سمت اوراق شبه بدهی می رود.
وی در عین حال گفت: 450 هزار میلیارد تومان در بانک ها گیر افتاده، تورم جهانی به دلیل افت بهای نفت و کومودیتی ها کاهش یافته تورم وارداتی کاهش یافته اما تورم داخلی کم نشده است. از این رو هنوز شرایط پایداری نداریم. بازار بین بانکی نیز مشروط بر اینکه منابع ارزان تری برای مدت بیشتری به آن ها تزریق شود می تواند نرخ سود را کم کرده و در بازار تاثیرات مثبت بر جای بگذارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24