Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :در ادامه تردیدی که از روز گذشته دامنگیر ذهنیات فعالان بازار سرمایه در ارتباط با ادامه رشد صنعت خودرو شده بود، نمادهای این صنعت امروز عموماً به دامنه منفی و بعضاً صف فروش کشیده شدند. در این میان نماد ایران‌خودرو دیزل صف خرید مستحکم خود را علیرغم عرضه ابتدای وقت حفظ کرد. این شرکت امروز نسبت به آگهی فروش 5% سرمایه‌گذاری سمند و 49 درصد از سهام شرکت تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران از طریق مزایده عمومی با ارزشی در حدود 192 میلیارد تومان اقدام کرد،به نظر می‌رسد این اقدامات در جهت رفع زیان انباشته این شرکت انجام می‌پذیرد شایعاتی نیز در خصوص واگذاری بلوکی این شرکت از سوی ایران‌خودرو به شرکت دایملر آلمان (تولیدکننده خودرو تحت برند بنز) منتشرشده است.

صف‌های فروش شکل‌گرفته در صنعت خودرو مربوط به شرکت‌های سایپادیزل، سرمایه‌گذاری رنا و پارس‌خودرو بود گرچه تلاش‌هایی هم برای جمع‌آوری آن‌ها صورت پذیرفت ولیکن موفقیت‌آمیز نبود. نماد ایران‌خودرو نیز روز جاری به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده پس از اتمام زمان معاملات متوقف شد. نمادهای سایپا و زامیاد نیز همچنان توسط نهاد ناظر متوقف هستند امروز شایعاتی در خصوص تعویق احتمالی مجمع عمومی فوق‌العاده سایپا شنیده می‌شد. گروه خودروسازی سایپا در ادامه برنامه اصلاح ساختار گروه خود و با توجه به اعلام قبلی امروز شرکت‌های مالیبل سایپا و سایپا کاشان را از طریق بازار سوم فرابورس عرضه و به فروش رساند سایپا کاشان به بهایی در حدود 495 میلیارد تومان و مالیبل سایپا به ارزشی در حدود 297 میلیارد تومان به فروش رسید در بازار خریدار مالیبل سایپا مگاموتور و خریدار سایپا کاشان شرکت پارس‌خودرو عنوان می‌شد پس‌ازاین نقل و انتقالات، شرکت‌های پارس‌خودرو و مگاموتور نسبت به افزایش سرمایه از محل مطالبات و بعدازآن کاهش سرمایه به‌منظور حذف زیان انباشته اقدام خواهند نمود. البته بایستی توجه داشت که مجموع این اقدامات کمکی به رفع زیان انباشته تلفیقی گروه سایپا نخواهد کرد. امروز شایعات مربوط به اختلافات عمیق آقای نوروز زاده رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با وزیر صنعت در ارتباط با سایپا درنهایت به تغییرات 3 نفر از هیئت عامل این سازمان انجامید (در ادامه توضیح کامل‌تر خواهد آمد) نمادهای پالایشی امروز با توجه به بهبود قیمت جهانی نفت شرایط مناسبی داشتند و نماد پالایشگاه بندرعباس تشکیل صف خرید را هم به خود دید. نمادهای بانکی عموماً منفی بودند و تنها صف خرید سنگین پست‌بانک در این میان خودنمایی می‌کرد. امروز نمادهای سنگ آهنی نیز با توجه به بهبود نسبی قیمت جهانی این فرآورده مناسب ظاهر شدند این صنعت توانست اثر مثبت 121 واحدی بر شاخص کل به‌جای بگذارد. صنعت فلزات اساسی با پرچم‌داری فولاد مبارکه که با معاملات سنگین سهم و حق تقدم استفاده‌نشده خود و تشکیل صف خرید در اواخر وقت، شرایط مناسبی را به تصویر کشید. این صنعت نیز توانست تأثیر مثبت 121 واحدی بر شاخص کل داشته باشد. در مقابل محصولات شیمیایی ضعیف ظاهرشده و اثر منفی 114 واحدی بر شاخص کل داشتند. در سایر صنایع به‌جز تک نمادها اتفاق قابل‌ذکری رخ نداد. شاخص کل نیز پس از رشد تا میانه بازار تدریجاً تغییر روند داد و درنهایت با رشد ضعیف 62 واحدی به کار خود خاتمه داد. در جریان معاملات امروز بازار که عرضه اولیه 10 درصد سهام دو شرکت صنایع بهداشتی ساینا داروسازی سبحان انکولوژی در بازار دوم معاملات فرابورس در پیش بود، هر سهم سبحان انکولوژی با 290 تومان (با نماد "دسانکو") و هر سهم صنایع بهداشتی ساینا نیز باقیمت 198 تومان کشف قیمت شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت طی حکمی منصور معظمی را به‌عنوان رییس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منصوب کرد. قبلاً شایعاتی مبنی بر اختلافات زیاد نعمت زاده با نوروززاده به‌ویژه در ارتباط با سایپا منتشرشده بود. محمدرضا نعمت زاده در احکام جداگانه‌ای نیز محسن صالحی نیا - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت - و فرداد دلیری - معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع- را به‌عنوان اعضای جدید هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منصوب کرد. پیش‌ازاین سید رضا نوروز زاده - رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع بود و ابویی مهریزی و صابری نیز عضو هیئت عامل این سازمان بودند. منصور معظمی که اکنون به‌عنوان رییس هیئت عامل ایدرو منصوب‌شده است، پیش‌ازاین معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری بود و سوابق دیگری همچون مدیر نفت و گاز سازمان برنامه‌وبودجه، رییس هیئت‌مدیره شرکت ملی گاز مایع ایران، رییس هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی خارک، رییس هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی، معاون توسعه منابع انسانی و پژوهش وزارت نفت را در کارنامه خود دارد.

نمایندگان مجلس قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۹ را حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۵ تمدید کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان طرح دوفوریتی اصلاح ماده 235 برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را موردبررسی قراردادند. وکلای ملت در ابتدا کلیات این طرح را با 157 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رساندند. بهارستان‌نشینان ضمن بررسی جزئیات این طرح، ماده‌واحده آن را به تصویب رساندند که بر اساس آن ماده 235 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاح شد. طبق این اصلاح صورت گرفته نیز مصوب شد که قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15 دی‌ماه 1389 حداکثر تا پایان سال 1395 تمدید و با تصویب برنامه ششم توسعه و ابلاغ آن ملغی‌الاثر می‌باشد. ماده‌واحده طرح مذکور با 146 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید.

محمدرضا پور ابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 بودجه اظهار داشت: در جلسه امروز تبصره 19 و 20 لایحه بودجه سال 95 حذف شد. وی بابیان اینکه تبصره 19 مربوط به افزایش توان تسهیلات دهی بانک‌های دولتی از محل تسعیر نرخ ارز و ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است، گفت: دولت در لایحه 50 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و اعضای کمیسیون تلفیق با آن مخالفت کرده و این تبصره حذف شد. همچنین در تبصره 20 این امکان برای دولت فراهم می‌شد تا معادل بدهی‌های مسجل خود به بانک‌ها و پیمانکاران اوراق مالی اسلامی منتشر و از محل منابع حاصل از فروش این اوراق یا اوراق منتشره فروش نرفته تمام یا بخشی از بدهی‌های خود را تسویه نماید که این موضوع نیز با مخالفت اعضا روبرو شده و حذف شد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درباره ارائه بودجه چند دوازدهم به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 26 یا 27 دی‌ماه بودجه را به مجلس دادیم. وقت لازم برای بررسی بودجه در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی چیزی در حدود 30 الی 40 روز است اما در قانون پیش‌بینی‌نشده که نمایندگان 3 هفته مجلس را برای انتخابات تعطیل کنند. امیدواریم مجلس در وقت لازم بودجه را به دولت بدهد، حتی اگر هفته سوم فروردین هم بودجه را به دولت بدهد، خوب است. ارائه بودجه در 15 آذر به مجلس را این دولت احیا کرد و هیچ‌یک از دولت‌های گذشته در این تاریخ به مجلس ارائه نمی‌داد، اما به مقررات احترام خواهیم گزارد و با برادرانمان در مجلس به مشکل نخواهیم خورد. کار راحت‌تر را انتخاب نخواهیم کرد و با مجلس در این زمینه صحبت می‌کنیم، اگر نیاز باشد دو دوازدهم می‌دهیم. رشد اقتصادی در سه‌ماهه سوم امسال هشت‌دهم مثبت و برای ٩ماهه اول نیز ٧دهم مثبت بوده و پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی امسال این رشد به مثبت یک درصد برسد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص رابطه کارگزاری بانک‌ها پس از لغو تحریم‌ها گفت: طبیعی است که همه بانک‌ها در شروع کار با ایران یکسری سؤالات و ابهاماتی دارند که تجربه هم نشان می‌دهد. وقتی برای آن‌ها توضیح دهیم و در خصوص آیین‌نامه‌های مربوط به برجام راهنمایی‌های لازم را ارائه دهیم ابهامات آن‌ها برطرف می‌شود. البته اینکه چه زمانی به‌طور کامل این ابهامات برطرف شود زمان‌بندی خاصی ندارد چراکه در یک دوره طولانی به شبکه کارگزاری گسترده‌ای رسیده‌ایم که هم‌اکنون باید در مراودت بانکی با بانک‌های خارجی مورداستفاده قرار گیرد اما در حال حاضر ارتباط کارگزاری بانک‌های ایرانی به‌تدریج در حال گسترش است؛ که تاکنون 244 رابطه کارگزاری برای بانک‌های ایرانی برقرارشده است. سیف در خصوص وضعیت بنگاه‌داری بانک‌ها افزود: بانک‌ها می‌توانند پایه مشخصی از سرمایه را داشته باشند و بالاتر از آن خلاف است. پیش‌بینی‌شده 3 ساله وضعیت بنگاه‌داری بانک‌ها به سطح هدف‌گذاری برسد، اکنون محدودیت واگذاری که وجود داشت برداشته‌شده است و خوشبختانه این کار انجام می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که درخواستی از سوی اروپایی‌ها برای ایجاد شعب بانک‌های آن‌ها داشته‌اید، گفت: بله تقاضا برای ایجاد شعبه و دفتر نمایندگی وجود داشته که در حال بررسی است. این بانک‌ها تنها بانک‌های کوچک اروپایی نبوده بلکه همه نوع بانکی امکان حضور در ایران و برقراری دوباره روابط وجود دارد. به گفته سیف،‌ وقتی بانک‌های بزرگ اروپایی ابهاماتی برای برقراری ارتباط دارند که باید شفاف‌سازی شود که به نظر بسیار اشتیاق دارند اما در حال بررسی هستند و مورد به مورد مشکل سوئیفت حل می‌شود.

معاونت نظارت مالی وزارت اقتصاد و خزانه‌داری کل کشور، چگونگی تهاتر بدهی‌های قطعی دولت با مطالبات وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی را خطاب به کلیه دستگاه‌های اجرایی بخشنامه کرد. این بخشنامه در اجرای آئین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۶) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور و بند الف ماده (۲) قانون «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» از سوی سید رحمت‌الله اکرمی صادر شد. بر اساس بخشنامه خزانه‌داری کل کشور بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص متقاضی عبارت از بدهی‌هایی است که به استناد ماده ۱۹ قانون محاسبات عمومی کشور در چارچوب مقررات مربوط تا پایان سال ۱۳۹۲ ایجاد و با توجه به ماده ۲۰ قانون مذکور تسجیل شده و به تائید ذی‌حساب (در دستگاه‌های اجرایی فاقد ذی‌حساب، مدیر مالی یا عناوین مشابه) و رئیس دستگاه اجرایی ذی‌ربط رسیده یا توسط سازمان حسابرسی، حسابرسی ویژه شده باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به پروژه ملی عرضه نفت گاز بر اساس پیمایش گفت: با آغاز این پروژه در مهرماه مصرف نفت گاز در بخش حمل‌ونقل حدود 8 میلیون لیتر کاهش یافت که البته این کار نیز در بستر سامانه هوشمند سوخت صورت گرفت. سجادی با تأکید بر اینکه دولت مصوبه‌ای دارد که به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث سوخت ندهد گفت: بر اساس مذاکراتی که با شرکت بیمه کرده‌ایم هم‌اکنون 100 هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث است که در اولین قدم مهلت یک‌ماهه‌ای به این خودروها داده می‌شود که خودروی خود را بیمه کنند و اگر این کار صورت نگرفت محدودیت‌های سوخت‌گیری برای این خودروها در نظر گرفته خواهد شد. در سال آینده اولین کار ما بحث برندسازی جایگاه‌های سوخت است که کارهایی در این زمینه آغازشده است و در اصفهان نیز قرار است هفته آینده 20 جایگاه که برای یک برند خاص است افتتاح شود. از کارهای دیگر که در سال 95 انجام می‌شود تبدیل سوخت مایع مصرف‌کنندگان بزرگ به گاز طبیعی است که از کنار این تغییرات صادرات فراورده‌های نفتی افزایش می‌یابد؛ اما کار دیگر افزایش جایگاه‌های مرزی عرضه سوخت است که این کار می‌تواند مانع از قاچاق سوخت شود.

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در گزارشی با عنوان «افت تقاضا در اقتصاد و ضرورت اجرای سیاست‌های کوتاه‌مدت تحریک تقاضا» بر لزوم جلوگیری از رکود در دوره گذار به پساتحریم تأکید و اعلام کرده است: «مشکل کاهش تقاضا از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، ولی در سال ۱۳۹۴ عمق بیشتری یافته و انتظار می‌رود اگر وضع بدین منوال تا پایان سال ادامه یابد، سال ۱۳۹۴ شاهد نرخ رشد اقتصادی مناسبی نباشیم. یک سناریوی سیاستی این است که دولت در واکنش به شرایط رکود تقاضا هیچ اقدامی نکند و منتظر بماند تا محدودیت‌ها رفع و آثار تحریم کمرنگ شود. هزینه چنین سیاستی، سخت‌تر شدن شرایط بنگاه‌های اقتصادی در ماه‌های آینده خواهد بود. با روندی که برای شاخص‌ها پیش‌بینی می‌شود، تورم کاهش بیشتری پیدا می‌کند، اما رکود هم تعمیق می‌شود. از سوی دیگر در حال حاضر شکاف بزرگی میان واقعیت‌های اقتصادی موجود و پیش روی اقتصاد کشور با محوریت سقوط شدید درآمدهای نفتی و انتظارات مردم از شرایط پساتحریم وجود دارد. عملکرد اقتصاد در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ اگر ابعاد این شکاف را بزرگ‌تر کند، ممکن است سیاست‌های اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان اولین سال پساتحریم، به‌جای اصلاحات ساختاری به سمت انبساط‌های کنترل نشده پولی حرکت کند که در آن صورت، اقتصاد کشور با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد. با توجه به تصویر ترسیم‌شده و استناد به شواهد موجود از اقتصاد ایران و راهکارهای استاندارد مواجهه با رکود سمت تقاضا، در حال حاضر دولت باید از طریق تحریک مؤثر تقاضا در اقتصاد دخالت کند. در کنار لزوم تحریک تقاضا توسط دولت (به دلیل انگیزه کم بخش خصوصی) برای هزینه کردن، با توجه به کاهش شدید تورم، فضا برای تسهیل پولی نیز فراهم‌شده و این راهکار استانداردی است که در همه اقتصادها در مواجهه با رکود سمت تقاضا به کار گرفته می‌شود. به‌عنوان نمونه، امسال کشورهای اروپایی، ژاپن و چین به دلیل مواجهه با رکود تقاضا سیاست‌های تسهیل پولی در اندازه‌های قابل‌توجه را به اجرا درمی‌آورند. با توجه به توضیحات یادشده درباره عوامل اثرگذار بر کاهش تورم، به نظر می‌رسد تزریق نقدینگی به شیوه صحیح به اقتصاد، بدون تهدید اهداف تورمی منجر به بهبود تقاضا در کوتاه‌مدت خواهد شد. البته نکته قابل‌توجه آن است که دستیابی به هدف تورم تک‌رقمی تا پایان ۹۵ مستلزم آن است که متوسط نرخ تورم ماهانه از سقف ۰.۸ درصد تجاوز نکند لذا سیاست تسهیل پولی باید با رعایت چنین قیدی به اجرا گذاشته شود.»

اخبار مربوط به بورس‌ها:

بلوک 60 درصدی سهام پالایش نفت کرمانشاه شامل 80 میلیون و 927 هزار و 160 سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی به قیمت پایه هر سهم 42 هزار و 43 ریال در روز 16 فروردین سال 95 در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. این میزان سهام قرار است به ارزش کل پایه سه هزار و 402 میلیارد و 420 میلیون و 587 هزار و 880 ریال به‌صورت نقد و اقساط واگذار شود. در حال حاضر شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران دارنده 60 درصد سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه است و 40 درصد دیگر سهام این شرکت نیز به سهام عدالت تعلق دارد.

حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: ارزش کلی بورس ابتدای امسال 281 هزار میلیارد تومان بود که با رشد 20 درصدی در حال حاضر به 337 هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش اسمی بورس نیز از 95 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال هم‌اکنون به 114 هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از رشد 20 درصدی دارد که 16 هزار میلیارد تومان آن مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها و 2.8 هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به ورود شرکت‌های جدید به بازار است. ارزش معاملات خرد و بلوکی هم امسال 38.7 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 36 هزار میلیارد تومان بود، 8 درصد رشد داشته است. ارزش معاملات بازار بدهی نیز سال گذشته 1.5 هزار میلیارد تومان بود که با رشد 147 درصدی در سال جاری به 3.7 هزار میلیارد تومان رسیده است. پارسال 19.6 هزار میلیارد تومان معامله به‌صورت آنلاین در بازار اتفاق افتاده که این میزان در سال جاری به 21 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از رشد 9 درصدی دارد و درمجموع باید گفت 55 درصد کل معاملات ازلحاظ ارزش نیز به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. امسال ۵۵ درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی و ۴۵ درصد آن توسط سهامداران حقوقی انجام‌شده است. ضمن اینکه خرید سهامداران حقیقی بیشتر از فروش بوده است. به عبارتی این سهامداران ۵ درصد بیشتر از سمت فروش در بازار حاضرشده‌اند. سهامداران حقیقی ازلحاظ ارزش کل بازار ۲۲ درصد را در اختیاردارند درحالی‌که ازنظر ارزش معاملات، ۵۵ درصد در دست حقیقی‌ها است. سود تحقق‌یافته شرکت‌ها در سال ۹۲، ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۳ هزار میلیارد تومان آن یعنی معادل ۷۹ درصد سود تحقق‌یافته، تقسیم‌شده است. وی درباره درآمد و سودآوری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار هم گفت: سود تحقق‌یافته شرکت‌ها در سال گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۳ هزار میلیارد تومان آن معادل ۷۱ درصد سود تحقق‌یافته، تقسیم‌شده است. قالیباف اصل درباره پیش‌بینی بودجه سال ۹۴ شرکت‌ها نیز گفت: شرکت‌ها در سال جاری ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود پیش‌بینی کردند. نسبت P/E بازار هم‌اکنون هفت و نیم مرتبه است. وی همچنین درباره سرمایه‌گذاران خارجی، بیان کرد: در سال جاری ۲۵۰ بازدید توسط سرمایه‌گذاران خارجی به‌صورت انفرادی و گروهی انجام‌گرفته که ۶۰ بازدید آن گروهی بوده است. تعداد کدهای معاملاتی سرمایه‌گذار خارجی درمجموع ۵۵۰ کد است که ۲۰۰ کد آن در طول سال جاری صادرشده و این بی‌سابقه است.

غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین بابیان اینکه بانک‌ها مصوبه نرخ سود را به‌خوبی اجرا کرده‌اند، اظهار داشت: در شرایط فعلی متأسفانه برخی بانک‌های بزرگ، به‌وسیله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود، نرخ سود بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌کنند. این مسئله را با رئیس‌کل بانک مرکزی در میان گذاشتیم و ایشان تأکید کرد حتماً از پرداخت سود بالاتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها جلوگیری خواهد شد. ایشان بابیان اینکه پرداخت سود بالاتر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجب انتقال بخشی از سپرده‌ها به برخی بانک‌ها شد است، گفت: اگر مسئله صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها حل شود، می‌توانیم رعایت کامل نرخ‌های سود توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را اعلام کنیم.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

معاون نظارتی بانک مرکزی تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را موجب بهبود روابط بانکی در مناسبات بین‌المللی توصیف کرد و آن را نشان از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران دانست. تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، زمینه ارتقای رتبه اعتباری ایران در سطح بین‌المللی را فراهم می‌کند. متأسفانه طی سال‌های اخیر، گروه ویژه اقدام مالی به دلیل فقدان قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، علیه ایران بیانیه صادر می‌کرد و تصویب این قانون در کشور برای بانک‌های خارجی و مراجع مالی بسیار بااهمیت است. قانون‌گذار در بخش اول این قانون روش‌های تأمین مالی تروریسم شامل سپرده گیری و حتی دادن وام و اعتبار به‌نحوی‌که طبق قانون تأمین مالی تروریسم تلقی می‌شود را مورد تأکید و مجازات آن‌ها را تعیین کرده است. در بخش بعدی قانون به تعریف تروریسم و فعالیت‌های تروریستی اشاره‌شده که با استانداردهای بین‌المللی و جهانی منطبق است؛ همچنین در بخش‌های بعدی قانون، تشخیص جرم و مجازات نیز برای متخلفان در نظر گرفته‌شده است. وی قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی را در روابط بین‌الملل دوران پساتحریم و برجام ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ضوابط، دستورالعمل و آیین‌نامه‌های قانون مبارزه با پولشویی مطابق با استانداردهای جهانی است و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در حال حاضر از آن تبعیت می‌کنند. اکنون‌که قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تصویب رسیده لازم است، دستورالعمل‌های آن نیز نگاشته و به زبان‌های مختلف ترجمه شود تا در مراودات بانکی ایران و سایر نهادهای بین‌المللی به شکل مطلوب مورداستفاده قرار گیرد.

سیدقاسم نعمتی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات بیمه مرکزی گفت: سامانه سنحاب باهدف تجمیع اطلاعات بیمه‌ای کشور و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مرتبط با امور بیمه‌ای کشور در سه فاز طراحی و اجراشده است که در نیمه اول سال 95، به بهره‌برداری عملیاتی خواهد رسید. این سامانه اطلاعات مهم شرکت‌های بیمه‌ای و بیمه‌شدگان را به‌منظور سهولت دسترسی دستگاه‌های بالادستی به آمار و اشراف به اطلاعات صنعت بیمه از طریق یکپارچه‌سازی منابع اطلاعاتی جمع‌آوری می‌نماید و از سوی دیگر امکاناتی همچون نظارت دقیق و ارائه سرویس‌های ارزش‌افزوده را به همراه دارد. تمام قوانین و مقررات بیمه‌ای به‌صورت برنامه‌های کامپیوتری در سامانه سنحاب طراحی‌شده است که تمامی اطلاعات ورودی در این سامانه را به‌صورت خودکار بررسی و با قانون تطبیق می‌نماید. با این سامانه مکانیزه نظارت خودکار بر بیمه‌شدگان و شرکت‌های بیمه‌ای علاوه بر پاسخ به نیاز اطلاعاتی و آماری و تسهیل فرآیندهای اداری از بسیاری از تخلفات نیز جلوگیری می‌شود. یکی از امکانات این سامانه نرم‌افزار موبایلی آن است که نظارت بر نیروی انسانی را از طریق ثبت دقیق گزارشات و اطلاعات زمانی و مکانی و آماری افزایش می‌دهد و این نظارت دقیق و مستمر همچنین از روی کار آمدن مدیران و نیروهای نالایق تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. ایشان یکی دیگر از مهم‌ترین امکانات این سامانه را تضمین صحت قراردادهای بیمه‌ای دانست و گفت: با راه‌اندازی سنحاب کسب‌وکار شرکت‌های بیمه‌ای وابسته به کد یکتا خواهد بود که این کد پس از ثبت اطلاعات در سامانه و تائید آن تضمین‌کننده صحت اطلاعات بوده و منجر به‌سلامت بیشتر قراردادهای بیمه‌ای خواهد شد. در حال حاضر بخشی از امکانات سامانه از طریق پایگاه اینترنتی CENTINSUR.IR در دسترس قرارگرفته است و همچنین مردم می‌توانند با ارسال کد (شماره بیمه‌نامه*کد ملی*1) به سامانه پیامکی 30002621 از وضعیت و اصالت بیمه‌نامه خود مطلع شوند.

غلامرضا سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از رشد 10 هزار میلیارد تومانی این طرح‌های توسعه‌ای در سال جاری سخن گفت و افزود: در تعامل‌های صورت گرفته تاکنون شرکت‌های بسیاری ازجمله شرکت فولادی دینیلی، شرکت آل‌ساندو در بخش انرژی و نیروگاهی، شرکت BASF در بخش پتروشیمی و شرکت اِنی در بخش نفت و گاز توانسته‌اند قراردادهای قابل‌توجهی را با سرمایه‌گذاری غدیر منعقد کنند. درعین‌حال شرکت ملی نفت کشور آذربایجان (فاکا) تفاهم‌نامه‌ای مشترک را به‌منظور حضور در بخش پتروشیمی و اکتشاف گاز در میادین گازی ایران با سرمایه‌گذاری غدیر به امضاء برساند که در این زمینه این تفاهم‌نامه به‌صورت قرارداد مشترک در مناطق آزاد با این شرکت بزرگ نفتی اجرا خواهد شد. پروژه‌های «وغدیر» به‌صورت قرارداد مشترک (جوینت ونچر)، EPCF و یا به‌صورت فاینانس انجام خواهد شد که در این زمینه سرمایه‌گذاری غدیر بین 15 تا 25 درصد از ارزش قرارداد را پرداخت و مابقی آن در حوزه فاینانس از طریق تأمین مالی خارجی صورت خواهد پذیرفت. وی بابیان اینکه به‌منظور تحقق حجم 37 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های توسعه‌ای تعریف‌شده در سرمایه‌گذاری غدیر نیاز به گشایش 9 میلیارد یورو فاینانس خارجی است، عنوان کرد: عمده این پروژه‌ها در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی و بخش‌های معدنی که از حاشیه سود 25 تا 30 درصدی برخوردار هستند. از سوی دیگر با توجه به پایین بودن نرخ سود وام‌های خارجی می‌توان امیدوار بود که تأمین منابع ارزی، اجرای پروژه‌های اقتصادی ره به‌صرفه‌تر کند. در حال حاضر سهام شرکت‌های هلدینگ سیمان غدیر، شرکت فولادی غدیر ایرانیان و هلدینگ معدن غدیر آماده عرضه سهام در بورس تهران هستند. این در حالی است که سهام هلدینگ برق و انرژی غدیر نیز در دستور کار سرمایه‌گذاری غدیر برای عرضه سهام در بورس قرارگرفته است. وی از اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار ایتالیایی برای حضور در ترکیب سهامداری شرکت فولاد آلیاژی یزد خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری غدیر با توجه به اینکه شرکت‌های پیمانکاری در بخش ساختمان‌سازی حضور پررنگی ندارند تلاش می‌کند تا به‌تدریج از حوزه ساخت‌وساز فاصله گرفته و تمرکز خود را در بخش‌های نفت، گاز، برق، انرژی و معدن افزایش دهد.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

به نقل از رویترز، سخنگوی شرکت رویال داچ شل در بیانیه‌ای تائید کرد: پس از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، بدهی یک میلیارد و 940 میلیون دلاری ما به شرکت ملی نفت ایران تسویه شده است. این بدهی مربوط به فروش نفت ایران به شرکت شل بوده که به دلیل تحریم‌های بانکی غرب، این شرکت نتوانسته بود پول آن را به ایران پرداخت کند. گفته می‌شود مذاکره برای پرداخت طلب ایران از شل پس از لغو تحریم‌ها آغازشده و 2 میلیارد دلار بدهی این شرکت طی سه هفته اخیر به‌صورت یورو به حساب‌های ایران منتقل‌شده است. با توجه به اینکه انتقال پول به دلار به ایران هنوز مشمول تحریم‌های آمریکاست، به همین دلیل ایران از خریداران نفت خود خواسته پول را به یورو بپردازند.

هیئتی از مقامات نفتی اندونزی اواخر این هفته برای مذاکره در مورد چندین قرارداد درزمینهٔ انرژی به ایران سفر خواهند کرد و امید است که توافق کوتاه‌مدتی برای واردات 120 هزار بشکه در روز نفت خام برای پالایشگاه در جاوه مرکزی نهایی شود. ویجیاوان پراویراتماجا، نماینده اندونزی در اوپک گفت انعقاد قرارداد برای واردات نفت خام از ایران بعید است اکنون صورت گیرد چراکه این کشور نیازمند نفت شیرین برای پالایشگاه‌هایش است و نیازی به نفت‌ترش ایران ندارد. پیش‌ازاین که اندونزی بتواند قراردادی با ایران برای واردات ال‌پی‌جی و میعانات امضا کند، دولت باید راهی برای انتقال پول پرداخت‌ها به ایران بیابد. وی از ارائه جزئیات توافق مورد انتظار خودداری کرد. پراویراتماجا توضیح داد: «واضح است، اندونزی به چندین چیز نیاز دارد و من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نیاز آن ال‌پی‌جی است. ایران مازاد ال‌پی جی دارد و اگر آن‌ها بتوانند قیمت بهتری برای این محصول پیشنهاد کنند، ما به‌طور اتوماتیک از ایران خرید می‌کنیم.» جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی در حاشیه کنفرانس جاکارتا با وزیر امور خارجه کشور دیدار کرد و گفت از بانک‌های کشورش خواسته است تا با ایران برای ازسرگیری روابط بانکی پس از رفع تحریم‌ها همکاری کنند.

پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به رفع تحریم فروش نفت ایران، نوشته است که میزان تولید نفت خام ایران در ماه فوریه به بالاترین حد در 4 سال گذشته رسید بلومبرگ بابیان اینکه تهران تلاش می‌کند سهم ازدست‌رفته خود در بازار جهانی نفت را باز پس گیرد، نوشته است که ایران امیدوار است که سطح تولید روزانه نفت خود را به 3.6 میلیون بشکه در روز، یعنی میزان تولید روزانه سال 2011، بازگرداند این پایگاه با استناد به آمارهایی که خود جمع‌آوری کرده، نوشته است که در ماه فوریه (ماه گذشته میلادی) با رفع تحریم‌های نفتی، میزان تولید روزانه نفت خام ایران به 3 میلیون بشکه رسید که این رقم بالاترین میزان تولید از جولای سال 2012 است. همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز هم با اشاره به تحویل اولین محموله نفت خام ایران به اروپا پس از رفع تحریم‌ها، نوشته است که ایران تلاش می‌کند تا حد امکان میزان تولید و صادرات نفت خام خود را افزایش دهد، به‌خصوص با توجه به افت شدید قیمت نفت که در برهه‌ای به پایین‌ترین قیمت از سال 2003 رسید.

نیویورک‌تایمز بابیان اینکه قیمت نفت در هفته گذشته شاهد افزایش بوده و بالای 35 دلار معامله در هر بشکه معامله‌شده، نوشته است که برخی کارشناسان معتقدند که قیمت نفت می‌تواند تا بشکه‌ای 50 دلار نیز افزایش یابد، هرچند که مشخص نیست که این افزایش موقتی است یا جزئی از یک‌رویه پایدار افزایش قیمت خواهد بود. شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیز به نقل از کارشناس بانک سرمایه‌گذاری «آر بی سی کپیتال مارکتس» کانادا نوشته است که روند بازار دیگر در وضعیت نزولی قرار ندارد و ممکن است که قیمت نفت ظرف چند به 50 دلار در هر بشکه افزایش یابد. هلیما کرافت رئیس دارایی‌های جهانی کپیتال مارکتس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اکنون همه به بازیابی قیمت به 50 دلار می‌اندیشند.» به گفته او، زمزمه‌ها در مورد ثابت ماندن سقف تولید نفت اوپک، ازجمله دلایل اثرگذار درروند بازار است. روز دوشنبه قیمت نفت برنت برای مدت کوتاهی از 41 دلار در هر بشکه نیز فراتر رفت و بعداً روی قیمت 40.84 دلار تثبیت شد. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدییت هم با افزایش بیش از 5 درصدی به 37.90 دلار رسید.

اکبر جبل عاملی مدیر فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران اظهار کرد: به‌منظور تسهیل در ورود ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای اروپایی، داشتن گواهینامه انطباق Document Of Compliance (DOC) موسسه رده‎بندی معتبر عضو IACS، برای این شرکت جزو الزامات اولیه است. دراین‌ارتباط 11 ماه جاری ضمن انجام ممیزی خارجی از شرکت ملی نفتکش، سیستم مدیریت ایمنی، کیفی و زیست‌محیطی این شرکت توسط موسسه رده‌بندی DNVGL مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفت که در پایان این ممیزی علاوه بر رضایت کامل این موسسه از انطباق NITC با استانداردهای جهانی، گواهینامه انطباق برای کشورهای صاحب‌پرچم نیز صادر شد. داشتن گواهینامه انطباق معتبر و شناخته‌شده برای شرکت از نیازهای اساسی برای صدور سایر گواهینامه‎های کشتی‌های ناوگان است که این امر تردد و ورود ناوگان به بنادر اروپایی را بیش‌ازپیش تسهیل و تسریع و از تاخیرات احتمالی جلوگیری می‎کند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی تحلیلی درباره سرمایه‌گذاری در ایران پساتحریم نوشت: آیا می‌توانید سرمایه‌گذاری در یک صندوق متصل به اقتصاد ایران را تصور کنید؟ روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به قلم Gerrard Cowan نوشت: سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به‌طورکلی برای یک سرمایه‌گذار آمریکایی ممنوع است و هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه به‌زودی اوضاع تغییر خواهد کرد دیده نمی‌شود. باوجوداین پس از برداشته شدن تحریم‌های وضع‌شده بین‌المللی مرتبط با موضوع هسته‌ای در تاریخ 16 ژانویه، اروپایی‌ها با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی قادر به انجام آن هستند. همچنین ابراز وجود قدرتمند میانه‌روها در انتخابات ماه گذشته می‌تواند به افزایش علاقه به این کشور منجر شود بااین‌حال، اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی هنوز هم در عمده موارد مجاز به معامله با ایران نیستند، البته استثناهای محدودی مانند صادرات مواد غذایی و دارو به ایران وجود دارد. دلیل اصلی این است که تحریم‌های ایالات‌متحده مربوط به حقوق بشر، تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک ایران هنوز پابرجاست. درواقع، تحریم‌های جدید به تحریم مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک که در تاریخ 17 ژانویه 2016 اعمال شد گره‌خورده است. سرمایه‌گذاران اروپایی دست بسیار بازتری دارند اما آن‌ها هم باید نگران برخی از تحریم‌های باقی‌مانده اتحادیه اروپا باشند. علاوه بر این، حتی افرادی که شهروندان آمریکا نیستند و یا در آن کشور زندگی نمی‌کنند می‌توانند مشمول برخی از تحریم‌های باقی‌مانده ایالات‌متحده باشند به‌عنوان‌مثال، تحریم‌هایی که برای ممنوعیت معامله با افراد و اشخاص ایرانی تعیین‌شده است. وال‌استریت ژورنال اضافه کرد: با پیش‌بینی علاقه بین‌المللی بیشتر به بازار سهام ایران، صندوق سرمایه‌گذاری Turquoise Variable Capital در ماه دسامبر راه‌اندازی شد. این صندوق که به‌طور مشترک توسط شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه (Turquoise Partners)، یک گروه مالی ایرانی و صندوق سرمایه‌گذاری نامحدود Charlemagne Capital مستقر در لندن اداره می‌شود، بنا دارد عمدتاً در بازار سهام ایران سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاران غیر آمریکایی را به‌عنوان بازار هدف مدنظر قرار داده است. دارایی این صندوق حدود 55 میلیون دلار آمریکا است. دارایی‌های صندوق شامل اوراق بهادار تعدادی از شرکت‌های داخلی است، اما هدف بلندمدت آن تنها محدود به سهام است. عمده پول موجود در این صندوق از صندوق مشابهی منتقل شد که شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه در 10 سال گذشته به‌طور مستمر بر موجودی آن افزوده بود. دومینیک بوکور-اینگرام مشاور سبد سهام بازارهای در مسیر توسعه شرکت Charlemagne Capital معتقد است که چون زمان زیادی از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای نگذشته است نمی¬توان واکنش‌ها به ایجاد صندوق را به‌صورت یک جریان چشمگیر ملاحظه کرد.

آرسلورمیتال بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان طی قراردادی با گروه مالی گردشگری که با حضور مهدی جهانگیری رئیس این گروه و هیئت همراه به امضا رسید، مدیریت بهره‌برداری و تولید شرکت فولاد بناب از شرکت‌های عضو گروه مالی گردشگری را به مدت 5 سال عهده‌دار شد. این قرارداد با محوریت انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز جهان در این صنعت و باهدف اصلاح ساختار نیروی انسانی و خطوط تولید به‌منظور بهینه‌سازی و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی بااتصال به شبکه بازاریابی بین‌المللی گروه میتال منعقدشده که با توجه به نیاز بخش صنعتی کشور به استفاده از تکنولوژی و دانش روز جهان و همچنین نیاز بازارهای جهانی به محصولات فولادی تحولی شگرف در صنعت فولاد ایران را رقم خواهد زد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 1621.5 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 168 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 908.2 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 518.4 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 1103.1 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 42.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اسناد خزانه اسلامی با 70.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 159.1 میلیارد تومان و بانک‌ها با 66.1 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 62 واحد، شاخص قیمت 24 واحد و شاخص فرابورس 3 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 78220 واحد و شاخص قیمت به 29932 واحد رسید. فولاد مبارکه با 99 واحد بیشترین اثر مثبت و مخابرات ایران با 83 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

متأثر از کلیت منفی حاکم بر بازار سرمایه، نمادهای سیمان هم امروز شرایط مناسبی را تجربه نکردند. از میان 32 نماد باز این صنعت، 26 نماد (و 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل 14637 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 18397 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند که نسبت به‌روز گذشته کمی کاهش داشت. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 5 نماد اندکی مثبت، 2 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. سیمان سپاهان با 2424 هزار سهم به ارزش 2802 میلیون ریال حدود 16 درصد ارزش معاملات و سیمان صوفیان با 1132 هزار سهم به ارزش 2773 میلیون ریال معادل 15% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 6 نماد سیمان بجنورد، خاش، اصفهان، فارس، مازندران و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. امروز هیچ‌یک از نمادهای این صنعت متوقف، بازگشایی و یا مشمول حراج مجدد واقع نشدند.

فضای حاکم بر معاملات سه نماد هلدینگ امروز ضعیف‌تر و ارزش معاملات پایین‌تر بود. تقریباً هر سه نماد تمامی معاملات خود را در دامنه منفی به ثبت رساندند. ارزش معاملات نیز تنها به حدود 320 میلیون تومان بالغ شد که نسبت به‌روز گذشته به مبلغ 570 میلیون تومان کاهش نسبتاً زیادی نشان می‌داد.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان کرمان شرکت مدبران اقتصاد و در نمادهای سیمان خزر و کرمان 2 شخصیت حقیقی خریدار و متقابلاً در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24