Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به نظر می‌رسد بازار سرمایه تاوان رفتارهای هیجانی سه‌ماهه پایانی سال ١٣٩۴ خود را تدریجاً باز پس می‌دهد. ازنظر ارزش معاملات نیز امروز سهام خرد معامله‌شده چشمگیر نبود. با توجه به طولانی بودن آشکار شدن اجرای برجام بر اقتصاد، برخی برآوردهای جدید بسیاری از نهادها در خصوص اقتصاد ایران در سال جدید تعدیل‌شده است...

تاوان رشد هیجانی بورس!

بورس24 :در آخرین روز کاری هفته، فضای بازار اساساً منفی بود ولیکن شاخص کل به مدد بازگشایی نماد پتروشیمی شیراز (که با رشد قیمت 16 درصدی همراه بود) و نیز معاملات صورت گرفته برای بهبود شاخص بر روی نمادهای ارتباطات سیار ایران (حدود 800 هزار سهم)، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حدود 4 میلیون سهم)، ملی مس ایران (حدود 10.9 میلیون سهم) و گروه مپنا (حدود 3 میلیون سهم) توانست با نوسانات زیگزاگی درنهایت و به‌سختی با 2 واحد مثبت بسته شود. بازگشایی نماد پتروشیمی شیراز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود که با جهش حدود 20 درصدی نسبت به قیمت تعادلی همراه شد، ازاین‌جهت جالب بود که نماد بلافاصله به‌صف فروش قابل‌ملاحظه و پایداری تا پایان وقت رسید. شاخص کل هم‌وزن اما نشان‌دهنده تصویر واقعی‌تری از بازار بود و با شیب منفی یکنواختی از همان ابتدا روند نزولی داشت و درنهایت با کاهش 63 واحدی به کار خود خاتمه داد.

به نظر می‌رسد بازار سرمایه تاوان رفتارهای هیجانی سه‌ماهه پایانی سال 1394 خود را تدریجاً باز پس می‌دهد. ازنظر ارزش معاملات نیز امروز سهام خرد معامله‌شده چشمگیر نبود. با توجه به طولانی بودن آشکار شدن اجرای برجام بر اقتصاد، برخی برآوردهای جدید بسیاری از نهادها در خصوص اقتصاد ایران در سال جدید تعدیل‌شده است. در گزارش جدید منتشره، بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران را کاهش داد و اعلام کرد ایران در سال جاری رشد ۴.۴ درصدی را تجربه می‌‌کند. این نهاد بین‌المللی که در ژانویه 2016 و با توجه به امضای برنامه جامع اقدام مشترک رشد اقتصادی 5.8 درصدی را برای ایران در این سال پیش‌بینی کرده بود، در گزارش جدید خود این رقم را به 4.4 درصد کاهش داده است. بانک جهانی همچنین رشد اقتصادی ایران در سال 2015 را 1.6 درصد برآورد کرده و نوشته است افت قیمت نفت و بلاتکلیفی‌ها در مورد زمان برداشتن تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران در سال 2015 را کاهش داد البته نرخ‌های مربوط به کالاهای جهانی نیز در این ایام نتوانسته است یاری‌رسان بهبود روند قیمت سهام شرکت‌های متأثر از آن‌ها باشد. در بازار امروز صنعت خودرو با 49.7، ساخت محصولات فلزی با 25.1، بانک‌ها با 14.3، فلزات اساسی با 11.8 و فرآورده‌های نفتی با 11.8 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران را از آن خودکرده و رتبه‌های اول تا پنجم را به خود تخصیص دادند. ازنظر تأثیرگذاری بر شاخص کل نیز صنعت استخراج کانه‌های فلزی 68 و بانک‌ها 21 واحد تأثیر منفی و در مقابل مخابرات 41 واحد، حمل‌ونقل 37 واحد، ساخت محصولات فلزی 19 واحد و گروه‌های خدمات مهندسی و محصولات شیمیایی هر یک 18 واحد تأثیر مثبت بر شاخص کل گذاشتند.

در گروه پرحاشیه خودرو امروز نمادها متفاوت و بعضی مثبت و برخی منفی معامله شدند. لازم به ذکر است که شروع اغلب نمادها در دامنه مثبت قیمتی صورت گرفت لیکن تدریجاً با عقب‌نشینی خریداران روند تغییر یافت و جو فروش غلبه پیدا کرد. از میان نمادهای مطرح سایپا 9.4 میلیارد تومان (مثبت)، زامیاد 8.4 میلیارد تومان (بدون روند)، سرمایه‌گذاری رنا 7.5 میلیارد تومان (مثبت)، گروه بهمن 5.1 میلیارد تومان (منفی)، ایران‌خودرو 4 میلیارد تومان (منفی)، ایران‌خودرو دیزل 3.5 میلیارد تومان (منفی) و پارس‌خودرو 2.2 میلیارد تومان (منفی) از ارزش معاملات را به خود تخصیص دادند. در ارتباط با آگهی فروش بلوک مدیریتی گروه بهمن امروز مصاحبه مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر نیز انتشار یافت. به گفته وی تا قبل از انتشار آگهی مزایده دو سه گروه مذاکراتی انجام داده‌اند و باید منتظر سه‌شنبه آینده و بازگشایی پاکت‌ها بود تا نتیجه روشن شود. عیسی رضایی ارائه توضیح در ارتباط با نقش موسسه مالی و اعتباری کوثر در این زمینه را نیز به بعد از انجام احتمالی مزایده منوط کرد. بر اساس اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال شرکت سایپا کاشان در نظر دارد از محل مازاد حاصل از تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه شرکت را از 250 به 551 میلیارد تومان معادل 120 درصد برساند. بر اساس شایعات منتشره و گفته‌های بعضی مسئولین سایپا کاشان ظاهراً قرار است حدود 50 درصد آن به سیتروئن واگذار شود.

در گروه ساخت محصولات فلزی صنایع آذرآب اراک 19.4 میلیارد تومان و ماشین‌سازی اراک 5.6 میلیارد تومان مورد معامله واقع شدند. ماشین‌سازی اراک با تعادل نسبی در ابتدای وقت کار خود را آغاز و بعد از زمان کوتاهی به‌صف خرید پایدار و قابل‌ملاحظه‌ای رسید و صنایع آذر آب اغلب معاملات خود را در دامنه مثبت به انجام رساند. سایر نمادهای این گروه ارزش معاملات پایینی را صورت دادند. درنهایت این صنعت باارزش معاملات 25.1 میلیارد تومانی تأثیر 19 واحدی را بر شاخص کل به ثبت رسانید.

در گروه بانکداری امروز غیر از نمادهای پست‌بانک، بانک حکمت و بانک دی که تغییرات مثبتی داشتند دیگر نمادها منفی بودند. البته در نماد بانک صادرات به مدد حمایت سهامدار حقوقی در دقایق اولیه شروع معاملات و خریداری بیش از 77 میلیون سهم در آستانه‌بالای قیمت، درنهایت علیرغم منفی بودن تقریباً تمامی معاملات ریز، مثبت بسته شد. بیشترین ارزش معاملات این گروه به بانک صادرات ایران با حدود 8 میلیارد تومان و بعدازآن به بانک ملت با حدود 2.9 میلیارد تومان تعلق داشت. امروز سالگرد عرضه بانک صادرات در بورس اوراق بهادار تهران نیز بود. اسماعیل لله گانی مدیرعامل این بانک در واکنش به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر قرار گرفتن بانک‌های کشور در معرض ورشکستگی گفت: در شبکه بانکی مشکلاتی مانند بدهی دولت، پایین بودن میزان سرمایه و افزایش مطالبات معوق وجود دارد اما به معنای این نیست که بانک‌ها در معرض ورشکستگی قرار داشته باشند. بانک‌های کشور به حدی قوی هستند که خود را حفظ کنند. تعاملات این صنعت با بانک‌های مطرح جهانی همچنان تخت تأثیر تحریم‌های باقیمانده و یک‌جانبه آمریکا و نیز ابهامات موجود در شیوه تعامل با ایران است. به نقل از بلومبرگ، به گفته 2 منبع آگاه، وزرای دارایی اتحادیه اروپا در اواخر ماه می در بروکسل مقامات آمریکایی را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا دستورالعمل‌های صریح‌تری را درزمینهٔ تحریم‌های دولت آمریکا برای همکاری با ایران به بانک‌های اروپایی ارائه کنند، اما توفیقی در این زمینه حاصل نکرده‌اند. به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، وزرا و مقامات دارایی اتحادیه اروپا دولت آمریکا را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا تضمین‌هایی درباره نحوه اجرای تحریم‌های همچنان پابرجا به بانک‌ها بدهد. این منابع افزودند، دولت آمریکا در پاسخ به این فشارها تنها به اعلام سیاست علنی خودبسنده کرده است. فشار وارده از سوی اتحادیه اروپا نشانه دهنده فشار وارده از جانب بانک‌های اروپایی پس از توافق هسته‌ای ایران است که موجب ایجاد خوش‌بینی نسبت به پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهانی شده است. بر اساس گزارش مؤسسه حقوقی کلاید اند کو، بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به همکاری با ایران به دلیل نگرانی از متهم شدن به نقض تحریم‌ها، از ورود به بازار این کشور خودداری کرده‌اند. در این صنعت امروز ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خواستار اعطای حداقل10 درصد تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ایجاد اشتغال، افزایش تولید و رونق اقتصادی شد. وی در این نامه تأکید کرده است؛ مدیریت و توزیع منابع در استان‌های مختلف به نحوی صورت‌ گیرد تا کمبود منابع برخی استان‌ها از طریق منابع مازاد سایر استان‌ها تأمین شود. این نامه در پی جلسه چهارساعته مدیران عامل بانک‌ها با رئیس‌کل بانک مرکزی درزمینهٔ اقدامات عملی نظام بانکی با موضوع اقتصاد مقاومتی، ارسال‌شده است.

در فلزات اساسی که رتبه چهارم ازنظر ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص داد، نیز تحول خاصی رخ نداد. ارزش معاملات این گروه مجموعاً به 11.8 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران رسید که در میان نمادهای پر معامله 3.5 میلیارد تومان مربوط به فولاد مبارکه و 1.9 میلیارد تومان مربوط به ملی صنایع مس ایران بود. معاملات ریز این دو نماد تقریباً همگی منفی انجام شد ولیکن با توجه به جابجایی 10.9 میلیون سهم در نماد ملی مس ایران و 16.4 میلیون سهم در نماد فولاد مبارکه که هر دو در آستانه‌بالای قیمت و در حوالی ساعت 12 (احتمالاً به‌منظور کنترل و مدیریت شاخص) صورت گرفت، قیمت پایانی هردو نماد با توجه به‌قاعده حجم‌مبنا مثبت بسته شد. در بازار فرابورس نیز ذوب‌آهن اصفهان با حدود 5.5 میلیارد تومان معامله که اغلب هم منفی بود همچنان یکه‌تاز میدان در این صنعت به شمار می‌رود.

در گروه فرآورده‌های نفتی، امروز نماد پالایشگاه بندرعباس با توجه به ارائه صورت‌های مالی سال 1394 خود که البته با دو اطلاعیه شفاف‌سازی هم نیز همراه گشت، بازگشایی شد ولیکن مورد معامله واقع نگردید و با این اوصاف بایستی روز شنبه مشمول دستورالعمل حراج مجدد شود. در این گروه در بورس اوراق بهادار تهران سرمایه‌گذاری صنعت نفت با 9.6 میلیارد تومان معامله فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با دیگر نمادهای هم‌گروه خود داشت. در فرابورس ایران هم نماد پالایشگاه لاوان 1.3 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک به‌منظور ارتقای کیفیت بنزین پالایشگاه لاوان تا ٢ ماه آینده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این واحد، مقدار بنزین پالایشگاه از ٢ میلیون و ١٠٠ هزار لیتر به ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر افزایش‌یافته وکیفیت بنزین این پالایشگاه به استاندارد یورو ٤ ارتقا می‌یابد. به‌تازگی کاتالیست واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه لاوان مراحل نصب را طی می‌کند که با این اقدام بنزین پالایشگاه لاوان نیز شرایط و کیفیت بنزین یورو ٤ را پیدا می‌کند. واحد تبدیل کاتالیستی با ظرفیت ٦ هزار و ٢٥٠ بشکه در روز طراحی‌شده که خوراک این واحد از واحد تقطیر تأمین می‌‌شود.

به‌جز گروه‌ها و صنایع مورداشاره، بازار سرمایه در سایر صنایع شاهد رخداد خاصی به‌استثنای تک سهم‌ها نبود و ارزش معاملات هیچ از این گروه‌ها به بیش از 10 میلیارد تومان هم نرسید. در جریان معاملات امروز بازار سهام، فرایند عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور انجام شد و طی آن باعرضه 100 میلیون، هر سهم این شرکت تازه‌وارد 178 تومان کشف قیمت شد. (130 میلیون سهم این شرکت برای معامله گران آنلاین تخصیص داده شد که پس از کشف قیمت اولیه عرض گردید) با توجه به پیش‌بینی سود 270 ریالی و کشف قیمت انجام‌شده، نسبت P/E "وهور" 6.5 مرتبه محاسبه شد که در کمتر از نسبت 7.17 مرتبه‌ای گروه است. این شرکت که با سرمایه 230 میلیارد تومانی در بازار اول معاملات فرابورس حضور یافته بعد از 3 شرکت فرابورسی کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، حمل‌ونقل پارسیان و شرکت بورسی واسپاری ملت، پنجمین شرکت جدید بازار در سال جاری باشد. نماد حمل‌ونقل پارسیان که در هفته گذشته در فرابورس عرضه‌شده بود امروز لحظاتی باعرضه صورت گرفته توسط سهامدار حقوقی (گروه نفت و گاز پارسیان) متعادل شد لیکن مجدداً به‌صف خرید رسید.

ابراهیم عنایت کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: چشم‌انداز سال 95 بورس کاملاً به وضعیت اقتصادی کشور بستگی دارد اگر رونق ایجاد شود مسلماً بر بورس اثر مثبت می‌گذارد. نکته‌ای که همه باید به آن توجه کنند این است که بورس به‌تنهایی یک فعال اقتصادی نیست بلکه آیینه اقتصاد کشور است. اگر وضعیت کلی اقتصاد خوب باشد و رونق ایجاد شود شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، از این مسئله منتفع می‌شوند و تولید و فروش و درآمدشان افزایش پیدا می‌کند و خواه‌ناخواه روی قیمت سهام و نهایتاً شاخص بازار اثر می‌گذارد. وقتی به تحلیل بنیادی اعتقاد داشته باشید، با پارامترهای اقتصاد کلان، سندها و صورت‌های مالی شرکت‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کنید و به آن‌ها اعتبار می‌دهید، بنابراین انتظاراتی که پایه و اساس فاندامنتال یا بنیادی ندارد در این مدل جایی ندارد. باید اقتصاد کلان کشور رشد کند و صنایع منتفع شوند تا در صنایع مختلف شرکت‌هایی که آمادگی دارند بتوانند از این شرایط بهره‌برداری کنند تا یک رونق اقتصادی و نهایتاً بورسی ایجاد شود.

مصطفی بختیاری معاون سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر در خصوص شرایط این روزهای بازار سرمایه گفت: فعلاً مباحث سیاسی بر مباحث اقتصادی غلبه کرده است. طی شش ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس‌ازآن انتخابات کشور خودمان را پیش روداریم. از طرفی تحولات اقتصادی آمریکا چشم‌انداز روشنی از متغیرهای کلان اقتصادی و جهت حرکت آن‌ها در خود ندارد و رشد اقتصادی چین نیز رو به کاهش است؛ بنابراین انتظار رشد معنادار قیمت‌ها درابزارهای جهانی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. در خصوص شرایط بازارهای داخلی تا زمانی که تورم کاهنده است بازارهای رقیب بازار سرمایه شرایط جذابی نخواهند داشت. نقدینگی و شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه می‌تواند چشم‌اندازی از آینده اقتصادی کشور ارائه کند. محرک اساسی بازارهای رقیب بازار سهام، تورم است و طبق آمارها انتظار نمی‌رود بازارهای رقیب هم تحرک چندانی دست‌کم در آینده نزدیک داشته باشند. وی در ارتباط با صنعت پتروشیمی ابراز امیدواری کرد و اظهار کرد: این صنعت تقریباً تمام اخبار بد خود را از سر گذرانده است و تفاوتی که با سایر صنایع دارد این است که با کم‌ترین سرمایه‌گذاری می‌توان بیش‌ترین بازدهی را از آن به دست آورد. دسترسی آسان به آب‌های آزاد و خوراک ازجمله مزیت‌های اصلی این صنعت به شمار می‌روند. برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز جذاب است چون سرمایه خود را وارد صنعتی می‌کنند که بازار تقریباً تضمین‌شده‌ای برای محصولات آن وجود دارد. از طرفی شرکت‌های پتروشیمی برخلاف اکثر صنایع دارای جریان نقد پایدار هستند و درمجموع چشم‌انداز صنعت پتروشیمی در دو سه سال آینده روشن است. وی در ادامه مهم‌ترین مشکل گروه خودرو را بازار فروش و نقدینگی موردنیاز این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: حتی اگر خودرویی‌ها قرارداد جدید با سرمایه‌گذاران خارجی منعقد کنند در شرایط کنونی و سودآوری این شرکت‌ها تحولات معناداری رخ نخواهد داد چراکه بازار فروش خودرو در داخل کشور تقریباً اشباع‌شده است از طرفی بازار صادرات این محصول با توجه به شرایط خاص سوریه و عراق و کشورهای همسایه چندان مناسب نیست. بختیاری به‌احتمال کاهش نرخ بهره بانکی نیز اشاره کرد و تصریح کرد: معمولاً نرخ بهره به سمت پایین چسبندگی دارد اما با کاهش تورم نرخ بهره نیز می‌تواند کاهش یابد، اما به نظر می‌رسد با توجه به ترازنامه بانک‌ها و دارایی‌های فریز شده، کاهش نرخ بهره با سرعت مورد انتظار فعالان بازار سرمایه هماهنگ نباشد. به نظر می‌رسد در صورت ثبات شرایط کنونی و اجرای کامل برجام، شرکت‌های تجهیزاتی، خدماتی و پیمانکاری در کوتاه‌مدت بیشترین تأثیر را خواهند پذیرفت و صنایع بانک و بیمه، پتروشیمی و فلزات اساسی نیز با توجه به اخبار در آینده مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل ازرویترز، به دنبال انتشار آمارهایی مبنی بر کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا و همچنین نگرانی در مورد حملات به صنعت نفت نیجریه و تقاضای قوی از سوی چین برای نفت خام، قیمت نفت برای سومین روز افزایش یافت و به بالاترین رقم در حدود 8 ماه گذشته رسید. هر بشکه نفت برنت 10 سنت افزایش یافت و 51.54 دلار فروخته شد. روز گذشته نفت برنت به 51.57 دلار، بالاترین رقم از 12 اکتبر رسید. نفت خام آمریکا با 9 سنت افزایش بشکه‌ای 50.45 دلار معامله شد. این نوع نفت روز گذشته به 50.58 دلار رسیده بود که بیشترین قیمت از 9 اکتبر به شمار می‌رود. آمارهای آمریکن پترولیوم در روز گذشته نشان داد که ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به 3.6 میلیون بشکه کاهش‌یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آمارهای رسمی را امروز بعدازظهر منتشر می‌کند. آمارهای تجاری چین نیز نشان داد که واردات نفت این کشور در ماه می به نسبت مدت مشابه سال گذشته 38.7 درصد افزایش‌یافته است که بیشترین رشد در 6 سال گذشته به شمار می‌رود. نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت در جهان و انتظارات برای متوازن‌سازی مجدد بازارهای جهانی نیز از عوامل تقویت‌کننده قیمت‌ها عنوان‌شده است. هنوز نگرانی در مورد تقاضای جهانی برای نفت وجود دارد. بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال 2016 را کاهش داد و آن را 2.4 درصد اعلام کرد.

وضعیت بازار جهانی نفت از ایجاد ثبات در این بازار در ماه‌های آتی حکایت دارد، به‌گونه‌ای که کانال 40 و 50 دلاری، محدوده نوسان قیمت نفت را شکل خواهد داد. به نظر کارشناسان، قیمت نفت توان عبور از مرز بشکه‌ای 60 دلار را در کوتاه و میان‌مدت ندارد، همچنین به علت شرایط بازار و خروج برخی تولیدکنندگان از بازار و توقف شماری از پروژه‌های نفتی، عرضه مازاد نفت در بازار کنترل‌شده و درنتیجه امکان سقوط قیمت‌ها به محدوده 20 یا 30 دلار نیز وجود ندارد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی که از پیش‌بینی بازار نفت منتشر کرده، شرایط بازار را تا پایان سال 2017 باثبات دانسته و چشم‌انداز قیمت نفت در سال‌های 2016 و 2017 را در محدوده 40 و 50 دلار پیش‌بینی کرده است. به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش «دورنمای کوتاه‌مدت انرژی» برآورد خود را از میانگین قیمت نفت در سال 2016 میلادی یک دلار و در سال 2017 میلادی سه دلار افزایش داد. بر اساس برآوردهای جدید این اداره، میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال 2016 میلادی 43 دلار و در سال 2017 میلادی 52 دلار خواهد بود. این نهاد همچنین اعلام کرد قیمت شاخص نفت خام آمریکا (WTI) در سال جاری میلادی همچنان کمتر از قیمت شاخص نفت خام برنت خواهد بود، اما در سال 2017 میلادی قیمت این دو شاخص برابر می‌شود.

به نقل ازرویترز، طلا در معاملات امروز به علت کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در آینده نزدیک، رکورد جدیدی در بالاترین قیمت دو هفته گذشته ثبت کرد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 8.84 دلار افزایش 1252.65 دلار فروخته شد. یک تحلیلگر بازار طلا در هنگ‌کنگ دراین‌باره گفت: «مسیر حرکت بازار طلا در این هفته اندکی آرام خواهد بود و در انتظار نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو در هفته آینده خواهد ماند اما من فکر می‌کنم به علت آمارهای ناامیدکننده فرصت‌های شغلی، هیچ اتفاقی نیفتد.» آمارهای ضعیف فرصت‌های شغلی آمریکا در هفته گذشته منتشر شد و انتظارات برای به تعویق افتادن زمان افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا را تقویت کرد. طلا که در ماه می 6 درصد کاهش یافت در ماه جاری میلادی تاکنون به علت کمرنگ شدن انتظار برای احتمال افزایش نرخ بهره بانکی، 2.7 درصد افزایش ارزش داشته است.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

علی صحرایی معاون بورس اوراق بهادار تهران گفت: با توجه به لغو معافیت مالیاتی برای حساب مازاد ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال جاری هم‌اکنون متولیان بورس در تلاش هستند تا معافیت مالیاتی ناشی از موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای سال 95 نیز استمهال شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار سازمان بورس در حالی موضوع معافیت مالیاتی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را پیگیری می‌کنند که در این زمینه قول‌هایی از سوی نهاد‌های تصمیم گیر داده‌شده که هر زمان قطعی شود اعلام می‌کنند. اخراج و یا انتقال نماد‌های معاملاتی به تشخیص هیئت پذیرش بورس است. کما اینکه در این زمینه انتقال نماد‌هایی همچون نماد معاملاتی شرکت‌های صدرا و یا کاشی اصفهان بر اساس این تشخیص جابجا شده بود. صحرایی بابیان اینکه سیاست کلان بورس تهران حفظ و تداوم حضور شرکت‌ها تا حد ممکن است، گفت: سهمی که در بورس پذیرش و عرضه اولیه می‌شود تا حد ممکن باید حفظ شود چراکه به اعتبار بورس اوراق بهادار تهران؛ مردم آن سهم را خریده‌اند اما وقتی از روی ناچاری شرکتی از تابلوی معاملات بورس اخراج می‌شود به دلایل مختلفی همچون عدم‌اصلاح سودآوری و یا آینده پر ابهام صنعت و یا شاید به دلیل ضعف مدیریت شرکت برای خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت مبنی بر ورشکستگی است. به‌طورمعمول بعد از فصل مجامع بازار سهام به سمت رونق گام برمی‌دارد. این در حالی است که تجارب دو سال گذشته نشان می‌دهد بازار سهام خلاف دیدگاه سنتی بارونق مواجه بوده که امیدواریم خیروبرکت این ماه شامل حال سهامداران شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

هیئت‌وزیران در جلسه صبح چهارشنبه به ریاست حسن روحانی، ضمن بررسی گزارش معاونت اجرایی رئیس‌جمهور در خصوص «برنامه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها»، برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دولت برای حل این معضل را تصویب و جهت اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد. در راستای اجرای یک‌ساله احکام بسته مالی برنامه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها، دولت بانک مرکزی را موظف به تأمین مبلغ 2200 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 20 درصد از طریق بانک‌های عامل (ملی، ملت، تجارت، صادرات و توسعه تعاون) جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر کلان‌شهرها نموده است. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است انعقاد قرارداد خودروسازان مربوط به بانک‌های عامل ذی‌ربط تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی را به نحوی پیگیری و اجرایی نماید که 10 واحد درصد از نرخ تسهیلات فوق‌الذکر از محل تخفیف قیمت خودروهای موردنظر تأمین شود. هیئت‌وزیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را نیز موظف نموده تا سهم کمک بلاعوض دولت در اجرای طرح نوسازی هر یک از خودروهای موردنظر را از محل قانون بودجه سال 1395 تخصیص داده و پرداخت‌نموده و شهرداری‌های متقاضی مابقی قیمت خودروهای مورد درخواست را (از طریق سهم آورده متقاضی و منابع داخلی شهرداری) تأمین می‌نمایند. وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) هم موظف به اجرای کامل معافیت از پرداخت سود بازرگانی در مورد خودروهای فرسوده موضوع این برنامه خواهد بود. سپس اعضای دولت تعدادی از پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت الحاق به ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1395 را پس از بحث و بررسی، به تصویب رساندند. بر پایه احکام جدید، تسهیلات رفاهی کلیه شرکت‌های دولتی اعم از بانک‌ها و بیمه‌ها و آن دسته از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی که شمول مقررات بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است نباید ازرقمی که هرساله در کارگروهی با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رئیس‌کل بانک مرکزی تعیین می‌شود، تجاوز نماید. استفاده از منابع سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات موضوع این مصوبه ممنوع است. ممنوعیت پرداخت تسهیلات رفاهی به اعضای هیئت‌مدیره غیرموظف و همچنین ممنوعیت تصمیم‌گیری مدیران دستگاه‌های اجرایی در مورد تسهیلات رفاهی که خود در آن ذینفع باشند و منوط شدن هر نوع پرداخت‌های انگیزشی قانونی به تنظیم دستورالعمل از دیگر محورهای افزوده‌شده به ضوابط اجرایی بودجه سال 1395 کل کشور بود.

مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس از جلسه مشترک با محمدباقر نوبخت برای تصمیم‌گیری درباره برنامه ششم توسعه در هفته آینده خبر داده و گفته: لایحه برنامه ششم به‌هیچ‌وجه شکل برنامه نداشت و تنها مجوزی برای اجرای برنامه بود. زمانی که ما از برنامه مطلع نیستیم، مجوز دادن ازلحاظ علمی و قانونی بی‌معناست. پزشکیان اعلام کرده قرار است جلسه‌ای تشکیل شود و در این جلسه دیدگاه مجلس و هیئت‌رئیسه بیان شود تا دولت فرمت‌های تعریف‌شده برای اجرای برنامه را مشخص کند یا با مشارکت یکدیگر فرمت جدید برای تدوین برنامه تعریف کنیم.

محمدحسن مرادی مدیر طرح و برنامه بانک مسکن، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تا 17 خردادماه امسال 46 هزار و 256 فقره حساب در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری شده است. در ماه اول 6570 فقره سپرده‌گذاری با مبلغ حدود 1000 میلیارد ریال در این صندوق انجام شد. وی با اشاره به این‌که به‌طور میانگین ماهانه 3 تا 4 هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذار کرده‌اند، افزود: با توجه به این‌که پرداخت تسهیلات این صندوق از امروز آغاز می‌شود، ماهانه حدود 4 هزار نفر وارد بازار مسکن خواهند شد. وی با تأکید بر این‌که به‌این‌ترتیب با این وام تقاضاهای بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود،‌ گفت: پیش‌بینی می‌کنیم شاهد افزایش حدود 10 درصدی حجم معاملات مسکن در تهران و کشور باشیم ‌ «به نظرم این وام آن‌قدری نیست که بتواند بازار مسکن را تکان شدیدی دهد. با توجه به این‌که قیمت ملک تقریباً ثابت است، تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در زمان مناسبی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود.»

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در فروردین‌ماه سال جاری معادل 46.0 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 31.4 درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ 146.4 هزار میلیارد ریال) است. همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی فروردین‌ماه سال 1395 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 212.6 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل مبلغ 85.8 هزار میلیارد ریال (معادل 67.7 درصد) افزایش داشته است.از 53.0 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 86.6 درصد آن (مبلغ 46.0 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت‌شده است این موضوع بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

دفتر مرکزی حراست سازمان امور مالیاتی کشور در این اطلاعیه، بابیان اینکه این سازمان با سازوکارهای مختلف، اقدامات متقلبانه و غیرقانونی افراد سودجو و فرصت‌طلبی که با تأسیس شرکت‌های صوری و فاقد فعالیت واقعی، اقدام به ارائه فاکتورهای جعلی، صوری و غیرواقعی یا سوءاستفاده از شماره اقتصادی (کد فروشی) به‌منظور زمینه‌سازی فرار مالیاتی می‌کنند را رصد می‌کند، اعلام داشته است که این سازمان تاکنون فهرستی از 1500 شرکت کاغذی که به این اقدام مجرمانه مبادرت ورزیده‌اند را به‌منظور آگاهی عموم مردم، بر روی درگاه سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش‌افزوده (به نشانی WWW.EVAT.IR) قرار داده است. در اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی موارد جاعلانه و متقلبانه از قبیل تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن و همچنین معاونت در ارتکاب این اعمال، «جرم» تلقی شده و مرتکبان این اعمال مجرمانه، برابر ماده 274 قانون مالیات‌های مستقیم، به مجازات قانونی (ازجمله پرداخت جریمه، حبس، محرومیت از برخی حقوق قانونی و...) محکوم خواهند شد.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

مروری بر شاخص‌های مهم بخش ICT نشان می‌دهد که تا پایان سال گذشته 30 میلیون و 262 هزار و 157 خط تلفن ثابت دایری، 149 میلیون و 857 هزار و 366 سیم‌کارت واگذارشده و 75 میلیون و 983 هزار و 528 سیم‌کارت فعال تلفن همراه وجود داشته است. مقایسه این اعداد با نرخ‌های مربوط به شاخص‌های مذکور تا پایان آذرماه سال گذشته نشان می‌دهد که در حوزه دایری تلفن ثابت، سیم‌کارت واگذارشده و خطوط فعال همراه به ترتیب 0.6، 1.4 و 2.3 درصد رشد داشته‌ایم. ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه نیز از 94.22 درصد تا پایان آذرماه 94 به 96.46 درصد تا پایان سال گذشته رسید. ضریب نفوذ این حوزه در نیمه اول سال گذشته 91.46 درصد بود. ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های واگذارشده تا پایان آذرماه سال گذشته 187.56 درصد بوده و تا پایان سال 94 به 190.26 درصد رسیده است. بر اساس اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، ضریب نفوذ همراه اول تا پایان سال 93 به میزان 52 درصد بوده که تا پایان سال گذشته به 55.2 درصد رسیده است. ضریب نفوذ ایرانسل هم تا پایان سال 93 به میزان 36.11 درصد بوده که تا پایان سال گذشته به 38.78 درصد رسیده است. ضریب نفوذ رایتل تا پایان سال 93 به میزان 3.33 درصد بوده که تا پایان سال گذشته به 2.6 درصد رسیده است.

اسماعیل لله گانیمدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: در سال 95 نیز برنامه استراتژیک سه‌ساله بانک عملیاتی خواهد شد، در این برنامه تحقق سود هر سهم موردنظر سهامداران در اولویت قرارگرفته و با شعار "هر شعبه یک بانک" مدیریت ترازنامه‌ای در شعبه‌های این بانک اعمال می‌گردد. تغییر رویه و رویکرد بانک صادرات از یک مجموعه دولتی به یک بنگاه خصوصی با در نظر گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی متعددی که بانک در عرصه‌های مختلف دارد، ازجمله اهداف مهم "وبصادر" در سال‌های آتی می‌باشد. بسته سیاست اعتباری بانک صادرات ایران، در سال 95 تاکنون توانسته تمامی اقشار جامعه در زمینه‌های مختلف و در بخش‌های اقتصادی مختلف را پوشش دهد تا بانک صادرات بتواند پاسخگوی نیاز مشتریانش باشد. درزمینهٔ وصول مطالبات تاکنون اقدامات مناسبی صورت گرفته به‌طوری‌که در سال 94 حدود 10 درصد از میزان مطالبات نسبت به ابتدای سال کاهش‌یافته و قطعاً در سال جاری نیز در این زمینه اقدامات لازم انجام خواهد گرفت. این موضوع در کل شبکه بانکی نیز به‌صورت جدی در حال پیگیری می‌باشد و خوشبختانه تاکنون میزان مطالبات دولت به بانک‌ها در حال کاهش است، دولت نیز در جهت تسویه این بدهی‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد. افزایش سرمایه بانک‌های دولتی کلید خورده است و بانک‌ها خصوصی نیز در حال محیا کردن شرایط برای اجرا این برنامه هستند. بانک صادرات نیز برنامه افزایش سرمایه را که در دستور کار قرار داده، در سال 95 محتمل نخواهد بود اما به‌طورقطع برای سال 96 انجام می‌شود، چراکه ترازنامه بانک‌ها باید با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشد.

حسین قضاوی معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: پست‌بانک ایران با توجه به تغییر راهبرد جدید خود به بانک توسعه‌ای - تخصصی حوزه‌های ICT و خرده‌بانکداری روستایی کشور، تأمین‌کننده مالی خرد (microfinance) مناسبی برای صنایع و کسب‌وکارهای این حوزه‌هاست. پست‌بانک دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی است و توانسته است خدمات متنوع بانکی و پولی را در سطح کشور به هم‌وطنان ارائه کند که بیانگر توانایی منحصربه‌فرد آن در شبکه بانکی کشور است. افزایش سرمایه بانک‌های دولتی ازجمله پست‌بانک ایران به‌طورجدی در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی است و تلاش می‌کنیم در قالب قانون برنامه ششم توسعه کشور، آن را عملیاتی کنیم. حضور پست‌بانک ایران در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک مزیت رقابتی برای این بانک است تا بتواند رسالت خدمت‌رسانی خود در روستاها را به نحو مطلوبی انجام دهد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: اخیراً هیئتی عازم عراق شد تا درباره ممنوعیت صادرات سیمان ایران با دولت عراق مذاکره کند اما این جلسه و مذاکره دستاوردی نداشته، زیرا صادرات سیمان به عراق برای تمام کشور ممنوع شده است. عراق قصد دارد در راستای حمایت از تولید داخلی خود و نیاز خود را از واردات تأمین نکند و از تولیدات خود استفاده کند. این تصمیم مقطعی است و امیدواریم در آینده نزدیک این ممنوعیت برداشته شود، زیرا بخش عظیمی از تولیدات سیمان ایران به عراق صادر می‌شد و دامپینگ صادرکنندگان سیمان صحت ندارد. ممنوعیت صادرات سیمان ایران به این کشور اصلاً جای نگرانی ندارد، زیرا می‌توان کشور دیگری را جایگزین عراق کرد. با حذف عراق از بازارهای صادراتی سیمان ایران، بازار آفریقا را می‌توان جایگزین بازار عراق کرد. شیخان بابیان اینکه آفریقا می‌تواند سهم صادراتی سیمان ایران را از آن خود کند، گفت: ممنوعیت صادرات سیمان ایران به عراق مسئله حادی نیست ضمن اینکه اگر هم آفریقا پایانه صادراتی ایران نباشد، می‌توان با ساماندهی بازار داخلی ساخت‌وساز و تحریک پروژه‌های عمرانی تقاضا را در بازار سیمان افزایش داد. او بابیان اینکه باید ساخت‌وساز را به سمت‌ استفاده از اسکلت‌های بتنی سوق داد فولادی، گفت: هزینه حمل‌ونقل سیمان به آفریقا برای صادرکنندگان بالاست اما قرار است با جایگزین شدن بازار آفریقا به‌جای عراق، از سوی دولت سوبسیدی به صادرکنندگان اختصاص یابد و این موضوع در سازمان توسعه تجارت ایران مطرح‌شده است.

با بهره‌برداری از دو واحد جدید نیروگاهی درمجموع ظرفیت تولید برق ایران حدود ۲۰۰ مگاوات دیگر افزایش یافت. واحد اول بخش گاز نیروگاه بهبهان با ظرفیت ۱۶۶ مگاوات به شبکه سراسری متصل شد ضمن آنکه دومین واحد ٢٩ مگاواتی نیروگاه گازی هسای اصفهان هم در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته پیش‌بینی می‌شود دومین واحد بخش گاز نیروگاه بهبهان هم تا تیرماه سال جاری و بخش بخار این نیروگاه هم تا تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسند. فاز اول نیروگاه برق بهبهان در قالب ۲ واحد گازی و یک واحد بخار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب طرح‌های BOO در کیلومتر ۲۰ جاده بهبهان – رامهرمز خوزستان در حال احداث بوده که پس از وارد مدار شدن تمامی واحدها در فاز اول، ‌ ظرفیت تولید حدود ۴۹۲ مگاوات را خواهد داشت. وزارت نیرو، اعلام کرده است: راندمان نیروگاه بهبهان حدود ۴۹.۵ درصد بوده و سوخت اصلی واحدها گاز طبیعی و سوخت دوم گازوئیل پیش‌بینی‌شده است. ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان در راستای توسعه تولید برق در جنوب کشور و باهدف جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نیروگاهی بر اساس قرارداد خرید برق بین سرمایه‌گذار و وزارت نیرو بااعتباری بالغ‌بر ۲۹۰ میلیون یورو انجام‌گرفته است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

یک سناتور ارشد آمریکایی بامداد چهارشنبه به خبرگزاری انگلیسی رویترز گفته که تمایل دارد طرح مربوط به تمدید «قانون تحریم‌های ایران» که در حال انقضا است را تصویب کرده تا زمینه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران در صورت لزوم فراهم شود. قانون تحریم‌های ایران، مصوب سال 1996 که زیربنای وضع تحریم‌هایی به بهانه‌های هسته‌ای، موشکی و تروریسم علیه ایران را فراهم کرد، در پایان سال 2016 منقضی می‌شود و قانون‌گذاران هر دو حزب آمریکا با تمدید آن موافق‌اند. چندین طرح، تاکنون برای تمدید این قانون در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ارائه‌شده است. اما به نوشته رویترز سناتور «بن کاردین»، نماینده ارشد حزب دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا بامداد چهارشنبه اذعان کرده که قانون‌گذاران آمریکایی هنوز بر سر طرحی که بتواند آرای کافی برای تصویب و تبدیل به قانون جذب کند متحد نشده‌اند. آقای کاردین در میزگردی با حضور خبرنگاران گفت: «اعضا، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.» دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته قانونی که اجرای برجام را مختل کند، مخالف است و آن را وتو خواهد کرد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 549.1 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 6.2 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 290.9 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 186.2 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 362.9 میلیارد تومان بالغ گردید که صنایع آذرآب اراک با 19.4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی پتروشیمی مارون با 139.7 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 49.7 میلیارد تومان و گروه ساخت محصولات فلزی با 25.1 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 2 واحد و شاخص قیمت 1 واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس 4 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 75876 واحد و شاخص قیمت به 27640 واحد رسید. پتروشیمی شیراز با 47 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی چادرملو با 31 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز هم بدون تغییر و تحول خاصی در قیاس با روزهای گذشته دنبال شد و روند قیمت‌ها اغلب منفی بود. نماد سیمان فارس و خوزستان که روز گذشته بازگشایی ولیکن مورد معامله واقع نشده بود مشمول حراج مجدد قرار گرفت و پس از معاملات بسیار کمی به‌صف فروش پایداری رسید. از 34 نماد باز این صنعت، 23 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 2 نماد اندکی مثبت، 2 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها همگی منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 6500 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 8427 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 7561 میلیون ریال) بود. سیمان تهران با 917 هزار سهم به ارزش 1879 میلیون ریال حدود 22 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 1312 هزار سهم به ارزش 1473 میلیون ریال معادل 18% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 11 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، بهبهان، خاش، دشتستان، اصفهان، فارس، مازندران، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند.

نماد سیمان فارس و خوزستان که دیروز بازگشایی ولیکن مورد معامله قرار نگرفته بود امروز حراج مجدد و با حجم معاملات کمی به‌صف فروش حدود 1.5 میلیون سهمی رسید که تا پایان وقت همچنان باقی ماند. حجم معاملات سیمان تهران سیدکو بهتر از روز گذشته ولیکن همچنان درمجموع پایین است. ارزش معاملات سه هلدینگ امروز به حدود 250 میلیون تومان بالغ شد روند قیمت هر سه نماد تماماً منفی بود.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان لار سبزوار و سیمان فارس نو 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام و متقابلاً در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24