Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت حمل و نقل ریلی نیرو در سال ١٣٨۴ با مشارکت شرکت سرمایه گذاری نیرو از زیرمجموعه های وزارت نیرو و راه آهن جمهوری اسلامی پیرو بحث خصوصی سازی در راه آهن شکل گرفت که در آن تاریخ با هزار و ١٠٢ واگن کار خود را درحیطه حمل و نقل فرآورده های نفتی و محصولاتی از این قبیل شروع کرد...

«حپارسا» وعده نوسازی ناوگان را استارت زد: خرید ٣٠٠ واگن جدید

بسیاری از مدیران عالی‌رتبه بازارسرمایه در مصاحبه ها ی مطبوعاتی به سهامداران توصیه می کنند که در روند خریدسهام به شرکت های کوچک نیزتوجه داشته باشند چرا که این دسته از نمادهای تالار شیشه ای نسبت به برخی بزرگان حاشیه سود مطمئن تری داشته و عملکردشان قابل اتکا تراست. شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان که ازعمر فرابورسی شدندنش یک ماه و اندی بیشتر نمی گذرد در دسته همان شرکت های است که ارزش سهامش در همین مدت کوتاه رشد خوبی را پشت سرگذاشته و برای همین در کانون توجه فعالان بازار قرارگرفته‌ است. ناصر بختیاری مدیرعامل این شرکت که سوابق مدیریتی در شرکت رجا را نیز در کارنامه خود دارد در گفت و گو با هفته نامه بورس علت این رشد را به نوسازی ناوگان که موجب ارتقای عملکرد شرکت شده نسبت داده و به سهامداران اطمینان می دهد آینده روشنی در انتظار این شرکت کوچک بزرگ است. وضعیت گذشته و آینده پیش روی "حپارسا" در ادامه می آید.

***

داستان شکل گیری حمل و نقل ریلی پارسیان که چند روزی بیشترازهمسایگی‌اش در فرابورس نمی گذرد ،چیست؟

شرکت حمل و نقل ریلی نیرو در سال 1384 با مشارکت شرکت سرمایه گذاری نیرو از زیرمجموعه های وزارت نیرو و راه آهن جمهوری اسلامی پیرو بحث خصوصی سازی در راه آهن شکل گرفت که در آن تاریخ با هزار و 102 واگن کار خود را درحیطه حمل و نقل فرآورده های نفتی و محصولاتی از این قبیل شروع کرد. هم اکنون این شرکت بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی مخزن دار است که فرآورده های نفتی رامنتقل می کند. اوایل بیشتر واگن های این شرکت از راه آهن اجاره می شد تا اینکه درسال 86 مالکیت واگن ها که بین هزار و100 تا هزار و 400 عدد به شرکت واگذار شد. پس از آن هم گروه نفت و گاز پارسیان این شرکت را خریداری کرد به دلیل اینکه مالکیت آن زمان شرکت در اختیار شرکت نفت و گاز پارسیان بود طبیعتا تغییر نامی هم در شرکت ایجاد شد ؛به نام شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان.

در کنار نفت و گاز پارسیان چه شرکت های دیگری سهامدار هستند؟

در بین سهامداران سهم گروه نفت و گاز پارسیان با 91.83درصد شاخص است ،پس از آن سرمایه گذاری حمل و نقل تامین از شرکت های شستا با 7.76 درصد قراردارد .شرکت های توسعه ساحل و فراساحل نگین کیش ازهلدینگ های غدیر و سرمایه گذاری هامون سپاهان ، پتروشیمی پردیس ، کمتر از یک درصد مالکیت را در اختیار دارند. خدمات مدیریت هامون سپاهان، شرکت بازرگانی ناوک آسیا کیش و شرکت بازرگانی تجارت هامون سپاهان هر یک تنها هزار سهم دارند ،به عبارتی هر کدام ازاین شرکت‌ها کمتراز یک درصد که مقدار نا چیزی است ،سهامدار هستند.

در حال حاضر بورسی شدن "حپارسا "یکی ازاتفاق های قابل توجه در بازار است، چه شد که مسیر شرکت به بورس ختم شد؟

اوایل سال 94 اقدامات ورود شرکت به فرابورس آغازشد که نهایتا30 تیر پذیرش اولیه صورت گرفت ؛پس از آن زمانی را برای تکمیل مستندات و آیتم های مدنظر فرابورس از جمله تغییرمالکیت شرکت ازسهامی خاص به سهامی عام وتغییراعضا و تعدادهیئت مدیره مشخص کردند . تکمیل تمامی این موارد به طول انجامید تا 18اردیبهشت سال جاری که رسما حمل و نقل ریلی پارسیان به عنوان هفتاد و یکمین شرکت در بازاردوم فرابورس با نماد "حپارسا "پذیرفته شد. کارهای رسمی عرضه انجام شد و درنهایت 8 خرداد 95 با عرضه اولیه پنج میلیون سهم در بازار پروسه ورود به فرابورس پایان یافت.

با چه سرمایه‌ ای؟

سرمایه شرکت در حال حاضرصد میلیارد ریال هست که پیش از آن شصت میلیارد ریال بود که اواخر سال 93 به صد میلیارد افزایش پیدا کرد.

یکی ازموارد مهم برای سهامداران که از امتیازات شرکت ها محسوب می شود روابط تجاری است توسعه روابط تجاری شرکت تحت مدیریت شما با کشور های روسیه و ترکیه در چه وضعیتی قراردارد؟

کشورهای سی آی اس (CIS) با توجه به موقعیت خاص خودشان و البته از آنجا که بازار ورود به اروپا هستند دراولویت اول ارتباطی برای ما قراردارند. در خصوص مسائل حمل بار، بازرگانی و توسعه ای جزو کشورهایی هستند که می توانند در اولویت قرار گیرند.

با توجه به این روابط به منظورافزایش جابه‌جایی فرآورده های نفتی و پتروشیمی چه برنامه های دارید ؟ درواقع برای افزایش سهم بازار قرارداد های صادراتی جدیدی منعقد شده است؟

با توجه به تغییر سوخت نیروگاه های داخلی ازمازوت به گاز، قاعدتا سهم بیشتری ازمازوت تولیدی کشور به بازار های خارجی عرضه می شود ،در پالایشگاه ها و پترو شیمی ها فرآیند تولید مازوت برقرار است اما از آنجا که سوخت تغییر کرده ، سهم اضافی به خارج صادر می شود. بنابراین یک بخشی از مسیر ها که از مبادی ورودی به سمت نیروگاه ها بود اخیرا سمت و سوی آن برعکس شده و راه مصرف داخلی مازوت به سمت مبادی خروجی و صادرات عوض شده است. لذا با توجه به این مسائل، شرکت آمادگی تغییر مسیررا در خود پیش بینی کرده بود. این حرکت در سال گذشته سرعت بیشتری پیدا کردوامسال به صورت کامل سمت و سوی حرکت از داخل به سمت مبادی خروجی محقق می شود.

در واقع سهم بازار شما گسترش پیدا نمی کند چون از داخل این مقادیر را به خارج از کشور انتقال می دهید. چه کشور هایی را جایگزین مصرف کنندگان داخلی خواهید کرد؟

کارما حمل و نقل است . بازار یابی این موضوع به شرکت های دیگری در گروه نفت و گاز پارسیان و در سطح کلان تصمیم گیری به شرکت پخش فرآورده های نفتی که متعلق به وزارت نفت است مربوط می شود. به محض آنکه مشتری مورد نظر مشخص شود کار ترانسپورت را گسترش می دهیم. خودمان هم مذاکراتی را با برخی از افراد در کشور هایی مانند ترکیه و دیگر کشور های CIS انجام داده ایم که هنوز قطعی نشده است . هرچند در گذشته بارهایی به ترکیه و CIS فرستاده ایم. اخیرا مذاکراتی با ترکیه و ترکمنستان داشته ایم ودر آینده ممکن است برخی از تجاری که در قزاقستان کارمی کنند به مشتریان ما اضافه شوند.

اگر این کشورها بخواهند سوخت نیروگاه های خود را تغییر دهند برای شما تهدید به حساب نمی آید؟

درهر حال مازوت مصرف خود را دارد. اول باید بررسی شود که این مصرف کننده ها از نظر قیمت برایشان گاز به صرفه تر است یا مازوت. به هر حال چون کشوری با منابع طبیعی بسیار گسترده هستیم برای ما این انعطاف بالا تراست و گرنه کشور های دیگر روی یک سوخت سرمایه گذاری می کنند.

پس بازار مطمئنی برای شما وجود دارد؟

بله قطعا همین طور است.

سودهای پرداختی شرکت از سال های گذشته تا 94 نشان دهنده یک سیر صعودی قابل توجهی است ، دلیل این جهش چه بوده ؟ برای تداوم این روند چه برنامه هایی دارید؟

جایگاه شرکت به دلیل تمهیدات خاص در مقایسه با چهار یا پنج شرکت دیگرکه گروه مخزن دارها را تشکیل داده و کار حمل و نقل فرآورده های سوختی را انجام می دهند قابل توجه است. اقداماتی که در بخش های مختلف انجام شده مانند ساختار سازی ، بحث هایی مربوط به تعمیر و نگه داری برای سرپا نگه داشتن تمامی ناوگان که همگی در خدمت مجموعه باشد و بحث های توسعه ای منجر به این شده که علی رغم مالکیت 29 درصدی مخزن ها ، سهم مان از بازار نزدیک به 41 درصد باشد . تعمیر و نگه داری مخزن‌ها از اولویت های مهم شرکت است . به طوری که در مرداد و شهریورسال 93 نزدیک به 300 مخزن یا به دلیل تعمیر و یا تغییر کاربری و شست و شو برای بکار گیری در بخش های دیگر و علت های دیگر خارج از سرویس بود. با سرمایه گذاری در این بخش برنامه خاصی برای تعمیر و نگه داری درنظر گرفتیم به نحوی که در حال حاضر کمتر ازصد و اگن را در تعمیر داریم مابقی به مدار بازگشته و فعالیت حمل و نقلی انجام می دهند. تصمیم گرفتیم ابتدا با استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان خودمان توسعه را شروع کنیم. البته این رقم تا 40 عدد هم کاهش پیدا می کند حداکثر صد واگن اعلام می کنیم که از مدار خارج هستند. ما سه نوع تعمیر داریم، تعمیر اساسی، تعمیر ویژه و تعمیر جاری . تعمیرات اساسی که به تعمیر دوره ای هم معروف است پیش از این در یک بازه چهار ساله تمام واگن ها باید یک دوره تعمیرات بر روی آنها انجام می شد. از سال 94 با ابلاغ راه آهن این رقم به سه سال کاهش یافت که این از تعمیرات ویژه و جاری که همیشه بنا به مورد پیش می آید ،جداست.

بنابراین باوجود اینکه حجم تعمیر و نگهداری واگن ها، به خاطر کاهش پیدا کردن این بازه زمانی از چهار به سه سال افزایش داشته اما به دلیل برنامه تعمیرو نگهداری که این موضوع به افزایش سود شرکت منجر شده است، تعداد واگن های مورد استفاده در مدار افزایش پیدا کرده است.

یکی از مواردی که در روند سود آوری شرکت های حمل ونقل ریلی تاثیرمی گذارد حق دسترسی است همان موضوعی که درزمان مدیریت‌تان دررجا نسبت به زیاد بودنش معترض بودید با توجه به اینکه چالشی بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد می کند، برای حل چالش ایجاد شده چه تدبیرهایی اندیشیده اید که هم سود آوری را افزایش دهید و هم نظر راه آهن را در قانون حق دسترسی جلب کرده باشید؟

البته حق دسترسی فقط از بخش های باری گرفته می شود و ازبخش مسافری نیست . گفتمان ما با راه آهن همیشه بر مبنای این بوده که بخش خصوصی برای حضور در عرصه صنعت حمل و نقل ریلی باید مشوق های داشته باشد. اگر بخش خصوصی مشوق لازم را نداشته باشد با توجه به سخت بودن کار در این بخش ممکن است اشتیاقی برای حضور در بخش حمل و نقل ریلی پیدا نکند. بعد از واگذاری واگن به بخش خصوصی اخیرا کشنده ها یا همان دیزل های لکوموتیو هم از طرف راه آهن به بخش خصوصی واگذار شده است.راه آهن اخیرا مسیری را در نظر گرفته که سهم لکوموتیو افزایش یافته و سهم خودش از حق دسترسی کاهش یابد.

در حال حاضر این رقم هشتاد بیست است یا تغییر کرده ؟

در گذشته رقم بین ما و راه آهن با در نظر گرفتن سهم حق دسترسی و لکوموتیو حدود هشتاد برای راه آهن و بیست برای شرکت های مالک بود اما درحال حاضر راه آهن یک بخشی از سهم خود را کاهش داده تا سهم لکوموتیو افزایش پیداکند اخیرا این سهم اندکی تغییر کرده است.

شما که بدهی بابت این موضوع به راه آهن ندارید؟

با راه آهن حساب های‌مان شفاف و روشن است در اوایل سال 94 یکبار دیگر حساب کتاب خودرابا همکاران‌مان در راه آهن رسیدگی کردیم و شفاف این حساب ها به روز رسانی شد. از طرف راه آهن مجاز ایم که رقم معادل دو برابر متوسط درآمد ماهانه به صورت اعتبار در اختیارمان باشد. مازاد بر آن را شرکت راه آهن ماهانه اعلام صورت حساب می کند و این صورت حساب را پرداخت می کنیم. خوشبختانه در این زمینه یکی از خوش حساب ترین شرکت های طرف حساب راه آهن هستیم.

شرکت هایی که وارد بورس و یا فرابورس می شوند بیشتر از شرکت های قدیمی مورد توجه سهامداران هستند چرا که مشتاق اند بدانند شرکت تازه وارد چه آینده ای خواهد داشت. یکی از مواردی که در رصد شرکت ها بیش از سایر موارد به چشم می آید افزایش ارزش سهم است به عنوان شرکتی که درصدی از مردم شریک شما شده اند چه برنامه هایی برای بالابردن قیمت سهم‌تان دارید؟

وقتی شرکت در فرابورس عرضه شد، سهام‌دار عمده طی مشورت با مسئولان عالی رتبه غدیرعددی برای رقم اولیه عرضه سهام تعیین کردند و در نهایت 1270 تومان قیمت خورد که اززمان عرضه این رقم روزانه پنج درصد رشد را نشان می دهد به هر حال پتانسیل این شرکت را افرادی که در بورس هستند می بینند و با توجه به اینکه تمام اطلاعات به صورت شفاف در کدال موجود است، افراد نگاه می کنند و بر مبنای آن واقعیت ها بالاخره اقبال می کنند یا نمی کنند. درست است که این موضوع به عملکرد ما باز می گردد اما روند کار شرکت روند ثابتی ازگذشته بوده وهمان هم ادامه دارد اما اینکه چطور خریدار به این روند اقبال نشان دهد به اطلاعاتی باز می گردد که از صورت های مالی و عملکرد شرکت در بورس اخذ کرده و در مقایسه با سایر شرکت ها تصمیم می گیرد.

برای پشتوانه از سهام چه برنامه هایی دارید؟

برنامه کلانی را برای اصلاح ساختار از گذشته پیش گرفته ایم استفاده بهینه چه در بخش ناوگان و چه در بخش نیروی انسانی متخصص و بازسازی ناوگان از جمله موارد این برنامه بوده وهست. تجمیع این موارد موجب می شود درارائه خدمات به مشتریان‌ انعطاف بیشتری داشته باشیم. برای شرکتی که زمانی ‌‌‌‌300 واگن آن بیرون از ناوگان بوده و الان با ظرفیت کامل یا حداکثری سرویس می دهد اقبال نشان داده می شود .اگر این موضوع باعث افزایش سود درفرابورس هم شود باعث خوشحالی ما خواهد بود.

هزینه تعمیرات ونگهداری به صورت میانگین چه رقمی است؟

حدود بیست درصد از هزینه های شرکت معادل شش تا شش و نیم میلیارد تومان در سال های 93 و 94 مربوط به بخش هزینه نگهداری‌است .البته این رقم نه تنها هزینه نیست بلکه به نظر من سرمایه گذاری هم محسوب می شود. چرا که هر چقدر ناوگانمان را سرپا نگه داریم سود آوری شرکت را افزایش داده ایم چون زمینه برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر فراهم ترمی شود.

به بحث نوسازی ناوگان اشاره کردید، برای نوسازی ناوگان‌تان بیشتربه توان داخل متمرکزهستید یا از خارج کشور تهیه می کنید؟

در بخش تعمیر و نگهداری صد در صد از توان داخلی بهره می بریم . اما در بحث خرید یک بخش هایی از واگن در داخل تولید و بخش هایی نیز در داخل تولید نمی شود. درتولید داخل با توجه به ظرفیت تولید کنندگان اولویت‌مان داخلی ها خواهد بود.

برنامه خرید شرکت برای سال 95 چیست؟

چند آیتم را در نظر گرفته و با توجه به آن به بازار مراجعه می کنیم. قاعدتا اولین موضوع توصیه مقام معظم رهبری در استفاده ازحداکثر توان تولید داخلی هست. به آن بخش از واگن های که با تولید داخل تامین شونداعتنای زیادی کرده و بنا را بر استفاده از توان داخلی می گذاریم . یکی ازموارد توجه به توان تولید کنندگان داخلی در بخش هایی تولیدی است. مورد دیگر شامل سرعت عمل در تحویل واگن می شود که این موضوع برای پاسخگویی به نیازهای‌مان اولویت و شرط است . موضوع سوم در بازار رقابتی بحث قیمت رقابتی است. هرچند بسیار علاقه مندیم که از حداکثر توان تولید داخلی در این زمینه استفاده کنیم اما در برخی موارد ممکن است به این فرمول برسیم که تولید کنند گان داخلی را با بعضی از تولید کنندگان شناخته شده در دنیا شریک کنیم تا با همکاری مشترک بتوانند یک تولید خوب مطمئن و قابل دفاع داشته باشند و با سرعت مناسبی در اختیار ما قرار دهند.

به طور مشخص چه تعداد خرید دارید؟

برای سال 95 حدود یک صد عدد و بقیه در سالهای بعد

سنوات گذشته هم خرید نداشته اید؟

برای برنامه توسعه در نظر داریم 300 عدد واگن خریداری شود، از این تعداد خرید صد واگن در اولویت قراردارد که باید تا اواخر سال 2016 یا اوایل 2017 در سیر قرار گیرد با تولید کنندگان داخلی در حال مذاکره هستیم که آیا با توجه به ظرفیت‌شان می توانند صدعدد را در این فاصله زمانی در اختیار ما قرار دهند ؟ یا اگر همه نه چه بخشی از آن را می توانند تولید کنند ؟ یا چه تعدادی را نیاز دارند با همکاری تولید کنندگان دیگر بسازند. این موارد در حال بررسی است که با اولویت قرار دادن تولید داخلی نتیجه گیری خواهیم کرد .

دو سوم دیگر به چه نحوی تامین می شود؟

اگر در صد عدد اول به این فرمول برسیم که باید بخشی از قطعات اصلی آن از خارج تامین شودکه می شود بعد از آن تلاشمان این خواهد بود که در دو سوم باقی مانده سهم تولید کننده داخلی به مرور افزایش پیدا کند تا رفته رفته به‌جایی برسیم که بخش عمده آن از داخل تامین شود.

عدد ورقم خرید 300 واگن در ردیف های بودجه چقدرپیش بینی شده است ؟

برای صد عدد اول بیش از 20 میلیارد تومان پیش بینی کردیم که در بودجه 95 با تاریخ اتمام 31شهریوراین رقم وجود ندارد اما برای بودجه سال آینده قطعا دیده خواهد شد.

با توجه به این که سال مالی پایان شهریوراست برآورد می کنید چند درصد از سود پیش بینی شده تحقق پیدا کند؟

در نیمه اول سال 124 میلیارد ریال قطعی محقق شده است. پیش بینی ما برای کل سال حدود 244 میلیارد است که با توجه به عملکرد شرکت محقق خواهدشد.

حال که از سود گفتید اشاره ای هم به آپارتمان سهروردی داشته باشید ، تکلیف آن مشخص شد ؟

برای فروش گذاشته ایم . اما اگربا سهامدارعمده توافق شود تهاتری به عنوان بخشی از سود به سهامدار عمده واگذار خواهیم کرد.

قیمت تمام شده آن در صورت های مالی چقدر است؟

سود ناشی از فروش آن را یک میلیارد و دویست میلیون تومان پیش بینی کرده ایم که البته با توجه به عملکرد شرکت در بخش های دیگر این عدد زیاد مهم نیست. در هر حال رقمی هست که اگر در سود شناسایی شود باید تقسیم کرد.

دولت بحث هایی را در مورد نرخ سوخت و آزادسازی مطرح کرده ،در مورد تعرفه حمل و نقل چطور، تغییر و تحولی نسبت به سال قبل انجام می شود؟ افزایش یا کاهشی خواهیم داشت؟

افزایش تعرفه سالانه به دو شکل صورت می گیرد. یک سری سیاست گذاری ها دربخش هایی خارج از دست شرکت‌ها ست. اما درموارد مربوط به هزینه ها همان حق دسترسی و پرداخت برای لکوموتیو ، واگن و غیره می توان اظهار نظرکرد مثلا در مورد حق دسترسی هر سال هیئت مدیره راه آهن مقداری آن را افزایش می دهد که امیدواریم با تلاش بخش خصوصی و مجموعه انجمن صنفی ریلی این افزایش یک نرخ معقولی باشد و یا در برخی سال ها افزایش نداشته باشد.

زمانی که دررجا بودید بسته ای را برای نرخ مسافر پیشنهاد دادید، در این زمینه هم آیا بسته ای را پیشنهاد داده اید؟

با هماهنگی انجمن صنفی پیشنهادهایی را به راه آهن خواهیم داد.همچنین تصمیم داریم به صورت مستقیم هم مذاکراتی داشته باشیم. بخش افزایش هزینه ها مربوط به پرداخت هزینه حق دسترسی به راه آهن است و از طرفی شرکت پخش فرآورده های نفتی تعرفه حمل و نقل را برای بالارفتن درآمد شرکت‌های فعال در این حوزه افزایش می دهد. امیدواریم ما به التفاوت افزایش هزینه و درآمد ها منجر به سود بیشتر شود .

برجام چه تاثیری برفعالیت شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان گذاشته است ؟ آیا کارگشا بوده ؟

بله ،در فضای موجود آینده را روشن می بینیم. به واسطه برجام مراودات با کشور های دیگررونق پیدا خواهد کرد .از آنجا که در ارتباطات بین الملل حمل و نقل جایگاه ویژه ای دارد بنابراین، این همکاری ها دررشد و توسعه نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. ما هم هماهنگی ها و مذاکراتی در نمایشگاه‌های مختلف با همکاران خود در کشورهای اروپایی و CIS آغاز کرده ایم که امیدواریم این موارد منجر به توسعه روابط شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24