Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تا سال ٩٢ صادرات فولاد به صورت سهمیه ای صورت می گرفت و در آن سال تنها در حدود ٣٠٠هزار تن از این محصول به بازارهای خارجی صادر شد اما دولت یازدهم با حذف سهمیه بندی صادرات فولاد و همچنین قطع ارز وارداتی، شرایط برای رشد صدور این کالا را فراهم کرد. کرباسیان با اعلام اینکه در سال گذشته ٢.۵ میلیون تن فولاد به بازارهای هدف صادر شد تاکید کرد: صادرات یکی از راهکارهای دولت برای برون رفت از چالش تقاضای پایین در بازار مصرف داخلی است این در حالی است که به دست آوردن بازارهای جدید نیازمند برنامه بلند مدت و اتخاذ سیاست های تسهیل کننده صادرات از جمله پرداخت جوایز صادراتی است...

سیگنال بورس کالا به بازار فولاد ؛ عجیب ولی واقعی!

بورس24 :عرضه تیرآهن 1200 تومانی ذوب آهن در بورس کالا باعث شد تا یک جو منفی جدید در بازار تیرآهن ایجاد شود که کاهش قیمت های شدیدی را به همراه داشت. از سوی دیگر قیمت های میلگرد تقریباً به ثبات رسیده و نوسان قیمت چندانی ندارد هرچند که هنوز نمی توان با صراحت از عدم کاهش بهای این کالا سخن گفت.

پس از کاهش محدود قیمت های تیرآهن سایزهای 14 ، 16 و 18 در روز گذشته این بار روند کاهشی جدید و شدیدی را در بازار مخصوصاً برای سایزهای 14 و 16 شاهد هستیم که باعث شد تا نرخ های بسیار پایینی تجربه شود. به عنوان مثال قیمت تیرآهن سایز 14 برابر با 237 هزار تومان و سایز 16 نیز 300 هزار تومان پیشنهاد شد ولی به تمامی بازار سرایت نکرد. دلیل اصلی این وضعیت را باید در قیمت های پیشنهادی در بورس کالا جستجو کرد که سایزهای 14 و 16 تیرآهن ذوب آهن برای خرید نقدی با بهای 1200 تومان در هر کیلوگرم اعلام نرخ شد که نهایتاً بازار این کالا را نیز در نوردید. به نظر می رسد این نرخ ها به سرعت به بازار داخلی سرایت خواهد کرد و می تواند روند کاهشی جدیدی را در بازار تیرآهن ایجاد کند. توجه به این معامله در بورس کالا نشان می دهد که این عرضه برای تسویه بدهی صورت گرفته ولی در هر حال به بازار داخلی وارد خواهد شد. به نظر می رسد استراتژی فروش ذوب آهن در روزهای آینده تغییر جدی را در پیش خواهد گرفت که در کل می تواند قیمت های پایین تری را برای این بازار به همراه داشته باشد.

در بازار میلگرد شاهد ورود به فاز پیچیده ای هستیم زیرا از یک سو قیمت های اعلامی از سوی کارخانجات و یا لیست های فروش رسمی نسبتاً با ثبات اعلام می شود ولی از سوی دیگر برخی از فروشندگان در هنگام معامله از تخفیفات گسترده ای صحبت کرده و قیمت های پایین تری به ثبت می رسد. از سوی دیگر باز هم قیمت میلگردهای نیشابور در بازار تهران به رغم ثبات نرخ ها از کارخانه ، کاهشی است که نشان می دهد شرایط فروش از این تولیدکننده مدیریت شده نیست. این موارد باعث می شود که در حالی که بازار میل به ثبات نرخ دارد ولی باز هم جهت گیری زیرپوستی آن کاهشی است.

این موارد در حالی است که با بازگشت بارش باران و برف باز هم قیمت قراضه در مسیر رشد قرار گرفته که اجازه کاهش قیمت ها را از بهای شمش دریغ داشته است. همان گونه که در گذشته نیز به آن اشاره کردیم این ویژگی مهم اجازه نخواهد داد تا قیمت انواع نوردی کاهش محسوسی پیدا کند بنابراین در صورتی که ذوب آهن اصفهان و یا میلگرد نیشابور افت قیمت جدی نداشته باشند بازار باز هم می تواند به روند افزایش خود بازگردد. با توجه به مشکلات حمل و نقل در نیمه غربی کشور و همچنین رسیدن این موج بارش به بخش های مرکزی و شرقی ، احتمالاً حجم تقاضا کاهش خواهد یافت بنابراین در کوتاه مدت احتمال افت قیمت ها دور از ذهن نخواهد بود هرچند که انتظار سقوط جدی قیمت ها را نداریم.

در بازار کلاف هنوز هم می توان نشانه هایی از کاهش قیمت ها را مشاهده کرد ولی از شتاب آن کاسته شده تا جایی که بهای کلاف 6.5 نطنز همچون روز گذشته 1387 تومان اعلام نرخ می شود. این در حالی است که روند کاهشی قیمت کلاف چینی در بندرامام هنوز ادامه دارد بنابراین ادامه روند افت قیمت ها چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. در معاملات روز یکشنبه قیمت هر کیلوگرم کلاف 6.5 چینی در بازار تهران 1395 تومان و کلاف 6.5 کاشان نیز 1410 تومان اعلام نرخ شد. به نظر می رسد افزایش عرضه های کلاف در کنار قیمت های پایین آن باز هم روند کاهشی موجود در بازار کلاف را ادامه دهد.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

12 دی ماه

13 دی ماه

میزان تغییر

تیرآهن شاخه 14

262 هزار تومان

اعلام موردی

-

تیرآهن شاخه 16

323 هزار تومان

اعلام موردی

-

تیرآهن شاخه 18

338 هزار تومان

338 هزار و 500 تومان

500+

تیرآهن شاخه 20

595 هزار تومان

590 هزار تومان

5000-

تیرآهن شاخه 22

695 هزار تومان

690 هزار تومان

5000-

تیرآهن شاخه 24

815 هزار تومان

810 هزار تومان

5000-

تیرآهن شاخه 27

985 هزار تومان

982 هزار تومان

3000-

قیمت های ذکر شده یکی از کمترین قیمت های اعلامی به شمار رفته و از انبارهای مختلفی استعلام شده است .

بخشی از مهمترین رخدادها در بازار فولاد:

- ثبات قیمت اغلب مصنوعات فولادی در بازار همچون روز گذشته در حالی که برخی محصولات کاهش قیمت محدودی را تجربه کردند.

- اعلام ثبات قیمت های میلگرد قزوین از کارخانه در حالی که بهای این کالا در بازار تهران با ثبات نرخ حالت مبهمی به خود گرفته است.

- عدم کاهش قیمت اغلب کارخانجات نوردی به تبعیت از میلگرد قزوین و در کنار ثبات نسبی بهای شمش

- ثبات قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان از کارخانه در لیست های فروش رسمی در حالی که بهای این کالا در بنگاه اصفهان کاهش نرخ دارد.

- کاهش قیمت تیرآهن در بازار تهران

- عرضه تیرآهن 14 و 16 ذوب آهن اصفهان در بورس کالا با قیمت 1200 تومان ( مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد بورس هم به این نرخ اضافه می شود – این معامله ).

- معامله شمش فولاد خوزستان در بورس کالا با قیمت 1150 تومان

- کاهش مجدد قیمت کلاف چینی در بندر امام برای چندمین روز پیاپی

- بازگشت روند صعودی به بازار قراضه فولادی

- ثبات نسبی قیمت شمش

- جدی شدن افزایش تعرفه واردات انواع فولاد به این صورت که برخی از تعرفه های وارداتی با یکدیگر ادغام خواهد شد.

- ثبات نسبی قیمت دلار

نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

12 دی ماه

13 دی ماه

تغییر قیمت ها

8 قزوین

1222

1222

-

10 قزوین

1157

1157

-

12 قزوین

1157

1157

-

16 ذوب آهن اصفهان

1323

اعلام نشد

-

16 فولاد نیشابور

1245

1245

-

18 ذوب آهن اصفهان

1323

اعلام نشد

-

18 فولاد نیشابور

1245

1243

2-

20 ذوب آهن اصفهان

1323

اعلام نشد

-

20 فولاد نیشابور

1245

1243

2-

22 ذوب آهن اصفهان

1318

اعلام نشد

-

22 فولاد نیشابور

1245

1240

5-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

ایجاد تعادل در زنجیره تولید فولاد از سال آینده

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ثبت رکورد صادرات فولاد تا پایان سال جاری و ایجاد رونق در صنعت فولاد اعلام کرد: از سال آینده با راه اندازی طرح های جدید گندله سازی، 10 میلیون تن به ظرفیت تولید این ماده معدنی افزوده می شود و شاهد ایجاد توازن در این بخش خواهیم بود. مهدی کرباسیان که در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت صنعت فولاد سخن می گفت، در عین حال پیش بینی کرد که میزان صادرات فولاد تا انتهای امسال به 3 میلیون تن می رسد.

وی یادآور شد: تا سال 92 صادرات فولاد به صورت سهمیه ای صورت می گرفت و در آن سال تنها در حدود 300هزار تن از این محصول به بازارهای خارجی صادر شد اما دولت یازدهم با حذف سهمیه بندی صادرات فولاد و همچنین قطع ارز وارداتی، شرایط برای رشد صدور این کالا را فراهم کرد. کرباسیان با اعلام اینکه در سال گذشته 2.5 میلیون تن فولاد به بازارهای هدف صادر شد تاکید کرد: صادرات یکی از راهکارهای دولت برای برون رفت از چالش تقاضای پایین در بازار مصرف داخلی است این در حالی است که به دست آوردن بازارهای جدید نیازمند برنامه بلند مدت و اتخاذ سیاست های تسهیل کننده صادرات از جمله پرداخت جوایز صادراتی است.

وی از توجه معاون اول رییس جمهوری به صادرات کالا به ویژه فولاد خبر داد و گفت: دولت درصدد است میزان تعرفه واردات این کالا را برای صیانت از تولید داخلی دوباره افزایش دهد هرچند در ابتدای سال نیز تعرفه 10 تا 20درصدی برای ورود فولاد وضع کرده بود. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: امروزه کشورهایی که پیشرو تجارت آزاد هستند در برابر ارزان فروشی تولیدات چینی واکنش نشان داده اند و اقدام به افزایش تعرفه واردات کرده اند. در 9 ماه امسال میزان واردات فولاد به 2.7 میلیون تن رسیده است این در شرایطی است که 3 میلیون تن از تولیدات داخل نیز در انبارهای شرکت های تولیدکننده فولاد موجود است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: دولت هند سیاست «تعرفه ایمن» (Safe Tax) را به اجرا گذاشته به این معنی که در مدت چهار روز در برابر ارزان فروشی فولاد چینی، اقدام به بالابردن دیوار تعرفه ها می کند. از همین رو ضروری است که در کشور ما نیز فرایند تصمیم گیری برای تعیین تعرفه ها یا حمایت از تولیدکنندگان، سرعت بیشتری پیدا کند

به گفته وی افت تقاضا در بخش مسکن و خودرو تاثیرمستقیمی بر کاهش فروش کارخانه های تولیدکننده فولاد گذاشته است. رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین به زنجیره تولید فولاد اشاره کرد که از بخش سنگ آهن شروع می شود. به گفته وی از سال های گذشته همواره، نبود موازنه در زنجیره فولاد یکی از دغدغه های دولت بوده است به طوری که در سال جاری نیز با کسری 10 میلیون تنی گندله مواجه هستیم اما از سال آینده با راه اندازی طرح های جدید گندله سازی، 10 میلیون تن به ظرفیت تولید این ماده معدنی افزوده می شود و شاهد ایجاد توازن در این بخش خواهیم بود.

تولید ورق

برای نخستین بار در کشور 30 تن ورق « رنگ چروک» با کیفیت قابل رقابت با انواع مشابه کرهای و چینی در خط ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان تولید شد. این ورق در بازارهای داخلی و صادراتی و بیشتر در بخشهای داخلی ساختمان، دکوراسیون منازل و بعضاً در نمای بیرونی ساختمانها کاربرد دارد. مهندس فرآیند ناحیه نورد سرد در این رابطه گفت: این نوع ورق با ارزش افزوده بالاتر نسبت به ورقهای معمولی از انواع ورقهای ویژه تولیدی در فولاد مبارکه میباشد و در بازارهای داخلی و صادراتی و بیشتر در بخشهای داخلی ساختمان، دکوراسیون منازل و بعضاً در نمای بیرونی ساختمانها کاربرد دارند.

ترکی در خصوص ویژگیهای ورقهای « رنگ چروک» گفت: رنگکاری ورق فولادی از یک طرف با هدف بالا بردن عمر و دوام ورق زیرلایه و از طرف دیگر زیبایی بخشی به ورق انجام میشود. پوشش دهی ورق فولادی با فلزاتی مثل روی و قلع و آلومینیم، باعث ارتقای دوام ورق شده و اثر تخریبی محیطهای خورنده و اکسیدی روی آن را به حداقل میرساند. اعمال پوششهای مختلف توسط رنگهایی با پایه مواد پلیمری، باعث میگردد که ورق علاوه بر محفوظ شدن در مقابل عوامل خورنده مثل آب و رطوبت، ظاهری خوشایند داشته باشد.

وی در توضیح بیشتر کاربرد این نوع ورقها افزود: کاربرد و رنگ ورقهای « رنگ چروک» میتواند متنوع باشد و متناسب با ذائقه بیننده شکلهای مختلفی به خود بگیرد. اغلب رنگها سطحی صاف و براق دارند اما ایجاد بافت روی رنگ و زبر کردن آن میتواند زیبایی خاصی به خصوص در دکوراسیون داخلی منازل داشته باشد. رنگهای چروک نوع خاصی از رنگها هستند که در آنها سطح ورق رنگ شده دارای بافت خاص و چروک است. رنگهای چروک (Wrinkle) به خاطر ظاهر زیبا و ماتی که دارند بیشتر در بخشهای داخلی ساختمان و دکوراسیون منازل قابلیت کاربرد دارند. هرچند به واسطه خواص ضد خوردگی خوب میتوانند در نمای ساختمانها هم استفاده شوند. ترکی خاطر نشان کرد: خواص مکانیکی و چسبندگی خوب رنگ به ورق زیر لایه از دیگر ویژگیهای این نوع پوششهاست. انعطاف پذیری خوب رنگ و مقاومت مناسب آن در مقابل نیروهای ضربهای باعث گردیده، ورقهای رنگی تولیدی با این رنگها به راحتی در مقابل تغییر شکلهای ناشی از فرآیند Roll forming، بدون نگرانی از کندگی رنگ، مقاومت خوبی از خود نشان دهند. این نوع ورقها به واسطه خواص مکانیکی ارتقا یافتهای که دارند در تولید قطعات ساندویچ پانل دارای زوایای تند، مثل شکلهای ذوزنقهای به راحتی مورد استفاده قرارمیگیرند.

وی در خصوص تنوع و ضخامت رنگ ورقهای تولید شده گفت: رال (شماره رنگ) رنگهای تولیدی عبارتند از: 8017 (قهوهای) و 6005 (سبز) که در رنگهای دارای چروک، میزان زبری یا به عبارتی درشتی و ریزی بافت بستگی به ضخامت رنگ دارد. ضخامت رنگهای چروک در ورقهای رنگی حدود 18تا25 میکرون است. در ضخامت 25 میکرون، درشتی بافت بیشتر از ضخامت 18 میکرون است.

مهندس فرآیند ناحیه نورد سرد با اشاره به روش های تولید این نوع محصولات گفت: در روش متداول جهت تولید رنگهای نقش دار(دارای الگو مثل طرح چرم)، ورق رنگی که دارای رنگی با ضخامت حدود 200میکرون است از بین غلتکهای چرخان منقش عبور کرده و نقش غلتک روی ورق اعمال میشود. مزیت رنگهای چروک که اخیراً در خط ورق رنگی تولید شده، این است که در آنها ضخامت رنگ کم است و از طرفی نیاز به تجهیز ایجاد نقش جهت تولید آنها، مرتفع گردیده. با توجه به جدید بودن این گونه پوششها و توجه مشتریان خارجی به محصولات ورق رنگی با ویژگی سطح نقش دار و چروک، میتوان بازار صادرات را روی فروش اینگونه محصولات متمرکزکرد. وی در خاتمه از حمایتهای مدیریت ناحیه نورد سرد و همکاران گروه فنی تولید، و تلاش کارکنان واحد گالوانیزه و رنگی، آزمایشگاهها، فروش، خرید مواد اولیه و انرژی،MPT، کنترل کیفی و تمامی واحدهای همکار که در رسیدن به این اهداف تأثیر به سزایی داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24