Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور امروز توسط مدیران به سرمایه‌گذاران معرفی شود. این شرکت از ٢۵ خرداد سال گذشته با نماد وهور به‌عنوان پنجاهمین شرکت در بازار اول معاملات فرابورس درج‌شده است...

خودرویی ها لیدرند؛چه بخواهیم و چه نخواهیم!

بورس24 :فضای مثبتی که در نیمه دوم زمان معاملات روز چهارشنبه شکل‌گرفته بود، امروز هم در ابتدای وقت موجبات رشد نسبی قیمت‌ها را فراهم آورد. بازار سرمایه با تعادل نسبی و جوی مثبت کار خود را آغاز کرد لیکن حجم و ارزش معاملات پایین بود. باگذشت زمان نه‌چندان زیادی مجدداً موج شایعات و اخبار فراوانی در خصوص صنعت پرحاشیه خودرو بازار را فراگرفت.

مهم‌ترین شایعه به صحبت‌های مدیرعامل ایران‌خودرو برمی‌گشت که اشاراتی به حل مشکل معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی و انتشار گزارش افزایش سرمایه ایران‌خودرو از این محل تا پایان هفته جاری داشت. این شایعه موجبات تشکیل صف خرید برای نماد ایران‌خودرو، سایپا و چندین شرکت دیگر در این صنعت را فراهم آورد. پایداری صف‌های خرید تا پایان وقت معاملات باقی بود لیکن در دقایق پایانی باعرضه اغلب صف‌ها تعادل مجدداً حکم‌فرما شد. اعلام نهایی شدن قرارداد سایپا و سیتروئن تا دو هفته آینده (که چهارشنبه پیش توسط مدیرعامل سایپا گفته شد)، در جریان بودن مذاکرات ایران‌خودرو و فیات، در پیش رو بودن واگذاری بلوکی سهام سرمایه‌گذاری رنا، شایعه تعدیل دوباره سایپا از محل فروش نیمی از سهام سایپا کاشان، خرید سهام گروه بهمن توسط صنایع تولیدی کروز و پیگیری افزایش سرمایه شرکت‌هایی چون پارس‌خودرو از دیگر اخبار و شایعات مرتبط با این صنعت بودند. درنهایت صنعت خودرو باارزش معاملاتی قریب به 71.9 میلیارد تومان موفق شد علاوه بر کسب رتبه نخست از حیث ارزش معاملات تأثیر مثبت 158 واحدی بر شاخص کل بجای بگذارد. در این صنعت، نماد سایپا 17.5، ایران‌خودرو 13.8، سرمایه‌گذاری رنا 8.3، ایران‌خودرو دیزل 7.7، زامیاد 5.7 و گروه بهمن 5.1 میلیارد تومان ارزش معاملاتی بیش از سایر نمادها را تجربه کردند. ناگفته نماند بسته شدن نماد پالایشگاه بندرعباس در دقایق آغازین معاملات و انتشار شایعاتی مبنی بر تبدیل زیان پیش‌بینی‌شده برای سال 1394 به سود هم در بهبود فضای کلی بازار مؤثر بود.

به‌جز صنعت خودرو که حجم معاملات قابل‌قبول‌تری داشت، دیگر صنایع حتی نتوانستند ارزش معاملات بیش از 10 میلیارد تومان را برای بازار سرمایه به ارمغان آورند. صنعت فلزات اساسی 9.8 میلیارد تومان رتبه دوم، محصولات فلزی با 8.8 میلیارد تومان رتبه سوم، سرمایه‌گذاری‌ها با 8.3 میلیارد تومان رتبه چهارم، محصولات شیمیایی با 6.7 میلیارد تومان رتبه پنجم، بانک‌ها با 6.5 میلیارد تومان رتبه ششم و فراورده‌های نفتی با 5.3 میلیارد تومان رتبه هفتم را داشتند. صنعت فلزات اساسی توانست با 22 واحد اثر مثبت بر شاخص کل روز را به پایان برساند. در این گروه در بورس اوراق بهادار تهران فولاد مبارکه با 2.9 میلیارد تومان و ملی سرب و روی ایران با 2.8 میلیارد تومان بیش از سایر نمادها مورد معامله واقع شدند. در فرابورس ایران ذوب‌آهن اصفهان همچنان میدانداری می‌کرد و با 5.2 میلیارد تومان جایگاه اول را در این گروه در فرابورس از آن خودکرده بود. در روزهای پایانی هفته مصاحبه‌ای از مدیرعامل این شرکت در خصوص رفع بخشی از مشکلات ناشی از اجرای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین‌ها منتشر شد که البته همچنان حکایت از باقی ماندن ابهامات اساسی داشت به گفته ایشان این موضوع می‌بایستی تا پایان خردادماه به جمع‌بندی برسد. سازمان خصوصی‌سازی؛ بلوک 73 درصدی سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل 5 میلیارد و 743 میلیون را در روز یکشنبه 30 خرداد عرضه می‌کند این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم 4116 ریال و ارزش کل پایه 23 هزار و 642 میلیارد ریال روی میز فروش می‌رود. داود خانی عضو هیئت عامل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری این بلوک به وکالت از شستا و صندوق کارکنان فولاد در هفته‌های آینده افزود: این دارایی برای تسویه طلب دولت و باهدف ادا شدن این حق روی میز فروش فرابورس می‌رود و تلاش می‌شود سهمی که پیش‌تر بابت واگذاری آن پولی دریافت نشده این بار با بازاریابی مناسب و برخورداری از خریدار روی تابلوی معاملات عرضه شود. صنعت محصولات فلزی با جای گرفتن در رتبه سوم ازنظر ارزش معاملات اثر 16 واحدی مثبت بر شاخص کل داشت. در این صنعت ماشین‌سازی اراک با 830 میلیون تومان معامله با صف خرید قابل‌ملاحظه و پایدار روبرو بود ولیکن صنایع آذرآب اراک با 7.9 میلیارد تومان متعادل و مثبت مورد معامله قرار گرفت. در صنعت سرمایه‌گذاری‌ها که با 8.3 میلیارد تومان رتبه چهارم را داشت، سرمایه‌گذاری خوارزمی با 3.9 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با 2.3 میلیارد تومان بیش از سار نمادها معامله شدند هردو نماد متعادل و عمدتاً مثبت بودند. محصولات شیمیایی با 6.7 میلیارد تومان معامله اثر منفی 32 واحدی بر شاخص کل داشتند در این نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی جم هریک در حدود 2.2 میلیارد تومان معامله شدند البته پتروشیمی جم شاهد انجام معامله بلوکی به ارزش 5.3 میلیارد تومان نیز بود که در ارزش معاملات مورداشاره لحاظ نشده است. بانک‌ها امروز حال‌وروز خوبی نداشتند این صنعت با 6.5 میلیارد تومان معامله تأثیر منفی 62 واحدی بر شاخص کل داشتند. در این گروه معدود نمادهایی اندک مثبت ظاهر شدند و مابقی نمادها قرمزپوش بودند. بانک ملت با 2.4 میلیارد تومان و بانک صادرات با 1.4 میلیارد تومان بیش از سایر نمادها معامله شدند.

براساس برنامه‌ریزی بانک مرکزی دستگاه‌های دولتی باید تمام حساب‌های خود را از شبکه بانکی به بانک مرکزی منتقل کنند و به‌این‌ترتیب بانک‌ها بخش بزرگی از منابع ارزان‌قیمت خود را از دست می‌دهند. آن‌گونه که بانک مرکزی اعلام کرده است "انتقال حساب دستگاه‌های اجرایی از شبکه‌ بانکی به بانک مرکزی و وصول مستقیم درآمدهای دولت در حساب‌های درآمدی خزانه‌داری کل کشور توسط بانک مرکزی به ایجاد شفافیت در گردش مالی دولت و پرهیز از رسوب وجوه دولتی نزد بانک‌ها و تسریع در تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی منجر می‌شود". طرح ملی انتقال حساب‌های دولتی به بانک مرکزی که با توجه به ابعاد گسترده و متعدد حساب‌های مورد نظر، طرحی حاکمیتی به شمار می‌آید، به استناد اصل 53 قانون اساسی، مواد 10 و 12 قانون پولی و بانکی، 76 قانون محاسبات عمومی، 22 قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره)، 5 آئین‌نامه اجرایی فصل پنجم قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و با توجه به مفاد ماده‌ 94 قانون برنامه‌ی پنجم توسعه‌ کشور و دستورالعمل مربوطه که در تاریخ 91.7.25 به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی در دست اقدام و پیاده‌سازی است. در سایر گروه‌ها و نمادها به‌جز تک سهم‌ها اتفاق شایان‌ذکری رخ نداد و معاملات کم‌رمقی جریان داشت. شاخص کل با بهره‌گیری از نوسانات مثبت صنعت خودرو و تأثیرات منفی بانک‌ها و پتروشیمی‌ها درنهایت با رشد 76 واحدی اولین روز کاری هفته را به پایان رساند.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

تا چند روز پیش بانک مرکزی آمریکا به نظر نسبت به روند بهبود اقتصاد این کشور تا حدودی مطمئن بود و قصد داشت نرخ بهره دلار را افزایش دهد و این اتفاق احتمالا در روز 15 ژوئن رخ می‌داد اما این اطمینان و اعتمادبه‌نفس در بانک مرکزی آمریکا با انتشار آمار نرخ اشتغال ایجادشده در ماه می کاملاً از بین رفت. آمارهای منتشرشده از نرخ اشتغال ایجادشده در ماه می در آمریکا که توسط دولت این کشور منتشرشده است نشان می‌دهد که این ماه تنها 38 هزار فرضت شغلی در آمریکا ایجادشده است که از سال 2010 تاکنون ازنظر کاهش بی‌سابقه است و از میزان مورد انتظار کارشناسان اقتصادی نیز پایین‌تر بوده است. از سوی دیگر این آمار باعث شد تا دولت این کشور نیز پیش‌بینی خود نسبت به اشتغال ایجادشده برای ماه‌های مارس و آوریل را نیز به 59 هزار فرصت شغلی کاهش دهد. نرخ اشتغال ایجادشده در آمریکا در اوایل سال گذشته حدود 200 هزار فرصت شغلی در ماه بود که رسیدن این نرخ به حدود 30 هزار فرصت شغلی، دولت آمریکا را شوکه کرده است.

به نقل ازهلنیک شیپینگ، ایران قصد دارد تا سطح تولید نفت خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. ایران قصد دارد تا سطح تولید نفت خود را به حدود 4.8 میلیون بشکه در روز برساند. بنا به اعلام پلاتس، ایران در ماه می سال جاری به‌طور متوسط روزانه 3.38 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به متوسط تولیدشده در ماه مارس 150 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. وزیر نفت ونزوئلا در نشست روز گذشته اوپک تأکید کرده است که ایران باید در همه توافقات مرتبط با سقف تولید اوپک مشارکت داشته باشد. این خواسته که از سوی برخی اعضا ازجمله عربستان مطرح شد با مخالفت ایران روبرو شده است.

محمد بارکیندو نیجریه‌ای با اجماع اعضای اوپک به‌عنوان دبیر کل جدید این سازمان برای سه سال منصوب شد. بارکیندو پیش‌ازاین در فاصله سال‌های 2009 تا 2010 ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را عهده‌دار بوده است و در سال 2006 نیز به‌عنوان دبیر کل موقت این سازمان بین‌المللی انتخاب‌شده بود. بر اساس روال عادی، عبدالله سالم البدری، سرپرست دبیرخانه اوپک باید در سال ٢٠١٣ از این مسئولیت کنار می‌رفت، اما به دلیل نبود اجماع برای انتخاب دبیر کل جدید، دوره مسئولیت وی بارها تمدیدشده است به‌طوری‌که طولانی‌ترین مدت دبیر کلی را به نام خود ثبت کرده است. پیش‌ازاین ایران، عراق، عربستان، نیجریه، ونزوئلا و اندونزی نامزدهای خود را برای دبیر کلی اوپک معرفی کرده بودند. این گزارش حاکی است با تصمیم اعضا سقف تولید به میزان 30 میلیون بشکه در روز ثابت ماند.

به نقل ازوال‌استریت ژورنال، از روز چهارشنبه برخی اعضای اوپک از تمایل خود برای ارائه پیشنهاد تعیین سقف تولید در این کارتل نفتی خبر دادند، اما مخالفت یک عضو اجرای این تصمیم را ناکام گذاشت. با مخالفت ایران حمایت‌ها و تمرکز بر اعمال سقف تولید کاهش یافت و اوپک تصمیمی دراین‌باره نگرفت. وزیر نفت ایران عملاً نقش مهمی را در میان بزرگ‌ترین کشورهای نفتی جهان ایفا کرد و از اعمال سقف برای تولید کل اوپک جلوگیری کرد. پیشنهاد ایران این بود که برای هر یک از اعضای اوپک به‌صورت جداگانه سقف تولید اعمال شود. ایران تاکنون تلاش‌ها برای کاهش عرضه نفت در بازار جهانی را که هم از سوی اوپک و هم از سوی دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت نظیر روسیه ارائه‌شده بود را ناکام گذاشته است. ایران قصد دارد تا تعادل موجود در بازار بین قدرت‌های نفتی را مجدداً متوازن کند.

پس از نشست اوپک قیمت نفت برنت دریای شمال روند افزایش را تجربه کرد و به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه رسید. به نقل ازرویترز، نشست کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت- اوپک در راستای توافق برای محدود کردن عرضه نفت در بازار جهانی با شکست روبه‌رو شد؛ اما آنچه که از این اجلاس به بازار سیگنال مثبتی محسوب می‌شد اعلام تصمیم عربستان برای عدم عرضه بیش‌ازحد نفت به بازار جهانی بود. برخی کشورهای در این نشست تلاش کردند سقف تولید کل اعضای اوپک را محدود کنند اما این تصمیم با مخالفت ایران ناکام ماند زیرا پیشنهاد ایران این بود برای تولید هر یک از اعضای اوپک سقف جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. اعلام آمادگی عربستان برای اعمال محدودیت و عدم افزایش تولید خود باعث شد که قیمت نفت در آخرین مبادلات امروز روندی افزایشی را در پیش‌گرفته و هر بشکه نفت برنت دریای شمال باقیمتی بالاتر از 50 دلار در هر بشکه به فروش رسید. کارشناسان همچنان به نتایج این اجلاس با توجه به موضع عربستان نگاه مثبتی دارند. علیرغم شکست اوپک در توافق تعیین سقف تولید کارشناسان نتایج این نشست را مثبت ارزیابی می‌کنند چراکه بنا به اعتقاد این کارشناسان هم ایران و هم عربستان به اهداف خود در این اجلاس رسیدند. بنا به اعلام موسسه مالی BNP پاریباس فرانسه هر دو طرف در این اجلاس به اهداف خود رسیدند. ایران اعمال محدودیت برای تولید خود را نپذیرفت و سیاست عربستان برای اینکه خود بازار برای تعیین قیمت نفت به تعادل برسد نیز ادامه یافت. از سوی دیگر تولید کشورهای غیر عضو اوپک کاهش‌یافته و اوپک نیز توانسته است سهم خود از بازار را افزایش دهد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور امروز توسط مدیران به سرمایه‌گذاران معرفی شود. این شرکت از 25 خرداد سال گذشته با نماد "وهور" به‌عنوان پنجاهمین شرکت در بازار اول معاملات فرابورس درج‌شده است. سهامدار اصلی و 99 درصدی این شرکت سرمایه‌گذاری امیدبوده و تعهد عرضه 10 درصدی سهام را ارائه کرده است. سال مالی "وهور" 30 آذرماه به پایان می‌رسد و این شرکت برای سال مالی گذشته، 323 ریال سود محقق کرده و سود سال مالی جاری را هم 270 ریال پیش‌بینی کرده و قرار است سرمایه فعلی 230 میلیارد تومانی را 74 درصد معادل 170 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران اضافه کند تا به شرکتی 400 میلیارد تومانی تبدیل شود. افزایش سرمایه این شرکت از 30 به 230 میلیارد تومان (667 درصد) آبان سال گذشته اعمال و در بهمن 93 ثبت‌شده است. موضوع فعالیت شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور که از آبان 90 تأسیس و دارای 15 نیروی انسانی است، شامل مدیریت و سرمایه‌گذاری و مشارکت در کلیه طرح‌های صنعتی برق و انرژی، ترانزیت و انجام معاملات و مطالعات فنی و اقتصادی و مالی درزمینهٔ برق و انرژی است. این شرکت با مالکیت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ارومیه، سمنان و گیلان، یک درصد از سهم نیروگاه‌های کشور را دارد و قرار است با سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های ارومیه، سیرجان و هریس به سهم 1.5 درصدی برسد.

براساس گزارش منتشرشده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اسامی 20 شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در پایان اردیبهشت امسال ارایه شد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس باارزش بازار 268 هزار و 550 میلیارد ریال، شرکت مخابرات ایران نیز باارزش بازار 116 هزار و 519 میلیارد ریال، ارتباطات سیار ایران با 114 هزار و 880 میلیارد ریال، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 97 هزار و 800 میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با 95 هزار و 700 میلیارد ریال، کشتیرانی جمهوری اسلامی با 93 هزار و 440 میلیارد ریال، پتروشیمی جم با 91 هزار و 200 میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری غدیر با 90 هزار و 316 میلیارد ریال در رتبه‌های اول تا هشتم ایستادند. شرکت پتروشیمی مارون باارزش بازار 140 هزار میلیارد ریال، هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه 60 هزار و 104 میلیارد ریال و پالایش نفت تهران با 34 هزار و 880 میلیارد ریال در رده های اول تا سوم و شرکت های تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی امیر کبیر و ذوب‌آهن اصفهان نیز در مکان‌های سوم تا هشتم برترین شرکت های فرابورسی ایستادند.

مبینا بنی‌اسدی مدیر روابط‌ عمومی فرابورس ایران از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های خبری پیش از عرضه‌های اولیه با حضور اصحاب رسانه و مشارکت فعالان بازار خبر داد. فرابورس ایران ضمن فراهم‌سازی کلیه امکانات و تسهیل شرایط برای پذیرش شرکت‌ها، همچنین تلاش کرده تا به‌منظور آغاز هر چه‌بهتر معاملات سهام شرکت‌ها و اطلاع‌رسانی هرچه شفاف‌تر در خصوص ویژگی‌های این عرضه‌ها، اقدام به برگزاری نشست‌های خبری تحت عنوان «یک دیدار، یک عرضه» کند. بنی‌اسدی بابیان اینکه فرابورس ایران در سال جدید در کنار پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای خود در خصوص ابزارها و شیوه‌های نوین تامین مالی، همچون گذشته به اصل پاسخگویی به‌موقع، شفاف و کامل به‌تمامی ذی‌نفعان به خصوص فعالان بازار سرمایه پایبند است، توضیح داد: بر این اساس بنا داریم در سال جدید برای کمک به افزایش شفافیت در بازار سرمایه و تقویت ارتباطات دو سویه با کلیه ذی‌نفعان و مخاطبان خود، جلسات منظم نشست خبری را پیش از عرضه‌های اولیه آغاز کنیم. این نشست‌ها با حضور مدیران ارشد شرکت عرضه‌کننده و اصحاب رسانه و باهدف بررسی شرکت‌های در مرحله عرضه از منظر ریسک‌های مترتب بر شرکت، نقاط قوت و ضعف و تحلیل وضعیت صنعت مورد نظر برگزار خواهد شد.

در پی اتمام سال مالی اسفند 94 شرکت بورس انرژی، عصر چهارشنبه گذشته مجمع سالانه این شرکت سهامی عام و 60 میلیارد تومانی در پژوهشگاه نیرو با حضور 76 درصد سهامداران در سالن خلیج‌فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در این مجمع صورت‌های مالی تصویب شد و طی آن با تصمیم سهامداران مقرر شد از سود محقق شده 299 ریالی هر سهم، 100 ریال بین سهامداران توزیع شود. همچنین در این مجمع 7 عضو حقوقی هیئت مدیره بورس انرژی برای دو سال آینده انتخاب شدند که شامل سرمایه‌گذاری تدبیر، کانون کارگزاران بورس، صندوق بازنشستگی نفت، گروه مالی سپهر صادرات، نفت و گاز پارسیان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) و صنایع آب و برق صبا هستند.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

‌‌نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن از هدف‌گذاری ‌ساخت 1800 کیلومتر راه‌آهن و ریل‌گذاری 600 کیلومتر خط آهن در سال 95 خبر داد و افزود: ‌سهم حمل‌ونقل ریلی از کل بار و مسافر کشور در حال حاضر رقم بالایی نیست و باوجود تأکید همه مدیران و سیاست‌های کلان توسعه ریلی، امروز سهم ریل در حمل بار و مسافر کمتر از 10 درصد است. برنامه دولت این است که بااتصال برخی مراکز به شبکه ریلی کشور، ظرفیت حمل بار ریلی را به میزان 10 میلیون تن افزایش دهیم. انتقال 10 میلیون تن کالا از سمت حمل‌ونقل جاده‌ای به حمل‌ونقل ریلی بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد و قابل‌توجه است؛ البته قوانینی تدوین‌شده است که از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت با استفاده از حمل‌ونقل ریلی، ‌رقمی به این بخش اختصاص یابد که هنوز به اجرا نرسیده است. طبق استاندارد‌‌های حمل‌ونقل لازم است بارها‌ در مسیر‌های بیش از 550 تا 600 کیلومتر، با راه‌آهن حمل شوند درحالی‌که امروز سهم حمل‌ونقل جاده‌ای در جابه‌جایی بار کشور 90 درصد است. در صورت تأمین منابع مالی این پتانسیل وجود دارد که حداقل 600 کیلومتر ریل‌گذاری در کشور داشته باشیم، همچنین در صورت تحقق منابع مالی، از ابتدای امسال تا اواسط سال 96 ظرفیت ریل‌گذاری 1000 کیلومتر خط آهن در شبکه ریلی وجود دارد.

علی کاردر معاون سرمایه‌گذاری و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت اظهار داشت: قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان فروزان با شرکت‌های داخلی منعقدشده است که البته از خدمات شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنند. وی بابیان اینکه ارزش قرارداد براساس مقادیری که گاز همراه برداشت می‌کنند، مشخص خواهد شد،‌ گفت: این برداشت از میزانی شروع می‌شود و چون پلاتوی تولید میدان تغییر می‌کند، ممکن است با کاهش مواجه شود. یک شرکت ایرانی هم در نفت اروندان برای جمع‌آوری گازهای همراه قرارداد بسته است و دو قرارداد هم در حال انعقاد در مناطق نفت‌خیز جنوب است. در هیچ کدام از این طرح‌ها تولید میعانات گازی پیش‌بینی‌نشده است، چراکه میزان میعانات در این گازها بسیار کم است و به دلیل ترش بودن گاز همراه امکان تفکیک آن برای شرکت‌های کوچک وجود ندارد. برای برگزاری مزایده جدید در حال بررسی هستیم که ببینیم آیا گازهای مشعل در دسترس خواهد بود یا نه و آن‌هایی که برنامه‌ای ندارند را وارد مزایده خواهیم کرد. در هیئت دولت درباره قیمت برق تولیدشده گازهای همراه صحبت کرده‌ایم و آقایان هم در این باره حساسیت پیداکرده‌اند. درست این است که این برق را مشابه انرژی‌های تجدید پذیر مانند برق خورشیدی یا برق بادی قیمت‌گذاری کنند، چون در بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا تأثیر جدی دارد. اگر این اتفاق بیفتد همه برای جمع‌آوری گازهای همراه هجوم می‌آورند و حتی یک مثقال از این گازها هم سوزانده نخواهد شد. هیئت‌های خارجی هم به جمع‌آوری گازهای همراه ابزار علاقه کرده‌اند و گفته‌اند ما تکنولوژی لازم را در اختیارداریم و قرار شد اطلاعات را برای آن‌ها هم ارسال کنیم، اما مساله آن‌ها هم قیمت برق است. یا اینکه سرمایه‌گذاران داخلی می‌گویند اجازه بدهید ما این برق را صادر کنیم، یا آن را سوآپ کنیم و در داخل کشور آن را به وزارت نیرو تحویل بدهیم و در مرز عراق و ترکیه برق تحویل بگیریم. مساله قیمت‌گذاری برق تولیدشده از گاز همراه احتمالاً وارد بندها و احکام برنامه ششم خواهد شد.

سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: این قرارگاه پیمانکار دولت در پروژه طرح توسعه بندر چابهار و احداث خط آهن چابهار تا سرخس است، افزود: فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هم که تا امروز حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان سال 95 توسط ‌‌قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به پایان می‌رسد. در این پروژه دستگاه لایروب جدید و حرفه‌ای توسط قرارگاه خاتم تأمین و حدود 15 میلیون متر مکعب لایروبی دریا در قالب این طرح انجام شد، همچنین رکورد لایروبی روزانه 52 هزار متر مکعب هم در این پروژه به ثبت رساندیم که در کشور بی‌نظیر بود. البته در مورد بندر چابهار مشکل تأمین مالی وجود داشت‌ اما پس از مدت‌ها‌ سال گذشته تأمین مالی از سوی دولت انجام گرفت. به گفته وی خط آهن کریدور ترانزیتی چابهار - زاهدان - مشهد - سرخس پروژه‌ای بسیار استراتژیک و بزرگ است که در شرق کشور اجرا می‌شود.

مرادی مدیر طرح و برنامه بانک مسکن ضمن بیان اینکه طرح فروش اقساطی مسکن تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته است، گفت: باوجود تمام ریسک‌های موجود، بانک در این طرح حاضر شد اما از جانب انبوه‌سازان واحدی معرفی نشد، البته دلیل آن می‌تواند محدودیت‌هایی باشد که بانک در نظر گرفته است. یکی از محدودیت‌ها، این است که صرفاً این خدمت به انبوه‌سازان عضو کانون داده می‌شود؛ البته این موضوع به مصوبه هیئت مدیره رسیده تا بتوانیم این خدمات را به کلیه انبوه‌سازان بدهیم و به‌زودی این موضوع را ابلاغ خواهیم کرد. به‌این‌ترتیب برای هر واحد نوسازی که ساخته می‌شود، در صورت تمایل برای فروش اقساطی واحد فارغ از اینکه سازنده عضو کانون باشد، ما حاضر هستیم که معامله او را تضمین کنیم. محدودیت دیگری که بانک در نظر گرفته است این است که اقساط در نظر گرفته‌شده، از سه میلیون تومان بیشتر نباشد، دوره بازپرداخت از 50 ماه بیشتر نباشد و مبلغ بدهی از 150 میلیون تومان بیشتر نباشد، خود این ها عامل‌های بازدارنده‌ای تلقی می‌شوند. البته این محدودیت‌ها باید وجود داشته باشد زیرا نبودنشان ممکن است بانک را وارد چالش کند. بانک اکنون برای رفع این موانع نیز چاره‌اندیشی‌هایی در نظر گرفته است که بعد از گرفتن مصوبه اعلام خواهد شد.

عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: بازار مسکن مانند بازار ارز و طلا بازار یک شبه نیست و یک بازار زمان بر است و تأثیرپذیری آن در مدت زمان طولانی‌تری خود را نشان می‌دهد و ازآنجایی‌که بعد از سال 92 شاهد رکود سنگین در بازار بودیم بنابراین اثر ورود سرمایه‌های جدید در حدی نیست که دغدغه افزایش قیمت‌ها را داشته باشیم. وی بابیان اینکه می‌توان گفت که بازار مسکن در حال حاضر وارد فاز پیش رونق شده است، گفت: نمی‌توان نگاه تک بعدی به بازار مسکن داشت و گفت که تنها یک عامل باعث افزایش معاملات مسکن شده است. معتقدم عوامل متعددی منجر به افزایش معاملات شده از جمله ارائه تسهیلات خرید مسکن و هم اینکه دوره این رکود سنگین هم به سر آمده بود.

نگاهی به عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال تا نیمه خردادماه نشان می‌دهد در این مدت بالغ‌بر 1283 میلیارد ریال سهم دولتی واگذارشده است. از این میزان واگذاری در سال جاری که در بورس اوراق بهادار صورت گرفته، یک هزار و 95 میلیارد ریال به صورت بلوکی و 188 میلیارد ریال به صورت تدریجی انجام‌شده است. همچنین از 1283 میلیارد ریال سهم دولتی فروخته‌شده در سال جاری، 1250 میلیارد ریال مربوط به شرکتهای گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 33 میلیارد ریال مربوط به شرکتهای گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

فروزش دبیر انجمن صنایع شویندهگفت: برای جبران هزینه‌های تولید در پی رشد حقوق و دستمزد، هزینه‌های سربار کارخانه‌ها و رشد نرخ ارز اتاق مبادلات، در حال مذاکره با سازمان حمایت جهت دریافت مصوبه افزایش قیمت محصولات هستیم و پیشنهاد ما افزایش حداکثر 15 درصدی قیمت خواهد بود. البته این افزایش قیمت شامل همه محصولات نخواهد شد و فقط برخی محصولات را در برمی‌گیرد. هنوز میزان این افزایش قیمت نهایی نشده و منتظر مصوبه سازمان حمایت هستیم. این تقاضا بر اساس کشش بازار اعمال خواهد شد و هیچ تولیدکننده‌ای قیمت همه محصولاتش را به طور یکسان افزایش نخواهد داد. در حال حاضر نیز تخفیف‌ها طوری اعمال می‌شود که مثلاً برای سه محصول یک کارخانه به مدت 15 روز تخفیف لحاظ می‌شود تا برندسازی و جذب مشتری صورت گیرد. در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده محصولات شوینده بازیان روبه‌رو هستند و یا حاشیه سود کمتر از 10 درصد دارند. وی همچنین با اشاره به کاهش مصرف داخلی پودر شوینده، گفت: شرکت‌های تولیدکننده گرایش بیشتری به صادرات پیداکرده‌اند تا کاهش تقاضای داخل جبران شود.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بابیان این که هنوز مرزهای عراق روی هرگونه سیمان خارجی بسته است، گفت: ما درباره صادرات سیمان مذاکراتی با مسئولان عراقی داشته‌ایم ولی همچنان به دلیل مشکلات بودجه‌ای، امنیتی و پاسخگو بودن تولید داخلی عراق، واردات سیمان خارجی به این کشور به طور کل ممنوع اعلام‌شده است. البته مسئولان عراقی این ممنوعیت را موقت اعلام کرده‌اند و استنباط ما این است که صادرات سیمان ایرانی به عراق بعد از ماه مبارک رمضان از سر گرفته می‌شود. بازارهای صاداتی مناسبی برای سیمان وجود دارد که شامل افغانستان و کشورهای حوزه مشترک‌المنافع (CIS) می‌شود که این روزها وضعیت تجارتشان با ایران بهبودیافته است. همچنین رایزنی هایی نیز با کشورهای آفریقایی صورت گرفته است تا بتوان بازار صادراتی را تا آنجا گسترش داد. هزینه تمام‌شده سیمان بالا رفته و حتما باید قیمت سیمان افزایش پیدا کند، چراکه افزایش نرخی از دو سال گذشته برای محصول نداشتیم و حتی در مقاطعی با کاهش قیمت نیز مواجه بودیم. اگر بخواهیم این صنعت را سرپا نگه‌داریم باید حتما افزایش قیمت را برای آن در نظر بگیریم. در حال جمع‌آوری هزینه‌های تمام‌شده از کارخانه‌های سیمان هستیم و با بررسی‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا 15 تیر ماه قیمت‌های جدید سیمان اعلام خواهد شد. شیخان همچنین وضعیت صنعت سیمان در دو ماه اول سال جاری را بدون تغییر ارزیابی کرد و گفت: بر اساس مقایسه‌های آماری، دو ماه اول امسال نسبت به دو ماه اول پارسال تغییری در تولید و شاخص‌های سیمان به وجود نیامده است و آمارها ثابت هستند؛ اما بر اساس عزم دولت برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز، به افزایش مصرف در آینده نزدیک امیدوار هستیم.

به‌تازگی یکی از سایت های خبری تحلیلی اروپایی از برنامه‌ها و اقدامات شرکت کامودیتیlibertyجهت به دست آوردن یک شرکت ایرانی تأمین‌کننده مواد اولیه برای کارخانه نورد گرم جدیدش در نیوپورت انگلیس خبر داده است. به گونه ای مجموعه مذکور در تلاش برای توافق با یکی از کارخانجات ساخت تختال ایرانی می باشد. ظاهرا فولاد هرمزگان مجموعه مدنظر شرکتlibertyاست و این شرکت خارجی در نظر دارد تا 50 درصد از سهام "هرمز" را خریداری کند. این در حالی است که عدم رفع مشکلات موجود بر سر راه نقل‌وانتقالات بانکی موجب شده تا شرکتlibertyعلیرغم علاقمندی خود نتواند در راستای خرید سهام شرکت فولاد هرمزگان اقدام نماید و مجموعه مذکور در انتظار امکان انجام مراودات بانک‌های اروپایی با بانک‌های ایرانی در دوران پسا برجام می‌باشد. این مذاکرات جهت خرید شرکت فولاد هرمزگان به عنوان تأمین‌کننده مواد اولیه مصرفی برای کارخانه نیوپورت انگلیس تاکنون نهایی نشده است و انجام آن منوط به کاهش ریسک مراودات بین‌المللی ایران و برقراری ارتباط بانکهای بزرگ اروپایی با بانکهای ایران می‌باشد.

محمد حیدری معاونت مالی و اقتصادی شرکت گروه بهمن در ارتباط با شایعات اخیر گفت: تا به این لحظه هیچ واگذاری صورت نگرفته اما سهامدار عمده شرکت قصد فروش بلوک 62.2 درصدی سهام خود را دارد. در بین خریداران این بلوک طبق آنچه شنیده می‌شود، شرکت کروز نیز اعلام آمادگی کرده است، اما این مجموعه تنها خریدار بلوک سهام گروه بهمن، نمی‌باشد. اگر این بلوک به بخش خصوصی واگذار شود، قطعاً بسیاری از محدودیت‌ها برطرف خواهد شد و در صورت تحقق در سال مالی جاری بر سود هر سهم گروه بهمن نیز اثر مثبت خواهد داشت. تاکنون باوجود عدم برگزاری مجامع شرکت های زیر مجموعه گروه بهمن به طور کامل و عدم اعلام سود تقسیمی آن‌ها، احتمال تعدیل مجدد سود هر سهم "خبهمن" بعد از اتمام فصل مجامع وجود دارد. شرکت گروه بهمن قصد واگذاری دارایی‌های خود که در بخش املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری شده را دارد تا نقدینگی حاصل از این واگذاری‌ها را در بخش تولید و سرمایه‌گذاری‌های مولد مصرف کند. این واگذاری‌ها در بودجه سال 95 شرکت لحاظ نشده و انشالله تا پایان سال به محض تأثیر مالی و سودآوری این واگذاری‌ها را شناسایی و به سهامداران اطلاع‌رسانی انجام خواهد گرفت. این مقام مسئول در خاتمه با اشاره به مذاکراتی که با شرکت های خارجی در جهت توسعه همکاری‌ها صورت گرفته، گفت: این مذاکرات و چانه‌زنی‌ها با شرکت های مزدا، ایسوزو FAW همچنان ادامه دارد و قاعدتاً با حل شدن مشکلات نقل‌وانتقال پول، سوئیفت بانکی وضعیت با بهبود همراه خواهد شد.

شرکت مهندسی و عمران اس کی از کره جنوبی قرارداد آغاز عملیات امکان‌سنجی برای پروژه ٢٠ میلیون دلاری توسعه پالایشگاه تبریز را با شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به امضا رساند. طبق این توافق غیر الزام آور، شرکت اس کی در آغاز فرصت‌های تجاری در پروژه نوسازی پالایشگاه نفت تبریز را موردبررسی قرار خواهد داد. یکی از مسئولان اس کی اعلام کرد که توافق یادشده، شامل ارتقای تأسیسات گوگردزدایی و دیگر تأسیسات تولید بنزین می‌شود و مرحله بررسی اولیه، ٦ ماه طول می‌کشد. اس کی ابراز امیدواری کرد که همکاری در پروژه یادشده در آینده به توسعه همکاری‌ها و رسیدن ارزش توافق‌ها به ٢٠٠ میلیون تا ٣٠٠ میلیون دلار شود.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

شرکت «لاکهید مارتین» بزرگ‌ترین شرکت سازنده تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا از بررسی احتمال فروش بالگرد تجاری به ایران خبر داد. شرکت «لاکهید مارتین» که شرکت «سیکورسکی» را در زیرمجموعه خود دارد، هم‌اکنون در حال ارزیابی احتمال فروش بالگردهای تجاری به ایران است. لاکهید مارتین گفته است که بازار فروش چنین بالگردهایی به ایران کوچک است و این شرکت به راهنمایی دولت آمریکا در این زمینه نیاز دارد. ناتالی پریوایت معاون رئیس فروش و بازاریابی «سیکورسکی» اعلام کرده است که این شرکت چندین درخواست از مشتری‌های کنونی خود ازجمله شرکت‌های لیزینگی دریافت کرده است که این شرکت‌ها به فعالیت این بالگردها در ایران علاقه‌مند هستند. معاون شرکت سیکورسکی ادامه داد، بالگردهای تجاری سیکورسکی «اس 76» و «اس 92» از گزینه‌های احتمالی است که ممکن است به ایران فروخته شود. به اعتقاد پریوایت «ازآنجایی‌که فعالیت‌های نفتی ایران در دریاها چندان گسترده نیست، به همین دلیل بخش صنعت نفت ایران نیازی ندارد که به تعداد زیاد از این بالگردها استفاده کند». پریوایت به رویترز گفت: من می‌خواهم سیاست دولت آمریکا درباره آنچه می‌توانیم و نمی‌توانیم انجام دهیم، بدانم و حتی قبل از آغاز تکمیل تجزیه‌وتحلیل‌های خود [برای فروش یا عدم فروش به ایران]، همه مسائل را با دولت آمریکا شفاف‌سازی کنیم.

5 ماه بعد از اعلام خرید عمده ایران از ایرباس و با نرسیدن پول لازم به این شرکت، «جان لیهای» مدیر فروش این شرکت چندملیتی در خصوص عواقب طولانی شدن روند پرداخت پول به دولت ایران هشدار داد. بر اساس گزارش «اویشن دیلی» لیهای به طولانی شدن روند پیدا شدن مسیر مالی لازم برای پرداخت پول 118 ایرباس پرداختی ایران اشاره‌کرده و گفته «باید یک نظام بانکی بین‌المللی قابل‌اعتماد پیدا کنیم و این مسئله باید طی چند ماه آینده حل شود والّا دیگر قراردادی در کار نخواهد بود.» مقامات ایران در چند ماه اخیر و بخصوص پس از گلایه آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی اولین روز از سال نو شمسی، اعتراضات ادامه‌دار و البته بی‌ثمری نسبت به مسکوت ماندن بندهای بانکی توافق هسته‌ای داشته‌اند؛ آمریکایی‌ها می‌گویند هیچ بانکی برای «تجارت مشروع» با ایران مشکلی ندارد و حتی جان کری چند هفته پیش برای دلگرمی‌دادن به بانک‌های اروپایی به لندن رفت ولی کاری از پیش نبرد. بانک‌های اروپایی از تحریم‌های موجود آمریکا علیه ایران هراس دارند و داشتن یک تضمین کتبی مختصر برای تحریم نشدن در صورت تعامل با ایران را می‌خواهند؛ تضمینی که به گفته سردبیر آسوشیتدپرس هیچ‌گاه صادر نمی‌شود تا سایه تحریم‌ها به‌صورت دائمی از سر ایران کم نشود. مدیر فروش ایرباس به همین مشکل دقیقاً اشاره‌کرده و گفته «بانکدارها خیلی می‌ترسند ولی به‌هرحال ما باید این کار را به نحوی انجام دهیم.»

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه مشکلات بانکی در قرارداد خرید ایرباس‌ها هنوز جدی نشده است و این مشکل مطرح نیست و مانعی برای قرارداد خرید هواپیماها نیست، اظهار داشت: اگرچه مذاکراتی در این باره داشتیم اما تصور نمی‌کنیم که مشکلات بانکی مانعی بر سر راه انعقاد قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس باشد. به طور قطع تحریم‌های بانکی در قرارداد با ایرباس موضوعیت ندارد چراکه اعتبار این قرارداد را از طریق فاینانس تامین خواهیم کرد. در حال حاضر منتظر اتمام مذاکرات قراردادی هستیم که در جریان است و با صدور مجوز اوفک (OFAC) برای فروش هواپیما به ایرباس، پروسه انعقاد قرارداد و تحویل هواپیماهای جدید شروع می‌شود. پیش‌بینی‌ می‌کنم تا پایان ماه ژوئن مذاکرات قراردادی به پایان برسد و تا آن زمان هم OFAC مجوز فروش هواپیما را صادر می‌کند. وی درباره صحبت‌های اخیر مدیر فروش ایرباس مبنی بر اینکه اگر ایران فکری برای بندهای مالی قرارداد خود نکند، فروش هواپیما لغو خواهد شد، گفت: معتقدم می‌خواهند با این اظهارات فشاری را بر روی دولت خود بگذارند که دولت‌ها هم روند پروسه صدور مجوز و مذاکرات نهایی را سریع‌تر انجام دهند و این اظهارات بیشتر یک شو و نمایش است.

مارتی بنتروت معاون اداره فروش خاورمیانه بوئینگ که اوایل فروردین‌ماه برای مذاکره با خریداران ایرانی به تهران آمده بود، حالا از تلاش این شرکت برای دور زدن تحریم‌های دلاری ایران و امکان‌پذیر کردن فروش محصولات خود سخن می‌گوید. به نوشته گلف‌نیوز، بنتروت گفته که در تهران «با بیش از 2» شرکت هوایی برای فروش بوئینگ مذاکره شده؛ اسامی شرکت‌های ایران‌ایر و ماهان فعلاً از میان این چند شرکت، منتشرشده است. بوئینگ نسبت به ایرباس اما مشکلات بیشتری برای فروش دارد؛ بوئینگ هواپیماهای خود را به دلار می‌فروشد و بنا بر تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا علیه ایران، دسترسی ایرانیان به دلار و نظام مالی آمریکا ممنوع است. وی با در نظر داشتن این مشکل، گفته که معامله با ایران «سود خوبی» دارد و بر همین اساس، بوئینگ می‌خواهد «راهی برای ایجاد توانایی تأمین مالی از سوی ایرانیان» پیدا کند تا قرارداد فروش، اجرایی شود.

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در وین گفت: ارزش موافقت‌نامه‌های امضاشده با کشورهای مختلف برای تأمین مالی پروژه‌های ایران 30 تا 40 میلیارد دلار است. ‌تاکنون با کشور ژاپن، چین، کره جنوبی، ایتالیا، آلمان برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران مذاکره کرده‌ایم که نتایج قابل‌قبولی داشته است.

محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: بر اساس این مذاکرات مقررشده است یک بندر کوچک در عمان در اختیار ایران قرار گیرد تا کشتی‌های کوچک ایرانی که هزینه‌های بنادر بزرگ عمان برای آن‌ها قابل توجیه نیست، بتوانند پهلوگرفته تا کالاها را باقیمت مناسب‌تر در عمان توزیع کنند یا به کشورهای دیگر صادر کنند. ازآنجاکه فاصله میان ایران و عمان بسیار کم است انتقال کالاهایی نظیر مواد غذایی به این کشور با کشتی‌های بزرگ توجیه ندارد و باید از کشتی‌های سه تا 300 هزار تنی برای این کار استفاده کنیم؛ اما هزینه بنادر بزرگ عمان برای این کشتی‌ها بسیار بالاست و ممکن است صادرات کالاهای ما به عمان را غیراقتصادی کند. این موضوع سال گذشته در سفر «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان به ایران مطرح و با پیگیری‌های او مورد موافقت دولت عمان نیز واقع شد. درنهایت خبر موافقت دولت عمان با این موضوع را سفیر این کشور به افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد. البته هنوز جزییات واگذاری بندر مشخص نیست و این موضوع در حال مذاکره است. بندر صحم بندر آبادی است و نباید این‌گونه پنداشت که ایران قرار است آن را آباد کند. در این بندر حدود 26 میلیارد سرمایه‌گذاری شده است و ما باید از این امکانات خوب استفاده کنیم. این دو موضوع کاملاً متفاوت و منفک از هم هستند. اینکه گمان کنیم عمان بندری دارد و می‌خواهد از طریق سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها آن را آباد کند، خیر به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست. بنادر صلاله، صحم و سایر بنادر عمان همگی بزرگ و معتبر هستند و توسط شرکت‌های بزرگ دنیا در حال بهره‌برداری هستند. این بنادر همگی زیرساخت‌ها و زیربناهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند که تجار ایرانی ما می‌توانند از این امکانات استفاده کنند نه اینکه بنادر ویرانه‌ای باشند که عمانی‌ها بخواهند آن‌ها را با سرمایه ایرانی‌ها آباد کنند.

بنا به گزارشات موجود ۲ شرکت بزرگ گلنکور و ریو تینتو فعال در حوزه تولید مس در حال ورود به صنعت تولید مس ایران هستند. به نقل ازماینینگ ژورنال، روزنامه تایمز به‌تازگی اعلام کرده است که سازمان توسعه معادن ایران با شرکت گلنکور در حوزه توسعه صنعت تولید مس این کشور قرارداد امضاء کرده است. شرکت ریو نیز از تمایل خود برای ورود به صنعت مس ایران خبر داده است. مهدی کرباسیان، رئیس ایمیدرو گفت، هرچند دولت ایران قراردادی را با شرکت بازرگانی گلنکور منعقد کرده، اما تهران همچنین مذاکراتی را نیز با شرکت معدنی ریو تینتو انجام داده است. اوایل روز جمعه پس از انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت گلنکور 2.3 درصد افزایش یافت و ارزش سهام شرکت ریو تینتو نیز 0.9 درصد رشد داشت.

شرکت انرژی ترکیه ای "یونیت اینترنشنال" با وزارت نیرو ایران برای ساخت هفت نیروگاه گازسوز قراردادی به ارزش 4.2 میلیارد دلار بسته است که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی این شرکت در ایران در دوران پساتحریم است. این نیروگاه‌ها در هفت منطقه جداگانه ایران ساخته خواهند شد و مجموعا ظرفیت تولید بیش از شش هزار مگاوات نیرو دارند. یونیت اینترنشنال متعلق به یونال آیسال، رییس سابق باشگاه فوتبال معروف گالاتاسرای است. آقای آیسال گفته است زمانی که این نیروگاهها تکمیل شوند، 10 درصد از نیازهای نیروی ایران را تامین خواهند کرد. ساخت این نیروگاهها قرار است در سه‌ماهه اول سال 2017 آغاز شود.

ایران و ارمنستان توافق کرده‌اند که از 6 ماه آینده اتباعشان بتوانند بدون نیاز به اخذ روادید، به مدت 90 روز در کشور مقابل اقامت داشته باشند. این توافق در چارچوب برنامه گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف به‌ویژه گردشگری و همچنین تسهیل همکاری‌های بازرگانی، روز پنج‌شنبه از سوی دولت ارمنستان تایید و آماده امضا شد. انتظار می‌رود در صورت فراهم شدن مقدمات سفر آتی ادوارد نعلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران، این موافقت‌نامه امضا شود.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 466 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 241.6 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 32.6 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 237.4 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 228.6 میلیارد تومان بالغ گردید که اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 50.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 160.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 71.9 میلیارد تومان و گروه فلزات اساسی با 9.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 76 واحد، شاخص قیمت 28 واحد و شاخص فرابورس 6 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 76161 واحد و شاخص قیمت به 27815 واحد رسید. ایران‌خودرو با 58 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک ملت با 40 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای معاملاتی نمادهای صنعت سیمان در روز جاری نیز بدون تحرک خاص و باارزش معاملات پایین همراه بود. امروز نمادهای سیمان شمال، صوفیان، شاهرود و فارس بازگشایی شدند. از 31 نماد باز این صنعت، 21 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 5 نماد اندکی مثبت، 4 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 3971 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 5361 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 5910 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 1495 هزار سهم به ارزش 1736 میلیون ریال حدود 32 درصد ارزش معاملات و سیمان سپاهان با 947 هزار سهم به ارزش 1154 میلیون ریال معادل 22% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 10 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، شاهرود، شمال، اصفهان، صوفیان، فارس، مازندران و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند.

امروز هم نماد سیمان فارس و خوزستان بازگشایی نشد. حجم معاملات دو هلدینگ دیگر امروز بسیار پایین بود. نماد سیمان تهران عمدتاً در دامنه منفی و نماد سیدکو اغلب در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفتند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه تنها در نماد سیمان فارس نو و لار سبزوار 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران این صنعت در بازار سرمایه به ایفای نقش نپرداخته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24