Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :تنش‌های منطقه‌ای پس از اعدام شیخ باقر النمر همچنان رو به افزایش است. امروز اخباری در خصوص قطع روابط دیپلماتیک کویت با ایران نیز انتشار یافت اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به‌منظور بررسی اتفاقات اخیر منطقه برگزار خواهد شد.

اتفاقات رخ‌داده فی‌مابین ایران و عربستان از حیث اقتصادی به لحاظ تأثیرگذاری این دو بازیگر بزرگ اوپک به‌ویژه در شرایطی که ایران خود را برای ورود به بازار پس از رفع تحریم‌ها آماده می‌کند بسیار مهم است. ایران و عربستان دو بازیگر مهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند و محتمل است که تخاصم بیشتر این دو کشور عملاً منجر به تضعیف بیش‌ازپیش اوپک و سردرگمی در سیاست‌گذاری این سازمان خواهد شد. ایران مدت‌هاست که خبر از افزایش سطح تولید نفت خود و بازگرداندن آن به سطح تولید پیش از دوران تحریم‌ها داده است. بازگشت نفت ایران به بازار خطر کاهش بیشتر قیمت نفت را در بردارد مگر اینکه ایران بتواند با تعامل و مذاکره با کشورهای عضو اوپک، آن‌ها را متقاعد به کاهش تولید و باز کردن جا برای بازگشت نفت ایران بکند؛ اما فضای پرتنشی که در حال حاضر بین ایران و عربستان به وجود آمده و نفوذ بالای عربستان بر کشورهای عرب عضو اوپک ممکن است فرصت چنین تلاشی را از ایران سلب کند. لذا چنین شرایطی احتمال سقوط هرچه بیشتر قیمت نفت را فراهم خواهد کرد. به نقل از پایگاه خبری سی ان بی سی، درحالی‌که تنش‌ها در خاورمیانه احتمال افزایش قیمت نفت را جدی کرده است، سرمایه‌گذاران در حال رصد کردن تحولات بازار نفت هستند. قیمت نفت برنت پس از افزایش موقت بیش از 4 درصدی، در پایان معاملات روز دوشنبه کاهش یافت. تحلیلگران معتقدند اگر اختلافات بین ایران و عربستان منجر به کاهش تولید نفت نشود نباید انتظار داشت قیمت نفت از این تحول تأثیر مهمی بپذیرد و افزایشی شود. علاوه بر نفت با توجه به ظرفیت بالای صنایع پتروشیمی عربستان، بسیاری احتمال دامپینگ قیمتی از سوی این کشور را برای تضعیف ایران محتمل می‌دانند. بازارهای جهانی سال 2016 را با شوک چینی و البته اثرپذیری از تنش‌های خاورمیانه آغاز کردند. دوشنبه، چهارم ژانویه، نخستین روز معاملاتی بازارهای مالی و کالایی جهان در سال جدید میلادی بود، اما کمتر کسی چنین توفانی را برای سال نو بازارها پیش‌بینی کرده بود. روز گذشته نگرانی معامله‌گران چینی از داده‌های فعالیت کارخانه‌ای دومین اقتصاد بزرگ جهان که دهمین ماه پیاپی انقباض را نشان می‌داد، باعث سقوط 7 درصدی بازارهای سهام چین شد.

شاخص شانگهای یکی از بزرگ‌ترین بازنده‌ها بود که همراه با دیگر شاخص‌های چینی، دیگر بازارهای سهام آسیا را هم تحت تأثیر قرار داد. از سوی دیگر افت بازارهای سهام، نفت را که در نخستین روز کاری 2016 رو به رشد گذاشته بود، از اوج روزانه پایین آورد. شاخص برنت که پنج‌شنبه، 31 دسامبر، اندکی بالاتر از 37 دلار قیمت خورده بود، دوشنبه تحت تأثیر تشدید تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی، کار خود را باقیمت 38.5 دلار شروع کرد اما بعد با اثرگذاری نگرانی‌های آسیایی، مقداری افت را تجربه کرد. روز گذشته تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه و افت بازارهای سهام، قیمت طلا را نیز رشد داد. اونس که از افت دلار و رشد نفت نیز سود برده بود، دوشنبه به محدوده 1080 دلار رفت.

بازار سرمایه در دو سال پیش در چنین روزی افول خود را از نقطه اوج شاخص کل (89500 واحد) آغاز کرد و به‌جز مقاطع کوتاهی به‌طور یکسره به روند نزولی خود تا روز جاری ادامه داد ولیکن علیرغم شرایط نامناسب اخیر منطقه که در بالا توضیح داده شد، بازار امروز شرایط بسیار مناسبی را به خود دید. البته می‌توان گفت شروع متعادل و در بعضی نمادها ضعیف، ولیکن تدریجاً بهبود قابل‌ملاحظه، رشد قیمت‌ها، تشکیل صف‌های خرید و افزایش حجم معاملات فعالان بازار را راضی و خوشحال کرد. بسیاری از صنایع در روز جاری در دامنه سبز قیمتی مورد معامله قرار گرفتند که از آن جمله می‌توان به نمادهای ساختمانی، خودرو و قطعه‌سازی، لیزینگ، بیمه و حمل‌ونقل اشاره داشت. در سایر صنایع نیز بعضاً نمادهای با شرایط مناسب به چشم می‌خوردند. شاخص کل روند صعودی خود را تا پایان وقت ادامه داد و درنهایت با رشد قابل‌ملاحظه 328 واحدی به کانال 62 هزار واحدی قدم گذاشت. در بازار ارز غیررسمی نیز دلار از 3700 تومان فراتر رفت.

باعرضه ۷.۵ میلیون سهم از ۱۴ میلیون سهم قابل‌عرضه شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان، هر سهم دهمین شرکت جدید بازار سهام ۱۵۵ تومان کشف قیمت شد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بازار سهام، 20 درصد از سهام شرکت 7 میلیارد تومانی توکا رنگ فولاد سپاهان در بازار دوم معاملات فرابورس آماده عرضه اولیه شد. بر اساس این گزارش، این عرضه در شرایطی دیرهنگام و ساعت 12:10 دقیقه امروز انجام شد که طی آن از 14 میلیون سهم قابل‌عرضه، 7.5 میلیون سهم از طریق شبکه کارگزاران فرابورس (سهمیه هر کارگزار با همه شعب 75 هزار سهم) واگذار و طی آن هر سهم «شتوکا» 155 تومان کشف قیمت شد. حداقل قیمت مورد تقاضای خریداران 115 تومان بود اما درنهایت به قیمت 155 تومان معامله شد. با توجه به پیش‌بینی سود 293 ریالی هر سهم، نسبت P/E «شتوکا» هم 5.29 مرتبه محاسبه شد. رقمی که دو روز پیش سهامدار عمده این شرکت یعنی مدیرعامل سرمایه‌گذاری توکا فولاد به آن اشاره‌کرده بود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: خروج معاملات پتروشیمی از بازار بورس کالا نظر شخصی وزیر صنعت است، اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با این نظر مخالف است، البته این موضوع هنوز در دولت برای تصمیم‌گیری مطرح نشده که اگر این اتفاق بیفتد نتایج آن را اطلاع‌رسانی خواهم کرد / درآمد نفت حدود 53 هزار میلیارد تومان است و تا پایان امسال 41 تا 42 هزار میلیارد تومان به‌صورت نقدی برای یارانه‌ها پرداخت می‌شود. وی درباره عدم تحقق بودجه نیز گفت: بین دو واژه کسری بودجه و عدم تحقق، تفاوت معنی‌داری وجود دارد. میزان منابع ما با پیش‌بینی تفاوت دارد ولی ما کسر بودجه نداریم. سازمان مدیریت درآمد و هزینه را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود کسری بودجه نداشته باشیم و مجبور شویم از جایی قرض کنیم. لذا ما هزینه‌ها را کم می‌کنیم. به‌خصوص در هزینه‌های جاری با کاهش و صرفه‌جویی زیادی روبرو هستیم. / بانک مرکزی مخیر است به‌صورت دستوری نرخ سود بانکی را تقلیل دهد یا با استفاده از ابزارهایی مانند نرخ سود بین‌بانکی استفاده کند تا هزینه استفاده از پول کاهش یابد. بانک مرکزی از روش دوم استفاده می‌کند تا پولی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد با سود کمتری باشد /. لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم نیز بر اساس آمادگی مجلس یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده تقدیم نمایندگان مجلس می‌شود. سخنگوی دولت درباره انتقادات مطرح‌شده نسبت به قراردادهای نفتی جدید گفت: قراردادهای نفتی جدید بر اساس مدل‌های به روز شده و متناسب با شرایط سرمایه‌گذاری بازار نفت تهیه‌شده‌اند و حافظ منافع ملی کشور هستند. وی در پاسخ به این سؤال که گفته‌شده ما قراردادهای محرمانه و مخفیانه نفتی داریم، تأکید کرد: ما قراردادهای محرمانه و مخفیانه نداریم و تمامی نمایندگان مجلس هم می‌توانند به‌راحتی از نسخه فارسی و انگلیسی این قراردادها اطلاع پیداکرده و دسترسی داشته باشند. نوبخت همچنین درباره تولید نفت کشور گفت: در شرایط فعلی که در تحریم قرار داریم حدود یک‌میلیون بشکه نفت تولید می‌شود که در دوران پساتحریم نیز تولیدات خود را به 2 میلیون و 350 هزار بشکه خواهیم رساند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی طی روزهای اخیر برای خارج کردن معاملات نیمی از محصولات پتروشیمی در بورس کالا به تکاپو افتاد که واکنش‌های تندی از سوی فعالان بخش خصوصی و عمومی کشور در پی داشت. در آخرین واکنش‌ها همزمان با اعلام مخالفت مجدد محمدباقر نوبخت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، عرضه محصولات پتروشیمی خارج از این بازار متشکل را تخلف از قانون اعلام کرد.

ارزش «یوان» واحد پول ملی چین در برابر دلار آمریکا در روزهای آغازین سال جاری میلادی به پایین‌ترین میزان در پنج سال گذشته رسید و بازارهای مالی آمریکا را در شوک فروبرد. هر دلار آمریکا در برابر یوان چین اکنون با شش ممیز 51 یوان معامله می‌شود که پایین‌ترین رقم از سال 2011 میلادی است.

نشریه اکونومیست رشد اقتصاد جهان در سال 2016 را حدود 2.7 درصد پیش‌بینی و اعلام کرد درحالی‌که بازارهای نوظهور از زمان پایان بحران سال 2009 بیشترین نیروی محرکه را به اقتصاد جهان دادند، اما در سال 2016، اقتصادهای توسعه‌یافته بزرگ‌ترین سهم خود را از رشد جهانی این دهه ایفا خواهند کرد و سهم «بریکس» (کشورهای چین، هند، روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل) در رشد جهان طی سال 2016 فقط 16 درصد خواهد بود. این نشریه همچنین تولید ناخالص چین در سال 2016 را 6.5 درصد رشد پیش‌بینی و اعلام کرد: هند چابک‌تر به نظر می‌رسد و رشد آن 7 درصد خواهد بود.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: «ما در حال برداشتن گام‌های جدی درزمینهٔ تجارت با ایران هستیم که این به معنای کاهش و در برخی موارد حتی لغو تعرفه‌های گمرکی به‌خصوص درزمینهٔ محصولات کشاورزی است.» به نقل از پایگاه خبری گلوبال میت نیوز، بر اساس موافقت‌نامه تجاری اخیری که به امضا رسیده، شرکت‌های ایرانی احتمالاً مجوز صادرات گوشت مرغ بدون تعرفه گمرکی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان را خواهند داشت. سرگی دانکورت، رئیس سازمان نظارت بر محصولات دامی روسیه (روسلخوزنادزور) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از تکمیل مرحله نهایی ارزیابی‌های دامپزشکی، سازمان دامپزشکی ایران مجوز عرضه گوشت گاو و مرغ و فرآورده‌های گوشتی توسط دو شرکت روسی بریانسک برویلر و بریانسک میت را صادر خواهد کرد.» در مقابل، روسیه قول داده که تعرفه واردات برخی فرآورده‌های گوشتی به این کشور توسط شرکت‌های ایرانی را کاهش دهد یا حتی لغو کند.

به نقل از ایندین اکسپرس، ایران و هند با کنار گذاشتن دلار، توافق کردند تمام بدهی‌های نفتی عقب‌افتاده ایران به روپیه پرداخت شود. بدهی‌های دلاری ایران که به 6.5 میلیارد دلار می‌رسد، در حساب شرکت ملی نفت ایران در نزد بانک‌های هندی سپرده‌گذاری خواهد شد. منابع آگاه در آی دی بی آی بانک هند که به دلیل حضور نداشتن در بازارهای بین‌المللی از تحریم‌های غرب علیه ایران آسیبی نمی‌بینند، اجازه خواهند یافت تا یک حساب مشترک ایجاد کنند که در آن 4 میلیارد دلار بابت انجام واردات غیرنفتی سپرده‌گذاری شود. 2.5 میلیارد دلار باقیمانده نیز در بانک یو سی او سپرده‌گذاری خواهد شد. این منابع افزودند: «یکی از گزینه‌هایی که مطرح‌شده این است که یک وام 150 میلیون دلاری بابت توسعه بندر چابهار از طریق بانک یو سی او به ایران داده شود.» ایران همچنین قصد دارد از این سپرده‌های روپیه در بانک‌های هندی به‌عنوان وثیقه جهت چاپ پول توسط بانک مرکزی‌اش استفاده کند. آن‌ها گفتند، به‌محض اینکه تحریم‌ها برداشته شود بخش عمده‌ای از این پول‌ها به یورو تبدیل و به ایران منتقل خواهد شد.

پرداخت ۵۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی بافت فرسوده بانک مسکن آغازشده که سهم استان تهران از این تعداد ۶ هزار فقره است، استان‌های البرز و مرکزی با ۷۰۰ فقره وام کمترین سهم را در اعطای وام مذکور دارند. استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، فارس، همدان و اصفهان به ترتیب با سهمیه 4500 فقره تسهیلات، 4000، 3000، 2100، 3000 و 2000 در رده‌های بعدی به لحاظ تعداد تسهیلات ارائه‌شده،‌قرار دارند.

معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی پس از 6 ماه آسیب‌شناسی نظام فعلی ساخت‌وسازهای شهری، سرانجام پیش‌نویس «اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان» که در آن، نوع رابطه بین مالک زمین، سازنده، مهندس ناظر، شهرداری و درنهایت برآیند این روابط با خریدار و مصرف‌کننده بنای نوساز بازتعریف شده است را تدوین و منتشر کرد. در این پیش‌نویس، سازنده موظف شده برای تضمین کیفیت و تعهداتی که در احداث بنای ساختمانی به انجام رسانده است، تک‌تک واحدهای مسکونی یا غیرمسکونی ساختمان نوساز را به مدت 10 سال برای خریدار، «گارانتی» کند. سازنده برای صدور ضمانت‌نامه بهره‌برداری و تضمین رفع اشکالات احتمالی حین مصرف ساختمان، می‌تواند از خدمات شرکت‌های بیمه کیفیت ساختمان استفاده کند. شهرداری‌ها در این راستا، وظیفه‌دارند پیش از صدور پایان کار، برگه تعهد به ضمانت 10 ساله ساختمان را از سازنده مطالبه کنند. اصلاح رابطه مهندسان ناظر با مالک و سازنده نیز بخش مهم دیگر پیش‌نویس است که در قالب آن، نظام ارجاع کار به مهندسان، دگرگون می‌شود و به‌جای تعیین دستوری مهندس از جانب نظام‌مهندسی، حق انتخاب مهندس به مالک واگذار می‌شود. مهندسان ناظر وظیفه‌دارند «نظارت مستمر» بر روند ساخت‌وساز داشته باشند نه اینکه بعضاً از راه دور یا سرزده، کیفیت کار را امضا کنند. از طرفی، شهرداری‌ها مکلف خواهند شد با استخدام شرکت‌های کنترل طراحی و بازرسی ساخت و تأمین هزینه‌های آن‌ها، بر کار مهندسان ناظر و صحت کار سازنده نظارت کنند. سازنده‌ها نیز می‌توانند تشریفات و پروسه اخذ پروانه ساختمانی را به دفاتر کارگزاری پروانه ساختمانی که مجوز فعالیت آن‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر خواهد شد، واگذار کنند. در صورت تصویب نهایی نسخه جدید مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، برای اولین بار، اهالی محل، همسایگان و مالکان مجاور یک پروژه ساختمانی، می‌توانند از بابت تضییع حقوق فردی، اجتماعی و شهری خود، به احداث پروژه اعتراض کنند. برای این منظور، مالک یا همان متقاضی ساخت باید نام و شماره تماس خود را بر تابلوی مشخصات پروژه، در همان ابتدای کار ثبت کند. برای ساخت‌وساز دو پروانه شامل پروانه طرح و پروانه ساخت صادر خواهد شد و برای پروژ‌ه‌هایی که نیازمند تخریب و گودبرداری بیش از 7 متر هستند نیز باید مجوزهای ویژه فراتر از پروانه ساختمانی صادر شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اکنون بیش از ۱۰۰ طرح با حجم مجموع سرمایه‌گذاری بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد منعقدشده و باکیفیت بسیار خوب اجرای این پروژه‌ها آغازشده و برخی به بهره‌برداری رسیده است.

محمدرضا دُر افشار نایب‌رئیس انجمن لوازم‌خانگی بابیان اینکه خبری از اجرای طرح فروش اقساطی کالا با تسهیلات بانکی نیست، اظهار داشت: بانک مرکزی هیچ موضوعی را در مورد سرنوشت اجرای این طرح اعلام نکرده و مشخص نیست که مشکل اجرای طرح کجاست. در آخرین اقدام، مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات خرید کالا از 18 ماه به 12 ماه کاهش‌یافته است که با این شرایط، امکان پرداخت اقساط برای اکثر مردم باقدرت خرید پایین وجود نخواهد داشت. وی با تأکید بر اینکه در چنین وضعیتی اجرای طرح فروش اقساطی لوازم‌خانگی موفق نخواهد بود، گفت: با کاهش اقساط پرداخت تسهیلات خرید کالا، برای وام 10 میلیون تومانی باید ماهانه یک‌میلیون تومان قسط پرداخت شود که باقدرت خرید بسیاری از مردم مغایرت دارد. در افشار بابیان اینکه تأخیر در اجرای طرح فروش اقساطی کالا، بازار لوازم‌خانگی را بیشتر از قبل با رکود مواجه کرده است، گفت: این مسئله باعث شده تا انباشت کالا در کارخانه‌های لوازم‌خانگی افزایش یابد و خریدوفروش این محصولات راکدتر شده است.

محمد خداکرمی معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طبق دستورات وزیر راه تعیین حداقل کفایت سرمایه برای فعالیت شرکت‌های هواپیمایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی است و حداکثر تا پایان دی‌ماه این رقم حداقل کفایت سرمایه اعلام می‌شود. میزان کفایت سرمایه به نوع فعالیت پروازی هر ایرلاین بستگی دارد و ممکن است شرکتی در نظر داشته باشد با ناوگان کوچک فعالیت کند بنابراین میزان کفایت سرمایه این ایرلاین با ایرلاینی که در مسیرهای پروازی بین‌قاره‌ای با ناوگان بزرگ فعالیت می‌کند متفاوت خواهد بود. وی با اشاره به این‌که بر اساس انواع فعالیت ایرلاین‌ها اعم از منطقه‌ای، چارتری و برنامه‌ای حداقل کفایت سرمایه موردنظر مشخص می‌شود، بیان کرد: در 10 ماه اخیر درخواست تأسیس بیش از 40 شرکت هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام‌شده اما با توجه به دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی یعنی داشتن حداقل کفایت سرمایه به‌عنوان یکی از الزامات، متقاضیانی که نمی‌توانند کفایت مالی خود را به اثبات برسانند نمی‌توانند مجوز موافقت اصولی برای تأسیس ایرلاین و به‌تبع آن استفاده از تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی را دریافت کنند چراکه اولویت دولت حمایت از شرکت‌های هواپیمایی فعلی است. خداکرمی با اعلام این‌که بسیاری از درخواست‌های دریافتی برای تأسیس ایرلاین جدید باهدف استفاده از تسهیلات است گفت: از بین متقاضیان فقط 4 متقاضی اصلی تأسیس ایرلاین جدید هستند و کفایت مالی آن‌ها ثابت‌شده است. از این ایرلاین‌ها هم تاکنون یک ایرلاین موفق به دریافت مجوز موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

مسعود کرباسیان رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد که در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات تجارت خارجی به‌صورت روزانه به‌روز می‌شود و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. در این سامانه اطلاعاتی گمرک ایران، در سه بخش صادرات، واردات و ترانزیت قرار است که اطلاعات روزانه در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در حال حاضر فعلاً بخش واردات آن به‌روز می‌شود که به گفته رئیس‌کل گمرک ایران دو بخش دیگر نیز از فردا فعال خواهند شد.

سازمان مدیریت در پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه به دولت پیشنهاد انحلال سازمان حمایت را مطرح کرده بود که این موضوع در جلسه امروز هیئت دولت مورد تصویب قرار نگرفت. هیئت دولت در جلسه امروز خود بند 10 تبصره 9 لایحه برنامه ششم را حذف کرد. بر همین اساس انتزاع بازرگانی از وزارت صنعت و الحاق به وزارت اقتصاد و انحلال سازمان حمایت در برنامه ششم اجرایی نمی‌شود.

شورایعالی بیمه به استناد ماده ۱۷ و در اجرای مواد ۳۸ و ۶۴ قانون تأسیس بیمه مركزی ایران، در جلسه ۱۳۹۴.۰۹.۳۰ آیین‌نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای كاركنان كلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه (آیین‌نامه شماره ۹۰) را اصلاح کرد

رئیس تیم حقوقی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران عنوان کرد: امروز شاهد حضور گسترده کاروان‌های تجاری و سیاسی کشورهای خارجی در ایران هستیم که در مقایسه با سی سال گذشته بی‌نظیر است. تنش‌زدایی در سیاست خارجی همواره از جدی‌ترین اولویت‌های دولت بوده و واکنش برخی کشورهای منطقه به روند موفقیت‌های حاصل‌شده در سیاست خارجی مؤید حصول دستاوردهای برجسته در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. جایگاه و نفوذ ایران در منطقه به‌گونه‌ای است که با قاطعیت می‌توان عنوان کرد، رفع و حل تمامی معادلات و معضلات منطقه منوط به حضور ایران است. وی با اشاره به لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران عنوان کرد: با عنایت به مذاکرات و رایزنی‌های انجام‌شده، تحریم‌های بانکی، کشتیرانی و بیمه در آینده‌ای نزدیک برداشته خواهد شد.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بابیان اینکه هم‌اکنون میزان قابل‌توجهی از میعانات گازی ایران هم‌اکنون روی آب وجود دارد که بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها به فروش می‌رسد، گفت: مذاکره درباره فروش این میزان میعانات گازی هم‌اکنون در حال انجام است و برخی گفتگوها نیز در آستانه امضای قرارداد است. وی با تأکید بر اینکه ایران مشکلی برای فروش میعانات گازی خود پس از لغو تحریم‌ها ندارد، تصریح کرد: در طول تمام سال‌های تحریم (سه سال گذشته تاکنون) از ناوگان نفت‌کش‌های ایرانی استفاده کردیم. این مقام مسئول با اشاره به نقش شرکت ملی نفتکش ایران برای مقابله با تحریم‌های نفتی، اظهار داشت: اگر مجموعه بزرگ کشتی‌های شرکت ملی نفتکش نبود در دوران تحریم با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم. اودرباره وضع بیمه نفت‌کش‌های ایرانی هم با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشتی‌های نفتکش ایران از سوی بیمه گران داخلی بیمه می‌شوند، تأکید کرد: بیمه گران بعد از توافق سال گذشته ژنو در جهت بیمه کردن کشتی‌های نفتکش‌ ایران اقدام نکردند اما پیش‌بینی می‌شود بعد از لغو تحریم‌ها این مشکل حل‌شده و نفتکش‌ها با خیال راحت فعالیت‌های خود را انجام دهند.

به نقل از رویترز، یک مقام ارشد شرکت «جی ایکس اویل اند انرژی» ژاپن، یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران، از تمدید قرارداد سالانه خرید نفت از تهران برای سال 2016 خبر داد. یکی از مقامات این شرکت گفت: این شرکت حجم نفت وارداتی از ایران را در قرارداد جدیدش که از این ماه آغاز می‌شود، تغییر نداد. به گفته منابع آگاه، حجم قرارداد این شرکت در سال 2015 برابر با 53 هزار بشکه نفت در روز بوده است. یاسوشی کیمارو رئیس هلدینگ جی ایکس در حاشیه یک اجتماع صنعت نفت گفت قرارداد سالانه پالایشگاه این شرکت با ایران تمدیدشده است، اما وی این حجم را تائید نکرد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جی ایکس حجم واردات نفت از ایران را در صورت لغو تحریم‌ها در سال جاری میلادی افزایش می‌دهد، گفت: «این بستگی به شرایط اقتصادی دارد.» جی ایکس سابقه طولانی با دیگر تولیدکنندگان دارد و ممکن است افزایش خرید از یک تولیدکننده به‌تنهایی باوجود کاهش تقاضای داخلی دشوار باشد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

محمدرضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی: بسترها و زیرساخت‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران را آماده می‌کنیم. عضویت در پنج نهاد مهم بین‌المللی FEAS (فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیا )، ACG (نهادهای ثبت، سپرده‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا ـ اقیانوسیه) و OIC (بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی)، انجمن استانداردسازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسیا (AFSF) و اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های تاکاس بانک ترکیه (Takas Bank)، آژانس ثبت مرکزی ترکیه (CRA)، شرکت تسویه پاکستان (CDCPL)، شرکت تسویه بورس اندونزی (KPEI)، شرکت ثبت اوراق بهادار بورس اندونزی (KSEI)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کره جنوبی (KSD)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عمان (MCD)، شرکت سپرده‌گذاری ملی پاکستان (NCCPL)، شرکت سپرده‌گذاری چین و شرکت سپرده‌گذاری هند (NSDL) از مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی این شرکت برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اقدام برخی وزارتخانه‌ها در اجرای بند 6 اصل 44 قانون اساسی در آماده‌سازی اطلاعات اولیه مالی برای عرضه در بورس در هفته آینده خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه این کمیسیون، برخی وزارتخانه‌ها تا 10 روز دیگر فرصت دارند اطلاعات خود را ارائه کنند. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با یادآوری قانون شفافیت ساختار و اطلاعات مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی گفت: باوجودی که این قانون از 15 بهمن پارسال لازم‌الاجرا شده است اما هیچ‌یک از نهادهای دولتی و شبه‌دولتی اقدامی برای ارائه صورت‌های مالی به سازمان بورس نکرده بودند. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخورد مجلس با برخی دیگر از نهادها ازجمله خیریه‌ها، شبه دولتی‌ها و سازمان‌های وقفی یا صندوق‌های بازنشستگی که از آن‌ها هیچ صورت مالی شفافی منتشر نمی‌شود، گفت: همه آن‌ها بر اساس قانون مکلف به افشای اطلاعات‌اند و تأخیر در ارائه صورت‌های مالی قابل‌قبول نیست لذا این اصلاحیه را در قانون جدید انجام داده‌ایم که تکالیف را مشخص کنیم. وی بابیان اینکه، به‌زودی اصلاحاتی را عملیاتی خواهیم کرد، اظهار داشت: چارچوب ضوابط قانونی را به سمتی می‌بریم که امکان تغییرات ثبتی از متخلفان حذف شود و حساب‌های بانکی آن‌ها قابل مسدود شدن باشد. به گفته وی، تنها در دو وزارت خانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 19 هزار شرکت شبه‌دولتی وجود دارد. وزارتخانه‌های دیگر نیز چنین وضعیتی رادارند که سؤال ابتدا در کمیسیون اصل 44 مجلس مطرح می‌شود و اگر نتایج موردنظر به دست نیامد، موضوع در صحن علنی مجلس پی گیری خواهد شد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

دبیر انجمن صنفی پتروشیمی با اعلام اینکه نرخ خوراک پتروشیمی به‌زودی و شاید همین هفته ابلاغ می‌شود از رضایت نسبی قیمت‌ها خبر داد و لزوم زمان محاسبه از اول سال جاری تأکید کرد. به گفته متولیان این موضوع، همه محاسبات نهایی و آماده ابلاغ و اجرا است و ما هم منتظریم تا قیمت‌های مصوب، ظرف روزهای آینده رسماً ابلاغ و ابهام شرکت‌های پتروشیمی برطرف شود. از قرار معلوم در محاسبه قیمت‌ها به همان فرمول مصوب مجلس تکیه شده است. درنتیجه قیمت استخراجی تا حدودی مورد رضایت قرارگرفته است. بااین‌حال باید منتظر ابلاغیه رسمی بود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: فروردین 95 نخستین قراردادهای صنعت پتروشیمی با شرکت‌های بین‌المللی به امضا می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود آلمانی‌ها زودتر از سایر شرکت‌ها اقدام کنند. یک شرکت بزرگ آلمانی برای سرمایه‌گذاری به میزان هشت میلیارد یورو و شرکتی دیگر برای یک پروژه چهار میلیارد یورویی اعلام آمادگی کرده است. ظرفیت کنونی تولید سالانه محصولات پتروشیمی ایران 60 میلیون تن است و کشورمان می‌خواهد با جذب منابع جدید مالی توسط شرکت‌های بین‌المللی و تکمیل واحدها نیمه‌کاره، ظرفیت تولید را به 180 میلیون تن در سال افزایش دهد.

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: در پی بازدید نماینده دامپزشکی روسیه از کارخانه‌های لبنی، پروتکل صادرات محصولات لبنی به روسیه صادرشده و ۴ کارخانه لبنیات ایرانی مجوز صادرات به این کشور گرفتند. روسیه سالانه 4 میلیارد دلار واردات محصولات لبنی دارد که یک و نیم میلیارد دلار آن را پنیر خشک ازجمله پنیر چدار و گودا تشکیل می‌دهد که ایران ظرفیت تولید تمام این محصولات را دارد. به گفته زرگران این در حالی است که کل صادرات محصولات لبنی ما به کشورهای دیگر در حال حاضر 670 میلیون دلار است و اگر ما بتوانیم تنها بخشی از نیاز روسیه را تأمین کنیم، این رقم فراتر از یک میلیارد دلار خواهد بود. صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه از ۲۰ ژانویه (اول بهمن ۹۴) آغاز می‌شود.

دکتر دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی به ظرفیت‌ها و موقعیت‌های نظام بانکی در شرایط پساتحریم اشاره کرد و گفت: این فرصتی است که باید نظام بانکی از آن استفاده کند؛ به دلیل وقفه 7 ساله در تعاملات بین‌المللی بانکی، بانک‌های ما از الزامات روز دنیا فاصله گرفته‌اند، مقررات و نیازمندی‌ها در این حوزه تغییر کرده است که باید به‌روز شود. بانک‌های دنیا برای تعامل با بانک‌های ما الزامات دیگری نیز دارند و مباحثی نظیر پول‌شویی در دنیا متفاوت است؛ بنابراین در حوزه تغییر تحول بانکی برای تعامل با بانک‌های دنیا نیازمند به‌روز شدن هستیم. او با تأکید بر اینکه در پساتحریم گشایش‌هایی نظیر سوئیفت برقرار می‌شود گفت: روابط کارگزاری با بانک‌ها در دوره جدید از سر گرفته می‌شود و مقدمه آن سوئیفت است. سوئیفت شرکت اروپایی محسوب می‌شود و تحریم‌های سوئیفت روی شرکت‌هایی که تحریم اروپا را داشته‌اند بسته‌شده است، اما برخی از بانک‌های قدیمی‌تر خصوصی تحریم اتحادیه اروپا را نداشتند و بنابراین تحریم سوئیفت هم نبودند؛ البته برخی بانک‌های تازه تأسیس خصوصی نیز داشتیم که سوئیفت در مدت تحریم برای آن‌ها راه نیفتاد. برقراری سوئیفت در پساتحریم به‌خودی‌خود مشکل را حل نمی‌کند بلکه موضوع اساسی ایجاد فضای مثبت برای تعاملات بانکی ایران است که باید از این ظرفیت استفاده شود و همه در بستر IT است. به گفته وی روزانه بیش از یک‌صد میلیون تراکنش بانکی در کشور انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از این کار در حوزه الکترونیک است که البته تهدیدهایی ازنظر امنیت نیز دارد. بخش زیادی از خدمات بانکی در حوزه IT و ICT ارائه می‌شود و نظام بانکی کشور با حجم بالای تراکنش، راهی جز اجرای بانکداری الکترونیک ندارد. اتفاقات حوزه IT در صنعت بانکداری اثرگذار است، پول‌های مجازی در اثر گسترش IT و شکل‌گیری بازار الکترونیک و محصولات مجازی شکل‌گرفته است و در این راستا این موضوع از نگاه بانک مرکزی به‌عنوان سیاست‌گذار، بانک‌ها و فعالان حوزه IT مهم است.

به گزارش اداره كل روابط عمومی بیمه مركزی، معاونت نظارت بیمه مركزی اعلام كرد مصوبات اخیر هیئت‌مدیره بیمه تعاون به لحاظ شكلی و محتوایی متناقض و دارای اشكالات قانونی است و انتصاب سرپرست این شركت مورد تأیید بیمه مركزی نیست. در نامه معاونت نظارت بیمه مركزی به رئیس هیئت‌مدیره شركت بیمه تعاون آمده است: انتصاب «سرپرست شركت» مشمول هیچ‌یک از سمت‌های مذكور در آیین‌نامه شماره ۹۰ مصوب شورای عالی بیمه و اساسنامه شركت نبوده و مورد تأیید بیمه مركزی نیست. در این نامه تصریح‌شده است: مسئولیت حسن اجرای تكالیف مؤسسه بیمه با هیئت‌مدیره بوده و هیئت‌مدیره حسب مورد در مقابل مؤسسه بیمه یا اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات و جبران خسارات وارده مسئول است. بر اساس این گزارش، بیمه مركزی به هیئت‌مدیره بیمه تعاون تكلیف كرده با دعوت از كلیه اعضاء و با رعایت تشریفات و مقررات قانونی و الزامات اساسنامه‌ای شركت و آیین‌‌نامه‌های مصوب شورای‌ عالی ‌بیمه در خصوص موضوعات اختلافی شركت تشكیل جلسه داده و تصمیم لازم را اتخاذ كند و انتصاب سرپرست كان‌لم‌یكن اعلام گردد. بیمه مركزی تأكید كرده است كه با توجه به اینكه اعتبار و حقوق سهامداران و بیمه‌گذارانِ شركت بیمه تعاون در معرض تهدید قرارگرفته است، در صورت عدم اقدام لازم در موعد مقرر و تداوم اختلافات، در خصوص صلاحیت كلیه اعضای هیئت‌مدیره شركت تجدیدنظر خواهد كرد.

درحالی‌که در ماه‌های اخیر برخی خریداران خودروهای وارداتی به دلیل نداشتن پلاک موفق به تحویل گرفتن خودروی خود در موعد مقرر نشده‌اند، بر اساس یک قانون جدید این شرکت‌ها پیش از حصول اطمینان نسبت به شماره‌گذاری خودرو مجاز به پیش‌فروش آن نخواهند بود. در این زمینه در ماده 7 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو قیدشده است: حصول اطمینان از تأمین CBU/CKD خودرو (واردات قطعات خودرو یا خودروی آماده) و همچنین حصول اطمینان از شماره‌گذاری خودرو در موعد مقرر، ازجمله شرایط لازم برای پیش‌فروش خودرو است. اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اخیراً در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رییس‌جمهوری، اجرایی خواهد شد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 252.6 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 37 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 25.5 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 169.8 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 82.8 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با 11.5 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت مجد خراسان با 7.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه انبوه‌سازی با 16.1 میلیارد تومان و گروه بانک با 15.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 328 واحد، شاخص قیمت 127 واحد و شاخص فرابورس 6 واحد رشد داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 62056 واحد و شاخص قیمت به 24070 واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 48 واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد خراسان با 81 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر نمادهای صنعت سیمان با تعادل نسبی و ارزش معاملات امروز کمی از روز گذشته بالاتر بود. از میان 33 نماد باز این صنعت، امروز 25 نماد با حجم معاملاتی معادل 6518 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 8943 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 12 نماد منفی، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت بودند. سیمان شرق با 1995 هزار سهم به ارزش 1741 میلیون ریال حدود 19 درصد ارزش معاملات و سیمان کارون با 525 هزار سهم به ارزش 1330 میلیون ریال معادل 15% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 8 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، خاش، اصفهان، فارس، هرمزگان، ایلام و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. نماد سیمان ایلام که دیروز مورد بازگشایی واقع ولیکن مورد معامله واقع نشده بود امروز مشمول حراج مجدد واقع شد.

معاملات سه هلدینگ سیمان امروز به‌طور متعادل و عمدتاً مثبت صورت گرفت. البته می‌توان گفت در ابتدای معاملات فضا منفی بود ولیکن تدریجاً شرایط مناسب‌تر شد. ارزش معاملات سه هلدینگ صنعت سیمان امروز با افزایش نسبت به‌روز گذشته به حدود 205 میلیون تومان رسید.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و در نمادهای سیمان غرب و کرمان 2 شخص حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت به ایفای نقش در بازار سرمایه نپرداخته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24