Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

این موارد واقعیت های بازار این روزها بوده ولی همه ماجرا نیست. با توجه به ضعف محسوس تقاضا و عقب نشینی بسیاری از خریداران ، این انتظار وجود داشته که قیمت ها وارد یک فاز کاهشی شود ولی چنین رخدادی تجربه نشد. دلیل این وضعیت را باید در کف فنی و روانی قیمت ها در بازار فولاد جستجو کنیم زیرا قیمت های تمام شده در صنعت فولاد با محوریت تولیدکنندگان شمش در فرآیند CCM و یا واحدهای نوردی ، بالاست یعنی بازار فولاد پتانسیل کاهش نرخ نداشته است...

بهبود فولاد!؟

بورس24 :پس از چند روز ثبات نسبی قیمت ها ، شاهد آن هستیم که این بازار مجدداً وارد یک فاز رونق شکننده شده هرچند که هنوز هم بهبود محسوس معاملات در بازار خودنمایی نمی کند ولی شواهد کلی در بازار از آماده شدن زمینه ها برای از سر گرفته شدن فعالیت ها خبر داده و می تواند رونق مجدد معاملات را پس از تعطیلات پیش رو ، رقم بزند.

در روزهای اخیر شاهد رونق ناچیز معاملات ، پایین بودن حجم فعالیت ها ، عدم حضور بسیاری از فعالان بازار بر سر کارهای خود و ثبات نسبی قیمت ها بودیم. این ثبات نرخ خود نشانه از کم رونقی شدید داد و ستد بود زیرا نه خریدار و نه فروشنده ، هیچکدام تمایل چندانی به انعقاد معامله نداشتند بنابراین نوسان قیمت ها نیز با تلاش برای رشد نرخ و یا دریافت تخفیف توجیه چندانی پیدا نمی کرد. این وضعیت هنوز هم ادامه داشته یعنی تغییر چندانی در واقعیت های بازار رخ نداده است. با توجه به تعطیلات پیش رو به نظر نمی رسد که در هفته جاری تغییر چندانی در بازار رخ داده یعنی بازار نیمه تعطیل فعلی برای پیدا کردن جانی دوباره به زمان نیاز داشته یعنی بهبود بازار را می توان از ابتدای هفته آینده انتظار کشید.

این موارد واقعیت های بازار این روزها بوده ولی همه ماجرا نیست. با توجه به ضعف محسوس تقاضا و عقب نشینی بسیاری از خریداران ، این انتظار وجود داشته که قیمت ها وارد یک فاز کاهشی شود ولی چنین رخدادی تجربه نشد. دلیل این وضعیت را باید در کف فنی و روانی قیمت ها در بازار فولاد جستجو کنیم زیرا قیمت های تمام شده در صنعت فولاد با محوریت تولیدکنندگان شمش در فرآیند CCM و یا واحدهای نوردی ، بالاست یعنی بازار فولاد پتانسیل کاهش نرخ نداشته است. این وضعیت در خصوص میلگرد و تیرآهن همزمان خودنمایی کرده یعنی به رغم عدم وجود تقاضا ، قیمت ها کاهش پیدا نکرد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که قیمت مقاطع نوردی مخصوصاً میلگرد در روز یکشنبه با یک رشد شکننده رو به رو شد که شاید بتوان از این رخداد به عنوان چراغ راهنمایی برای رشد قیمت های آینده نام برد ولی این فقط یک احتمال است. در هر حال غالب بازار از رشد قیمت ها تبعیت نکرده و شرایط پیشین باز هم در این معاملات حاکم بود یعنی برای رشد قیمت ها به زمان نیاز داریم. نمی توان به صراحت گفت که روند افزایشی نرخ ها از فردا آغاز شده و یا از اواسط هفته آینده ولی می توان به بهبود بازار امیدوار بود هرچند که پتانسیل کاهش قیمت ها شاید در بطن بازار وجود نداشته باشد. در هر حال با توجه به کم رمقی بازار فولاد ، با بازگشت خریداران و فروشندگان ، می تواند چهره کلی معادلات قیمتی را تغییر داده و احتمال تغییر این موارد وجود دارد. نوسان قیمت شمش و یا قراضه ، تغییر واقعیت های عرضه و تقاضا ، سقوط قیمت ها جهانی و یا هر احتمال دیگری می تواند تغییر چهره بازار را موجب شود. در هر حال و با نادیده گرفتن رخدادهای غیرمنتظره ، به نظر می رسد میل بازار به سمت افزایش قیمت هاست تا کاهش آن.

نکته مهم دیگر در بازار را باید افزایش قیمت دلار به شمار آورد زیرا پس از هفته ها ، بالاخره سقف 3500 تومان برای هر دلار آمریکا در بازار آزاد شکسته شد که نشان می دهد می توان به تغییر برخی از فاکتورهای مهم در بازار فولاد امیدوار بود. در هر حال افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی و یا تغییر رویکرد بانک مرکزی در تثبیت این نرخ را می توان از دلایل اصلی رشد قیمت دلار به شمار آورد که سیگنالی افزایشی برای قیمت فولاد داخلی خواهد بود.

قیمت تیرآهن ذوبی بازار تهران - قیمت – هزار تومان در هر شاخه

سایز

دو شنبه

سه شنبه

تغییر قیمت

تیرآهن 12

230

230

-

تیرآهن 14

233

232

1-

تیرآهن 16

290

292

2+

تیرآهن 18

346

351

5+

تیرآهن 20

617

617

-

تیرآهن 22

722

721

1-

تیرآهن 24

852

852

-

تیرآهن 27

982

982

-

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

سه شنبه

چهارشنبه

تغییر قیمت

8قزوین

1585

1585

-

10 قزوین

1515

1515

-

12قزوین

1515

1515

-

16ذوب آهن اصفهان

-

1550

-

16فولاد نیشابور

1545

1545

-

18ذوب آهن اصفهان

1535

1530

5-

18فولادنیشابور

1545

1540

5-

20ذوب آهن اصفهان

1565

1570

5+

20فولاد نیشابور

1555

1555

-

22ذوب آهن اصفهان

1540

1535

5-

22 فولاد نیشابور

1545

1545

-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است

افزایش 30 دلاری شمش چین

قیمت های شمش صادراتی چین در هفته جاری و باوجود شایعات گسترده در داخل کشور مبنی بر کاهش تولید افزایش یافت . به گزارش کانال پیک فلز؛ البته شنیده شده که میزان تقاضا هم کمی بهبود یافته است . صادرکنندگان پیشنهادهای خود را در این هفته 30 دلار افزایش داده و به 305 تا 325 دلار FOB رساندند . در بازار داخلی هم قیمت شمش 23 دلار افزایش داشته است . قیمت های شمش در تانگشان اخیراً 33 دلار افزایش داشته است . در پی انتشار خبر ادغام بائو استیل و ووهان ابتدا قیمت ها افزایش داشت اما در پی رواج شایعاتی در مورد کاهش تولید فولاد در تانگشان بمدت 20 روز از 10 جولای بمنظور دیدار رئیس جمهور بمناسبت سالگرد زلزله در این شهر که هنوز توسط مقامات رسمی اعلام نشده است بازار مجداً تقویت شد و فروشندگان به بهانه محدود شدن عرضه قیمت پیشنهادها را افزایش دادند و دیگر امکان چانه زنی بر سر قیمت ها وجود نداشت . یک تاجر فیلیپینی گفت : قیمت ها در روز چهارشنبه برای شمش 120 میلیمتری به 320 تا 325 دلار CFR مانیل معادل 300 تا 310 دلار FOB رسید ، قیمت ها خیلی بالا بود و این افزایش نمی توانست دوام بیاورد . خریداران در خاورمیانه و شمال آفریقا هم فعلاً بدون حرکت مانده اند اما یکی از دلایل آنهم ماه رمضان و تعطیلات عید فطر است

با واردات سنگ‌آهن، تولید فولاد اقتصادی نیست/پیشرفت پروژه‌های فولادی برای افزایش ظرفیت تولید کند است

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه افزایش ظرفیت فولاد به 55 میلیون تن تامین سرمایه لازم دارد، گفت: واردات سنگ‌آهن برای تامین نیاز کارخانه‌های فولاد در سال‌های آینده ممکن است تولید فولاد را غیراقتصادی کند. مصطفی موذن‌زاده در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت پروژه‌های فولادی برای افزایش ظرفیت تولید با کندی پیش‌ می‌رود، اظهار کرد: کمبود گندله، سنگ‌آهن و آهن قراضه تا سال 1404 یکی از مهمترین مشکلات توسعه صنعت فولاد کشور است. زیرا برای تامین آهن قراضه در تولید فولاد کاری نمی‌توان کرد و برای فراهم کردن سنگ‌آهن موردنیاز باید اکتشافات گسترده‌ای برای شناسایی ذخایر جدید انجام داد. در غیر این صورت باید به سمت واردات سنگ‌آهن رفت که فکر نمی‌کنم دیگر با واردات سنگ‌آهن برای افزایش ظرفیت، تولید فولاد اقتصادی باشد.

بنیانگذار ایمیدرو در این باره افزود: دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد نیازمند اراده و سرمایه‌گذاری سنگینی است که باید دید تا 9 سال آینده طبق برنامه‌ریزی‌ها در طرح جامع فولاد چه میزان می‌توان سرمایه جذب کرد.

موذن‌زاده با اشاره به کمبودهای مواد اولیه در افزایش تولید فولاد یادآور شد: دستیابی به 55 میلیون تن فولاد با توجه به مشکلات شناسایی شده در این مسیر کمی سخت به نظر می‌رسد زیرا از هر جهت دو برابر شدن ظرفیت فولاد مستلزم تزریق سرمایه در معادن کشور است. او در این باره افزود: نکته مهم دیگر این است که باید ببینیم در مسیر افزایش ظرفیت قصد داریم چه نوع فولادی تولید کنیم. فولاد با‌کیفیت یا معمولی؟ در طرح جامع فولاد اغلب طرح‌های فولادی در نظر گرفته شده، فولاد معمولی یا همان محصولاتی که تا کنون تولید شده، هستند که فایده‌ای ندارد. چرا که اگر بخواهیم از 55 میلیون تن سال 1404 فقط 15 یا 16 میلیون تن را راهی بازار صادراتی کنیم، این به معنای توسعه صنعت فولاد ایران و بازارسازی آن نخواهد بود.

او در پایان گفت: در مقطع کنونی اغلب پروژه‌های فولادی، زخمی و نیمه‌کاره رها شده‌اند و مشخص نیست با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر و زیرساخت‌ها چه میزان علاقه به توسعه واحدهای فولادی وجود داشته باشد. از سویی اخیرا پیشرفت پروژه‌های فولادی با کندی پیش می‌رود.

این اظهارات در حالی است که اخیرا ایمیدرو اعلام کرده از مهمترین چالش‌های اجرای این طرح جامع کمبود منابع مالی و عدم توازن در زنجیره فولاد است. بر اساس پایش جدید از وضعیت طرح جامع فولاد، در حال حاضر 179 میلیون تن مجوز تاسیس کارخانه‌های فولادی صادر شده است. این مجوزها در بخش گندله‌سازی 147 میلیون تن و در بخش تولید کنسانتره 131 میلیون تن بوده است. در این گزارش مشخص شده، این مجوزها باعث به هم خوردن توازن در زنجیره ارزش فولاد شده است. این در شرایطی است که کشور فاقد ذخایر معدنی کافی به منظور تامین خوراک این حجم از واحدهای کنسانتره است و به نظر می‌رسد واحدهای جدید باید به تامین ماده اولیه از محل واردات بیاندیشند

ایجاد توازن در زنجیره فولاد،‌ ضرورت اجرای طرح جامع

گزارش جدید از وضعیت طرح جامع فولاد نشان می دهد، ایجاد توازن در زنجیره فولاد،‌ یکی از نکات اساسی اجرای این طرح محسوب می شود.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، بر اساس بررسی های به عمل آمده شرکت فولاد تکنیک به عنوان مشاور پایش طرح جامع فولاد، «ظرفیت» تولید فولاد خام کشور در پایان سال 94 معادل 23.4 میلیون تن و در بخش محصولات فولادی 34.1 میلیون تن بوده است. طبق این بررسی، از 55 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در چشم انداز 1404 رقمی در حدود 34 میلیون تن مصرف داخلی و مابقی (21 میلیون تن) باید صادر شود.

در این گزارش تصریح شده، در سال 1394 معادل 13.3 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره افتتاح شد (زرند ایرانیان، سیرجان ایرانیان،گل گهر، گوهرزمین، رودمتال،کاسپین و آینده سازان البرز) این در حالی است که در مقابل، یک میلیون تن گندله به ظرفیت کشور اضافه شده (چادرملو+اردکان) که این امر نشان از ضرورت راه اندازی کارخانه های جدید گندله سازی می دهد. در این باره باید یادآورشد که امسال طبق برنامه ریزی صورت گرفته یک طرح 5 میلیون تنی گندله در سنگان به بهره برداری خواهد رسید که بخشی از کمبود در این بخش را جبران می کند.

از مهمترین چالش های اجرای این طرح جامع کمبود منابع مالی است. علاوه بر این، تداوم و رشد صدور مجوز احداث واحدهای زنجیره فولاد در استانها یکی از چالش های پیش رو است به گونه ای که در سال 94 شاهد رشد 23درصد مجوز احداث واحدهای فولادی شدیم. در حال حاضر 179 میلیون تن مجوز تاسیس کارخانه های فولادی صادر شده است. این مجوزها در بخش گندله سازی 147 میلیون تن و در بخش تولید کنسانتره 131 میلیون تن بوده است.

این مجوزها باعث به هم خوردن توازن در زنجیره ارزش فولاد شده است. این در شرایطی است که کشور فاقد ذخایر معدنی کافی به منظور تامین خوراک این حجم از واحدهای کنسانتره است و به نظر می رسد واحدهای جدید باید به تامین ماده اولیه از محل واردات بیاندیشند.

آیا وضعیت اقتصادی و بالطبع بازار آهن در چند هفته آینده متحول خواهد شد ؟؟؟

در کشور ما متاسفانه به دلیل انحصار اطلاعات و آمار دست یابی همه فعالان به این گونه تحولات عملا ممکن نیست و لذا می بایست با توجه به سیگنال ها روند را حدس زد در 2 هفته اخیر اتفاقات جالبی رخ داد.

به گزارش کانال تلگرامی پیک فلز اول فروش اوراق اوره پتروشیمی شیراز در چند ثانیه به مبلغ 200 میلیارد تومان که موجب شگفتی فعالان اقتصادی بویژه کارگزاران شد امروز نیز بازهم اتفاقی مشابه رخ داد و ٣٠٠ میلیارد تومان از اوراق رهنی مسکن که برای اولین بار در ایران عرضه شد، امروز در کسری از ثانیه در بازار فرابورس فروش رفت.در کنار این موارد شاهد افزایش نرخ دلار هستیم گرچه بعضی کارشناسان یکی از دلایل این افزایش را رشد تقاضا در بخش گردشگری اعلام کرده اند اما نگاهی به ارز اعلامی بانک مرکزی در چند وقت اخیر نشان می دهد که دلار در بخش دولتی نیز همچنان صعودی است . گفته می شود دولت این امر را بخاطر تک نرخی کردن دلار انجام می دهد و گمانه زنی کارشناسان در مورد نرخ اعلامی بین 3300 تا 3650 تومان متغیر است یعنی گروهی اعلام دلار تک نرخ شده را 3300 تومان و عده ای دیگر 3650 تومان می دانند از سوی دیگر فعالیت ها در بورس کالا در چندوقت اخیر گرچه چندان شفاف نبوده ولی معاملات تنازی انجام شده ، بعضی انبارهای خاص نیز تحرکاتی داشته اند و عملا در چند روز اخیر در رده مدیران میانی فولادی شایعاتی مبنی بر بهبود قیمت ها در دهه پایانی تیر ماه شنیده می شود. از سوی دیگر شنیده شد که در قبال طلب برخی از پیمانکاران طرف قراردادهای دولتی، اوراق مشارکت 3 ماهه با سود 18 درصدی بانک مسکن داده شده است؛ برخی از این پیمانکاران در صدد هستند تا آنرا در قبال خرید آهن آلات در بازار نقد نمایند. شنیده شد این اوراق به گونه ای است که فعلا بدلیل عدم ارائه در فرابورس قابلیت نقدشوندگی ندارد؛ همچنین به اذعان یکی از این پیمانکاران شنیده است قرارگاه خاتم الانبیاء در حال حاضر این اوراق را در قبال ارائه خدمات و یا تهاتر کالا قبول مینماید. همه این موارد گفته شده را با رفتاری که از حوالی ظهر امروز آغاز شده و محتملا تا امشب گسترده تر خواهد بود مخلوط کنید شاید شما هم به نتایجی دست یافتید ... از حوالی ظهر امروز نرخ ارز در سامانه های خبری و تحلیلی در حال محو شدن است. این موضوع حتی توسط یکی از کارشناسان در یکی از سامانه های تلگرامی بطور شفاف اعلام شده و چنین درج شده است که بعضی سامانه های تحلیلی بنا به فرامینی فعلا از انتشار تحلیل های ارزی و اقتصادی اجتناب می کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24