Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در بازار تیرآهن شاهد افزایش قیمت هستیم ولی بخشی از این رشد تنها تفاوت در تغییر قیمت ها در بنگاه های مختلف است و اساس بازار هنوز هم بودن تغییر باقی مانده یعنی بازار تیرآهن را نمی توان ملاکی برای افزایش قیمت ها به شمار آورد هرچند که سایز١۴ ، ٢٠ و ٢٢ تیرآهن با افزایش قیمت های شدیدتری در کل بازار رو به رو شده اند. تیرآهن باز هم به مسیر خود ادامه داده و نمی توان انتظار تغییر محسوسی داشت. به نظر می رسد این شرایط مدت بیشتری میهمان بازار فولاد باشد...

جرقه های رشد قیمت فولاد جدی است؟

بورس24 :باز هم شاهد ادامه داستان تکراری روزهای اخیر یعنی ثبات قیمت ها ، رقابت منفی , میل بازار به عقب نشینی قیمتی و مقاومت برخی از فعالان بازار و تولیدکنندگان کوچک و بزرگ هستیم. این موارد که در کل به کاهش آرام و مقطعی قیمت ها منجر شده باعث نمی شود که امیدواری به افزایش نرخ ها از بین رفته هرچند که سیگنال هایی از احتمال رشد قیمت ها نیز مشاهده شده ولی بیشتر به خوش بینی شبیه است تا واقع بینی اما نمی توان این سیگنال ها و شواهد را از نظر دور داشت.

در بازارهای جهانی شاهد این رخداد هستیم که قیمت سنگ آهن آتی به بالاترین حد در 2 سال اخیر رسیده که دقیقاً مشابه سال قبل و پایان بهمن ماه است که بازار داخلی التهابی کم نظیر را تجربه کرد. این در حالی است که رشد قیمت های جهانی فولاد چندان هم خودنمایی محسوسی نداشته ولی این احتمال وجود دارد که بازار های جهانی با محوریت چین باز هم وارد یک فاز افزایشی شود. از طرف دیگر در بازار داخلی با ضعف نقدینگی و ترس از کاهش بیشتر قیمت ها مواجه بوده و هنوز شواهدی از مهاجرت نقدینگی را شاهد نیستیم که بتواند کل بازار را با خود همراه کرده و افزایش نرخ را به ارمغان آورد.

در بازار تیرآهن شاهد افزایش قیمت هستیم ولی بخشی از این رشد تنها تفاوت در تغییر قیمت ها در بنگاه های مختلف است و اساس بازار هنوز هم بودن تغییر باقی مانده یعنی بازار تیرآهن را نمی توان ملاکی برای افزایش قیمت ها به شمار آورد هرچند که سایز14 ، 20 و 22 تیرآهن با افزایش قیمت های شدیدتری در کل بازار رو به رو شده اند. تیرآهن باز هم به مسیر خود ادامه داده و نمی توان انتظار تغییر محسوسی داشت. به نظر می رسد این شرایط مدت بیشتری میهمان بازار فولاد باشد.

در خصوص جرقه های بازار فولاد اگر اولین دلیل رشد را افزایش قیمت های آتی سنگ آهن در بازار چین بدانیم ، دومین دلیل رشد را باید در بدنه بازار فولاد با محوریت عضه کنندگان دانست. در روزهای اخیر برخی از اعضاء مهم انجمن تولیدکننده فولاد در جلسه ای بر لزوم حفظ سطوح فعلی قیمتی در بازار میلگرد تأکید کرده ، با رقابت منفی در بازار مقاله نموده و فروش اعتباری را نیز تقبیح کرده اند. در صورت پایبندی اعضاء به همین رویکرد قطعاً بازار فولاد با محوریت میلگرد تغییر شکل داده و حداقل شاهد کاهش بیشتر قیمت ها نخواهیم بود هرچند که در این جلسه ، اعضاء از به کف قیمت رسیدن میلگرد با توجه به هزینه های تولید خبر داده اند. در نهایت ذکر این مطلب ضروری است که از این قبیل جلسات در گذشته نیز برگزار شده ولی اصل کلی بر موفق بودن آن ، پایبندی اعضاء خواهد بود زیرا اگر فقط یک عرضه کننده از تعهدات خود شانه خالی کند ، دیگران نیز چنین کرده و بازار همه را تنبیه می کند همان گونه که در گذشته بارها این رخداد را شاهد بوده ایم.

قیمت تیرآهن ذوبی بازار تهران - قیمت – هزار تومان در هر شاخه

سایز

یکشنبه – 17 مرداد

دوشنبه – 18 مرداد

تغییر قیمت

تیرآهن 12

228

228

-

تیرآهن 14

241

243

2+

تیرآهن 16

287

288

1+

تیرآهن 18

357

356

1-

تیرآهن 20

612

617

5+

تیرآهن 22

713

717

4+

تیرآهن 24

-

850

-

تیرآهن 27

980

980

-

فروش اعتباری میلگرد متوقف می شود – کف قیمتی فعلی حفظ خواهد شد.

نخستین جلسه از رشته نورد مقاطع طویل در دوره جدید هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با هدف انسجام بیشتر تولیدکنندگان میلگرد برگزار شد.

به گزارش چیلان؛ در این جلسه که بیشتر واحدهای تاثیرگذار بازار میلگرد از جمله ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، مجتمع فولاد کویر، فولاد صنعت بناب، صبا فولاد زاگرس، فولاد هیربد، سیما فولاد جهان و گروه ملی صنعتی فولاد در آن حضور داشتند، تصمیماتی جهت هماهنگی بیشتر واحدهای نوردی اتخاذ شد.

احمد خوروش، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت و گوی اختصاصی با چیلان در خصوص نتایج جلسه مذکور گفت: تولید محصولات نوردی در شرایط فعلی در وضعیت مطلوبی نیست و امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه به نتیجه مطلوب رسیده و از کاهش بیشتر قیمت ها جلوگیری کنیم. وی با اشاره به هم قسم شدن واحدهای تولیدی در این جلسه اضافه کرد: باید هماهنگی هایی توسط شرکت های نوردی صورت گیرد تا قیمت ها در بازار به ثبات برسدکه در جلسه مذکور و حضور واحدهای بزرگ و تاثیرگذار در بازار میلگرد این تصمیمات اتخاذ شد.

خوروش اظهار داشت: واحدهای طویل جزو آخرین حلقه زنجیره فولاد هستند که باید به آنها توجه ویژه شود اما در حال حاضر به دلیل نبود توازن در زنجیره شاهد تعطیلی یا کاهش ظرفیت های تولید آنها هستیم اما با اقدامات مثبتی که در حال انجام است دیگر شاهد تعطیلی واحدهای نوردی در کشور نخواهیم بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از رسته نورد طویل با بیان اینکه ازجمله مشکلات واحدهای نوردی در حال حاضر همین عدم ثبات نرخ ها است گفت: این عدم ثبات و کاهش قیمت ها سبب تعطیلی برخی واحدها شده است. واحدهایی هم که فعال هستند فقط برای پوشش بخشی از هزینه های ثابت خود با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید می کنند.

وی به کاهش ارزش پول ترکیه و تهدید این موضوع بر صادرات فولاد ایران نیز اشاره کرد و گفت: اتفاقات اخیر در ترکیه سبب شده که ارزش پول این کشور کاهش یابد و صادرات فولاد این کشور صرفه اقتصادی پیدا کند از این رو این موضوع بر صادرات ایران می تواند اثرگذار باشد بنابراین در انجمن این موضوعات مطرح شد تا با ارائه راهکارهایی بازارهای هدف را از دست ندهیم.

خوروش همچنین ایجاد هماهنگی بین تولیدکنندگان را از رسالت های اصلی انجمن ها دانست و اظهار داشت: قصد داریم این جلسات هم اندیشی را به طور مستمر و به صورت هفتگی برگزار کنیم تا رصد بهتری از بازار صورت گیرد و به هماهنگی بیشتری بین نوردکاران دست پیدا کنیم تا بتوان از آشفتگی در بازار جلوگیری کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر لزوم همگون سازی قیمت ها در بازار فولاد خاطر نشان کرد: در این جلسه توافق کردیم که در گام اول با همکاری کارخانجات بزرگ نوردی و با هدف واقعی سازی قیمت میلگرد کارخانجات مختلف در بازار، فروش های اعتباری متوقف شود و کارخانجات تولیدکننده میلگرد قیمت های نقدی و واقعی را اعلام کنند.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

17 مرداد

دوشنبه 18 مرداد

تغییر قیمت

8قزوین

1497

1495

2-

10 قزوین

1427

1425

2-

12قزوین

1427

1425

2-

16ذوب آهن اصفهان

1515

توافقی

-

16فولاد نیشابور

موردی

1515

-

18ذوب آهن اصفهان

1515

توافقی

-

18فولادنیشابور

موردی

1510

-

20ذوب آهن اصفهان

موردی

توافقی

-

20فولاد نیشابور

موردی

1515

-

22ذوب آهن اصفهان

موردی

توافقی

-

22 فولاد نیشابور

موردی

1517

-

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است.

سایر رسانه ها:

رصد بازار :

در رصد بازار مطلع شدیم که قراضه فعلا روند ثابتی داشته و در بعضی مبادی تغییرات جزیی افزایشی نیز داشته است علت این تغییر دو دیدگاه دارد گروهی ان را کم شدن عرضه دانسته و لذا پیش بینی می کنند که در ادامه ممکن است این محدودیت عرضه سبب رشد قیمت هم بشود ولی دیدگاه دیگر علیرغم اذعان به محدودیت عرضه قراضه آن را تصنعی دانسته و معتقد است عده ای بخاطر اینکه قراضه بیش از این نزول نداشته باشد از عرضه گسترده آن اجتناب می کنند البته نمی خواهیم این موضوع را تایید یا تکذیب کنیم ولی گاهی همین پیمانکاران به نوعی خودشان عرضه کننده شمش در بازار نیز می شوند لذا افزایش قیمت قراضه چندان برایشان قابل پذیرش نیست از سوی دیگر قیمت شمش تقریبا ثبات نرخ داشته ولی شنیده شد در بعضی مبادی متاثر از قیمت و عرضه قراضه کمی رشد قیمت هم دارد ولی بازار هنوز این تغییر را نپذیرفته و واکنش مطلوبی نسبت به آن نشان نداده است همچنین شنیده شد که از ابتدای این هفته تا 30 مرداد بعضی واحدهای تولیدی شمش تعطیلی موقت ( تعطیلات تابستانی ) خود را آغاز می کنند و این امر خودش به نوعی می تواند در میزان عرضه روزانه به بازار تاثیر گذار باشد در حال حاضر فشار از سوی نورد کاران و تولید کنندگان مقاطع به عرضه کنندگان شمش برای کاهش قیمت زیاد است ولی ممکن است این روند چندان پایدار نباشد و در روند رو به جلو شاهد انتقال فشار قراضه - شمش به شمش - تولید کننده نوردی باشیم در رصد امروز قیمت شمش 125 بطور میانگین بین 1225 تا 1250 تومان و نرخ میانگین شمش 150 بین 1260 تا 1290 تومان شنیده شده است

منبع : کانال تلگرامی دیده بان فولاد

مدیرعامل فولاد یزد:

سیاست‌های دولت تغییر نکند تولید فولاد افزایش نمی‌یابد

سرمایه‌گذارهای نابجا و سیاست‌گذاری‌هایی که از توجیه اقتصادی خارج می شوند از جمله عواملی است که به زعم مدیر عامل فولاد یزد بازدارنده افزایش ظرفیت فولاد شده است.

به گزارش ماین نیوز، سید محمد احرامیان با بیان اینکه نمی توان انتظار رشد فولاد را داشت در حالی که هنوز مزیت تولیدی و قیمتی برای آنها پیش بینی نشده است، گفت: طرف چینی، سنگ آهن را از معادن ایران خریداری می کند تا ساحل و در نهایت تا کارخانه های چین حمل و نقل می کند و در آخر فولادی که به عنوان محصول نهایی عرضه می کند از فولادی که ما در داخل با سنگ آهن خودمان تولید می کنیم ارزان‌ تر تمام می شود. با این تفاسیر مشخص است که امکان رقابت با آنها را نداریم.

وی در واکنش به اظهارات معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش ظرفیت تولید فولاد تا ۳۰ میلیون تن در سه سال آینده تصریح کرد: دانش بعضی اظهارات نشان می دهد که برخی افراد دانش تولید فولاد را ندارند که موجب می شود عملکرد، گفتار، سیاست گذاری و در نهایت هدف گذاری متناسبی نداشته باشد.

احرامیان افزود: البته معاون مربوطه دانش مربوط به این موضوع را دارد اما با نگاهی به پروژه های انجام شده و هزینه های صورت گرفته می توان دریافت که میان سرمایه گذاری و تولید رابطه درستی وجود ندارد.

وی به صورت مصداقی در خصوص پروژه هایی که در حال بررسی و اجرا هستند، گفت: طرحی تحت عنوان فولاد آلیاژی ارائه شده است که هرکسی ذره ای از فولاد سازی سررشته داشته باشد خواهد فهمید که این یک کلاه برداری و حقه است تا طرحی را که ۸۰ میلیون دلار قیمت دارد با دو میلیارد دلار به ما غالب کنند که البته در نامه‌ای شرح این ماجرا را به معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور ارائه کرده‌ایم.

مدیرعامل فولاد یزد در ادامه با بیان اینکه داستان عدم تقارن هزینه و بهره وری ادامه دار است، عنوان کرد: برای فولاد مبارکه ۱۲ میلیارد دلار هزینه شده است تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تولید داشته باشد و در نهایت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار نیز فروش و این ها ارقامی است که موجود است و می توان به آنها رجوع کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی می تواند در صورتی که تقارن میان سرمایه گذاری و تولید منطقی باشد به تولید دولت دست پیدا کند، گفت: در این باره پیشنهادی به معاونت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده تا ۲۰ درصد از سرمایه در نظر گرفته شده برای توسعه فولاد را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا این محصول با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار برای هر شمش فولادی ارائه شود و در صادرات آن نیز ارزش افزوده مناسبی ایجاد شود.

احرامیان در خصوص طرح توسعه ای که برای فولاد یزد دارد، گفت: طرح توسعه ای قطعا برای افزایش ظرفیت وجود دارد اما بخش خصوصی همواره در کش و قوس سرمایه گذاری و جذب سرمایه است که فولاد یزد هم از آن مستثنی نیست و در تلاش هستیم با دریافت تسهیلات از بانک‌ها بتوانیم بخشی از این طرح ها را به مرحله اجرا برسانیم که البته همچنان در پیچ و خم‌های بانکی برای دریافت تسهیلات قرار داریم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24