Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بعد از رفتارهای به‌شدت هیجانی روز چهارشنبه گذشته که منجر به رشد شگرف شاخص شد، امروز شروع بازار متعادل و با گرایش مثبت بود ولیکن به نظر از هیجانات تند خبری نبود و صف خرید قابل‌ملاحظه آن‌چنانی دیده نمی‌شد. بعد از شروعی مثبت و تدریجاً باعرضه صف‌های خرید، قیمت‌ها عموماً افت کردند با عقب‌نشینی محسوس خریداران و افزایش فشار فروش‌ها در اواسط بازار اکثر گروه‌ها و نمادها با افت قیمتی به کار خود پایان دادند...

بورس24 :نوسان بازارهای سهام جهان در نخستین هفته سال 2016، بیش از دو تریلیون دلار از ارزش این بازارها کاست و معامله گران را مهیای نوسانات بزرگ‌تری در هفته‌های آتی ساخت. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، موج فروش گسترده که روز جمعه‌بازار سهام آمریکا را دربر گرفت، این بازار را به بدترین هفته خود در چهار سال گذشته سوق داد. شروع بد سال نو در حالی روی داد که سرمایه‌گذاران نگران آهسته شدن موتور رشد اقتصاد عظیم چین هستند و این نگرانی موجب شد قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در 11 سال گذشته سقوط کند و به شرکت‌های انرژی آمریکایی ضربه بزند. بازار سهام چین پس از کاهش شدیدی که در ابتدای معاملات داشت و به توقف معاملات منجر شد، با اقدام بانک مرکزی چین برای تحکیم نرخ مبادله ارزی رسمی، دو درصد صعود کرد. کاهش ارزش یوان باعث وحشت سرمایه‌گذاران و فرار سرمایه از چین شده بود. بازارهای اروپایی هم روز جمعه را با صعود آغاز کردند، اما موفق نشدند این روند را حفظ کنند. شاخص FTSE 100 انگلیس 0.7 درصد، داکس آلمان 1.3 درصد و کک 40 فرانسه 1.6 درصد نزول کرد.

نفت با ثبت پنج روز پی‌درپی کاهش قیمت، افتی 11 درصدی را در طول هفته کاری گذشته به ثبت رساند. بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرده است که برای به تعادل رسیدن بازار، نیاز است تا تولید‌کنندگان به کاهش بیشتر تولید خود روی‌آورند. به نقل از رویترز، معاملات آتی نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت در آخرین روز معاملاتی هفته نیز با افت قیمت مواجه شدند. این دو شاخص در اوایل هفته بعد از سقوط بازار سهام چین، به پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر خود رسیدند. درحالی‌که سقوط قیمت نفت از 18 ماه پیش آغازشده است، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دنبال پاسخ این سؤال هستند که این افت قیمتی تا کجا و چه مدت ادامه خواهد یافت؟ به نقل از پایگاه خبری «رویترز»، با اعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی چین در جهت تقویت پول این کشور، قیمت جهانی نفت در روز جمعه کمی بهبود یافت و در بازار معاملات این روز از رکورد کمترین رقم در ۱۲ سال اخیر فاصله گرفت. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه فوریه با ۴۱ سنت افزایش یا ۱.۲۱ رشد به رقم ۳۴ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در مدت‌زمان مشابه با ۴۵ سنت افزایش یا ۱.۳۵ رشد به رقم ۳۳ دلار و ۷۲ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

بعد از رفتارهای به‌شدت هیجانی روز چهارشنبه گذشته که منجر به رشد شگرف شاخص شد، امروز شروع بازار متعادل و با گرایش مثبت بود ولیکن به نظر از هیجانات تند خبری نبود و صف خرید قابل‌ملاحظه آن‌چنانی دیده نمی‌شد. بعد از شروعی مثبت و تدریجاً باعرضه صف‌های خرید، قیمت‌ها عموماً افت کردند با عقب‌نشینی محسوس خریداران و افزایش فشار فروش‌ها در اواسط بازار اکثر گروه‌ها و نمادها با افت قیمتی به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دامنه مثبت و با روند افزایشی کار خود را آغاز کرد و در 20 دقیقه اول به‌شدت رشد کرد و با رشد 378 واحدی به کانال 63000 واحدی صعود کرد لیکن از این زمان به بعد روند شاخص کل معکوس شد و تا پایان وقت روند نزولی آن ادامه یافت ولیکن درنهایت با رشد مختصر 22 واحدی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نیز به بیش از 184 میلیارد تومان رسید که مبلغ قابل قبولی برای این روزهای بازار قلمداد می‌شود. با توجه به شرایط روز جاری به نظر می‌رسد شروع بازار در فردا منفی خواهد بود ولیکن در صورت تداوم جریان ورود نقدینگی می‌توان به بهبود شرایط در نیمه دوم زمان معاملات بازار امیدوار بود. البته متأسفانه افزایش تنش‌های منطقه، پیگیری تحولات سیاسی به‌دقت از سوی فعالان بازار دنبال می‌شود. خبر مهمی که روز گذشته منتشر شد مربوط به بررسی عرضه بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان توسط دولت عربستان صعودی به‌منظور جبران کسر بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت است. سقوط شدید قیمت نفت و بحران در بازار معاملات نفتی موجب شده تا عربستان سعودی (بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت در دنیا) اقدام به بررسی حضور در بورس شرکت نفتی «سعودی آرامکو» کند. محمد بن سلمان آل سعود، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه بریتانیایی «اکونومیست» ضمن تائید این مطلب، نهایی شدن این پروژه را در جهت منافع بازار نفت در عربستان ارزیابی کرده است. آرامکو اداره ۲۶۵ میلیارد بشکه نفت خام معادل ۱۵ درصد ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد. ۶۲.۳ درصد صادرات این شرکت در قاره آسیا فروخته می‌شود. تعداد نیروی کار این غول بازار نفت نیز به بیش از ۵۱ هزار نفر می‌رسد. ارزش برآوردی این شرکت بیش از 1000 میلیارد دلار می‌باشد.

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران درباره وضعیت بازار سهام اظهار کرد: به‌طور طبیعی این انتظار وجود دارد که با اجرای برجام شرایط اقتصادی بهتر شود زمانی که شرایط اقتصادی بهتر شود تأثیر آن در بازار سرمایه و شاخص‌های بورس پدیدار می‌شود. بر این اساس بازار سرمایه در این زمینه در روزهای اخیر واکنش مثبت نشان داده است. اما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم در شرایطی بورس تهران هفته گذشته را مثبت به پایان رساند که بورس جهانی وضعیت مناسبی نداشتند به‌طوری‌که بورس‌های چین یعنی بورس شانگهای و هنگ‌کنگ تا هشت درصد منفی شدند و از طرفی بورس‌های اروپایی و آمریکایی هم با ریزش مواجه شدند. ریزش بورس‌های جهانی به‌ویژه سقوط بازار سرمایه چین بر بازار سرمایه ایران اثر دارد و نمی‌توان گفت در این شرایط بازار ما وارد دوران رونق شده است. قطعاً این مسئله اثر خود را بر بازارمان نشان خواهد داد. معتقدم وضعیت اقتصاد جهانی بر اقتصاد کشور ما هم تأثیرگذار است و نباید از این امر غافل بود. اگرچه تأثیر اجرای برجام موجب خواهد شد به‌مرورزمان وضعیت مناسبی در سیستم بانکی، صنایع بزرگ بازرگانی و کاهش هزینه تمام‌شده داشته باشیم و از طرف دیگر فروش خود را منطقی‌تر به بازار جهانی باقیمت‌های جهانی انجام دهیم. مسئله مهم این است که همچنان مشکلات اقتصادی بر سر جای خود باقی هستند و برنامه منسجمی از سوی دولت در آستانه اجرای برجام تاکنون ارائه نشده است که بر مبنای آن بتوانیم آینده بازار سرمایه‌مان را پیش‌بینی کنیم.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: حداکثر تا دو هفته آینده همه تحریم‌های بانکی از بانک‌های جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد و شاهد گشایش اعتبار، سوئیفت و همه نقل و انتقالات ارزی برای فعالان اقتصادی به حالت عادی و حتی بهتر از شرایط قبل از اعمال تحریم‌ها خواهیم بود. بیش از چهار و نیم میلیون حقوق‌بگیر در کشور (پنج برابر متوسط منطقه)، بیش از سه میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر (هشت برابر نرم منطقه) و بیش از 85 درصد بودجه هزینه جاری که بیش از 70 درصد آن از منابع نفتی تأمین می‌شود. همچنین یارانه‌بگیران که بیش از پول فروش نفت امروز باید به آن‌ها اختصاص داده شود همه از مشکلاتی است که دولت با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. پرداخت یارانه در شرایط کنونی و اداره کشور به‌صورت معمولی نیز غیرممکن است چه برسد به توقع توسعه از دولت ازاین‌رو طی روزها، ماه‌ها و حتی سال‌‎های آینده امید به‌جایی نیست که شرایط بهتر شود، چراکه کارشناسان معتقدند سال‌های آتی فروش بهتری درزمینهٔ نفت خواهیم داشت اما شرایط کشورهای منطقه و شرایط کشورهای سیاسی تولیدکننده نفت این امید را نمی‌دهد. بالای 500 هزار میلیارد تومان بدهی بر گردن دولت است درحالی‌که دولت در درگیر هزینه‌های فعلی خود است و از طرفی همه توقع دارند که زمینه اشتغال پنج میلیون نفر که عمده آن‌ها تحصیل‌کرده هستند فراهم شود؛ بنابراین ساماندهی چنین مسائلی از سوی دولت دور از انتظار است. وی با اشاره به اینکه باید به سرمایه‌گذاری خارجی بسیار توجه شود، تأکید کرد: بایستی سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور که علاقه به سرمایه‌گذاری در منطقه خاورمیانه و ایران دارند را جذب کنیم، زیرا منطقه خاورمیانه ثروتمند ولی ناامن است اما در بین آن‌ها جمهوری اسلامی ایران برای امنیت خود هزینه بسیار زیادی پرداخت کرده است. درزمینهٔ جذب سرمایه‌گذار سه اصل اساسی وجود دارد؛ نخست امنیت منطقه و کشور و ایجاد شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری، سپس تعامل با عرصه بین‌الملل و درنهایت بهبود فضای کسب‌وکار و ثبات نسبی قوانین و شرایط مناسب سرمایه‌گذاری.

آمار سازمان بنادر و دریانوردی از کاهش 31 درصدی عملیات کانتینری بنادر کشور از ابتدای سال تا پایان آذرماه حکایت دارد. بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی، یک‌میلیون 228 هزار و 915 TEU کانتینر عملیات کانتینری متعلق به بندر شهیدرجایی بوده و موجب شده تا سهم این بندر بزرگ از کل عملیات کانتینری بنادر ایران به 80 درصد برسد. البته میزان عملیات کانتینری این بندر که این روزها شاهد بازگشت خطوط کشتیرانی خارجی است، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 9 درصد کاهش داشته است.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص آخرین اقدامات انجام‌شده درباره طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به مرکز کشور گفت: انتقال آب از خلیج‌فارس به مناطق کم آب داخل کشور قطعاً یک پروژه جدی در وزارت نیرو است و می‌توانم بگویم عملیاتی خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه برای اجرای این طرح بزرگ انتقال آب، در حال حاضر یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده و درخواست داده است، اظهار داشت: سرمایه‌گذار خصوصی کار خود را در بندرعباس آغاز کرده و در فاز اول، قرار است ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب منتقل شود. بااین‌حال، پُرهزینه بودن تأمین آب به این روش باعث گرانی آن‌هم خواهد بود به‌گونه‌ای که نسبت به فاصله تولید تا محل مصرف، قیمت را متفاوت خواهد کرد. قیمت هر مترمکعب آب که از طریق دریا شیرین سازی و منتقل شود، ۱۲ هزار تومان خواهد بود. این مقام مسئول در وزارت نیرو با تأکید بر اینکه از این آب می‌توان در بخش صنعت، شرب و تأمین نیاز معادن استفاده کرد، گفت: اقداماتی در حال انجام است که اگر نتوانیم در برخی مراکز جمعیتی از طریق آب‌های متعارف نیازها را تأمین کرد، پروژه‌های انتقال آب انجام شود و ما برای تأمین آب در برخی بخش‌ها، راهی جز این‌گونه عمل کردن نداریم.

از ابتدای سال بنا شد دولت بخشی از بدهی‌های خود را از طریق انتشار اوراق تهاتر كند تا به‌این‌ترتیب هم بخشی از تعهدات خود را از گردن بازکرده و هم با در اختیار قرار دادن این اوراق فعالان اقتصادی طلبكار را به تحرك وا‌دار كند. بر این اساس در نشست سه‌گانه مسئولان پولی و مالی تأکید شد با انتشار ۶ هزار میلیارد تومان اوراق صكوك اجاره، ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشاركت و ۵ هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه درواقع ۱۶ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت بازپرداخت می‌شود. هرچند در زمان اعلام این تصمیم رقم بدهی دولت هنوز قطعی نشده بود اما با اعلام چندی پیش وزارت اقتصاد مشخص شد دولت ۳۸۰ هزار میلیارد تومان صرف‌نظر از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نفت، بدهی قطعی دارد. بنابراین مقایسه این اعداد نشان می‌دهد دولت برای سال جاری در نظر داشت حدود چهار درصد از بدهی‌های خود را از طریق اوراق پیش‌بینی‌شده تسویه كند. عملكرد دولت اما در انتشار اوراق اسناد خزانه، صكوك اجاره و اوراق مشاركت نشان می‌دهد تنها ۴ هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه منتشرشده است كه این عدد تنها یك درصد از مجموع بدهی‌های دولت را می‌تواند تسویه كند.

در شرایطی که اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال آینده به اجرا درمی‌آید فعالان اقتصادی بر این عقیده‌اند که بر این اصلاحیه ایراداتی وارد است و اجرای آن برای فعالان بخش خصوصی کشور مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. به همین جهت اعضای کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران، نقد و بررسی این قانون را در دستور کار خود قراردادند. اعضای این کمیسیون در نظر دارند ایرادات بندبند این اصلاحیه را استخراج و به دولت ارائه دهند. هم‌چنین نمایندگان بخش خصوصی اعلام کردند که در صورت عدم‌اصلاح این اشکالات تا زمان آغاز اجرایی شدن آن، از دولت خواهند خواست که اجرای آن را به تعویق بیندازد.

بعد از تعویق چندماهه و طبق اعلام رسمی دستگاه‌های مربوطه از امروز (شنبه 19 دی‌ماه) ثبت‌نام برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا آغاز شد. بر همین اساس، زوج‌های جوان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری از امروز می‌توانند برای این ثبت‌نام در طرح اقدام کنند؛ اما هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام، بانک مرکزی اطلاعیه‌ای ویژه صادر و اعلام کرد که تنها کسانی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند که حداکثر حقوق دریافتی ماهانه آن‌ها یک‌میلیون و پانصد هزار تومان باشد. در این اطلاعیه آمده است: کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین بازنشستگان سازمان‌های فوق که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آن‌ها معادل پانزده میلیون ریال است. همچنین بانک مرکزی با اطلاعیه خود رسماً اعلام کرد که سقف تسهیلات 4 برابر حقوق دریافتی است یعنی با احتساب حقوق 1.5 میلیونی متقاضیان می‌توانند 6 میلیون تومان دریافت کنند و این یعنی دیگر از تسهیلات 10 میلیون تومانی خبری نیست

شرکت MSC، دومین شرکت بزرگ دریایی حمل‌ونقل کانتینری در جهان فعالیت خود را در مسیرهای دریایی با مبدأ و مقصد ایران از سر گرفت شرکت سوئیسی MSC اعلام کرده است که در روز ۳۱ دسامبر اولین کشتی این شرکت در بندرعباس پهلوگرفته است و این اقدام راه را برای افزایش همکاری با کشورمان ‌هموار خواهد کرد. این شرکت از سال ۲۰۱۲ همکاری خود با ایران را متوقف کرده بود و از سال ۲۰۱۴ نیز از طریق اشخاص ثالث و برخی واسطه‌ها همکاری‌هایی را با ایران داشته است. در اوت سال گذشته دو شرکت CMA CGM فرانسه، سومین شرکت حمل‌ونقل دریایی بزرگ جهان و شرکت اورگرین تایوان، چهارمین شرکت بزرگ حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی،‌ فعالیت خود در ایران را از سر گرفتند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از خروج ۸۰ هزار واحد مسکن مهر به دلیل عدم دریافت تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: قصد داریم با همکاری همه دستگاه‌ها تعداد واحدهای افتتاحی دولت یازدهم تا پایان سال جاری را به بیش از ۷۰۰ هزار واحد برسانیم. احمد اصغری مهرآبادی در خصوص افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن مهر از 25 میلیون به 30 میلیون تومان اعلام کرد: این اقدام که شامل تمامی واحدهای مسکن مهر باقیمانده در کل کشور می‌شود کمک خوبی برای پیشرفت سایت مسکن مهر در بسیاری از استان‌ها بود که هم‌اکنون نیز واگذاری آن در برخی از شهرها آغازشده است قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در ادامه سخنانش با اشاره به این نکته که تعدادی از واحدهای مسکن مهر در کشور دارای مشکل بوده و یا بدون متقاضی هستند گفت: ما در جلسات متعدد با سایر سازمان‌های ذی‌ربط چند راهکار برای رفع مشکل این واحدها پیشنهاد کردیم که فروش زمین به سازنده و واگذاری آن در چارچوب قوانین دولتی یا تسویه‌حساب با بانک و خرید اعیانی‌های احداث‌شده و همچنین تعدیل شرایط متقاضیان جهت واگذاری ازجمله آن‌ها به شمار می‌رود.

یحیی آل‌سحاق گفت: در رابطه با امارات حدود ۲ هزار صفحه مطالعه انجام‌شده که اگر قرار شد رابطه با این کشور را تغییر دهیم، جایگزین آن مشخص‌شده است. وی در مورد میزان تعامل اقتصادی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، اظهار داشت: با این کشورها عمدتاً در حوزه اقتصادی، سیاسی و امنیتی رابطه داریم. در شرایط جنگ تحمیلی، حتی روابط اقتصادی با امارات و کشورهای دیگر برقرار بود و البته این روابط گاها تحت تأثیر فضای سیاسی بالا و پایین می‌شد، اما مسائل اقتصادی بعد از مدتی به حالت قبل برمی‌گشت. حجم تجارت ایران و امارات سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است و با قطع روابط اقتصادی ایران کمترین آسیب را می‌بیند، البته ممکن است مشکلی ایجاد شود، ولی حجم واردات ایران از امارات به‌گونه‌ای نیست که با این اتفاقات تغییر کند. حجم تجارت عربستان و کشورهای دیگر که از عربستان پیروی می‌کنند، با ایران آن‌قدر نیست که بتواند تأثیرگذار باشد؛ امروز حجم مبادلات ایران و عراق حدود 12 الی 15 میلیارد دلار است. آل اسحاق بابیان اینکه بر اساس مطالعه صورت گرفته، جایگزین‌هایی برای امارات در نظر گرفته‌شده است، گفت: یکی کشور عمان و دیگری بندر ترابوزان در ترکیه است و راه‌های متعدد دیگری هم وجود دارد. وی با تأکید بر اینکه ایران هاب منطقه است، بیان داشت: اگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اشتباه و رابطه خود را با ایران قطع کنند، سنگ بزرگی را برای خود در چاه انداختند، زیرا ایران دروازه طلایی ارتباط است. برهم زدن روابط برای کشورهای عربی خلیج‌فارس بیش از آن‌که فکر می‌کنند هزینه دارد و فضاسازی سیاسی کوتاه‌مدت و مقطعی و حوزه اقتصادی بلندمدت و زیر بنایی است که به‌سادگی قابل‌تغییر نیست؛ و این جنگ روانی که با شدت داغ شد، با همان شدت یخ می‌زند. مطالعات انجام‌شده به ما نشان می‌دهد که دو بندر ترابزون در ترکیه و مسقط در عمان می‌توانند جایگزین کشور امارات در مبادلات تجاری ایران شوند. در حال حاضر ما بیش از 14 میلیارد دلار با کشور امارات مبادله تجاری داریم که می‌توان این حجم مبادله تجاری را از بنادر دیگر هم داشت. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورد چگونگی انجام مبادله تجاری از طریق دو بندر پیشنهادی عنوان کرد: برای برقراری خط ریلی از ایران به بندر ترابزون و انتقال کالاها از خط ریلی به کشتی‌های این بندر مطالعاتی انجام‌شده و در مورد مسقط عمان نیز مطالعات ما نشان می‌دهد که این جابه‌جایی‌ها امکان‌پذیر است.

ولی‌الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه دولت برای ممنوعیت واردات کالا از عربستان خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه روز گذشته هیئت دولت، ثبت سفارش کالا از مبدأ ورودی عربستان ممنوع خواهد شد و به‌محض اینکه مصوبه دولت ابلاغ شود، سیستم ثبت سفارش برای کالاهایی که از مبدأ عربستان وارد کشور خواهند شد، قفل می‌شود. البته هنوز مصوبه دولت به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ نشده است و به‌محض ابلاغ، از واردات کالاهایی که از مبدأ عربستان ثبت سفارش می‌شوند، جلوگیری خواهد شد یعنی از ورود کالاهایی که گواهی مبدأ آن‌ها از کشور عربستان است، جلوگیری به عمل خواهد آمد. در مورد کالاهایی که درگذشته از عربستان ثبت سفارش شده ولی هنوز وارد کشور نشده‌اند، بر اساس مقررات مربوطه رفتار خواهد شد اما از تاریخ ابلاغیه دولت در مورد ممنوعیت ورود کالاها از این کشور، ثبت سفارش صورت نخواهد گرفت. آمارهای گمرک ایران از تجارت ۱۷۲ میلیون دلاری ایران و عربستان سعودی در ۸ ماهه ابتدای سال جاری حکایت دارد به‌طوری‌که از این رقم، ۴۰.۲ میلیون دلار به واردات و ۱۳۲.۲ میلیون دلار به صادرات ایران به این کشور اختصاص دارد.

نیروگاه فتوولتاییک شیخ بهایی به ظرفیت ۲۵۰ کیلووات در نقطه‌ای در شمال پایتخت با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت نتفلیکس اعلام کرده که خدماتش را در 130 کشور دیگر دنیا ازجمله ایران گسترش می‌دهد به‌این‌ترتیب ایرانی‌ها نیز می‌توانند با پرداخت بهایی ماهیانه به آرشیو این سرویس دسترسی داشته باشند. شرکت نتفلیکس در حال حاضر خدمات خود را علاوه بر آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، کشورهای منطقه نوردیک، هلند، کارائیب و بریتانیا در 60 کشور دنیا نیز ارائه می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر لوس گاتوس ایالت کالیفرنیا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله می‌شود. شعار نتفلیکس " تماشای فیلم و سریال، هر زمان و هر جا اراده کنید" است

بانک جهانی در نخستین گزارش خود از اقتصاد جهان که در سال 2016 منتشرشده است پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در این سال به 5.8 درصد برسد. این گزارش موسوم به «دورنماهای اقتصادی جهان» همچنین رشد اقتصادی ایران در سال 2015 را 1.9 درصد برآورد کرده است که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و افت شدید قیمت نفت غیرواقعی به نظر می‌رسد. بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود با پیش‌بینی برداشتن تحریم‌ها علیه ایران در ماه‌های ابتدایی سال 2016 پیش‌بینی کرده است صادرات نفت ایران در این سال 500 تا 700 هزار بشکه در روز افزایش یابد و این کشور سهم 4 درصدی در تأمین مصرف نفت جهان به دست می‌آورد. بر این اساس تولید نفت ایران نیز که در سال 2015 بالغ‌بر 2.8 میلیون بشکه در روز بوده است به 3.3 تا 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال 2017 میلادی را نیز 6.7 درصد پیش‌بینی کرده است. بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی جهان در سال 2016 نیز به 2.9 درصد خواهد رسید. کشورهای درحال‌توسعه رشد 4.8 درصدی را در این سال تجربه خواهند کرد.

محمدحسین عادلی دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بابیان اینکه عربستان برای تکمیل ظرفیت خالی پتروشیمی خود به گاز کشوری همچون ایران نیاز دارد، گفت: برخی قراردادهای فروش گاز صرفاً با اهداف سیاسی امضا می‌شود. کند شدن اقتصاد جهانی و عدم احیای اقتصاد جهانی پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷، کاهش تقاضا در بازار در کنار افزایش تولید گاز در آمریکا با دستیابی به تکنولوژی تولید از ذخایر نامتعارف (شیل گس) از مهمترین دلایل سقوط قیمت جهانی گاز به شمار می‌رود. وی با اعلام اینکه تا پایان ژانویه سال جاری میلادی صادرات گاز آمریکا آغاز می‌شود و عملاً این کشور از واردکننده به صادرکننده گاز تبدیل می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر اینکه سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام از دیگر دلایل کاهش شدید قیمت گاز در بازار است. وی با اشاره به راه‌اندازی نسل جدید بورس‌های گازی در برخی از کشورها همچون اسپانیا، اظهار داشت: اسپانیا تأسیساتی را برای ورود و خروج گاز ایجاد کرده است به‌طوری‌که امکان عرضه و برداشت گاز فراهم می‌شود، ضمن آنکه کشورهایی همچون چین و سنگاپور و ژاپن هم به دنبال راه‌اندازی تأسیسات مشابهی هستند. افزایش جمعیت جهان و به دنبال آن افزایش شهرنشینی، منجر به بهبود تقاضا برای گاز طبیعی در بازار خواهد شد. عادلی با یادآوری اینکه هم‌اکنون خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی جهان است، اظهار داشت: بااین‌وجود، پیش‌بینی می‌شود به‌زودی خاورمیانه به بزرگ‌ترین منطقه واردکننده انرژی تبدیل شود و تقاضا برای مصرف انرژی در خاورمیانه تا ۶۴ درصد افزایش می‌باید.

عزیز الله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت گاز با اشاره به آغاز جنگ سهم خواهی آمریکا و روسیه در بازار گاز اروپا، گفت: باوجود کاهش قیمت نفت، صادرات گاز ایران به اروپا اقتصادی است. وی با اشاره به اینکه ایران باوجود داشتن بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان سهم ناچیزی در صادرات گاز دارد، گفت: ایران باید با استفاده از فناوری‌های روز جهان سهم خود را در بازار گاز افزایش دهد. او با اعلام اینکه ایران‌ هم‌اکنون با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ذخیره گاز جهان سالانه ۱۸۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است که ظرفیت تولید روزانه گاز روسیه ۸۰۰ میلیون مترمکعب و آمریکا با داشتن ۳۰ درصد ذخایر گاز ایران روزانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تولید و عرضه می‌کند. درصورتی‌که ایران به فناوری و سرمایه‌گذاری لازم دسترسی یابد، می‌تواند با تکیه‌بر ذخایر موجود، تولید گاز خود را افزایش دهد. وی بابیان اینکه هم‌اکنون جنگ برای به دست آوردن سهم از بازار گاز بین روسیه و آمریکا در بازار اروپا شکل‌گرفته است، صادرات گاز به اروپا به‌صورت ال ان جی را باصرفه عنوان کرد و یادآور شد: آمریکا برای کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به دنبال صادرات ال ان جی به این قاره است. این مقام مسئول با اعلام اینکه ایران نیز می‌تواند سهمی در بازار گاز اروپا داشته باشد، بیان کرد: با کاهش قیمت نفت، صادرات گاز به اروپا نیز با توجه به نزدیک شدن قیمت‌ها به هم اقتصادی خواهد بود؛ هند و چین نیز می‌تواند بازار بزرگی برای گاز ایران باشند. روسیه با ساخت خط لوله سه هزار کیلومتری، گاز به اروپا صادر می‌کند؛ پس ایران نیز می‌تواند با داشتن چنین خط لوله‌ای به بازار گاز اروپا وارد شود.

کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا نیمه اول سال ۱۳۹۵ خبر داد. طبق برنامه وزارت نفت قرار بود، فاز اول این طرح تا پایان امسال تکمیل شود تا روزانه ۱۲ میلیون لیتر به تولید بنزین یورو۴ کشور افزوده شود. وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش تنها 18 درصد در طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سهم دارد و مالک آن نیست گفت: این شرکت به‌صورت کلان می‌تواند این طرح را هدایت کند. علاوه بر انقباض مالی که از سال 89 شروع شد تحریم‌ها نیز موجب کند شدن روند پیشرفت طرح شد اما اکنون سرعت پیشرفت افزایش‌یافته است؛ به‌طوری‌که واحد تقطیر آن در حال پیش راه‌اندازی است. امیدوارم تا پایان امسال این واحد راه‌اندازی شود. او با بیان این‌که تأمین تجهیزات طرح موردنظر هم به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شده بود گفت: تغییر تأمین‌کننده تجهیزات موجب تأخیر در اجر شد. کاظمی با اعلام اینکه سرمایه موردنیاز طرح پالایشی ستاره خلیج‌فارس توسط بانک ملت و از طرق صندوق توسعه ملی تأمین‌شده است گفت: از اول مهرماه امسال 650 میلیون یورو تأمین‌شده است.

ابوالحسن خلیلی دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در ارتباط با وضعیت حضور شرکت روغن نباتی صافولای عربستان سعودی در ایران با توجه به تصویب "ممنوعیت ورود کالاهای تولیدی یا صادراتی از مبدأ عربستان" در جلسه اخیر هیئت دولت، اظهار کرد: سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و دولت دراین‌ارتباط تصمیم‌گیری و مسائل این‌چنینی را مدیریت می‌کند. تصمیم‌گیری درباره عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی (عربستانی) در کشور جزو مسائل کلان اقتصادی و بر عهده دولت و امری حاکمیتی است، به‌طوری‌که هیئت دولت در جلسه اخیر خود مصوب کرد که ورود کالا از عربستان ممنوع است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

به نقل از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات)، مدیر فن‌آوری اطلاعات این شرکت از راه‌اندازی نسخه موبایل سامانه وضعیت دارایی سهامداران (IPS) و طراحی اپلیکیشن‌های متنوع برای افزایش خدمات به سهامداران بازار سرمایه خبر داد و با توجه به اهمیت سهامداران خارجی از ابتدای امسال نسخه انگلیسی IPS نیز رونمایی شده است. نسخه موبایل این سامانه به‌زودی رونمایی می‌شود. همچنین در راستای افزایش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، درگاه الکترونیکی دریافت شناسه پرداخت وجوه حق تقدم شرکت‌ها راه‌اندازی شده است که از طریق وب‌سایت شرکت قابل‌دسترسی است این بخش، فاز نخست از سامانه درگاه الکترونیکی سهامداران است که در آینده نزدیک قرار است علاوه بر ارائه اطلاعات شناسه پرداخت وجوه حق تقدم شرکت‌ها، گواهینامه حق تقدم و اطلاعات مربوط به واریز سود شرکت‌ها و برگزاری مجامع را نیز در اختیار سهامداران قرار دهد. هدف بخش IT این است که علاوه بر اینکه بر روی وب، سرویس‌های متنوعی به سهامداران می‌دهد، درزمینهٔ دستگاه‌های هوشمند (موبایل و تبلت و ...) اپلیکیشنهای متنوعی تهیه کند که سهامداران بتوانند از طریق این دستگاه‌ها با سمات در ارتباط باشند. تفاوتی که این سرویس‌ها با سرویس‌های وب دارد این است که به‌جای اینکه مشتری خودش به سایت ما مراجعه کند و کسب اطلاعات کند، این دستگاه‌ها هستند که با ایجاد یادآور (Notification) اطلاعاتی نظیر افزایش سرمایه، پرداخت سود یا برگزاری مجمع و ... را به سهامدار یادآور می‌شوند.

در پی درج نماد بیمه اتکایی امین از 25 شهریور سال جاری در بازار دوم فرابورس با نماد معاملاتی " اتکام "، ساعت 14 دوشنبه هفته جاری این شرکت برای سرمایه‌گذاران و خبرنگاران معرفی می‌شود تا در صورت موافقت نهایی سهامداران و مسئولان فرابورس در اولین زمان عرضه اولیه شود. این عرضه احتمالاً سه‌شنبه جاری 24 دی و با احتمال ضعیف‌تر چهارشنبه و شاید هم هفته آینده خواهد بود اما باید منتظر تصمیم نهایی مسئولان و اطلاعیه رسمی فرابورس بود. بر اساس این گزارش، پیش‌ازاین بیمه اتکایی ایرانیان با سرمایه 153 میلیارد تومانی از 22 مهر 92 باقیمت 104 تومانی هر سهم در بازار پایه معاملات فرابورس حضورداشته و از دی سال گذشته به بازار اول منتقل‌شده است؛ بنابراین شرکت بیمه اتکایی امین، دومین بیمه اتکایی در بازار دوم معاملات فرابورس خواهد بود. بیمه اتکایی یا بیمه مجدد، شرکتی است که شرکت‌های بیمه دیگر را که خود از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه می‌کند." اتکام " که از سال 82 تأسیس‌شده، دارای سرمایه اسمی 155 میلیارد تومانی و سال مالی 31 شهریور بوده و سود عملیاتی آن در سال مالی 94 بیش از 288.8 میلیارد تومان و معادل 154 ریال (حسابرسی نشده) بود. این شرکت اولین سود هر سهم سال مالی شهریور 95 را 249 ریال پیش‌بینی کرده است. مجمع سالانه سال مالی شهریور 94 هم ساعت 10 روز یکشنبه 27 دی در جزیره کیش برگزار خواهد شد. در ترکیب سهامداری این شرکت هم بیمه ایران و آسیا با مالکیت 20 و 16.8 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران با 16.2، سرمایه‌گذاری سبا و صبا تأمین 11.1 و 10.8 درصد، بیمه ایران معین 8.9، بیمه البرز و بیمه دانا هرکدام 7 درصد، بیمه معلم 1.6 و کارگزاری بورس بیمه ایران 0.60 حضور دارند.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: تا امروز در قالب طرح فهام ۲ هزار کنتور نصب‌شده است و امیدواریم تا پایان سال نیز ۱۰۰۰ کنتور قرائت از راه دور نیز نصب شود تا در قالب طرح فهام میزان نصب کنتور به ۶۶ هزار عدد برسد. امیدواریم شرکت توانیر پول نصب این کنتورها را در قالب طرح فهام به شرکت توزیع برق تهران پرداخت کند تا بتوانیم کنتورها را نصب کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از قرارداد ایران با چین برای افزایش صادرات کاتد و کنسانتره مس در سال جاری میلادی خبر داد. مرادعلیزاده بابیان این‌که ما در صادرات کاتد نیز تحریم هستیم، اظهار کرد: ما هیچ‌وقت در سال‌های گذشته صادرات کاتد نداشتیم و امسال اولین سالی بود که به‌صورت آزمایشی اقدام به صادرات کاتد به چین کردیم. مرادعلیزاده بابیان این‌که صنعت مس ایران تحریم است، ادامه داد: درصورتی‌که تحریم‌ها لغو شود مقداری سرعت عمل در نقل و انتقالات پول و همچنین اطمینان بازار نسبت به کالاهای ایرانی افزایش پیدا می‌کند، از سوی دیگر اعتبارات گذشته برخی شرکت‌ها احیاء شده و روابط بیشتری با کشورهای دنیا برقرار می‌شود که البته ممکن است همه این‌ها به افزایش درآمد زیادی منجر نشود.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: بیش از 2.6 میلیون تن فولاد در 9 ماهه منتهی به آذرماه امسال صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری به سه میلیون تن برسد. شرکت‌های فولادی کشورمان در 9 ماهه امسال موفق به فروش 7.5 میلیون تن فولاد به ارزش 11 هزار میلیارد تومان شدند درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال قبل 9.3 میلیون تن به ارزش 16 هزار میلیارد تومان بود. رکود بازار فولاد ناشی از توقف پروژه‌ها و ساخت‌وسازها، دپوی 3 میلیون تن فولاد در انبارها، روند کاهشی قیمت جهانی فولاد، افزایش هزینه‌های نیروی انسانی و گاز، آب و برق، مشکل در رقابت با دیگر کشورها و کاهش ارزش سهام شرکت‌ها در بورس را ازجمله چالش‌های کلی صنعت فولاد برشمرد. شریفی در خصوص راهکارها اظهار کرد: افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش تعرفه واردات شمش و محصولات فولادی، استمهال بدهی واحدها، تقسیط بدهی مالیاتی، اعمال مشوق‌های صادراتی، حذف عوارض دولتی و کاهش بهره مالکانه، پرداخت تسهیلات کم‌بهره و همچنین ایجاد محرک‌های لازم در بخش‌های مصرف محصولات فولادی ازجمله راهکارها است. تولید جهانی فولاد در سال 2015 در مقایسه با 2014 روندی کاهشی به خود گرفت اما چین همچنان نقش کلیدی در صنعت فولاد جهان داشت و موفق شد 100 میلیون تن فولاد صادر کند و برای امسال نیز 120 میلیون تن صادرات فولاد را پیش‌بینی کرده است. ظرفیت نصب‌شده فولاد در جهان اکنون 2.2 میلیارد تن است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سه سال آینده به یک میلیارد و 850 میلیون تن کاهش یابد. روند کاهشی ظرفیت نصب‌شده فولاد در جهان پیام می‌دهد که هزینه سرمایه‌گذاری صنعت فولاد بالاست و لذا برای ما هم این پیام را دارد که از پس باید در مناطقی که به لحاظ اقتصادی مزیت دارد، در فولاد سرمایه‌گذاری کنیم که در این زمینه حاشیه خلیج‌فارس بهترین منطقه است.

مهدی شریفی نیک‌نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اشاره به آغاز برنامه‌ریزی‌های گسترده به‌منظور ازسرگیری صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت: هم‌اکنون ۹ دفتر بازرگانی در نقاط مختلف جهان به‌منظور فروش و صادرات محصولات پتروشیمی کشور فعال هستند. وی با اعلام اینکه تاکنون چند شرکت به‌صورت شرکت‌های مشارکتی (جوینت ونچر یا کمپانی) در کشورهای مختلف فعال‌شده است، تصریح کرد: برای نمونه در چین سه دفتر، ۲۰ انبار و دو مخزن ذخیره‌سازی مواد شیمیایی و پتروشیمی در اختیارداریم. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی دفاتر فروش و بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران در هند، کره جنوبی، سنگاپور، آلمان و انگلستان فعال‌شده‌اند، بیان کرد: علاوه بر این در کشورهای سوئیس، برزیل و اندونزی به‌صورت شرکت‌های جوینت ونچر حضور مستقیم داریم. وی با یادآوری اینکه در تمامی کشورهایی که دفتر فروش محصولات پتروشیمی داریم، انبار هم ایجاد کرده‌ایم، اظهار داشت: زیرا نیاز است برخی مواد پتروشیمی و پلیمری را در بازار موجود داشته باشیم تا قدرت چانه‌زنی بیشتری برای فروش داشته باشیم. شریفی بابیان اینکه یکی از بازارهای مهم ایران برای صادرات محصولات پتروشیمی اروپا است، تأکید کرد: پیش از اعمال تحریم‌ها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بازار اروپا را در اختیار صادرات محصولات پتروشیمی ایرانی بود که متأسفانه پس از تحریم رقبا جایگزین شدند؛ بنابراین باید تلاش کنیم که این بازار را دوباره بگیریم و محدود به بازارهای خاصی نباشیم، البته تحقق این هدف مستلزم این است که مجتمع‌های پتروشیمی بحث‌های بازاریابی و بازارسازی را در اولویت قرار دهند.

امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر در شیوه ارزشیابی کیفی خودروها خبر داد و گفت: تمرکز بیشتر بر عیوب عملکردی نسبت به عیوب ظاهری و استفاده از شاخص‌های کاهنده سطح کیفی برای خودروی دارای عیب ایمنی، اضافه شدن عیب اساسی و مهم در رد محموله (توقف تولید) خودرو علاوه بر عیوب ایمنی، ازجمله روش‌های جدید ارزشیابی خودرو است. تمرکز بیشتر این روش بر نظرات کیفی مشتریان که در نتایج حاصل‌شده است و ایجاد دسته‌‌بندی قیمتی در سطح‌بندی‌ها جهت سهولت در مقایسه تعیین سطح کیفی خودرو با استفاده از مدل درجه‌بندی کیفی (یک تا پنج ستاره) در هر دسته قیمتی، از دیگر تغییراتی است که در ارزشیابی جدید خودروها مدنظر قرارگرفته است. وی، هدف اصلی وزارت صنعت، از این تغییرات را اصلاح و بهبود وضع کیفی خودرو، تحویل خودروی فاقد عیب به مشتریان و شفاف‌سازی وضع کیفی برای مصرف‌کنندگان در رده‌های مختلف قیمتی بیان کرد. بر اساس گزارش منتشره از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه، بر اساس رده‌بندی کیفی خودروها ۲۳ مدل خودرو یک ستاره، ۶ مدل خودرو دوستاره و ۶ مدل خودرو سه ستاره دریافت کردند. بر این اساس ۶۶ درصد خودروها یک ستاره، ۱۷ درصد دوستاره و ۱۷ درصد سه ستاره هستند.

رضا تقی زاده معاون فروش و بازاریابی خودروسازی سایپا گفت: فاز دوم طرح فروش خودروهای فرسوده و جایگزین کردن آن‌ها از امسال شروع‌شده که از ابتدای سال تاکنون حدود دو هزار خودرو فرسوده جایگزین شده است. وی بابیان اینکه نقل و انتقالات از ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور از نهاد ریاست جمهوری به وزارت راه یکی از عوامل کندی کار بود گفت: بااین‌وجود این روند اجرایی در حال انجام است و تاکنون حدود هزار ثبت‌نام جدید داشته‌ایم. تصمیم ما بر این است که نرخ تسهیلات را از 19.5 درصد به 18 درصد برسانیم. خودروهای ال 90، ساندرو، برلیانس و پارس تندر به سبد خودروهای فرسوده اضافه‌شده است. متقاضیان با مراجعه به نمایندگی‌های شرکت سایپا ثبت‌نام کنند و بعد از 24 ساعت از سایت حمل‌ونقل سوخت راستی آزمایی صورت می‌گیرد و بعد از 48 ساعت کد پیگیری دریافت می‌کنند و به مراکز اسقاط معرفی می‌شود.

مهدی دادفر مدیر فروش و پشتیبانی شرکت ایرتویا (نماینده رسمی تویوتا در ایران) درباره اینکه گفته می‌شود ذائقه خرید خودرو ایرانیان از بازار چینی و کره‌ای به سمت بازار اروپای و ژاپنی در حال حرکت است، اظهار کرد: ایرانیان سابقه ذهنی خوبی از بازارهای اروپایی دارند، هیچ‌یک از مردم خاطره بدی از این خودروها ندارند، اما این‌گونه نیست که خودروسازان چینی بیکار بنشینند و راه را برای اروپایی‌ها باز کنند. در حال حاضر بازار در دست چینی‌ها است و به‌گونه‌ای در حال تسخیر بازار هستند که به نظر می‌رسد به‌زودی بتوانند بازار خودروهای داخلی را نیز تسخیر کنند. به دلیل وجود شرایط سیاسی کشور که کریدورهای ورود خودرو در ایران به دست کشورهای عربی بوده‌اند و به‌تازگی مشکلاتی به وجود آمده است، ممکن است به روابط این دو کشور لطمه وارد شود. از طرفی دیگر ممکن است ورود خودروهای خارجی همچون تویوتا و بنز نیز متوقف شود. چراکه بیش از 95 درصد واردات خودرو مربوط به جنوب کشور و خلیج‌فارس است، ازاین‌رو در صورت ایجاد این اتفاق فضا برای خودروسازان چینی باز می‌شود چراکه چینی‌ها بازار ایران را به‌خوبی شناخته‌اند و کلیه برندهای چینی به نحوی در ایران تولید می‌شوند که می‌توانند حتی بازار تولیدات داخلی را نیز به دست‌گیرند. در این میان خودروهای باکیفیت بالاتر از منظر کیفی با خودروهای اروپایی و آمریکایی همپایگی می‌کند. ازاین‌رو به نظر من بعید است که کشورهای اروپایی یا ژاپنی به‌راحتی بازار خودرو را از چنگ چینی‌ها خارج کنند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از توقف یک محموله سیمان‌سفید به مقصد عربستان در پی قطع روابط دو کشور خبر داد. وی همچنین از توقف فعالیت 30 تا 35 کوره به دلیل قطع گاز و تعمیرات خبر داد و بابیان اینکه از مجموع 97 کوره در 71 کارخانه سیمان حدود 30 تا 35 کوره خاموش است، اظهار کرد: حدود 35 کوره به دلیل تعمیرات و قطع گاز متوقف‌شده‌اند که البته این موضوع ارتباطی با آلودگی هوا ندارد. وی بابیان اینکه خاموش بودن کوره‌ها به معنی تعطیل بودن کارخانه نیست، ادامه داد: برخی از کارخانه‌ها با دو کوره فعالیت می‌کنند و ممکن است یک یا هر دو کوره را به دلیل قطع گاز یا تعمیرات متوقف کرده باشند. کوره‌های متوقف‌شده در کارخانه‌های مختلف سراسر کشور هستند و دو تا سه کارخانه نیز به دلیل قطع گاز یا داشتن کلینکر موردنیاز کوره خود را خاموش کرده‌اند که البته بخش سیمان این کارخانه‌ها هنوز فعال است. البته در مقطعی بحث تعطیلی برخی کارخانه‌های سیمان به دلیل آلودگی مطرح بود که ما با مکاتبه‌ای که انجام دادیم، اعلام کردیم که اگر دولت دستوری مبنی بر قطع فعالیت کارخانه‌های سیمان دارد، باید هزینه‌ای که به دلیل توقف کار، به واحدهای تولیدی وارد می‌شود را بپردازد تا این طرح اجرا شود.

ابراهیم غلام‌زاده مدیرعامل سیمان لامرد بابیان اینکه در حال حاضر ۲۰ میلیون تن کلینکر در کارخانجات سیمانی است، گفت: دولت در این شرایط رکود صنعت سیمان را به حال خود گذاشته است. با اشاره به اینکه شرایط امروز صنعت سیمان بدتر از گذشته شده است، اظهار داشت: بخش عمده درآمد کارخانجات سیمانی صرف پرداخت قبوض گاز و برق می‌شود؛ زیرا اگر قبض‌ها را سروقت پرداخت نکنیم به‌سرعت گاز و برق کارخانه قطع می‌شود. وی بابیان اینکه به‌صورت میانگین فقط 60 درصد ظرفیت تولیدات کارخانجات در بازار به فروش می‌رسد، افزود: دولت در این شرایط رکود صنعت سیمان را به حال خود گذاشته است و از آن‌طرف تشدید مشکلات هم تعطیلی واحدهای تولیدی را افزایش داده است. امروز فروش کارخانجات سیمانی 4 تا 5 ماهه است و هیچ نقدینگی برای انجام فعالیت‌های خود ندارد. غلام‌زاده با اعلام اینکه در حال حاضر 20 میلیون تن کلینکر در کارخانجات سیمانی است، گفت: صنعت سیمان به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب به‌مرور بازارهای صادراتی خود را هم از دست خواهد داد که این موضوع برای این صنعت یک زنگ خطر بزرگ است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

آلن ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دولت باراک اوباما مشغول آماده‌سازی برای «روز اجرا» ی برجام است، تأکید کرد: زمانی که آژانس، تأییدیه را صادر کند ما فوراً کل تعهدمان در مورد برداشتن تحریم‌ها را که در متن برجام به‌طور کامل قیدشده، انجام می‌دهیم. مهم‌ترین موارد گفته‌های وی عبارت‌اند از: هم ما حسن نیت داشتیم، هم ایرانی‌ها، تعهدات خود در برجام را فوراً اجرا می‌کنیم، اوباما مصمم است توافق موبه‌مو اجرا شود، هزینه عدم اجرای برجام برای هر دو طرف سنگین است، قانون ویزا مانع اجرای برجام نخواهد بود، تحریم‌های موشکی ربطی به برجام ندارد، در حال اعتمادسازی هستیم.

نشست کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و 1+5 برای انجام آخرین هماهنگی‌های رسیدن به روز اجرای برجام در ژنو آغاز شد. حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه، ریاست تیم کارشناسان ایران را در این نشست دوروزه بر عهده دارد. قرار است روز اجرای برجام طی بیانیه مشترک محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌طور رسمی اعلام شود.

علی آهنی سفیر ایران در فرانسه گفت: رئیس‌جمهور ایران برابر با ۷ و ۸ بهمن‌ماه به پاریس سفر می‌کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روزهای 27 و 28 ژانویه، برابر با 7 و 8 بهمن‌ماه به پاریس سفر می‌کند. سفر روحانی به فرانسه به دلیل حملات تروریستی در پاریس که به کشته شدن 130 نفر منجر شده بود لغو شد. آهنی در بخش دیگری بابیان اینکه ایران در بحبوحه بالا گرفتن تنش‌ها با ریاض، به دنبال جنگ نیست، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال درگیری نظامی بین ایران و عربستان گفت: «امیدواریم چنین نشود. ایران، به دنبال درگیری در منطقه نیست.» «شاید سعودی‌ها، قصد ایجاد مشکلات جدید داشتند، چون از برخی مسائل، ازجمله توافق هسته‌ای سرخورده بودند.» وی ابراز امیدواری کرد ریاض بتواند سیاست‌های خود را اصلاح بکند تا «ما بتوانیم این دوران سخت را پشت سر بگذاریم.»

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: توافق منعقده برای لغو تحریم‌های ایران که قرار است در هفته‌های آینده اجرایی شود، دست این کشور را برای پیدا کردن ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای بازسازی صنایع نفت و گازش بازخواهد کرد. به گفته تحلیلگران موسسه‌های تحقیقاتی آی اچ اس، انرژی اسپکتس و امیریتس ان بی دی، تنش دیپلماتیک عربستان با ایران چالشی را که این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی پس از لغو تحریم‌ها با آن روبروست را شدیدتر خواهد کرد. بی‌ثباتی منطقه‌ای ناشی از بحران دیپلماتیک به وجود آمده، این تلاش‌ها را تهدید خواهد کرد و منجر به کشمکش طولانی قدرت خواهد شد. درنتیجه ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ایران برای شرکت‌های خارجی دشوار خواهد شد. ویکتور شام، رئیس بخش تحقیقات بازار نفت موسسه آی اچ اس نیز گفت: «این وضعیت سختی تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران را بیشتر می‌کند...این بحران دیپلماتیک سرمایه‌گذاری را احتمالاً ماه‌ها یا حتی سال‌ها کند خواهد کرد و اضافه شدن تولید جدید را نیز کند خواهد نمود.»

خبرگزاری «اجی» ایتالیا روز جمعه گزارش داد، یک هیئت‌علمی اقتصادی ایتالیایی به ریاست خانم دبورا سراکیانی استاندار استان شمالی فریولی ونتزیا جولیادر چارچوب مأموریت‌های نهادی و اقتصادی در ایران و درزمینهٔ امضای چهار تفاهم‌نامه دوجانبه در ماه نوامبر گذشته میان دو کشور، جهت افزایش مبادلات تجاری و در آستانه لغو تحریم‌های اقتصادی، امروز (19 دی) عازم تهران می‌شود. اجی افزود: سراکیانی نخستین استاندار ایتالیایی است که رسماً به تهران سفر می‌کند و مورد استقبال مقامات دولتی قرار می‌گیرد. وی از روز شنبه تا چهارشنبه (19 تا 23 دی‌ماه) در رأس هیئتی متشکل از کارآفرینان و محققان ایتالیایی که قصد پایه‌ریزی همکاری‌های جدید با مراکز اقتصادی و مالی ایران رادارند به تهران سفر می‌کند تا زمینه همکاری‌های جدید را پس از لغو تحریم‌ها آماده کند. سراکیانی اظهار داشت: ما به دنبال یک گفت‌وگوی اقتصادی با دورنمایی مربوط به مشارکت‌های جدید درزمینهٔ علمی و فنی جهت انتقال فناوری به سیستم کارآفرینی ایران هستیم. ایران یک بازار 70 میلیون نفری با موقعیت ژئو-استراتژیکی خاصی است که کارلو کالندا معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در سفر به تهران در ماه‌های اخیر آن را دروازه‌ای برای بازارهای منطقه خوانده بود چراکه ازنظر ساختارهای صنعتی معرف یک بافت تولیدی متشکل از 90 درصد شرکت‌های کوچک و متوسط است که علاقه به همکاری با شرکای خارجی دارند.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 409.1 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 94.9 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک) 106.7 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 197.7 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 211.4 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی حفاری شمال با 45 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره پتروریگ دانا کیش با 65 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 19.7 میلیارد تومان و گروه بانک با 15.1 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 22 واحد و شاخص قیمت 9 واحد رشد یافت ولیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 62655 واحد و شاخص قیمت به 24302 واحد رسید. هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 93 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 121 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان منفی بود. امروز از میان 33 نماد باز این صنعت، 21 نماد با حجم معاملاتی معادل 2577 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 3192 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. ارزش معاملات امروز نسبت به روز چهارشنبه گذشته به‌شدت افت کرد. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 3 نماد مثبت، 5 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان فارس و خوزستان با 411 هزار سهم به ارزش 567 میلیون ریال حدود 18 درصد ارزش معاملات و سیمان سپاهان با 620 هزار سهم به ارزش 547 میلیون ریال معادل 17% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. 12 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، خاش، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، مازندران، ایلام و نی‌ریز امروز شاهد انجام معاملاتی نبودند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد نشدند.

ارزش معاملات سه نماد هلدینگ سیمان امروز در قیاس با روز چهارشنبه افت کرد و به حدود 100 میلیون تومان بالغ شد. با توجه به حجم پایین معاملات روندهای شکل‌گرفته در قیمت سهام از اتکای چندانی برخوردار نیست.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، در نماد سیمان هرمزگان سرمایه‌گذاری امید و در نمادهای سیمان غرب و کرمان 2 شخص حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت به ایفای نقش در بازار سرمایه نپرداخته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24