Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پس از اتمام زمان معاملات آگهی عرضه ٧٣ درصد ذوب‌آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق فرابورس به قیمت هر سهم ۴١١۶ ریال با شرایط ٢٠ درصد نقد و مابقی اقساط ۵ ساله (به فاصله ۶ ماه و نرخ بهره ١۵%) به وکالت از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد منتشر گردید.این عرضه می تواند به لیدر شدن مجدد ذوب در بازار سهام کمک کند...

ذوب و محرک جدید برای لیدری

بورس24 :این روزها شرایط به‌گونه‌ای شده است که کمتر کسی توانایی پیش‌بینی قابل قبولی برای بازار در کوتاه‌مدت را در خود می‌بیند به‌طور مثال در روز گذشته در انتهای بازار صف‌های خرید معدودی در بعضی نمادهای گروه خودرو وجود داشت ولیکن امروز در ابتدای بازار اثری از این صف‌ها باقی نمانده بود و تقریباً همه با تعادل کار خود را آغاز کردند. در نیمه اول زمان معاملات عرضه‌ها شتاب بیشتری داشت و شاید بتوان گفت تا حدودی شرایط در نیمه دوم زمان معاملات نسبتاً بهتر بود. نماد ایران‌خودرو نیمه دوم تشکیل صف خرید ضعیف و البته نه‌چندان پایداری را هم به خود دید.

در گروه شرکت‌های خودرو و قطعه ساز البته شرایط یکسان نبود و بعضی نمادها مثبت و بعضی منفی به کار خود خاتمه دادند. نمادهای ایران‌خودرو، زامیاد، ایران‌خودرو دیزل، سایپادیزل و پارس‌خودرو درنهایت مثبت بسته شدند. امروز اخباری هم در ارتباط با قراردادهای سایپا و ایران‌خودرو با خودروسازان خارجی انعکاس یافت. احمد پورفلاح رئیس اتاق ایران و ایتالیا  گفت: مدتی است مذاکرات دو خودروساز بزرگ ایران و ایتالیا آغازشده که به خاطر حساسیت این مذاکرات، سکوتی خبری ملاحظه می‌شود، اما این مذاکرات به مرحله نهایی رسیده ولی دو طرف فعلاً قصد ندارند جزئیات آن را افشا کنند.  فیات امروز یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان اروپاست که محصولات متنوعی برای سبدهای گوناگون درآمدی دارد و به نظر می‌رسد در بخش ساخت خودروهای خانوادگی ارزان بتواند در ایران موفق عمل کند.

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که مذاکرات سایپا و سیتروئن فرانسه به مرحله عقد قرارداد نزدیک شده گفت: در این مذاکرات حتی میزان سرمایه‌گذاری و مکان انجام فعالیت مشخص‌شده است. وی با اشاره به این‌که آخرین مراحل قراردادی و حقوقی این همکاری انجام‌شده، گفت: بر اساس آخرین مذاکرات، حجم سرمایه‌گذاری مشترک در مرحله نخست 200 میلیون دلار برآورد شده و سایت سایپا کاشان نیز به‌عنوان محل اجرای این همکاری تعیین‌شده است. به گفته صالحی نیا شرکت سیتروئن برای سرمایه‌گذاری در فاز نخست علاوه بر فنّاوری، پول نقد نیز خواهد آورد. در این نوع همکاری‌ها تا زمانی که قراردادی امضا نشده، نمی‌توان با قطعیت در مورد ساختار همکاری‌ها صحبت کرد اما بااین‌حال، قریب‌به‌یقین این تفاهم‌ها تبدیل به قرارداد می‌شود. درنهایت این صنعت باارزش معاملات 77 میلیارد تومانی در پله اول ازنظر ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران ایستاد. صنعت فلزات اساسی نیز امروز پر معامله بودند. در فرابورس نمادهای ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان باعرضه‌های نسبتاً پرحجم مواجه بودند ولیکن عرضه‌ها به شکل نسبتاً مناسبی جذب شدند.

فولاد هرمزگان که درنهایت حتی صف خرید خود را نیز حفظ کرد. پس از اتمام زمان معاملات آگهی عرضه 73 درصد ذوب‌آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق فرابورس به قیمت هر سهم 4116 ریال با شرایط 20 درصد نقد و مابقی اقساط 5 ساله (به فاصله 6 ماه و نرخ بهره 15%) به وکالت از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد منتشر گردید.این عرضه می تواند به لیدر شدن مجدد ذوب در بازار سهام کمک کند.

در بورس اوراق بهادار تهران اما نمادهای بزرگ و مطرح همانند فولاد مبارکه، ملی مس ایران، فولاد خوزستان، مس شهید باهنر و فولاد خراسان منفی بودند نماد فولاد ارفع نیز در فرابورس با صف فروش روبرو بود. درنهایت صنعت فلزات اساسی با حدود 27 میلیارد تومان معامله رتبه دوم را به خود اختصاص داد. پس‌ازاین دو صنعت، رتبه سوم با حدود 16 میلیارد تومان در اختیار صنعت فرآورده‌های نفتی بود. در این گروه پالایش نفت اصفهان با بیش از 9 میلیارد تومان معامله مثبت و سایر نمادها اغلب منفی و با حجم نه‌چندان مناسب معامله شدند. گروه بانک‌ها امروز اغلب منفی ظاهر شدند تنها نماد بانک انصار در دقایق پایانی با حمایت‌های صورت گرفته توانست سقف قیمت مجاز را تجربه کند نماد بانک‌های ملت و سرمایه نیز اندکی مثبت و سایر نمادها یکپارچه منفی بودند. در بازار معاملات بلوک نیز حدود 440 میلیون سهم بانک پاسارگاد به ارزشی در حدود 52 میلیارد تومان بین دو سهامدار حقوقی مورد نقل‌وانتقال قرار گرفت. این روزها موضوع طرح پیشنهادی مجلس نهم در روزهای آخر تحت عنوان قانون بانکداری بدون ربا به چالشی بین دولت و مجلس مبدل شده است. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه طرح بانکداری بدون ربا را با استفاده از اصل 85 قانون اساسی برای تسریع در بررسی آن به کمیسیون اقتصادی محول کردند. ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دراین‌ارتباط گفت: تمایل ما بررسی و تصویب این طرح است اما باید دید که روند بررسی طرح چگونه پیش می‌رود. وی بابیان اینکه پس از گذشت سه دهه از تصویب قانون بانکداری بدون ربا، بازنگری در قانون ضروری است، گفت: در این سال‌ها آن‌قدر دستورالعمل‌ و بخشنامه تصویب‌شده که قانون از ماهیت اصلی خود تهی شد. از طرف دیگر با توجه به گذشت سه دهه قانون نیاز به به‌روز شدن دارد و باید در قانون جدید از تجربه‌های جدید در حوزه بانکداری اسلامی استفاده کرد. در ارتباط با این صنعت و تردید بانک‌های بزرگ اروپایی برای شروع تعاملات با ایران پس از اجرای برجام، همچنان ابهامات باقی است.

درست یک هفته پس از توصیه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی برای ازسرگیری تعاملات بانکی با ایران که در نشست مقامات ارشد بانک‌های اروپایی و بریتانیایی در لندن مطرح شد، حالا خبرها حاکی از آن است که برخی از مقامات ارشد بانک‌های اروپایی در هفته آینده در واشنگتن با مقامات آمریکایی به مذاکره خواهند نشست. به نظر می‌رسد در این نشست دوباره، بخش‌هایی از موانع قانونی تعاملات بانکی با ایران که قرار است تسهیل شوند، از سوی آمریکا در قالب یکسری مقررات اداری ابلاغ و شفاف‌سازی شود. این لابی اروپایی‌ها که باهدف شفاف‌سازی رفع موانع قانونی معاملات بانکی با ایران شکل‌گرفته است، در پی درخواست‌های مکرر مشتریانشان به وجود آمده که آن‌ها را در لاک دفاعی فروبرده است. مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه خبرها درباره مذاکرات جان کری با بانک‌های اروپایی را «درمجموع مثبت» ارزیابی کرد ولی گفت باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد. وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها که نوشته‌اند اروپایی‌ها از ایران تضمین خواسته‌اند، گفت: چنین بحثی درست نیست. من هم در برخی رسانه‌ها این خبر را خواندم. این موضوع ربطی به ایران ندارد. در تعاملات بانکی بین دو طرف چنین تضمین‌هایی بی‌معنی است. دو طرف تلاش می‌کنند باهم تماس بگیرند و کار کنند. اگر این همکاری ازنظر اقتصادی مناسب است ادامه می‌دهند و اگر مناسب نباشد کار نمی‌کنند. در این کارها صرفاً مؤلفه‌های اقتصادی را مدنظر قرار می‌دهند. من‌حیث‌المجموع بازار باارزش معاملات نه‌چندان زیاد و رند منفی روبرو بود و در شرایط رکود و رخوت حاکم بر کلیت معاملات بازار سهام همچنان تک سهم‌ها و شرکت‌های برخوردار از سهام شناوری پایین موردتوجه نوسان‌گیران قرار داشت. شاخص کل که در ابتدا جهش مختصری داشت به‌سرعت تغییر جهت داد و تا پایان بازار به سمت پایین نزول کرد و درنهایت با کاهش 275 واحدی به زیر کانال 76 هزار واحدی نفوذ کرد و در سطح 75863 واحد بسته شد. سه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با 66 واحد، صنعتی و معدنی گل گهر با 46 واحد و فولاد مبارکه با 44 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 46 واحد، ایران‌خودرو با 45 واحد و پالایش نفت اصفهان با 42 واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

در ادامه انتشار نقطه نظرات فعالان بازار در خصوص شرایط رکودی حاکم بر بورس، مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به دنبال روند صعودی بازار سهام از زمستان سال گذشته و به‌تبع آن رشد بالای قیمت سهام در صنعت خودرو و به‌صورت کلی در صنایع دیگر، نیاز به اصلاح زمانی و اصلاح قیمتی احساس می‌شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد بعد از اتمام اصلاح شاهد رشد دوباره در بازار باشیم. وی با تأکید بر اینکه رشد دوباره متغیرهای اصلی بورس مستلزم ایجاد محرک‌های جدید در بازار سرمایه کشور است، خاطرنشان کرد: اخبار خوب در حوزه سیاسی و اقتصادی می‌تواند ازاین‌دست محرک‌ها باشد تا به این طریق امکان ورود مجدد نقدینگی را به بورس فراهم آورد. البته شواهد و قرائن موجود بیانگر آن است که در حال حاضر این امکان وجود ندارد و احتمالاً تا فصل مجامع باید شاهد حرکات نوسانی و خنثی درروند معاملات بازار سهام باشیم. به این معنی که در کوتاه‌مدت می‌توان در انتظار نوسانات مثبت در محدوده حمایت‌های تکنیکالی بود. افضلیان، چشم‌انداز بازار سرمایه را در بلندمدت روشن پیش‌بینی کرد و گفت: بورس در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت با توجه به اخبار موجود می‌تواند مستعد رشد باشد اما نباید این رشد را به‌یک‌باره در بازار جستجو کرد و می‌توان گام‌های پله‌ای و در جهت رشد را برای بازار سرمایه انتظار داشت. در مورد گروه خودرو و لیدر بودن آن باید گفت که به دلیل اخبار مثبت در این حوزه بیشترین نوسانات در این گروه رخ می‌دهد و صرفاً خریدوفروش کوتاه‌مدت در این گروه مناسب تلقی می‌شود. واقعیت آن است که در مجامع شرکت‌ها خودرویی نمی‌توان شاهد اتفاق خاصی بود. حتی تقسیم سود نقدی در این صنعت با اماواگر مواجه است؛ بنابراین اخبار موجود در جلسات مجمع شرکت‌ها می‌تواند برای سهامداران این گروه تعیین‌کننده ادامه رشد و یا نزول این صنعت در بازار سهام باشد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: اوراق رهنی بانک مسکن برای اولین بار در بازار سرمایه به‌صورت بانام و قابل معامله به ارزش کلی ۳ هزار میلیارد ریال و با نرخ سود 18.5 رصد، قابل پرداخت در مواعد ۳ ماهه صادر می‌شود وی ارکان این اوراق را به ترتیب شامل بانی: بانک مسکن، ضامن: بانک مسکن، امین: سازمان حسابرسی، متعهد پذیره‌نویسی: شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن، بازارگردان: شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن، عامل فروش: شرکت کارگزاری بانک مسکن، عامل پرداخت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه دانست و تأکید کرد: ناشر این اوراق هم یکی از نهادهای واسط تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. گفتنی است این اوراق بر مبنای تسهیلات منتخب بانک مسکن که در انطباق با دستورالعمل انتشار اوراق رهنی هستند منتشر می‌شود.

علیرضا امیرپور مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی اظهار داشت: تاکنون قرارداد انتشار صکوک سه منطقه آزاد ارس، ماکو و انزلی منعقدشده و امیدواریم این اوراق در اولین فرصت در بازار سرمایه منتشر شود. قرارداد تأمین مالی مناطق آزاد ارس و ماکو 200 و 150 میلیارد تومان است. مسئولان منطقه آزاد انزلی نیز اوایل اردیبهشت قرارداد انتشار 50 میلیارد تومان صکوک را منعقد کرده‌اند تا این منطقه پیشرو در تأمین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه باشد. سایر مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه‌ اقتصادی نیز تقاضای انتشار صکوک را به مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ارائه کرده‌اند که کارشناسان در حال بررسی مدارک هستند.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

علی‌رغم تصویب کلیات برنامه ششم در مجلس نهم و تصویب جزئیات آن در کمیسیون تلفیق، علیرضا منادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هیئت‌رئیسه تصمیم گرفته است برنامه ششم توسعه در مجلس دهم بررسی شود.  به گفته منادی، چون فرصت کمی تا پایان مجلس نهم باقی‌مانده و بررسی برنامه ششم به زمان بیشتری نیاز دارد، ابن برنامه به مجلس دهم سپرده‌شده است. همچنین گویا قرار است طبق قانون، دولت در فهرستی، لوایحی را که کار بررسی آن در مجلس نهم به پایان نرسیده است به مجلس دهم اعلام کند که لایحه برنامه ششم توسعه نیز یکی از این لوایح خواهد بود. 

اکبر نوروزی نایب‌رئیس صندوق بازنشستگی فولاد گفت: دولت قبل سهام هر چه شرکت ناکارآمد و پر از دردسر را به ازای بدهی خود به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار کرد که نتیجه آن عقب‌ماندگی مطالبات بازنشستگان صنعت فولاد کشور بود. دولت بنا را بر این گذاشته تا صندوق بازنشستگی فولاد تا پایان برنامه ششم توسعه روی پای خود بایستد و بتواند از محل شرکت‌هایی که سهامش را دریافت کرده درآمدزایی داشته باشد. شرکت‌هایی نظیر دخانیات، 20 درصد سهام یکی از خودروسازان و زغال‌سنگ‌های طبس و کرمان ازجمله شرکت‌های ناکارآمدی هستند که دولت سهام آن‌ها را به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار کرده تا 12.5 هزار میلیارد تومان از بدهی 33 هزار میلیارد تومانی خود به صندوق را بپردازد، اما عملاً با این واگذاری‌ها مشکلات و تعهدات بیشتری را برای صندوق به وجود آورده است. برخی گمان می‌کنند که چون 20 درصد سهام یک خودروساز را به ما داده‌اند پس مشکلات مالی صندوق نیز تا حدودی کم شده و قادریم از عهده پرداخت برخی مطالبات برآییم درحالی‌که پیشنهاد ما این است سیاستگذارن محترم لطف کرده و سهام این شرکت را باز پس گیرند و سهام شرکت‌های سودده‌تری را به ما واگذار کنند چراکه سهام خودروسازان برای ما سود عملیاتی نداشته است. به‌عنوان‌مثال سهام دو شرکت زغال‌سنگ طبس و کرمان نیز به صندوق واگذارشده درحالی‌که این دو شرکت چهار هزار نفر نیرو دارد و درآمدهایش با هزینه‌هایش جور درنمی‌آید.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر 90 میلیون تن محصولات معدنی  از طریق جاده جابجا می‌شود که در تلاش هستیم این جابجایی به ناوگان ریلی منتقل شود تا ترانزیت نفت، پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی از طریق راه‌های ریلی صورت بگیرد که ازنظر ایمنی نیز قابل‌اطمینان است. خوشبختانه پس از مدت‌ها قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با گشایش LC در دستور کار قرارگرفته است و امیدواریم در 4 سال آینده این قطار با سرعت 250 کیلومتر در ساعت راه‌اندازی شود. تمام راه‌های خروجی تهران چهار خطه می‌شود و باید بخش عمده‌ای از ورود و خروج روزانه 450 هزار خودرو در تهران را به حمل‌ونقل ریلی منتقل کنیم که علی‌رغم تنگناهای مالی در حال اجرا است همچنین این امر برای شهر‌های اصفهان شیراز، اهواز و تبریز اجرایی خواهد شد.  آخوندی در پایان بحث روش‌های مالی جدید را مطرح کرد و گفت: استفاده از سیستم‌های لیزینگ و همچنین استفاده از بازارهای سرمایه‌ای از مهم‌ترین برنامه‌های ما است که موفق‌ترین روش برای معاملات قراردادهای تجاری استفاده از سیستم‌های مالی جدید است.

 اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور  گفت: منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد ارس در دستور کار ساخت فرودگاه هستند. در جزیره هندورابی هم با تلاش منطقه آزاد کیش فرودگاه جدیدی احداث شد که آماده افتتاح است و بندری هم در این جزیره در حال ساخت است که پس از اتمام بهره‌برداری خواهد شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در تشریح کندی ساخت بندر در جزیره هندورابی گفت: به علت اینکه اطراف جزیره هندورابی از ۸۰  تا ۲۰۰۰ متر منطقه مرجانی است باید برای حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست این مرجان‌ها برداشته شوند و در جای دیگری کاشته شوند. این عملیات انتقال مرجان‌ها عملیاتی حساس و گران‌قیمت است که نمی‌توان با سرعت انجام داد. گسترش و تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری‌های پیشرفته و تأمین نیازهای مالی از خارج از کشور دستورات جدیدی است که مناطق آزاد مأموریت دارند در کلیه فعالیت‌های خود بر اساس این چهار مأموریت اقدام کنند. بانک‌های فراساحلی که در این مناطق آغاز به کار خواهند کرد از ابزارهای تأمین مالی هستند. ۱۸ تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی برای تأسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد به بانک مرکزی ارائه‌شده است که متقاضیان آن‌ها تماماً ایرانی هستند و بانک مرکزی با تعدادی از آن‌ها موافقت کرده است. سرمایه راه‌اندازی این بانک‌ها از سوی سرمایه‌گذار ایرانی تأمین‌شده و آن‌ها تکاپوی لازم برای تأمین سرمایه مدنظر بانک مرکزی رادارند، البته هیچ‌گونه محدودیتی برای ایجاد شعب بانک‌های خارجی یا تأسیس بانک خارجی و خرید سهام از سوی سرمایه‌گذاران غیر ایرانی وجود ندارد. دولت هیچ‌گونه سهم و یا دخل و تصرفی در آف شور بانک‌ها نخواهد داشت و ۱۰۰ درصد سهام مربوط به سهامداران خصوصی است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: داده‌های آماری از رصد معاملات مسکن نشان می‌دهد که بخش مسکن در حال سپری کردن وضعیت خروج غیرتورمی از رکود است به‌طوری‌که میزان معاملات مسکن در فروردین‌ماه امسال در شهر تهران 19 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می‌دهد. وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد معاملات در تهران مربوط به منطقه پنج و کمترین معاملات مربوط به منطقه 22 است تأکید کرد: اقدامات دولت برای خروج مسکن از رکود همانا افزایش سرمایه‌گذاری و فراهم شدن ابزارهای لازم توسط نظام بانکی است. یکی از این ابزارها افزایش سقف وام خرید مسکن به بالاترین میزان خود در تاریخ کشور است که ورود وام 80 میلیونی خرید مسکن از خردادماه امسال می‌تواند مسکن را به‌تدریج از رکود خارج کند. یکی دیگر از این ابزارها اعطاء وام ساخت مسکن تا سقف 150 میلیون تومان برای هر واحد مسکونی است که می‌تواند نقش بسزایی در ساخت‌وساز ایفا کند.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محمدرضا دیانی رئیس انجمن لوازم‌خانگی کشور با اعلام اینکه ۱۰۰ کارخانه لوازم‌خانگی تعطیل شد گفت:‌ بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی فعال درزمینهٔ لوازم‌خانگی بزرگ و الکترونیک با ظرفیت ناقص مشغول فعالیت هستند. این واحدها با 20 تا 60 درصد ظرفیتشان در حال تولید هستند. 65 درصد مجموع بازار لوازم‌خانگی کشور در اختیار شرکت‌های خارجی و 55 درصد آن در انحصار دو شرکت کره‌ای است.

 حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: در زمان حاضر ظرفیتی در مپنا ایجادشده که نه‌فقط برای شرکت‌های داخلی توربین و قطعات و تجهیزات نیروگاهی تولید می‌کند، بلکه بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز قطعات و تجهیزات موردنیاز خود را به این شرکت سفارش می‌دهند تا در خارج از کشور استفاده شود و این موضوع نشان از بلوغ در صنعت برق و بلوغ در صنعت نیروگاهی کشور است. وی بابیان اینکه دولت توافق‌نامه 5000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی را با مپنا امضا کرده از بخش خصوصی داخلی نیز خواست تا با خرید توربین، قطعات و تجهیزات نیروگاهی خود از شرکت مپنا، مقدمات 5 هزار مگاوات دوم را فراهم کنند و مپنا را یاری کنند تا انتقال فنّاوری توربین‌های کلاس f به کشور صورت گیرد. وی بابیان این مطلب که در 10 سال آینده تا پایان برنامه هفتم توسعه حداقل نیاز به 47 تا 50 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی داریم، افزود: بخشی از نیروگاه‌های قدیمی با عمر بالا و راندمان کم، باید بازنشسته شوند و نیروگاه‌های جدید بایستی بیش از 50 هزار مگاوات احداث شوند تا به‌جز جایگزینی برای نیروگاه‌های فرسوده، نیاز 50 هزار مگاواتی کشور را نیز پاسخگو باشد.

عبدالمجید شریفی مدیرعامل شرکت ملی فولاد گفت: در فضای پسابرجام در حال ایجاد فضایی برای تولید فولاد در مقیاس‌های اقتصادی هستیم که این امر سواحل جنوبی کشور شکل خواهد گرفت. او بابیان اینکه در حال حاضر مقیاس اقتصادی تولید فولاد در چین 8 تا 10 میلیون تن و در اروپا سه تا 5 میلیون تن است گفت: از شرکت‌های داخلی و خارجی متقاضی سرمایه‌گذاری، خواسته‌ایم که با تجمیع توانمندی‌های خود به احداث واحدهای بزرگ فولادی اقدام کنند. شریفی با اشاره به امکانات انرژی، دسترسی به آب‌های آزاد، اسکله اختصاصی در جنوب کشور و ... گفت: طرح مشابهی نیز برای ایجاد شرکت‌هایی هستیم که صادرات را در مقیاس‌های بزرگ انجام دهند.

رئیس اتاق تعاون از شرکت فولاد مبارکه اصفهان با عناوین ایجاد انحصار مطلق، قیمت‌گذاری تبعیض‌آمیز، تبعیض در شرایط معامله و اظهارات گمراه‌کننده به آقای شیوا رئیس شورای رقابت شکایت کرده است. امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل کشور  دراین‌ارتباط گفت: فولاد مبارکه بیش از 50 درصد فولاد کشور و بیش از 85 درصد ورق‌های سخت فولادی کشور را تولید می‌کند که روش قیمت‌گذاری‌اش در بورس کالا به‌صورت قیمت‌سازی و دستی انجام می‌شود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

دکتر لیپتون معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول‌ در رأس هیئتی از کارشناسان و متخصصان این نهاد به‌منظور ملاقات با مقامات بلندپایه کشور و تبادل‌نظر در خصوص مسائل اقتصادی، وارد تهران شد. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، لیپتون در خلال اقامت خود در ایران علاوه بر مسئولین با برخی کارشناسان امور اقتصادی، بانکداران و صاحبان کسب‌وکار بخش خصوصی نیز ملاقات خواهد داشت.  سفر سه‌روزه هیئت اعزامی صندوق بین‌المللی پول به ایران، فرصت مناسبی برای شناساندن فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصاد کشور برای پیوند مجدد با اقتصاد جهانی و اعتمادسازی برای تجارت بین‌المللی خواهد بود.

سفیر عمان در تهران در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه روابط عمان با ایران با غرب و شرق و عرب و غیر عرب متفاوت است، اظهار داشت: برای نخستین بار در نظر داریم یکی از بنادر خود را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهیم ضمن اینکه به‌زودی از پکیج ویزایی برای ایرانی‌ها پرده‌برداری خواهیم کرد. عمان از روز اجرای طرح به ایرانی‌ها ویزای حداقل یک‌ساله می‌دهد و اگر سرمایه‌گذاران ایرانی پس از یک سال بازهم تمایل به حضور در عمان داشته باشند به‌صورت خودکار، ویزای آنان تبدیل به اقامت خواهد شد و این امتیازی است که عمان تنها و تنها برای ایرانی‌ها قائل شده است. با توجه به درخواست دولت ایران، فضایی به‌اندازه 3 هزار تن برای ایرانی‌ها در بندر صحم عمان در نظر گرفته‌ایم که ایرانی‌ها می‌توانند با استفاده از آن، این بندر را به یک بندر تجاری تبدیل کنند. وزرای بازرگانی، حمل‌ونقل و مسئولان عالی پلیس عمان از این بندر بازدید کرده‌اند تا به‌زودی زیرساخت‌های موردنیاز ایرانی‌ها برای ورود کالا را تأمین کنند تا ایرانی‌ها بتوانند با سهولت از این بندر استفاده تجاری کنند.

 به نقل از پایگاه خبری گالف نیوز، دوحه بانک، چهارمین بانک بزرگ قطر ازنظر میزان دارایی اعلام کرد درعین‌حالی که انتظار دارد میزان فعالیت‌هایش در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال 2016 تقویت شود، همچنان به دنبال توسعه بازارهای جدیدی است که احتمالاً ممکن است شامل ایران نیز باشد. آر سیتارامان، مدیر ارشد دوحه بانک دراین‌باره گفت: «ما به دنبال گزینه‌هایی برای بازارهای جدید هستیم. اکنون فرصتی در برخی نقاط وجود دارد. ما شاهد لغو تحریم‌های ایران بوده‌ایم، بنابراین اگر رگولاتورها و سهامداران موافقت کنند، ما به دنبال حضور در این بازار خواهیم بود. البته این موضوع هنوز به اماواگرهای زیادی بستگی دارد«تصویر بزرگ‌تر درک این مسئله است که تحریم‌ها برداشته‌شده، اما (بازار ایران) باید به‌طور کامل عملیاتی شود. هنوز این روند در حال انجام است. عناصری درزمینهٔ تطبیق با مقررات لازم است، اما زمانی که این اتفاق بیافتد ما آماده (ورود به بازار ایران) خواهیم بود

امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌های نفتی شرکت‌های بین‌المللی به ایران گفت: شرکت شل بدهی خود را پرداخت کرده و روند اجرایی پرداخت بدهی سایر شرکت‌ها نیز در جریان است. به علت مشکلاتی که یونانی‌ها داشته‌اند، سازوکار خاصی برای پرداخت بدهی آن‌ها در نظر گرفته‌شده و قرار است در چند مرحله این بدهی تسویه شود. چند شرکت ایتالیایی نیز که به ایران بدهکار بودند، آماده پرداخت بدهی‌های خود هستند. شرکت شل پرداخت بدهی خود به ایران را آغاز کرد و توانست بدهی حدود 2 میلیارد یورویی خود را تسویه کند. شرکت اینوک امارات متحده عربی نیز حدود 5.3 میلیارد یورو بابت دریافت میعانات گازی به ایران بدهکار بود، با رفع تحریم‌ها، تسویه بدهی خود را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت نوونوردیسک پارس در ارتباط با تأسیس کارخانه تولید انسولین مدرن گفت: تا چهار سال آینده و با بهره‌برداری از این واحد تولیدی، ضمن تأمین نیاز دارویی بیماران ایرانی، امکان تأمین داروهای موردنیاز بیماران در کشورهای غرب آسیا نیز به‌وسیله این واحد تولیدی فراهم می‌شود. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورویی این شرکت اروپایی برای احداث این کارخانه در ایران، گفت: این شرکت هم‌اکنون ۱۳۰ کارمند برای دفتر تهران خود استخدام کرده و در مرحله نخست بهره‌برداری از این واحد تولیدی نیز ۱۶۰ متخصص ایرانی دیگر به‌طور مستقیم و درمجموع ۶۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد می‌کند. با بهره‌برداری از این واحد تولیدی سالانه از خروج یکصد میلیون یورو ارز از ایران جلوگیری و نیاز میلیون‌ها ایرانی به انسولین مدرن در داخل کشور تأمین خواهد شد. ایران پنجمین کشوری خواهد بود که به دانش فنی ساخت این نوع انسولین دست می‌یابد و با توجه به اینکه این محصول با آخرین دانش و تحت نظارت متخصصان اروپایی در ایران تولید خواهد شد، امکان صادرات آن به‌راحتی به کشورهای نیازمند این محصول وجود دارد. شرکت نووو نوردیسک پارس، از سال ۱۳۸۵ دفتر رسمی خود را در ایران تأسیس کرده و تنها شرکت دارویی بین‌المللی است که در حدود ۱۰ سال دفتر رسمی و مستقل خود در ایران را حفظ کرده و حتی تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی نیز ایران را ترک نکرده است.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 318.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 209 میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی بانک پاسارگاد با 52.2 میلیارد تومان بیشترین حجم در بورس و ذوب‌آهن اصفهان با 47.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 76.8 میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با 26.7 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 275 واحد و شاخص قیمت 104 واحد کاهش و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 75863 واحد و شاخص قیمت به 28584 واحد رسید. مخابرات ایران با 47 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی چادرملو با 66 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز مجدداً فضای حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان به منفی گرایید. از میان 30 نماد باز این صنعت، 23 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 5 نماد مثبت، 4 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 9233 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 13995 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 22899 میلیون ریال) بود. سیمان دورود با 3288 هزار سهم به ارزش 3828 میلیون ریال حدود 27 درصد ارزش معاملات و سیمان کارون با 959 هزار سهم به ارزش 2715 میلیون ریال معادل 19% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 7 نماد سیمان اردبیل، اصفهان، فارس، قاین، هرمزگان، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. امروز نماد سیمان قاین مشمول حراج مجدد، سیمان‌ خزر بازگشایی و سیمان فارس نو در پایان معاملات به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شدند.

شرایط معاملاتی نمادهای سه هلدینگ سیمان امروز منفی بود. ارزش معاملات سه نماد از 900 میلیون تومان در روز گذشته با افت قابل‌ملاحظه به حدود 300 میلیون تومان رسید. تقریباً هر سه نماد شرایط مشابهی را داشتند و عموماً به شکل متعادل و اغلب منفی مورد معامله قرار گرفتند.

 تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید و در نماد سیمان فارس نو ۱ شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و متقابلاً در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان فارس نو سیمان فارس و خوزستان فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • ali mohamadi
    ali mohamadi

    سلام تحلیل بنیادی ذوب را قرار بدید ممنون

    8 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24