Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

قرار است مهمترین دغدغه بازار سهام در دو سال گذشته یعنی نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها هم به نفع بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی خاتمه پیدا کند.

ترافیک خبرهای مثبت در بورس/زمزمه امضای خوراک زیر ١٠ سنت توسط جهانگیری

بورس24 : در حالی که 15 دی ماه مصادف با سالروز لمس ارتفاع تاریخی 89500 واحد توسط شاخص بورس تهران است و البته این تاریخ به معنی پایان سرخوشی های معامله گران و فعالان بورسی و عملا آغاز سقوط های وحشتناک بازار سهام  شناخته می شود، ظاهرا دوران جدید برای بورس تهران در حال آغاز شدن است.

«نرخ سود بانکی به زیر 20 درصد نفوذ کرده، قفل سوئیفت شکسته شده و تحریم ها تا چند روز دیگر برداشته می شود.» این ها تنها نمونه هایی از خبرهای مثبت زیادی است که مثبت بازار سهام در چند روز اخیر را رقم زده است.اما ظاهرا پایان خبرهای خوش به اینجا ختم نمی شود و قرار است مهمترین دغدغه بازار سهام در دو سال گذشته یعنی نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها هم به نفع بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی خاتمه پیدا کند.بررسی ها نشان می دهد،شمارش معکوس برای اعلام نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها اعلام شده است.تماس خبرنگار بورس24 با بازیگران صنعت پتروشیمی از اعلام قریب الوقوع نرخ خوراک گاز پس از 13 ماه بلاتکلیفی خبر می دهد. همزمان با مثبت باورنکردنی بازار سهام برخی مطلعین از قیمت خوراک زیر 10 سنت سخن می گویند و این اعلام در حالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت در آخرنی اظهارنظرهای رسمی خود که در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ایراد کرده بود تلویحا از پایداری 13 سنت به ازای هر متر مکعب گاز برای پتروشیمی ها خبر داده بود. ولی آیا واقعا خبری در راه است؟ به واقع قرار است ماجرای خوراک گاز پتروشمی ها به نفع بازار سرمایه تمام شود؟ مگر بیژن نامدار زنگنه می گذارد...!؟
اما شایعه اجماع بر سر خوراک زیر 13 سنت در حالی به واقعیت نزدیک می شود که یک مقام مسئول در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به خبرنگار ما می گوید: قیمت خوراک نهایی شده و تا چند روز دیگر اعلام می شود.
علی حسینی مشاور مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در امور سرمایه گذاری و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد توضیح می دهد: قیمت نهایی خوراک بر اساس فرمول نهایی شده در وزارت نفت با استناد به مصوبه سال گذشته مجلس و آئین نامه ابلاغ شده توسط دولت،به صورت شناور و متغیر خواهد بود،به این معنی که متغیر مهمی همچون قیمت نفت در نرخ نهایی خوراک اثر گذار باشد.به این ترتیب قیمت هر متر مکعب گاز بر مبنای نفت 30 دلاری کنونی زیر 10 سنت و در حدود 7 سنت خواهد بود.
وی گفت: قیمت خوراک با توجه به فرمول مزبور نهایی شده و با امضای معاون اول رییس جمهور رسانه ای می شود.
این مقام مسئول در بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور در برابر این سوال که آیا از عدد دقیقی که راجع به نرخ خوراک نهایی شده،با خبر است،گفت:از عدد نهایی و دقیق فقط معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت خبر دارند و لاغیر.
احمد مهدوی دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی هم در گفت و گو با خبرنگار بورس24 نهایی شدن قیمت خوراک گاز و اعلام قریب الوقوع نرخ آن را تائید کرد، اما گفت که هوز جزئیاتی به این نهاد صنفی اعلام نشده است.
گفتنی است، فعالان بازار سهام از سال 91 اخبار مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی ها را به دقت دنبال می کنند؛ در سال 92 نرخ خوراک پتروشیمی ها را 6 برابر افزایش دادند و از حدود 3 سنت به 13 سنت رساندند ،حتی دولت این تصمیم خود را از مهر 91 قابل اجرا و به تعبیری واضح تر عطف به ماسبق اعلام کرد. درست 3 سال طول کشید که معضل قیمت خوراک پتروشیمی ها برای پروسه زمانی مهر 91 تا اسفند 92 حل شود!
اما در سال 93 بر اساس مصوبه زمستان 92 مجلس شورای اسلامی کف نرخ 13 سنتی برای خوراک پتروشیمی ها تعیین و از این شرکت ها دریافت شد. در آذر 93 مجلس شورای اسلامی در خلال بررسی لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت فرمول بلندمدتی را برای نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین کرد .بر اساس مصوبه سال گذشته مجلس وزارت نفـت مکلف شد قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی‌ها را با رعایت معیارهای زیر تعیین کند:
1ـ متناسب با معدل وزنی درآمد حاصل از فروش گاز و یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، صادراتی و وارداتی، قیمت محصول با حفظ قابلیت رقابت‌پذیری محصولات تولیدی در بازارهای بین‌المللی و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی
2ـ ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی
3ـ اعمال تخفیف پلکانی تا سی‌درصد(30%) با انعقاد قرارداد بلندمدت برای واحدهایی که بتوانند جهت تأمین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهائی تولید می‌کنند و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد بنگاه هایی که در مناطق کمترتوسعه‌یافته راه‌اندازی می‌شوند، از تخفیف بیشتری برخوردار می‌گردند.همچنین در صورت قطع یا کاهش خوراک گاز و خوراک مایع واحدهای مشمول این تبصره خارج از قرارداد و با اراده دولت، وزارت نفت مکلف است برابر ماده (25) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 16/11/1390 خسارت وارده را از محل خوراک تحویلی در مراحل بعدی جبران کند.ضمن این که در خرید محصولات پتروشیمی توسط یا به دستور دولت، قیمت بورس مبنای عمل است و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف‌کنندگان داخلی در اختیار دستگاه ذی‌ربط قرار می‌گیرد.
البته قیمت گذاری خوراک به خود دولت سپرده شد. پس از تصویب این لایحه در مجلس، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت خانه های نفت و صنعت تشکیل شد تا بر سر نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی برای مدت حداقل 10 سال به توافق برسند. هم اکنون بیش از 13ماه از تصویب آن قانون و 11 ماه از تشکیل آن کارگروه می گذرد و هنوز نرخی برای خوراک پتروشیمی ها اعلام نشده است.آخرین خبر رسمی درباره خوراک گاز ابلاغ آئین نامه قیمت گذاری توسط دولت جمهوری اسلامی است:
معاون زنگنه اما بازهم می گوید:قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها همان مترمکعبی 13 سنت است و قبض 13 سنتی برای پتروشیمی ها ارسال می شود! در حالی که رئیس سازمان بورس اخیرا از کاهش بودن قیمت خوراک گاز پتروشمی ها خبر داده بود. اما واقعا چه کسی حرف درست را درباره خوراک می گوید،زنگنه،شعری مقدم،فطانت،ذی نفعان صنعت پتروشیمی یا به قول خواجه حافظ شیرازی
با هیچ کس نشانی زان دلستان ندیدم/ یا من خبر ندارم یا او نشان ندارد
هر شبنمی در این ره صد بحر آتشین است/ دردا که این معما شرح و بیان ندارد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24