Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ظرفیت تولید سیمان کشور هم اکنون حدود ٨٠ میلیون تن است که سال قبل ۴٧ میلیون تن مصرف داخلی بود و امسال این رقم در بهترین حالت به ۴٠ میلیون تن می‌رسد. ١۵ میلیون تن سیمان هم روی زمین داریم.

صنعت خاکستری در لبه پرتگاه!

به گزارش بورس24 ، روزنامه جوان درباره وضعیت صنعت سیمان گزارش داده است: رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از وضعیت کاملاً بحرانی صنعت سیمان ایران پرده برداشت و گفت: اقدام فوری برای نجات صنعت سیمان این است که مابه‌التفاوت قیمت ثابت تحمیل شده به تولیدکنندگان حساب شده و به قیمت فعلی سیمان افزوده شود و مشکلات صادراتی آن نیز مرتفع گردد...

رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است، سوء مدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت، رکود ساخت‌و‌ساز و رقابت منفی فعالان سیمان سه عامل اصلی کاهش سودآوری سیمانی‌ها هستند.

محمد اتابکی می‌گوید: دولت برای حمایت از همه صنایع کشور با یک نگاه و بدون تبعیض برنامه‌ریزی کند نه اینکه برای برخی از صنایع بسته حمایتی طراحی کند، اما به برخی دیگر هزینه‌های جدید تحمیل نماید.

به گفته اتابکی ایران در گذشته برای صادرات سیمان حرف اول را در منطقه خاورمیانه می‌زد و نخستین صادر‌کننده دنیا بود به طوری که در سال 93 پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان معرفی شد اما در سال قبل این رتبه به هفت کاهش یافت.

اتابکی می‌گوید: در دوره‌ای که فعالان صنعت سیمان امکان فروش سیمان در شرایط مناسبی را داشتند، دولت با جلوگیری از تعدیل قیمت‌ها بر‌خلاف طرح جامع سیمان عمل کرد و اجازه بازپرداخت تسهیلات دریافتی ‌از صنعت سیمان را گرفت،‌ نتیجه این شد که امروز در حالی با فشار هزینه‌های بانکی و کمبود درآمد شرکت‌های سیمانی مواجه هستیم که انتظار می‌رود در انتهای امسال بسیاری از شرکت‌های سیمانی حتی قادر به پرداخت حقوق کارگران خود نباشند.

وی تأکید می‌کند: براساس آمار، ایران بزرگ‌ترین توسعه صنعت سیمان دنیا بعد از چین است. 58 پروژه توسعه صنعت سیمان در ایران اجرا شد و 47 میلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور اضافه شد و در حال حاضر، 73 کارخانه سیمان در کشور وجود دارد و تولید سیمان در سال گذشته به 7/79 میلیون تن رسید.

محمداتابکی تأکید می‌کند امسال هم مزیت صادراتی مان را از دست داده‌ایم و هم مصرف داخلی سیمان کاهش خواهد یافت.

اتابکی می‌گوید: ظرفیت تولید سیمان کشور هم اکنون حدود 80 میلیون تن است که سال قبل 47 میلیون تن مصرف داخلی بود و امسال این رقم در بهترین حالت به 40 میلیون تن می‌رسد. 15 میلیون تن سیمان هم روی زمین داریم. بنابراین معادل شش ماه تولید کشور سیمان مازاد امسال داریم!

وی با انتقاد از قیمت فعلی سیمان می‌افزاید: هم‌اکنون قیمت سیمان در بازار کشور 68 درصد زیر قیمت پایه سال 80 است و ادامه این وضعیت فاجعه‌ای برای صنعت سیمان است...

اتابکی می‌گوید: اگر برای صنعت سیمان فکر فوری نشود باید منتظر بحران اجتماعی در استان‌ها باشیم. اگر هم تا الان صنعت سیمان زنده مانده به خاطر صادرات بوده است. تعرفه‌گذاری عراق روی صادرات سیمان ایران صحت ندارد و صادرات کلاً متوقف شده است.

وی می‌افزاید: مرزهای عراق بسته است و سیمان صادراتی به داخل برگشته است و مشکل از عراق است. بازار عراق نفتی است. البته رقابت منفی هم در این بازار داشتیم اما متوقف شدن صادرات به عراق ربطی به رقابت منفی ندارد. در حال حاضر صادرات سیمان ایران به عراق کاملاً متوقف است. عراق 12 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان دارد و با پول نفت فعلی بیشتر از این نمی‌تواند سیمان بخرد. با کلینکر ارزانی که عراق از ایران خریده است تا آخر سال دیگر نیازی به سیمان ندارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24