Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در این صندوق ها صندوق هایی با ارزش بیش از ۵ هزار میلیارد تومان داریم که هیچگاه برند خود را در معرض ریسک قرار نمی دهند و از این رو احتیاط می کنند...

رد فرضیه ورود نقدینگی از صندوق ها به بورس/١۴٠٠ میلیارد تومان پول جدید آمده!

بورس24 -مسعود رضا طاهری:گمانه زنی ها برای خروج نقدینگی از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و حرکت به سمت اوراق سهام در حالی در این روزها تقویت شده است که مقام ناظر براین صندوق ها با شفاف سازی دراین خصوص از جذب 1400 میلیارد تومان نقدینگی تازه (fresh money) دراین صندوق ها خبر داده است.

ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه از ابتدای دی ماه شرایط متفاوتی را رقم زده به نحوی که بازار بورس تهران تا دیروز به ارزش تقریبی272 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز حجم معاملات در این بورس به 1میلیارد و 283 سهم با احتساب معاملات اصلی،بلوکی و کد به کدی رسید که ارزش ریالی آن تا 260 میلیارد تومان بالا رفت.در فرابورس نیز 122 میلیارد تومان اوراق بهادار معامله شده است. شاخص کل بازار نیز تا 62 هزار و 788 واحد تقویت شده است.

در 14 روز کاری بازار بورس تهران در دی ماه ارزش بازار با 2.3 افزایش روبرو شده است. در این مدت ارزش کل بازار اول و دوم فرابورس نیز 4.3 درصد افزایش ثبت کرده و به 48 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.بنابراین بازار سرمایه با ارزش تقریبی 320 هزار میلیارد تومانی دوباره به سوی شرایط پر تحرک تری گام برداشته است.

این روند در بازار سرمایه در حالی با کم شدن نرخ بهره بین بانکی استارت خورد که در آستانه اعلام روز اجرایی شدن برجام بین ایران و غرب تحلیل های مختلفی برای توجه دوباره سهامداران به بازار و ورود نقدینگی تازه مطرح می شود. تاثیر زود هنگام این اتفاق بازار پول بر اقبال دوباره سهامداران به بازار سرمایه در حالی مورد توجه قرار گرفته است که گمان نمی رفت با توجه به شرایط بانک ها بتوان به این روند مطمئن بود. با این حال علاوه بر روی گردانی بانک ها برای ادامه مسابقه جذب نقدینگی و سپرده پذیری با نرخ های سود بالا، احتمال خروج منابع بانکی به سمت بازار سرمایه تقریبا اولین گمانه زنی ها بوده است.در عین حال رشد و تقویت قیمت ارز در بازار موجب شد تا خوش بینی به افزایش درآمدهای ارزی شرکت های صادراتی به ویژه پتروشیمی ها به عنوان عامل دیگری مطرح بوده است.در همین حال زمزمه چند باره کاهش نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها بار دیگر به عنوان عاملی در جهت تقویت انگیزه برای ورود دوباره نقدینگی سهامداران به بازار شنیده شد.شمارش معکوس برای اعلام روز توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم های 12 ساله علیه ایران که از زبان معاون وزیر خارجه مطرح شده نیز عاملی است که بر اساس تجربه این سال ها ، تا لحظات پایانی اعلام آن ، موج گسترده ای از خوش بینی را روانه بازار می کند.

در این میان فضا سازی های سیاسی نیز مورد توجه قرار گرفته است.تا جایی که با نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس ،حتی برخی از احتمال ورود برخی منابع برای هزینه های انتخاباتی هم سخن به میان آورده بودند که البته اغلب فعالان بازار به این فرضیه جواب رد داده اند.

در همین حال آنچه از همه بیشتر مورد توجه بوده است،تاثیر پذیری نقدینگی ها برای فاصله گرفتن ازسرمایه گذاری ها با درآمد ثابت بوده است. چه در بانک ها و چه در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت.

گفت و گو با مقامات مسوول در سازمان بورس اوراق بهادار از تداوم صدور یونیت های جدید حکایت دارد و البته اعداد و ارقام لیست شده در 5 روز کاری هفته قبل نیز نشان می دهد که در مجموع صندوق های با درآمد ثابت همچنان برای سرمایه گذاری جذاب مانده اند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار ما از سازمان بورس اوراق بهادار تهران ، نتیجه صدور و ابطال یونیت های 36 صندوق در 5 روز کاری این ماه (از 12 تا 16 دی ماه 1394)و مقایسه رشد بازار و رشد شاخص معلوم می کند که این دسته از صندوق ها در مجموع 140 میلیارد تومان هم جذب نقدینگی کرده اند.در این 5 روز در تمامی این صندوق ها 20 میلیون و 132 هزار و454 یونیت صادر و در مقابل 6 میلیون و393 هزارو 471 یونیت باطل شده که خالص تعداد13 میلیون و738هزار و 983 یونیت به ارزش تقریبی13 هزارو 897 میلیارد ریال صادر شده و نقدینگی جدید به این صندوق ها وارد شده است.

بر این اساس از 12 دی ماه تا 16 همین ماه در 5 روز کاری بازار بورس تهران شاخص با 1.5 درصد رشد از 61 هزار و 700 واحد تا 62 هزارو 632 واحد افزایش یافت و 932 واحد بالا رفت.درهمین مدت ارزش کل بازاربورس تهران با 1.8 درصد رشد روبرو شده و از 266 به 271 هزار میلیارد تومان بالغ شد.در فرابورس نیز شاخص کل از 683 واحد در 12 دی ماه به 702 واحد در روز 16 دی ماه رسید.ارزش بازار فرابورس نیز در این مدت از 46 هزار و 396 میلیارد تومان به 47 هزارو 671میلیارد تومان رسید.

منشا نقدینگی های جدید صندوق ها نیست

مهر داد فرح آبادی رییس اداره بازرسی نهاد های مالی بورس در خصوص دلایل قابل انتظار برای این شرایط به بورس24 گفته است: نقدینگی های جدید به بازار سهام از هر محلی آمده باشند، نمی تواند حاصل خروج آن از صندوق ها و حرکت به سوی بازار اوراق سهام باشد. چراکه مدیران این صندوق ها هشیار شده به آگاهی کامل به سرعت وارد بازار سهام نمی شوند.چراکه ریسک این صندوق ها بالا می رود و مدیران پرتفوی این صندوق ها مجاز به ماجرا جویی همانند سال 92 نیستند.در پایان سال 92 زمانی که بازار خراب شد این مدیران به مشکل برخوردند. با این که این صندوق ها بازده 20 درصدی داشتند ، کاره به جایی رسید که بازده منفی 14 درصدی را تجربه کردند. ازاین رو بعید می دانم که با نوسان چند روزه بازار یک مدیر با تجربه دست به چنین ریسکی بزند.

وی افزود:ما در این صندوق ها صندوق هایی با ارزش بیش از 5 هزار میلیارد تومان داریم که هیچگاه برند خود را در معرض ریسک قرار نمی دهند و از این رو احتیاط می کنند. وی با بیان این که ارزش صندوق ها با درآمد ثابت تقریبا 40 هزار میلیارد تومان است،گفت :با وجودی که احتمال افت نرخ سود بین بانکی همچنان وجود دارد، برخی بانک ها نیز همچنان مشکل نقدینگی دارند و در عین حال سایر صندوق ها از جمله صندوق های مختلط همچنان جذاب باقی خواهند ماند.وی گفت :پتانسیل 50 تا 60 درصد رشد در صندوق ها همچنان وجود دارد و ممکن است به جای ابطال صدور نیز داشته باشیم. وی ادامه داد: 360 میلیون واحد ظرفیت خالی داریم و امکان ورود 300 هزار سرمایه گذار جدید نیز وجود دارد.این رقم حتی تا 560 هزار نفر نیز بالغ می شود. وی افزود : تقریبا 92 درصد سرمایه گذاران در صندوق ها حقیقی ها و 7 تا 8 درصد حقوقی ها هستند.

فرح آبادی ادامه داد:در صدصد هستیم تا بازار اوراق بدهی را بزرگ تر کنیم و از شرکت های رتبه بندی برای تقویت اعتبار آن ها کمک بگیریم.وی در عین حال در پاسخ به پرسشی در خصوص حذف ضامن نقدشوندگی برخی از صندوق ها نیز گفت :تجربه 8 سال صندوق داری در بازار اوراق بدهی کشور نشان داده که در بدترین شرایط تنها 20 درصد به ضامن نقد شوندگی نیاز بوده است و آبشن های زیادی برای مدیران صندوق ها وجود دارد تا نیاز به ضامن را احساس نکنند.

با این وصف هنوز مشخص نیست که پول تازه نفس وارد شده به بورس از کجا آمده...!؟

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24