Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

 رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، همه نهادها و سازمان ها اعم از دولت و شهرداری را درباره آلودگی هوای تهران مقصر دانست و تاکید کرد اگر آن ها درست عمل کرده بودند امروز تهران و دیگر شهرهای کشور با مشکلات آلودگی های در این فصل مواجه نبود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رحمت الله حافظی امروز در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: من امروز به عنوان یک پزشک به موضوع آلودگی هوا نگاه می کنم و شاید مرور مشکلات و نگاهی به آمار و اطلاعات، جدیت بیشتری را در دستگاه های اجرایی به همراه داشته باشد.

حافظی گفت: در ماده 668 قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی علیه بهداشت عمومی ممنوع است و متخلفان و مرتکبان به یک سال حبس محکوم می شوند. در یک سال گذشته چه اتفاقی در تهران افتاده؟ آقای دادستان! در این زمینه چه کردید؟ چرا این موضوع توسط مدعی العموم مورد مطالبه قرار نگرفته است؟

او ادامه داد: آلودگی هوا روی بتون و چدن اثر می گذارد و آنها را دچار خوردگی می کند. چطور ممکن است که روی عضلات قلب و ریه تاثیر نداشته باشد؟ همه دستگاه های اجرایی باید در ارتباط با کاهش آلودگی هوا به صورت فنی و تخصصی کار کنند. آلودگی هوا یک مقصر ندارد. همه مقصرند و همه کوتاهی کرده اند. چرا که اگر درست عمل کرده بودند الان این مشکلات را نداشتیم و تنها زمانی مردم می پذیرند که سازمان ها وظایفشان را به درستی انجام داده اند که هوای پاک و سالم برای نفس کشیدن داشته باشند.

حافظی با اشاره به مجموعه ای از آمار و مستندات که به گفته او برگرفته از مطالعات سازمان جهانی بهداشت و همچنین برخی گزارش ها و مطالعات داخلی است، به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت افراد به ویژه تشدید بیماری های قلبی و عروقی گفت: بر خلاف آن چه اکثریت افراد فکر می کنند تاثیر اصلی آلودگی هوا بر سلامت شهروندان در ارتباط با بیماری ها تنفسی نیست. آلودگی هوا بیشترین تاثیر را بر بیماری های قلبی و عروقی دارد و احتمال مرگ و میر حاصل از تاثیر آلودگی هوا بر قلب و عروق به مرتب بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری های دستگاه تنفسی است.

او با بیان اینکه آلودگی هوا 3 درصد عمر مفید را از بین می برد ادامه داد: هر فرد در هر روز به 2 کیلوگرم آب، 1.5 کیلوگرم غذا و 15 کیلوگرم هوا نیاز دارد. این موضوع نشان می دهد که اهمیت هوا برای سلامت بیشتر است.

حافظی به خطر ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون برای سلامت انسان ها اشاره کرد و گفت: این ذرات می توانند وارد خون شوند و با خون در سراسر بدن انسان سفر کنند ممکن است ذرات معلق در هر نقطه ای از بدن انسان رسوب کند و مثلا رسوب آن ها در مغز می تواند زمینه ساز بیماری هایی مثل آلزایمر یا پارکینسون شده یا آن ها را تشدید کند.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزایش ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون را از عوامل موثر بر اختلال ضربان قلب دانست و گفت: آلودگی هوا تا 70 درصد احتمال انسداد عروقی را در افراد افزایش می دهد و افرادی که در معرض آلودگی هوا و ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون هستند، 12 تا 24 درصد بیشتر از دیگران به اختلالات ضربان قلب (آریتمی) دچار می شوند.

به گفته حافظی سرمایه گذاری برای کاهش آلودگی هوا برای کشور به صرفه است؛ چرا که به ازای هر 1 دلار هزینه، 30 دلار بازگشت هزینه ایجاد می شود.

او با تاکید بر اینکه تاثیر آلودگی هوا بر سرطان اثبات شده است ادامه داد: آلودگی هوا از طریق بیماری های قلب و عروق، بیماری های تنفسی و سرطان موجب مرگ و میر انسان ها می شود. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اعلام کرده آلاینده های حاصل از موتورهای دیزلی به طور قطعی سرطان زا هستند. آقای رییس جمهور! هر شب در تهران 10 هزار سرویس توسط خودروهای دیزلی در همان زمانی که همه خواب هستیم انجام می شود. چرا در این زمینه بی تفاوتیم؟

حافظی ادامه داد: ذرات معلق بر اساس تحقیقات همین آژانس سرطان زا هستند . آقای وزیر بهداشت! در این زمینه شما چه کرده اید؟ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا وجود دارد. این اثبات شده است. آقای دادستان! شما چه کرده اید؟

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر شاخص کیفیت هوا در مورد ذرات معلق به 150 برسد، 7 درصد به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا افزوده می شود، گفت: افرادی که به طور مستمر در معرض آلودگی هوا هستند بیش از افرادی که گاه به گاه در هوای آلوده نفس می کشند آسیب پذیرند. طرح استاندارد ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون برای افرادی که به طور ثابت و سالانه در معرض آلودگی هوا هستند، 10 میکروگرم بر مترمکعب و برای افرادی که به صورت گاه به گاه در معرض این آلودگی قرار می گیرند 20 میکروگرم بر مترمکعب است. اما این میزان در هوای تهران به مراتب بیش از این هاست.

حافظی با انتقاد از اینکه واقعیت های آلودگی هوا به مردم گفته نمی شود ادامه داد: مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران کمتر از واقعیت تخمین زده می شود. چون در این زمینه مطالعات درستی انجام نشده است.

او گفت: یکی از تاثیرات آلودگی هوا کاهش میزان تاثیر برخی داروهاست. از جمله اینکه آلاینده ها اثر نیتروگلیسیرین یکی از داروهای مورد نیاز بیماران قلبی را کمتر می کند.

به جای نگاه سیاسی، نگاه علمی و تخصصی کنید

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف از پیوستن سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی تهران به همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا برای اولین بار خبر داد و بر ضرورت توجه به حوزه سلامت و بهداشت در کنار مهندسی آلودگی هوا تاکید کرد.

سید قاسم میرعمادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف گفت: امسال برای اولین بار، سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در کنار دانشگاه شریف قرار گرفتند تا اهمیت این همایش در حوزه محیط زیست و حوزه سلامت و بهداشت علاوه بر مهندسی آلودگی هوا که موضوع تخصصی دانشگاه شریف است، پر رنگ شود.

او گفت: تحقیقات دانشگاهی در زمینه موضوع آلودگی هوا و صدا دارای اهمیت ویژه ای است. چرا که این پدیده علاوه بر پیچیدگی ذاتی، به صورت یک مساله میان رشته ای مطرح می شود و از طرف دیگر مقوله آلودگی هوا به شرایط محلی بسیار وابسته است و مطالعات دیگر به راحتی به این زمینه قابل تعمیم نیست.
به گفته او دانشگاه شریف برای اولین بار سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران را به عنوان یک ابزار کارآمد برای مدیران و مسئولان تولید کرده است و مهمتر از آن ترکیب شیمیایی ذرات معلق شهر تهران را تا حدود زیادی شناسایی کرده است و امید آن می رود که این امر در مورد سایر کلان شهرهای کشور نیز انجام گیرد. این اطلاعات با ارزش، ماحصل تلاش پژوهشگران این دانشگاه در تعامل با مرکز تحقیقاتی بین المللی است و انتظار می رود مورد توجه مسوولین قرار گیرد.

میرعمادی گفت: مقوله آلودگی هوا از یک طرف جان و سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است و از طرف دیگر، صدمات اقتصادی جبران ناپذیری وارد می کند. لذا جای آن دارد که توجه ویژه ای به سرمایه گذاری در پژوهش آلودگی هوا صورت پذیرد و راه برای آموزش و تربیت نیروهایی با تخصص ویژه باز شو؛ متخصصینی که پیشینه های مهندسی و ریاضی کافی برای فهم و تحلیل اتمسفر پیچیده شهری داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه شریف ادامه داد: در حالی که آلودگی هوا در شهرهای پکن، دهلی و رم، منجر به تعطیلی مدارس و محدودیت تردد خودروها در این شهرها شده است، مدیران و تصمیم گیران کشور در حال برنامه ریزی جهت حل این بحران هستند. لذا شهر تهران نیز می بایست همگام با جوامع جهانی در راستای رفع آلودگی و توسعه پایدار شهری گام بردارد. او گفت: بررسی 20 دانشگاه برتر جهان نشان می دهد که حل آلودگی هوا و صدا نیازمند توجه توامان به فعالیت های مختلف توسعه پایدار است که توجه به تغییر اقلیم، مدیریت انرژی، ساختمان سبز، بازیافت، آب، امنیت غذا، حفاظت خاک، حمل و نقل پایدار، بهداشت، ایمنی و محیط زیست از آن جمله اند.

میرعمادی در پایان بر توجه به تربیت مهندسان برای آموزش مادام العمر و مسئولیت پذیری اجتماعی در قالب توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: امسال همایش آلودگی هوا و صدا، 80 مقاله تخصصی مفید را در معرض استفاده محققین قرار داده است. همچنین 6 کارگاه آموزشی مفید با استفاده از متخصصین مراکز بین المللی، کارگاه بهداشت و سلامت و ارتباط آن با آلودگی هوا، میزگرد آلودگی هوا و سلامت و ارایه سه مقاله مروری مهم و مرتبط از برنامه های این همایش است.

اجازه اجرای طرح LEZ را ندادند

شهردار تهران با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا، در عین حال گفت: بحث مقابله با آلودگی هوا بحثی سهل و ممتنع است؛ غصه من این است که موضوعی را که ما می‌خواهیم و می‌توانیم، چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. گویا برخی به دلایل متعدد نمی‌خواهند کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

محمدباقر قالیباف با حضور در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد نه به سخنرانی، گفت: این چالش یک چالشی است که بقیه شهرها و کشورهای دنیا نیز با آن درگیرند و مختص ایران نیست. همچنین در ایران هم پنج تا شش شهر دیگر جز تهران دچار این مشکل هستند و حتی وضعیت بدتری نسبت به تهران دارند.

او با بیان اینکه خطر دیگر این است که آلودگی بر ما مسلط شود و برخی عادت‌ها برای شهروندان و مسئولین تبدیل به فرهنگ شود، گفت: گاهی با اطلاعات درست، آدرس غلط به مردم داده می‌شود. برای مثال در رابطه با خودرو، ساخت اتوبان، تعداد ماشین، بلند مرتبه سازی و باد صحبت می‌شود و بعضی اطلاعات هم درست است، اما نتیجه گیری و آدرس آن غلط از آب در می‌آید.

شهردار تهران گفت: آیا می‌توان گفت ساخت اتوبان باعث آلودگی هوا می‌شود؟ مثل این است که بگوییم ساخت چاقو باعث کشته شدن آدم‌ها می‌شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه معتقدم موضوع آلودگی هوا قابل حل است، گفت: این مسئله طی دو دهه ایجاد شده است و در کمتر از یک دهه می‌توان آن را حل کرد. می‌توان طی 10 سال بر وضعیت آلودگی مسلط شد و در طی پنج یا شش سال به وضعیت قابل قبولی رسید.

او با بیان اینکه اگر در 20 سال به این وضعیت رسیده‌ایم در کمتر از 20 سال می‌توان شرایط را تغیر داد و به شرایط قابل قبولی دست یافت، گفت: در این عرصه تجربیات بسیاری نیز وجود دارد. مکزیکو سیتی شهری است که شرایط اقلیمی یکسانی با تهران دارد و دچار مسئله آلودگی بود که تا سال 2006 به وضعیت قابل قبولی دست یافت.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در کمتر از چند سال این مسئله قابل حل است، گفت: نیازمند بحث کارشناسی و اطلاع رسانی دقیق به مردم هستیم. طی 22 روزی که تهران دچار آلودگی هوا بود، شهرداری از طلاع رسانی کافی به مردم دریغ نکرد و هیچ مسئله‌ای را از مردم پنهان نکرد. باید به مردم آگاهی داد زیرا دولت و مردم باید توامان این مسئله را حل کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه برای مسئله آلودگی هوا باید در جمع کارشناسی تصمیم گیری شود، گفت: تصمیم گیری در مورد این مسئله نباید در گفت و گوهای سیاسی مدیران صورت گیرد، بلکه باید مدیران تصمیمات کارشناسان را پیگیری کنند. شهرداری نسبت به این مسئله شناخت کافی پیدا کرده است. نباید بگذاریم آلودگی تولید شود و بعد از آن به فکر مهار آلودگی باشیم بلکه باید از ابتدا در اندیشه پیشگیری از تولید آلودگی باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در مطالعات شهرداری به یک جمع بندی رسیده‌ایم که 80 درصد آلایندگی تهران فقط از وسایل متحرک این شهر اتفاق می‌افتد، گفت: تنها 20 درصد آلایندگی ناشی از سایر منابع است. چطور می‌توان گفت 40 درصد آلودگی ناشی از منابع خانگی است. در حالی که طبق مطالعات دقیق ما منابع خانگی 2.2 در انتشار آلودگی نقش دارند.

قالیباف با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف گاز امر طبیعی است، اما مصرف خانگی گاز نقش پررنگی در آلودگی هوای تهران ندارد، گفت: از این 80 درصد 42 درصد آلودگی برای 400 هزار خودرو و موتور است. اگر 4 میلیون وسایل متحرک داشته باشیم، 50 درصد آن 400 هزار می‌شود که حتی در صورت رعایت ملاحظات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی شهروندان می‌توان مشکل آلودگی تهران را حل کرد.

او با بیان اینکه چطور می‌توان اتوبوس و مینی بو‌س‌ها را در شهرهای درجه دو و سه ممنوع کر،د اما همان اتوبوس‌ها در تهران سرویس وزارتخانه شوند، گفت: این بدین معناست که عزم جدی در اجرای قوانین وجود ندارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بخشی از تجهیزات را برای آنالیز شاخص‌ها در کشور نداشتیم، گفت: برای تشخیص منبع و منشا اصلی آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با دانشگاه‌های مهم کشور از جمله صنعتی شریف و تهران و دانشگاه‌های خارجی در سوئد و آمریکا همکاری‌هایی داشتیم. همچنین نمونه‌هایی به دلیل نبود تجهیزات کافی به خارج از کشورانتقال یافته و آنالیز آنها صورت گرفت که در نتیجه می‌توان منبع آلاینده 2.5 میکرون را نشان داد.

قالیباف با بیان اینکه بنزین و خودرو نقش بسیاری در آلودگی هوا دارند، گفت: بنابراین نباید از بحث آلودگی خانگی در این شرایط صحبت کرد. شهرداری برای کاهش آلودگی هوا برنامه دارد، اما آنرا تحویل بخش‌های دیگر نمی‌دهد که به صورت کاریکاتوی اجرا شود، بلکه باید این برنامه به دقت و با پیوست اجتماعی و فرهنگی اجرا شود.

او با بیان اینکه شهرداری در سال 30 کیلومتر مترو می‌سازد، گفت: برای امسال و سال آینده 60 کیلومتر ساخته خواهد شد و تا چند روز آینده مجموع ایستگاه‌های متروی تهران به 100 ایستگاه می‌رسد که تا پایان سال 96 این تعداد به 160 ایستگاه خواهد رسید.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در حوزه ورود اتوبوس‌های یورو4 نیز باید تلاش‌هایی صورت بگیرد، گفت: موتورسیکلت در هر کیلومتر 15 گرم آلاینده دارد، در حالی که یک خودرو یورو4 دارای 1.18 گرم آلودگی است، بنابراین چرا نباید برای موتورسیکلت‌ها تصمیم گیری جدی داشته باشیم.

به گفته قالیباف، حدود 6500 پیکان در تهران وجود دارد که بالغ بر200 کیلوگرم آلودگی در سال تولید می‌کنند. همچنین نیسان‌هایی که 30 یا 40 سال از عمر آنها می‌گذرد در تهران تردد می‌کنند و تصمیم قاطعی برای آنها گرفته نمی‌شود.

شهردار تهران در ادامه ضمن گلایه از رسانه‌ها گفت: دولت در سال 90مصوبه‌ای مربوط به اینکه چه خودروهایی مجوز ورود به کلان شهرها را دارند، تصویب کرد، اما اجرا نشد. در دولت یازدهم و در سال 92 نیز مصوبه‌ای داشتیم که مصوبه قبلی را لازم الاجرا می‌کرد که در اردیبهشت تصویب شد.

او با بیان اینکه در شورای عالی ترافیک اجرای LEZ در مرکز تهران تصویب شد، اما اجازه اجرای آن را ندادند، گفت: قرار بود این طرح در آبان ماه اجرا شود اما از آن ممانعت شد.

قالیباف با تاکید بر اینکه قبل از داشتن پول و اعتبار به مدیریت احتیاج داریم، گفت: مصوبات و قوانین باید اجرا شوند. کیفیت صنعت و ساخت و ساز و کیفیت سوخت دچار اشکالاتی است. اگرچه وزارت نفت در حوزه سوخت تلاش مجدانه‌ای کرده و در حوزه گازوئیل 7000PPM‌را به زیر 150PPMکاهش داده است، اما وقتی سوخت یورو4 وارد موتور و خودروهای کاربراتوری می‌شود، باعث انتشار آلودگی می‌شود.

او با اشاره به اینکه کارخانه‌ها نباید اتوبوس بدون فیلتر تولید کنند، گفت: به طور کلی بحث مقابله با آلودگی هوا بحث سهل و ممتنعی است و غصه من این است که موضوعی را که ما می‌خواهیم و می‌توانیم، چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. گویا برخی به دلایل متعدد نمی‌خواهند کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24