Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در نمادهای بزرگ این گروه و بر پایه قیمت‌های پایانی بانک‌های ملت، تجارت، سینا و پاسارگاد کمی مثبت بودند نماد بانک صادرات، انصار، پارسیان، کارآفرین و اقتصاد نوین اما منفی بسته شدند. در نمادهای کوچک‌تر ازنظر سرمایه اسمی، بانک‌های دی، پست‌بانک و موسسه مالی و اعتباری کوثر مثبت اما نماد خاورمیانه منفی بودند...

روز خودرویی ها در بورس

بورس24 :بازار سرمایه اولین روز کاری هفته جاری را متعادل و مثبت ولی نه چندان پر‌حجم سپری کرد. با توجه به روند کاهشی اغلب قیمت‌ها در هفته گذشته و رسیدن بسیاری به سطوح مقاومتی، امروز از ابتدای وقت تعادل نسبی با گرایش مثبت بر بازار سرمایه حکم‌فرما بود. نماد ایران‌خودرو که روز چهارشنبه به‌سختی با تعادل منفی به کار خود خاتمه داده بود، امروز متعادل و در دامنه مثبت کار خود را آغاز کرد ولیکن باگذشت زمانی کوتاهی صف خرید برای این نماد شکل گرفت که البته توانست تا پایان زمان معاملات پایدار بماند.

با بهبود معاملات نماد ایران‌خودرو سایر نمادهای این گروه هم شرایط بهتری را تجربه کردند که در این میان نمادهای ایران‌خودرو دیزل، پارس‌خودرو، زامیاد، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری رنا و سایپادیزل به‌صف خرید هم رسیدند. البته نمادهایی همچون سایپا آذین و رینگ سازی مشهد درگیر صف فروش بودند. ارزش معاملات این گروه گرچه همانند بسیاری از روزهای اخیر رتبه اول را به خود تخصیص داد اما تنها به حدود 33 میلیارد تومان بالغ شد که در این میان ایران‌خودرو دیزل با 5.8 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشت. با بهبود فضای معاملاتی نمادهای خودروسازی، گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز با یکه‌تازی سرمایه‌گذاری سایپا را به دوم ارزش معاملات را از آن خود کرد. ارزش معاملات این گروه بالغ‌بر 17.3 میلیارد تومان بود که سرمایه‌گذاری سایپا 12.3 میلیارد تومان از این مبلغ را از آن خودکرده بود. نمادهای صنعت بانکداری با 9.4 میلیارد تومان از حیث ارزش معاملات در رتبه سوم ایستادند.

در این گروه تعدادی از نمادها مثبت و بعضی نیز منفی ظاهر شدند. در نمادهای بزرگ این گروه و بر پایه قیمت‌های پایانی بانک‌های ملت، تجارت، سینا و پاسارگاد کمی مثبت بودند نماد بانک صادرات، انصار، پارسیان، کارآفرین و اقتصاد نوین اما منفی بسته شدند. در نمادهای کوچک‌تر ازنظر سرمایه اسمی، بانک‌های دی، پست‌بانک و موسسه مالی و اعتباری کوثر مثبت اما نماد خاورمیانه منفی بودند. در صنعت بانکداری، روز پنجشنبه، رئیس‌کل بانک مرکزی در حکمی فرشاد حیدری را به سمت معاون نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. فرشاد حیدری دانش‌آموخته علوم اقتصادی، مدیریت دولتی و مدیریت مالی است. وی سابقه عضویت در هیئت‌مدیره بانک‌های تجارت و ملی ایران، ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی بانک ملی ایران و مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها را در کارنامه خود دارد. پیش‌ازاین، حمید تهرانفر مسئولیت معاونت نظارتی بانک مرکزی را بر عهده داشت. بسیاری استعفا و تغییر تهرانفر را به مسائل مرتبط با ساماندهی بازار پول و ادغام و انحلال مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز مربوط می‌دانند. در ارتباط با تعاملات بین‌المللی این صنعت پس از اجرای برجام روز پنجشنبه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نشستی را با بانک‌های بزرگ اروپایی ترتیب داده بود بر اساس آنچه از ماحصل این جلسه انتشاریافته است،ظاهراً نگرانی‌های این بانک‌ها در ارتباط با جرائم احتمالی از تعامل با ایران مرتفع نشده و بسیاری از این بانک‌ها همچنان در این خصوص جانب احتیاط را نگه‌داشته‌اند و ظاهراً حرکت خاصی را هنوز برنامه‌ریزی نکرده‌اند (اطلاعات کامل‌تر در این خصوص در بخش‌های بعدی ارائه‌شده است).

گروه فلزات اساسی با 5.6 میلیارد تومان رتبه چهارم از حیث ارزش معاملات را از آن خود کردند. در این گروه نمادهای ذوب‌آهن (تحت تأثیر شایعات رفع مشکلات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی)، فولاد هرمزگان (تحت تأثیر قراردادهای فروش خارجی و نیز احتمال مشارکت ایتالیایی‌ها) و همچنین مس باهنر، فولاد ارفع و فولاد خوزستان مثبت بودند،اما نمادهای فولاد مبارکه و ملی صنایع مس ایران منفی معامله می‌شدند. شایعاتی نیز در خصوص خریدهای پرحجم بانک قوامین در نمادهای ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان شنیده می‌شود. در صنعت آلومینیوم، خبرهایی از صدور رای هایی هیئت داوری در ارتباط با پرونده آلومینیوم المهدی به نفع محمد علیمحمدی (خریدار این شرکت از سازمان خصوصی‌سازی) پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری سهام بلوکی منتشر شد. شاخص کل از ابتدا در دامنه مثبت با شیب ملایمی کار خود را آغاز کرد و تا انتها نیز با همین الگو به کار خود ادامه داد و درنهایت متأثر از معاملات مثبت نمادهای ایران‌خودرو و سرمایه‌گذاری غدیر با رشد 155.99 واحدی به ارتفاع 76,138 واحدی رسید که در این میان نمادهای هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین تأثیر منفی را ایجاد کردند. بازار امروز را می‌توان به‌طورکلی متعادل و رو به مثبت اما با حجم پایین و کم انرژی برای صعود ارزیابی کرد. نماد تازه وارد کاغذ پارس امروز در ابتدای وقت به تعادل رسید ولیکن مجددا صف خرید تشکیل داد به نظر میرسد سهامداران تازه نفسی وارد این سهم شده باشند.

اخبار مهم بازارهای جهانی:

اوپک اعلام کرد، بازار نفت با مازاد عرضه مواجه است و تلویحاً اعلام کرد که با توجه به این که افزایش تولید اعضایش کاهش تولید سایر کشورهای تولیدکننده را خنثی می‌کند، مازاد عرضه ممکن است امسال افزایش یابد. به نقل از رویترز، پس از لغو تحریم‌های ایران و شکست ابتکار روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای محدود کردن تولید در ماه گذشته میلادی، عرضه نفت اوپک در حال افزایش است. اوپک در گزارش ماهیانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد که تولید این سازمان در ماه آوریل به 32.44 میلیون بشکه در روز رسیده که 188 هزار بشکه در روز بیشتر از ماه مارس بوده است. این بالاترین رقم دست‌کم از سال 2008 تاکنون است. در گزارش اوپک آمده است: «به‌صورت بنیادین، مازاد عرضه همچنان پابرجاست... تولید نفت همچنان بالاست تداوم مازاد عرضه ممکن است بر قیمت‌ها تأثیر منفی بگذارد. قیمت نفت به‌رغم رسیدن به رقم 47 دلار از رقم 27 دلار و 10 سنت ماه ژانویه، هنوز کمتر از 50 درصد قیمت‌های ثبت‌شده در اواسط سال 2014 است. تغییر استراتژی اوپک در سال 2014 و تصمیم این سازمان به دفاع از سهم خود از بازار به‌جای کاهش تولید و تقویت قیمت‌ها به کاهش بیشتر قیمت‌ها کمک کرده است. کاهش قیمت نفت در حال آسیب زدن به تولیدکنندگان غیر عضو اوپک است و شرکت‌های نفتی پروژه‌های اکتشافی خود را به تعویق انداخته یا لغو کرده‌اند. اوپک پیش‌بینی کرده که عرضه تولیدکنندگان غیر عضو اوپک در سال 2016 به میزان 740 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. اوپک همچنین در گزارش خود میزان افزایش تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری را 1.20 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است. این گزارش حاکی است، تقاضا برای نفت اوپک در سال 2016 به‌طور متوسط به 31.49 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این پیش‌بینی نیز نسبت به گزارش قبلی تغییری نداشته است. اوپک اعلام کرده که اگر این سازمان تولید خود را در سطح ماه آوریل ادامه دهد، به‌طور متوسط امسال بازار با روزانه 950 هزار بشکه مازاد عرضه مواجه خواهد بود، درحالی‌که در پیش‌بینی قبلی این مازاد 790 هزار بشکه برآورد شده بود.

به نقل از رویترز، قیمت نفت به افزایش 3 روزه خود در معاملات دیروز به علت تقویت ارزش دلار پایان داد اما این کاهش قیمت با کاهش تولید نفت نیجریه به کمترین رقم در 22 سال گذشته، محدود شد. ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی به بالاترین رقم در 2 هفته اخیر رسید. ارزش دلار به دنبال افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره بانکی آمریکا را افزایش خواهد داد، بالا رفت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 54 سنت افزایش یافت و 47.54 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 64 سنت افزایش 46.06 دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت برنت در ابتدای معاملات پس اینکه اکسون مبیل اعلام کرد که در صادرات نفت نیجریه به علت مشکل مکانیکی در خط لوله حالت اضطراری اعلام‌شده است، اندکی مثبت شد. تولید نفت نیجریه به کمترین رقم در 22 سال گذشته رسید. وزیر مالی نیجریه اعلام کرد تولید نفت این کشور از 2.2 میلیون بشکه در روز به 1.65 میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته است.

به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات امروز و در پی از دست دادن یک درصد ارزش خود در روز گذشته، افزایش یافت اما کماکان در مسیر بیشترین کاهش هفتگی از ابتدای ماه مارس قرار دارد چراکه تقویت ارزش دلار از جذابیت این فلز گران‌بها کاسته است. دلار برای چهارمین هفته در 5 هفته گذشته در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی افزایش یافت و دارایی‌های بر پایه دلار نظیر طلا را برای مالکان دیگر ارزها را گران‌تر ساخت. ارزش دلار افزایش یافت پس‌ازاینکه اریک روسنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستن گفت فدرال رزرو در صورت تائید آمار گزارش قوی مشاغل و چشم‌انداز تورم در سه‌ماهه دوم، احتمالاً نرخ بهره را افزایش خواهد داد. ویلیام ونگ، تحلیلگر بازار طلا دراین‌باره گفت: «در حال حاضر، دلار عامل عمده مؤثر بر قیمت طلاست وی معتقد است که دیدگاه بازار در مورد زمان افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا همچنان متفاوت خواهد بود. احتمالاً طلا تا پیش نشست بعدی بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن بین 1250 تا 1300 دلار نوسان خواهد کرد. هر اونس طلا در معاملات امروز با 10.71 دلار افزایش 1274.39 دلار فروخته شد. تاکنون این فلز گران‌بها طی هفته گذشته 1.2 درصد از ارزش خود را ازدست‌داده است که بیشترین از هفته منتهی به 25 مارس به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام مقامات چین رشد قیمت فولاد مانع از کاهش ظرفیت تولید نخواهد شد. یکی از مقامات دولتی چین روز پنجشنبه اعلام کرد که رشد اخیر در قیمت فولاد دوامی نخواهد داشت و نمی‌تواند مانع از برخورد دولت چین با مازاد ظرفیت در این بخش شود. به نقل از رویترز، قیمت فولاد پس از برخورد با مینیمم خود در سال گذشته موفق شد تا 21 آوریل امسال حدود 80 درصد رشد کند؛ اما از آن زمان تاکنون 25 درصد افت قیمت داشتیم. سخنگوی کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین در گفتگو با رسانه‌ها گفت: "افزایش قیمت فولاد تأثیراتی بر نحوه کاهش مازاد ظرفیت خواهد داشت اما به‌طورکلی این اثر جزئی است." وی گفت که خوش‌بینی به تقاضای فولاد از افزایش فروش مسکن و فعالیت‌های ساخت‌وساز و همچنین خرید موجودی جدید توسط معامله گران منشأ می‌پذیرد. کاهش نرخ تولید در اوایل سال جاری و سفته‌بازی نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. او افزود: "وضعیت عرضه و تقاضا بهبود اساسی نداشته و هنوز با مشکل مازاد ظرفیت جدی در بخش فولاد مواجه هستیم؛ بنابراین بعید است قیمت‌ها بتوانند روند صعودی پرشتاب خود را حفظ کنند."

به نقل از بلومبرگ، در بازارهای کالایی سنگاپور، قراردادهای سنگ‌آهن پس از افت 11 درصدی در هفته گذشته در این هفته نیز با کاهش 11 درصدی مواجه شد. درحالی‌که در چین، قیمت هر تن سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان با سقوط در روز جمعه به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه رسید. فولاد در بورس کالای شانگهای نیز بیشترین افت هفتگی خود را تجربه کرد.  بر اساس آمار متال بولتن، قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر کینگ‌دائو چین نیز در هفته گذشته 6.8 درصد کاهش داشته است. قیمت فولاد و سنگ‌آهن در حالی وارد فاز نزولی شده‌اند که در ماه آوریل قیمت‌ها روند افزایشی دیوانه‌واری را در پیش‌گرفته‌ بودند که پس از اعمال مقرراتی در بورس چین، این رشد به سقوط تبدیل شد. ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین نزدیک به 100 میلیون تن بوده است درحالی‌که کارخانه‌های فولاد بیش از هر زمان دیگری در ماه مارس فولاد تولید کردند. قیمت‌های پایین‌ فولاد حاشیه‌ سود کارخانه‌های فولاد را از بین برده‌ و توانایی آن‌ها را برای انبار مجدد سنگ‌آهن کاهش داده است. پل بلاگزام، اقتصاددان ارشد HSBC در سیدنی اعلام کرد: «قیمت سنگ‌آهن در سال جاری روندی الاکلنگی داشته است. این افت اخیر عمدتاً در پاسخ به کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی در بورس بوده است. باوجوداین ما انتظار داریم که قیمت‌ها سقوط بیشتری را داشته باشند

اخبار مربوط به بورس‌ها:

"روبرت ارتل" رئیس بخش توسعه کسب‌وکار و عضو هیئت‌مدیره بورس مونیخ بابیان اینکه بورس تهران برای سرمایه‌گذاران شناخته‌شده نیست و نیاز به معرفی بیشتر دارد، به ایرنا گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران به دلیل تحریم‌ها، توجهی به بازار سرمایه ایران نداشتند و این بازار نیز به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز نبوده است. اکنون این بازار باید به جهان معرفی شود تا بتواند سرمایه‌گذار خارجی جذب کند. این در حالی است که با توجه به بازار 80 میلیونی ایران و چشم‌انداز روشن برخی صنایع مانند نفت و گاز و پتروشیمی و خودرو، ظرفیت بالایی از رشد بازار سرمایه ایران وجود دارد. اگر اوراق قرضه اسلامی به‌طور شفاف معرفی شوند و برای دارنده، بازده به همراه داشته باشند، می‌توان به آینده آن خوش‌بین بود.

در رویدادی مثبت برای بورس کالا و بازار سرمایه، اسحاق جهانگیری مصوبه هیئت‌وزیران مبنی بر عرضه محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها در بورس کالا را برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد. متن مصوبه هیئت‌وزیران به شرح زیر است: 1- محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها به‌منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین می‌شوند. 2- هزینه‌های تبعی عرضه در بورس کالای ایران با پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بورس کالای ایران و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می‌شود. 3- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات ذرت و جو مصوب شورای اقتصاد باقیمت تابلوی بورس را ظرف دو هفته به تفکیک از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال 1395 کل کشور پس از ابلاغ قانون مذکور تأمین کند.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به آخرین وضعیت بودجه 95 کل کشور، اظهار داشت: عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه 3 تا 4 مورد از موارد قبلی که رفع ابهام نشده را با حضور نماینده شورای نگهبان بررسی خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه در مورد تبصره‌های الحاقی و اعداد و ارقام آن ابهاماتی ازنظر شورای نگهبان وجود دارد، تصریح کرد: این تبصره‌ها مربوط به صندوق بیمه عشایر و نیز بازنشستگی بیش از موعد بوده که قرار است، به روش‌های غیر بودجه‌ای انجام شود، اما شورای نگهبان معتقد است، باید اعتبارات مشخص شود، به همین علت ایراد همچنان باقی است. به گفته این نماینده مجلس در بند «ب» تبصره یک بودجه موضوع لفظ فرآورده‌های نفتی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابهام داشته که باید رفع شود، همچنین در تبصره 5 موضوع انتشار اوراق صکوک در جزئیات آن ابهاماتی وجود دارد که رفع خواهد شد. پورابراهیمی با اشاره به اینکه تبصره الحاقی 18 و 19 نیز دارای ابهام است، ابراز امیدواری کرد، عصر امروز با حضور نماینده شورا ایرادات رفع شده و فردا در صحن مجلس مطرح شود. این نماینده مجلس در مورد وضعیت لایحه برنامه ششم توسعه نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد باید تغییر در دستور کار ایجاد شود، زیرا جمعی از نمایندگان فعلی مجلس درخواست دادند که رسیدگی به لایحه برنامه در مجلس آینده انجام شود، به نظر می‌رسد در نحوه تدوین لایحه پختگی لازم وجود ندارد و خیلی سریع تهیه‌شده است. در حال حاضر رسیدگی به این لایحه در دستور کار صحن مجلس قرار دارد، اما در اولویت بررسی نیست، همچنین ازلحاظ زمان‌بندی شرایط برای رسیدگی به این لایحه اندک است و نمایندگان باید 2 و 3 شیفت به این موضوع بپردازند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که رسیدگی به لایحه به مجلس آینده موکول خواهد شد.

علی نورزاد معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی از امضای قرارداد مشارکت تأمین مالی و احداث، نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه چهار خطه بندرعباس-کرمان در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان خبر داد. بر مبنای این قرارداد که از دستاوردهای سفر اخیر هیئت دولت به استان کرمان به‌حساب می‌آید، شرکت احداث، نگهداری و بهر‌ه‌برداری آزادراه بندرعباس-کرمان با رقمی معادل 41 هزار و 108 میلیارد ریال در 5 سال که شامل یک سال مطالعه و 4 سال ساخت است، این آزادراه را احداث خواهد کرد. با تصویب دولت و ابلاغ مجوز هیئت‌وزیران در رابطه با انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه بندرعباس-کرمان، این قرارداد پس از گذراندن مراحل قانونی به امضا رسید. وی طول آزادراه بندرعباس-کرمان را 356 کیلومتر عنوان کرد که بر مبنای این قرارداد در دو‌ باند عبوری رفت‌وبرگشت به اجرا درخواهد آمد. در سال اول بهره‌برداری حدود 5300 وسیله نقلیه معادل 10 هزار و 700 سواری از این آزادراه عبور خواهند کرد که این رقم بنا بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته در انتهای 30 سال به حدود 23 هزار وسیله نقلیه معادل 43 هزار و 700 سواری خواهد رسید. آزادراه بندرعباس-کرمان در مقایسه با محور موجود حدود 136 کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر در آن 2 و نیم ساعت کمتر است که احداث آن سبب رشد چشمگیری در میزان ترانزیت شبکه حمل‌ونقل جنوب کشور خواهد شد. بر مبنای این قرارداد دوران مشارکت در این آزادراه که حاصل جمع دوره مطالعات و طراحی، دوره احداث و دوره بهره‌برداری است از زمان تاریخ نفوذ قرارداد به مدت 35 سال است.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسات نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، بانک مسکن و وزارت اقتصاد با معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: دولت مصمم است تا تلاش بخش‌های مختلف درون قوه مجریه که می‌توانند در رونق بخش مسکن اثرگذار باشند را هماهنگ کند تا دستور ویژه رئیس‌جمهوری برای خروج مسکن از رکود اجرایی شود. تاکنون ابزارهای مالی گوناگونی در مذاکرات متعدد با بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، بانک‌های عامل و سازمان بورس طراحی و عملیاتی شده است تا این امر محقق شود. او بابیان اینکه در طراحی این ابزارها در جلسات مذکور به جمع‌بندی خوبی رسیده‌ایم و امکان اجرای آن‌ها مهیا شده است، گفت: هم‌اکنون در موقعیتی قرار داریم که لازم است برای پروژه‌های مختلف طراحی‌شده بتوانیم در بخش‌هایی چون تخصیص زمین، مسکن روستاییان، مسکن حمایتی اقشار ضعیف و دهک‌های یک و دو و همچنین تقویت طرف عرضه و تقاضای مسکن (ساخت و خرید) تصمیم‌های مشخصی گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ جلسه هیئت واگذاری صبح امروز با حضور اعضا در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد و در این جلسه قیمت پایه و شرایط واگذاری 22.34 درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتئینی یزد جهت واگذاری از طریق مزایده به تصویب رسید. همچنین بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد "تعیین نرخ سود فروش اقساطی و نرخ وجه التزام خسارات تأخیر تأدیه در سال 1395"؛ "پیشنهاد تنفس در پرداخت اقساط توسط خریداران بنگاه‌های مورد واگذاری در صورت تأخیر در تحویل مورد معامله" و "نحوه واگذاری دارایی‌های تملیکی شرکت‌های مشمول واگذاری به‌منظور تأدیه بدهی آن‌ها" و نیز تصمیم‌گیری در خصوص انحلال شرکت‌های تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های گوشتی کشور – زیاران و شرکت سهامی دارویی و تجهیزات پزشکی کشور از دیگر موضوعات جلسه امروز هیئت واگذاری بود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

یداله صادقی رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارسال نامه اخطار آمیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان خودرو که اقدام به اخذ نمایندگی باواسطه از کمپانی‌های خودروسازی خارجی کرده‌اند، خبر داد و گفت: اخذ نمایندگی مستقیم از کمپانی‌های خودروساز خارجی یکی از الزامات واردات خودرو است و درعین‌حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حال تدوین دستورالعمل جامع واردات خودرو با همکاری سازمان حمایت و اتاق اصناف ایران است. بیشتر واردکنندگانی که مجاز به واردات خودرو بوده و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان نمایندگان رسمی کمپانی‌های خارجی به شمار می‌روند، نمایندگان اصلی بوده و واسطه نیستند، درعین‌حال، این وزارتخانه، نامه‌ای به آن دسته از نمایندگی‌های خودروسازان خارجی که باواسطه اقدام به اخذ نمایندگی از کمپانی مادر کرده‌اند ارسال کرده و از آن‌ها خواسته که ظرف مدت ۶ ماه، با شرکت‌های اصلی خودروساز خارجی وارد مذاکره شده و نمایندگی خود را به‌صورت رسمی از کارخانه‌های خودرو در سایر کشورهای دنیا، اخذ کنند. بعد از اتمام این مهلت زمانی، چنانچه نمایندگی از کمپانی مادر اخذ نشود، اجازه واردات داده نخواهد شد، همچنین، متقاضیان جدیدی که برای دریافت مجوزهای واردات خودرو به وزارت صنعت، مراجعه می‌کنند نیز نباید نمایندگان باواسطه کمپانی‌های خارجی باشند، یعنی این افراد باید حتماً به‌صورت مستقیم از شرکت‌های خودروساز خارجی نمایندگی کسب کرده و در سایت رسمی آن شرکت‌ها به‌عنوان نماینده رسمی به ثبت رسیده باشند.

رضا رضایی مدیرعامل آذین خودرو با اشاره به اینکه کمپانی‌های خودروسازی خارجی، ایران را یک بازار بکر برای محصولات خود می‌دانند، اظهار داشت: به اعتقاد من حضور پررنگ شرکت‌های خارجی در کشور زمان‌بر است و نمی‌توان به این زودی شاهد حضور شرکت‌ها در ایران بود. وی بابیان اینکه در حال حاضر هنوز همکاری شرکت‌های خارجی در ایران آن‌هم در حوزه خودروسازان اجرایی نشده است، گفت: فقط شرکت پژو در طول چند سال اخیر مذاکرات خود را آغاز و درصدد حضور پررنگ در ایران است و مابقی شرکت‌های خارجی منتظر ثابت شدن وضعیت اقتصادی کشور هستند. در حال حاضر که این شرکت مشغول همکاری با شرکای خارجی است آن‌ها هرروز خواسته‌های خود را بیشتر کرده و شروط جدیدی را بیان می‌کنند که این امر نشان می‌دهد شرکت‌های خارجی به این راحتی حاضر به حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران نیستند.

در هفته پیش رو، تفاهم‌نامه احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با شرکت مپنا به امضا خواهد رسید. این تفاهم‌نامه بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت مپنا خواهد بود و قرار است دو طرف بر روی مباحث موردنظر در احداث این میزان نیروگاه سیکل ترکیبی در یک بازه زمانی که در زمان امضای تفاهم‌نامه مشخص می‌شود بررسی‌هایی انجام دهند تا در آینده نزدیک در صورت کسب توافق‌های مربوطه بر روی جزئیات همکاری، قراردادهای جداگانه‌ای به‌منظور احداث هر نیروگاه سیکل ترکیبی تا مجموع ظرفیت 5 هزار مگاوات بین شرکت ایرانی مپنا و شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی به امضا برسد.

عبدالحسین بیات عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر این‌که اکثر طرح‌های پتروشیمی معطل دریافت خوراک هستند گفت: یکی از مشکلات عمده نبود هماهنگی بین زنجیره خوراک و محصولات پایین‌دستی است و باید نهادی متصدی ایجاد هماهنگی در زنجیره پتروشیمی شود. این نهاد در ایران وجود ندارد و بنابراین این‌طور می‌شود که خوراک تأمین‌شده معطل طرح پایین‌دستی است و واحد پایین‌دستی معطل تأمین خوراک. این در حالی است که باید با تأمین منابع مالی بالادستی بلافاصله تأمین منابع مالی پایین‌دست در اولویت قرار گیرد. وی درباره‌ این‌که برخی پالایشگاه‌ها یا پتروشیمی‌ها خوراکی را که تأمین می‌کنند به‌جای مصرف صنایع پایین‌دستی، صادر می‌کنند، گفت: خوشبختانه این موضوع در مرحله حل است و بخش خصوصی تا حدی قانع شده که نباید مواد خام تولیدی را صادر کند. بلکه باید در داخل به تولیدات باارزش افزوده بالاتری تبدیل شوند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز بر این موضوع تأکید دارد و جلوگیری از صادرات خوراک پتروشیمی‌ها باید به‌وسیله یک قانون به ثبات رویه تبدیل شود. یکی از پیشنهادات این است که مالیات سنگینی برای صادرات اتیلن ایجاد شود که صادرات آن برای تولید‌کنندگان صرف نکند و اتیلن برای تولید محصول باارزش افزوده بیشتر وارد پتروشیمی‌های داخلی شود. بیات درباره‌ امکان ایجاد قیمت رقابتی برای خرید اتیلن داخلی افزود: در صورتی می‌توان اتیلن را باقیمت رقابتی در داخل کشور خرید که زنجیره باقیمت رقابتی فروخته شود، یعنی واحد‌های تولید‌کننده اتیلن خودشان نیز اتان را به قیمت رقابتی بخرند که در حال حاضر این‌طور نیست. از سوی دیگر قیمت خرید اتیلن قیمت فوب خلیج‌فارس منهای پنج درصد است که با در نظر گرفتن هزینه تبلیغات، مشتری‌ یابی، سردسازی و سایر هزینه‌های مربوط به صادرات درنهایت ارزش صادرات این محصول به فروش داخلی آن نمی‌ارزد و به نفع تولید‌کنندگان است که در داخل این محصولات را به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برای واگذاری پتروشیمی دماوند کمال همکاری را با سازمان خصوصی‌سازی داشته‌ایم . پتروشیمی دماوند قرار است یوتیلیتی و خدمات جانبی فاز 2 پتروشیمی عسلویه که شامل 24 مجتمع پتروشیمی است را تأمین کند . تاکنون عرضه این پتروشیمی ناموفق بوده و خریداری نداشته است . یکی از بزرگ‌ترین عوامل نفروختن پتروشیمی دماوند را سرمایه‌گذاری سنگین در این طرح دانست و افزود: واحدهای مصرف‌کننده تولیدات پتروشیمی دماوند که خواهان خرید سهام این مجتمع مدعی هستند که قیمت سهام مجتمع پتروشیمی دماوند بالاست. وی یکی دیگر از مشکلات طولانی شدن واگذاری طرح پتروشیمی دماوند را نحوه بازپرداخت بخشی از سرمایه‌گذاری که دولت انجام داده است دانست و گفت: هر مشتری که سهام پتروشیمی دماوند را بخرد باید این سرمایه‌گذاری را در یک بازه زمانی با نرخ مؤثر تعیین‌شده به سازمان خصوصی‌سازی برگرداند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با مدیران ارشد هشت بانک بزرگ اروپایی در لندن، پایتخت انگلیس دیدار کرد. وی گفت: «بانک‌ها تا آنجا که احتیاط‌های لازم را به کار می‌بندند و می‌دانند که دارند با چه کسی مبادله می‌کنند با معیارهای (قانونی) نامناسب و غیر مشخص روبرو نخواهند شد شبکه خبری «سی‌ان‌ان» می‌گوید اظهارات جان کری مشخصاً بانک «استاندارد چارترد» را متقاعد نکرده است. این بانک در بیانیه‌ای به این شبکه خبری گفت که هیچ مشتری ایرانی نخواهد پذیرفت و تراکنش‌های مالی مربوط به هیچ فردی در داخل این کشور را انجام نخواهد داد. دویچه‌بانک آلمان ‌هم در بیانیه‌ای مشابه اعلام کرد: «این بانک کماکان به محدود کردن عمومی مبادلات مربوط به ایران ادامه می‌دهد بانک‌های دیگر حاضر در نشست با کری، اعم از «بارکلیز» انگلیس، «سوسیته ژنرال» فرانسه و «استاندر» انگلیس به درخواست سی‌ان‌ان برای مصاحبه پاسخ نداده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: «دولت‌ها، بانک‌ها و سایر شرکت‌های خارجی خواستار توضیح کتبی از وزارت خزانه‌داری آمریکا - یعنی اساساً ضمانتی مبنی بر عدم مواجه‌شدن با تحریم‌های آمریکا - هستند؛ اما واشنگتن تمایلی به انجام این کار ندارد، زیرا نمی‌خواهد این‌طور به نظر برسد که درزمینهٔ جریمه‌های قاطعانه‌اش درباره رفتارهای غیرهسته‌ای، نرمش به خرج می‌دهد استوارت لوی مسئول ارشد امور حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» انگلیس در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است که واشنگتن از یکسو معامله با ایران را تهدیدآمیز می‌خواند از سوی دیگر از بانک‌های اروپایی می‌خواهد که با تهران رابطه برقرار کنند. به گفته وی، آمریکا همچنان بانک‌های این کشور را از مراوده با ایران منع می‌کند، FATF همچنان نسبت به معامله با ایران هشدار می‌دهد و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز همچنان مؤسسات مالی ایرانی ازجمله بانک مرکزی را به پولشویی متهم می‌کند.  لوی نوشته است: «از سوی دیگر، جان کری از بانک‌های غیر آمریکایی می‌خواهد که با ایران تجارت انجام دهند، آن‌هم بدون اینکه ایالات‌متحده حاضر باید از بیانیه‌های پیشین خود در مورد ریسک‌ جرائم مالی (در تجارت با ایران) صرف‌نظر کند وی بابیان اینکه هیچ تضمینی نیست که پس از مراوده با ایران، مؤسسات نظارتی آمریکا علیه بانک‌های مرتبط با ایران وارد عمل نشوند، نوشته است: «وزارت خارجه بر تصمیمات این مقامات نه کنترلی دارد و نه نقش مؤثری در آن ایفا می‌کند نماینده بانک اچ‌اس‌بی‌سی یادآوری کرده است که آمریکا و اروپا همچنان علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بیانیه صادر می‌کنند و باوجود رفع تحریم‌ها، هیچ تضمینی نداده‌اند که بانک‌های رفع تحریم شده ارتباطی با سپاه نداشته باشند. وی این مسئله را «چالشی» برای بانک‌های اروپایی خوانده است.  او در پایان بابیان این ادعا که بانک متبوعش به دنبال استانداردهای عالی بانکداری است و بر همین اساس هم تصمیمات و خط‌مشی خود را تعیین می‌کند، نوشته است: «به همین دلایل، اچ‌اس‌بی‌سی هیچ تصمیمی برای انجام هرگونه تجارت جدید که ایران در آن‌ها دخیل باشد را ندارد. دولت‌ها می‌توانند تحریم‌های خود را بردارند، اما بخش خصوصی همچنان مسئول مدیریت ریسک خود است

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش روز جمعه درباره رفع تحریم‌های بیمه‌ای نفت‌کش‌های ایرانی، افزود: با توجه به حل‌وفصل قطعی مشکل بیمه‌ای، نفت‌کش‌های ایرانی تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی قرارگرفته و می‌توانند در همه بنادر پهلوگیری کنند. بر این اساس، دیگر برای نفت‌کش‌هایی که مالکیت ایرانی دارند و نیز نفت‌کش‌هایی که وارد بنادر ایران می‌شوند، هیچ مشکل بیمه‌ای وجود نخواهد داشت. وی بابیان اینکه ازاین‌پس نفت‌کش‌های ایرانی می‌توانند به مقصد اروپا بارگیری کنند، ادامه داد: در حال طی روند اخذ بیمه و مذاکره با شرکت‌های بیمه‌ای هستیم که با دستیابی به توافق درباره بهترین قیمت و شرایط، قراردادهای بیمه‌ای را امضا خواهیم کرد. موسسه‌های رده‌بندی که گواهینامه‌های بین‌المللی را برای کشتی‌ها صادر می‌کنند نیز برای نفت‌کش‌های ایرانی مجوزهای لازم را صادر کرده‌اند به‌گونه‌ای که تردد نفت‌کش‌ها با گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی انجام می‌شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت شرکت‌های گلنکور و ویتول، بزرگ‌ترین تجار نفتی مستقل جهان، در آستانه انعقاد قراردادهای بلندمدت برای خرید نفت از ایران هستند. وی که در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال سخن می‌گفت افزود: ایران و این دو شرکت سوئیسی در آستانه رسیدن به تفاهماتی جداگانه قرار دارند. قمصری افزود، یکی از مسائل اصلی‌ای که باید حل شود این است که شرکت ملی نفت ایران می‌خواهد مقصد نفتی را که به گلنکور و ویتول می‌فروشد انتخاب کند.  دیکته کردن اینکه تجار نفتی در کجا برای نفت فروخته‌شده بازاریابی کنند، برای شرکت ملی نفت ایران یا شرکت‌های فعال در دیگر کشورها امر غیرمعمولی نیست. امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران نیز در مصاحبه‌ای گفته، گلنکور و ویتول تاکنون عمدتاً فرآورده‌های نفتی از ایران خریداری کرده‌اند.

سهراب‌کومار سفیر هند در ارتباط در ارتباط با نحوه پرداخت بدهی ۶.۵ میلیون دلاری هند به ایران گفت: این بدهی از طریق "هالک ‌بانک ترکیه" و با ارز مرجع یورو پرداخت می‌شود.  قرار است به‌زودی نشست مهمی از سوی خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا در خصوص بازگشایی روابط بانکی با ایران برگزار شود که می‌تواند نقطه عطفی در حل مشکل نقل‌وانتقال پول به ایران باشد. وی همچنین از سفر نخست‌وزیر این کشور در هفته آینده به ایران خبر داد و گفت:‌ این سفر می‌تواند تأثیر به سزایی در افزایش سطح روابط تجاری دو کشور داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و هند به امضاء برسد، زیرا چارچوب آن آماده‌شده و به‌این‌ترتیب سطح تجاری افزایش خواهد یافت. کومار به امضاء قرارداد میان ایران و هند برای تجهیز مرحله اول بندر چابهار از طریق سرمایه‌گذاران هندی اشاره کرد و گفت:‌ مسئولیت عملیاتی کردن استفاده از بندر چابهار برای 10 سال آینده به عهده طرف هندی خواهد بود. ایران دومین منبع گازی دنیاست که ما می‌توانیم در آن سرمایه‌گذاری کنیم و به‌زودی هم وارد بهره‌برداری و اکتشاف از میدان گازی "فرزاد ب" خواهیم شد. همچنین می‌توانیم در حوزه اوره و آمونیاک در چابهار سرمایه‌گذاری کنیم و با توجه به نزدیکی چابهار به هند، این امر مقرون‌به‌صرفه است.

یکی از شرکت بین‌المللی خودروساز کره جنوبی روز جمعه از امضای قراردادی با ایران به‌منظور اجرای طرح‌های مشترک برای تولید خودروهای برقی و قطعات خودرویی خبر داد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های کره جنوبی، طبق قراردادی که طرفین امضا کرده‌اند، شرکت مزبور که از زیرمجموعه شرکت «ال‌جی» محسوب می‌شود، در تولید خودروهای برقی و اجرای طرح‌های زیربنایی ضروری با کشورمان‌ همکاری خواهد داشت. قرار است این شرکت برای تولید این خودروهای برقی با شرکت‌های خودروساز حاضر در ایران ‌همکاری کرده و بخشی از فعالیت آن ایجاد مجموعه‌های تولید باتری و تجهیزات موردنیاز این خودروها عنوان‌شده است. طرفین بر اساس این قرارداد به توافق رسیده‌اند که تا سال 2023 میلادی دستکم 60 هزار دستگاه از این خودروها را تولید کنند. یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی روز جمعه گزارش کرد که بیشتر بندهای این قرارداد که مراحل مقدماتی را می‌گذراند تا پایان سال قطعی می‌شود تا فعالیت‌های مشترک دو کشور هر چه سریع‌تر در این زمینه آغاز گردد. شرکت «ال‌جی» کره جنوبی نیز اعلام کرده است که با دولت ایران برای توسعه طرح‌های مشترک در بازارهای دیگر جهان نیز همکاری خواهد کرد. انتظار می‌رود که این شرکت با همکاری شرکت‌های ایرانی، طرح‌های دیگری را در بخش تولید خودروهای برقی، ساخت ایستگاه‌های تولید باتری و قطعات و تجهیزات این خودروها در خارج از بازار ایران اجرا کند.

به نقل از رویترز، مقامات وزارت توریسم ترکیه اعلام کردند سرمایه‌گذاران ترک حداقل 10 هتل در ایران می‌سازند و دو کشور تعداد پروازهای خود را در جهت تقویت توریسم بین دو کشور افزایش خواهند داد.  یک مقام ترک به رویترز خبر داد بر اساس این پروتکل سرمایه‌گذاران ترک حداقل 10 هتل در شهرهای تهران،‌اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد می‌سازند؛ همچنین تعداد پروازهای دو کشور برای تقویت توریسم افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر دو کشور ایران و ترکیه تجربیات خود را در مورد بخش توریستی به مقصد دیگر کشورها نظیر چین، هند،‌اندونزی و مالزی در اختیار همدیگر قرار می‌دهند.

قرارداد سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری شرکت بلژیکی برای ساخت نیروگاه در ایران باگذشت ۶ ماه از زمان طرح، اکنون روی میز شورای عالی اقتصاد قرارگرفته و قرار است تا پایان بهار امسال، زمان اجرای آن مشخص شود. این سرمایه‌گذاری 6 میلیارد دلاری قرار است از سوی یک شرکت بلژیکی با مشارکت یک شرکت از کشور ترکیه صورت گیرد که به‌موجب آن، 3520 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و 1000 تا 3000 مگاوات نیروگاه بادی در ایران احداث کند. در جلسه سال گذشته شورای عالی اقتصاد، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در ساختگاه‌های میانه، ارس، تبریز و زاهدان جمعاً به ظرفیت 3520 مگاوات که مورد درخواست وزارت نیرو بود، پس از توضیحات وزیر و ارائه گزارشی از جزئیات فنی و میزان سرمایه‌گذاری به تصویب رسید که قرار است این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم این شرکت‌های خارجی در کشور اجرا شود.

در راستای ارتقاء پروازهای تهران به بانکوک و کوالالامپور، سازمان هواپیمایی کشوری ایران مجدداً مجوز انجام 3 پرواز در هفته بین تهران و کوالالامپور و تهران-بانکوک برای شرکت هواپیمایی ایر‌آسیا ‌صادر کرد که از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود. مدیرکل گروه اجرایی‌ ‌ایرآسیا‌ایکس گفت: گام بزرگی در تهران برداشته‌ایم تا پروازهای مستقیمی به کوالالامپور و بانکوک از طریق ایرآسیا از تهران برقرار کنیم. از سال‌های 2010 تا 2012 میلادی ایرآسیا پرواز مستقیم تهران- کوالالامپور داشت که 230 هزار مسافر با ضریب اشغال 83 درصدی صندلی جابه‌جا می‌کرد. دلیل اصلی که سال 2012 میلادی پروازهای خود را به تهران‌ کنسل کردیم تغییرات ناگهانی نرخ ارز بود که ادامه کار را برای ما ازنظر صرفه اقتصادی با مشکل مواجه کرده بود؛ البته تحریم‌‌ها هم موجب بروز تغییراتی در نرخ ارز شد و بدان دلیل که هزینه‌های ایرلاین‌ها، ارزی است، این نوسانات ارزی شرایط کار را برای ما در ایران مشکل کرد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 150.4 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 209.6 میلیارد تومان رسید که سرمایه‌گذاری سایپا با 12.3 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 40 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 33.1 میلیارد تومان و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با 17.3 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 156 واحد، شاخص قیمت 59 واحد و شاخص فرابورس 3 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 76139 واحد و شاخص قیمت به 28692 واحد رسید. ایران‌خودرو با 50 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ صنایع نفت و گاز پارسیان با 25 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز نسبت به روز چهارشنبه بهبود قابل‌ملاحظه‌ای یافت. از میان 31 نماد باز این صنعت، 25 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 9 نماد منفی، 1 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها مثبت بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 16248 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 22899 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 18350 میلیون ریال) بود. سیمان فارس و خوزستان با 2919 هزار سهم به ارزش 4844 میلیون ریال حدود 21 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 3562 هزار سهم به ارزش 4384 میلیون ریال معادل 19% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 6 نماد سیمان اردبیل، دشتستان، قاین، کردستان، مازندران و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. امروز نماد سیمان نی‌ریز مشمول حراج مجدد، سیمان‌ قاین بازگشایی و سیمان خوزستان در پایان معاملات به دلیل تعدیل سود پیش‌بینی‌شده متوقف شدند.برخلاف روز چهارشنبه امروز سه هلدینگ سیمان شرایط مناسب‌تری را داشتند. نمادهای سیمان فارس و خوزستان و سیدکو علاوه بر حجم معاملات مناسب، معاملاتی با حداکثر قیمت مجاز را هم تجربه کردند. حجم معاملات سیمان تهران اما نسبت به روز چهارشنبه کاهش زیادی یافت. ارزش معاملات سه نماد از 580 میلیون تومان در روز چهارشنبه گذشته به حدود 900 میلیون تومان رسید. مجوز افزایش سرمایه 25 درصدی سیمان فارس و خوزستان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران توسط نهاد ناظر در سامانه کدال انتشار یافت.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه تنها در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

 مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24