Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پس از صنعت خودرو، صنعت ساخت محصولات فلزی با دو نماد مطرح و بزرگ صنایع آذرآب اراک و ماشین‌سازی اراک توانست جایگاه دوم ازنظر ارزش معاملات را از آن خود کند...

هیجان دوروزه خودرویی ها فروکش کرد

بورس24 :روند روز جاری بازار متفاوت با روز گذشته بود. شاخص کل در ابتدا رشد مختصری از خود به نمایش گذاشت اما به‌سرعت تغییر روند داد و به سمت پایین نزول کرد. روند نزولی شاخص کل تا پایان بازار ادامه یافت گرچه نوساناتی به سمت بالا عمدتاً به دلیل معاملات مدیریت شاخص داشت اما درنهایت با افت 117 واحدی مجدداً به کانال پایین‌تر نزول کرد. ارزش معاملات سهام خرد نیز به حدود 250 میلیارد تومان بالغ شد.

صنعت پرحاشیه خودرو امروز بازهم توجهات بازار را به شکلی متفاوت با روز گذشته به خود جلب کرد. نماد سایپا که دیروز با اعلام اطلاعات مالی سال 1394 خود بازگشایی و با صف 160 میلیونی خرید مواجه بود، امروز کار خود را متعادل آغاز کرد. با این اتفاق، واقعی بودن حدس و گمان بسیاری از فعالان بازار مبنی بر مصنوعی بودن چیدمان صف دیروز به‌خوبی خود را نشان داد. گرچه این نماد درنهایت معاملات پرحجم حدود 271 میلیون سهمی به ارزش 35.8 میلیارد تومان را به ثبت رساند ولی به‌هیچ‌وجه نتوانست جایگاه خود را به‌عنوان لیدر بازار همانند ماه‌های پایانی سال 1394 احیا کند. متأثر از شرایط نماد سایپا، بسیار از نمادهای این گروه به دامنه منفی و بعضاً صف فروش کشیده شدند. حتی نماد ایران‌خودرو در 45 دقیقه پایانی به صف فروش بیش از 5 میلیون سهمی هم رسید. از دیگر نمادهای مطرح و بزرگ ایران‌خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری رنا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو و سایپادیزل میز با صف فروش به کار امروز خود خاتمه دادند. متأثر از اتفاقات رخ‌داده در صنعت خودرو فضای عمومی بازار هم به منفی گرایید البته امروز بعضی صنایع و گروه‌ها توانستند به‌نوعی راهی متفاوت از صنعت خودرو را بپیمایند و بایستی این اتفاق را مثبت ارزیابی کرد. امروز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی به 18 درصد و سود تسهیلات 15 درصد برای بخش کشاورزی را ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است «نرخ سود تسهیلات عقود غیر مشارکتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و همچنین نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک یا مؤسسات اعتباری و مشتری، حداکثر معادل 18 درصد تعیین می‌شود. همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری معادل 15 درصد و برای سایر تسهیلات معادل 18 درصد تعیین شد.» این‌ مصوبه از تاریخ 1395.4.16 لازم‌الاجرا است، جالب اینجاست که علیرغم کاهش نرخ سود سپرده‌ها و سود تسهیلات بانکی، دو خودروساز بزرگ کشور برای پیش‌فروش محصولات خود، کماکان از سودهای 18 تا 28 درصدی به‌عنوان سود مشارکت و انصراف به‌منظور جلب نظر مشتریان استفاده می‌کنند. سایت فروش شرکت‌های خودروسازی بزرگ هنوز در بخش پیش‌فروش برخی محصولات منتخب خود که تحویل آن‌ها عمدتاً در نیمه دوم سال صورت می‌گیرد، به‌منظور بازارسازی، عمدتاً به پرداخت سود مشارکت 25 تا 27 درصدی روی آورده‌اند. با توجه به این‌که سال مالی بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه منطبق با سال شمسی است، این روزها سرعت انتشار اطلاعات در سامانه کدال افزایش‌یافته است و نمادها به‌طور پراکنده به‌منظور برگزاری مجامع متوقف می‌شوند. البته به نظر می‌رسد کمتر شرکت‌هایی از توان تقسیم و پرداخت سود برخوردار باشند و این موضوع انگیزه سهامداران جز برای حضور در مجامع را کاهش داده و درنتیجه ترجیح به فروش سهام خود قبل از بسته شدن نماد دارند.

بر اساس ارزش معاملات صنایع و گروه‌های صنعتی مختلف در بورس اوراق بهادار تهران، صنعت خودرو با 90 میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی با 19.1 میلیارد تومان، بانک‌ها با 16.8 میلیارد تومان، صنایع کانی غیرفلزی با 16.4 میلیارد تومان، فلزات اساسی با 11.2 میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با 10.3 میلیارد تومان و صنعت انبوه‌سازی با 10.2 میلیارد تومان در جایگاه‌های اول تا هفتم قرار گرفتند. تأثیر صنایع بر تغییر شاخص کل عمدتاً ناشی از صنعت فراورده‌های نفتی با 46 واحد، حمل‌ونقل و انبارداری با 34 واحد، فلزات اساسی با 31 واحد، سیمان 25 واحد و ساخت محصولات فلزی با 14 واحد با اثرات فزاینده (مثبت) و در مقابل صنعت خودرو با 122 واحد، استخراج کانه‌های فلزی با 71 واحد، بانک‌ها با 22 واحد و محصولات غذایی و آشامیدنی با 15 واحد اثرات کاهنده (منفی) بود.

در صنعت خودرو نمادهای پر معامله و بااهمیت عبارت بودند از گروه خودروسازی سایپا با 35.8 میلیارد تومان، ایران‌خودرو با 10.4 میلیارد تومان، زامیاد با 9.4 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با 8.1 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل با 4.6 میلیارد تومان، پارس‌خودرو با 3.6 میلیارد تومان و سایپادیزل با 2.8 میلیارد تومان. تمامی نمادهای مطرح‌شده کار خود را در دامنه منفی قیمت و بعضاً با صف فروش به انتها رساندند. در این گروه نمادهای نصیر ماشین و تولید محور خودرو با صف خرید همراه بودند. جمالی مدیرعامل سایپا روز گذشته گفت: در حال حاضر صورت‌های مالی و ترازنامه‌های سایپا اصلاح اساسی شده‌اند و بعد از برجام اتفاقات بسیاری خوبی برای سایپا افتاده است. وی با تأکید بر اینکه مذاکره و امضای قرارداد با شرکای خارجی از آن دست‌کارهایی است که باید با طمأنینه و متانت انجام شود افزود: قراردادی که بین سایپا و شرکت خارجی در حال انعقاد است به اذعان سفیر کشورمان در فرانسه یکی از بزرگ‌ترین افتخارات تاریخی کشور است که در قرارداد خارجی توانسته‌ایم مشارکت خرید داخلی را انجام دهیم، یعنی یک شرکت معتبر خارجی برای اولین بار سهام یک شرکت خودروسازی داخلی را بخرد و این برای اولین بار است در صنعت خودروسازی چنین اتفاقی می‌افتد. امیدواریم بعد از این‌که قرارداد نهایی شد، جزئیات آن اعلام شود. وی بابیان اینکه با حمایتی که رسانه¬ها از صنعت خودروسازی به عمل می‌آورند باید تصویر جدیدی از این صنعت ارائه شود گفت: توان فنی و تخصصی خوبی برای همکاری‌های بین‌المللی در گروه خودروسازی سایپا وجود دارد. باوجود بحرانی که در چنین روزهایی در سال گذشته سایپا گرفتار آن شده بود و تولید روزانه به 800 دستگاه رسیده بود و بحران مالی نیز با بحران تولید یکی شده بود و احتمال می‌رفت سایپا را با مشکلات جدی روبه‌رو کند، امروز مفتخریم اعلام کنیم تولید روزانه سایپا بالای 2000 دستگاه در روز است و با حفظ همین روند میزان تولید روزانه در سایپا به بالاترین حد خود از طی سه سال گذشته شرکت خواهد رسید و رکورد جدیدی دراین‌باره خلق خواهد شد.

پس از صنعت خودرو، صنعت ساخت محصولات فلزی با دو نماد مطرح و بزرگ صنایع آذرآب اراک و ماشین‌سازی اراک توانست جایگاه دوم ازنظر ارزش معاملات را از آن خود کند. نماد صنایع آذرآب با 23.9 میلیون سهم و 13.3 میلیارد تومان ارزش معامله متعادل و عمدتاً مثبت مورد معامله قرار گرفت و درنهایت با رشد حدود 1 درصدی بسته شد. 17.9 میلیون سهم از سهام ماشین‌سازی اراک به ارزش 5.8 میلیارد تومان مورد معامله واقع شد. این نماد شاهد معاملاتی در حداکثر قیمت مجاز خود نیز بود و درنهایت با حدود 2.5 درصد رشد نسبت به‌روز گذشته به کار خود خاتمه داد.

صنعت بانکداری باارزش معاملات 16.8 میلیارد تومانی خود، در جایگاه سوم ازنظر ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران ایستاد. در این صنعت بانک خاورمیانه با 5.5 میلیارد تومان، بانک صادرات با 3.7 میلیارد تومان، بانک ملت با 2.7 میلیارد تومان و بانک تجارت با 2.1 میلیارد تومان در میان نمادهای بورسی پر معامله تر ظاهر شدند. در فرابورس موسسه مالی و اعتباری کوثر با 4 میلیارد تومان، بانک دی با 2 میلیارد تومان و بانک گردشگری با 1.1 میلیارد تومان بیش از سایرین معامله شدند. همان‌گونه که در گزارش‌های روزهای قبل اشاره شد، با اختلاف‌نظرهای ایجادشده پس از ابلاغ فرمت ویژه ارائه صورت‌های مالی توسط بانک مرکزی که به انتشار مصاحبه‌های مختلفی له و علیه این شیوه گزارشگری انجامید و احتمال تعویق مجامع بانک‌ها در تیرماه می‌رفت، به نظر می‌رسد راه میانه‌ای بین حسابرسان و بانک مرکزی در حال دستیابی است. بر این اساس بانک‌ها نسبت به دعوت مجامع خود اقدام نموده‌اند. البته امروز صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک خاورمیانه که مطابق الگوی جدید بانک مرکزی تهیه‌شده بود منتشر گردید. حسابرس این بانک (موسسه حسابرسی بیات رایان) تنها در بند 6 اشاره‌ای به وجود بعضی تفاوت‌ها بین صورت‌های مالی نمونه بانک مرکزی و صورت‌های مالی مطابق فرمت بورس داشته و از این موضوع به همین شکل عبور کرده است.

پس از سه صنعت خودرو، ساخت محصولات فلزی و بانکداری، صنعت سایر محصولات کانی غیرفلزی باارزش معاملات 16.4 میلیارد تومانی قرار دارد. بیش از 92 درصد معاملات این صنعت مربوط به شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان با معامله 2.9 میلیون سهم و ارزش معاملات حدود 15.1 میلیارد تومانی بود. این نماد تا حوالی ساعت 11 درگیر صف فروش بود ولیکن به‌یک‌باره با جمع‌آوری صف فروش و افزایش حجم معاملات روبرو شد. البته امروز بعدازظهر گزارش بازرس قانونی و حسابرس این شرکت در خصوص افزایش سرمایه حدود 10 برابری از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر روی سامانه کدال انتشار یافت که به نظر می‌رسد رانت خبری موجبات افزایش حجم معاملات پیش از انتشار گزارش مزبور باشد.

صنعت فلزات اساسی با 11.2 میلیارد تومان امروز در جایگاه پنجم ازنظر ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران ایستاد. در میان نمادهای بورسی سهام فولاد مبارکه با 3.4 میلیارد تومان، شرکت ملی صنایع مس ایران با 2.6 میلیارد تومان و ملی سرب و روی ایران با 1.5 میلیارد تومان بیش از سایرین معامله شدند. فولاد مبارکه و ملی صنایع مس ایران درواقع منفی بودند لیکن به یمن معاملات صورت گرفته به‌منظور مدیریت شاخص، مثبت بسته شدند. در بازار بلوک حدود 270 میلیون سهم از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به ارزش 41 میلیارد تومان نیز مورد معامله قرار گرفت. در فرابورس ذوب‌آهن اصفهان با 4.1 میلیارد تومان و فولاد هرمزگان با 3.1 میلیارد تومان بیش از دیگران موردتوجه بودند. نماد ذوب‌آهن اصفهان اساساً منفی ولیکن نماد فولاد هرمزگان غیر از دقایق اولیه که با تعادل کار خود را آغاز کرد، با صف خرید پایدار مواجه بود. ذوب‌آهن اصفهان امروز بعد از خاتمه معاملات نسبت به تعدیل پیش‌بینی سود و زیان سال 1395 خود اقدام و زیان پیش‌بینی قبلی را به 7 ریال سود به ازای هر سهم تبدیل کرد. بررسی انجام‌شده نشان‌دهنده این موضوع است که پیش‌بینی درآمد غیرعملیاتی 482 میلیارد تومانی (از محل فروش دارایی‌های ثابت) و کاهش هزینه‌های مالی عمدتاً باعث تبدیل زیان به سود شده است. شایعات مربوط به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت همچنان منتشر می‌شود.

صنعت محصولات شیمیایی باارزش معاملات 10.3 میلیارد تومانی که عمدتاً حاصل معاملات 7 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان و 1.6 میلیارد تومانی هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) بود در جایگاه ششم بورس ایستاد. در نماد تاپیکو نیز معامله بلوک 6.4 میلیون سهمی در آستانه‌بالای قیمتی موجبات رشد قیمت پایانی سهم را فراهم آورد. در صنعت انبوه‌سازی نیز توزیع ارزش معاملات تقریباً شبیه صنعت محصولات شیمیایی بود. از ارزش معاملات 10.2 میلیارد تومانی صنعت انبوه‌سازی، 4.4 میلیارد تومان آن مربوط به توسعه شهری توس گستر، 4 میلیارد تومان مربوط به سخت آژند و 1 میلیارد تومان مربوط به عمران و توسعه فارس بود و سار نمادهای این گروه شاهد رخداد قابل‌توجهی نبودند.

سایر صنایع و گروه‌ها هیچ‌یک نتوانستند ارزش معاملاتی بیش از 10 میلیارد تومان در روز جاری را محقق کنند و به همین دلیل جزییات معاملات آن‌ها در این گزارش موردبررسی قرار نگرفته است. من‌حیث‌المجموع می‌توان گفت بازار امروز اساساً منفی بود ولیکن به نظر می‌رسد تأثیرات صنعت خودرو بر کلیت بازار با توجه به توزیع بهتر ارزش معاملات روبه کاهش باشد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت خام روسیه آماده می‌شود تا بیشترین رکورد امسال را رقم بزند این در حالی است که رقابت شدیدی برای کسب سهم بیشتر در اروپا شکل‌گرفته و صادرات ایران هم افزایش‌یافته است. بر اساس آمارهای وزارت انرژی روسیه، صادرات روسیه با 4.9 درصد افزایش به 5.55 میلیون بشکه در روز در نیمه نخست امسال رسیده است. میزان تولید روسیه در ماه ژوئن 1.14 درصد نسبت به اوایل سال رشد داشت و به رقم 10.843 میلیون بشکه در روز رسید. کریستوفر هاینس رئیس نفت و گاز مؤسسه بی‌ام‌آر ریسرچ اعلام کرده است درصورتی‌که تولید ثابت بماند احتمالاً رکورد جدیدی برای صادرات ثبت می‌شود، مفهوم آن این است که رقابت بسیار بالاست به‌ویژه زمانی که صادرات ایران به اروپا افزایش‌یافته است. روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده انرژی در جهان است و بعد از شکست توافق فریز نفتی توانسته است تولید خود را تا حدود زیادی افزایش دهد.

به نقل ازبلومبرگ، دارایی‌ها در صندوق‌های معاملاتی طلا در روز جمعه با رشدی 6.6 تنی به 1959.1 تن رسیده است. این در حالی است که بر اساس آمار به‌دست‌آمده توسط بلومبرگ، میزان دارایی‌ها در ششم ژانویه 1458.1 تن بوده است. ذخایر طلای جهانی در هفته گذشته 37 تن افزایش‌یافته که ناشی از عکس‌العمل سرمایه‌گذاران به رأی بریتانیا بوده است. در شش ماه نخست سال جاری، میزان دارایی‌ها در 5 ماه افزایش‌یافته است. در پی رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و حرکت سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امنی چون طلا، در ماه ژوئن، قیمت شمش به بالاترین سطح دو سال اخیر خود رسید. این رشد به صعود قیمت ناشی از تردید فدرال رزرو در خصوص هزینه‌های استقراضی روبه رشد و گسترش نرخ منفی در اروپا و ژاپن بوده است. بانک‌هایی نظیر گلدمن‌ساکس چشم‌انداز قیمت طلای خود را پس از رأی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا افزایش داد و این در حالی است که بازده اوراق خزانه‌داری 10 و 30 ساله آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. بر اساس اطلاعات بلومبرگ، قیمت طلا برای تحویل فوری در سال جاری رشدی 27 درصدی داشته است. طلا در 24 ژوئن با ثبت قیمت 1358 دلاری بالاترین سطح خود را از مارس 2014 تجربه کرد. دارایی‌های طلا در صندوق‌های معاملاتی طلا در سال 2012 با رسیدن به 2632.5 تن به اوج خود رسیده بود. زمانی که بانک‌ها پس از بحران مالی جهانی محرک‌هایی را برای احیای رشد اقتصادی اعمال کرده بودند. گلدمن‌ساکس با استناد به افزایش تقاضای طلا به‌عنوان دارایی‌ امن، اهداف سه، شش و 12 ماهه قیمت شمش خود را در ماه گذشته 100 دلار برای هر اونس افزایش داد. گروه بانکی چینی مستقر در سنگاپور نیز سطح 1400 دلاری را برای اونس بسیار محتمل دانست. رشد قیمت طلا همچنین موجب حمایت از سهام شرکت‌های تولیدکننده شده است. سهام شرکت معدنکار اولوشن پس از رشد 11 درصدی در روز جمعه، امروز هم 8.9 درصد تقویت شد.

به نقل ازرویترز، هر بشکه نفت برنت با رشدی 25 سنتی نسبت به آخرین جایگاه خود در هفته گذشته 50 دلار و 60 سنت معامله شد و قیمت هر بشکه نفت آمریکا نیز با 20 سنت افزایش به 49 دلار و 19 سنت رسید. تحلیلگران BMI اعلام کردند:‌«رشد قیمتی محدودشده و ما انتظار داریم که برنت در ماه‌های آینده به‌طور وسیعی روندی صعودی را طی کند.» وزیر انرژی عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام دنیا و دبیر کل اوپک تائید کردند که بازارهای جهانی نفت در حال نزدیک شدن به تعادل هستند و قیمت‌ها نیز منعکس‌کننده همین موضوع است. قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها در خصوص تولید در نیجریه در ماه‌ گذشته حمایت‌شده بود. حملات در دلتای نیجر باعث شد تا تولید نفت خام نیجریه به پایین‌ترین سطح 30 سال اخیر خود برسد هرچند شرکت ملی نفت نیجریه هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به تعمیرات انجام‌شده تولید نفت مجدداً در حال افزایش است. هرچند با فرارسیدن فصل نگهداری و تعمیرات پالایشگاه‌های بزرگ آسیایی، تقاضای نفت و درنتیجه آن قیمت‌ها می‌تواند تحت‌فشار قرار بگیرد. البته افزایش تولید یک عامل دیگر برای کاهش قیمت‌ها خواهد بود. در آمریکا، حفاران در هفته گذشته برای چهارمین بار در 5 هفته اخیر تعداد دکل‌های خود را افزایش دادند. همچنین، تولید نفت روسیه نیز با رسیدن به 10.84 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن، 10 هزار بشکه نسبت به ماه می افزایش یافت. در نروژ، کارگران نفتی قراردادی را در روز شنبه به امضا رساندند که از اعتصاب آن‌ها و همچنین کاهش 6 درصدی تولید بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غرب اروپا جلوگیری کرد.

به نقل ازرویترز، در اوایل معاملات امروز هر اونس طلا با رشدی یک‌درصدی و رسیدن به بالاترین قیمت امروز خود، یک هزار 357 دلار و 60 سنت معامله شد تا نسبت به سطح ماکزیمم 1358 دلاری ثبت‌شده در 24 ژوئن و پس از رأی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اندکی کاهش پیدا کند. بااین‌وجود اونس در ادامه معاملات با رشدی 0.7 درصدی نسبت به جلسه گذشته یک هزار و 348 دلار و 80 سنت معامله شد. هر اونس نقره با رشدی 7 درصدی و عبور از سطح 21 دلاری به بالاترین قیمت خود از جولای 2014 رسید. هرچند در ادامه روز قیمت هر اونس نقره به 20 دلار و 25 سنت رسید. قیمت کالاهای چینی از نیکل گرفته تا پنبه،‌ همگی در روز دوشنبه افزایش یافت تا پکن برای رونمایی از محرک‌های بیشتر برای تقویت اقتصاد امیدوار شده و چشم‌انداز تقاضای مواد خام نیز روشن‌تر شود. صندوق‌های تأمینی و مدیران پول جایگاه‌های صعودی خود را در کومکس و قراردادهای نقره به بالاترین سطح خود افزایش دادند. در روز جمعه، دارایی‌ها در SPDR بزرگ‌ترین صندوق معاملاتی طلا نیز با رشدی 0.41 درصدی به 953.91 تن رسید که بالاترین سطح از جولای 2013 بوده است. بازارهای آمریکا در روز دوشنبه به دلیل تعطیلات «روز استقلال» ایالات‌متحده بسته هستند.

رسانه‌های اتریش اعلام کردند احتمالاً این کشور هم درباره ماندن آن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن، همه‌پرسی برگزار خواهند کرد. گمانه‌زنی‌ها درباره ماندن یا خروج اتریش از اتحادیه اروپا در پی انتخابات ماه می در این کشور که احزاب و جریان‌های مخالف اتحادیه اروپا در آن موفق شدند اکثریت آرا را کسب کنند تشدید شده است. نوبرت هوفر نامزد حزب آزادی اتریش در انتخابات نخست‌وزیری این کشور گفت من امیدوارم ما در کشورمان نیازی به برگزاری همه‌پرسی درباره ماندن یا خروج کشورمان از اتحادیه اروپا نداشته باشیم و اتحادیه اروپا در مسیری مثبت توسعه بیابد؛ اما من متقاعد شده‌ام که مردم اتریش عضویت ترکیه را در اتحادیه اروپا نخواهند پذیرفت، زیرا عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به کاهش قدرت اتریش در این اتحادیه منجر خواهد شد.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

روح الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران گفت: تحمیل تبعیض‌آمیز یکسری هزینه‌ها ازجمله عوارض کسب و پیشه صنعت کارگزاری را در شرایط دشواری قرار داده و این در حالی است که هنوز رایزنی‌ها با وزارت کشور بر سر عوارض تعیین‌شده برای کارگزاری‌ها از سوی شورای شهر تهران به نتیجه‌ای نرسیده است. وی بابیان اینکه ضرایب حق کسب و پیشه برای شرکت‌های کارگزاری به ازای هر مترمربع مبلغ 200 هزار ریال دیده‌شده گفت: برای شرکت‌های کارگزاری این عوارض به‌یک‌باره از 8 هزار به 200 هزار ریال پرش کرده است. میرصانعی با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی برای معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده فهرستی از مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس گفت: در حالی این خدمات با پیگیری‌های متعدد معاف از مالیات شده‌اند که تلاش می‌شود، با ادامه رایزنی‌ها طی ابلاغیه دیگری یا با اصلاح همین ابلاغیه اخیر، به‌عنوان خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا، معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده تشخیص داده شوند. بر این اساس کانون تلاش می‌کند حق دسترسی کارگزاری‌ها به سامانه معاملات و همچنین خدمات اعتباری شرکت‌های کارگزاری به مشتریان نیز معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده شود.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. بر اساس این لایحه، به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه – مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری – صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد، ایجاد کند. همچنین دولت می‌تواند در استان‌های فارس (فسا)، یزد (ابرکوه – میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو، ارومیه)، خراسان رضوی (خواف – قوچان)، لرستان (خرم آباد)، قزوین (تاکستان) و اصفهان (شاهین‌شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد نماید.

مجید انصاری معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس از ارسال لایحه دوفوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1395 به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این لایحه فردا سه‌شنبه تقدیم مجلس می‌شود. وی با اشاره به باقی ماندن برخی از لوایح از مجلس نهم افزود: یکی از لوایح معطل‌مانده و باقیمانده از مجلس نهم لایحه برنامه ششم توسعه است که قبلاً به مجلس تقدیم شد و مکمل آن نیز تا پایان این هفته به پارلمان ارسال می‌شود.

به نقل از بلومبرگ، جنجال بر سر حقوق‌های بالای پرداخت‌شده به مدیران بانک‌ها و دیگر مقامات ارشد دولتی به ایران رسیده و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را که در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است، در موضعی تدافعی قرار داده است. رقم حقوق‌های پرداختی به بانکداران، موضوعی سیاسی که بعد از بحران مالی جهانی در آمریکا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته بالا گرفت، در ایران پس‌ازآن مطرح شد که در ماه می تصویر فیش حقوقی مدیران بیمه مرکزی ایران و بانک‌های دولتی ازجمله بانک رفاه در رسانه‌ها منتشر شد. روز شنبه، یعنی همان روزی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، خواستار برخورد قاطع با موضوع حقوق‌های نجومی شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران سقف 6 هزار و 250 دلار را برای حقوق‌های ماهیانه تعیین کرد. در نشستی با حضور حسن روحانی، اعضای هیئت‌مدیره صندوق توسعه ملی ایران که 80 میلیارد دلار موجودی دارد، به دلیل انتشار رقم فیش‌های حقوقی نجومی‌شان استعفا کردند. هرچند این حقوق‌ها بر اساس استانداردهای کشورهای غربی که در آن‌ها میزان دستمزدهای مدیران بانکی ممکن است به ده‌ها میلیون دلار برسد، چندان قابل‌توجه نیستد، اما در شرایطی که ایران تلاش دارد پس از سال‌ها تحریم اقتصاد خود را احیا نماید، دریافت این مبالغ توسط مدیران دولتی خشم عمومی را برانگیخته است. حامیان دولت این موضوع را بخشی از تلاش‌ها برای به شکست کشاندن روحانی در انتخابات پیش رو می‌دانند.

بر اساس بخشنامه امروز بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی در مورد مشتریان دارای سابقه چک برگشتی، تکلیفی مبنی بر خودداری از ارائه خدمات مذکور در ماده (29) دستورالعمل حساب‌جاری به آن‌ها ندارند و اتخاذ تصمیم در خصوص ارائه یا عدم ارائه خدمات مزبور به این قبیل مشتریان، با رعایت قوانین و مقررات مربوط ازجمله ماده 21 قانون صدور چک اصلاحی سال 1382 و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و همچنین میزان ریسک مترتب بر موضوع بر مبنای بررسی‌ها و اعتبارسنجی به‌عمل‌آمده، رأساً بر عهده بانک / مؤسسه اعتباری غیر بانکی مربوط می‌باشد.

مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از ورود کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخلی، وزارت صنعت معدن و تجارت فهرستی را تهیه‌کرده تا با واردات این کالاها مقابله شود که سه هفته قبل این لیست جدید به دولت ارسال‌شده است. ۸۷۰ قلم کالا در این فهرست قرار می‌گیرد که کالاهای وارداتی هستند و مشابه داخلی آن‌ها تولید می‌شود. هیئت دولت با توجه به چارچوب‌های قانونی خود برای حمایت از تولید داخل در خصوص این فهرست تصمیم‌گیری خواهد کرد اما درمجموع نظام وارداتی ایران یک نظام کنترلی است که در آن حقوق گمرکی و سود بازرگانی از ۷ درصد تا ۵۵ درصد متغیر است، ضمن اینکه کالاهای اولویت ۱۰ نیز با پرداخت دو برابر سود بازرگانی مجاز به ورود به کشور هستند. امروز کنترل‌های فنی و استانداردها به‌سختی اجازه ورود کالاهای خارجی بی‌کیفیت به داخل کشور را می‌دهند اما متأسفانه فضای رسانه‌ای به‌گونه‌ای است که گویا در کشور واردات به‌صورت بی‌رویه صورت می‌گیرد. واردات در سال گذشته نسبت به سال قبل آن کاهش داشته است و البته کالاهای وارداتی نیز در مواد اولیه موردنیاز تولید، ماشین‌آلات و تجهیزات خلاصه می‌شوند، درعین‌حال هر گروه تولیدی که احساس می‌کند واردات کالایی به ضرر تولیداتش تمام می‌شود، می‌تواند از مهر هرسال مستندات خود را به سازمان توسعه تجارت و کمیسیون ماده یک ارجاع دهد.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اینکه قیمت طلا مدت‌ها ثابت مانده بود، اظهار کرد: افزایش نرخ بهره آمریکا می‌توانست روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد اما خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر شد ارزش پوند و یورو کاهش یابد و این مسئله بر روی قیمت طلا در بازار جهانی تأثیر گذاشت. وی با اشاره به افزایش 8 درصدی قیمت طلا در روز اول خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ادامه داد: افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت طلا در چند روز گذشته شد. قیمت‌ها کمی تعدیل شد ولی در بازار داخلی مردم تصور می‌کنند در ماه رمضان باید قیمت طلا کاهش یابد درحالی‌که این‌گونه نیست. وی گفت قاچاق طلا در کشور بین 15 تا 20 درصد متغیر است

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: موضوع تأمین مالی خودروسازان برای افزایش تولید، اهمیت ویژه‌ای دارد. در جلسه‌ای که در ستاد اقتصادی دولت داشتیم روی یک گزینه تفاهم کردیم که قول اجرایی شدن آن نیز داده‌شده است. استفاده از اعتبارات یوزانس یکی از نیازهای خودروسازان برای تأمین مواد اولیه و قطعات خارجی است. بانک مرکزی تا پیش‌ازاین سقف یوزانس را شش ماه در نظر گرفته بود اما در کارگروه رفع موانع تولید، مقرر شد برای کالاهای سرمایه‌ای نظیر خودروهای سنگین یوزانس یک‌ساله نیز پذیرفته شود. در این جلسه توافق اولیه‌ای شد که بانک مرکزی شرایط اولیه‌ای را برای استفاده از یوزانس 18 ماهه نیز مطرح کند. این خبر خوبی برای خودروهای تجاری و سنگین است که اغلب خودروهای خود را با شرایط اقساطی می‌فروشند. همچنین یوزانس شش‌ماهه و یک‌ساله نیز برای قطعه‌سازان و مجموعه‌سازان در نظر گرفته‌شده است که هیچ محدودیتی برای استفاده آن وجود ندارد. ترجیح ما این است که سقف یوزانس برای خودروهای سواری یک‌ساله باشد زیرابه زمانی بیشتر از این هم نیاز نیست. جمع‌بندی‌ها در این مورد انجام‌شده اما ابلاغ آن توسط بانک مرکزی حدود 10 روز دیگر خواهد بود. فردا مدیرعامل جدید شرکت مشترک خودروی ایران و پژو فرانسه معرفی خواهد شد که یکی از مدیران قدیمی و کارآمد ایران‌خودرو است. اولین تولید مشترک ایران و پژو بهمن‌ماه امسال انجام خواهد پذیرفت.

جعفر سرقینی معاون معدنی وزارت صنعت شایعه ورشکستگی شرکت‌های سیمانی را رد کرد و گفت: هیچ شرکت سیمانی ورشکست نشده است. وی بابیان اینکه برخی واحدها به علت کمبود تقاضا در سطح بازار با مشکلاتی روبرو هستند، ادامه داد: خوشبختانه در جلسه هفته گذشته با معاون اول و وزیر صنعت، راهکارهای رفع مشکلات بررسی شد و در اولین قدم قرارداد 5 میلیون تنی با انجمن صنفی سیمان و وزارت راه امضا رسید. برای کمک به کارخانه‌های سیمان به دنبال بهبود شرایط صادرات سیمان بوده و به همین منظور پیگیر کاهش هزینه‌های بندری صادرات هستیم. صادرات صنعت سیمان در دو ماه اول امسال کاهش مواجه بوده و صنعت کاشی و سرامیک نیز در همین زمان افت صادرات ۳۳ درصدی داشته است اما به‌طورکلی صادرات صنایع معدنی تا ۴۷ درصد افزایش‌یافته است که درمجموع رقم صادرات آن به ۱۳۲ میلیون دلار رسیده است و این رقم نسبت به صادرات زمان مشابه سال قبل دو برابر شده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص سهمیه‌بندی انجام‌شده برای صادرات سیمان ایران به عراق، اظهار داشت: نظر وزیر صنعت این است که در صادرات سیمان رقابت منفی ایجاد نشود و منافع کشور تأمین شود، به همین دلیل 8 شرکت سیمانی برای صادرات کلینکر با نظر وزیر صنعت تعیین شدند. نام این هشت شرکت به گمرک اعلام می‌شوند تا صادرات کلینکر تنها از طریق این شرکت‌ها انجام شود. به‌این‌ترتیب شرکت‌هایی که مسافت کمتری با عراق دارند و از سوابق بیشتری در صادرات برخوردار هستند به‌عنوان شرکت‌های دارای امکان صادرات به عراق مشخص شدند. به گفته شیخان، این سهمیه‌بندی برای ماه جاری است و ممکن است در ماه‌های آینده تغییراتی در این زمینه ایجاد شود. وی همچنین در خصوص اعتراض برخی شرکت‌های سیمانی در این مورد، گفت: نامه‌نگاری‌هایی از سوی تولیدکنندگان سیمان با وزیر صنعت صورت گرفته که باید ببینیم چه تصمیمی در این مورد اتخاذ می‌شود. ما فقط گزارش کارشناسی ارائه کرده‌ایم و تصمیم‌گیری در این مورد توسط وزارت صنعت صورت گرفته است. دبیر انجمن سیمان در مورد اعتراض برخی سرمایه‌گذاران برای ایجاد آسیاب در عراق و تولید سیمان در این کشور نیز گفت: برای ایجاد این آسیاب‌ها 1.5 سال زمان نیاز است و با توجه به مذاکرات انجام‌شده، مشکل این سرمایه‌گذاران نیز برطرف خواهد شد.

درحالی‌که ایران در سال 2014 ازنظر میزان تولید خودرو جایگاه 17 را در جهان داشت طبق آخرین گزارش انجمن جهانی خودروسازان رده ایران با سه پله سقوط به رده 20 رسیده است. طبق این گزارش تولید ایران در حدود 10 درصد کاهش‌یافته و به 980 هزار دستگاه در سال رسیده است. آمار انجمن جهانی خودرو‌سازان از میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال 2010 میلادی حاکی از آن است که ایران با تولید یک‌میلیون و 500 هزار خودرو رتبه 13 رابین کشورهای خودرو‌ساز دنیا داشت.در سال 2014 رتبه ایران به جایگاه 17 با میزان تولید یک‌میلیون و 90 هزار دستگاه خودرو در سال کاهش پیداکرده بود. در سال 2015 هم جایگاه ایران با تولید 980 هزار خودرو، مکان بیستم بود. بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان در سال ۲۰۱۵ چین با تولید ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در مقام اول، آمریکا با تولید ۱۲ میلیون ۱۰۰ هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید ۹ میلیون ۲۷۸ هزار خودرو در مقام سوم است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

یک هیئت اقتصادی ۱۵۰ نفره از استان مارکه ایتالیا شامل ۱۲۰ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف و ۳۰ مقام مسئول استانی به‌منظور دیدار با مقامات ایرانی و نشست رودررو با تجار کشورمان ۲۱ تیرماه عازم ایران می‌شوند. به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، نمایندگان شرکت‌های تجاری حاضر در این هیئت شامل فعالان حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، مبلمان، ساختمان، طراحی داخلی، اتومکانیک، اتوماسیون، جواهرآلات، انرژی‌های تجدیدپذیر، داروسازی و بیوتکنولوژی پزشکی، لوازم‌آرایشی، لوازم ورزشی، مد و طراحی لباس و گردشگری و امور فرهنگی هستند.

به نوشته وبگاه «تراول نیوز» لوفت هانزا از امروز و با هفته‌ای سه پرواز با شماره «LH 602» سفر به تهران را آغاز می‌نماید و ساعت 22.10 مونیخ را ترک و 5.20 دقیقه به تهران می‌رسد. توماس وینکلمن مدیرعامل شرکت لوفت هانزا اعلام کرد: «به دنبال افزایش روابط تجاری با ایران، ما انتظار تقاضاهای بیشتری را در آینده داریم. ایران اهمیت بیشتری را با گردشگران فرهنگی به دست آورده است.» شرکت لوفت هانزا قصد دارد در پرواز به تهران از بوئینگ «B747-400» استفاده کند. در همین زمینه خطوط هوایی اتریش نیز اینک دو بار در هفته از وین، پایتخت این کشور به تهران با ایرباس «A320» پرواز دارد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 419.6 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 104.5 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 60.3 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 281.1 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 138.5 میلیارد تومان بالغ گردید که معامله بلوکی ملی صنایع مس ایران با 41 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 66 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 53 میلیارد تومان و گروه فنی و مهندسی با 27.3 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 99 واحد، شاخص قیمت 36 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 74064 واحد و شاخص قیمت به 26924 واحد رسید. گروه مپنا با 97 واحد بیشترین اثر مثبت و صنعتی و معدنی گل گهر با 23 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

متأثر از اخبار مرتبط با تائید افزایش قیمت سیمان توسط معاون اول رییس‌جمهور، فضای معاملات سهام صنایع سیمان امروز بسیار بهتر از روزهای گذشته بود. تعداد نمادهای معاملاتی و حجم و ارزش معاملات نیز بهبود مناسبی یافتند. از میان 33 نماد باز صنعت سیمان، 30 نماد مورد معامله‌ قرار گرفتند (شامل 1 نماد حق تقدم) که از این میان تنها 4 نماد اندکی منفی، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها مثبت بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 35664 هزار سهم و برگ حق تقدم و ارزش معاملات بالغ‌بر 35209 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 9888 میلیون ریال) بود. سیمان فارس و خوزستان با 5602 هزار برگ به ارزش 8322 میلیون ریال حدود 24 درصد ارزش معاملات و سیمان دورود با 7269 هزار سهم به ارزش 7363 میلیون ریال معادل 21% ارزش معاملات نمادهای این صنعت را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 4 نماد سیمان اردبیل، بجنورد، فارس و مازندران مورد معامله واقع نشدند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول بازگشایی، توقف و یا حراج مجدد قرار نگرفتند.

در غیاب نماد سیمان تهران که روز گذشته برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شد، دو نماد هلدینگ شرایط خوبی را تجربه کردند. حجم معاملات بسیار بهتر از روزهای اخیر و روند قیمتی نیز مثبت بود. نماد سیمان فارس و خوزستان صف خرید مناسبی داشت که علیرغم عرضه چندباره مجدداً شکل گرفت. علاوه بر معامله حدود 5600 هزار سهم، 13095 هزار برگ حق تقدم سهام این شرکت نیز مبادله شد.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان کرمان شرکت مدبران اقتصاد و در نماد سیمان لار سبزوار 1 شخصیت حقیقی خریدار و 1 شخصیت حقیقی دیگر فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24