Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

نمادهای بانکی اما امروز شرایط مناسبی را از خود به نمایش گذاشتند بسیاری از این نمادها در اواسط زمان معاملات به‌صف خرید رسیدند که عمدتاً تا پایان بازار همچنان پایداری این صف‌های خرید دیده می‌شد...

نخستین شنبه سال و رشد طوفانی بورس

بورس24 :بازار سرمایه اولین روز کاری خود در سال جدید را با معاملات نه‌چندان پرحجمی آغاز کرد. امروز نمادهای صنعت خودرو که در طول دو ماه اخیر رشدهای عجیب‌وغریبی را تجربه کرده و به همراه حجم معاملات بالا اخبار و حواشی زیادی هم داشتند، عمدتاً با تعادل نسبی کار خود را آغاز لیکن اغلب با صف‌های فروش سنگین اولین روز کاری بازار سرمایه را به پایان رساندند. در این میان صف‌های فروش ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، پارس‌خودرو و سایپادیزل خودنمایی می‌کرد نماد ایران‌خودرو دیزل اما پیش از آغاز معاملات به دلیل تعدیل سود پیش‌بینی‌شده متوقف شد و توانست از فضای منفی شکل‌گرفته برای این صنعت رهایی چندروزه‌ای داشته باشد. صنعت خودرو با حجم معاملات 72.7 میلیارد تومانی خود و نیز صف‌های فروش نمادهای خود که چند باری تلاش‌هایی برای جمع‌آوری آن‌ها صورت گرفت تأثیر منفی 213 واحدی بر شاخص کل به‌جای گذاشتند.نمادهای بانکی اما امروز شرایط مناسبی را از خود به نمایش گذاشتند بسیاری از این نمادها در اواسط زمان معاملات به‌صف خرید رسیدند که عمدتاً تا پایان بازار همچنان پایداری این صف‌های خرید دیده می‌شد. این صنعت ارزش معاملاتی معادل 21.8 میلیارد تومان و تأثیر مثبت 378 واحدی بر شاخص کل به‌جای گذاشت. در این صنعت بانک پاسارگاد که در اواخر سال گذشته بلوک حدود 9 درصدی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) را به فروش رسانده بود اقدام به آگهی فروش بلوک دیگری کرد حسب اطلاعیه انتشاریافته این بانک در نظر دارد، 9.98 درصد از میدکو معادل 22 میلیارد سهم را در روز دوشنبه، 9 فروردین‌ماه از طریق عرضه در بازار اول به فروش برساند. در ارتباط با این صنعت علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در اواخر سال گذشته گفت: افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در دستور کار دولت قرار دارد و به‌طورجدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این دولت خود را متعهد می‌داند تا با ابزارهای مختلف بدهی‌های خود به سیستم بانکی را بازپرداخت کند. درواقع با انجام این اقدامات و نیز کاهش نرخ ذخیره قانونی، توان تسهیلات ‎دهی بانک‌ها افزایش می‌یابد حسب صحبت‌های منتشرشده از سوی آقای پور ابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق افزایش سرمایه بانک‌های سپه و ملی در جریان بررسی بودجه سال 1395 در این کمیسیون مورد تصویب قرارگرفته است. در صنعت فلزات اساسی و کانه‌های فلزی نیز شرایط نسبتاً مناسب بود که ماحصل معاملات این دو صنعت تأثیر 228 و 179 واحدی به ترتیب بر شاخص کل داشت. در سایر صنایع رخدادهای شایان‌ذکری اتفاق نیفتاد و ارزش معاملات سهام خرد نیز به حدود 213 میلیارد تومان بالغ شد شاخص کل نیز با رشد 981 واحدی که عمدتاً متأثر از صنعت بانکداری، فلزات اساسی و البته تأثیر منفی صنعت خودروسازی بود توانست به کانال بالاتر صعود کرده و در عدد 81200 بسته شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

در حال حاضر بازار جهانی نفت، منتظر برگزاری نشست دوحه و تثبیت احتمالی نرخ تولید و صادرات نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفت همچون روسیه و عربستان است. یکی از مدیران ارشد آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است توافق روسیه و اعضای اوپک برای تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه بی‌معناست. نیل آتکینسون - رئیس بخش صنعت نفت و بازار در آژانس بین‌المللی انرژی - در یک کنفرانس نفتی گفت: توافقی که تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه برای تثبیت تولید نفت خام خود به آن رسیده‌اند، احتمال دارد بی‌معنا باشد، زیرا جز عربستان هیچ‌یک از طرف‌های این توافق قادر به افزایش تولید خود به بیش از سطوح کنونی نیستند. به گزارش فاینشنال تایمز، تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت و خارج از این سازمان قرار است در 17 آوریل در دوحه قطر گرد هم بیایند تا درباره توقف سطح تولید مذاکره کنند. روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا در فوریه گذشته بر سر تثبیت سطح تولید توافق کردند مشروط بر آن‌که سایر تولیدکنندگان نفت نیز به این طرح بپیوندند. برخی تولیدکنندگان ازجمله کویت، امارات و عمان از این طرح استقبال کرده‌اند. نماینده عربستان در اوپک با طرح این ادعا که بسیاری از کشورها با برنامه توقف سطح تولید موافق‌اند، عنوان کرده که چرا باید این برنامه را به ایران منوط کنیم؟ این در حالی است که ماه گذشته مقامات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هرگونه توافق درزمینهٔ تثبیت تولید را به مشارکت ایران مشروط کرده بودند. ایران هنوز اعلام نکرده که آیا در نشست دوحه شرکت می‌کند یا خیر؛ اما مسئولان ایرانی تصریح کرده‌اند که تهران تولید نفت خود را فریز نخواهد کرد زیرا خواهان افزایش صادرات خود در پی لغو تحریم‌ها است. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است که ایران پس از بازگشت تولید نفت این کشور به سطح چهار میلیون بشکه، به برنامه توقف تولید ملحق خواهد شد. عبدالله البدری دبیر کل اوپک در یک کنفرانس خبری در وین گفت: امیدوارم نتیجه این نشست مثبت باشد. آن‌ها (ایران) مخالف این نشست نیستند ولی برای تولید شروطی دارند و احتمالاً در آینده به این گروه خواهند پیوست.

به نقل از راشاتودی، یک شرکت بزرگ پتروشیمی سعودی اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که طی سال جاری قیمت نفت در محدوده 60 دلار در هر بشکه تثبیت شود. مدیرکل شرکت سابیک عربستان اعلام کرد: اگرچه این قیمت، قیمت مطلوب ما نیست، اما این مسئله در بازارهای گردشی، امری طبیعی است. ما انتظار داریم قیمت نفت تا پایان سال جاری به حدود 60 دلار در هر بشکه افزایش یابد. به گفته این مدیرکل پتروشیمی بسیاری از افراد فکر می‌کنند که وقتی قیمت نفت بالا است، بازدهی سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد، اما ثبات در بازار بسیار مهم است، نه‌تنها برای ما به‌عنوان یک تولیدکننده، بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل ما تمرکز خود را بر تثبیت بازار گذاشته‌ایم.

علی‌محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه سال 94 خوشبختانه روند تولید جان تازه‌ای گرفت گفت: با تأمین خوراک پایدار مجتمع‌های پتروشیمی‌توانستیم تا پایان بهمن‌ماه بیش از 42 میلیون تن محصول را روانه بازارهای داخلی و خارجی کنیم. وی بابیان این‌که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان برنامه ششم میزان صادرات محصولات متنوع پتروشیمی کشورمان به حدود 40 میلیارد دلار خواهد رسید، افزود: قابلیت رسیدن به حدود 60 میلیارد دلار صادرات را در صورت فراهم شدن شرایط موردنیاز دارا هستیم. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده با بهره‌برداری از واحدهای جدید پتروشیمی، مقصدهای صدور محصولات پتروشیمی ایران متنوع‌تر خواهد شد و با توجه به این‌که روند تولید محصولات مختلف پتروشیمی در وضع مناسبی قرار دارد اکنون کشورهای زیادی افزون بر مشتریان دائمی فرآورده‌های پتروشیمی کشورمان، خواستار خرید این محصولات از ایران هستند.

مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در حوزه فولاد تا اواخر 95 یا اوایل 96 تقریباً خام‌فروشی به معنای صادرات سنگ‌آهن نداشته باشیم البته به این معنا نیست که به صفر می‌رسد چون به خاطر موضوعاتی مثل قیمت تمام‌شده شاید مصلحت کشور بر صادرات برخی از سنگ‌آهن‌ها باشد. وی با اشاره به وجود منابع سرشار انرژی به‌ویژه گاز فراوان در کشور افزود: مواد اولیه برخی تولیدات معدنی مثل آلومینیوم، انرژی است و ما با توجه به در اختیار داشتن ذخایر عظیم گاز و امکان ترکیب آن‌ها می‌توانیم ارزش‌افزوده بالایی برای کشور ایجاد کنیم. وی بابیان اینکه حتی می‌توان پودر آلومینا را برای تولید آلومینیوم وارد کرد، گفت: هم‌اکنون برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس با واردکردن پودر آلومینا و ترکیب آن با انرژی‌ای که دارند، جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در دنیا هستند.

"آرش کردی" مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر بابیان این مطلب که با اقدام‌های در دست انجام امیدواریم تابستان بدون مخاطره‌ای را پیش رو داشته باشیم، افزود: نهایت تلاش را خواهیم کرد تلفات در شبکه‌های برق در سال 95 تک‌رقمی و تثبیت شود. وی در خصوص مهم‌ترین کارهای انجام‌شده در صنعت برق در سال 94 به کاهش تلفات در شبکه‌های توزیع برق اشاره کرد و افزود: میزان تلفات شبکه‌های توزیع بین 15 تا 16 درصد بود که با اقدامات انجام‌شده در سال 94 موفق شدیم میزان تلفات شبکه‌های توزیع را به 11 درصد کاهش دهیم. در سال 95 برنامه‌هایی را عملیاتی خواهیم کرد تا میزان تلفات در شبکه‌های برق به کمتر از 10 کاهش‌یافته و تثبیت شود.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

در پی صدور مجوز سازمان بورس برای انتشار صکوک مرابحه شرکت سیمان شرق، این اوراق از دوشنبه جاری 9 فروردین به مدت 3 روز (تا 11 فروردین) در فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود تا نخستین پذیره‌نویسی سال جدید اوراق مختلف بازار سرمایه رقم خورد. این اوراق بانام، به ارزش 6.4 میلیارد تومان و سررسید 4 ساله، دارای نرخ سود 21 درصدی و پرداخت سود هر سه ماه یک‌بار است که به تعداد 64 هزار ورقه 100 هزارتومانی و با نماد "صشرق 99" و باهدف خرید مواد اولیه (پاکت‌های سیمان 50 کیلویی) عرضه خواهد شد و محدودیتی در حداکثر خرید برای اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته نشده است. ضامن اوراق موسسه اعتباری عسکریه و متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان آن شرکت تأمین سرمایه نوین است. اوراق مرابحه بیانگر مالکیت دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری باارزش برابر از کالایی در قالب عقد مرابحه است و این نوع اوراق برای تأمین مالی کالای موضوع عقد مرابحه منتشر می‌شود که حکایت از بدهی ناشی از بیع مرابحه می‌کند و دارنده ورق مالک و طلبکار دین است؛ بنابراین مرابحه توافق درباره معامله خریدوفروش برای تأمین مالی دارایی است که در آن هر دو طرف از هزینه‌ها و حاشیه سود اطلاع دارند و آن‌ را قبول کرده‌اند.

بر اساس اطلاعیه منتشره توسط شرکت فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری الوند در روز جاری به‌عنوان یک‌صد و سی و ششمین شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم شرکت فرابورس ایران درج گردید. سهامدار 100 درصدی این شرکت 30 میلیارد تومانی گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن است. این شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 139 سود خالصی معادل 16.8 میلیارد تومان کسب کرده است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در دومین ماه سال جاری میلادی 5540 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. در مدت مشابه سال قبل فروش رنو به ایران صفر اعلام‌شده بود. در ژانویه 2016 نیز که توافق هسته‌ای به اجرا گذاشته شد 3 هزار دستگاه از محصولات این شرکت به ایران فروخته‌شده بود. بر این اساس درمجموع طی دو ماه نخست سال جاری میلادی و پس از لغو تحریم‌ها فروش این شرکت فرانسوی به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 4 برابر شده است. رنو در ژانویه و فوریه سال 2015 بالغ‌بر 2050 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 8540 دستگاه رسیده است.

رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با ابراز خرسندی از توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: خوشبختانه روند توسعه فازهای پارس جنوبی مناسب است و انتظار می‌رود در سال 95 به اهداف تعیین‌شده در این زمینه دست‌یابیم. روند پیشرفت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی به‌گونه‌ای است که اگر با همین سرعت و دقت ادامه داشته باشد، تابستان سال 95 شاهد راه‌اندازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی خواهیم بود. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان دولت یازدهم همه فازهای پارس جنوبی تعیین تکلیف می‌شوند. هدف از توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تأمین روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز تصفیه‌شده برای مصارف داخلی است که با راه‌اندازی این فاز سالانه یک‌میلیون تن گاز اتان قابل‌مصرف در صنایع پتروشیمی، بیش از یک‌میلیون تن گاز مایع برای صادرات، روزانه ٧٥٠٠٠ بشکه میعانات گازی و روزانه ٤٠٠ تن گوگرد تولید خواهد شد.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه سندی را منتشر کرد که به گفته واشنگتن هدف از آن «بررسی کارآمدتر درخواست‌ها» برای انجام معاملات مربوط به هواپیماهای مسافربری با ایران توسط شرکت‌ها و اتباع آمریکا است. در این سند یک‌صفحه‌ای که با عنوان «مجوز عمومی 1» منتشرشده، عنوان‌شده است که اتباع و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با طرف ایرانی برای صادرات و ارائه خدمات و قطعات هواپیماهای مسافربری قرارداد امضا کنند، منوط بر اینکه این قراردادها به‌صورت مشروط امضا شوند و اجرای آن‌ها به صدور مجوز مورد به مورد از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده موکول شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا در پایان این سند بار دیگر تأکید کرده است که همچنان معامله و عقد قرارداد اتباع و شرکت‌های آمریکایی با افراد و شرکت‌هایی که نام آن‌ها در فهرست تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار دارد، ممنوع است در ادامه تأکید شده است که صدور این مجوز به معنی امکان صادرات هواپیما توسط طرف آمریکایی به ایران نیست و اجرایی شدن این قراردادهای مشروط نیازمند بررسی مورد به مورد درخواست‌هایی است که به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارائه می‌شود. .

ساجد جاوید وزیر تجارت انگلیس در جریان دیدار با محمدحسن حبیب‌الله زاده کاردار ایران در لندن، با اشاره به حمایت دولت انگلیس از شرکت‌های انگلیسی برای حضور در بازار ایران، گفت: در رأس یک هیئت بزرگ بازرگانی و اقتصادی در اردیبهشت‌ماه به تهران سفر می‌کند. در این دیدار وزیر تجارت و نوآوری انگلیس اعلام کرد که دولت این کشور به‌منظور توسعه روابط اقتصادی، از شرکت‌های انگلیسی را برای حضور در بازار ایران حمایت و تشویق می‌کند. جاوید حضور هیئت بلندپایه اقتصادی و تجاری انگلیس در تهران را حاکی از عزم دولت این کشور برای مشارکت فعال با شرکت‌های ایرانی بر اساس منافع متقابل دانست. وزیر تجارت و نوآوری انگلیس همچنین حمایت کشورش از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را ابراز کرد.

یادداشت تفاهم همکاری‌های بانکی بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی عراق به امضای روسای کل دو کشور رسید. ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی در سفر به بغداد در مورد ایجاد رابطه بانکی و افتتاح حساب‌های متقابل به ارزهای محلی و بین‌المللی بین بانک مرکزی دو کشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای همکاری‌های متقابل بانک‌ها باهدف تسهیل مراودات تجاری از طریق ارائه انواع خدمات بانکی مانند اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌های بانکی و عملیات خزانه‌داری با همتای عراقی خود مذاکره و در پایان، سند همکاری‌های بانکی به امضای طرفین رسید. درسند اشاره‌شده بر اتصال سوییچ ملی دو کشور به‌منظور امکان استفاده از کارت‌های بانکی توسط زائران و مسافران تأکید شده است. همچنین به‌منظور پایش و اطمینان از حسن اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کردند کمیته‌ای دائمی تحت عنوان «کمیته مشترک بانکی ایران و عراق» تشکیل شود. گفتنی است هم‌اکنون دو بانک ایرانی و یک بانک مشترک در عراق فعالیت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بانك مركزی،‌ بر اساس تفاهم‌نامه منعقده فی‌مابین دو کشور ایران و پاکستان ایجاد رابطه بانكی و افتتاح حساب‌های متقابل به ارزهای مختلف بین بانک‌های مركزی دو كشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای همکاری‌های متقابل بانک‌ها باهدف تسهیل مراودات تجاری از طریق ارائه انواع خدمات بانكی و همچنین استفاده از سیستم‌ها و ابزارهای پرداخت توسط شهروندان دو كشور مورد تأکید قرارگرفته است. از دیگر دستاوردها این تفاهم‌نامه نیز می‌توان به اعطای مجوز تأسیس شعبه برای «بانک ملی ایران» و همچنین «حبیب بانک پاکستان» به ترتیب در پاكستان و ایران اشاره کرد. در توافقات صورت گرفته، الحاق مجدد ایران به مکانیسم" اتحادیه پایاپای آسیایی" مورد تأکید و توافق طرفین قرارگرفته است. بر این اساس تجار دو کشور خواهند توانست معاملات تجاری خود را از طریق بانک‌های عامل به سهولت تسویه کنند. ایران، پاكستان، هندوستان و بنگلادش اعضای اصلی اتحادیه فوق را تشكیل می‌دهند. به‌منظور نظارت بر اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کردند کمیته‌ای دائمی تحت عنوان " كمیته مشترك بانكی ایران و پاكستان " تشكیل شود.

به نقل از تریبون، به دلیل اینکه برخی تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست، بازرگانان پاکستانی باید LC های خود را برای واردات محصولات از ایران، به‌جای دلار به یورو باز کنند. بنا به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت بازرگانی پاکستان، بانک ملی این کشور به وزارت بازرگانی و همچنین سهامداران خود اعلام کرده است، در حال حاضر شرایط گشایش LC به دلار با ایران وجود ندارد. بانک مرکزی پاکستان به بازرگانان این کشور اعلام کرده است با توجه به لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند تجارت خود را با این کشور از سر گیرد. بر اساس این گزارش درصورتی‌که LC ها به دلار بازشوند، نیاز به تأیید یک بانک آمریکایی واسطه وجود دارد و به دلیل اینکه همچنان برخی از تحریم‌ها پابرجا هستند، این مسئله می‌تواند برای بازرگانان پاکستانی مشکل‌آفرین باشد. به همین دلیل بانک ملی پاکستان پیشنهاد کرده است، برای واردات سریع کالا از ایران، بازرگانان این کشور، LC های خود را به یورو باز کنند. یکی از دلایل پیشنهاد مذکور این است که یک بانک واسطه از اتحادیه اروپا این گشایش LC را تأیید خواهد کرد و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

سید علی نعیمی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: پس از اجرای برجام سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، آلمان، کره و روسیه به بندر انزلی برای سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد مراجعه کردند. وی بابیان اینکه مبادلات کالا در این بندر افزایش‌یافته است گفت: امید است که در شش‌ماهه سال آینده عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی روند صعودی‌تری داشته باشد. با توجه به موقعیت استراتژیک بنادر استان گیلان در حاشیه دریای خزر، 20 خطوط کشتی‌رانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران تردد می‌کنند که تردد این کشتی‌ها باعث جابه‌جایی سریع‌تر کالاها می‌شود.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره برنامه‌های جدید پالایشگاه‌سازی ایران در خارج کشور، گفت: در حال حاضر خرید سهام پالایشگاه‌های نفت خام در خارج از کشور یکی از سیاست‌های شرکت ملی نفت برای تضمین فروش نفت خام کشور به‌صورت تضمینی و بلندمدت است. ایران قبل از انقلاب سهام چهار پالایشگاه بزرگ خارجی را در اختیار داشت، امروزه کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت خام نیز این سیاست را اجرا می‌کنند. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در مذاکره با کشورهایی همچون برزیل و اسپانیا موضوع ساخت پالایشگاه نفت خام در این کشورها از سوی ایران به‌صورت مشارکتی و سهم یکسان مطرح‌شده است، بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه تنها بحث امکان‌سنجی فنی و اقتصادی ساخت این پالایشگاه‌ها را انجام می‌دهد و تصمیم‌گیرنده اصلی شرکت ملی نفت ایران است. این مقام مسئول همچنین با تأکید بر اینکه آفریقای جنوبی هم در مذاکرات علاقه خود را برای اصلاح و بهبود کیفیت پالایشگاه‌های نفت خود از سوی متخصصان ایرانی ابراز کرده است، تبیین کرد: سیاست فعلی ایران این است که در صورت ساخت پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ایران، بیشتر تجهیزات به‌کاررفته در این پالایشگاه‌ها توسط سازندگان ایرانی تأمین شود. به‌تازگی مذاکراتی با شرکت‌های اندونزی و مالزی برای فعال شدن طرح‌های پالایشی که ایران در آن‌ها سهام دارد با این کشورها انجام‌شده است.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره آخرین وضعیت جذب سرمایه‌گذاران خارجی به‌منظور اجرای طرح‌های جدید پالایشگاهی در ایران، گفت: با لغو تحریم‌ها، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌کاره و جدید پالایشگاهی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار صنعت نفت است. وی با اعلام اینکه یکی از برنامه‌های اولویت‌دار آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه نفت آبادان است، تصریح کرد: بر این اساس مذاکرات با فاینانسورها و بانک‌های چینی به‌منظور تأمین منابع مالی این طرح پالایشگاهی آغازشده است. معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه بر اساس برآوردهای اولیه هزینه سرمایه‌گذاری اجرای طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان حدود سه میلیارد دلار برآورد می‌شود، اظهار داشت: بهبود کیفیت و استاندارد تولید محصولات نفتی به‌ویژه بنزین و گازوئیل از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه پالایشگاهی است. با کره‌ای‌ها برای نوسازی پالایشگاه اصفهان و بندرعباس مذاکره شده است تا کیفیت تولید آن‌ها افزایش یابد. وی بابیان اینکه این دو پالایشگاه مازوت فراوانی تولید می‌کنند، اضافه کرد: پالایشگاه اصفهان حدود 30 درصد مازوت تولید می‌کند که با نوسازی توسط شرکت‌های کره‌ای میزان تولید مازوت آن به 10 درصد کاهش می‌یابد. پس از نوسازی، میزان تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 این پالایشگاه افزایش می‌یابد. طراحی نوسازی پالایشگاه اصفهان به پایان رسیده و کار حدود 20 تا 30 درصد پیشرفت داشته که قرار است توسط کره‌ای‌ها اجرا شود. کره‌ای‌ها علاقه خود برای سرمایه‌گذاری را نشان داده‌اند و اکنون به دنبال مشخص کردن نوع سرمایه‌گذاری و نحوه مشارکت آن‌ها هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت دولت عمان موافقت کرده است برای تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور هرسال 1000 روادید برای بازرگانان ایرانی صادر کند. ما انتظار داریم این کار طی هفته‌های آینده آغاز شود و بازرگانان ایرانی بتوانند به‌آسانی به این کشور رفت‌وآمد داشته باشند. درعین‌حال رئیس اتاق بازرگانی و صنعت عمان گفت: دولت عمان نباید صدور روادید برای بازرگانان ایرانی را به 1000 عدد محدود کند بلکه به هرگونه درخواستی برای صدور روادید پاسخ دهد. وی افزود: اگر نیاز به 10 هزار روادید باشد باید این رقم روادید صادر شود. ما می‌خواهیم هر دو دولت درها را باز کنند. ال کیومی‌گفت: بیشتر واردات عمان از ایران شامل دام و فرش است اما عمان به ایران عمدتاً تجهیزات و ماشین‌آلات صادر می‌کند. وزیر صنعت ایران در ادامه سخنان خود گفت: سفارت ایران در مسقط تنها طی یک ساعت برای بازرگانان عمانی روادید صادر می‌کند. وی در مورد مشکلات بانکی بین دو کشور وعده داد روابط بانکی بین ایران و عمان در سریع‌ترین زمان ممکن عادی خواهد شد. «شعبه بانک ملی ایران در عمان قرار دارد و دیگر بانک‌های ایرانی آماده گشایش شعبه در مسقط هستند.»

اداره فدرال گمرک روسیه در حال کار برای ایجاد "کریدورهای سبز" (تسهیل تشریفات تنظیم گمرکی) با تعدادی از کشورها ازجمله سوریه و ایران و ایتالیا است. این مطلب را آندره بلیانینوف، رئیس گمرک روسیه اعلام کرد. آندره بلیانینوف افزود کشورهای فوق‌الذکر در تسهیل و تسریع حداکثر تسهیل تشریفات تنظیم گمرکی ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند. رئیس گمرک روسیه خاطرنشان کرد آنچه به ایران مربوط می‌شود این است که اسناد ایجاد کریدور سبز با این کشور آماده است و پس از هماهنگ کردن آن‌ها برای امضای این اسناد به تهران سفر خواهد کرد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 428.2 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 105 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 104.6 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 194.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 233.6 میلیارد تومان رسید که سایپا با 32.3 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و قطعیت معامله بلوکی اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با 51.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 72.7 میلیارد تومان و بانک‌ها با 21.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 981 واحد، شاخص قیمت 373 واحد و شاخص فرابورس 17 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 81200 واحد و شاخص قیمت به 30884 واحد رسید. فولاد مبارکه با 121 واحد بیشترین اثر مثبت و گروه خودروسازی سایپا با 81 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان در روز جاری مجموعاً مناسب بود ولیکن حجم و ارزش معاملات پایین بود. از میان 30 نماد باز این صنعت، 23 نماد (و 1 نماد حق تقدم) با حجم معاملاتی معادل 16398 هزار سهم و ارزش معاملاتی برابر با 26436 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. از میان نمادهای معامله‌شده و بر پایه قیمت‌های پایانی 5 نماد منفی، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت بودند. سیمان شرق با 4206 هزار سهم به ارزش 5813 میلیون ریال حدود 22 درصد ارزش معاملات و سیمان تهران با 1717 هزار سهم به ارزش 4100 میلیون ریال معادل 16% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 7 نماد سیمان بجنورد، دشتستان، اصفهان، فارس، فارس نو، مازندران و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. نماد سیمان ایلام امروز پیش از آغاز معاملات به دلیل تعدیل پیش‌بینی سود متوقف شد.در اولین روز کاری سال جدید معاملات نمادهای سه لیدر سیمانی با حجم و ارزش پایین ولیکن عمدتاً مثبت مورد معامله قرار گرفتند نماد سیمان تهران شاهد معاملاتی با سقف قیمت هم بود. ارزش معاملات از 1290 میلیون تومان در روز چهارشنبه 27 اسفندماه سال گذشته به حدود 650 میلیون تومان بالغ شد.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز 27 اسفندماه سال گذشت‍ه در نماد سیمان بهبهان 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سهام و متقابلاً در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24