Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

این هشدار را ذوب آهن اصفهان جدی گرفته بنابراین از هم اکنون با کاهش قیمت های پیشنهادی از طریق کانال های فروش اصلی و یا غیررسمی تلاش دارد تا بازار داخلی ، دیگر نه جذابیت و نه امکانی برای واردات محصولات وارداتی داشته باشد که البته استراتژی جذابی به شمار می آید...

سقوط پسابرجامی بازار فولاد!!!

بورس24 :کاهش قیمت فولاد در مهمترین روز پسابرجام را باید بسیار جدی ارزیابی کرد زیرا در کنار ثبات نسبی بهای دلار ، سقوط شاخص بورس و عقب نشینی بسیاری از خریداران چهره خطرناکی را برای بازار فولاد پدید آورد. اولین خروجی اجرایی شدن برجام در بازار فولاد را باید سقوط پسابرجامی قیمت ها در بازار فولاد دانست.

در بازار تیرآهن کاهش قیمت های شدیدی را شاهد بودیم که چهره پسابرجامی خطرناکی را در این بازار مهم ترسیم کرده است. تلاش ذوب آهن اصفهان برای افزایش سهم بازار خود و اقدام برای حذف رقیب در صورت کاهش قیمت دلار را می توان واقعیت های این بازار دانست که با کاهش قیمت ها خودنمایی کرده است. روز دوشنبه یکی از بزرگ ترین افت های قیمت تیرآهن در ماه های اخیر ثبت شد که نه تنها برای فعالان بازار ، بلکه برای برخی از رسانه ها نیز مهم و حتی عجیب تلقی می شود. همان گونه که در روزهای گذشته نیز به آن اشاره کردیم ذوب آهن در حال تغییر استراتژی فروش است یعنی با افزایش حجم عرضه ها به بازار داخلی و کاهش قیمت ها ، تلاش دارد تا حجم فروش خود را افزایش دهد. این در حالی است که با اجرایی شدن برجام و گشایش سوئیفت امکان واردات انواع کالاها از اقصی نقاط جهان وجود دارد بنابراین احتمال ورود تیرآهن وارداتی با کیفیت بالا از کشورهای اروپایی تقویت شده است. این در حالی است که قیمت دلار نیز شاید کاهش یابد که تجمیع این موارد می تواند به جایگیری محصولات وارداتی به جای ذوب آهن اصفهان در بازار تیرآهن منتهی گردد.

این هشدار را ذوب آهن اصفهان جدی گرفته بنابراین از هم اکنون با کاهش قیمت های پیشنهادی از طریق کانال های فروش اصلی و یا غیررسمی تلاش دارد تا بازار داخلی ، دیگر نه جذابیت و نه امکانی برای واردات محصولات وارداتی داشته باشد که البته استراتژی جذابی به شمار می آید.

قیمت برخی از تولیدات ذوب آهن اصفهان در بازار تهران - هر شاخه

نوع تیرآهن

27 دی ماه

28 دی ماه

میزان تغییر

تیرآهن شاخه 14

235 هزار تومان

234 هزار و 500 تومان

500-

تیرآهن شاخه 16

287 هزار و 500 تومان

287 هزار تومان

500-

تیرآهن شاخه 18

326 هزار تومان

324 هزار تومان

2000-

تیرآهن شاخه 20

573 هزار تومان

569 هزار تومان

4000-

تیرآهن شاخه 22

673 هزار تومان

663 هزار تومان

10000-

تیرآهن شاخه 24

793 هزار تومان

788 هزار تومان

5000-

تیرآهن شاخه 27

954 هزار تومان

947 هزار تومان

7000-

قیمت های ذکر شده یکی از کمترین قیمت های اعلامی به شمار رفته و از انبارهای مختلفی استعلام شده است .

در بازار میلگرد هم پیش بینی بورس24 از کاهش قیمت ها محقق شد و اغلب عرضه ها در بازار تهران با افت قیمت ها پیشنهاد نرخ شدند. افزایش عرضه ها در بازار ، ابهام در مورد دورنمای بازار و قیمت های پیشنهادی ، ترس بازار از کاهش قیمت دلار ، افزایش حجم فروش ، کاهش چراغ خاموش بهای شمش و قراضه در حالی که برخی از فروشندگان افزایش نرخ داشتند و از همه مهمتر تغییر استراتژی تولیدکنندگان برای افزایش سهم بازار خود که در نهایت به رقابت منفی در بازار منجر شده را باید مهمترین دلایل کاهش قیمت ها به شمار آوریم.

در روز دوشنبه اغلب تولیدکنندگان نوردی قیمت های خود را ثابت اعلام کردند هرچند که به تبعیت از روند عمومی بازار ، قیمت ها در بازار تهران حتی برای تولیدات این قبیل کارخانه ها نیز در برخی اوقات کاهشی شد. از سوی دیگر پس از افزایش حجم عرضه های میلگرد ذوب آهن اصفهان در بازار تهران ، قیمت این کالا کاهشی شد بنابراین فروشندگان تولیدات نیشابور نیز برای حفظ سهم بازار خود اقدام به کاهش قیمت ها کرده بنابراین در نهایت کاهش قیمت ها در بازار میلگرد فراگیر شد. با توجه به این رخداد در اواسط هفته احتمالاً روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت و این رقابت منفی ، به کاهش بیشتر قیمت ها منجر خواهد شد.

در بازار کلاف پس از ثبات نسبی قیمت ها برای چند محصول خاص شاهد بازگشت افت قیمت ها هستیم تا جایی که از یک سو پیش بینی روز گذشته بورس24 را محقق ساخت و از سوی دیگر فاز جدیدی را در بازار کلاف استارت زده است. با توجه به افزایش حجم عرضه ها در بازار تهران در کنار تنوع تولیدات شاید این روند کاهشی باز هم رخ نمایی کرده و می تواند بازار پسابرجام را این گونه ترسیم کند. در معاملات روز دوشنبه بهای هر کیلوگرم کلاف 6.5 نطنز در بازار تهران 1360 تومان ، 6.5 چینی معمولی 1355 تومان ، 6.5 چینی پلاک سفید 1370 تومان و 5.5 چینی پلاک سفید 1370 تومان و کلاف 6.5 کاشان نیز 1385 تومان اعلام قیمت شد. کاهش بهای کلاف چینی و 6.5 کاشان جلوه بیشتری در بازار پیدا کرد.

نوع میلگرد – سایز – انبار تهران

27 دی ماه

28 دی ماه

تغییر قیمت ها

8 قزوین

1213

1213

-

10 قزوین

1145

1145

-

12 قزوین

1145

1145

-

16 ذوب آهن اصفهان

1245

1235

10-

16 فولاد نیشابور

1235

1230

5-

18 ذوب آهن اصفهان

1235

1230

5-

18 فولاد نیشابور

1235

1230

5-

20 ذوب آهن اصفهان

1240

1235

5-

20 فولاد نیشابور

1235

1230

5-

22 ذوب آهن اصفهان

1235

1235

-

22 فولاد نیشابور

1235

1230

5-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

تکنولوژی روز و سرمایه‌گذاران خارجی، امتیاز برجام برای فولادسازان ایران

ورود مجموعه‌ای از بهترین فولادسازان دنیا یکی از مهم‌ترین امتیازهای لغو تحریم‌ها برای صنعت فولاد است که مدیر نمایندگی رسمی اتوتک در ایران به آن اشاره کرده و می‌گوید: به عقیده من ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به صنایع فولاد ایران، می‌تواند به کاهش مصرف آب، انرژی و مواردی از این دست منجر شده و هزینه تولید را با کاهش همراه کند. در شرایطی که فولادسازان به واسطه رفع تحریم‌ها و همچنین برقراری مبادلات بانکی می‌توانند بار کمتری بر دوش خود احساس کنند، به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های خارجی که پیش از این برای ورود به زنجیره صنعت فولاد ایران اعلام آمادگی کرده بودند حالا شرایط را برای ورود خود به این بخش از اقتصاد ایران مهیا می‌بینند.

صنعت فولاد ایران که در سال‌های پس از اعمال تحریم‌ها نتوانسته بود تکنولوژی تولید خود را ارتقا و از این طریق هزینه‌های تولید خود را با کاهش همراه کند، حالا می‌تواند به ورود برندهای معتبر صنایع فولادی به کشور امیدوار باشید. شرکت‌هایی مانند تیسن گروپ آلمان، پوسکو کره جنوبی، نیپن ژاپن، پولیزوس آلمان، شرکت چند ملیتی اتوتک نمونه‌هایی از جمله شرکت‌های خارجی هستند که حالا و با لغو تحریم‌ها برای ورود به صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد ایران آمادگی دارند. ورود مجموعه‌ای از بهترین فولادسازان دنیا یکی از مهم‌ترین امتیازهای لغو تحریم‌ها برای صنعت فولاد است که مدیر نمایندگی رسمی اتوتک در ایران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید:

به عقیده من مشکلات داخلی و جهانی صنعت فولاد شامل کاهش تقاضا و ریزش قیمت‌ها دست‌کم تا یک سال آینده فولادسازان ایرانی را درگیر خود خواهد کرد اما در کنار این دو مانع از بهترین حسنی که لغو تحریم‌ها برای صنعت فولاد دارد نمی‌توان چشم‌ پوشید و آن چیزی نیست جز ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به صنایع فولاد ایران که می‌تواند به کاهش مصرف آب، انرژی و مواردی از این دست منجر شده و هزینه تولید را با کاهش همراه کند. به عقیده هومان خواجه نصیر؛ تنها مشکلی که بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور وجود دارد قوانین فعلی کشور در این زمینه است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای ورود به ایران با تردید همراه کند.

او می‌گوید: به نظر می‌رسد همزمان با لغو تحریم‌ها بازنگری در برخی قوانین برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن منافع ملی ضروری است؛ زیرا با وجود اتفاق مهمی مانند لغو تحریم‌ها چنانچه سرمایه‌گذار خارجی در فضای کسب و کار ایران احساس امنیت نداشته باشد، وارد ایران نخواهد شد و در صورت ورود نیز با نتیجه خوبی همراه نخواهد بود. این کارشناس عقیده دارد حالا بهترین فرصت برای ورود قطب‌های فولادسازی دنیا به ایران است و فولادسازان می‌توانند با دست باز در انتخاب تکنولوژی تولید با خارجی‌ها وارد همکاری شوند و سطح تکنولوژی خود را از کشورهایی مانند چین، هند و روسیه به سطحی برتر ارتقا دهند؛ اما تمام اینها به تصمیم دولت برای بازنگری در قوانین و فراهم کردن فضایی استاندارد برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بستگی دارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها و افزایش بودجه طرح‌های عمرانی، می‌توان به آینده بلندمدت صنعت فولاد خوش‌بین بود.

این خوش‌بینی در حالی در میان کارشناسان وجود دارد که از سویی چالش‌هایی مانند احتمال افزایش واردات با لغو تحریم‌ها و همچنین احتمال تخصیص نیافتن بودجه عمرانی مانند آنچه در سال جاری شاهد آن بودیم، نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. طرح‌های عمرانی کشور اگرچه در سال جاری بودجه‌ای 47 هزار میلیارد تومانی داشته‌اند؛ اما تا‌کنون چیزی نزدیک به 65 درصد از این رقم به طرح‌های عمرانی اختصاص نیافته است.

با این وجود کارشناسان امیدوار هستند با منطقی‌تر شدن قیمت نفت در بودجه سال آینده نسبت به سال جاری (قیمت نفت در بودجه سال 95 روی 40 دلار بسته شده است حال آنکه این رقم برای بودجه سال جاری 53 دلار است) بودجه طرح‌های عمرانی فرصتی برای اجرا داشته باشند. با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید کورسوهایی از امید که در پی دو اتفاق لغو تحریم‌ها و افزایش اعتبار بودجه طرح‌های عمرانی سال آینده رخ داده است، شرایط بهتری برای صنعت فولاد در سال آینده رقم خواهد خورد؟

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24