Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 –مسعود رضا طاهری: حجم تقریبا 30 هزار میلیارد تومان در صندوق های سرمایه گذاری بورسی شرایطی قابل اعتنا برای آن ها در میان فرصت های سرمایه گذاری ایجاد کرده است. در بخش صندوق های با درآمد ثابت محور نرخ بازدهی اغلب آن ها بین 22 تا 22.5 درصد است. با این حال برخی از این صندوق ها تا 26 درصد هم به سرمایه گذاران خود وعده داده اند.اغلب مورد ضمانت بانک ها و موسسات مالی بزرگ قرار گرفته اند. با ایجاد شرایط تازه برای افت متعادل نرخ تامین مالی در بین بانک های کشور ، به مرور پیش بینی کاهش نرخ سود بانکی و توقع کاهش نرخ به سمت نرخ تورم گسترده تر می شود.نرخ سود معاملات بین بانکی به ویژه شبانه ها تا ساعت 4 بعد از ظهر در محدوده 20 درصد است از این زمان به بعد قیمت آن سست تر هم می شود.تاثیر گذاری بر نرخ بهره اسمی اتفاقی محتمل است و از هم اکنون زمزمه های افت نرخ بهره نیز در بین بانکر های بالا گرفته است. رییس کل بانک مرکزی نیز در جمع بانکداران براین شرایط پا فشاری دارد که افت نرخ سپرده قانونی و تزریق بخشی از منابع برای معاملات بین بانکی ، بساط دلالی سپرده های خاص را برچیند.

از طرفی با افت نرخ مورد اشاره ، تقاضا برای خرید اوراق بدهی با نرخ 23 درصد به بالا در بازار سهام بالارفته است. سازمان بورس با مکلف کردن صندوق ها به اختصاص تقریبا 30 درصد منابع خود به خرید این اوراق رقمی در حدود 10 هزار میلیارد تومان را راهی بازار اوراق بدهی کرده است که چشم انداز معاملات دراین بخش را توجه به سیر نزولی نرخ بهره چندان بدون چالش به نظر نمی رسد.

در عین حال موارد دیگری نیز مطرح است . گفته می شود در این بازار صندوق هایی به مخاطره مواجه خواهند شد که بانک حامی آن ها خود خطوط قرمز بانک مرکزی را رد کرده باشد. بانکی که با جذب حداکثری سپرده ها در پی انتقال مشکلات خود به سال های بعد است قطعا ،مجموعه های زیر دستی خود را بدون مشکل رها نخواهد کرد. تعهدات آتی با نرخ های گران و قفل شدن منابع در بخش ساختمان ، مشکلاتی است که گریبان برخی از بانک ها را گرفته است.

تا پایان سال متعهد به پرداخت سود 24 درصدی هستیم

دراین راستا مدیر صندوق سرمایه گذاری امین ملت گفت :نرخ بهره اکثریت صندوق ها عموما با نرخ بهره ای بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مطرح می کنند،فاصله دارد و تقریبا 2 تا 3 درصد از آن بالا تر است.بر فرض اگر زمانی بانک مرکزی نرخ سود بانکی را 17 درصد اعلام کند نرخ سود برای صندوق های سرمایه گذاری در بورس به ویژه برای صندوق های با درآمد ثابت می تواند در محدوده 20 درصد باقی بماند.از این رو نگرانی از بابت افت احتمالی نرخ سود و کاهش انگیزه سرمایه گذاری در این صندوق ها وجود ندارد.

طیبی افزود:عموما در این صندوقه ا منابع سپرده گذاری می شود با این حال در جریان معاملات و سرمایه گذاری همه چیز بستگی به این دارد که حامیان این صندوق ها به ویژه بانک ها به عملکرد آن ها چگونه نگاهی دارند.اگر این دید بلند مدت باشد ، برای صندوق ها اتفاقی نمی افتد اما اگر نگاه سرمایه گذاری کوتاه مدت باشد ممکن است که بانک از صندوق حمایت نکند.این نگرانی در نهایت ممکن است مسیر صندوق را به سمت انحلال نیز پیش ببرد. به این معنی که در یک فرآیند از قبل به سرمایه گذاران اعلام می شود تا افراد پس از دوره سپرده گذاری و دریافت سود مورد انتظار ، برای دریافت سپرده های خود مراجعه کرده و منابع خود را به هر جا که نیاز هست انتقال می دهند. در واقع اینکه درنهایت یک صندوق حتی کارش به انحلال نیز بکشد ، نگرانی خاصی ایجاد نمی کند بلکه یک جابجایی در منابع با انگیزه های سرمایه گذاری بیشتر ایجاد خواهد شد.

وی افزود: اینکه زمانی با افت نرخ سود بانکی خطری برای منابع مالی سرمایه گذاران ایجاد بشود ، وجود ندارد.به ویژه اینکه برخی صندوق ها اصولا در پرتفوی دارایی های خود تنها اوراق مشارکت و سپرده بانکی دارند که کاملا از قدرت نقد شوندگی خوبی برخوردار است.لازم به یادآوری است که صندوق ها در بازار سرمایه منشا اثرات مثبت خوبی بوده اند. کمک به خرید تقریبا 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشره از سوی شرکت های بورسی کمک به این بازار بوده است.اگر این صندوق ها نبودند نرخ تعادلی و ترجیحی اوراق مشارکت تعدیل نمی شد.

طیبی در ادامه درخصوص برداشتن ضمان نقد شوندگی از این صندوق افزود:در صندوق امین ملت نیز شرایط به همین گونه است.به دلیل سرمایه گذاری عمده این صندوق در اوراق مشارکت و سپرده های بانکی ، سازمان بورس این مجوز را برای حذف ضامن از مکانیسم سرمایه گذاری همچون سایر صندوقها به صندوق امین ملت داده است.محاسبه NAV روزانه و ارزش گذاری روزانه دراین صندوق به همان دلیل عدم سرمایه گذاری در سهام موجب شده تا ضامن از چرخه سرمایه گذاری صندوق ما حذف شود. وی افزود: داشتن ضامن هزینه براست و بر سرمایه گذاران هزینه اضافی تحمیل می کند ازاین رو صندوق هایی که تنها در اوراق مشارکت و سپرده های بانکی سرمایه گذاری می کنند، نیازی به داشتن ضامن نقد شندگی ندارند چراکه دارایی آنها کلا نقد است .

ابطال سپرده گذاری افراد در صندوق سابق بر این بر اساس NAV روز قبل محاسبه و پرداخت می شد.اما در حال حاضر شرایط به ما اجازه داده تا پرداخت ها به صورت روزانه و بر اساس محاسبه NAVروزانه اتفاق صورت بگیرد.

طیبی همچنین در خصوص پیش بینی شرایط تاثیر گذاری افت احتمالی نرخ سود بر درصد های صندوق ها نیز گفت : در مجموع صندوق ها با خطری مواجه نخواهند بود در این میان صندوق هایی می توانند در معرض انحلال قرار گیرند که بانک های حامی آن ها شرایط خوبی نداشته و از آن ها حمایت نکنند.وی برای افت نرخ بازدهی صندوق ها نیز پیش بینی کرد که سال آینده احتمالا در نرخ های پیشنهادی تعدیل هایی صورت بگیرد. وی در خصوص نرخ های امین ملت نیز گفت :صندوق ما هم در سال آینده پایین می آوریم اما آنچه مسلم است این که تا پایان سال 94 نرخ24 درصدی پا برجا است و ما متعهد به آن خواهیم ماند. سال آینده اگر تعدیل نرخی صورت بگیرد، قطعا با اطلاع قبلی به همه سپرده گذاران و سرمایه گذاران همراه خواهد بود.وی نرخ سود سالانه 24 درصد و ماهانه 2 درصد را نرخ فعلی این صندوق اعلام کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24