Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روند بازار بدون تغییر خاصی تا حدود یک ساعت و نیم ادامه یافت ولیکن تقریباً از ساعت ده و نیم به بعد شرایط بازار رو به بهبود گذاشت و علاوه بر افزایش قیمت‌ها حجم و ارزش معاملات نیز بهتر شد. مطابق بسیاری از روزهای تغییر روند، موج مثبت از صنعت خودرو آغاز شد ولیکن بر روی سایر صنایع و گروه‌ها نیز تأثیراتی را بر جای گذاشت...

وقتی روزه «بورس» را می گیرد!

بورس24 :بازار سرمایه امروز در قیاس با روزهای هفته جاری مجموعاً شرایط قابل‌تحمل‌تری داشت. هیجان فروش و ترس تا حد زیادی فروکش کرده بود. تعادل نسبی در ابتدای وقت البته با گرایش به منفی شدن وجود داشت ولیکن ارزش معاملات پایین بود و شاخص کل نیز با روند نزولی آغاز به کار کرد.

روند بازار بدون تغییر خاصی تا حدود یک ساعت و نیم ادامه یافت ولیکن تقریباً از ساعت ده و نیم به بعد شرایط بازار رو به بهبود گذاشت و علاوه بر افزایش قیمت‌ها حجم و ارزش معاملات نیز بهتر شد. مطابق بسیاری از روزهای تغییر روند، موج مثبت از صنعت خودرو آغاز شد ولیکن بر روی سایر صنایع و گروه‌ها نیز تأثیراتی را به‌جای گذاشت. گروه خودرو علاوه بر بهبود حجم و ارزش معاملات و رشد قیمت‌ها در نمادهایی همچون زامیاد، پارس‌خودرو و سایپادیزل تشکیل صف خرید (البته نه‌چندان پرحجم) را هم به خود دید؛ اما این رخدادها باعث تغییر روند شاخص کل نشد و شاخص کل تا حوالی ساعت 12 به روند نزولی خود ادامه داد و در این ساعت به حداقل روز جاری خود یعنی 73705 واحد نیز رسید که نسبت به ابتدای وقت کاهشی در حدود 255 واحد را به تصویر کشیده بود. در نیم ساعت پایانی تلاش‌هایی به‌منظور مدیریت شاخص و کاستن از میزان تقلیل آن با انجام جابجایی‌های اساساً در نمادهای پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان، بانک‌های تجارت و ملت و ملی صنایع مس ایران صورت گرفت که درنهایت منجر به بهبود کاهش شاخص و بسته شدن آن با کاهش 83 واحدی نسبت به‌روز گذشته در سطح 73877 واحد گردید.

امروز اخباری هم در خصوص موضع‌گیری وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با نامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌منظور اخذ اطلاعات سهامداران منتشر شد که شاید بتوان بخشی از بهبود روند بازار را به آن منتسب دانست. به دنبال رسانه‌ای شدن نامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خصوص مطالبه اطلاعات هویتی کلیه سهامداران حقیقی بورس وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور بیانیه‌ای رسانه‌ای ضمن اطمینان بخشی به سهامداران ارائه چنین اطلاعاتی را جز با دستور مرجع قضایی غیرممکن خواند. در این بیانیه آمده است: "در پی انتشار نامه اداری سازمان هدفمندی یارانه‌ها خطاب به وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌منظور ارسال اطلاعات هویتی کلیه سهامداران حقیقی بورس، تصریح می‌دارد، به‌موجب مواد 12 و 18 قانون بازار اوراق بهادار و همچنین ماده 16 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، سازمان بورس و اوراق بهادار ضامن و مسئول حفظ اطلاعات و اسرار سهامداران حقیقی و حقوقی بورس بوده و اطلاعات ایشان تنها در موارد خاص و با درخواست و دستور دادستان محترم کل کشور امکان‌پذیر خواهد بود. مواد قانونی مورداشاره همچنین تصریح می‌دارد افشای مستقیم و یا غیرمستقیم اطلاعات سهامداران به هر دلیلی، مشمول مجازات کیفری خواهد بود. لذا ضمن اطمینان بخشی به سهامداران بورس و اوراق بهادار بار دیگر تأکید می‌کند اطلاعات هویتی و مالی ایشان به‌مثابه امانت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و به‌هیچ‌وجه مورد افشاء واقع نخواهد شد." اخبار نشست عصر دیروز شورای پول و اعتبار نیز امروز موردتوجه فعالان بازار بود. ولی به خلاف پیش‌بینی‌ بسیاری از دست‌اندرکاران، باوجود توافق اخیر بانک‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد و اجرای آن از ابتدای تیرماه، شورای پول و اعتبار به موضوع سود بانکی وارد نشد. عده‌ای انتظار داشتند، شورای پول و اعتبار با توجه به کاهش سود سپرده‌ها از سوی بانک‌ها نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات اقدام می‌کرد. البته این احتمال وجود دارد که در روزهای آتی این شورا تصمیمی در این حوزه بگیرد.

ازنظر ارزش معاملات امروز صنعت خودرو با 52.7 میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی با 19.8 میلیارد تومان، صنعت بانکداری با 13.2 میلیارد تومان، فراورده‌های نفتی با 9.5 میلیارد تومان و فلزات اساسی با 7.2 میلیارد تومان جایگاه‌های اول تا پنجم را در بورس اوراق بهادار تهران از آن خود کردند. از حیث تأثیرگذاری بر شاخص کل صنعت خودرو 78 واحد، بانک‌ها 35 واحد و فراورده‌های نفتی 27 واحد تأثیر مثبت بر شاخص کل داشتند متقابلاً محصولات شیمیایی 73 واحد، صنایع عرضه آب، برق و گاز 61 واحد، فلزات اساسی و شرکت‌های فنی و مهندسی هریک 39 واحد و استخراج کانه‌های فلزی 21 واحد تأثیر منفی بر این نماگر داشتند.

در صنعت خودرو، نمادهای پر معامله عبارت بودند از سایپا با 14.8 میلیارد تومان، 7.9 ایران‌خودرو با 7.9 میلیارد تومان، زامیاد با 6.8 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل با 5.5 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با 5.1 میلیارد تومان، گروه بهمن با 3 میلیارد تومان و پارس‌خودرو با 2 میلیارد تومان؛ که در این میان تأثیرگذاری ایران‌خودرو به دلیل حجم و روند قیمتی بهتر بر شاخص کل معادل 27 واحد و پس‌ازآن سایپا با 22 واحد بود. شایعات مربوط به خریداری شرکت‌های مالک گروه بهمن توسط گروه قطعه‌سازی کروز امروز به‌مراتب ضعیف‌تر شد نادر عبدالحسینی سخا، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد «کروز از موسسه کوثر حتی یک برگه سهام خریداری نکرده است» و مذاکره‌ای برای حضور در مزایده خرید سهام گروه بهمن وجود ندارد. بر اساس خبر منتشرشده در خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: موسسه اعتباری کوثر، در مزایده سهام سه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور، فن پردازان بهمن و سرمایه‌گذاری اندیشه فردا را که درمجموع مالک 62.2 درصد سهام گروه بهمن هستند، امروز به صندوق جوانان خیر واگذار کرد. امروز عصر صورت‌های مالی شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز در سامانه کدال انتشار یافت بر اساس این اطلاعات شرکت مزبور موفق به فروش 2229 دستگاه کامیون، اتوبوس و آمبولانس به ارزش 516 میلیارد تومان شده و درنهایت زیانی به مبلغ 447 میلیارد تومان برای سال 1394 محقق شده است. توضیح اینکه فروش مقداری و ریالی سال قبل برابر با 3619 دستگاه و 702 میلیارد تومان بوده و زیان محقق شده این شرکت برای سال 1393 برابر با 702 میلیارد تومان بوده است. نکته قابل‌توجه شناسایی حدود 505 میلیارد تومان مازاد تجدید ارزیابی مربوط به ساختمان‌ها و ماشین‌آلات و تجهیزات در صورت‌های مالی سال 1394 این شرکت است به نظر می‌رسد این شرکت همچنان پیگیر استفاده از معافیت مالیاتی تبدیل مازاد تجدید ارزیابی به سرمایه است. امروز عصر آگهی عرضه بیش از 24 درصد سرمایه‌گذاری رنا هم انتشار یافت. دو شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان 12 تیرماه اقدام به عرضه 732 میلیون و 450 هزار سهم سرمایه‌گذاری رنا خواهند کرد (هرکدام بیش از 12 درصد) تا در صورت فروش، از ترکیب سهامداری آن خارج شوند. قیمت پایه هر سهم 5063 ریال تعیین‌شده که از سوی کارگزاری مهرآفرین به‌صورت یکجا و 5 درصد نقد و 95 درصد دیگر در 15 روز کاری، در بازار اول معاملات بورس روانه میز فروش خواهد شد.

نماد صنایع آذرآب اراک 9.5 میلیارد تومان و ماشین‌سازی اراک 10.2 میلیارد تومان از گروه ساخت محصولات فلزی در بازار روز جاری مورد معامله قرار گرفتند که درنتیجه با سایر نمادها مجموع ارزش معاملات 19.8 میلیارد تومانی برای این گروه را رقم زدند. نماد صنایع آذرآب بیشتر معاملات خود را در دامنه مثبت به ثبت رساند. درحالی‌که نماد ماشین‌سازی اراک امروز زمان‌های زیادی در حداقل قیمت مورد معامله شد و بعضاً تجربه صف فروش را هم دید.

صنعت بانکداری امروز 13.2 میلیارد تومان از ارزش معاملات بازار بورس اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص داد. سه بانک خصوصی شده ملت، صادرات و تجارت با 4.1 میلیارد تومان، 3.9 میلیارد تومان و 2.9 میلیارد تومان بیش از سایر نمادها مورد معامله واقع شدند. در میان نمادهای بانکی بانک تجارت با 4.4 میلیارد تومان، بانک صادرات با 2.9 میلیارد تومان، بانک ملت با 1.2 میلیارد تومان و بانک پاسارگاد با 1 میلیارد تومان بیش از سایر نمادهای بورسی مورد معامله قرار گرفتند. در نماد بانک تجارت معامله 25.7 میلیون سهمی در نزدیکی‌های پایان وقت در دامنه مثبت توانست موجبات مثبت بسته شدن این نماد و تأثیر اندک آن بر روی شاخص کل را فراهم کند. در فرابورس بانک دی با حدود 1.8 میلیارد تومان پر معامله تر از سایرین ظاهر شد. در این گروه بعضی نمادها مثبت و بعضی منفی ظاهر شدند. دو نماد بانک ملت و تجارت در اواخر وقت به‌منظور مدیریت شاخص شاهد انجام معاملات با ماهیت بلوک در بازار خرد بودند. در نماد بانک صادرات نیز هم در ابتدا و هم در پایان وقت این اتفاق رخ داد ولیکن نماد مثبت بسته نشد.

همانند بسیاری از روزهای اخیر حجم معاملات سایر گروه‌ها هر یک حتی به بیش از 10 میلیارد تومان نرسید و افت ارزش معاملات موجب توزیع ناهمگون ارزش معاملات شده است به‌نحوی‌که اغلب روزها صنعت خودرو بافاصله قابل‌ملاحظه‌ای ازنظر ارزش معاملات در جایگاه اول می‌ایستد و معمولاً سه یا چهار صنعت بعدازاین صنعت با معاملاتی که اندکی بیش از 10 میلیارد تومان تحقق داده‌اند در رتبه‌های بعدی هستند و سایر صنایع عموماً ارزش معاملاتی کمتر از 10 میلیارد تومان دارند که امروز هم نمونه قابل‌ارائه‌ای از این لحاظ است که تنها سه صنعت بیش از 10 میلیارد تومان مورد معامله قرارگرفته‌اند. من‌حیث‌المجموع بازار امروز باارزش معاملات پایین و عموماً منفی که البته در نیمه دوم زمان معاملات به شرایط بهتری رسید و افزایش قیمت در بعضی نمادها (به‌ویژه صنعت خودرو) اتفاق افتاد ولیکن درنهایت شاخص علیرغم انجام بعضی معاملات شاخص ساز با کاهش 83 واحدی آخرین روز هفته را به پایان برد.

در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه، بهروز خدارحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: وضعیت بورس بازتاب‌دهنده واقعیات اقتصاد کشور است اما به نظر می‌رسد انتظارات نسبت به رونق پسا برجام و زمان شروع آن زیاد بود و با واقعیات در کشور فاصله داشت. در حال حاضر شرایط منطقه چندان مطلوب نیست و اوضاع داخل کشور هم به لحاظ اقتصادی همچنان در رکود است و انتظار 5 تا 6 ماهه برای به نتیجه رسیدن برجام و رسیدن به رونق هم کافی نبود و به دلیل آشفتگی‌ها در فضای بین‌المللی وضعیت همه نهادها به‌نوعی نگران‌کننده است. وی بابیان اینکه به شرایط بحران نزدیک می‌شویم گفت: بازار سرمایه راهی متفاوت از کل بازار ندارد اینکه 2 سال مسیر بازار مثبت باشد اما کل اقتصاد در رکود باشد اصلاً منطقی نیست و هیچ کارشناسی هم آن را تائید نمی‌کند. خدارحمی با اشاره به ریزش‌های اخیر شاخص بورس طی چند روز گذشته گفت: بی‌مبالاتی برخی از صنایع به‌خصوص صنایع خودرویی و برخی دیگر از صنایع و نیز ابهامات در خصوص اخذ مالیات باعث ریزش‌های اخیر شد. ضمن اینکه عملکرد صنایع نیز در این مدت متفاوت بود. انتظار می‌رود دوره رشد بازار سرمایه یک تا سه ماه پس از رونق بخش واقعی اقتصاد صورت پذیرد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

طلای جهانی پس از ثبت بالاترین قیمت شش هفته اخیر در روز سه‌شنبه، در معاملات روز جاری در آستانه انتشار بیانیه نشست بانک مرکزی آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به‌احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اندکی کاهش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۸۴.۴۰ دلار رسید. طلا که از ابتدای ماه ژوئن بیش از پنج درصد افزایش قیمت داشته است، روز سه‌شنبه به ۱۲۸۹.۸۰ صعود کرده بود. بهای هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار نیویورک ۰.۱ درصد نزول کرد و به ۱۲۸۷.۳۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه ۱.۲۰ دلار یا ۰.۱ درصد افزایش یافت و در ۱۲۸۸.۱۰ دلار بسته شد. بر اساس گزارش رویترز، جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا قرار است بعدازظهر روز چهارشنبه پس از پایان نشست سیاست‌گذاری دوروزه این بانک سخنرانی کند. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را برای یک ماه دیگر بدون تغییر نگه دارد. طلا به افزایش نرخ‌های بهره حساس است زیرا نرخ‌های بالاتر تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را محدودتر می‌کند و در مقابل از ارزش دلار حمایت می‌کند. این فلز ارزشمند از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون از پایین ماندن انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و آشفتگی بازارهای مالی سود برده و بیش از ۲۰ درصد رشد قیمت داشته است. احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست سیاست‌گذاری هفته جاری بانک مرکزی آمریکا پس از انتشار آمار مأیوس‌کننده اشتغال ماه مه که نشان داد اقتصاد این کشور ممکن است به‌اندازه کافی قوی نباشد تا از عادی‌سازی نرخ‌های بهره لطمه نبیند، ضعیف شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه کاهش یافت زیرا از یک‌سوآمارها نشان داد سطح ذخیره‌سازی نفت در آمریکا افزایش‌یافته است و از سوی دیگر، فعالان بازار همچنان نسبت به پیامدهای خروج احتمالی انگلستان از اتحادیه اروپا نگران هستند. گزارش مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) نشان داد در هفته منتهی به ٢١ خردادماه، سطح ذخیره‌سازی نفت در این کشور با یک‌میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش، به ٥٣٦ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسیده است. در پایان معاملات دیروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٥٢ سنت افت، در سطح ٤٩ دلار و ٨٣ سنت تثبیت شد. قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز ٣٩ سنت کاهش یافت و به ٤٨ دلار و ٤٩ سنت برای هر بشکه رسید. کارل لری، مدیر توسعه تجارت نفت و گاز در مؤسسه فراست اند سالیوان، گفت: افزایش ذخیره‌سازی سوخت آمریکا در کنار همه ابهام‌های کنونی دیگر در بازار، سبب می‌شود هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نباشد.

مورگان استنلی هشدار داده که قیمت هر بشکه نفت می‌تواند امسال به 30 دلار در هر بشکه برسد. این هشدار با نظریه‌هایی که می‌گویند قیمت نفت از اواسط فوریه 100 درصد افزایش داشته، مغایرت دارد. مورگان استنلی که یک شرکت خدماتی آمریکایی است گفته که این افزایش قیمت به دلیل توقف غیرقابل‌پیش‌بینی تولیدات نفت نیجریه، کانادا و کشورهای دیگر بوده که تا آخر این شرایط ادامه نخواهد داشت. این شرکت معتقد است که با بهبود شرایط این کشورها دوباره شرایط عرضه بیش از تقاضا در بازار شکل می‌گیرد و موجب کاهش قیمت نفت از 50 دلار به 30 دلار می‌شود. این در حالی است که وزیر نفت جدید عربستان سعودی در مصاحبه با سی ان ان مانی مطرح کرده که قیمت نفت در آخر امسال به بشکه‌ای 60 دلار می‌رسد. دلیل افزایش قیمت نفت از بشکه‌ای 26 دلار که در اواسط فوریه به 50 دلار، این است که مجموع تولید نفت در بازار نفت کاهش‌یافته است و در همین حال تولید نفت کشورهای غیر اوپکی در ماه مارس کاهش داشته است. آمریکا در حال حاضر نیم میلیون بشکه کمتر از مدت مشابه سال گذشته تولید می‌کند، اما ناگفته نماند که جهش و کاهش تولید نفت آمریکا بیش از انتظار بود.

این کاهش تولید همزمان با کاهش تولید نفت نیجریه و کانادا بوده است. تولید نفت نیجریه در ماه می به نزدیکی 1 ‌میلیون بشکه کاهش‌یافته که این رقم کمترین میزان تولید این کشور از سال 1980 بوده است. شرایط هنوز بهبود نیافته است؛ استانلی پیش‌بینی کرده که کوتاه‌مدت قیمت نفت 45 الی 65 دلار خواهد بود، ولی این قیمت را برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده است. سه دلیلی است که مرگان استنلی برای کاهش قیمت نفت هشدار داده به این شرح است: 1- توقف تولید نفت کم‌رنگ شود، 2- موجودی نفت هنوز یک چالش است و 3- شمارش دکل‌های حفاری آمریکا را فراموش نکنیم.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برگزاری جلسه دیروز شورای عالی بورس اظهار داشت: در این جلسه که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، بعد از ارائه گزارش عملکرد هیئت‌مدیره، صورت‌های مالی سال گذشته سازمان بورس به تصویب رسید. همچنین در این جلسه 4 عضو جدید شورای عالی بورس مشخص و به هیئت دولت معرفی شدند تا بعد از تصویب در هیئت دولت، عملاً وارد ترکیب شورای عالی بورس شوند. دو عضو جدید هیئت‌مدیره سازمان بورس نیز بعد از نهایی شدن 4 عضو شورای عالی بورس و در اولین جلسه مشخص خواهند شد. به گفته فطانت در جریان تغییر 4 عضو شورای عالی بورس که به دلیل اتمام دوره فعالیتشان رخ داد، محمدرضا پورابراهیمی، غلامرضا زال‌پور و محمدرضا مقدسی و خانم مرجان فقیه نصیری از ترکیب شورا خداحافظی کرده‌اند و 4 عضو جدیدی که به هیئت دولت معرفی‌شده‌اند بعد از نهایی شدن، جانشین این 4 عضو خواهند شد. طبق ماده 3 قانون بازار اوراق بهادار (مصوب اول آذر 84 مجلس)، شورای عالی بورسی بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است که تصویب سیاست‌های کلان آن بازار را بر عهده دارد. بنا به اعلام بعضی سایت‌ها این 4 نفر شاملرسول سعدی (مدیرعامل پیشین شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی رئیس هیئت‌مدیره فرابورس و از مدیران شناخته‌شده بازار سرمایه)، سید عباس موسویان (عضو شورای فقهی سازمان بورس و از صاحب‌نظران معروف حوزه‌های پولی و مالی)،قاسم محسنی(عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و معاون سابق نظارت برنهادهای مالی که دوره 10 ساله وی در هیئت‌مدیره سازمان بورس به پایان رسیده) ومحمد طالبی(مدیرعامل سابق بانک کشاورزی و سرمایه‌گذاری تدبیر) هستند. این در حالی است که نامغلامرضا سلیمانیمدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر هم مطرح است.

محمد خزایی رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بابیان اینکه بورس جایگاه خودش را در سرمایه‌گذاری خارجی پیدا نکرده است، گفت: علاوه بر این موضوع، بورس هنوز جایگاهش را در استفاده از مکانیسم‌های بازار مالی در دنیا و داخل برای ورود منابع پیدا نکرده است. یکی از دلایل آن محدودیت‌های قانونی است که وجود دارد. دلیل دیگر تحریم‌ها است، ضمن اینکه اساساً ورود منابع مالی خارجی از طریق بورس نیز مکانیسم‌های خاص خودش را دارد که یک توسعه‌یافتگی در این زمینه ضرورت دارد. البته بورس می‌تواند قابلیت‌های زیادی داشته باشد و کاملاً از این حالت منفعلانه خارج شود. در سال گذشته حدوداً 200 میلیون دلار سرمایه گذری خارجی در بورس داشته‌ایم درحالی‌که این رقم، بسیار بسیار پایین است، هرچند که اگر تحریم‌ها را نیز در نظر بگیریم، این مقدار هم رقم خوبی است. در بعضی از قوانین و مقررات نیازمند اصلاح هستیم تا بورس بتواند نقش خودش را در آینده در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی بازی کند. نگاه مدیران این نبوده است که بورس ما با سازوکارهای بین‌المللی پیش برود. البته بعضی از دلایلی که درگذشته وجود داشته، منطقی بوده است زیرا بازار ارز ایران کفاف و ظرفیت این کشش را نداشت. یکی از مشکلات جدی که در بازار بورس داریم این است که حساب ارزی نمی‌توان باز کرد، یعنی وقتی سرمایه‌گذار جذب‌شده است نمی‌تواند حساب پولی باز کند. هفته گذشته که در هیئت عالی جلب سرمایه‌گذاری حضور داشتیم، یک درخواست سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری در بورس داشتیم که با توجه به اینکه سرمایه‌گذار علاقه‌مند بود رقمش را افزایش دهد اعتبارنامه را برای افزایش رقم نگه داشتیم.

مستخدمین حسینی معاون اسبق وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه بازار سرمایه باید موردتوجه دولت قرار می‌گرفت، بیان کرد: در حوزه بازار سرمایه نه‌تنها هیچ اتفاقی رخ نداد، بلکه عملکرد دولت باعث شد، حدود 60 میلیارد دلار از پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری مردم به هدر برود و برای بورس نیاز به برنامه منسجم داریم. به گفته وی، دولت برنامه و توجه خود را فقط و فقط معطوف به تورم کرد، البته داشتن برنامه برای کاهش نرخ تورم خیلی خوب بوده است، اما این کاهشی که رخ داد، ناشی از رکود است؛ زیرا فعالیت انجام نمی‌گیرد و در این شرایط تورم خودبه‌خود کاهش می‌یابد و کاهش نرخ تورم به قیمت عمیق‌تر شدن هر چه بیشتر رکود، بیکاری و تعطیلی واحد‌های صنعتی منجر شده و می‌شود. وی با اشاره به اینکه یاس و ناامیدی در حوزه فعالیت اقتصادی کشور را شاهد هستیم، گفت: دولت باید اولویت کاهش نرخ تورم را کنار بگذارد، هرچند کاهش تورم بد نیست، ولی به قیمت افزایش رکود به درد نمی‌خورد.

سرمایه‌گذاری امید بعد از عرضه اولیه 10 درصد سهام تابان هور در هفته گذشته، آماده عرضه اولیه توسعه گوهران امید شده اما به‌جای 10 درصد، قرار است 5 درصد سهام آن در بازار اول معاملات فرابورس عرضه شود. به‌این‌ترتیب، یکشنبه آینده 30 خرداد 100 میلیون سهم "گوهران " در بازار اول معاملات فرابورس واگذار خواهد شد. در این عرضه 50 میلیون سهم برای کارگزاران فرابورس و جهت کشف قیمت و 50 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین تخصیص‌یافته است. سهمیه هر کارگزار با همه شعب و همچنین همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم هرکدام 240 هزار سهم تعیین‌شده است. بر اساس این گزارش، توسعه گوهران امید که با سرمایه 200 میلیارد تومانی فعالیت می‌کند دیروز درباره اثر واگذاری 1.5 درصد سهام فولاد مبارکه توضیح داده و اعلام کرده این واگذاری آثار سود یا زیانی به همراه نداشته است. این شرکت برای سال مالی 30 آذر سال گذشته 211 ریال زیان محقق کرده و درنتیجه در مجمع سالانه مربوطه که 22 فروردین برگزار شد، سودی برای تقسیم نداشت. گوهران امید بعد از 4 شرکت فرابورسی کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، حمل‌ونقل پارسیان و تابان هور و شرکت بورسی واسپاری ملت، ششمین شرکت جدیدی است که وارد بازار سهام خواهد شد.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

هیئت دولت در جلسه روز چهارشنبه صبح خود به ریاست دکتر روحانی رییس‌جمهور آیین‌نامه نحوه واگذاری اسناد خزانه اسلامی به طلبکاران غیردولتی را به تصویب رساند. در آیین‌نامه مذکور، نحوه انتشار اسناد خزانه اسلامی و پرداخت هزینه‌های مربوط به آن و نیز کیفیت دادوستد آن‌ها و نیز چگونگی پرداخت مطالبات پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی طرف حساب مشخص‌شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ۷۵۰۰ واحد تائید شده که قرار است به‌عنوان‌های گوناگون تسهیلاتی برای رشد و حرکت تولید داخل دریافت کنند سخن گفت و افزود: این واحدها برای برون‌رفت از دیونی مانند چک‌های برگشتی، عقب‌افتادگی بدهی‌های بانکی و بدهی‌های بیمه‌ای، به درخواست وزارت صنعت می‌توانند از تسهیلات ویژه بانکی بهره‌مند شوند. وزارت صنعت از بانک مرکزی خواسته تا بدهی‌های این واحدهای کوچک را برای یک سال به تعویق بیندازد تا زمان تنفس کوتاه‌مدتی برای شروع دوباره و حرکت محکم‌تری به صنایع کوچک داده شود. تاکنون ۸ هزار واحد صنفی کوچک برای دریافت تسهیلات نام‌نویسی کرده‌اند که از آن میان ۴۰۰ مورد به بانک‌ها معرفی شد تا تسهیلات ویژه دریافت کنند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، وضعیت چک‌های مبادله شده ازنظر تعداد و مبلغ در مقطع 3 ماهه دی‌ماه لغایت اسفندماه 1394 به ترتیب 79 میلیون فقره به مبلغ 195 12 هزار میلیارد ریال با میانگین مبلغ 154 میلیون ریال است. از این تعداد جمعاً 2.6 میلیون فقره چک‌ به مبلغ 310 هزار میلیارد ریال برگشتی با میانگین مبلغ 119 میلیون ریال طی دوره مذکور بوده است. سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقیقی به کل چک‌های مبادله شده ازنظر تعداد 3.2 درصد و ازنظر مبلغ 2.2 درصد و سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقوقی ازنظر تعداد 0.1 درصد و ازنظر مبلغ 0.3 درصد است. طی 3 ماهه منتهی به اسفندماه 1394 از مجموع 2.6 میلیون فقره چک برگشت شده، تعداد 0.6 میلیون فقره چک برگشتی از سوی صاحبان حساب، رفع سوء اثر شده و بر این اساس مانده چک‌های برگشتی به 2.0 میلیون فقره کاهش‌یافته که این امر موجب کاهش نسبت مانده چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده ازنظر تعداد و مبلغ به ترتیب به 2.5 و 2.0 درصد شده است. آمارها همچنین نمایانگر مجموع کل تراکنش‌های شبکه بانکی از طریق خودپرداز، ساتنا و پایا، پایانه شعب و فروشگاهی، اینترنت بانک و تلفن‌بانک طی 3 ماهه چهارم سال 1394 بوده که مجموعاً 089 4 میلیون تراکنش به مبلغ 652 20 هزار میلیارد ریال (میانگین هر تراکنش 5 میلیون ریال) انجام پذیرفته است.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را موظف کرد امکانات لازم برای شروع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک‌صد میلیون ریالی برای هریک از زوجین را حداکثر از ابتدای مردادماه سال جاری فراهم کنند و پرداخت آن را در اولویت قرار دهند. در این بخشنامه آمده است: 1- منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک‌ها پس از کسر الزامات قانونی بایستی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به آحاد مردم اختصاص یابد. 2- تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف‌اند امکانات لازم برای شروع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک‌صد میلیون ریالی برای هریک از زوجین را حداکثر از ابتدای مردادماه سال جاری فراهم کنند. 3- پرداخت قرض‌الحسنه ازدواج و سایر تکالیف قانونی در اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بوده و توصیه مؤکد می‌شود در صورت عدم‌کفایت منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز از پرداخت سایر تسهیلات قرض‌الحسنه حتی‌الامکان خودداری شود. 4- بانک‌ها برای جذب منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز مجاز به انجام تبلیغات وزین و متعارف و اختصاص جوایز می‌باشند. اصلاحیه آیین‌نامه ذی‌ربط در این رابطه متعاقباً ابلاغ می‌شود.

دکتر روحانی رئیس‌جمهور گفت: در بخشی از نشست مشترک امروز میان سران سه قوه، وزیر نفت گزارشی را از شرایط نفت و گاز کشور، اقدامات صورت گرفته در این حوزه و همچنین شرایط کنونی میادین مشترک نفت و گاز ارائه کرد. بر اساس قانون چارچوبی برای قراردادهای جدید در دولت تصویب شد و آن چارچوب موردبحث و نقد برخی صاحب‌نظران قرار گرفت؛ ازاین‌رو با جمع‌بندی این نظرات و اصلاح چارچوب مذکور بار دیگر در دولت مورد تصویب قرار می‌گیرد تا پس‌ازآن به مجلس ارائه شود. رئیس‌جمهوری "برنامه پنج‌ساله ششم" را از دیگر محورهای موردبحث در نشست سران قوا عنوان کرد و افزود: این برنامه در قالب لایحه پیش‌ازاین از طرف دولت تقدیم مجلس نهم شد و دوره مجلس در آن زمان به اتمام رسید و امروز همان لایحه دوباره مورد تأکید دولت قرارگرفته است؛ البته اصلاحاتی در این رابطه موردنظر نمایندگان مجلس است که ان‌شاءالله این موارد انجام خواهد شد. روحانی ابراز امیدواری کرد تا لایحه برنامه ششم توسعه در وقت مقرر در مجلس دهم به تصویب برسد تا بتواند به‌عنوان مبنای تدوین بودجه سال 96 از آن استفاده شود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: مدتی است که انجمن طرحی مبنی بر متعادل‌سازی عرضه و تقاضا محصولات شرکت‌های سیمانی را اجرا کرده و در این زمینه تلاش‌های فراوانی صورت داده، به‌طوری‌که بخشی از عرضه و تقاضای این محصول رو به تعادل حرکت کرده است. در کنار برقراری این تعادل در بازار عرضه و تقاضا، انجمن بررسی‌های خود را درزمینهٔ افزایش نرخ انجام داده و مقرر گشته تا از نیمه دوم تیرماه این نرخ به شرکت‌های گروه ابلاغ گردد. رکود بخش ساخت‌وساز و مسکن همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد نیاز کشور به محصولات سیمانی در سال جاری مشابه سال گذشته باشد و رشد نکند؛ از طرفی صادرات سیمان به عراق نیز متوقف‌شده، در همین راستا باید حجم تولید محصولات سیمانی کاهش یابد و بنابراین این افزایش قیمت باید به‌اندازه‌ای باشد تا کاهش تولید را جبران کند و شرکت‌های فعال در این صنعت بتوانند با همین سطح اشتغال به فعالیت خود ادامه دهند. با رایزنی‌هایی که با وزارت صنعت انجام‌شده، این نرخ پس از نهایی شدن و اتمام بررسی‌ها، به این مجموعه‌ها ابلاغ می‌گردد، اما یک شرط برای ابلاغ افزایش نرخ برای شرکت‌های سیمانی در نظر گرفته‌شده است و آن‌هم عدم فروش محصولاتشان با تخفیف و کمتر از قیمت مصوب می‌باشد، به‌این‌ترتیب که تا تاریخ ابلاغ قیمت جدید، نباید فروش با تخفیف انجام دهند. البته ممکن است این ابلاغیه به‌صورت منطقه لحاظ گردد و برای همه شرکت‌ها نباشد. نرخ هنوز نهایی نشده ولی با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، احتمالاً افزایش قابل‌توجهی انجام گردد. وی در خصوص موضوع قدیمی عرضه سیمان در بورس کالا عنوان کرد: وزارت صنعت باعرضه این محصولات در بورس کالا موافق نبود و به همین جهت پیشنهاد ایجاد رینگ صادراتی ارائه شد تا در صورت طراحی سازوکار مشخص از طریق بورس کالا صادرات سیمان و کلینکر انجام گیرد، ولی این موضوع هنوز عملیاتی نشده است. با توجه به‌تمامی مواردی که عنوان شد سال 95 وضعیت شرکت‌های سیمانی با بهبود نسبی همراه خواهد شد. از طرفی با توجه به توقف صادرات به عراق به دنبال بازارهای جدید صادراتی هستیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به کشورهای غرب آفریقا، غنا، کنیا و بنگلادش اشاره کرد.

عادل نژاد سلیم مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به این‌که پالایشگاه بیدبلند٢ مطابق برنامه حدود ٣٠ درصد پیشرفت دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود فاز نخست این طرح تا سال ٩٧ نهایی شود. طرح ساخت پالایشگاه بیدبلند ٢ برای هلدینگ خلیج‌فارس به‌واسطه تأمین خوراک چند طرح اهمیت زیادی دارد و در اولویت برنامه‌های کاری این شرکت قرارگرفته است. وی بر اهمیت طرح پالایشگاه بیدبلند ٢ تأکید کرد و با اشاره به این‌که این طرح از بیش از یک سال گذشته به این شرکت برای اجرا تحویل شد، افزود: در صورت تکمیل فاز نخست این طرح تا سال ٩٧، این پالایشگاه در مدت‌زمان ٣٠ ماهه اجرایی شده است. نژاد سلیم به فعال شدن فاینانس این طرح اشاره کرد و گفت: برای این طرح به بیش از ٢,٨ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اسلو فروم دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار، سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام و مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه از ایران و نیز هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند. محور این دیدار، گفت‌وگو درباره رفع موانع اجرایی شدن برجام و همکاری ایران و اروپا بوده است. قرار است ظریف امروز با جان کری همتای آمریکایی خود نیز گفت‌وگو کند.

روزنامه 'وال‌استریت ژورنال ' اعلام کرده است " وزارت خزانه‌داری آمریکا به پیروی از توافق هسته‌ای، دستورالعمل‌هایی را منتشر کرد که پاره‌ای از خطرات گریبان گیر شرکت‌هایی را که به دنبال تجارت با ایران هستند، از میان برداشته و آن‌ها را برای تجارت با ایران راهنمایی کرده است. این دستورالعمل هفته گذشته توسط 'اداره کنترل دارایی‌های خارجی ' در وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت این وزارتخانه در شبکه آن لاین پست شده است. وال‌استریت ژورنال اضافه کرد: "مرحله نخست این دستورالعمل مربوط به سئول‌هایی در مورد 'مجوز عمومی ' است که به واحد خارجی شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد با ایران وارد تجارت شوند ". به عقیده حقوق‌دانان "دستورالعمل ارائه‌شده بسیاری از سؤال‌ها را ابهام‌زدایی کرده است ازجمله اینکه باید آمریکایی‌هایی را که مناصب حساسی در شرکت‌های خارجی دارند، مستثنی دانست و به آن‌ها اجازه داد تحت شروط توافق با ایران تجارت داشته باشند. این دستورالعمل به شرکت‌ها اجازه می‌دهد دیگر در عرصه‌هایی که مجاز به کار کردن با ایران هستند، در سایه کار نکنند و برخی از خطراتی را که فرد تاجر ممکن است با آن روبرو شود، از میان برمی‌دارد ". "این گام اولیه به میزان قابل‌توجهی از بار اداری مهم و همچنین از خطرات انطباق که از هرگونه تجارت آتی مرتبط با ایران ناشی می‌شود، خواهد کاست ".

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد طی روزهای آینده ایران قرارداد 25 میلیارد دلاری برای خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ منعقد می‌کند. به نقل ازبلومبرگ، این نخستین قرارداد دو کشور پس از لغو تحریم‌ها محسوب شده و باید از سوی دولت آمریکا مورد تائید قرار گیرد. قرارداد 27 میلیارد دلاری ایران با ایرباس فرانسه نیز نیازمند تائید وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از نهایی شدن است. به گفته دنیس مولنبرگ، یکی از مقامات ارشد بوئینگ، این شرکت قصد دارد در صورت اجازه دولت آمریکا با ایران قرارداد ببندد. وی درباره بازار صنعت هواپیمایی ایران گفت پتانسیل بازار ایران به‌صورت مساوی بین بوئینگ و ایرباس تقسیم‌شده است و قصد داریم تا در این زمینه با ایرباس رقابت کنیم. جان کربی ' سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درعین‌حال که از پرداختن به گزارش‌های خاص در مورد شرکت‌های خصوصی امتناع کرد، گفت: 'توافق هسته‌ای با ایران شامل بیانیه‌ای است که اجازه کسب مجوز مورد به مورد از سوی افراد و نهادهایی که خواستار صدور مجوز، فروش و یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری صرفاً به‌منظور هوانوردی مسافربری تجاری هستند را به آن‌ها می‌دهد.' منابع غربی روز سه‌شنبه اعلام کردند: هواپیماسازی بوئینگ آمریکا با ایران درزمینهٔ فروش یا اجاره بیش از یک‌صد فروند جت مسافربری طبق توافق تهران با قدرت‌های جهانی برای کاهش تحریم‌ها به تفاهم رسیده است. این معامله که تاکنون تنها در چارچوب ترتیبات پیشنهادی آتی به نظر می‌رسد، دستیابی شرکت هواپیمایی ایران ایر به جت‌هایی را چه از طریق خرید مستقیم و چه اجاره در برمی‌گیرد که باید مورد تائید دولت آمریکا قرار گیرد. '

فرحمند صالح زاده معاون دفتر نظارت و بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: نمایندگان فدراسیون روسیه جهت ارزیابی سیستم نظارت سازمان دامپزشکی، طی چند مرحله از ایران بازدید به عمل آوردند و پس از بررسی مدارک و مستندات، سیستم نظارتی سازمان دامپزشکی کشور مورد تائید اوراسیا قرار گرفت. از آنجائی که اتحادیه اوراسیا، سازمان دامپزشکی کشور را به‌عنوان مرجع ذیصلاح برای صدور گواهی صادرات فراورده‌های لبنی می‌شناسد لذا کلیه کارخانجات لبنی که مایل به صادرات فراورده‌های لبنی به اتحادیه فوق‌الذکر هستند، لازم است جهت گرفتن کد IR به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها مراجعه کنند. پیرو مذاکرات انجام‌شده سازمان دامپزشکی کشور با اتحادیه گمرکی اوراسیا مقرر شد که کارخانجات لبنی واجد شرایط بتوانند نسبت به صادرات فراورده‌های لبنی به اتحادیه اوراسیا اقدام کرده و در این راستا سازمان دامپزشکی کشور به اتحادیه مذکور تضمین داد که این کارخانجات مقررات بهداشتی دامپزشکی اتحادیه گمرکی اوراسیا را به‌طور کامل رعایت کنند.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 238.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 37.9 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 19.8 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 163.6 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 75.3 میلیارد تومان بالغ گردید که سایپا با 14.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و فولاد هرمزگان با 5.1 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 52.7 میلیارد تومان و گروه ساخت محصولات فلزی با 19.8 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 83 واحد، شاخص قیمت 30 واحد و شاخص فرابورس 4 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 73877 واحد و شاخص قیمت به 26904 واحد رسید. ایران‌خودرو با 27 واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد مبارکه با 46 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

با بهبود نسبی شرایط عمومی بازار، امروز نمادهای صنعت سیمان وضعیت بهتری را تجربه کردند ولیکن تعداد نمادهای معاملاتی و ارزش معاملات افت داشت. از 34 نماد باز این صنعت، 23 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 8 نماد اندکی مثبت، 1 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها همگی منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 4761 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 6277 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 5918 میلیون ریال) بود. سیمان فارس و خوزستان با 709 هزار سهم به ارزش 965 میلیون ریال حدود 15 درصد ارزش معاملات و سیمان دورود با 760 هزار سهم به ارزش 798 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 11 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، خاش، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، مازندران، هرمزگان، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای این صنعت امروز بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند.

ارزش معاملات سه نماد هلدینگ امروز تنها به حدود 230 میلیون تومان بالغ شد (ارزش معاملات روز گذشته 520 میلیون تومان). هر سه نماد متعادل و عمدتاً منفی بودند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان و در نمادهای سیمان فارس نو و سیمان لار سبزوار 2 شخصیت حقیقی خریدار سهام و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24