Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: مشکلات امروز صنعت فولاد ناشی از عدم توازن بین عرضه و تقاضاست در حالی که تولید واحدهای فولادی کشور به اندازه مصرف است اما واردات محصولات فولادی این موازنه را از بین برده است...

بورس24 :با جهش قیمت دلار به بالاتر از 3700 تومان همگان با آزاد شدن سوئیفت شاهد چندگانگی جدیدی در بازار فولاد هستیم هرچند که با افزایش تعرفه واردات برخی مصنوعات فولادی رونقی را در بازار فولاد شاهد نبودیم.

در بازار میلگرد شاهد روند نزولی قیمت ها مخصوصاً از سوی میلگرد نیشابور بودیم. این در حالی است که از یک سو میلگرد قزوین ثبات نرخ داشته و از سوی دیگر شمش نیز تغییر نرخ جدی نداشته است همچنین دلار نیز جهش داشت. از سوی دیگر بهای شمش در بنادر هم رشد ناچیزی داشت ولی میلگرد نیشابور با کاهش قیمت های فروش در بازار تهران جهت گیری کاهشی را به بازار تزریق می کند. با توجه به این موارد باید گفت که دیگر باید میلگرد نیشابور را لیدر بازار میلگرد تهران دانست هرچند که هنوز قیمت های خود را دیرتر از میلگرد قزوین اعلام می کند. در هر حال نمی توان هنوز به صراحت از تغییر جهت این چنینی بازار خبر داد ولی عدم توان تولیدکنندگان نوردی برای کاهش جدی قیمت ها در کنار کاهش روزشمار بهای میلگردهای نیشابور در بازار تهران می تواند جهت گیری بازار را تغییر دهد.

در بازار تیرآهن دو رخداد مهم به ثبت رسید یکی کاهش 5 تومانی قیمت تیرآهن ذوبی از کارخانه بود و دیگری کاهش بهای تیرآهن سبک ذوبی در بازار تهران و همچنین افزایش بهای انواع سنگین آن. این شرایط که تا حدودی هماهنگ با یکدیگر به نظر نمی رسد را باید چهره واقعی بازار دانست. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که سایزهای درشت تیرآهن ذوب آهن در بازار تهران در شرایطی افزایش نرخ پیدا کردند که خبر افزایش تعرفه واردات به گوش رسید. به نظر می رسد فروشندگان اصلی تیرآهن ذوب آهن باز هم در حال تغییر سیاست های فروش خود هستند ولی هنوز مشخص نیست که چه شرایطی در پیش روی بازار قرار خواهد داشت.

در بازار ورق شاهد ثبات قیمت های پیشنهادی ورق مبارکه و یا فولاد سبا از کارخانه بودیم. از سوی دیگر بازار ورق های وارداتی به نسبت در ثباتی نسبی قرار دارد هرچند که هنوز میل به افزایش قیمت ها وجود دارد ولی ضعف تقاضا اجازه رشد نرخ ها را به بازار نمی دهد. دلیل اصلی میل بازار به جهش قیمت ها را باید افزایش تعرفه واردات بسیاری از محصولات فولادی دانست که در روزهای آینده رسماً اعلام خواهد شد. تا لحظه تنظیم این گزارش خبرهای جدید و دقیقی از افزایش تعرفه واردات به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

در بازار کلاف هنوز شاهد روند نزولی قیمت ها هستیم ولی از شتاب افت نرخ ها کاسته شده است. به عنوان مثال از روند نزولی بهای کلاف 5.5 و 6.5 چینی در بندر امام به شدت کاسته شده تا جایی که فروشندگان معدودی از افت قیمت این کالا خیر می دهند. البته کاهش روزهای قبل قیمت کلاف چینی باعث خواهد شد که روند نزولی بهای این کالا در بازار تهران ادامه یابد. از سوی دیگر قیمت کلاف 6.5 نطنز در بازار تهران هنوز هم تمایل به افت نرخ دارد تا جایی که این کالا با قیمت های 1385 ، 1387 و 1390 تومان اعلام قیمت شد. برای مقایسه با روز گذشته کف قیمتی این کالا 2تومان کاهش نرخ داشته است. از سوی دیگر کلاف 6.5 کاشان 1410 تومان و کلاف 6.5 چینی 1385 تومان اعلام نرخ شد.

انتقاد به واردات فولاد؛ افزایش 15 درصدی تعرفه ها کارساز نیست

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: مشکلات امروز صنعت فولاد ناشی از عدم توازن بین عرضه و تقاضاست در حالی که تولید واحدهای فولادی کشور به اندازه مصرف است اما واردات محصولات فولادی این موازنه را از بین برده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی ذوب آهن، احمد صادقی روز سه شنبه با بیان اینکه باید هرچه زودتر تعرفه های سنگین برای واردات محصولات فولادی تعیین شود، افزود: افزایش 15درصدی تعرفه ها، مشکلات صنعت فولاد را حل نمی کند. وی گفت: اقتصاد کشور متاثر از کاهش قیمت نفت هم اکنون با مشکلاتی مواجه است که این مشکلات در صنعت فولاد نیز دیده می شود.

صادقی با اشاره به اهمیت مدیریت شرایط اقتصادی گفت: کشور شرایط سخت تری مانند دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشته و از تجارب لازم برای عبور از این بحران برخوردار است. وی با بیان اینکه برای عبور از مشکلات باید سیاست های درست با فوریت اتخاذ شود، افزود: در مورد رکود کنونی صنعت فولاد، باید هرچه زودتر تعرفه های سنگین برای واردات محصولات فولادی تعیین شود. صادقی خاطرنشان کرد: در صورتی که این تعرفه ها به موقع برقرار شده بود ، امروز با معضلات ویرانگر در صنعت فولاد کشور مواجه نبودیم

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به اینکه در حال حاضر تعرفه محصولات فولادی بین 15 تا 20درصد است، گفت: دولت تصمیم دارد تعرفه محصولات فولادی را تنها 15 درصد افزایش دهد.

صادقی با بیان اینکه بدلیل کاهش رشد اقتصادی چین، این کشور تمایل بسیاری به صادرات محصولات فولادی خود دارد، افزود : این امر صنعت فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است در حالی که اقدامی نیز برای مقابله با آن نمی شود. وی افزود: کشورهای صنعتی دنیا مانند آمریکا برای مقابله با دامپینگ چین، تعرفه های بالای 100 درصد وضع کرده اند.

مدیرعامل ذوب آهن با بیان اینکه شرکت های فولادی کشور بدلایل مختلف از توان رقابتی کمی در سطح بین المللی برخوردارند، تصریح کرد: قیمت مواد اولیه همچون سنگ آهن در دنیا به یک سوم کاهش یافته است اما تولیدکنندگان داخلی بدلیل حفظ معادن کشور باید سنگ آهن را با قیمت گذشته خریداری کنند. وی با تاکید بر ضرورت افزایش هرچه سریعتر تعرفه واردات فولاد گفت: از دولت تقاضا داریم همانگونه که برای رونق صنعت خودرو اقدام کرد، برای رونق صنعت فولاد کشور از طریق حمایت از پروژه های عمرانی و صنعت ساخت و ساز نیز اقدام کند

مدیرعامل ذوب آهن از تصمیم این شرکت برای احداث تعداد زیادی مسکن در شهرهای اصفهان و فولادشهر خبر داد و افزود: این اقدام تاثیر زیادی در عبور از بحران کنونی صنعت فولاد و رونق دوباره صنعت ساختمان دارد. وی افزود: ذوب آهن در ساخت این واحدها به دنبال سودآوری نیست و آنها را با قیمت مناسب به متقاضیان واگذار خواهد کرد.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

14 دی ماه

15 دی ماه

میزان تغییر

تیرآهن شاخه 14

236 هزار و 500 تومان

236 هزار تومان

500-

تیرآهن شاخه 16

290 هزار و 500 تومان

290 هزار تومان

500-

تیرآهن شاخه 18

338 هزار تومان

338 هزار تومان

-

تیرآهن شاخه 20

590 هزار تومان

594 هزار تومان

4000+

تیرآهن شاخه 22

690 هزار تومان

694 هزار تومان

4000+

تیرآهن شاخه 24

810 هزار تومان

814 هزار تومان

3000+

تیرآهن شاخه 27

982 هزار تومان

984 هزار تومان

2000+

قیمت های ذکر شده یکی از کمترین قیمت های اعلامی به شمار رفته و از انبارهای مختلفی استعلام شده است .

بخشی از مهمترین رخدادها در بازار فولاد:

- چندگانگی قیمت ها در بازار فولاد برای مصنوعات فولادی مختلف

- ثبات قیمت میلگرد قزوین از کارخانه و کاهش 10 تومانی بهای میلگرد پارس از کارخانه

- کاهش قیمت های پیشنهادی از کارخانه فولاد درپاد تبریز و میلگرد و کلاف کوثر اهواز

- پایین بودن عرضه میلگردهای ذوب آهن اصفهان در بازار تهران

- ادامه روند کاهش قیمت های میلگرد نیشابور در بازار تهران که جهت گیری های این تولیدکننده شاید بتواند لیدر قیمتی بازار را تغییر دهد.

- کاهش 5 تومانی تیرآهن ذوب آهن اصفهان از کارخانه

- کاهش قیمت های تیرآهن سبک ذوبی در بازار تهران و افزایش قیمت سایزهای سنگین

- ثبات قیمت ورق های صنعتی مبارکه و فولاد سبا از کارخانه

- ثبات قیمت لوله ، پروفیل و قوطی

- ثبت رسمی افزایش تعرفه واردات برخی مصنوعات فولادی همچون ورق

- تمایل بازار ورق های وارداتی به افزایش قیمت ها که در ضعف شدید تقاضا هنوز این انرژی تخلیه نشده است.

- ثبت رکورد قیمتی دلار 3705 تومانی در بازار داخلی

- ثبات قیمت شمش

نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

14 دی ماه

15 دی ماه

تغییر قیمت ها

8 قزوین

1222

1222

-

10 قزوین

1157

1157

-

12 قزوین

1157

1157

-

16 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

16 فولاد نیشابور

1240

1238

2-

18 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

18 فولاد نیشابور

1240

1237

3-

20 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

20 فولاد نیشابور

1240

1237

3-

22 ذوب آهن اصفهان

اعلام نشد

اعلام نشد

-

22 فولاد نیشابور

1240

1238

2-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

برنامه‌ریزی برای صادرات 18 میلیون تن محصولات فولادی

طبق سند چشم‌انداز 1404 و با توجه به طرح‌های فولادی در حال اجرا، میزان صادرات محصولات فولادی کشور باید به 18 میلیون تن برسد. بنا براین گزارش، تا پایان سال جاری صادرات حدود 3میلیون تن محصولات فولادی برنامه‌ریزی شده است. بخش خصوصی نیز نقش قابل توجهی در دستیابی به اهداف مذکور خواهد داشت.

بر‌اساس سند چشم‌انداز 1404 و با توجه به طرح‌های در حال اجرا از سوی بخش دولتی و خصوصی، پیش‌بینی‌شده 55 میلیون تن فولاد تولید شود که از این میزان، 37 میلیون تن به مصرف داخلی و 18 میلیون تن صادر خواهد شد. بر اساس این گزارش، تا پایان سال 93، ظرفیت فولاد خام 24 میلیون تن و ظرفیت محصولات فولادی 33 میلیون تن بوده است.

اکنون طرح‌های توسعه مختلفی توسط ایمیدرو و بخش خصوصی از جمله 7 طرح فولادی استانی، طرح‌های توسعه شرکت‌های فولادی همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان و... در حال اجرا است. همچنین، ایمیدرو طرح‌های فولادی جدیدی طی 2 سال اخیر برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در مناطق ویژه چابهار، بندرعباس و عسلویه تدوین کرده است. بخش خصوصی نیز با اجرای طرح‌های فولادی، نقش قابل توجهی در تکمیل زنجیره صنعت فولاد و دستیابی به اهداف مذکور خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای دستیابی به این هدف، «توسعه صنایع آهن و فولاد با برقراری توازن در زنجیره استخراج معدن تا تولید محصول نهایی به منظور پوشش کامل نیاز داخل»، «صادرات به کشورهای هدف و حداکثر‌سازی مزیت اقتصادی»، «به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا» و نیز «اولویت قراردادن مناطق منطبق با دسترسی به منابع و بازارهای داخلی و خارجی کشور» مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنا براین گزارش، تا پایان سال جاری صادرات حدود 3میلیون تن محصولات فولادی برنامه‌ریزی شده است.

تولید یک میلیون و 50 هزار تن ورق خاص و آلیاژی در فولاد اکسین

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین از پیش بینی تولید یک میلیون و 50 هزار تن ورق خاص و آلیاژی در این کارخانه در سال آینده خبر داد. فولاد اکسین برای تامین نیازهای خود به دنبال احداث یک طرح فولادسازی است که می تواند برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و برای 8 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

عزیز قنواتی افزود: فولاد اکسین از سال 93 تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بتواند در سال 95 به تولید بیش از یک میلیون و 50 هزار تن ورق خاص و آلیاژی برسد. با تحقق این هدف ورق موردنیاز ساخت لوله خطوط انتقال نفت و گاز کشور تامین می شود. وی گفت: 85 درصد تامین اعتبار این شرکت از طریق فاینانس خارجی و 15 درصد آورده خود شرکت است.

قنواتی با اشاره به بومی سازی قطعات موردنیاز در این صنعت که از اولویت ها است، گفت: بومی سازی قطعات از سال 93 آغاز شده، زیرا فولاد اکسین کارخانه ای است که در کشور مشابهی ندارد و هر قطعه ای که در این واحد ساخته می شود، برای اولین بار است که ساخته می شود. وی با اشاره به اینکه 70 درصد نیروهای کار فولاد اکسین تحصیلات عالیه دارند، افزود: در حال تعامل هستیم تا بتوانیم مرکز تحقیقات نورد را با هماهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز در این شرکت راه اندازی کنیم.

قنواتی گفت: موضوع دیگر شرایط پساتحریم است زیرا برخلاف پیش بینی ها این گونه نیست که پس از رفع تحریم ها به یک مرتبه نرخ ارز کاهش یابد و اتفاقات سریع رخ دهد اما قطعا گره های زیادی بازخواهد شد و به تدریج شاهد اتفاقات مثبت خواهیم بود، بنابراین تمام شرکت ها باید برای یک سال آینده و با برنامه ریزی های مناسب خود را آماده کنند تا به نتیجه برسند، زیرا در پساتحریم اگر تدبیر نباشد با یک تیغ دولبه مواجه می شویم، به این دلیل که چین بر بازارهای ایران چنبره زده و به فکر واردات وسیع کالابه ایران است و اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت نکند با ورود کالاهای چینی، بسیاری از واحدها به مشکل برمی خورند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به اینکه هیچ صنعتی در ایران نمی تواند به اندازه نفت، فولاد، پتروشیمی، گاز و حفاری اشتغالزایی داشته باشد، گفت: از دلایل عدم اشتغالزایی نبود منابع مالی برای تکمیل طرح های در دست اقدام است، متاسفانه برخی از صنایع به دلیل نبود منابع مالی تعطیل شده اند و این در حالی است که با توسعه فعالیت ها می توانستند اشتغالزایی خوب و ثابتی ایجاد کنند. وی با بیان اینکه اکنون فولاد اکسین برای تامین نیازهای خود به دنبال احداث یک طرح فولادسازی است که می تواند برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و برای 8 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند، افزود: اجرای این طرح به دلیل تحریم ها و نبود منابع مالی یک سال و نیم است که متوقف شده است.

مدیرعامل فولاد اکسین گفت: در خوزستان ظرفیت های بزرگی وجود دارند که یکی از این ظرفیت ها فولاد اکسین در اهواز است. این کارخانه با ساخت محصولات استراتژیک در زمینه تولید ورق های عریض به منظور ساخت لوله های انتقال نفت و گاز حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما به رغم اینکه این صنعت می توانست به رشد قابل توجهی دست یابد، تحریم ها و مشکلات مالی مانع از این رشد فزآینده شده است. وی با اشاره به توانمندی های شرکت فولاد اکسین گفت: اکنون با قدرت به سمت تولید محصولات خاص و ویژه رفته ایم که برخی از محصولات برای اولین بار در شرکت ما ساخته و بومی سازی شده است.

قنواتی ادامه داد: هزینه ارزی احداث شرکت فولادسازی جدید 300 میلیون دلار است که می توانیم با احداث آن توسعه بازار، افزایش کیفیت، صادرات و توجه به صنایع پایین و بالادستی را هم داشته باشیم، اما قطعا برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت با شرکت های مشابه نیاز به تامین مواد اولیه، کاهش قیمت های انرژی و پرداخت تسهیلات به نرخ جهانی هستیم. اکنون برخی از تجهیزات عمر بالایی دارند، این در حالی است که دولت با ارائه تعرفه های مناسب می تواند تولیدکنندگان را در زمینه ورود مواد اولیه یاری کند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین ادامه داد: هیچ کدام از شرکت های خارجی اعتقادی به صادرات مواد خام ندارند و قطعا به دنبال رسیدن به محصول نهایی برای سود بیشتر هستند، از این رو یکی از راه های رسیدن به اقتصاد مقاومتی همین مساله است و باید زنجیره های تولید تکمیل شوند تا بتوانیم علاوه بر کیفیت به ثروت هم برسیم. وی ادامه داد: معتقدیم هیچ راهی به جز تولید برای برون رفت از مشکلات و بحران وجود ندارد زیرا تولید می تواند اشتغالزایی کند، تورم را کاهش دهد و امنیت ایجاد کند. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین اظهار امیدواری کرد با توجه و حمایت دولت و رفع تحریم ها بتوانیم به اهداف عالیه شرکت در زمینه تولید و اشتغال و در نهایت کیفیت لازم برای حضور در بازارهای جهانی و رفع نیازهای داخل برسیم.

بهره‌برداری از فولاد زرند ایرانیان تا سال آینده

معاون فرمانداری زرند گفت: کارخانه فولاد زرند ایرانیان با ظرفیت یک میلیون و 700 هزار تن فولاد و بیش از 60 درصد پیشرفت در حال اجراست که در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد. مرحله نخست آزمون جذب نیرو در این طرح در بهمن امسال برگزار می شود. علی صادق زاده در بازدید از روند احداث این طرح افزود: با بهره برداری از کارخانه فولاد زرند ایرانیان زمینه اشتغال 2هزار 400 نفر بطور مستقیم ایجاد می شود. وی خاطرنشان کرد: مرحله نخست آزمون جذب نیرو در این طرح در بهمن امسال برگزار می شود و اولویت جذب در این واحد تولیدی با نیروهای بومی است.

صادق زاده تصریح کرد: برای تأمین آب مورد نیاز طرح انتقال آب با اعتبار 150 میلیارد ریالاز فولاد بوتیای کرمان به طول بیش از 30 کیلومتر با لوله گذاری به قطر 700 میلی متر ، (از فاضلاب شهر کرمان ) در حال اجراست که با اجرای این طرح 300 لیتر در ثانیه آب فاضلاب کرمان به این طرح انتقال می یابد. وی یادآور شد: برای تأمین برق این طرح 2 نیروگاه 130 مگاواتی در نظر گرفته شده است که تا زمان بهره برداری از این نیروگاه ها برق مورد نیاز از طریق پست 230 کیلو ولت زرندتأمین می شود.

معاون سیاسی ـ اجتماعی فرمانداری زرند گفت: این کارخانه در زمینی به مساحت 400 هکتار یکی از بزرگترین پروژه های فولاد منطقه بشمار می رود که تولید به روش کوره بلند انجام می شود و تاکنون 130 هزار تن فولاد و آهن الات نصب شده است. صادق زاده افزود: در این طرح 11 میلیون متر مربع خاکبرداری انجام شده است که بزرگترین خاکبرداری اینگونه طرح ها در خاور میانه به شمار می رود.

وی اجرای طرح های تولید فولاد به روش کوره بلند مشابه ذوب آهن اصفهان با توجه به معادن غنی ذغال سنگ و سنگ آهن در این منطقه را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: این طرح ها علاوه بر جلو گیری از خام فروشی مواد معدنی موجب اشتغال جوانان جویای کارمنطقه می شود.

صادق زاده تصریح کرد: عملیات اجرایی این کارخانه از سال 91 با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد تومان از سوی شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه میدکو آغاز شده است. یادآور می شود: پروژه عظیم کارخانه فولاد زرند ایرانیان در زمینی به مساحت 400 هکتار در هفت کیلومتری جاده زرند ـ کرمان قرار دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24