Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ارزش معاملات سهام خرد به مبلغی در حدود ١٠٠ میلیارد تومان بالغ گردید که البته در این آمار بلوک‌هایی که به مصلحت در بازار خرد مورد جابجایی قرارگرفته نیز لحاظ شده است...

بورس24 :حوادث روز و شب گذشته در تهران و مشهد در ارتباط با سفارتخانه و نیز کنسولگری عربستان و اخبار بعدازآن که به‌نوعی موجبات افزایش تنش‌ها در منطقه را فراهم می‌کرد به‌دقت از سوی فعالان مورد پیگیری قرار می‌گیرد. حواشی و شایعات مختلفی نیز در این خصوص ایجادشده که بعضاً تا مرحله قطع کامل روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، مهلت 24 ساعته عربستان به دیپلمات‌های ایرانی برای خروج از این کشور و چیزهایی ازاین‌دست هم پیش رفته است.

بر اساس اتفاقات پیش‌آمده بعضاً جناح‌های تندرو در کشورهای عربی پیشنهاد تعطیلی تمامی سفارتخانه‌های خود در ایران را داده‌اند البته شبیه این پیشنهاد از سوی افرادی در آمریکا نیز طرح شد. البته با توجه به موضع‌گیری‌های قاطع رییس‌جمهور در این خصوص و اقدامات وزارت کشور به‌منظور دستگیری افرادی که در این اغتشاشات دست داشته‌اند کمی به آرام‌تر شدن افکار فعالان کمک کرد. شاخص بازار سرمایه در روز جاری متأثر از این خبر چند باری در دامنه منفی و مثبت به شکل الاکلنگ رفت‌وبرگشت داشت و درنهایت با رشد ضعیف 10 واحدی به کار خود خاتمه داد البته شاخص فرابورس در حدود 2 واحد منفی بود. شروع بازار عمدتاً استقبال از شرکت‌های کوچک و با سهام شناوری پایین و مازاد عرضه بر تقاضا در گروه‌های بزرگ بود که البته می‌توان گفت در نیمه بازار به بعد شرایط گروه‌های بزرگ کمی بهتر شد و تقاضا در بعضی نمادهای بانکی و خودرویی افزایش یافت. ارزش معاملات سهام خرد به مبلغی در حدود 100 میلیارد تومان بالغ گردید که البته در این آمار بلوک‌هایی که به مصلحت در بازار خرد مورد جابجایی قرارگرفته نیز لحاظ شده است. امروز آمار تولید و فروش 9 ماهه سایپا نیز منتشر شد. این شرکت حدود 215 هزار دستگاه تولید و 177 هزار دستگاه به فروش رسانیده است. بودجه سال جاری برم بنای تولید 362 هزار و تولید سال مالی قبل 374 هزار دستگاه بوده است. با توجه به آمار 9 ماهه دستیابی به تولید بودجه شده بعید به نظر می‌رسد و احتمالاً تحقق ارقامی در حدود 290 تا 300 هزار دستگاه منطقی‌تر خواهد بود.

در پی درج شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان در 23 شهریور به‌عنوان شصتمین شرکت با نماد شتوکا، بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت شرکت فرابورس با صدور اطلاعیه‌ای‌ زمان قطعی عرضه اولیه این شرکت را نهایی کرد. بر اساس این گزارش، به‌این‌ترتیب روز سه‌شنبه 15 دی‌ماه 20 درصد معادل 14 میلیون سهم شتوکا در بازار دوم معاملات فرابورس و توسط کارگزاری مهر آفرین عرضه می‌شود. قرار است 7.5 میلیون سهم از طریق شبکه کارگزاران فرابورس و 6.5 میلیون سهم دیگر از طریق آنلاین عرضه شود. در این عرضه هیچ‌یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌توانند اقدام به خرید کنند. سهمیه هر کارگزار با همه شعب هم 75 هزار سهم تعیین‌شده است. شتوکا از سال 85 در استان اصفهان آغاز به کارکرده و سرمایه اسمی آن 7 میلیارد تومان و با سال مالی آن 29 اسفند است. در جلسه معارفه امروز این شرکت، نماینده سهامدار عمده شرکت توکارنگ فولاد سپاهان با اشاره به آخرین وضعیت سودآوری این شرکت و شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد به‌عنوان اصلی‌ترین سهامدار عمده شتوکا گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد باهدف کشف قیمت واقعی دارایی‌های خود از طریق بازار سرمایه همواره تلاش کرده تا بتواند سهام شرکت‌های تابع خود را از طریق بورس و فرابورس عرضه کند.

وی در برابر این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به ارزندگی سهام شرکت توکافولاد بهترین نسبت قیمت بر درآمدی برای کشف قیمت این سهم چیست و چه تأثیری می‌تواند بر روی NAV سرمایه‌گذاری توکافولاد داشته باشد، پاسخ داد: تأثیر کشف قیمت این سهم بر روی NAV توکافولاد تأثیر بااهمیتی نبوده اما از بابت تحقق اهداف این شرکت سرمایه‌گذاری مبنی بر شفاف شدن ارزش دارایی‌های شرکت از طریق عرضه در بازار سهام می‌تواند برنامه‌های توکافولاد را محقق کند. در حال حاضر تولید ورق‌های رنگی فولاد مبارکه با کاهش حجمی مواجه شده اما بااین‌همه پیش‌بینی‌های سال آینده حاکی از رشد تولید و فروش در این شرکت دارد؛ اما در مورد P/E( نسبت قیمت بر درآمدی) مناسب برای کشف قیمت سهام «شتوکا» به نظر می‌رسد در محدوده 5.6 تا 5.2 مرتبه بهترین نسبت قیمت بر درآمدی برای این سهم در روز عرضه اولیه باشد. درعین‌حال صفایی راد مدیرعامل شرکت توکارنگ فولاد سپاهان نیز بابیان اینکه آمار واردات ورق‌های رنگی در سال جاری به‌شدت با افزایش مواجه شده عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد مصرف ورق‌های رنگی تا پایان سال 94 بالغ‌بر 300 هزار تن در کشور باشد که حدود 150 هزار تن از این ظرفیت از طریق واردات و مابقی از طریق بازار داخلی تأمین شود. ورق رنگی تابع رشد اقتصادی کشور بوده و اگر در سال آینده شاهد رشد اقتصادی و خروج از رکود باشیم می‌توان انتظار داشت که روند سودآوری تولیدکنندگان ورق رنگی نیز افزایش یابد. به گفته وی، در سال جاری دارایی‌های «شتوکا» در حالی بدون احتساب دانش فنی مورد ارزیابی کارشناسان رسمی قرارگرفته که ارزش دارایی‌های ثابت شرکت بالغ‌بر 14 میلیارد تومان ارزیابی‌شده است. در این حال حاشیه سود شرکت در سال 94، 14 درصد بوده و با توجه به افق برنامه‌ریزی تولید 6 هزار تنی ورق رنگی تا پایان سال 1400 انتظار می‌رود که با افزایش سرمایه 3 میلیارد تومانی، سرمایه فعلی این شرکت تا سال مذکور به 10 میلیارد تومان بالغ شود. به گفته مدیرعامل توکارنگ فولاد سپاهان سود هر سهم پس از کسر مالیات این شرکت در بودجه مالی 94 به ازای هر سهم مبلغ 293 ریال بوده که تا پایان عملکرد 9 ماهه امسال توانسته 75 درصد از این مبلغ را محقق سازد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

برحسب گفته آقای سیف رییس‌کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در ۸ ماهه اول سال ۹۴، به ۹۰۷ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. این رقم در ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه ۲۴.۷ درصد رشد داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۲.۳ درصد افزایش داشته است. بر اساس اعلام رئیس شورای پول و اعتبار، نسبت مطالبات غیر جاری شبکه بانکی به‌کل تسهیلات اعطایی معادل ۱۲.۸ درصد است که این رقم در ابتدای سال معادل ۱۲.۱ درصد بوده و طبیعتاً با توجه تعطیلات پایان سال استنباط عمومی روند نزولی آن است. رئیس شورای پول و اعتبار همچنین از مسدود شدن منابع بانکی در چند بخش گفت: تسهیلات بانکی اعطاشده به دولت، بنگاه‌داری بانک‌ها و مطالبات معوق، حجم زیادی از منابع نظام بانکی را درگیر کرده است درحالی‌که بانک‌ها برای این منابع و سپرده‌ها سود پرداخت می‌کنند. سیف، اشاره‌ای نیز به نرخ‌های سود کرد که باید به تبعیت از تورم، روند نزولی را در پیش گیرند. در این خصوص نرخ بازار بین‌بانکی از ۲۹ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیداکرده است و نرخ سود قابل‌قبول، برای بانک مرکزی نزدیک به نرخ تورم است و باید جهت‌گیری به سمت آن باشد. وی، موضوع تفکیک نرخ سود علی‌الحساب و قطعی و پرداخت سود توسط بانک‌ها بر این اساس را لازم و ضروری دانست و گفت: بانک بایستی در خصوص نرخ سود عقود و مبادلات، پیش‌بینی دقیق انجام دهد و بخشی از آن را به‌صورت علی‌الحساب به مشتریان پرداخت کند. در پایان سال نیز نرخ سود واقعی محاسبه‌شده و مابه‌التفاوت به مشتریان پرداخت شود و بر این اساس نرخ سود علی‌الحساب نمی‌تواند بیشتر از سود واقعی باشد. سیف در خصوص مسائل بعد از برجام گفت: تحریم‌های بین‌المللی در هفته‌های آینده برداشته می‌شود اما بانک‌های ما آمادگی لازم را برای حضور در عرصه بین‌المللی ندارند و در برخی شاخص‌ها با دنیا، ‌ فاصله زیادی داریم و باید تمام تلاش در همه بانک‌ها بر آماده‌سازی برای شروع سریع فعالیت بعد از اجرای برجام باشد. ساماندهی مؤسسات غیرمجاز به‌صورت جدی در حال پیگیری است و دیگر دستگاه‌های نظارتی نیز به کمک بانک مرکزی آمده‌اند. نکته مهم در نحوه برخورد با موضوع است و انتخاب روش‌هایی که حتی‌الامکان منجر به صیانت از سپرده‌های سپرده‌گذاران شود. وی از رقابت ناسالم بانک‌ها در دو حوزه افزایش سپرده و افزایش شعبه انتقاد کرد و افزود: افزایش سپرده و شعبه، الزاماً به سودآوری بانک منجر نمی‌شود و درواقع باید کارایی شعب را بالابریم.

محمدحسن مرادی مدیر طرح و برنامه بانک مسکن گفت: گشایش‌های خوبی در قالب یک دستورالعمل به شعب بانک مسکن برای رونق‌بخش مسکن از روز گذشته ابلاغ‌شده است تا دامنه افرادی که می‌توانند از آن تسهیلات استفاده کنند بیشتر شود. یکی از این گشایش‌ها این بود که افرادی که صندوق پس‌انداز مسکن عادی، جوانان و ساخت از قبل داشتند می‌توانند ترکیبی از اوراق حق تقدم تا سقف 60، 50 و 40 میلیون تومان استفاده کنند. این مشتریان که حدود 3 میلیون و 700 هزار نفر هستند و کسانی که از قبل در صندوق پس‌انداز مسکن عادی، جوانان و صندوق ساخت مسکن اقدام به بازگشایی حساب کرده‌اند مثلاً امتیاز این افراد در صندوق پس‌انداز مسکن عادی که سقف ‌آن 20 میلیون تومان است و یا سقف پرداخت تسهیلات در ساخت مسکن که 30 میلیون تومان است، برایشان این امکان فراهم شد که تسهیلات توأم با اوراق دریافت کنند. افرادی که امتیاز از قبل دارند و در این صندوق‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند می‌توانند تا سقف 60، 50 و 40 میلیون تومان مابه‌التفاوت آن را اوراق دریافت کنند؛ یعنی اگر متقاضی دارای وام 20 میلیون تومانی است می‌تواند 40 میلیون تومان اوراق دریافت کنند و توأم تا سقف 60 میلیون تومان وام (در تهران) بگیرد. نرخ سود صندوق پس‌انداز مسکن عادی که 14 درصد است نرخ سود اوراق هم 18.5 درصد است و هرکدام مدت بازپرداخت خود رادارند و دو دفترچه اقساط برای آن متقاضی صادر می‌شود. مرادی خاطرنشان کرد: یک اتفاق‌ دیگری هم که روز گذشته ابلاغ شد این است که مدت بازپرداخت صندوق پس‌انداز مسکن عادی که 10 سال بود 12 سال شد و 2 سال به مدت بازپرداخت این صندوق هم اضافه شد.

هادی موقعی دبیر کل انجمن شرکت‌های لیزینگ ایران درباره آخرین وضعیت لیزینگ مسکن اظهار کرد: بانک مرکزی قول داده که در دستورالعمل جدید شرکت‌های لیزینگ مجوز لیزینگ مسکن را صادر کند. وی در ادامه بابیان اینکه هنوز این دستورالعمل ابلاغ نشده و زمان ابلاغ آن نیز مشخص نیست، تصریح کرد: طرح‌هایی مانند فروش اقساطی مسکن که بانک مرکزی از طریق بانک مسکن برای تأمین مالی مسکن اجرا می‌کند ربطی به لیزینگ مسکن ندارد. جزییات حضور شرکت‌های لیزینگ در بخش مسکن مشخص نیست و اساساً تأمین مالی در بخش مسکن نیاز به پیش‌شرط‌هایی دارد چراکه تأمین مالی بخش مسکن نیاز به سرمایه زیادی دارد.

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اعلام جزئیات طرح‌های توسعه مناطق آزاد گفت: سیاست‌های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور ایجاد سکوهای صادراتی است که امسال در شلمچه و ماکو به مرحله افتتاح رسیده‌اند و پایانه صادراتی سرخس نیز در حال ساخت و توسعه هستند. انتخاب مناطق آزاد جدید بر اساس رویکرد گسترش صادرات با کشورهای همسایه است زیرا فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران بازارهای جهانی دارد و برای توسعه آن‌ها باید بازار سازی‌های لازم انجام شود. بازار کشورهای همسایه ایران نیز کم نیستند به همین منظور مهران به‌عنوان سکوی صادراتی عراق تعیین‌شده است و منطقه بانه در مریوان نیز برای گسترش صادرات به اقلیم کردستان طراحی‌شده‌اند. منطقه آزاد اردبیل نیز برای کار با آذربایجان و اینچه‌برون برای فعالیت با قزاقستان و ترکمنستان ایجاد می‌شود. منطقه آزاد جاسک به‌عنوان پایانه دوم صادراتی کشور با نظر رئیس‌جمهور تعیین‌شده است. این منطقه آزاد می‌تواند تجارت با عمان را ساماندهی کند. سهم مناطق آزاد از کل صادرات کشور در دو سال گذشته 70 درصد است، همچنین اخیراً ساخت چندین فرودگاه و بندر آغازشده است، ضمن اینکه پایانه ماکو نیز به اتمام رسیده است. در قشم هم بندر توسعه‌ای در دست‌ساخت است. وی بابیان اینکه بندر کاوه در خلیج‌فارس در حال ساخت است گفت: در کیش نیز ساخت یک بندر 37 هزار تنی در دولت یازدهم آغازشده و در هندورابی و برای فرودگاه و بندر جدید فعالیت‌های در دست‌ساخت قرار دارد که امسال ساخت باند فرودگاه آن به اتمام می‌رسد. در چابهار غیر از کنارک فرودگاه مستقلی در داخل این منطقه آزاد ایجاد می‌شود.

به نقل از رویترز، درحالی‌که قیمت نفت برنت در سال 2015 کاهش 34 درصدی و در سال 2014 کاهش 48 درصدی را تجربه کرد. کاهش قیمت جهانی نفت تورم را در بسیاری از کشور به صفر نزدیک یا به زیر صفر رسانده است این امر به مشتریان کمک کرده اما تعادل بانک‌های مرکزی را بر هم زده است، باب دودلی مدیر ارشد اجرایی شرکت بریتیش پترولیوم پیش‌بینی کرد: سقوط قیمت نفت می‌تواند در اوایل سال 2016 به کَف خود (حداقل قیمت) برسد و احتمالاً قیمت‌های پایین تا 2 سال آینده ادامه می‌یابد. وی در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی گفت: «این قیمت پایین در سه‌ماهه نخست می‌تواند رخ دهد.» توازن طبیعی بیشتر میان عرضه و تقاضا می‌تواند در 3 ماهه سوم و چهارم سال 2016 بازگردد پس‌ازاینکه کاهش سطح ذخایر آغاز شود. «قیمت‌ها مدت بیشتری پایین می‌ماند، ما این را گفته‌ایم و من فکر می‌کنم این وضعیت برای 2 سال ادامه یابد.»

قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت درباره راهکارهای ایران برای بازپس‌گیری سهم بازار، افزود: فعالیت در بازار به دو شیوه امکان‌پذیر است، نخست بخشی از بازار را که از دست دادیم با جنگندگی به دست بیاوریم و با روش‌های که ما داریم، این کار عملی است. به گفته وی، راهکار دوم، جستجوی بازارهای جدید است، در آینده نزدیک، هند حدود دو میلیون بشکه واردات خود را اضافه می‌کند و چینی‌ها نیز در آینده احتمال افزایش واردات دارند که ایران باید از این اضافه ظرفیت‌های بازار استفاده کند. اکنون تعداد زیادی از کشورهای تولیدکننده نفت خام در بازار مصرف خود، پالایشگاه دارند و عربستان نیز از صادرات 6 میلیون بشکه‌ای خود کمی بیش از چهار میلیون بشکه ظرفیت پالایشی خارج از کشور دارد، یعنی حجم بازاریابی که عربستان انجام می‌دهد کمتر از ایران است. به گفته وی، یکی از راه‌های فروش نفت که به دلیل محدودیت منابع مالی باید دولت و مجلس کمک کنند، خریداری پالایشگاه در مراکز مصرف است؛ روشی که کشورهایی مثل عربستان، کویت، امارات، آمریکا، چین، شرکت‌های انگلیسی-هلندی شل و بی پی از آن استفاده می‌کنند و ما نباید از آن غافل شویم. قمصری درباره مشروط شدن فروش نفت به شرکت انگلیسی شل به پرداخت بدهی گذشته، گفت: چگونگی پرداخت بدهی این شرکت مشخص‌شده و از ابهام درآمده و می‌دانیم بدهی پس از لغو تحریم‌ها بلافاصله پرداخت خواهد شد.

وی درباره پرداخت بدهی 5.3 میلیارد دلاری امارات نیز افزود: بدهی نفتی امارات ابهام ندارد و چنانچه تحریم‌ها برداشته شود، شاید از نخستین مواردی باشد که پرداخت خواهد شد. یکی از شرط‌های ایران بعد از لغو تحریم‌ها، برداشته شدن محدودیت‌های عملیات بانکی است، زیرا مذاکره بسیاری از خریداران و شرکت‌های معتبر نفتی از ایران که اکنون در حال انجام است، به باز شدن عملیات بانکی مشروط شد. اولویت نخست ما در میعانات گازی، تأمین نیازهای داخلی یعنی تأمین نیاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و یا پالایشگاه‌های سیراف (استان بوشهر) است. اکنون برای صادرات میعانات گازی قراردادهای بلندمدت امضا نمی‌شود، البته باید میان خام فروشی و فرآورده فروشی یک نقطه تعادلی وجود داشته باشد و البته اعتقاد ندارم که همه نفت خام و میعانات گازی را باید فرآورده کرد و یا این‌که تمام آن را خام فروخت، درواقع یک نقطه تعادلی باید دراین‌بین وجود داشته باشد. آمادگی آن وجود دارد و این موضوع به همه مشتریان نفت ایران اعلام‌شده، البته نه‌تنها امکان مخلوط کردن میعانات گازی با نفت خام، بلکه مخلوط سازی انواع نفت خام‌ها نیز در برنامه وجود دارد و چنانچه مشتریان نفت ایران، نوع (گرید) خاصی از نفت را بخواهند ایران آمادگی تبدیل آن را دارد.

افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ایران شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی وجود ندارد و کامیون‌ها به‌صورت خودمالکی اداره می‌شوند که برای رقابت‌پذیری نیازمند حضور شرکت‌های خارجی هستیم. سهم حمل‌ونقل از صادرات کالاهای نیمه‌فرآوری شده 18 تا 25 درصد و در کالاهای خام 30 تا 35 درصد است درحالی‌که این کالاها در کشورهای صنعتی حداکثر 18 درصد هزینه‌ها است، یعنی هزینه حمل‌ونقل در کشور ما دو برابر کشورهای یادشده است. پایین بودن توان عملیاتی بنادر ما در مقایسه با بنادر شرکای تجاری ایران مانند چین، امارات قابل‌ملاحظه است به‌طوری‌که توان عملیاتی بنادر ما 5 میلیون و 163 هزار TU، امارات 21 میلیون TU و چین 182 میلیون TU که حتی کشور امارات 5 برابر ما ظرفیت ما توان عملیاتی بندری دارد. هزینه هر کانتینر در بندر شهید رجایی 43 دلار است که این رقم در مقایسه با بندر راس‌الخیمه، فجیره و سلامه‌عمان تفاوت بسیاری دارد به‌طوری‌که این رقم در بنادر یادشده به ترتیب 13 دلار و 7 دلار است. زمان بارگیری و تخلیه در بنادر کشور با 6 کشور مقایسه شده است به‌طوری‌که بارگیری در بندرعباس 4 روز و 9 ساعت و 45 دقیقه انجام می‌شود این رقم در کشورهای مقایسه شده کمتر از 10 ساعت است.

بر اساس گفته وی با مصوبه هیئت‌وزیران طبقات تعرفه‌ای از 10 طبقه به 8 طبقه کاهش یافت و مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی همچنان در سال آینده ارز مبادله‌ای خواهند گرفت. واردات کالاهایی که در داخل تولید مشابه دارند تعرفه واردات آن‌ها افزایش خواهد یافت البته این امر تا زمانی ادامه می‌یابد که در تولید کالای داخلی ثبات لازم ایجاد شود و در آینده این تعرفه‌های واردات این کالاها دوباره کاهش می‌یابد. میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در 9 ماهه ابتدایی سال جاری 32 میلیارد دلار و واردات 31 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است که همچنان تراز تجاری ایران به نفع صادرات مثبت است. وی در خصوص دلایل کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران گفت:‌ آمار صادرات کالاهای غیرنفتی در 9 ماهه ابتدای سال جاری 11 درصد کاهش‌یافته اما میزان واردات نیز 22 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است. بیشترین حجم کاهش صادرات کشور مربوط به کاهش 42 درصدی صادرات میعانات بوده است و اما صادرات غیرنفتی 5 درصد رشد داشته است.

رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از انتظار برقراری سوئیفت هم‌زمان با لغو تحریم‌ و روز اجرای برجام خبر داد و گفت: بانک‌های ایرانی برای بازگشت به شبکه سوئیفت باید الزامات سوئیفت را رعایت کنند و دو کمیته ویژه دراین‌باره تشکیل شد. وی در پاسخ به این سؤال در چه تاریخی ارتباط سوئیفت برقرار خواهد شد، بیان کرد: قاعدتاً این موضوع را باید مسئولین سوئیفت به ما اعلام کنند و تاکنون رسماً تاریخی اعلام نکرده‌اند که دقیقاً در چه زمانی سوئیفت وصل خواهد شد. طرف ایرانی و 1+5 برای رسیدن به‌روز اجرای برجام در حال انجام اقداماتی هستند و با اجرای برجام باید اتفاقاتی رخ دهد. انتظار ما این است در روز اجرای برجام یکی از این اتفاقات خوب برداشته شدن تحریم سوئیفت باشد و مسئولین سوئیفت رسماً اعلام کنند که بانک‌های ایرانی می‌توانند مجدداً به این شبکه وصل شوند، البته انجام این کار، نیاز طی رویه‌های مشخص‌شده از سوی سوئیفت دارد. رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد اینکه چرا بانک‌هایی که ارتباط آن‌ها با سوئیفت قطع نشده بود، نمی‌توانستند نقل‌وانتقال پول را انجام دهند، پاسخ داد: سوئیفت یک ابزار پیام‌رسان و مهم‌ترین ابزار برای نقل‌وانتقال است و روابط کارگزاری به‌عنوان بستری اصلی برای انجام نقل‌وانتقال پول مطرح است و تا بستر مهیا نباشد، یعنی بانک ایرانی با بانک خارجی رابطه کارگزاری ایجاد نکند و این رابطه وجود نداشته باشد، سوئیفت کارایی ندارد.

با تحریم‌ها بسیاری از تبادلات بانک‌های ایرانی با خارج از کشور دچار مشکل و قطع شد و وقتی ارتباط کارگزاری وجود نداشت، سوئیفت هم آن کارآمدی را نخواهد داشت. سوئیفت زمانی کارآمد است که رابطه کارگزاری برقرار شود و بانک خارجی حاضر به ادامه همکاری و روابط کارگزاری با بانک ایرانی باشد. انتظار این است که از روز اجرای برجام و با لغو تحریم، ارتباط بانکی ایران با فضای بین‌الملل فراهم شود و ارتباط سوئیفت هم در همان زمان برقرار شود که امیدواریم از اواسط ژانویه به بعد و با برداشته شدن تحریم‌ها و اعلام رسمی مسئولین سوئیفت، شبکه بانکی به این شبکه وصل شود؛ انشا ا... بعد از تعطیلات ژانویه حتماً خبرهای خوشی در خصوص سیستم بانکی کشور در این حوزه خواهیم داشت.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: برندسازی جایگاه‌های سوخت باهدف تشویق جایگاه‌دار برای بهبود فیزیکی ساختمان جایگاه و دادن خدمات مطلوب‌تر به مشتریان مطرح شد. این‌گونه میان جایگاه‌داران برای داد خدمت رقابت ایجاد خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه طرح برندسازی جایگاه‌ها باهدف افزایش کیفیت خدمات نه قیمت بنزین است، گفت: کیفیت فرآورده‌ها نیز بر اساس استانداردهای مصوب کشور توسط شرکت ملی پالایش و پخش در سه سطح معمولی با اکتان 87، بنزین یورو 4 با اکتان 91 و بنزین سوپر با اکتان 95 تضمین می‌شود. هم‌اکنون چهار هزار جایگاه‌ تک مالکیتی در کشور وجود دارد که فعالیت آن‌ها تحت نام یک برند منجر به بهبود کیفیت خدمات جایگاه‌ها خواهد شد، این‌گونه درصورتی‌که مشتریان نسبت به خدمات و کمیت و کیفیت سوخت عرضه‌شده اعتراض داشته باشند، شرکت ملی پخش به‌راحتی می‌تواند با صاحب برند برخورد کند. کاظمی با اظهار اینکه درواقع طرح برندسازی جایگا‌ه باهدف اقتصادی شدن جایگاه‌های سوخت مطرح‌شده است، گفت: به دنبال این هستیم در کلان‌شهرها که قیمت زمین بالاست و سرمایه‌گذار به دلیل وضعیت بد اقتصادی جایگاه‌داری حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیست، تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش ساخت جایگاه سوخت شود. وی بابیان اینکه درواقع طرح برندسازی و جایگزینی حق‌العمل‌کاری به‌جای پرداخت کارمزد درواقع امتیازی است به جایگاه داران تا اقتصاد این بخش توجیه‌پذیر باشد، گفت: این کار در اصفهان انجام‌شده است؛ سرمایه‌گذار طی شش ماه 50 جایگاه سوخت ساخته است که به 20 باب آن پایان دی‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد. کاظمی با اظهار اینکه هزینه‌های مصرف‌کننده بر اساس انتخاب جایگاه‌دار ــ درجه‌یک تا سه ــ و مقدار مصرف تعیین می‌شود، گفت: در حال حاضر دولت این هزینه را پرداخت می‌کند. پیشنهاد شرکت ملی پالایش و پخش این است که هزینه سوخت‌گیری هر لیتر بنزین در جایگاه‌های درجه‌یک پنج درصد قیمت بنزین مصوب باشد؛ این رقم برای جایگاه‌های درجه‌دو و سه، به ترتیب سه و دو درصد است، البته این تنها یک پیشنهاد است و تاکنون رقمی در این زمینه تصویب نشده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه در طرح رتبه‌بندی جایگاه‌ها، دنبال گران کردن بنزین نیستیم، شاید چند ده تومان از مشتری بگیریم، گفت: جمهوری اسلامی ایران با افزایش صادرات ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در پساتحریم به دنبال پس گرفتن سهم خود است و قصد تخریب بازار را ندارد. موضوع برندسازی و رتبه‌بندی جایگاه‌های بنزین یک ایده است که به دولت ارائه‌شده تا دولت آن را بررسی و تصویب کند. البته اجرای طرح برندسازی جایگاه‌ها زمینه‌ای برای افزایش نرخ بنزین، یا چند نرخی سازی آن نیست. برندسازی موجب می‌شود تا خدمات بیشتری به مشتریان ارائه شود و بر اساس آن مبلغ کمی، شاید حدود چند ده تومان از مشتریان دریافت شود. وی درباره قطعی شدن واگذاری فاز دوم میدان آزادگان شمالی به چینی‌ها گفت: بر اساس قرارداد، چینی‌ها باید پیشنهاد اجرای فاز دوم را به وزارت نفت ارائه دهند تا آن را بررسی و تائید کنیم. امکان دارد که اجرای فاز دوم میدان آزادگان شمالی به چینی‌ها واگذار شود.

۱۲ موافقت‌نامه همکاری اجرای طرح‌های اولویت‌دار حوزه پایین‌دست صنعت نفت با دانشگاه‌های برگزیده به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان امروز بین وزارت نفت و وزارت علوم امضا شد. موافقت‌نامه همکاری اجرای طرح‌های اولویت‌دار حوزه پایین‌دست صنعت نفت با دانشگاه برگزیده باهدف بهره‌گیری از توان بالقوه علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خارجی و همکاری مناسب و نزدیک با شرکت‌های مهندسی مشاور کوچک و چابک برای ارتقای یافته‌های علمی به محصولات قابل‌عرضه تجاری مبتنی بر استانداردهای مهندسی، تأکید بر تنظیم، تجمیع، تحکیم، تعمیق و بست همکاری مؤثر صنعت و دانشگاه در بالاترین سطح و ایجاد بلوغ در تعامل فی‌مابین طی بازه بلندمدت از طریق تأسیس مراکز ازدیاد برداشت و مؤسسات تحقیقاتی امضاشده است. سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این موافقت‌نامه چهار قرارداد، شرکت ملی پالایش و پخش پنج قرارداد و شرکت ملی گاز سه قرارداد است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت از تأمین مالی خرید دکل و تجهیزات حفاری چاه‌های نفت برای شرکت دانا پتروریگ کیش با استفاده از انتشار اوراق اجاره به ارزش 650 میلیارد ریال خبر داد. به گفته وی؛ شرکت دانا پتروریگ کیش به‌منظور تأمین منابع موردنیاز برای خرید دکل‌ حفاری خشکی، استفاده از تأمین مالی غیرمستقیم از طریق انتشار اوراق اجاره را در دستور کار دارد. دستگاه حفاری خشکی مذکور با توان ٢٠٠٠ اسب، یکی از دستگاه‌های پیشرفته باقدرت بالابری یک‌میلیون پوند است. این مجموعه حفاری دارای چهار دستگاه دیزل ژنراتور کاترپیلار و سایر تجهیزات حفاری بوده است که جهت حفاری تا عمق ٧٠٠٠ متر و فشار تا ١٠٠٠٠ پام (پوند بر اینچ) طراحی‌شده است. این دستگاه ١٥٠ فوتی مطابق آخرین نیازمندی‌های حفاری چاه‌های نفت و گاز میادین خشکی کشورمان ساخته‌شده که با تکیه‌بر استانداردهای بین‌المللی صنعت، توان انجام عملیات حفاری در چاه‌های پر چالش اکتشافی را نیز داراست. در این شیوه تأمین مالی، شرکت دانا پتروریگ کیش با فروش دارایی‌های تحت مالکیت خود به نهاد واسط که توسط شرکت مدیریت دارایی‌ مرکزی اداره می‌شود، به منابع مالی دست خواهد یافت و با انعقاد قرارداد اجاره به‌شرط تملیک با نهاد واسط، دارایی‌های فروخته‌شده را اجاره و در انتهای عمر اوراق مجدداً در اختیار خواهد گرفت. وی بابیان اینکه در طول عمر اوراق، اجاره‌بها توسط شرکت یادشده به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود، از شرکت تأمین سرمایه بانک ملت به‌عنوان متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق و بانک دی به‌عنوان ضامن انتشار آن نام برد. سود این اوراق 21 درصد بوده و هر سه ماه یک‌بار پرداخت خواهد شد. گفتنی است که حجم تأمین مالی از طریق بدهی برای حوزه نفت و انرژی در این 5 ساله از طریق تأمین سرمایه بانک ملت حدود 50 هزار میلیارد ریال و انتشار اوراق سلف نفت کوره شرکت ملی نفت و انتشار اوراق ارزی – یورویی و ... یک میلیارد و 500 میلیون یورو بوده است.

مدیرعامل گروه مالی ملت (سهامدار عمده واسپاری ملت) در خصوص جزئیات درج شرکت واسپاری ملت با نماد ولملت اذعان داشت: شرکت واسپاری ملت با سرمایه 80 میلیارد تومان، عمده معاملات و فعالیت‌های خود را طی مراودات با ایران‌خودرو و سایپا در قالب انواع تسهیلات و فعالیت‌های لیزینگی انجام می‌دهد، به‌طوری‌که وزن بیشتر پرتفوی تسهیلات این شرکت در صنعت خودرو است. یکی از برنامه‌های مهم شرکت در سال جاری بحث انتشار 1000 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای اعطای تسهیلات لیزینگ است. اقدامات اجرایی لازم برای انتشار این اوراق انجام‌شده پس از اخذ مجوز از سازمان بورس منتشر خواهد شد. همچنین افزایش سرمایه این شرکت پس از عرضه سهام به عموم و اصلاح ساختار سهامداری اجرایی می‌شود. این افزایش سرمایه 20 میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده در امیدنامه دیده‌شده است. طبق توافق انجام‌شده سهام شرکت با توجه به شرایط بازار سرمایه تا آخر امسال عرضه می‌شود که البته زمان قطعی آن با همکاری گروه مالی ملت و سازمان بورس و شرکت بورس تعیین خواهد شد. گفتنی است؛ مجموعه گروه مالی ملت بیش از سه هزار میلیارد تومان دارایی بانک ملت در بازار سهام را اداره می‌کند.

دکتر سید علی حسینی از مجاز شدن عرضه برق نیروگاه‌های برق‌آبی از روز جاری خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‎ صورت گرفته با وزارت نیرو، نیروگاه‌های برق‎آبی متعلق به سازمان آب و برق خوزستان شامل نیروگاه‎های سد دز، سد کرخه، سد مارون، سد شهید عباسپور، سد مسجدسلیمان و سد کارون 3 مجاز به عرضه در بورس انرژی ایران شده‌اند و از امروز برای نمادهای تحویلی از بهمن 94 به بعد، امکان عرضه و معامله خواهند داشت.

محمدرضا شیخ الملوکی معاون اجرایی سازمان بورس از نهایی شدن نقشه استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و به سنا گفت: این نقشه در راستای رسالت کلان حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، ساماندهی، حفظ و توسعه بازار اوراق بهادار طراحی و تدوین‌شده و به تأیید و تصویب رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت‌مدیره رسیده است. نقشه استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار مبتنی بر مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) و در 4 وجه دستاوردهای کلیدی، مشتری و ذینفعان، فرآیندها و قابلیت‌ها و رشد و یادگیری طراحی‌شده و دارای 60 هدف استراتژیک در وجوه 4 گانه است که کلیه اولویت‌های راهبردی 7 گانه ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارایی را پشتیبانی می‌کند. در راستای پیاده‌سازی کامل مدل کارت امتیازی متوازن و به‌منظور همسوسازی اهداف استراتژیک مصوب در ابلاغیه نقشه استراتژی سطح کلان سازمان با اهداف عملیاتی معاونت‌ها، مدیریت‌ها و ارکان وابسته به سازمان، فاز شاخص گذاری، تعیین اهداف کمی و تعریف، اجرا و پایش برنامه‌ها و اقدامات استراتژیک، در دستور کار بعدی متولیان اجرایی کار در سازمان قرار دارد.

اخبار مربوط به تعاملات بین‌المللی ایران:

مجیدرضا حریری نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره تصمیم دولت چین برای سوآپ ارزی با ایران گفت: سوآپ ارزی یک کار تکنیکال بانکی است که با توجه به تغییراتی که چین در حوزه اقتصادی خود دنبال می‌کند، قرار است با ایران صورت دهد، این در شرایطی است که چین به‌تازگی موفق شده پول ملی خود را جز ارزهای معتبر دنیا قرار دهد و همان‌طور که یورو، دلار، فرانک یا ین در بازارهای دنیا به‌عنوان ارزهای معتبر، معامله می‌شود، یوآن نیز قابلیت معامله در بازارهای دنیا را به‌عنوان یک ارز معتبر دنیا دارد. بر این اساس، چین ارتباطات خود را با برخی کشورها شروع کرده تا پول ملی خود را با آن‌ها در انجام معاملات تجاری، مبادله کند. در همین رابطه برای بخشی از تجارت با ایران نیز دو مدل ترسیم کرده که یکی از آن‌ها سوآپ ارزی است به‌نحوی‌که این کشور قرارداد سوآپ ارزی با ایران منعقد کند و ازیک‌طرف ارزی بگیرد و از سوی دیگر، برای مبادله با سایر کشورهای دنیا، یوآن تحویل دهد. البته سوآپ ارزی فعلاً در حد حرف است و باید سازوکارهای لازم برای عملیاتی شدن آن را اجرایی کرد اما به‌هرحال ورود چین به حوزه سوآپ ارزی، به این دلیل است که این کشور بعد از تحریم و با توجه به سیاست‌های خود که روزبه‌روز در حال گسترش است و می‌خواهد قدرت اقتصادی خود را در دنیا دیکته کند و در مقابل آمریکا و پول ملی آن یعنی دلار، بایستد اما تا زمانی که سوآپ ارزی در سیستم بانکی ایران جا بیفتد، راه درازی در پیش است. سوآپ ارزی مدل‌های مختلفی دارد که باید دید چین در معاملات و تعاملات آتی خود با ایران، چه مدلی از آن را برای اجرا در دستور کار قرار خواهد داد. وی همچنین افزود: سفر رئیس‌جمهور چین به ایران تقریباً قطعی شده است و این سفر حتماً ایران یا اواخر ژانویه یا اوایل آوریل اتفاق خواهد افتاد.

«پائول فولی» سفیر استرالیا در ایران در دیدار با رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: وزیر دولت فدرال در تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا در رأس یک هیئت اقتصادی به ایران سفر می‌کند که مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ معدنی، ‌صنایع معدنی، صنعتی و تجاری استرالیا در آن حضور خواهند داشت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این سفر تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ که پیش از نیمه نخست سال ۲۰۱۶ خواهد بود، انجام می‌شود. سفیر استرالیا همچنین از تصمیم اتاق بازرگانی آن کشور برای تأسیس دفتر اقتصادی در ایران خبر داد و تصریح کرد: دولت و شرکت‌های استرالیایی از فرصت‌های اقتصادی بازار ایران آگاهی دارند و توسعه همکاری‌های اقتصادی با این کشور جذابیت ویژه‌ای برای آنان دارد. تنها چند کشور همچون برزیل، ‌کانادا و آمریکا هستند که شرکت‌های معدنی به بزرگی شرکت‌های استرالیا دارند. از همین رو حضور شرکت‌های استرالیایی سبب ایجاد تحولی چشمگیر در توسعه روابط دو کشور در بخش معدن می‌شود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

عادل نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: در حال حاضر کشور از محصولات کود شیمیایی، متانول، پلی‌اتیلن و ال پی جی خودکفا بوده و محصولات مازاد خود را به کشورهای خارج صادر می‌کند بنابراین اگر طرح‌های در دست اجرا طی سال‌های آینده به مرحله بهره‌برداری برسد ظرفیت تولید کشور به 100 میلیون تن افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس حدود 6 میلیارد یورو، پروژه در دست اجرا دارد، گفت: همچنین 7 میلیارد یورو نیز در دست مطالعه دارد و اکثر طرح‌های این شرکت در سال 96 و 97 به بهره‌برداری خواهد رسید. نژادسلیم خاطرنشان کرد: مذاکراتی با کشورهای خارجی انجام داده‌ایم به‌گونه‌ای که حدود 10 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری با یک شرکت خارجی به‌زودی انجام می‌شود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 169.4 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 37.2 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 24.9 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 113.9 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 55.5 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 9.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 9.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با 10.1 میلیارد تومان و گروه محصولات فلزی با 8.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 10 واحد و شاخص قیمت 4 واحد رشد یافت ولیکن شاخص فرابورس 2 واحد کاهش داشت. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 61710 واحد و شاخص قیمت به 23937 واحد رسید. ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با 22 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر با 37 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای هیجانی روز گذشته که بر نمادهای صنعت سیمان مستولی بود، امروز تا حد زیادی از بین رفته و تعادل نسبی عمومی در فضای بازار حکم‌فرما بود. ارزش معاملات نیز از روز گذشته پایین‌تر رقم خورد. نماد سیمان کردستان در حین معاملات پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی بازگشایی ولیکن مورد معامله قرار نگرفت. از میان 31 نماد باز این صنعت، امروز 21 نماد با حجم معاملاتی معادل 5658 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 7094 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 6 نماد منفی، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت بودند. سیمان شرق با 1855 هزار سهم به ارزش 1557 میلیون ریال حدود 22 درصد ارزش معاملات و سیمان سپاهان با 1599 هزار سهم به ارزش 1486 میلیون ریال معادل 21% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 10 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، خاش، دشتستان، فارس، کردستان، مازندران و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند.

ارزش معاملات سه هلدینگ صنعت سیمان امروز با افت نسبت به‌روز گذشته به حدود 155 میلیون تومان رسید. از هیجان وصف‌های خرید دیروز هم اثر آن‌چنانی به‌جای نمانده بود و معاملات عمدتاً متعادل صورت گرفت.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نماد سیمان کرمان 1 شخص حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت به ایفای نقش در بازار سرمایه نپرداخته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24