Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز دوشنبه به دلیل تقویت دلار آمریکا و همچنین پدیدار شدن فزونی عرضه نفت توسط کشورهای تولیدکننده با روند نزولی آغاز به کارکرد...

میدان داری دوباره خودرویی ها در بورس

بورس24 :بعد از روز تعطیل نیمه شعبان، بازار سرمایه در روز جاری شاهد معاملات مناسب‌تری نسبت به‌روز شنبه بود. حجم و ارزش معاملات نیز مناسب‌تر ارزیابی می‌شد. شاخص کل با رشد ملایمی در دامنه مثبت کار خود را آغاز کرد و به همین منوال تا حوالی ساعت 10:45 که با رشد 260 واحدی به نقطه اوج خود در سطح 76708 واحد رسید، تغییر روند داد و به سمت پایین میل کرد و درنهایت با رشد 166 واحدی به کار خود در محدوده 76614 واحد خاتمه داد. محرک بازار در روز جاری اساساً صنعت خودروسازی بود ولیکن در ادامه با حرکت صنایع بانکی و بعضی نمادهای حمل‌ونقلی شرایط مجموعاً بهتر شد.

شایعات پیرامون تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان بورس به‌منظور تمدید معافیت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی تقویت شد و حتی موجبات تشکیل صف خرید برای تعدادی از نمادهای خودرویی من‌جمله ایران‌خودرو را فراهم آورد. به دنبال انتشار اخباری مبنی بر رایزنی وزیر صنایع در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تمدید معافیت مالیاتی در این راستا، بیوک علی مرادلو مشاور وزیر صنایع در امور خودرو گفت: بله این نامه تهیه‌شده و تلاش وزارت صنایع دراین‌باره ادامه دارد. وزیر صنایع در این نامه درخواست کرده که این مهلت تا پایان امسال تمدید شود و بسیار امید است نتایج مثبتی را کسب کنیم در این رایزنی‌ها. به گفته وی، خودروسازها از مهم‌ترین صنایعی هستند که تلاش بسیاری کرده‌اند تا بتوانند از محل تجدید ارزیابی سرمایه خود را افزایش دهند زیرا پس از افزایش نرخ تورم و ارز این صنایع شامل ماده 141 قانون شدند آن چنانکه افزایش سرمایه تنها راه‌حل برای اصلاح ساختار مالی آن‌ها محسوب می‌شد.

او اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر این موافقت‌نامه از سوی هیئت دولت صادر شود. البته به نظر می‌رسد تمدید معافیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تنها از دو مجرای تصویب قانون جدید و یا اصلاح استاندارد حسابداری امکان‌پذیر باشد. تدوین قانون جدید در اختیار دولت نیست ولیکن با توجه به اینکه سازمان حسابرسی به‌عنوان مرجع تدوین استانداردها در ایران به شمار می‌رود و به‌نوعی زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است شاید اصلاح استاندارد سهل‌تر به نظر برسد.نماد سایپا علیرغم فضای مثبت شکل‌گرفته برای نمادهای خودرویی امروز هم باز نشد.

علی بیگ زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس درباره آخرین وضعیت بازگشایی نماد سایپا، اظهار داشت: بعد از ارائه اطلاعات جدید این شرکت و تعدیل 126 درصدی سود سال جاری، پنج‌شنبه گذشته نامه‌ای به مدیرعامل سایپا ارسال شد تا به سؤالاتی پاسخ داده شود. این سؤالات مربوط به مباحث مربوط به کاهش هزینه‌های مالی، افزایش تولید گروه پراید و کاهش هزینه‌های جذب نشده و اعلام دلایل است. انتظار می‌رود مدیران شرکت طی یکی دو روز آینده اقدام به ارائه توضیحات و انتشار در کدال کنند. در این صورت نماد سایپا در اولین فرصت بازخواهد شد. در گروه خودرویی نمادهای مطرحی همچون پارس‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری رنا، گروه بهمن و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو تشکیل صف‌های خرید را هم تجربه کردند. نماد پرحاشیه سایپا آذین نیز که مدت‌ها با صف فروش درگیر بود امروز با بیش از 215 میلیون سهم و ارزش معاملات 24 میلیارد تومانی به تعادل رسید. من‌حیث‌المجموع صنعت خودرو و قطعه‌سازی باارزش معاملات 87 میلیارد تومانی (که حائز رتبه اول در بورس اوراق بهادار تهران هم شدند) روز خوبی به پایان رساندند. پس‌ازاین صنعت، گروه سرمایه‌گذاری‌ها با 18.8 میلیارد تومان رتبه دوم را از آن خود کردند که همانند بسیاری از روزهای اخیر در این گروه سرمایه‌گذاری سایپا با 15.5 میلیارد تومان تأثیرگذار بود معاملات این نماد به دلیل اخبار مربوط به معامله بلوکی سرمایه‌گذاری رنا توسط شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری سایپا پرحجم و اغلب با صف خرید همراه بود. محصولات فلزی با 13.7 میلیارد تومان در پله سوم ایستاد. نماد صنایع آذرآب با 10.3 میلیارد تومان معامله و رشد حدود 1.5 درصدی در این گروه یکه‌تازی می‌کرد اما ماشین‌سازی اراک دیگر پیمانکار بزرگ این گروه با 3.3 میلیارد تومان معامله با کاهش حدود 1 درصدی قیمت روبرو شد. امروز بانک‌ها پس از مدت‌ها کمی از حاشیه به متن کشیده شدند و ارزش معاملات آن‌ها در بورس اوراق بهادار تهران به حدود 13.1 میلیارد تومان بالغ شد. بسیاری از نمادهای بزرگ این صنعت در دامنه مثبت مورد معامله قرارگرفته و تأثیرات مناسبی بر رشد شاخص کل داشتند نمادهایی همچون بانک پارسیان، دی و سرمایه تشکیل صف خرید را هم تجربه کردند. صحبت‌های معاونین وزیر امور خارجه در خصوص بهبود ایجادشده در تعاملات بانکی در این زمینه مؤثر بود. معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه از واریز سومین قسط بدهی‌های هند به ایران تا روز دوشنبه (۳ خرداد) خبر داد. ابراهیم رحیم‌پور افزود: رقم قسط سوم 500 میلیون دلار است. اصل پرداخت قسط سوم به مبلغ 500 میلیون دلار تصمیم‌گیری شده و احتمالاً سوم خرداد پرداخت خواهد شد. بقیه بدهی هند به ایران تا پایان سال میلادی 2016 پرداخت خواهد شد. درمجموع 6.5 میلیارد دلار از هند طلب داریم که حدود 750 میلیون دلار آن را اخیراً در 2 قسط پرداخت کرده‌اند. به گفته وی مشخصاً «هالک‌بانک» ترکیه، بانک طرف قرارداد برای دریافت بدهی ما از هند به‌صورت یورویی است؛ بنابراین تا این لحظه وصول یک میلیارد و 250 ‌میلیون دلار از طلب 6.5 میلیارد دلاری ایران از هند قطعی شده است. بعیدی نژاد معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: انتقال مبلغ معادل هفتصد و پنجاه میلیون دلار به یورو از قسط اول از پرداخت بدهی شرکت‌های هندی به‌حساب بانک مرکزی ایران در ترکیه، نشان داد که محدودیت‌های انتقال بانکی مبالغ بالا و هم‌چنین تبدیل آن مبالغ از ارزهایی مانند روپیه به یورو از میان برداشته‌شده است.

در خصوص شایعات مربوط به کاهش نرخ سود سپرده‌ها، کورش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی در ارتباط با زمان تشکیل جلسه کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، اظهار داشت: تا قبل از آغاز ماه رمضان این جلسه برگزار خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا دستور کار این جلسه بانک‌ها، تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود است، گفت: دستور کار جلسه بعدی بانک‌ها، بررسی موضوعات صنفی شبکه بانکی است. وی در واکنش به این سؤال که همتی مدیرعامل سابق بانک ملی دستور کار جلسه بانکی‌ها را تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود اعلام کرد، پاسخ داد: این موضوع را باید از خود ایشان بپرسید در سایر صنایع و گروه‌ها اتفاقات شایان‌ذکری رخ نداد البته عموماً متأثر از بهبود نسبی ایجادشده به دلیل عوامل پیش‌گفته شرایط مناسب‌تری را تجربه کردند.

در ادامه انتشار نقطه نظرات کارشناسان بازار سرمایه، علیرضا مستقل مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری تدبیرگران فردا، حرکت پیش روی بازار سرمایه را رو به بالا با شیب ملایم و روند آرام توصیف کرد و گفت: در نگاه بلندمدت وضعیت بازار صعودی آرام و ادامه‌دار خواهد داشت. با توجه به رشد پرسرعت بازار در ماه‌های پایانی پارسال و روزهای ابتدایی امسال به نظر می‌رسد رشد دوباره بازار سهام، نیازمند سرمایه‌های جدید است. این کارشناس بازار سرمایه روند کنونی بازار را در کوتاه‌مدت «ادامه‌دار» پیش‌بینی کرد و افزود: بازار منتظر نقدینگی‌های جدید برای حرکتی تازه است. در این میان، علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه کشور اتفاق مثبتی است. مستقل به بازدیدهای مداوم سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سهام ایران اشاره کرد و گفت: به‌یقین این بازدیدهای مداوم درنهایت برای بخشی از این سرمایه‌گذاران به تزریق نقدینگی به بورس منجر می‌شود. این گروه‌ها در حال بررسی بورس ایران هستند اما هنوز نمی‌توان زمان دقیق و مشخصی برای ورود به بازار سرمایه پیش‌بینی کرد. با توجه به چشم‌انداز اقتصاد جهانی، توقف رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور و امضای توافق برجام و مطرح‌شدن ایران در محافل بین‌المللی به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خارجی انگیزه بالایی برای ورود به بازار سرمایه ایران داشته باشند. سرمایه‌گذاران خارجی بازار سهام ایران را به‌طورجدی زیر نظر دارند و بعید نیست امسال شاهد ورود قابل‌توجه و پررنگ این گروه به بازار سهام باشیم.

حسب اطلاعیه منتشره توسط شرکت فرابورس ایران، میزان 10 درصد (ده درصد) سهام شرکت بیمه رازی (سهامی عام) در نماد معاملاتی ورازی4 باقیمت پایه کل 220,000,000,000 ریال، روز سه‌شنبه مورخ 95.3.4 از طریق بازار پایه فرابورس ایران، توسط کارگزاری سهام گستران شرق مورد عرضه قرار می‌گیرد فروشنده این سهام شرکت پیشگامان تجارت آرکا (با مسئولیت محدود) با توکیل شرکت تجارت پیشگامان صنعت پرشین به وکالت از آقای رسول برادران نقشینه می‌باشد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز دوشنبه به دلیل تقویت دلار آمریکا و همچنین پدیدار شدن فزونی عرضه نفت توسط کشورهای تولیدکننده با روند نزولی آغاز به کارکرد. قیمت نفت دریای برنت با ۱۸ سنت کاهش به رقم ۴۸ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با۲۶ سنت کاهش در برابر ۴۸ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. البته دلار آمریکا در هفته گذشته بعد از سه هفته روند کاهشی، تقویت شد که این امر باعث می‌شود قیمت کالاهایی که بر پایه دلار هستند برای کشورهایی که از سایر ارزها استفاده می‌کنند، گران‌تر تمام شود. همچنین تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت آمریکا هم برای اولین بار در سال جاری میلادیبدون کاهش درهفته گذشتهبه کار خود ادامه داد. بر همین اساس مازاد تولید روزانهجهانی نفت همچنان ۱.۵ میلیون بشکه در روز است.

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که با توجه به روند روبه رشد تقاضا، قیمت نفت تا سال 2020 و بعدازآن به روند صعودی خود ادامه دهد. اخیراً، انس‌ الصالح، وزیر نفت و دارایی کویت اعلام کرد، اعتقاد دارد که قیمت نفت در سال 2016 در محدوده 50 دلار به ازای هر بشکه خواهد بود؛ اما بر اساس پیش‌بینی EIA، در سال 2016، قیمت نفت برنت به‌طور متوسط بشکه‌ای 37 دلار خواهد بود. این در حالی است که میزان مصرف جهانی نفت در سال جاری 95.24 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود و در سال 2017 به 96.78 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در همین زمان، آژانس انتظار دارد عرضه جهانی نفت در سال 2016، به 96.23 میلیون بشکه در روز و در سال 2017 به 96.99 میلیون بشکه در روز برسد. آژانس اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده که رشد تولید نفت آمریکا تا سال 2040 به 11.3 میلیون بشکه برسد. این رشد نشان‌دهنده نرخ بهبود بالاتر از طریق تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و قیمت‌های بالاتر خواهد بود. گزارش سالانه آژانس نشان می‌دهد که قیمت‌های پایین نفت تولید روزانه نفت خام آمریکا را زیر 9.5 میلیون بشکه باقی نگاه خواهد داشت. آژانس پیش‌بینی کرد تولید نفت آمریکا در سال 2016 به‌طور متوسط 8.6 میلیون بشکه در روز و در سال 2017 معادل 8.2 میلیون بشکه در روز خواهد بود. تولید متوسط روزانه نفت آمریکا در سال 2015 معادل 9.4 میلیون بشکه و مطابق با برآورد آژانس بوده است. باور عمومی این است که در حال حاضر عرضه، قیمت‌ها را در بازار نفت جهانی تعیین می‌کند. دلیل قیمت‌های پایین نفت عرضه مازاد در بازارها بعد انقلاب نفت شیل در ایالات‌متحده بوده است. در هفته‌های اخیر به دلیل کاهش تولید در کانادا و نیجریه، قیمت نفت با رشد اندکی مواجه شده است. عوامل مالی نظیر تقویت دلار، رشد اقتصادی چین و... نیز روی قیمت جهانی نفت تأثیرگذار بوده‌اند.

به نقل از رویترز، با توجه به انتظار برای افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه ژوئن، قیمت طلا در روز دوشنبه به کمترین قیمت 3 هفته گذشته نزول کرد. قیمت طلا از زمان انتشار نتایج نشست آوریل فدرال رزرو در هفته گذشته که نشان داد مقامات بانک مرکزی آمریکا معتقدند که اقتصاد این کشور آماده یک افزایش نرخ بهره دیگر است، کاهش یافت. افزایش نرخ بهره، هزینه نگهداری طلا به‌عنوان یک دارایی بدون بهره را افزایش می‌دهد. تحلیلگر بانک ای‌بی‌ان گفت: «نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا تندتر از انتظار بود و منجر به برخی تغییرات در احساس حاکم بر بازار شد که اکنون احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن یا جولای افزایش‌یافته است.» هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 2.16 دلار کاهش یافت و 1249.82 دلار فروخته شد. کاهش‌های قیمت طلا با کاهش ارزش دلار در برابر ین به دنبال انتشار آمار قوی از اقتصاد ژاپن محدود شد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

در پی برگزاری جلسه معارفه سرمایه‌گذاری مسکن الوند در روز جاری زمان قطعی دومین عرضه اولیه مشخص شد. به‌این‌ترتیب سه‌شنبه جاری 4 خرداد 10 درصد از سهام "ثالوند" معادل 30 میلیون سهم به‌عنوان دومین شرکت جدید سال (بعد از کاغذ پارس) عرضه می‌شود. در این عرضه 18 میلیون سهم برای کارگزاران و به‌منظور کشف قیمت و 12 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین تخصیص‌یافته که بعد از کشف قیمت و تعیین سهمیه هر کد معاملاتی، بعد از اتمام زمان معاملات قابل‌خرید خواهد بود. همچنین سهمیه هر کارگزار با همه شعب 100 هزار سهم و سهمیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری 73 هزار سهم تعیین‌شده است. این شرکت از 7 فروردین سال جاری به‌عنوان پنجاه و پنجمین شرکت در بازار اول معاملات فرابورس و در گروه املاک و مستغلات درج نماد شده و سرمایه اسمی آن در تیر سال گذشته از 5 به 30 میلیارد تومان رسیده و دی‌ماه سال گذشته از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل‌شده است. سرمایه‌گذاری مسکن الوند در برابر پیش‌بینی سود 539 ریالی هر سهم سال مالی جاری، در عملکرد میان‌دوره‌ای 6 ماهه منتهی به اسفند 94 قادر به تحقق 5 درصد یعنی 27 ریال از سود شده است.

امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در مورد برخی الزامات برای حضور شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان در بازار فرابورس توضیح داد: صورت مالی حسابرسی شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان یکی از الزامات حضور این شرکت‌ها در بازار فرابورس است و حسابرسی آن‌ها باید توسط معتمد سازمان بورس انجام شود. برای ورود شرکت‌ها به فرابورس، باید یک بازرس مستقل تحت نظارت سازمان بورس، حساب‌های شرکت را ارزیابی کند و به هیئت‌مدیره سهامداران و مجمع گزارش دهد. وی با اشاره به اینکه شرایط گذشته از قبیل داشتن سه سال سابقه و سه سال سودآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری نیست، گفت: برای حضور شرکت‌های کوچک،‌ متوسط و دانش‌بنیان در بازار فرابورس مقررات تسهیل‌کننده‌ای درنظرگرفته شده است. حتی اگر شرکت‌ها زیان‌آور هم باشند، می‌توانند در بازار فرابورس شرکت کنند و این امر مانع حضور آن‌ها در این بازار نمی‌شود. وی بابیان اینکه شرکت‌ها می‌توانند از همان ابتدای تأسیس وارد فرابورس شوند، افزود: این شرکت‌ها باید چشم‌اندازی مثبت را در قالب گزارش به سازمان بورس ایران ارائه کنند و این گزارش مورد تائید مشاور هیئت‌مدیره قرار گیرد. حضور شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان در فرابورس فرصت خوبی است که سرمایه‌گذاران و حرفه‌ای‌های بازار به این شرکت‌ها ورود پیدا کنند و شرکت‌ها ازنظر مالی و بازدهی تأمین شوند. مقررات حضور این شرکت‌ها در بازار بورس توسط سازمان بورس مصوب شده است و در هفته آینده آیین‌نامه‌های مربوط به آن ابلاغ می‌شود. شرکت‌های متقاضی می‌توانند بر اساس این قانون در آینده در تابلوی ویژه‌ای که تحت عنوان شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان (SME) برای آن‌ها در بازار فرابورس راه‌اندازی می‌شود، شرکت کنند.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور با اشاره به این‌که اقتصاد ایران طی 5 سال آینده یکی از بالاترین نرخ‌های رشد در منطقه خاورمیانه را تجربه خواهد کرد پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به 3.8 درصد برسد. این موسسه رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را 0.4 درصد برآورد کرده است. بر اساس این گزارش باوجود رشد 3.8 درصدی اقتصاد ایران در سال جاری میلادی تولید اسمی ناخالص داخلی ایران 42 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و از 465 میلیارد دلار در سال گذشته به 423 میلیارد دلار طی امسال می‌رسد. بیزینس مانیتور نرخ تورم ایران در سال 2015 را 12 درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال جاری به 10 درصد کاهش یابد. کسری بودجه دولت در سال گذشته معادل 4.5 درصد تولید ناخالص داخلی بوده که انتظار می‌رود این رقم طی امسال به 4.7 درصد افزایش یابد. تراز حساب‌های جاری ایران نیز منفی 0.6 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2015 بوده است و پیش‌بینی‌شده است کسری تراز حساب‌های جاری ایران در سال جاری به 0.8 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

علیرضا مقتدایی مدیرکل آمار اقتصادی بانک مرکزی ضمن تأکید بر اهمیتِ تجدیدنظر در سال‌ پایه آماری و همچنین به هنگام سازی چارچوب‌های آماری، اعلام کرد: عمده فعالیت‌های مطالعاتی لازم برای تغییر سال پایه (۱۰۰=۱۳۹۵)، در سال ۱۳۹۴ انجام‌شده است. در طول هشتاد سال تولید آمار اقتصادی، از سال ۱۳۱۵ تاکنون، این دهمین مرتبه است که ضرایب شاخص‌های اقتصادی بهنگام می‌شود و اهمیت تجدیدنظر و تغییر سال پایه و به هنگام سازی ضرایب بر متخصّصان و اهل‌فن پوشیده نیست.

نرخ رشد اقتصادی سال 94 بدون احتساب بخش نفت معادل 0.9 درصد و با احتساب این بخش یک درصد گزارش‌شده است، اما نرخ رشد بخش صنعت 2.2- درصد است. زیر بخش ساختمان در چهارفصل مذکور نرخ رشد منفی داشته و بیشترین تأثیر را در منفی شدن نرخ رشد تولید ناخالص بخش صنعت داشته. در مقابل نرخ رشد در زیر بخش معدن و استخراج نفت و گاز مثبت بوده و بیشترین تأثیر مثبت را بر نرخ رشد صنعت داشته است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی زیر بخش ساختمان در چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 13.5-، 13.3-، 21.7- و 16.5- درصد بوده است. بدترین نرخ رشد اقتصادی مربوط به فصل پاییز بوده است. نرخ رشد تولید ناخالص زیر بخش صنعت هم چندان مساعد نبوده است. نرخ رشد زیر بخش صنعت در چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 2.4-، 0.5-، 0.1- و 1.6 درصد بوده است. در مقابل نرخ رشد تولید ناخالص زیر بخش معدن به نسبت از دیگر حوزه‌ها بهتر بوده است. نرخ رشد این زیر بخش در چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 2.4، 1.8، 7.3- و 9.9 درصد بوده است. نکته قابل‌توجه جهش یک‌باره نرخ رشد این زیر بخش از منفی 7.3 پاییز 94 به مثبت 9.9 درصد در زمستان سال 94 است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی زیر بخش استخراج نفت و گاز هم در چهارفصل این سال مثبت بوده است. نرخ رشد این زیر بخش در چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 3.6، 3.4، 0.9- و 16.5 درصد بوده است. جهش نرخ رشد زیر بخش استخراج نفت و گاز در زمستان هم قابل‌توجه است که به نظر می‌رسد عمدتاً تحت تأثیر لغو تحریم‌های اقتصادی در دی‌ماه پارسال به ثبت رسیده باشد.

طرح «خرید اعتباری مسکن به کمک تسهیلات لیزینگ» در مراحل پایانی تصویب قرارگرفته و مطابق آن، شرکت‌های لیزینگ درازای «ممنوعیت استفاده از اعتبارات بانکی»مجاز هستند از یکسری منابع پایدار ازجمله نقدینگی شرکت‌های ساختمانی و همچنین اوراق مشارکت، برای تأمین مالی میان‌مدت و بلندمدت خریداران مسکن، استفاده کنند. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ضمن تشریح آثار غیرتورمی وام‌های جدید، هدف از مرزبندی بین بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ را جلوگیری از انجماد منابع بانکی در بازار ملک، عنوان کرد. تجربه گذشته لیزینگ مسکن نشان می‌دهد این طرح به حیاط‌خلوت بانک‌ها و شرکت‌های وابسته، برای فعالیت‌های ساختمانی و ملکی تبدیل‌شده بود. شرکت‌های لیزینگ در واکنش مثبت به «استقلال تسهیلات لیزینگ از منابع بانکی» اعلام کرده‌اند: این طرح مشروط بر آنکه«نرخ سود تسهیلات بر اساس توافق با مشتری و کشش بازار تعیین شود» قابل‌اجرا خواهد بود و می‌تواند نیاز مالی خریداران مسکن را تا سقف 50 درصد قیمت آپارتمان تأمین کند. این شرکت‌ها خواستار استفاده از سایر عقود –علاوه بر فروش اقساطی و اجاره به شرکت تملیک- برای پرداخت تسهیلات لیزینگ هستند

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

منصور معظمی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صبح امروز ضمن بازدید از شرکت ایران‌خودرو به مدیران این مجموعه 60 هزارنفری تلویحاً اعلام کرد که بهره‌وری نیروی کار در این شرکت بالا نیست و رقم تولید 8.3 خودرو به ازای هر کارگر در سال مطلوبیت ندارد. وی درخواست کرد تا از سوی مدیران برنامه صحیحی برای توانمندسازی نیروها و توسعه تولید تهیه و تدوین شود تا به ازای کارکنان موجود در این شرکت بزرگ، تعداد خودرو بیشتری به تولید برسد. معظمی اظهار کرد: ایران‌خودرو سازمانی استراتژیک و تأثیرگذار اقتصادی است که مدیریت و اداره آن حساس و پیچیده است،‌ ازاین‌رو باید از تمام کسانی که در اداره و پیشرفت این مجموعه تلاش می‌کنند تقدیر کرد. وی بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز تأکید کرد و افزود: با توجه به شرایطی که درگذشته بر اقتصاد کشور حاکم بوده، توان رقابتی ما در بازارهای جهانی کاهش‌یافته اما می‌شود با همکاری با شرکای قدرتمند خارجی به این هم‌دست پیدا کرد. برجام یک فرصت گشایش اقتصادی را برای کشور فراهم آورد و در این میان قرارداد ایران‌خودرو با پژو یک فرصت قابل‌توجه برای صنعت خودرو است. باید از این فرصت و فرصت‌های مشابه برای حضور در بازارهای جهانی استفاده کرد.

حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس گفت: صنعت بانکداری در میان‌مدت به‌واسطه مشکلات خود، سود کمتری را برای سهامداران خود محقق خواهد ساخت. رفع مشکلات صنعت بانکداری درگرو افزایش سرعت کنترل بانک مرکزی بر این صنعت است و در این میان تنها موضوع روشن در نظام بانکی را که از امکان توسعه برخوردار است، پایین بودن مجموع اعتبارات اعطایی آن است که می‌تواند توسعه یابد. ایشان با انتقاد از پرداخت نرخ‌های بالا برای سپرده‌های سرمایه‌گذاران از سوی برخی از بانک و مؤسسات مالی و اعتباری، از این اقدام به‌عنوان عاملی نام برد که سبب شده است تا دیگر بانک‌ها نیز مجبور به پرداخت چنین نرخ‌هایی به سپرده‌گذاران خود شوند. وی بابیان اینکه در حال حاضر بهترین بانک‌های ایران توان پرداخت سودهایی با نرخ 20 درصد را ندارند، از ادغام بانک‌ها در جهت تجدید ساختار صنعت بانکی و کاهش نرخ سود بانکی به‌عنوان راه‌حل‌هایی نام برد که صنعت بانکداری کشور ناگزیر به اجرای آن است. عضو شورای عالی بورس در برابر این پرسش که چه زمانی بازار سهام از رخوت و شرایط خنثی خارج خواهد شد؛ گفت: نمی‌توانم روند پیش رو را پیش‌بینی کنم، چون اطلاعات جدیدی از رخدادهای درونی بازار ندارم و در بازار نیستم، اما بااین‌همه همچنان روندهای عمومی را پیگیری می‌کنم. وی درباره ایده اخذ مالیات از معاملات کوتاه‌مدت نگر (نوسان گیری) گفت: چون سفته‌بازی بسیار بالا است و شاید هنوز صلاح بر این باشد که این ایده موردبررسی قرار گیرد، ولی باید وقت مناسب آن را پیدا کرد و به نظر می‌رسد در شرایط خوب بازار اخذ این مالیات از معاملات نوسان گیری کمتر از سه ماه، شاید کمی به بازار سهام کمک کند که به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت حریان پیدا کند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

به نقل ازرویترز، شرکت کشتی‌سازی کراسنیه باریکادی روسیه اعلام کرد که برنده قرارداد ساخت 5 دکل نفتی برای ایران شده است. بنا به گفته یکی از مقامات این شرکت ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار برآورده شده و ایران از این دکل‌ها در خلیج‌فارس استفاده خواهد کرد. این مقام روس تأکید کرد روسیه و ایران برای امضای این قرارداد 2 سال مذاکره کرده و منابع مالی ساخت این دکل‌ها به‌صورت مشترک توسط روسیه و ایران تأمین خواهد شد. ایران به‌زودی 15 درصد از 200 میلیون دلار هزینه ساخت اولین دکل را به‌صورت پیش‌پرداخت تسلیم شرکت روس خواهد کرد.

به نقل از پایگاه خبری دی ان ای ایندیا، شرکت خودروسازی تاتا موتورز هند در حال مذاکره با خودروسازان ایرانی برای یک سرمایه‌گذاری مشترک برای مونتاژ خودروهای بنزینی تولیدی این کشور در ایران است. منابع آگاه هندی گفتند، تاتا موتورز در حال مذاکره با ایران‌خودرو برای سرمایه‌گذاری مشترک جهت ایجاد واحدهای مونتاژ خودروهای بنزینی تولید این شرکت ازجمله مدل‌های جدید آن شامل تیاگو، بولت و زست است. قرار است قطعات مونتاژ نشده خودروهای این شرکت به ایران صادر و پس از اضافه کردن قطعات داخلی نظیر تایر و باتری، در مراکز تولیدی ایران‌خودرو مونتاژ شوند. تاتا موتورز از شبکه فروش ایران‌خودرو برای عرضه محصولات خود استفاده خواهد کرد. این منابع افزودند، برند خودروهای تولیدی برند تاتاموتورز خواهد بود و ایران‌خودرو تنها نقش تولیدکننده قراردادی را ایفا خواهد کرد. تاتا موتورز مونتاژ این خودروها را طی کمتر از 2 سال آینده آغاز خواهد کرد. تاتا موتورز ابتدا قصد دارد سالانه یک‌صد هزار دستگاه خودرو به بازار ایران صادر کند، اما این رقم به‌تدریج افزایش خواهد یافت. تولید در کارخانه‌ای در حاشیه تهران و مشهد تا سال 2018 آغاز خواهد شد.

ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه هنوز نقل‌وانتقال پول بین بانک‌های بزرگ اروپایی با مشکلاتی همراه است، اظهار داشت: اما این محدودیت‌ها به این معنی نیست که دست روی دست گذاشته و اقدام کارآمدی را برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها انجام ندهیم بلکه مانند شرایط قبل از رفع تحریم‌ها با ابزارهای خاص و به‌سختی فعالیت انتقال پول را انجام می‌دهیم. اخیراً مشکلات داخلی ازجمله نبود زیرساخت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز بر حجم مشکلات افزوده است. نقل‌وانتقال پول یک مسئله حساس است که دولت باید در این رابطه اقدام لازم را انجام دهد تا طرف خارجی به تعهدات خود عمل کرده و موانع را برطرف کند. هنوز فرصت‌ها از دست نرفته است ولی اگر این شرایط طی چند ماه آینده ادامه پیدا کند عوارض تأخیر در اجرای تفاهم‌نامه‌ها آسیب‌های زیادی را وارد خواهد کرد. وی با اعلام اینکه نگران آن هستیم با استمرار مشکلات نقل‌وانتقال پول تفاهم‌نامه‌هایی که برای تنظیم آن‌ها زحمت بسیاری کشیده شده از بین برود، گفت: تا هر زمان که اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها با تأخیر روبرو شود هزینه زیادی به بخش‌های مختلف تحمیل خواهد شد.

در ادامه همکاری‌های جدید اقتصادی ایران گروه محصولات خانگی بوش، دومین شرکت بزرگ جهان و اولین در قاره اروپا در بخش لوازم‌خانگی از ورود مجدد خود به بازار ایران خبر داده است. قرار است دکتر کارستن اوتنبرگ، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل گروه BSH با حضور در ایران در نشست رسانه‌ای جزئیات ورود مجدد این شرکت به بازار ایران را اعلام کند. نخستین گردهمایی رسمی توزیع‌کنندگان بوش در ایران باهدف نمایش بیش از 200 محصول این شرکت، با حضور شرکت‌کنندگانی شامل چهار توزیع‌کننده اصلی، 350 فروشنده و بیش از 50 نمایندگی گروه بوش چهارشنبه پنجم خردادماه برگزار می‌شود.

اعضای کنگره آمریکا مدیران شرکت بوئینگ را احضار کرده‌اند تا به آن‌ها درباره ورود به بازار ایران هشدار دهند. بر اساس گزارش سایت اینترنتی واشنگتن فری بیکن، 3 عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت واشنگتن که یکی از مراکز اصلی فعالیت شرکت بوئینگ محسوب می‌شود روز جمعه با ارسال نامه‌ای درخواست کردند که با روسای شرکت بوئینگ نشستی داشته باشند. این هشدار در حالی است که مقامات بوئینگ ماه گذشته با سفر به تهران، اولین گفت‌وگوهای خود با ایرلاینهای ایرانی را برای ورود به یکی از معدود بازارهای دست‌نخورده هوانوردی جهان انجام دادند. این نامه به امضای کثی مک موریس راجرز، دیو ریچرت و دن نیوهاوس، اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا رسیده و برای رئیس ایرباس نیز ارسال‌شده است. آن‌ها در این نامه گفته‌اند: «ما این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی جدی‌مان را درباره فروش هواپیما، قطعات یدکی و دیگر خدمات مرتبط با هواپیما به جمهوری اسلامی ایران ابراز داریم.»

اصغر فخریه‌‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مذاکرات قراردادی با هواپیماسازی ایرباس همچنان ادامه دارد و مدیران این شرکت امروز هم در ایران هستند. مذاکرات مربوط به تأمین مالی این قرارداد نیز به‌طور جداگانه در حال پیگیری است و چنانچه مشکلی در رابطه با قرارداد پیش نیاید، احتمالاً تا نیمه ماه جاری قرارداد بین ایران و ایرباس نهایی خواهد شد. دولت ایران هیچ ضمانتی برای تأمین مالی خرید هواپیما از ایرباس نمی‌دهد و امیدواریم تأمین مالی خرید هواپیماها نیز طی ماه جاری عملیاتی شود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 390.7 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 52.6 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 72.2 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 247.8 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 142.9 میلیارد تومان رسید که سایپا آذین با 24.3 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 42.9 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 87 میلیارد تومان و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با 18.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 166 واحد، شاخص قیمت 61 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 76614 واحد و شاخص قیمت به 28410 واحد رسید. ایران‌خودرو با 51 واحد بیشترین اثر مثبت و گروه مپنا با 25 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر نمادهای صنعت سیمان امروز هم نامناسب و منفی بود. از میان 27 نماد باز این صنعت، 19 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها نماد سیمان ارومیه کمی مثبت، نمادهای سیمان شاهرود و صوفیان بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 13990 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 20281 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 16721 میلیون ریال) بود. سیمان فارس و خوزستان با 4073 هزار سهم به ارزش 7025 میلیون ریال حدود 35 درصد ارزش معاملات و سیمان دورود با 3180 هزار سهم به ارزش 3693 میلیون ریال معادل 18% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 8 نماد سیمان اردبیل، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، فارس نو، کردستان و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. نمادهای سیمان هگمتان و فارس نو بازگشایی و نماد سیمان فارس و خوزستان پس از خاتمه معاملات به‌منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع بررسی افزایش سرمایه متوقف شد.

فضای معاملاتی نمادهای هلدینگ سیمان امروز تغییر خاصی نسبت به‌روز شنبه نداشت و منفی ارزیابی می‌شد ولیکن ارزش معاملات نمادهای سیمان تهران و فارس و خوزستان رشد نسبتاً خوبی داشت اما در نماد سیدکو حجم معاملات همچنان بسیار ضعیف است. ارزش معاملات از 160 میلیون تومان در روز شنبه گذشته به حدود 940 میلیون تومان بالغ گردید.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز شنبه گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان بهبهان 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان تهران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران خریدار سهام و متقابلاً در نماد شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24