Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در دقایق آخر بعضی صف‌های فروش جمع‌آوری شدند ولیکن نتوانست از وحشت عمومی که بر بازار مستولی شده بود چیزی کم کند. نکته جالب این بود که امروز زنگ آغاز معاملات به دلیل سالروز خصوصی‌سازی سایپا توسط مهدی جمالی مدیرعامل این گروه نواخته شد و او در صحبت‌های خود تلاش کرد اخبار مثبتی را هم به بازار انتقال دهد لیکن شاید بتوان گفت که گفته‌های وی اثر معکوس بر بازار داشت...

شنبه بورس خاکستری شد!

بورس24 :بازار سرمایه در آغازین روز هفته شروعی ضعیف داشت ولیکن با تعادل نسبی در بدو امر به نظر می‌آمد اما این وضعیت نتوانست دوام چندانی بیابد و تدریجاً با افزایش عرضه‌ها و عقب‌نشینی خریداران قیمت‌ها افت کرد و شاید بتوان گفت از حوالی ساعت 10 پیدا کردن نمادی که همچنان مثبت مانده باشد بسیار سخت بود،بازار در نیمه دوم زمان معاملات خود شرایط بسیار بدتری را تجربه کرد و در نمادهای مطرح صف‌های فروش قابل‌ملاحظه شکل گرفت. جو منفی شکل‌گرفته از صنعت خودرو تدریجاً به بسیاری از صنایع و دیگر نمادها هم تسری یافت.

در دقایق آخر بعضی صف‌های فروش جمع‌آوری شدند ولیکن نتوانست از وحشت عمومی که بر بازار مستولی شده بود چیزی کم کند. نکته جالب این بود که امروز زنگ آغاز معاملات به دلیل سالروز خصوصی‌سازی سایپا توسط مهدی جمالی مدیرعامل این گروه نواخته شد و او در صحبت‌های خود تلاش کرد اخبار مثبتی را هم به بازار انتقال دهد لیکن شاید بتوان گفت که گفته‌های وی اثر معکوس بر بازار داشت. درنهایت شاخص کل که از همان ابتدا با شیب منفی 45 درجه‌ای کار خود را آغاز کرده بود با همین روند تا پایان وقت به کار خود ادامه داد و درنهایت با افول قابل‌ملاحظه 1026 واحدی تجربه تلخ سقوط 1.35 درصدی در یک روز را برای سهامداران به ارمغان آورد البته به‌طورمعمول روزهای یکشنبه در طول دو سال و اندی گذشته بدترین افت‌ها برای شاخص کل اتفاق می‌افتاد لیکن به نظر می‌رسد ممکن است در سال جدید این منوال دچار تغییر شده باشد. با افت امروز شاخص بسیاری دنبال علل این امر می‌گشتند. گرچه نمی‌توان دلیل قاطع و روشنی برای این موضوع عنوان کرد ولیکن شاید مجموعه عواملی همچون مسدود کردن حساب‌های بانکی حزب‌الله لبنان از سوی بانک مرکزی این کشور، حکم مصادره 13 میلیون دلار از دارایی‌های ایران توسط دادگاهی در کانادا، شکست حمایت قبلی شاخص در سطح 75800 که باعث تشدید روند ریزش بازار شد و مسائلی ازاین‌دست را عنوان کرد. ناگفته نماند شایعات منتشره نیز به این اتفاق دامن می زند. این روزها با انتشار فیش‌های نجومی بعضی مسئولین و مدیرآن‌که به اعتقاد بسیاری نشان‌دهنده تقابل جناح‌بندی‌های داخلی است مزید بر علت شده است بعضی از سایت‌های خبری و روزنامه‌ها ارتباط این مدیران را با حسین فریدون به‌شدت مورد تأکید قرار می‌دهد امروز شایعات مربوط به تغییر ریاست سازمان بورس نیز مجدداً قوت گرفته بود. امروز از میان شرکت‌های تازه‌وارد نمادهای توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان متعادل و مثبت معامله شد لیکن نماد واسپاری ملت پس از تعادل در اواخر وقت مجدداً به‌صف خرید رسید نماد مدیریت انرژی هور تمامی وقت با صف خرید همراه بود.

در میان صنایع امروز صنعت خودرو با 56 میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی با 27.2 میلیارد تومان، سایر واسطه‌گری‌های مالی با 11 میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با 9.7 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها هرکدام با 8.7 میلیارد تومان و فرآورده‌های نفتی با 7.8 میلیارد تومان در رتبه‌های اول تا ششم ازنظر ارزش معاملات قرار داشتند. در صنعت خودرو که امروز تأثیر منفی 174 واحدی بر شاخص کل به‌جای گذاشت، سایپا با 19.3 میلیارد تومان، زامیاد با 7.7 میلیارد تومان، ایران‌خودرو با 6.9 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل با 5 میلیارد تومان و گروه بهمن با 4.6 میلیارد تومان بیش از سایر نمادها مورد معامله قرار گرفتند. اتفاق خاص این گروه در روز جاری مربوط به نماد سایپا آذین بود گه سال گذشته بازده عجیب‌وغریب را به بعضی فعالان خود به همراه آورده بود، این نماد امروز با 2.3 میلیارد تومان معامله به زیر قیمت اسمی رسید و به 935 ریال هم رسید به نظر می‌رسد چنانچه تغییری درروند این گروه رخ ندهد بایستی انتظار نرخ‌های زیر قیمت اسمی برای نماد زامیاد را در فردا داشته باشیم. در این گروه مدیرعامل سایپا اشاراتی به نهایی بودن مذاکرات با سیتروئن فرانسه داشت و همچنین عنوان کرد که 50 درصد سایپا کاشان به این شرکت واگذار می‌شود. امروز گزارش حسابرس مستقل مبنی بر تائید افزایش سرمایه سایپا کاشان از مبلغ 250 میلیارد تومان به 551 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین و ساختمان) نیز در سامانه کدال انتشار یافت. همچنین بادکوبه رییس هیئت مدیر سایپا از انتشار آگهی بلوک واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری رنا از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا طی روز جاری در سایت رسمی شرکت بورس خبر داد و قیمت پایه این معامله را 506 تومان اعلام کرد. شایعاتی نیز مبنی بر توقف مذاکرات پژو با ایران‌خودرو در خصوص سه محصول جدید که مقرر بود تا پایان سال جاری به تولید برسد در فضای مجازی منتشر شد.

در گروه ساخت محصولات فلزی صنایع آذرآب اراک 9.5 میلیارد تومان و ماشین‌سازی اراک 17.8 میلیارد تومان مورد معامله واقع شدند. ماشین‌سازی اراک در نیمه اول زمان معاملات عمدتاً با صف خرید همراه بود لیکن در نیمه دوم تعادل نسبی بر این نماد حکم‌فرما شد. صنایع آذر آب اغلب در دامنه منفی قیمت مورد معامله واقع شد. ماشین‌سازی اراک تأثیر مثبت 11 واحدی و صنایع آذر آب اراک تأثیر منفی 2 واحدی بر شاخص کل داشتند.

گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی به مدد معاملات قابل‌توجه شرکت تازه‌وارد این گروه یعنی واسپاری ملت (وابسته به گروه مالی ملت) حدود 11 میلیارد تومان معامله را تجربه کردند که در این میان ارزش معاملات شرکت تازه‌وارد برابر با 9.9 میلیارد تومان بود که در اوایل وقت با تعادل نسبی و مثبت در معاملات خود روبرو بود لیکن در اواخر وقت مجدداً به‌صف خرید رسید.

گروه محصولات شیمیایی با 9.7 میلیارد تومان تأثیر منفی 202 واحدی بر شاخص کل داشتند. در این گروه اساساً حجم معاملات نمادها کم بود لیکن تنها نمادهای پتروشیمی خارک 5.9 میلیارد تومان و هلدینگ نفت و گاز پارسیان 1.1 میلیارد تومان بافاصله قابل‌ملاحظه‌ای با دیگر نمادها قرار داشتند. در نماد پتروشیمی خارک دو بلوک مجموعاً با حجمی در حدود 2.8 میلیون سهم در بازار معاملات خرد صورت پذیرفت تنها نمادهای مثبت و مطرح این گروه پتروشیمی خارک و پتروشیمی فارابی بودند.

در سایر گروه‌ها و صنایع نیز معاملات کم‌حجمی صورت گرفت هیجان فروش شدید اغلب گروه‌ها را نیز در برگرفته بود و به‌جز تک سهم‌ها رویداد خاصی رخ نداد. درنهایت شاخص کل با افت قابل‌ملاحظه 1026 واحدی به کانال 74 هزار واحد سقوط کرد. در افت شاخص روز جاری محصولات شیمیایی 202 واحد، خودرو 174 واحد، فرآورده‌های نفتی 127 واحد، فلزات اساسی 123 واحد و بانک‌ها 106 واحد تأثیر منفی داشتند.

در فضای بین‌الملل در روزهای پایانی هفته چند اتفاق مهم در ارتباط با ایران رخ داد. دریکی از این اتفاقات دادگاهی در کانادا در ادامه دستبرد کشورهای غربی به اموال کشورمان حکم مصادره 13 میلیون دلار از دارایی‌های ایران را در این کشور صادر کرد. روزنامه کانادایی نشنال پست در گزارشی تحت عنوان "دادگاه در مورد یک پرونده 13 میلیون دلاری "، نوشت: این دادگاه حکم داده است از محل دارایی‌ها غیر دیپلماتیک ایران در کانادا به آسیب دیدگان در عملیات گروه‌های تروریستی غرامت داده شود. این روزنامه مدعی شده حمایت ایران از برخی اقدامات تروریستی شده است. به گزارش نشنال پست، این حکم بر ساختمان‌های دیپلماتیک ایران در اوتاوا اثر نمی‌گذارد، اما چندین ملک و چندین حساب بانکی غیر دیپلماتیک را در برمی‌گیرد. این نخستین حکمی است که در چارچوب یک قانون ضد تروریستی در کانادا صادر می‌شود.

رخداد دیگر مربوط به صدور دستورالعمل جدیدی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در ارتباط با نحوه تعامل با ایران بود. در بهمن‌ماه سال گذشته دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارشی را با عنوان «پرسش‌های متداول در باب لغو تحریم‌های خاص آمریکا بر اساس برجام» منتشر کرده بود و در آن به برخی نکات مهم درباره لغو تحریم‌ها اشاره‌کرده بود. حالا پایگاه اینترنتی وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی جدید در یک به‌روزرسانی، دو پرسش جدید در حوزه مالی و بانکی و 9 پرسش جدید در حوزه شرکت‌های خارجی تحت مالکیت یا کنترل افراد آمریکایی به گزارش پیشین افزوده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در توضیحی که دراین‌باره ارائه کرده، نوشته است که این گزارش فقط از باب توضیح نکات است و به لحاظ قانونی الزام‌آور نیست. این گزارش 44 صفحه‌ای دربرگیرنده پرسش‌هایی در حوزه‌های مختلف است. در بخش نخست پرسش‌های عمومی است که در آن به نکاتی کلی همچون تاریخ اجرای رفع تحریم‌ها (16 ژانویه 2016) و توضیح درباره نوع تحریم‌هایی که براثر برجام لغو می‌شوند و آن‌هایی که پابرجا خواهند ماند، اشاره‌شده است. بخش دوم این پرسش‌ها به حوزه انرژی و پتروشیمی اختصاص‌یافته است. بخش سوم، بخش مالی و بانکی، اما یکی از دو حوزه‌ای است که در به‌روزرسانی جدید گزارش در آن تغییراتی ایجادشده و دو بند به آن اضافه‌شده است.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل ازرویترز، پس‌ازاینکه آمارها نشان داد که تعداد دکل‌های حفاری آمریکا برای دومین هفته متوالی افزایش‌یافته است و تقویت ارزش دلار بر تقاضا روی نفت خام تأثیر گذاشت و قیمت نفت در روز جمعه 3 درصد کاهش یافت. سقوط بیش از یک‌درصدی ارزش سهام وال‌استریت که بیشترین کاهش از ماه آوریل به شمار می‌رود نیز برداشت سود از محل فروش نفت برنت و نفت خام آمریکا پیش از آخر هفته را کلید زد. قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در اوایل هفته گذشته افزایش‌یافته بود. ارزش دلار بیشترین رقم در نزدیک به 2 ماه گذشته را ثبت کرد و 0.7 درصد رشد یافت چراکه بازارهای مالی جهانی متشنج، سرمایه‌گذاران را به‌سوی ارزهای دارای ویژگی امنیت سوق داده است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.41 دلار کاهش 50.54 دلار فروخته شد. این نوع نفت کاهش 2.7 درصدی، بیشترین کاهش یک ماه اخیر را ثبت کرد. نفت خام آمریکا نیز با 1.49 دلار کاهش 49.07 دلار در هر بشکه فروخته شد. این نوع نفت با کاهش 3 درصدی، بیشترین کاهش از اوایل ماه آوریل را ثبت کرد؛ اما نفت برنت طی هفته گذشته 2 درصد و نفت خام آمریکا حدود یک درصد افزایش ارزش داشتند. این افزایش نفت برنت ناشی از رشد قیمت در 3 جلسه ابتدایی هفته بود که قیمت نفت برنت به بالاترین رقم در 8 ماه گذشته و نفت خام آمریکا به بالاترین قیمت از ماه جولای رسیدند. فروش آتی نفت خام نیز حدود 90 درصد بیش از کمترین رقم 13 سال اخیر را ثبت کرد. این اتفاق ناشی از اختلال در عرضه نفت نیجریه، کانادا، لیبی و ونزوئلا به همراه کاهش تولید در آمریکا بود. شرکت خدمات بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود اعلام کرد حفاران آمریکایی در هفته منتهی به 10 ژوئن 3 دکل نفتی را فعال کردند. آن‌ها هفته پیش از آن نیز 9 دکل نفتی را فعال کرده بودند. طارق زهیر، دلال نفت دراین‌باره گفت: «این وضعیت شبیه آغاز روندی است که به کند شدن روند کاهش تولید نفت آمریکا تعبیر خواهد شد.» اما برخی از منابع بازاری در این رابطه گفتند درصورتی‌که تعداد دکل‌های فعال نفتی در هفته‌های آتی به‌صورت نمایشی افزایش یابد، بازار احتمالاً به این آمار اعتنایی نمی‌کند. پیش‌ازاین هفته، به‌طور متوسط در سال جاری هر هفته 10 دکل نفتی آمریکا از فعالیت خارج می‌شد. سال گذشته، به‌طور متوسط هر هفته 18 دکل نفتی به علت کاهش قیمت نفت که آن‌ها را غیراقتصادی کرده بود، خاموش می‌شدند.

با افزایش قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۵۲ دلار، بهای گاز طبیعی در بازارهای آسیایی و اروپایی هم افزایش یافت. بر این اساس در بازار آسیای شمال شرقی قیمت تک محموله گاز طبیعی با ۱۰ سنت افزایش به حدود ۴ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر میلیون بی تی یو افزایش یافت، ضمن آنکه در بازار اروپای جنوب غربی هم قیمت تک محموله گاز طبیعی با ۱۰ سنت افزایش در محدوده ۴ دلار و ۳۰ سنت در بازار دادوستد شده است. علاوه بر این، برای نخستین بار در طول چند ماه گذشته قیمت گاز طبیعی در بازار NBP انگلیس با افزایش بی‌سابقه ۵۴ سنتی به حدود ۴ دلار و ۸۹ سنت به ازای هر میلیون بی تی یو افزایش یافت و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گاز در بازار NBP به‌زودی از مرز ۴ دلار به ازای هر میلیون بی تی یو فراتر می‌رود. برخلاف بازارهای آسیایی و اروپایی، قیمت گاز طبیعی در بازار هنری هاب آمریکا ارزان شد به‌طوری‌که قیمت این حامل انرژی پاک با ۱۵ سنت کاهش به یک دلار و ۸۱ سنت به ازای هر میلیون بی تی یو رسید. مهم‌ترین عامل افزایش قیمت گاز طبیعی در آستانه فصل تابستان بدون شک گرانی بهای جهانی نفت خام و توقف سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار بوده است. درحالی‌که تقاضای کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن به دلیل راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ‌سوز و خورشیدی افزایش نیافته، اما به دلیل گران شدن قیمت نفت، بهای گاز هم با افزایش قیمت همراه شده است. بااین‌وجود، برگزاری مناقصاتی به‌منظور خرید ۱۶ محموله LNG توسط کشورهای مصر و آرژانتین و همچنین امضای قرارداد ۱۰ محموله خرید LNG توسط اندونزی را می‌توان از دیگر دلایل تقویت بازار گاز عنوان کرد؛ ضمن آنکه با توجه به افزایش دمای هوا در نیمکره شمالی زمین، تقاضا برای مصرف گاز در نیروگاه‌های گازی با افزایش همراه شده است. احتمال توقف واردات LNG آمریکا از سوی فرانسه به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را می‌توان از دیگر عوامل تقویت‌کننده قیمت گاز در بازار یادکرد.

به گزارش رویترز، با تقویت ارزش دلار، قیمت روز گذشته اندکی کاهش یافت اما از بالاترین رقم 3 هفته عبور و دومین هفته متوالی افزایشی خود را ثبت کرد. به دنبال آمارهای ضعیف‌تر از انتظار فرصت‌های شغلی آمریکا و اظهارات جانت یلن، رئیس فدرال رزرو که انتظار برای افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره بانکی را کاهش داد، طلا از جمعه گذشته روند افزایشی به خود گرفت و این هفته نیز افزایش 2 درصدی را ثبت کرد. هر اونس طلا با 4.44 دلار افزایش 1274.24 دلار فروخته شد. این فلز گران‌بها روز پنج‌شنبه به 1271.31 دلار، بالاترین رقم از ماه می رسیده بود. دنیل هاینسف تحلیلگر ای‌ان‌زد در یادداشتی نوشت: «آمار غیرمنتظره مشاغل در هفته گذشته و به دنبال آن لحن محتاطانه یلن، درها را برای طلا باز کرد تا چرخه افزایش طلا دوباره ازسر گرفته شود. طلا می‌تواند تا 1400 دلار افزایش یابد.» انتظار می‌رود، تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت قوی بماند و این حالت ناشی از کاهش انتظارات برای افزایش نرخ بهره در آمریکاست. بر اساس نظرسنجی رویترز، فدرال رزرو احتمالاً نرخ بهره بانکی را در ماه سپتامبر و یا اوایل جولای افزایش خواهد داد. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز پنج‌شنبه 0.71 درصد افزایش یافت و به 887.38 تن رسید که بالاترین رقم از اکتبر 2013 به شمار می‌رود.

به نقل از رویترز، منابع تجاری گفتند واردکنندگان ایرانی در نخستین خرید پس از لغو تحریم‌ها، حداقل 250 هزار تن شکر خام برزیلی خریدند. به گفته یک منبع آگاه، این خریدها میان 250 هزار تا 300 هزار تن برای تحویل در ماه‌های می تا ژوئن بوده است درحالی‌که یک منبع آگاه دیگر گفت حجم این خریدها احتمالاً بیشتر از این میزان باشد. به گفته یک منبع آگاه، «با توجه به مشکلات درزمینهٔ تأمین مالی، خریداران ایرانی با یکدیگر یکی شده‌اند تا بتوانند محموله‌‌ها را با یکدیگر وارد کنند.» منبع آگاه دیگری گفت با توجه به افزایش قیمت شکر خام که به بالاترین رقم در بیش از 2 و نیم سال اخیر رسیده است، در حال حاضر خریدهای بیشتر بعید است.

به نقل ازتاس،‌ الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، قصد دارد تا در مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ که در روز‌های 16 تا 18 ژوئن در روسیه برگزاری می‌شود، در کنار گفتگو با شرکت‌های بزرگ نفتی، با وزرای انرژی و نفت ایران، هند و ونزوئلا دیدار کند. بیستمین دوره مجمع اقتصادی سنت پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد. واقعیت‌های جدید اقتصادی و همچنین تحقیق درباره پیشران‌های اقتصادی جدید ازجمله مهم‌ترین مباحث این مجمع خواهد بود.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه اعلام کرد: با توجه به تأکید دولت محترم مبنی بر عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر خروج بانک‌ها از بنگاهداری، بانک سپه که از دهه 80 فعالیت چشمگیری در فرآیند خصوصی‌سازی و عرضه سهام شرکت‌های خود در بازار سرمایه داشته است، اخیراً دو شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور و سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید از زیرمجموعه‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید را برای پذیرش و عرضه سهام در فرابورس ایران آماده کرده است. مجموعه بانک سپه از دهه 80 که برنامه واگذاری دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه جدی شد، دارایی‌های ارزشمندی همچون سنگ‌آهن گل گهر، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سنگ‌آهن چادرملو و شرکت‌های سیمانی، تایرسازی و ... خود را از طریق عرضه عمومی به بازار سرمایه آورد. درواقع بانک سپه در فرآیند خصوصی‌سازی و اجرای برنامه خروج از بنگاهداری پیش‌قدم بوده و در شرایط کنونی هم این اعتقاد به وجود آمده که باید برای چابک شدن نظام بانکی، دارایی‌های بانک در شرایطی مناسب مورد عرضه عمومی قرار گیرد تا عموم مردم هم از منافع فعالیت اقتصادی بنگاه‌های پربازده بهره‌مند گردند.

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام بابیان اینکه محصول ذرت‌ خوزستانی‌ها سال گذشته برای اولین بار و به‌صورت آزمایشی در بورس کالا عرضه شد، گفت:به دنبال این اقدام ذرت‌کاران پول فروش ذرت را از بورس کالا دریافت کردند، اماهنوز موفق به اخذ مابه‌التفاوت قیمت عرضه ذرت در بورس با نرخ تضمینینشده‌اند. وی بابیان اینکه این مابه‌التفاوت باید توسط دولت پرداخت شود، افزود: پول خرید تضمینی ذرت سایر استان‌هاسال گذشته به‌طور کامل به کشاورزان پرداخت شد، اما بخشیاز مطالبات ذرت‌کاران خوزستانی تا آخر هفته جاری به آن‌ها پرداخت می‌شود. ویارزش ذرت خریداری‌شده از کشاورزان خوزستانی را60 میلیارد تومانعنوان و تصریح کرد:40 میلیارد تومان از این مبلغ توسط بورس کالا و چند روز پس از عرضه محصول در بورس به آن‌ها پرداخت شداما 20 میلیارد تومانمابه‌التفاوت پول عرضه ذرت در بورس کالا با نرخ خرید تضمینیهنوز پرداخت‌نشده است.

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی ایران بابیان اینکه در خصوص آزادسازی سهام عدالت در شورای عالی بورس کارهای کارشناسی صورت گرفته، افزود: شورای عالی بورس برای آزادسازی تشکیل صندوق‌های قابل معامله (ETF) را تصویب کرد تا به این روش واگذاری‌ها انجام شود. او با اشاره به تشکیل کارگروهی جهت آزادسازی سهام عدالت ادامه داد: وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و بنده به‌عنوان نماینده مجلس در این کارگروه حضور داشتیم که با کار کارشناسی 6 ماهه، هم‌اکنون لایحه دولت برای آزادسازی آماده است، اما عزمی برای ارائه آن وجود ندارد. متأسفانه اراده‌ای برای آزادسازی در دولت دیده نمی‌شود، هرزمانی که دولت این لایحه را به مجلس ارسال کند، بررسی‌های آن به‌سرعت آغازشده تا سریع‌تر تعیین و تکلیف شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکتملی نفت ایران، عملیات حفاری فازهای 20 و 21 پارس جنوبی پس از گذشت سه سال با حفاری حدود 92 هزار متر سرانجام روز 20 خرداد به پایان رسید هم‌اکنون 15 حلقه چاه این پروژه کاملاً آماده تولید است و 7 حلقه نیز در مرحله تکمیل قرار دارند. متخصصان شرکت اویک، این طرح پیش‌بینی می‎کنند عملیات مشبک‌کاری، اسید زنی و تمیزکاری چاه‌های باقیمانده هفته پایانی تیرماه در فاز 21 و شهریور 95 در فاز 20 به پایان برسد. در چند روز گذشته علیرضا عبادی، سرپرست طرح توسعه فاز 20 و 21پارس جنوبیاز آمادگی واحد لخته گیر این پالایشگاه برای دریافت گاز خبر داده بود. بهزاد محمدی، مدیرعاملشرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) نیز پیش‌ازاین اعلام کرده بود پروژه فازهای 20 و 21 امسال وارد مدار خواهد شد. طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی ازجمله طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران است که اجرای آن در هر دو بخش خشکی و دریا بر عهدهشرکت اویک است. با تکمیل این پروژه روزانه 50 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی افزوده می‌شود.

مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: دیگر انبارها پر نیست و در اثر اضافه محصول و نبود مشتری تولید ما متوقف نشده است و مجتمع‌های پتروشیمی همه در حال تولید هستند، مگر آن‌که در حال تعمیر باشند. وی، با تشریح هدف‌گذاری تولید امسال در این صنعت از سال ٩٥ به‌عنوان یکی از سال‌های خوب برای پتروشیمی نام برد که طی آن ١٠ واحد پتروشیمی به مرحله تولید خواهد رسید. وی با اشاره به این‌که از ماه قبل دو واحد پتروشیمی لرستان و مهاباد به مرحله تولید رسیده‌اند، گفت: دو تا سه واحد دیگر پتروشیمی ازجمله اوره و آمونیاک پتروشیمی شیراز با ظرفیت یک‌میلیون تن و همچنین فاز دوم پتروشیمی مروارید در عسلویه آماده افتتاح هستند. به‌زودی پتروشیمی‌های پردیس به مدار تولید می‌آید و از سویی تا پایان شهریورماه پتروشیمی کردستان هم نهایی می‌شود.

علی نورزاد مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: یکی از کارهای خاصی که در این دولت به نتیجه رسید، موضوع فاینانس قطار سریع‌السیر قم - مشهد است. ارزش این فاینانس 2.2 میلیارد دلار برای 410 کیلومتر راه‌آهن است و برای اولین بار است که قطار سریع‌السیر در ایران راه‌اندازی می‌شود. همچنین اسناد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌صورت 100 درصد برای اولین بار در آزادراه 370 کیلومتری کرمان - بندرعباس امضا شد. طبق دستور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای اولین بار روسازی بتونی در آزادراه اصفهان - شیراز را عملیاتی می‌کنیم و خوشبختانه دستگاه روسازی واردشده و کار آزمایشی آن به‌زودی انجام می‌شود. یکی دیگر از کارهایی که با مشارکت شرکت راه‌آهن در حال اجرا است، ورود ریل طویل 100 متری است که از این به بعد پروژه‌های خودمان را در این قالب انجام می‌دهیم و با این کار هم پروژه‌ها سریع‌تر انجام می‌شود و هم مشکلاتی که با ریل کوتاه داشتیم دیگر وجود نخواهد داشت. بانک بین‌المللی آذربایجان قراردادی را با تهران برای اختصاص یک وام 500 میلیون دلاری برای احداث خط آهن رشت- آستارا امضا کرده است. خط آهن رشت- آستارا بخشی از پروژه کریدور ترانزیتی شمال- جنوب است که هدف از آن اتصال کشورهای هند، روسیه، ایران، اتحادیه اروپا و آسیای میانه به یکدیگر است. در مرحله نخست، قرار است از طریق این کوریدور سالانه 5 میلیون تن بار ترانزیت شود. این رقم بعداً به 10 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. کلیات این وام موردتوافق طرفین قرارگرفته و دو طرف هم‌اکنون در حال بحث بر روی جزئیات و شرایط پرداخت وام هستند. هزینه‌های پیش‌بینی‌شده احداث خط آهن رشت- آستارا حدود 1.1 میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته نورزاد، بخش ریلی دیگری از کوریدور ترانزیتی شمال- جنوبی یعنی خط آهن قزوین- رشت پیشرفت 93 درصدی داشته و تا مارس سال آینده تکمیل خواهد شد.

مهدی کرباسیان رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بابیان اینکه ایران اکنون پانزدهمین کشور معدنی جهان است، گفت: با نتایج خوبی که از اکتشافات ایمیدرو در سطح 250 هزار کیلومترمربع به‌دست‌آمده است، جزو 10 کشور برتر دنیا ازلحاظ ذخایر معدنی قرار خواهیم گرفت. همچنین چنانچه ذخایر کشف‌شده را در کنار انرژی نفت و گاز که تکمیل‌کننده صنایع معدنی هستند و ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند، قرار دهیم می‌توانیم یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی را حوزه معدن و صنایع معدنی در نظر بگیریم. ذخایر قطعی سنگ‌آهن اکنون ۲.۷ تا ۳ میلیارد تن است که پیش‌بینی می‌شود با نتایج حاصل از اکتشافات در دست اجرا و با رشد حدود ۵۰ درصدی به ۴ تا ۴.۵ میلیارد تن افزایش یابد.

محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آمار ترانزیت کالا در دو ماه نخست امسال اظهار کرد: در این مدت یک‌میلیون و 338 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد. از مجموع کالای ترانزیت شده، 359 هزار تن مواد نفتی و 979 هزار تن مواد غیرنفتی بود.‌از میان مرزهای کشور بندرعباس با 487 هزار تن معادل 36.4 درصد فعال‌ترین مرز درزمینهٔ ترانزیت ورود کالا بود و پس‌ازآن پرویزخان با 17.2 درصد و بازرگان با 15.2 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. در ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با 281 هزار تن (21 درصد) در رده نخست و پس‌ازآن مرزهای بازرگان با 10.5 درصد، دوغارون با 8.4 درصد، لطف‌آباد با 8.4 درصد و سرخس با 7.8 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

مهرداد مظفری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: صندوق توسعه صنایع دریایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت داخل، سه‌گانه‌ای را در خصوص ضمانت‌نامه‌ها در اولویت کاری خود قرار داده است. بر این اساس، گام اول پرداخت ۵۰ درصد کارمزد ضمانت‌نامه‌های صادرشده بانک‌ها برای شرکت‌های دریایی کشور به‌صورت بلاعوض است که مرحله اجرایی آن آغازشده است. به‌منظور تخصیص تسهیلات بلاعوض، با اعتبارسنجی متقاضیان برای هریک از طرح‌ها و شرکت‌های دریایی متقاضی، سقف اعتباری استفاده از تسهیلات معین می‌گردد. بر این اساس، صندوق تا پایان سال جاری و پس از ارزیابی عملکرد گام اول، مشارکت در ۲۰ درصد ریسک را در دستور کار خود دارد که این اقدام گامی مؤثر در جهت حمایت از فعالان حوزه دریا خواهد بود. در تلاشیم تا با هماهنگی با مراجع ذیصلاح، صندوق بتواند راسا به صدور ضمانت‌نامه اقدام نماید که در صورت تحقق این هدف، منابع موجود صندوق می‌تواند با ضریب بالایی تزریق منابع مالی به صنایع دریایی را محقق نماید.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ابراز داشت: تاکنون پس از شفاف‌سازی صورت‌های مالی مذاکرات مناسبی با شرکت‌های خودروساز خارجی انجام‌شده که ازجمله مهم‌ترین آن می‌توان به مذاکرات همکاری مشترک با شرکت سیتروئن به‌عنوان شریک تجاری اولیه شرکت سایپا اشاره کرد که این امر در مراحل پایانی به سر می‌برد و امیدواریم به‌زودی زنگ پایانی انعقاد قرارداد به صدا درآید. این قرارداد در قالب انتقال تکنولوژی، توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک خواهد بود و در کنار آن واگذاری 50 درصد از سهام یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی به سرمایه‌گذاران خارجی نیز وجود دارد. گروه خودروساز سایپا اعتقاد دارد که با انعقاد قرارداد همکاری مشترک با شرکت سیتروئن در راستای تغییر ترکیب هیئت‌مدیره، سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی و توسعه صادرات به‌عنوان اولین کار در کشور الگوسازی خواهد شد که پس از نهایی شدن آن اطلاع‌رسانی لازم می‌شود و خبرهای خوش به اطلاع سهامداران خواهد رسید. افزایش مقدار تولید محصولات از 300 هزار به 500 هزار دستگاه، فروش دارایی‌ها، انتشار اوراق صکوک جهت کاهش هزینه‌های مالی و انعقاد همکاری مشترک با شرکت‌های خودروساز خارجی، ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این مجموعه و فروش 50 درصد از سهام یکی از شرکت‌های زیرمجموعه به سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های "خساپا " برای سال جاری به شمار می‌رود. امیدواریم تا در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران در سال مالی 95 بتوانیم سود نقدی به سهامداران پرداخت کنیم. چراکه این مجموعه برنامه‌های جدی جهت کاهش هزینه‌های تولید در نظر دارد و گروهی متشکل از متخصصین و کارشناسان جهت کاهش هزینه‌ها طراحی کرده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا هزینه‌های مالی "خساپا " طی سا ل جاری حدود 8 تا 10 درصد کاهش یابد و هزینه تأمین نیز افت 10 درصدی داشته باشد. بر این اساس امیدواریم تا طی سال جاری به سود عملیاتی دست‌یابیم و در مجمع عمومی تقسیم سود نقدی داشته باشیم.

نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه تکمیل زنجیره فولاد همچنین رشد متوازن در تک‌تک حلقه‌های این زنجیره تنها راه موفقیت این صنعت است، گفت: درصددیم تا به‌تدریج صادرات سنگ‌آهن را به صفر رسانیده و با تولید فولاد و محصولات فولادی آن را صادرات محور کنیم. امروز ظرفیت 25 میلیون تن تولید فولاد در کشور وجود دارد اما به دلیل اینکه گندله کم داریم این مقدار به 17 میلیون تن تنزل پیداکرده است. ظرف یکی دو سال گذشته مطالعات اکتشافی 12 هزار کیلومتری انجام‌شده، می‌توان به دسترسی سنگ‌آهن موردنیاز واحدهای فولادی به بیش از این نیز امیدوارتر بود. علاوه بر سنگ‌آهن در مناطق مطالعه شده سایر ذخایر فلزی نظیر سرب، روی و غیره نیز به‌وفور مشاهده‌شده که با به دست آوردن ذخایر قطعی آن‌ها وارد اکتشافات آن‌ها خواهیم شد.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بابیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های مختلف اروپایی برای امضای قراردادهای بلندمدت فروش نفت خام ادامه دارد، گفت: تاکنون از مجموع ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه قرارداد امضای شده برای فروش نفت به شرکت‌های اروپایی، ۸۰ درصد قراردادها عملیاتی شده است. وی با اشاره به امضای قراردادهای بلندمدت فروش نفت با شرکت‌هایی از ایتالیا (ساراس و ایپلم)، اسپانیا (رپسول)، یونان (هلنیک پترولیوم)، فرانسه (توتال)، سوئیس (ویتول) و روسیه (لوک اویل) امضاشده است، اظهار داشت: همه این شرکت‌هایی که قرارداد امضا کرده‌اند نفت خام خود را حمل کرده‌اند ضمن اینکه بخشی از قرارداد با این شرکت به‌صورت بلندمدت است و حمل محموله‌های نفتی از سوی آن‌ها ادامه دارد. این مقام مسئولبابیان اینکه مذاکرات با شرکت شل ادامه دارد و قرارداد بلندمدت فروش نفت با این شرکت انگلیسی هنوز امضا نشده است، تأکید کرده بود: صرفاً یک محموله نفت تحویل این شرکت انگلیسی شده است.

محمدرضا مسکریان مدیر بانک بین‌المللی پرشیا گفت: بانک بین‌المللی پرشیا متعلق به بانک‌های ملت و تجارت، مستقر در انگلستان به‌عنوان نخستین بانک ایرانی مستقر در لندن با صاحبان ایرانی، در تاریخ ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) پس از طی مراحل پیچیده از طریق بانک مرکزی آلمان، موفق شد که به‌نظام پرداخت یورو موسوم به 'تارگت ۲' (TARGET۲) متصل شود. در شرایطی که بانک‌های بزرگ اروپایی به لحاظ وجود جو روانی سنگینی که دشمنان ایران در ممانعت از آغاز فعالیت‌های مجاز بانکی ایجاد کرده‌اند، اقدام بانک بین‌المللی پرشیا در اتصال به تارگت ۲ آن‌هم از طریق یکی از معتبرترین بانک‌های مرکزی اروپا یعنی بانک مرکزی آلمان، حرکت بسیار ارزشمند و قابل‌توجهی در جهت شکستن جو روانی موجود و شروع بالقوه حرکت‌های مثبت بعدی تلقی می‌شود. به لحاظ عملیاتی نیز این اتفاق ازآنجایی‌که یکی از حلقه‌های مهم اصلی چرخه پرداخت در حوزه یورو را نه‌فقط برای بانک بین‌المللی پرشیا بلکه برای سایر بانک‌های ایرانی از طریق بانک بین‌المللی پرشیا (به‌شرط برقراری روابط کارگزاری)، فراهم می‌کند واجد ارزش و توجه ویژه است.

ارسال مستقیم مرسولات پستی به ایران با قرارداد یک شرکت ایرانی و یک شرکت چینی برای نخستین بار بدون نیاز به کشور واسط امکان‌پذیر شد. با این شراکت برای نخستین بار ارسال مرسولات پستی به ایران و بدون نیاز به کشور واسط امکان‌پذیر شده است. با قرارداد جدید عملیات حمل‌ونقل با استفاده از ناوگان هواپیمایی‌ ایران و باقیمت پایین‌تر نسبت به گذشته انجام می‌شود. شرکت ایرانی TPG فعالیت خود را از سال 1380 درزمینهٔ حمل‌ونقل آغاز کرده و اکنون با ارائه نمایندگی در 72 شهر ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی حوزه پست و حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی، خدمات جابه‌جایی مرسولات پستی، اوراق و اسناد و محموله‌های سبک و سنگین، تفکیک و توزیع محموله‌ها در مراکز استان‌ها و سایر کشورها را ارائه می‌دهد. در این شراکت، شرکت چینی YUNDA اکسپرس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه حمل‌ونقل در سطح جهانی با برخورداری از 65 هزار کارمند در شعب مختلف خود، ارسال مرسولات از چین به مقصد ایران را عهده‌دار شده است.

به نقل از روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان، این شرکت هواپیمایی‌ پس از افزایش ناوگان خود و گسترش مسیرهای پروازی در سال گذشته، در ادامه راهبرد خود مبنی بر گسترش شبکه پروازی، برقراری پروازهای مستقیم در مسیرهای جدید بین‌المللی‌ به‌ویژه مسیر کشورهای اروپایی را در دستور کار قرار داده است. در این راستا از روز‌ بیستم خرداد‌ماه برابر با نهم ژوئن‌، ماهان پروازهای خود به کشور دانمارک را در قالب مسیر تهران - کپنهاگ آغاز کرد. شرکت هواپیمایی ماهان پیش‌ازاین در سال 2016، پروازهای تهران ـ مسکو ـ تهران را از 21 ژانویه و سپس پرواز تهران ـ کی‌یف ـ تهران را از 20 مارس برابر با اولین روز سال 95 شروع کرد‌. همچنین پرواز تهران - پاریس - تهران هواپیمایی ماهان از فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه شارل دو گل پاریس از روز بیستم ژوئن برابر با سی‌ و یکم خرداد آغاز خواهد شد.

شرکت آمریکایی بوئینگ می‌گوید در حال بررسی نیاز شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ایران است تا در صورت امکان با تهران وارد معامله شود. این شرکت به خبرگزاریترندگفته است: «ما روند کسب مجوز را که از سوی دولت ایالات‌متحده اعلام‌شده، دنبال می‌کنیم.» «بر همین اساس، ما برای برسی وضعیت کنونی نیازهای خطوط هوایی ایرانیِ مورد تائید دولت ایالات‌متحده به هواپیماهای مسافربری درخواست مجوز کرده و این مجوز را دریافت کردیم.» این مجوز که دولت آمریکا چندی قبل صادر کرد، به بوئینگ اجازه می‌دهد تا برای ارزیابی صحیح نیازهای شرکت‌های ایرانی، با آن‌ها وارد گفت‌وگو شود. در بیانیه بوئینگ آمده است: «رقیب اروپایی ما یعنی ایرباس در حال پیشبرد منافعش در بازار است و کانادا هم اخیراً اعلام کرده است که به شرکت بمباردیر اجازه دسترسی به بازار ایران را خواهد داد. ما شرایط پیچیده و دائماً متغیر منطقه را درک کرده و به پیگیری دستورالعمل‌های دولت ایالات‌متحده در ارتباط با تجارت با ایران، ادامه خواهیم داد.»

وزیر صنعت ایران در گفتگو با یک روزنامه آلمانی گفته است انتظار می‌رود که اختلاف ایران با آلمان بر سر ضمانت‌های صادراتی دولتی پرداخت‌نشده به‌زودی حل شود. گامی که مانع بزرگ بر سر احیای روابط دو کشور را برطرف خواهد کرد.

به نوشتهرویترز، ایران حدود 500 میلیون یورو (570 میلیون دلار) تحت بیمه هرمس به آلمان بدهکار است. بیمه هرمس، ترتیباتی از سوی دولت آلمان است که از شرکت‌های آلمانی در صورت عدم پرداخت بدهی بدهکاران خارجی، حمایت می‌کند. محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در مصاحبه با روزنامه آلمانی هندلزبلاتگفت تنها مشکلات اندکی مانده است که حل شود. وی افزود: «پس از دیدار من با زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، به نظر می‌رسد که آخرین مشکلات نیز به‌زودی قادر به حل شدن خواهند بود.» وزیر صنعت گفت انتظار دارد، گابریل که ماه گذشته به علت بیماری سفر خود به تهران را لغو کرد، در ماه اکتبر به تهران بیاید. «تا آن زمان، ما امید داریم تمامی مشکلات باقی‌مانده حل بشود.»

بانک مرکزی روسیه طی گزارشی چشم‌انداز صادرات نفت این کشور به بازارهای اصلی نظیر چین و اروپا را به علت افزایش رقابت با ایران نامطلوب دانست. به نوشته این گزارش، «چشم‌انداز عرضه انرژی روسیه به بازارهای اصلی نامطلوب است. به‌محض برداشته شدن تحریم‌های ایران در ابتدای سال جاری میلادی، عرضه نفت این کشور به چین از 410 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه به 675 هزار بشکه نفت در روز در ماه آوریل افزایش یافت.» بانک مرکزی روسیه خاطرنشان کرد در همان زمان روسیه در نظر داشت تا به‌منظور تقویت جایگاهش در بازارهای چین و اروپا، عرضه نفت خود را افزایش دهد.

جمشید حمزه‌زادهرییس جامعه هتلداران ایران گفت:‌از میان جمع سرمایه‌گذاران خارجی که در حال ارزیابی بازار ایران هستند، ترکیه و جمهوری آذربایجان و در اروپا، ایتالیا از همه جدی‌تر هستند. وی همچنین ازتمایل برخی برندهای مطرح هتلداری به بازار ایرانخبر داد و افزود: آن‌ها هنوز اقدام جدی انجام نداده‌اند، اما در حال ارزیابی شرایط ایران هستند. البته برخی دانشگاه‌های مطرح مثل "لوزان " سوئیس برای ایجاد شعبه‌ای از دانشکده‌ی هتلداری این کشور در ایران ابراز علاقه کرده و پیگیرند. ایران تاکنون یک قرارداد رسمی با کشور ترکیه امضا کرده و سرمایه‌گذاران این کشور بر این اساس متعهد شده‌اند ظرف هفت تا ۱۰ سال، ۱۰ هتل در ایران بسازند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به‌تازگی نیز با جمهوری آذربایجان مذاکراتی داشته که آن‌ها نیز برای ساخت سه تا ۵ هتل اعلام آمادگی کرده‌اند و آن‌طور که سلطانی‌فر گفته، به‌زودی کار خود را در ایران آغاز می‌کنند. شرکت اماراتی "روتانا " نیز از حدود دو سال پیش ساخت هتل در مشهد را آغاز کرده است و طبق اظهارات مدیر این مجموعه، پروژه‌ی احداث این هتل‌ها در ایران تا امسال باید به سرانجام برسد. ایران قرارداد دیگری با گروه هتل‌های "اشتاینگن برگر " آلمان برای ساخت 10 هتل دیگر دارد. خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار بکر ایران پس از برجام بیشتر تمایل نشان دادند. تصمیم دولت ایران بر آن است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره را دست‌کم به ۴۰۰ واحد برساند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بابیان اینکه گشایش‌هایی در بحث مشکلات بانکی و مالی قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس در حال انجام است، اظهار داشت: مذاکره‌کنندگان در تلاش هستند پایه پولی این معامله بر اساس یورو تنظیم شود. به دنبال برخی از تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا، ایران نمی‌تواند معامله دلاری با شرکت‌های این کشور داشته باشد و بخشی از سهام ایرباس هم متعلق به آمریکا است اما گروه مذاکره‌کننده در تلاش هستند که پایه پولی این معامله را تغییر دهند که با این اقدام، مشکل مالی و بانکی قرارداد تاریخی با ایرباس حل می‌شود. با چند بانک رایزنی‌هایی انجام‌شده تا پس از تغییر پایه پولی معامله و رفع این مشکل، پروسه مالی معامله از طریق این بانک‌ها انجام شود. بر اساس توافقات برجام به‌طورقطع OFAC نمی‌تواند مانعی برای قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران ایجاد کند و از همه مهم‌تر اینکه در حال حاضر ممنوعیتی برای فروش هواپیما به ایران وجود ندارد. این تعللی هم در انعقاد قرارداد نهایی با ایرباس و ورود هواپیماهای جدید صورت گرفته غیرمنطقی است. اسعدی سامانی درباره خرید هواپیما از شرکت بوئینگ گفت: طبق سند چشم‌انداز ناوگان هوایی ایران به 500 فروند هواپیمای نو نیاز دارد و بخشی از این نیاز هم از طریق شرکت بوئینگ تأمین می‌شود. نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و به‌طور مستقیم با ایرلاین ها داخلی به مذاکره پرداختند.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 339.1 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 79 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 61.2 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 196.7 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 142.4 میلیارد تومان بالغ گردید که سایپا با 19.3 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 17.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 56 میلیارد تومان و گروه ساخت محصولات فلزی با 27.3 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 1026 واحد، شاخص قیمت 374 واحد و شاخص فرابورس 12 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 74850 واحد و شاخص قیمت به 27266 واحد رسید. دارویی رازک با 20 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 96 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان امروز نیز در فضایی بدون هیجان و با حجم معاملات پایین مورد معامله قرار می‌گرفتند. تقریباً تمامی نمادها یکپارچه قرمزپوش بودند. از 35 نماد باز این صنعت، 26 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 2 نماد اندکی مثبت، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها همگی منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 9243 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 11774 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 8427 میلیون ریال) بود. سیمان سپاهان با 2488 هزار سهم به ارزش 2908 میلیون ریال حدود 25 درصد ارزش معاملات و سیمان شرق با 1935 هزار سهم به ارزش 2099 میلیون ریال معادل 18% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 9 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، خاش، دشتستان، اصفهان، فارس، مازندران، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای این صنعت امروز بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند.

با تضعیف شرایط عمومی بازار سرمایه، نماد سیمان فارس و خوزستان تماماً و سیمان تهران بعضاً درگیر با صف فروش بودند. نماد سید کو اما با تعادل در معاملات روبرو بود. ارزش معاملات سه هلدینگ امروز به حدود 350 میلیون تومان بالغ شد که بسیار نازل است (ارزش معاملات روز کاری قبل 250 میلیون تومان).

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه در نماد سیمان لار سبزوار و سیمان فارس نو 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام و متقابلاً در نماد سیمان شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24