Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اولین مناقصه نفتی ایران در دوره پساتحریم به ارزش ۱۷۰ میلیون یورو و به‌منظور اجرای طرح حفاری ١۲ حلقه چاه نفتی در سیری و افزایش ۱۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در خلیج‌فارس برگزار می‌شود...

بورس زودتر از همه به تعطیلات رفت

بورس24 :فضای حاکم بر معاملات بازار سرمایه در ابتدا همانند روزهای گذشته کم‌رمق و کسالت‌بار به نظر می‌آمد معاملات بسیار کم‌حجم بود ولیکن شاخص کل در دامنه مثبت با نوسان کوچکی در سیر و حرکت بود که البته تدریجاً تغییر روند داد و رو به نزول نهاد.

در نیمه دوم زمان معاملات شرایط صنعت خودرو بهبود مناسبی یافت و توانست در سایر صنایع نیز تأثیرات مختصری ایجاد کند لیکن درنهایت شاخص کل با افول 60 واحدی آخرین روز هفته را به پایان برد البته گفتنی است که تلاش‌هایی برای تقلیل افت شاخص با انجام معاملات خاصی بر روی نماد پتروشیمی پردیس هم انجام گرفت که توانست به میزان 28 واحد از کاهش شاخص کل را جبران نماید. از حیث ارزش معاملات نیز همچنان شرایط نامناسب بود. موضوع کاهش ارزش معاملات این روزها موردتوجه بسیاری از تحلیلگران واقع‌شده به‌نحوی‌که یکی از روزنامه‌های مطرح اقتصادی عنوان «قهر معاملاتی» را برای این موضوع در تیتر دیروز خود عنوان کرد. دیروز عرضه اولیه 10 درصد شرکت واسپاری ملت باقیمت 1060 ریال صورت گرفت این شرکت لیزینگ زیرمجموعه بانک ملت است. علاوه بر این سهام در دست انتشار شرکت اعتباری ثامن آغاز شد که حدود 93 میلیارد تومان از این اوراق توسط علاقه‌مندان مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت. با انتشار گزارش اصلاحی افزایش سرمایه پارس‌خودرو که اخیراً به تصویب هیئت‌مدیره این شرکت رسیده در سامانه کدال، این نماد به‌صف خرید قابل قبولی رسید. در گزارش افزایش سرمایه قبلی این شرکت صرفاً منابع تأمین مطالبات و آورده نقد ذکرشده بود لیکن در گزارش جدید تبدیل مازاد ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سرمایه هم مدنظر قرارگرفته است. بر اساس این گزارش سرمایه بیش از 677 میلیارد تومانی با حدود 237 درصد افزایش به بیش از 2 هزار و 277 میلیارد تومان خواهد رسید.هدف از این تأمین مالی، خارج شدن شرکت از شمولیت ماده 141 قانون تجارت، اصلاح ساختار مالی، تأمین سرمایه در گردش موردنیاز اعلام‌شده است. در نیمه دوم زمان معاملات فضای عمومی صنعت خودرو تغییر قبال قبولی یافت که به اعتقاد بسیاری ناشی از واکنش قیمت‌ها به سطوح مقاومت آن‌ها بر اساس تحلیل تکنیکال است. نمادهایی همچون سایپادیزل و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نیز به‌صف خرید پیوستند نمادهای مطرح و بزرگ همچون ایران‌خودرو و سایپا نیز به نزدیکی‌های سقف قیمت مجاز خود نزدیک شدند. درنهایت این صنعت باارزش معاملات 65.2 میلیارد تومانی توانست تأثیر 84 واحدی مثبت بر شاخص کل داشته باشد. در این صنعت سایپا با 16.5، ایران‌خودرو با 12.1، گروه بهمن با 10.1 و زامیاد با 5.2 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. انتشار خبری در خصوص بازدید سرزده معاون اول رییس‌جمهور از خطوط تولید صنایع تولیدی کروز (که به کار قطعه‌سازی برای صنایع خودرو مشغول است) و حمایت‌های مجدد ایشان از این صنعت نیز در بهبود فضا مؤثر بود. این روزها از شرکت صنایع تولیدی کروز به‌عنوان یکی از خریداران پروپاقرص گروه بهمن نام‌برده می‌شود البته این شرکت درگذشته تلاش‌هایی برای کسب کرسی‌های مدیریتی خودروسازان بزرگ صورت داد که البته با مقاومت‌هایی روبرو شد و چندان موفقیت‌آمیز نبود. صنعت ساخت محصولات فلزی با 17.2 میلیارد تومان در رتبه دوم ارزش معاملات بازار بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت. دو نماد صنایع آذر آب اراک با 11.2 میلیارد تومان و معاملات اغلب مثبت و ماشین‌سازی اراک با 6 میلیارد تومان معامله و تشکیل صف خرید پایدار باگذشت زمان کوتاهی از آغاز بازار توانستند درنهایت باعث تأثیر 16 واحدی مثبت بر شاخص کل توسط این صنعت را فراهم آورند.

گروه انبوه‌سازی دیروز اساساً تحت تأثیر معاملات 5.8 میلیارد تومانی توسعه شهری توس گستر و 2.1 میلیارد تومانی سخت آزند قرار داشت البته در فرابورس در نماد شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه معامله بلوکی 9.4 میلیارد تومانی اتفاق افتاد نماد تازه‌وارد سرمایه‌گذاری مسکن الوند نیز دیروز در ابتدای وقت به تعادل نسبی رسید لیکن مجدداً صف خرید نه‌چندان مستحکمی تشکیل داد. سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز دیروز حدود 8.8 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که جایگاه چهارم در بورس اوراق بهادار تهران ازنظر ارزش معاملات را از آن خود کردند که البته همانند بسیاری از روزهای اخیر سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با 6.2 میلیارد تومان یکه‌تاز این صنعت بود. در سایر صنایع معاملات کم‌حجمی در جریان بود که فلزات اساسی با 8.5 میلیارد تومان، بانک‌ها با 8 میلیارد تومان و صنایع تأمین آب، برق و گاز با 5.4 میلیارد تومان رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند. درنهایت شاخص کل با 60 واحد کاهش که برآیند تأثیرات مثبت صنعت خودرو و ساخت محصولات فلزی و اثرات منفی صنایع استخراج کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها، هلدینگهای چند رشته‌ای و محصولات شیمیایی بود به کار خود خاتمه داد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل ازرویترز، قیمت طلا پس از سقوط به کمترین قیمت 3 ماه و نیم اخیر در جلسه گذشته، دیروز افزایش یافت اما همچنان در مسیر ثبت بیشترین کاهش ماهانه از نوامبر قرار دارد. تقویت ارزش دلار دلیل اصلی کاهش قیمت طلا عنوان‌شده است. این فلز گران‌بها به علت نوسان ارزش بازارهای بورس آسیا در اوایل معاملات دیروز اندکی تقویت شد. هر اونس طلا با 7.69 دلار افزایش 1212.64 دلار فروخته شد. جذابیت طلا در روز سه شنبه یک درصد کاهش یافت و به 1199.60 دلار در هر اونس، کمترین رقم از 17 فوریه رسید. در اثر اظهارات مقامات فدرال رزرو نظیر جانت یلن، طلا در 2 هفته گذشته تحت‌فشار بوده است. ارزش طلا در ماه می تاکنون 6.3 درصد کاهش‌یافته است که بیشترین کاهش ماهانه از نوامبر به شمار می‌رود. ازآنجایی‌که انتظار می‌رود نرخ بهره بانکی آمریکا به‌زودی افزایش یابد، ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی در نزدیکی بالاترین رقم در 2 ماه گذشته قرار دارد.

به نقل ازرویترز، یک منبع آگاه گفت: احتمالاً محمد بارکیندو، رئیس سابق شرکت ملی نفت نیجریه به‌عنوان دبیر کل اوپک انتخاب شود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام از سال 2012 به دنبال جایگزینی عبدالله البدری لیبیایی هستند که پس از پایان زمان دبیر کلی وی در ماه دسامبر به‌عنوان دبیر موقت تا پایان ماه جولای انتخاب شد. برخی از منابع گفتند بااین‌حال انتخاب بارکیندو به‌هیچ‌وجه قطعی نیست و انتصاب البدری می‌تواند هنوز برای 6 ماه دیگر تمدید شود. وزرای نفت اوپک فردا پنج‌شنبه در وین گرد هم می‌آیند. توافق تمام اعضا برای انتخاب دبیر کل جدید لازم است. بارکیندو از سال 2009 تا 2010 رئیس شرکت ملی نفت نیجریه و در سال 2006 نیز دبیر کل اوپک بوده است. مهدی عسلی دبیر کل امور اوپک وزارت نفت می‌گوید: نامزد ایران برای دبیر کلی اوپک آقای مهندس نوذری، وزیر نفت اسبق ایران است که چهار سال پیش برای این منظور معرفی شدند. ایشان سوابق ارزشمندی در صنعت نفت و شرکت در اجلاس وزرای نفت اوپک دارند و به همین دلیل نیز از سوی ایران به‌عنوان نامزد دبیر کلی این سازمان معرفی‌شده‌اند و از زمانی که برای احراز این سمت معرفی‌شده‌اند، از گزینه‌های مطرح دبیر کلی بوده‌اند. شانس کسب جایگاه دبیر کلی در شرایط کنونی و به دلیل موافقت نکردن برخی از کشورهای عضو با یک دبیر کل ایرانی اندک است و این موضوع متقابلاً برای نامزدهای پیشنهادی از سوی آن کشورها هم مطرح است. ازآنجاکه اوپک در اجلاس پیش‌رو ناگزیر از انتخاب یک دبیر کل تازه است، این احتمال وجود دارد که درنهایت نامزدی از یکی از کشورهای عضو که بین ایران و کشورهای عربی، بی‌طرف محسوب می‌شوند، به دبیر کلی انتخاب شود.

‌به نقل ازرویترز، با توجه به این که حملات به صنایع نفت نیجریه و دیگر اختلالات در عرضه نفت اثر افزایش تولید ایران و دیگر اعضای اوپک را خنثی کرد، تولید نفت این سازمان در ماه می کاهش یافت و از نزدیک رقم بی‌سابقه‌ای که ماه گذشته ثبت کرد، فاصله گرفت. افزایش تولید ایران و عربستان نشان‌دهنده این امر است که تولیدکنندگان بزرگ اوپک همچنان بر سهم از بازار تمرکز دارند. بر اساس آمارهای کشتیرانی و آمارهای منابع در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوراتی، عرضه نفت اوپک در از 32.64 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به 32.52 میلیون بشکه در روز در ماه جاری کاهش یافت. به گفته منابع آگاه، تولید نفت ایران در ماه می به 3.55 میلیون بشکه در روز رسید که بیش از تولید روزانه 3.50 میلیون بشکه در سال 2011، سال پیش از تحریم‌هاست. بااین‌حال هرگونه افزایش بیشتر در تولید نفت ایران کمتر خواهد بود. به گفته یک منبع آگاه «برگشتن به سطح تولید پیش از تحریم‌ها مشکل نبود. رسیدن به سطح تولید بالاتر از این میزان سخت‌تر خواهد بود.» تولید عربستان نیز از 10.15 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به بیش از 10.25 میلیون بشکه در روز در ماه می‌رسید.

به نقل ازرویترز، ازآنجایی‌که انتظار می‌رود اوپک اقدامی در مورد تولید انجام ندهد چراکه به‌شدت بر روی سهم بازار تمرکز کرده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت اما نگرانی در مورد اقتصاد چین بر چشم‌انداز تقاضا تأثیر گذاشت. هر بشکه نفت برنت با 62 سنت کاهش 49.27 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 60 سنت کاهش 48.50 دلار فروخته شد. به گفته تاجران، قیمت‌ها براثر نگرانی در مورد اینکه اعضای اوپک به افزایش تولید ادامه دهند، کاهش یافت. به گفته تحلیلگران، اوپک همچنان به سیاست دفاع از سهم از بازار به‌جای کمک به تقویت قیمت‌ها با کاهش تولید ادامه خواهد داد.

مهدی عسلی مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به کاهش 20 درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت جهان، از افزایش تقاضای نفت ظرف دو سال آینده خبر داد. تحلیل‌ها و مطالعات صورت گرفته از بازار انرژی دنیا نشان می‌دهد که قیمت نفت برای چند سالی بین 45 تا 55 دلار در نوسان خواهد بود و بیش از این بازه کاهش نخواهد یافت. در گزارش‌های معتبری که منتشرشده، کاهش نفت به زیر 40 دلار درمجموع به ضرر منافع ملی آمریکا بوده و ظرف این مدت بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا ورشکسته شده‌اند ازاین‌رو بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان به این نتیجه رسیده که کاهش بیشتر قیمت نفت به ضررش تمام خواهد شد. او با اشاره به قراردادهای جدید نفتی افزود: برخی دوستان گمان می‌کنند که دنیا منتظر ما می‌ماند که سوختش را تأمین کند درصورتی‌که چنین نیست و با توجه به پیشرفت تکنولوژی این احتمال وجود دارد که تا 10 سال آینده نفت مشتری نداشته باشد بنابراین بهتر است با اجرایی کردن قراردادهای جدید نفتی، زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم کنیم.

قیمت سنگ‌آهن و فولاد دیروز در معاملات آتی چین به پایین‌ترین سطح سه ماه اخیر خود نزدیک شد. این در حالی است که در ماه می سنگ‌آهن در میان تقاضای ضعیف بیشترین افت ماهانه خود را تجربه کرده بود. به نقل ازرویترز، آمار اقتصادی چین نشان می‌دهد رشد فعالیت‌های بخش ساخت‌وساز چین در ماه می همچنان ضعیف بوده و روی احساس سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشته است. این در حالی است که کندی تقاضای فصلی فولاد از ابتدای ماه جاری شروع خواهد شد. هر تن میلگرد در بورس آتی شانگهای با افتی 2 درصدی، یک هزار و 959 یوآن (297 دلار) معامله شد. روز دوشنبه میلگرد با ثبت قیمت 1894 دلار برای هر تن به پایین‌ترین سطح خود از ماه مارس رسید. قیمت هر تن سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان با افتی 0.3 درصدی 346 یوآن معامله شد. هر تن از این ماده خام فولادسازی در معاملات روز دوشنبه 333 یوآن قیمت داشت. میلگرد و سنگ‌آهن در ماه می نزدیک به یک‌چهارم از ارزش خود را ازدست‌داده‌اند که این میزان بیشترین افت ماهانه از زمان راه‌اندازی بورس کالای چین بوده است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در برابر این پرسش که چرا باوجود اجرای توافق برجام، بازار سهام هم‌اکنون در رخوت و سردرگمی فرورفته، پاسخ داد: توافق برجام اتفاق مثبتی بود که رخ داد، اما آنکه اتفاق‌های عملیاتی و نقل و انتقالات پول میسر شده باشد و یا به‌راحتی انجام شود تا مادامی‌که شرکت‌ها امور ارزی و بانکی خود را به‌آسانی انجام دهند، واضح است که کمی زمان‌بر شده است. بورس تهران در خردادماه امسال پذیرش مجموعه هتل‌های هما را در دستور کار داردکه در هفته‌های آینده درخواست آن به هیئت پذیرش بورس تهران خواهد رفت. این مجموعه از طریق شستا دنبال می‌شود و دولتی نیست. نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به‌زودی پذیرش خواهد شد. همچنین شرکت آسان پرداخت (آپ) نیز در بورس تهران پذیرش‌شده و امید می‌رود، پس از آماده‌سازی بسترها، بتوان در بازار دوم عرضه اولیه سهام این شرکت را کلید زد. وی از تلاش برای پذیرش و عرضه اوراق مشارکت ارزی در بورس تهران سخن گفت و افزود: برخی از شرکت‌های بورس نیازهای ارزی دارند که یا باید در بازارهای بین‌المللی اوراق ارزی منتشر یا بفروشند یا در بازارهای داخلی در صورت وجود تابلوی معاملات اوراق مشارکت ارزی پذیره‌نویسی کنند. هم‌اکنون پیشنهادی از سوی بورس تهران به سازمان بورس ارسال‌شده و باید مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی و سازمان بورس برای ایجاد تابلوی معاملات اوراق مشارکت ارزی ایجاد شود. ایشان در مورد زمان عرضه اوراق رهنی مسکن (mbs) در بورس تهران گفت: در صورت رفع ایرادهای مقرراتی این اوراق در بورس تهران به‌زودی عرضه می‌شود. در حال حاضر گزارش حسابرس به بورس تهران ارسال‌شده، اما چون نیازمند نظر قطعی در این زمینه هستیم، می‌توان امیدوار بود، در صورت همکاری سازمان حسابرسی و وزارت اقتصاد در خردادماه شاهد عرضه این اوراق باشیم. بعد از برجام حجم فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی اگرچه افزایش‌یافته، اما در حال حاضر یکسری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اروپا و آسیا در حال تشکیل است که در صورت ورود پول‌های آن‌ها به داخل می‌توان آمار دقیقی ارائه داد.

ازآنجاکه در جریان انتخاب اعضای جدید هیئت‌مدیره فرابورس، سازمان بورس با توجه به مالکیت سهام خود در دو شرکت مدیریت فناوری بورس و سپرده‌گذاری مرکزی که هریک از آن‌ها مالک 2.5 درصدی سهام فرابورس هستند، اقدام به تفویض حق رأی این دو شرکت به‌ کارگزاری بانک ملی ایران کرد. اقدامی که انتقاد دبیر کل کانون کارگزاران بورس تهران را نیز در برداشته است. روح‌الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادارگفت: کانون کارگزاران از اینکه در ترکیب هیئت‌مدیره جدید نتوانسته رأی لازم را به دست آورد، دغدغه‌ای ندارد، اما تکرار رفتاری که از سوی سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر همچون دو سال قبل در مجمع فرابورس رخ داد، می‌تواند در صورت تداوم به اصول حرفه‌ای بازار سرمایه و جایگاه نهاد ناظر خدشه وارد کند. این مقام مسئول بابیان اینکه پیش‌ازاین در مجمع شرکت مدیریت فناوری بورس تهران حق رأی سازمان بورس به شرکت بورس تفویض شد، عنوان کرد: وقتی سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر حق رأی خود را به دیگر ارکان و یا نهادهای مالی واگذار می‌کند به‌نوعی از جایگاه خود افول کرده و باید این رأی شکسته شود. سازمان بورس به‌عنوان عالی‌ترین نهادی که بر تشکل‌های خود انتظارم و نهادهای مالی نظارت می‌کند باید همواره جایگاهی مستقل، بی‌طرفانه و نظارتی را برای خود تبیین کند و از ورود به بازی‌های سهامداری و ترکیب‌بندی هیئت‌مدیره‌ها پرهیز کند. در مجمع اخیر شرکت فرابورس چندین تشکل خود انتظام ازجمله شرکت بورس، کانون کارگزاران، کارگزاری بانک ملی و چند شرکت سرمایه‌گذاری نیز حضور داشتند که متأسفانه حق رأی سازمان بورس به کارگزاری بانک ملی باعث شده تا به جایگاه این سازمان در بازار سرمایه خدشه وارد شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

هیئت‌وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست رئیس‌جمهور، مصوب کرد برای تحویل ۳۵۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تا پایان سال جاری و تأمین امکانات زیربنایی و رفاهی به‌منظور فراهم نمودن شرایط اسکان اقدامات لازم صورت گیرد. وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تمهیدات لازم برای واگذاری واحدهای بدون متقاضی به پیمانکاران، شرکت‌ها و طرف‌های قرارداد و سایر خریداران را فراهم نموده و از محل منابع حاصل از فروش این واحدها (ارزش زمین) برای تکمیل پروژه‌های خدمات روبنایی هزینه نماید. هیئت‌وزیران همچنین با اختصاص اعتبار موردنیاز برای آماده­سازی شرایط خدمات زیربنایی ۳۵۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر موافقت کرد. بر این اساس، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات اسناد خزانه اسلامی به‌منظور پرداخت بخشی از دیون پیمانکاران تا پایان سال ۱۳۹۴ و سال ۱۳۹۵، مبلغ چهار هزار میلیارد ریال از محل منابع مدیریت بحران، مبلغ هفت هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت‌های عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، مبلغ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی وزارت نیرو از محل فروش انشعابات، مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور با عنوان «تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تأسیسات عمومی مسکن مهر» به وزارت راه و شهرسازی و مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از همین محل با عنوان «زیرساخت مسکن مهر- سهم دولت» به وزارت نیرو اختصاص یافت.

با تصمیم هیئت‌وزیران، بانک مرکزی مکلف شد نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ‌روستایی با سفته زنجیره‌ای در سال ۱۳۹۵ اقدام کند. سقف فردی تسهیلات برای یک‌صد و بیست هزار واحد، مبلغ یک‌صد و هشتاد میلیون ریال و برای هشتاد هزار واحد در روستاهای مرزی و جزایر، متقاضیان تخریب و نوسازی (درجاسازی) با رعایت مبحث (۱۹) مقررات ملی ساختمان مبلغ دویست میلیون ریال است. سود سهم متقاضی برای این تسهیلات پنج درصد (۵%) است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت یارانه سود (مابه‌التفاوت سود تعیین‌شده سهم متقاضی تا نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی و مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه را تضمین و تعهد می‌نماید که هزینه‌های یادشده را پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل منابع مصوب مربوط در بودجه به شبکه بانکی پرداخت نماید. این تضمین نافی مسئولیت بانک‌های عامل در وصول مطالبات نیست.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

داریوش محمودی دبیر انجمن روغن اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده تولید کارخانه‌های روغن، پیشنهاد افزایش قیمت تولیدات صنعت روغن نباتی به سازمان حمایت ارائه‌شده است. پیشنهاد ما این است که قیمت روغن به‌طور متوسط حدود 10 درصد افزایش یابد که البته این افزایش قیمت را برای بعد از ماه رمضان خواستار هستیم. پیشنهاد انجمن روغن به سازمان حمایت ارائه‌شده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. افزایش حقوق و دستمزد، رشد قیمت انرژی و بالا رفتن تعرفه واردات روغن خام ازجمله دلایل تولیدکنندگان روغن برای ارائه تقاضای افزایش قیمت تولیداتشان است.

با کناره‌گیری معاون اقتصادی گروه بهمن بعد از ۶.۵ سال، معاون اقتصادی سایپا جانشین وی شد. سعید موحدی که بیش از 18 سال در این شرکت حضور داشت و 6.5 سال معاون اقتصادی بود، به دلیل عزیمت به خارج از سمت خود کناره‌گیری کرد و محمد حیدری جانشین وی شد. حیدری دارای سوابقی چون معاون اقتصادی سایپا و مدیرعاملی شرکت سایپا آذین (از شرکت‌های تحت پوشش گروه سایپا) است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

به نقل ازرویترز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به فنلاند، اعلام کرد آمریکا باید اقدامات بیشتری را برای اطمینان بخشی به بانک‌های اروپایی نسبت به تعامل با ایران انجام دهد. ظریف تأکید کرد: به نظر می‌رسد یک مانع روانی دراین‌بین وجود دارد. ظریف در سخنان خود افزود برخی کشورها و بانک‌های اروپایی همچنان نسبت به اعمال جریمه از سوی آمریکا در معامله با ایران هستند و به اعتقاد من آمریکا باید اقدامات بیشتری را برای اطمینان بخشی به این بانک‌ها و کشورهای نسبت به امن بودن تعامل با ایران بردارد.

یک شرکت نفت و گاز نروژی قصد دارد یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای پسابرجم را با یک گروه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایرانی منعقد کند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، بر اساس این قرارداد 600 میلیون دلاری، شرکت نروژی «هملا وانتاژ» متعهد به خرید گاز مایع طبیعی و نفت گاز شرکت شبه خصوصی «خارگ» ایران خواهد شد. گرهارد لودویگسن مدیر شرکت هملا وانتاژ گفته که مجموعه تحت مدیریتش در شراکتی 50/50 با یک شرکت نروژی دیگر به نام KPC/KGRC، این قرارداد خرید را با طرف ایرانی امضاء خواهد کرد. لودویگسن در خصوص نگاه شرکتش به ایران پسابرجام گفته: «ما فکر می‌کنیم که ایران واقعاً می‌خواهد از یک بازیگر سنتی به یک بازیگر مدرن (در بازار جهانی) تبدیل شود. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که ایران در سال 2017 بتواند با استفاده از تجهیزات تولید (سکوی) شناور، گاز مایع طبیعی (در دریا) تولید کند.» در صورت انعقاد و عملیاتی شدن این قرارداد، طرف نروژی در مدت 15 سال، حجمی بالغ‌بر 200 میلیون مترمکعب گاز تولیدشده در آب‌های نزدیک جزیره خارگ را خواهد خرید. این گاز بر روی شناور FLNG که ساخت چین و در مالکیت یک شرکت بلژیکی به نام «اِکسمار» است، تولید خواهد شد.

سازمان توسعه تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دولت عراق ورود هرگونه کالا به این کشور را منوط به ارائه گواهی مبدأ در گمرکات ورودی این کشور کرده است و صادرات بدون ارائه این گواهی امکان‌‌پذیر نیست. در اطلاعیه روابط عمومی سازمان توسعه تجارت آمده است، کلیه واحدهای تولیدی ـ صادراتی و تجار و بازرگانان صادرکننده پیش از ارسال محموله‌های صادراتی خود به مقصد عراق باید گواهی مبدأ را تهیه کنند، چراکه از دیروز دولت عراق واردات هرگونه کالا به این کشور را بدون ارائه گواهی مبدأ ممنوع کرده است. از صادرکنندگان انتظار می‌رود، به‌منظور جلوگیری از بروز مشکل و توقف محموله‌های صادراتی در مرزهای ورودی به کشور عراق، اقدامات لازم را در این مورد انجام دهند.

برای نخستین بار پس از لغو تحریم‌ها پای یک ارائه‌دهنده پلتفرمکسب‌وکار دیجیتال و خدمات سازمانی به‌صورت رسمی به ایران بازشده است. این حضور در 3 بخش لایسنس نرم‌افزارها، مشاوره برای نصب و نگهداری است. شرکت Software AG قدیمی‌ترین ارائه‌کننده Digital Business Platform (پلتفرمکسب‌وکار دیجیتال) در دنیا است. در بازار جهانی نرم‌افزارهای سازمانی و مدیریت عملیات تجاری شرکت SAP و شرکت Software AG از ارائه‌دهندگان اصلی هستند که شرکت SAP در شراکت تجاری عمیقی با آمریکا است و ملاحظات زیادی برای گسترش همکاری خود دارد. این شرکت در نخستین قدم برای حضور در بازار ایران، از فارسی سازی پراستفاده‌ترین نرم‌افزار مدیریت سازمانی آریس (IRIS) و دیگر محصولات مورداستفاده در سازمان‌های دولتی و خصوصی ایران خبر داده است. این شرکت همچنین اعلام کرده: سازمان‌های دولتی از اصلی‌ترین مخاطبان پلتفرم کسب‌وکار دیجیتال برای پیاده‌سازی دولت هوشمند خواهند بود.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفتاظهار داشت: اجرایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی ایران یکی از راهکارهای جذب سرمایه برای توسعه صنعت نفت است و در کنار آن در راستای متنوع سازی منابع جذب سرمایه برنامه‌ریزی می‌کنیم. برنامه‌ریزی برای جذب 185 میلیارد دلار سرمایه جدید در 5 سال آینده در تمامی صنعت نفت ایران اعم از بخش بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی در حال انجام است. از این رقم، 85 میلیارد دلار برای بخش بالادستی صنعت نفت خواهد بود.

اولین مناقصه نفتی ایران در دوره پساتحریم به ارزش ۱۷۰ میلیون یورو و به‌منظور اجرای طرح حفاری ١۲ حلقه چاه نفتی در سیری و افزایش ۱۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در خلیج‌فارس برگزار می‌شود. شرکت ملی نفت ایران دیروز اعلام کرد: در راستای اجرایی کردن مصوبه هیئت‌مدیره شرکت نفت در خصوص انجام پروژه حفاری، تعمیر ١۸ حلقه چاه تولید نفت منطقه سیری به روش EPDF، شرکت نفت فلات قاره ایران تهیه اسناد مناقصه این پروژه را در دستور کار خود قرار داده است. روش بازپرداخت تعهدات مالی این پروژه در چارچوب ماده (١۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و از محل تولید نفت خام چاه‌ها در نظر گرفته‌شده است. در زمان تحقق اهداف تولیدی، نیز ۵٠ درصد از ارزش افزایش تولیدات چاه‌ها بر اساس ماده (١۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به پیمانکار بازپرداخت ‌شود. هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه، ١٧٠ میلیون یورو در طول ٣ سال بوده و بازپرداخت هزینه‌ها به میزان ۲١٠ میلیون یورو شامل اصل سرمایه‌گذاری و ۴٠ میلیون یورو هزینه بانکی از محل ۵٠ درصد ارزش افزایش تولیدات چاه‌ها در مدت‌زمان ٣ سال انجام می‌شود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز گذشته به مبلغ 360.1 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 28.9 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 52.5 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ دیروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 178.3 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 181.8 میلیارد تومان رسید که گروه خودروسازی سایپا با 16.5 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار موسسه اعتباری ثامن با 93 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 65.2 میلیارد تومان و گروه محصولات فلزی با 17.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات دیروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 60 واحد، شاخص قیمت 49 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت دیروز خود به عدد 76084 واحد و شاخص قیمت به 27787 واحد رسید. ایران‌خودرو با 31 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 31 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای معاملات نمادهای صنعت سیمان دیروز بسیار ضعیف بود و حجم و ارزش معاملات و نیز تعداد نمادهای معاملاتی صنعت سیمان هم کاهش یافت. از 25 نماد باز این صنعت، تنها 11 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها نماد سیمان شرق اندکی مثبت، نماد سیمان هرمزگان بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز چهارشنبه معادل 4491 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 5910 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری سه شنبه 7540 میلیون ریال) بود. سیمان تهران با 759 هزار سهم به ارزش 1611 میلیون ریال حدود 27 درصد ارزش معاملات و سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) با 1368 هزار سهم به ارزش 1563 میلیون ریال معادل 26% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 14 نماد سیمان داراب، ارومیه، بجنورد، بهبهان، خاش، خزر، اصفهان، غرب، قاین، کارون، کردستان، نی‌ریز، هگمتان و ایلام مورد معامله واقع نشدند. دیروز نماد سیمان دورود پس از خاتمه معاملات به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شد.

نماد سیمان فارس و خوزستان که در هفته گذشته مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع افزایش سرمایه خود را برگزار کرد همچنان متوقف است. دو هلدینگ دیگر عمدتاً منفی مورد معامله قرار گرفتند که در این میان حجم معاملات سیمان تهران بسیار ضعیف بود ولیکن سیدکو از این حیث شرایط بهتری داشت و بسیار بهتر از روزهای قبل معامله شد.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز سه شنبه تنها در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سهام بوده و سایر سهامداران این صنعت در بازار سرمایه به ایفای نقش نپرداخته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24