Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :روند بازار سرمایه امروز هم طوفانی و هیجانی بود درحالی‌که به‌طورمعمول روزهای چهارشنبه فعالان بازار انتظار فضایی متعادل و اغلب منفی با حجم معاملات پایین را دارند. ارزش معاملات سهام خرد نیز به رقم قابل‌ملاحظه 239 میلیارد تومان رسید که در قیاس با مبالغ روزهای اخیر بسیار قابل‌ملاحظه قلمداد می‌شود.

شاخص کل از ابتدا در دامنه مثبت و با شیب بالایی کار خود را آغاز کرد که تدریجاً روند این شاخص شتابان‌تر هم شد. شاخص کل 577 واحد، شاخص قیمت 224 واحد و شاخص فرابورس 9 واحد رشد یافتند که از این میان بانک‌ها تأثیر 163 واحدی و محصولات شیمیایی اثر 126 واحدی مثبت بر این شاخص بجای گذاشتند. اکثر گروه‌ها و نمادها معاملاتی مثبت و پر تقاضا را تجربه نمودند دراین‌بین صف خرید پرحجم نماد تازه‌وارد توکا رنگ سپاهان (که روز گذشته با نمادشتوکا شاهد عرضه اولیه بود) از احتمال رشد کوتاه‌مدت آن تا سطوح 200 تومان حکایت داشت همچنین نماد کوچک شركت لوله و ماشین‌سازی ایران تحت تأثیر رفع گره معاملاتی مثبت با رشد 15.5 درصدی مواجه شد اما با عدم تعادل و حفظ صف خرید پرحجم به کار خود پایان داد. این نماد این روزها با شایعه انتقال کارخانه و فروش زمین خود مواجه است. از نکات قابل‌تأمل دیگر بازار امروز می‌توان به ادامه معاملات پرحجم همراه با رشد قیمتی و صف خرید گروه خودرویی و قطعه‌سازی اشاره کرد. گروه‌های خودرویی و قطعه‌سازی در صدر تقاضای بازار قرار داشتند تا جایی که صف خرید پرحجم 22 میلیون سهمی نماد نسبتاً جدید بهمن دیزل (خدیزل) همراه معاملات نسبتاً پرحجم آن چشم‌نوازی می‌نمود. گروه‌های لیزینگی و حمل‌ونقل شروعی مثبت داشتند اما باگذشت زمان دادوستدها و فروکش کردن هیجانات، اکثراً با تعادل بیشتر و حتی نوسانات منفی به کار خود پایان دادند. نمادهای بانکی نیز در اواخر وقت موردتوجه قرار گرفتند و صف‌های خریدی نیز شکل گرفت که البته تداوم چندانی نیافت.

شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه احتمالاً تا فردا نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در محدوده قیمتی 8.5 سنت به ازای هر مترمکعب از سوی وزارت نفت اعلام خواهد شد، میان فعالان بازار سرمایه شنیده می‌شود. حال باید دید که این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟ در همین ارتباط، احمد مهدوی دبیر انجمن صنفی گروه پتروشیمی عنوان کرد: این انجمن دیروز منتظر اعلام نرخ نهایی خوراک واحدهای پتروشیمی بود. امیدواریم قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی که برای درازمدت تعیین‌شده از سوی وزارت نفت اعلام گردد. همچنین طبق مذاکرات و هماهنگی‌های انجام‌شده با دولتمردان و مقامات مسئول در وزارت نفت، نرخ خوراک مجموعه‌های پتروشیمی کمتر از 10 سنت تعیین‌شده است.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی گفت: رویکرد ما برای کاهش نرخ سود بانکی، غیردستوری است، اقداماتی که انجام می‌شود مؤثر خواهد بود و بانک‌های نیز همکاری خواهند کرد. او با اشاره به کاهش نرخ سود بین‌بانکی که دریافت و پرداخت بین بانک‌ها و موسسه‌های مالی را شامل می‌شود، گفت: این نرخ در حال حاضر به حدود 20 درصد رسیده است که مدت‌ها پیش تا 28 درصد هم بود. خود بانک مرکزی هم تلاش می‌کند فضای اقتصادی برای کاهش نرخ سود بانکی فراهم شود که به نفع بانک‌ها و مردم و بخش‌های تولیدی خواهد بود. وی بابیان اینکه 90 درصد منابع بانک‌ها از سپرده‌های مردمی است افزود:‌ متأسفانه 14 تا 15 درصد منابع بانک‌ها جزو مطالبات معوق است که قدرت وام‌دهی آن‌ها را کاهش می‌دهد و سررسید شدن اوراق مشارکت و همچنین بدهی‌ها انباشته‌شده بانک‌ها در این روند مؤثر است. دولت یازدهم باانضباط پولی و مدیریت رشد نقدینگی در کنار کنترل نرخ تورم تلاش می‌کند فضای خوبی برای رونق تولید و خروج غیر تورمی از رکود اقتصاد ایران ایجاد شود.

علیرضا مروت پور عضو هیئت‌مدیره کانون صنایع غذایی گفت: روسیه به‌عنوان یک کشور مصرف‌کننده و پل ارتباطی با کشورهای اروپایی، جایگزین ترکیه و کشورهای عربی در صادرات مواد غذایی ایران می‌شود. به گفته وی، با این اقدامات میزان صادرات مواد غذایی ایران افزایش خواهد یافت و امکان حضور بیشتری در بازارهای اروپایی را خواهیم داشت. جایگزینی روسیه در صادرات مواد غذایی ایران باعث می‌شود که شرکت‌های بازرگانی عربی متضرر شوند و در مقابل، بازار بزرگی در روسیه برای تولیدکنندگان ایرانی باز می‌شود.

به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بابیان اینکه امسال تاکنون میزان و پراکنش بارندگی‌ها در سطح کشور مناسب بوده، پیش‌بینی کرد که سال آینده میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان به 10 میلیون تن برسد. در فصل برداشت سال جاری، علیرغم عدم پراکنش مناسب بارندگی‌ها در طول فصل زراعی قبل، به دلیل تدابیر و اجرای سیاست‌های علمی کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد. ازآنجاکه سطح زیر کشت گندم در کشور کاهش محسوس نیافته و حدود 6 میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم رفته است و با توجه به بارندگی‌های سال در سال جاری، به‌ویژه در زمان کاشت گندم، احتمال افزایش تولید گندم داخلی و خرید 10 میلیون تن گندم زیاد است. وی با اشاره به ذخایر موجود گندم کشور تأکید کرد: موجودی گندم کشور در حال حاضر به‌گونه‌ای است که ما با بیش از 5 میلیون تن ذخیره گندم وارد سال جدید خواهیم شد و با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید خرید، در سال آینده، کلیه نیازهای مصرفی کشور اعم از خبازی و صنف و صنعت از طریق گندم داخلی قابل تأمین است. تصویب قیمت 1270 تومان برای خرید تضمینی در سال آینده قیمت مناسب و بالاتر از نرم جهانی و در جهت حمایت از تولید ملی و مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، لذا دولت و وزارت جهاد کشاورزی تولید و خرید گندم را بر مبنای کیفیت برنامه‌ریزی خواهد کرد. برای اینکه با مشکل انباشت موجودی و چالش مصرف گندم تولید داخلی در سال آینده مواجه نشویم، انتظار می‌رود دولت از واردات گندم که در حال حاضر توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، با اعمال تعرفه مناسب جلوگیری کند.

دبیر دائم وزارت بازرگانی تایلند خبر داد بعد از اختلافات میان ایران و برخی کشورهای عربی شامل عربستان، احتمالاً سفر معاون نخست‌وزیر تایلند به ایران لغو و در پی آن صادرات برنج تایلندی به ایران به تعویق بیفتد. دان پرامودوینای وزیر خارجه تایلند درباره تنش‌های اخیر میان ایران و عربستان گفت «تایلند همه تنش‌های موجود در خاورمیانه را از نزدیک بررسی می‌کند.» وی پس از نشست هفتگی کابینه دولت گفت «کابینه توافق کرد که پیش از اتخاذ تصمیم، باید صبر کنیم و ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد. امیدواریم شرایط بهتر شود.»

مسعود دانشمند رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در مورد آخرین وضعیت مبادلات تجاری دو کشور پس از حوادث یک هفته اخیر عربستان اظهار داشت: امارات تا این لحظه هیچ تصمیمی برای قطع روابط بازرگانی با ما نگرفته است، چراکه در امارات بحث بازرگانی و سیاسی بین دو شیخ‌نشین ابوظبی و دوبی تقسیم‌شده و پس از واکنش عربستان ابوظبی سطح روابط سیاسی خود را از سفیر به کاردار تنزل داد، اما دوبی که مرکز تجارت با ایران است هیچ واکنشی برای تغییر روابط اقتصادی با ایران نداشته است. عربستان فکر می‌کرد تمام دنیای عرب و دنیای اسلام را می‌تواند با خود همراه کند، درصورتی‌که قطر فقط به دادن یک بیانیه بسنده کرد، مصر، پاکستان، افغانستان و عمان سکوت اختیار کرده و کویت هم تنها سطح روابط دیپلماتیک را از سفیر به کاردار یک پله تنزل داد. دانشمند در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در دوران تحریم، امارات و دوبی تنها برای صادرات مجدد ایران استفاده‌شده و اکنون با برداشته شدن تحریم‌های ایران حتی نیازی به این موضوع هم نخواهد بود و در صورت قطع روابط امارات ضرر خواهد کرد، با تأیید این موضوع تصریح کرد: بندر جبل علی در دوبی یکی از بنادر قابل‌قبول دنیاست که تمام‌کارهای بارگیری و تخلیه، کارهای بانکی و بیمه‌ای کالاهای صادراتی ایرانی در دوران تحریم در این مکان به‌عنوان صادرات مجدد (reexport) انجام می‌شد و بعید است که امارات ظرفیت مبادله تجاری 30 میلیارد دلاری با ایران را از دست بدهد و باید پرسید چگونه می‌خواهد به‌راحتی این ظرفیت را با کشورهای دیگر پر کند. طبیعی است که با برداشته شدن تحریم‌ها خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا مستقیم به بنادر ایرانی خواهند آمد و امکان گشایش ال‌سی برای بانک‌های ایرانی فراهم می‌شود، اما ما برای قدرشناسی در دوران تحریم به دنبال تعریف کردن فضای جدیدی برای حفظ روابط تجاری با امارات هستیم که یکی از آن‌ها صادرات کالای تولید داخل از طریق امارات به کشورهای آفریقای جنوبی و عربی است.

طبق آمار تجارت خارجی 9 ماهه کشور، طی این مدت افزون بر 30 هزار و 400 خودرو سواری به ارزش 717 میلیون و 857 هزار و 445 دلار وارد ایران شده است. همچنین طبق آمار رسمی گمرک، در این مدت یک میلیارد و 363 میلیون دلار خودرو به همراه قطعات خودرو به کشور واردشده است که این میزان طی 8 ماهه بالغ‌بر یک میلیارد و 211 میلیون دلار بوده است. ازلحاظ ارزش دلاری 12.55 درصد رشد نشان می‌دهد. در مدت 8 ماه نخست امسال 26 هزار خودروی سواری به ارزش 646 میلیون و 180 هزار و 50 دلار وارد کشور شده است. در همین حال به نقل از بانک مرکزی، محمدرضا قربانی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به روند تخصیص اعتبار تسهیلات خرید خودرو، اظهار داشت: بانک مرکزی از چهارم آذرماه نسبت به تأمین مالی خرید دین اسناد تجاری خودروسازان ناشی از فروش مدت‌دار خودرو از سوی بانک‌های عامل اقدام کرد. وی افزود: در این راستا تا 14 دی‌ماه درمجموع هزار و 774 میلیارد و 400 میلیون تومان برای 97 هزار و 192 دستگاه خودرو تحویل‌شده به متقاضیان به شرکت‌های خودروساز پرداخت‌شده است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر از سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیارد تومانی در راستای توسعه سواحل مُکران خبر داد. به گفته وی در شهرستان جاسک به‌عنوان یکی از بنادر خوب و حاکمیتی پروژه لایروبی، ایجاد موج‌شکن، استحصال اراضی دیوارکشی و ایجاد زیرساخت‌های بندری در حال احداث است. از سوی دیگر شهرستان سیریک به‌عنوان دروازه مکران مطرح است، این بندر ازلحاظ پس‌کرانه پس از بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین و مناسب‌ترین بندر استان است که لایروبی، ایجاد موج‌شکن، استحصال اراضی و دیوارکشی و ایجاد زیرساخت‌های بندری ازجمله پروژه‌هایی است که در این شهرستان در دست اجراست. این مقام مسئول در ادامه بندر تیاب را به‌عنوان قدیمی‌ترین بندر در شرق استان نام برد که با انجام پروژه‌های لایروبی و افزایش عمق حوضچه جهت رونق دوباره تجارت مردم و توسعه صنایع دریا محور در حال آماده‌سازی است. در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی خط مسافری بندرعباس، جاسک به عمان و بالعکس رونق ویژه‌ای در این بخش ایجاد می‌شود. محسنی سرمایه‌گذاری در بنادر شرق استان برای صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی خبر داد و تأکید کرد: بنادر هرمزگان به‌ویژه بندر استراتژیک و چندمنظوره جاسک نقش بسیار مؤثری در توسعه سواحل مکران ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری «بلومبرگ»، عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، قیمت نفت را برای تمامی مشتریان آسیایی برای تحویل در ماه فوریه افزایش داده است. در همین حال، شرکت نفت «آرامکو» عربستان سعودی اعلام کرد: قیمت فروش رسمی نفت خام سبک را برای مشتریان آسیایی ۶۰ سنت در هر بشکه افزایش داده است. همچنین مقامات شرکت «آرامکو» عربستان گفتند: پیش‌ازاین انتظار تخفیف ۵۵ سنتی برای نفت خام سبک در هر بشکه برای مشتریان آسیایی عربستان می‌رفت، این در حالی است که عربستان قیمت نفت فوق سبک را برای آمریکا ۵۰ سنت در هر بشکه کاهش داده است. البته «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان سعودی چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد: عربستان سعودی به دنبال کاهش تولید نفت نیست و در جستجوی تأمین تقاضا در هر بازاری است. بر همین اساس تولید نفت عربستان در ماه گذشته میلادی به ۱۰.۲۵ میلیون بشکه در روز رسید.

محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگوی تلفنی با رویترز گفت کشورش می‌خواهد از بروز جنگ قیمتی در میان تولیدکنندگان نفت پرهیز کند و تنها صادرات خود را به‌محض برداشته شدن تحریم‌ها به‌تدریج افزایش می‌دهد. «ما نمی‌خواهیم به‌نوعی جنگ قیمت نفت آغاز شود. ما رویکرد دقیق‌تری خواهیم داشت و تولید خود را تدریجاً افزایش‌خواهیم داد... باید بگویم با توجه به سطح کنونی قیمت‌ها، هیچ جایی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد.» وی بدون ارائه جزئیات چگونگی آمادگی ایران برای افزایش ملایم صادرات خود، گفت ایران برای جذب مشتریان تخفیف‌های بیشتری ارائه نخواهد داد. در حال حاضر، ایران اعتبار 90 روزه (دریافت پول نفت با تأخیر 90 روز) و حمل‌ونقل رایگان و تخفیف به خریداران هندی را برای فروش نفت خود ارائه می‌دهد. قمصری همچنین به‌قصد ایران برای سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه به‌منظور تصفیه نفت خود اشاره کرد اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. وی همچنین گفت: پالایشگاه‌های هندی دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین حدود شش میلیارد دلار بدهی به ایران دارد. ایران خواهان دریافت طلب نفتی خود به ارزهای خارجی و ترجیحاً یورو است اگرچه مکانیسم دریافت این طلب‌ها هنوز تعیین نشده است.

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اینکه تقاضا برای گاز تا سال 2040، 60 درصد افزایش پیدا می‌کند، درباره چالش‌های بازار گاز گفت: بحران اقتصاد، رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری، افزایش نقش بازار LNG، رشد گاز شیل، ورود بازیگران جدید به این بازار، بازار صادرات مجدد، کاهش قیمت نفت و از همه مهم‌تر تحولات ژئوپلیتیکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار آینده گاز است. عادلی در نشست چشم‌انداز بازار گاز با اشاره به اینکه در سال 2040 سهم انرژی‌های فسیلی در تأمین انرژی جهان بالای 50 درصد خواهد بود، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد سهم گاز در ترکیب انرژی جهان از 21 درصد به 26 درصد در سال 2040 می‌رسد و سهم تقاضای جهانی انرژی گازی نیز 60 درصد افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد 70 درصد گاز تولیدی در کشورهای تولیدکننده در همان کشور به مصرف می‌رسد.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،‌ «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی» بر اساس بازخوردهای شبکه بانکی و فعالان اقتصادی کشور، بازنگری و ضوابط آن با تصویب شورای پول و اعتبار در 58 ماده و 20 تبصره به شبکه بانکی ابلاغ شد. در نسخه جدید این دستورالعمل، تلاش شده است ضمن حفظ چارچوب کلی ضوابط قبلی، باهدف به حداقل رساندن ابهامات احتمالی، ابعاد مختلف اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی تبیین و حسب شرایط و مقتضیات کنونی تا حد ممکن با رویکرد ایجاد سهولت در فضای کسب‌وکار اقتصادی و کمک به واحدها و بنگاه‌های تجاری، بالاخص تولید‌کنندگان، تغییراتی در ضوابط و مقررات اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی صورت گیرد. این نسخه دارای مزایایی ازجمله «کاهش میزان حداقل پیش دریافت و میان دریافت در اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی مدت‌دار و نیز اعمال پاره‌ای اصلاحات در رابطه با میزان و نحوه اخذ پیش دریافت از متقاضیان دولتی» و «تفویض اختیار تعیین انواع و میزان وثایق و تضمین‌های لازم برای گشایش اعتبار اسنادی داخلی به هیئت‌مدیره بانک‌های گشایش کننده» نسبت به نسخه قبلی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از پیشنهاد مشارکت در تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان و همچنین تأسیس دفاتر تجار افغانی در چابهار به رئیس اجرایی دولت افغانستان خبر داد. اکبر ترکان در خصوص دیدار با رئیس اجرایی دولت افغانستان اظهار کرد: در این دیدار، مزیت‌های منطقه آزاد چابهار ازجمله معافیت‌های پنج‌گانه از قبیل نیاز نداشتن به روادید، قانون کار، قانون مالیات، قانون پولی بانکی و قانون گمرک و نیز مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی تشریح شد. با تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان امکان تسهیل در ترانزیت کالا و خدمات فراهم می‌شود. وی چابهار را حلقه ترانزیت کالا به افغانستان عنوان کرد و گفت: چابهار فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری دارد و در این میان تجار افغانی توجه ویژه‌ای به این منطقه دارند. ترکان با اشاره به جایگاه تجار افغانی در مبادلات تجاری ایران و افغانستان گفت: در این نشست بر اهمیت جایگاه کریدورهای چابهار دوغارون و چابهار میلک تأکید شد، ضمن اینکه با توجه به لایحه ایجاد "منطقه آزاد سیستان"، منطقه میلک نیز جزو محدوده این منطقه خواهد بود به این هیئت عالی‌رتبه کشور افغانستان پیشنهاد دادیم تا تجار افغانی دفاتر خود را در چابهار تأسیس کنند تا ترانزیت مجدد کالاها مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، پذیره‌نویسی اوراق اجاره به‌منظور تأمین منابع مالی موردنیاز جهت خرید یک دستگاه دکل حفاری خشکی شرکت دانا پترو ریگ کیش از 19 تا 25 دی‌ماه در بازار سوم فرابورس ایران انجام می‌شود. بر اساس این گزارش، تعداد کل این اوراق 650 هزار ورقه به‌صورت 4 ساله با نرخ 21 درصد بوده و سود آن به‌صورت سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود؛ علاوه بر این، شرکت‌ تأمین سرمایه بانک ملت به‌عنوان بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی، بانک دی به‌عنوان ضامن و کارگزاری آرمون بورس به‌عنوان عامل فروش این اوراق معرفی‌شده‌اند. بازارگردانی اوراق «صدانا98» مبتنی بر مذاکره و با تضمین کف قیمتی یک‌میلیون ریال است ضمن آنکه سقف تعهد خرید از هر کد معاملاتی 6 هزار و 500 ورقه و حداکثر تعهد روزانه 23 هزار و 500 ورقه خواهد بود. همچنین، اوراقی که در مدت پذیره‌نویسی به فروش نرسند، توسط متعهد پذیره‌نویسی خریداری‌شده و به‌مرور در بازار عرضه خواهد شد. گفتنی است، شرکت دانا پترو ریگ کیش درزمینهٔ تهیه و تأمین انواع دکل‌های حفاری موردنیاز در صنعت نفت و گاز فعالیت دارد و سرمایه آن یک هزار و 80 میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان و تشدید تنش میان دو کشور کافی بود تا روز سه‌شنبه 15 دی‌ماه ارزش سهام شرکت صافولای عربستان سعودی به‌عنوان سهامدار عمده شرکت صنعتی بهشهر، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن خوراکی در ایران، 10 درصد سقوط کند این موضوع البته در حالی است که شرکت سعودی صافولا که بخش مهمی از بازار روغن نباتی ایران را در اختیار دارد اعلام کرده باوجود قطع روابط دیپلماتیک و تجاری دو کشور از بازار ایران خارج نخواهد شد و بنابراین نگرانی که از بابت عدم تأمین روغن خوراکی در کشور به وجود آمده از این محل مرتفع خواهد شد. یک مقام شرکت صافولا در مصاحبه با رویترز گفته است: ما از اول به ریسک‌های فعالیت اقتصادی در ایران آگاه بودیم. صافولا در درازمدت و با رفع تحریم‌ها از مزیت رقابتی در بازار ایران برخوردار خواهد بود. صافولا 90 درصد سهام شرکت صافولای بهشهر را در اختیار داشته و 40 درصد روغن مصرفی در ایران را نیز تأمین می‌کند. صافولا همچنین مالکیت کامل شرکت شکر صافولابهشهر و شرکت توزیع‌کننده طلوع پخش آفتاب را در اختیار دارد.

دکتر حسین قضاوی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‏های دولتی با ارائه آماری درباره شاخص‏‌های در معرض ریسک بانک‌ها گفت: در شرایط پساتحریم ضروری است بانک‌های کشور با تمام توان، فعالیت خود را در بخش بین‌الملل تقویت نماید. ورود مجدد به حوزه بین‌الملل در درجه اول منوط به اصلاح ساختار مالی بانک‏هاست که در صورت تحقق این امر، با استفاده از منابع مالی خارجی شاهد رشد اقتصادی کشور نیز خواهیم بود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 412.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 30.1 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 133.4 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 320 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 92.9 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی تجارت الکترونیک پارسیان با 109.5 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و بهمن دیزل با 10.7 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه بانک با 44.6 میلیارد تومان و گروه خودرو با 21.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 577 واحد، شاخص قیمت 224 واحد و شاخص فرابورس 9 واحد رشد داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 62633 واحد و شاخص قیمت به 24293 واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 82 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی چادرملو با 11 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز از میان 33 نماد باز این صنعت، 24 نماد با حجم معاملاتی معادل 6817 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 10447 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 15 نماد منفی، 2 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت بودند. ارزش معاملات امروز نسبت به روز گذشته کمی افزایش یافت. سیمان شرق با 2125 هزار سهم به ارزش 1831 میلیون ریال حدود 18 درصد ارزش معاملات و سیمان کرمان با 426 هزار سهم به ارزش 1344 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 9 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خاش، شمال، اصفهان، فارس، مازندران و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد نشدند.

شرایط معاملات سه نماد هلدینگ صنعت سیمان متعادل و اغلب مثبت بود. ارزش معاملات کمی از روز گذشته بهتر بود و به حدود 250 میلیون تومان رسید که البته مبلغ پایینی است. علیرغم بهبود قیمت‌ها از هفته گذشته تاکنون همچنان مجموع ارزش بازار شرکت‌ها باقیمت جایگزینی فاصله چند برابری دارد.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و در نمادهای سیمان غرب و کرمان 2 شخص حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت به ایفای نقش در بازار سرمایه نپرداخته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24