Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در گزارش سالانه که دو هفته دیگر منتشر می شود بیش از ٣۶٠ مورد شکایت در خصوص مطالبه سود سهام ثبت شده است و به نوعی اصلی ترین مشکل در بازار سرمایه در کمیته سازش عدم پرداخت سود سهام است...

رکورد دار بیشترین شکایت سهامداران/٣۶٠ شکایت درباره دریافت نکردن سود مجامع!

طبق آخرین گزارشات کانون کارگزاران در فروردین ماه 37 گزارش اعلام شده حاکی از شکایات اشخاص حقوقی و حقیقی بابت دریافت نکردن سود سهام است.

علیرضا تاج‌بر ، قائم مقام کانون کارگزاران با اشاره به این که بیشترین اختلافات مطروحه در این کمیته، ناشی از عدم پرداخت سود تقسیمی به سهامداران در موعد مقرر می باشد، در این خصوص به خبرنگار بورس24 گفت: ممکن است یک فرد حقیقی یا حقوقی از یک ناشر سود سهام طلبکار باشد و در موعد مقرر در قانون تجارت به وی پرداخت نگردد. این شخص حقیقی و یا حقوقی طی شکایتی در کانون موضوع را پیگیری خواهد نمود.

وی افزود: کانون نیز موضوع را پیگیری می کند که اگرموضوع در کانون به سازش نرسید باید این مساله در هیات داوری سازمان بورس مطرح شود.

به گفته وی، طبق دستور العمل رسیدگی به تخلفات در کمیته سازش کانون کارگزاران موضوع مطرح می گردد که درصورت عدم سازش، هیات داوری سازمان بورس بررسی خواهد نمود. در کل شرکت ها طی چند سال اخیر بیشتر سود کاغذی ساخته اند و تقسیم سود های بالایی در مجامع داشته اند و نمی توانند مطالبات خود را به سهامداران بپردازند.

تاج بر ادامه داد: در گزارش سالانه که دو هفته دیگر منتشر می شود بیش از 360 مورد شکایت در خصوص مطالبه سود سهام ثبت شده است و به نوعی اصلی ترین مشکل در بازار سرمایه در کمیته سازش عدم پرداخت سود سهام است.

تاج بر با بیان این که در این راستا هر یک از نهاد ها وظایفی دارند که اگر به این وظایف عمل کنند مشکلات کمتری پیش خواهد آمد و افزود: حسابرس ، سرمایه گذارو سازمان باید به وظایف خود عمل کنند تا مشکلی در این راستا اتفاق نیافتد.سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که همیشه پایین بودن نسبت (p/e) نشانگر یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب نیست و چه بسا علت پایین بودن این نسبت، کیفیت پایین سود یا کمبود نقدینگی شرکت باشد. البته باید توجه داشت که نبود نقدینگی در صورت‌های مالی را نباید همواره به عنوان یک متغیر منفی ارزیابی کرد.

به گفته وی، در تصمیم‌گیری در مجامع، سهامداران باید منفعت شرکت در بلندمدت را بر سایر موارد ارجح دانسته و این اولویت را قربانی منافع کوتاه مدت خود نکنند. اجبار کردن هیات مدیره به تقسیم درصد بالایی از سود شرکت، منجر به خروج نقدینگی و تحمیل هزینه‌های مرتبط شده و در بلندمدت می‌تواند تبعات بسیاری را برای شرکت و سهامداران در پی داشته باشد.

این مقام مسئول اذعان داشت: در هر حال بعد از مجمع در صورتی‌که شرکتی به تعهدات خود در خصوص پرداخت سود عمل نکند، سهامداران می‌توانند طبق دستورالعمل کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مصوب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با مراجعه به این کمیته شکایت خود را در این مرجع قانونی مطرح کرده که طبق دستورالعمل مذکور در صورت عدم سازش در این کمیته، شکایت به هیات داوری ارجاع خواهد شد. هیات داوری می‌تواند طبق ماده 15 قانون توسعه ابزارها، اقدام به صدور رای کند .

قائم مقام کانون کار گزاران ادامه داد: طبق دستورالعمل نحوه برگزاری مجامع عمومی ناشران، فردی به نمایندگی از سازمان بورس در مجامع شرکت‌ها حضور داشته و به نظارت بر رعایت مقررات می‌پردازد. بهتر است نماینده سازمان علاوه بر وظایفی که طبق مقررات برعهده می‌گیرد پیش از مجمع به مطالعه دقیق صورت‌های مالی شرکت پرداخته و در مجمع کیفیت سود، وضعیت نقدینگی و توان شرکت در پرداخت سود را به سهامداران گوشزد کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24