Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

فعالان صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی در گفت و گو با بورس ٢۴ یک پیام مهم را به نعمت زاده داده اند و آن این که جنگی که نعمت زاده براه انداخته تحمیلی است و کسی سر جنگ با او ندارد و فقط بورس کالا از اصل شفافیت خود دفاع و صیانت می کند...

آخرین واکنش ها به جنگ سرد نعمت زاده علیه بورس کالا/ وزیر قدیمی این ۴ دلیل منطقی را لطفا بخوان!

بورس24 :با رایزنی‌ها و بررسی‌های پی در پی، شورای رقابت در جلسه هفته گذشته خود با رای 8 به 4 اعضا و نمایندگان بورس کالا و رییس دفتر توسعه‌ صنایع تکمیلی پتروشیمی پایین دستی و ناظران این شورا ضمن تاکید بر عدم خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، با احیای مجدد کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی زیرنظر این کارگروه موافقت کرد.

به گزارش بورس24 ؛ این مصوبه رضایت وزیر صنعت را در پی نداشته و بار دیگر ساز مخالف خود را با توقف نامه ضد انحصار در بازار پتروشیمی کوک کرده است، تا جایی که در آخرین اظهار نظر خود گفته«ارائه پتروشیمی در بورس خلاف قانون بوده و بنده برای رفع این مشکل می‌جنگم زیرا تضمینی برای برده شدن واحدهای تولیدی در بورس وجود ندارد و این امر سبب می‌شود، این واحدها مواد پتروشیمی مورد نیاز خود را گران‌تر از قیمت واقعی خریداری کنند و دلالان بهره‌های سنگین را به خود اختصاص دهند.»در خصوص علل اصرار فعالان صنعت پتروشیمی به ماندن این صنعت در بورس کالا نظر آن ها را در این خصوص جویا شدیم. نظراتی که به اتفاق بر این امر تاکید داشت که خروج عرضه ها از بورس کالا منجر به از بین رفتن شفافیت خواهد بود. آن ها بورس را منبعی شفاف برای عرضه و تقاضا و قیمت گذاری ها دانستند.فعالان صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی در گفت و گو با بورس24 یک پیام مهم را به نعمت زاده داده اند و آن این که جنگی که نعمت زاده براه انداخته تحمیلی است و کسی سر جنگ با او ندارد و فقط بورس کالا از اصل شفافیت خود دفاع و صیانت می کند...

پتروشیمی ها محل کشف نرخ نیستند

عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک در این خصوص گفت: در حال حاضر ما در کشور تعدد مراکز عرضه کالاهای پتروشیمی نداریم و تنها مرکز تعریف شده بر پایه اصول تجارت که زیر ساخت های لازم را دارد بورس کالا است. در حال حاضر بورس کالا مرجعی برای شفاف سازی است. از نظر میزان عرضه و تقاضا و محلی است برای کشف نرخ کالاها و شفافیت در قیمت هایی که کالاها معامله می شوند. تا حد زیادی هم جلوی رانت را می گیردکه این امر برای صنعتگران و تولید کنندگان بسیار خوشایند است.

او ادامه داد: اما اگر بخواهیم از طریق پتروشیمی ها عرضه مستقیم داشته باشیم هیچ یک از زیر ساخت های عملیاتی برای این کار در پتروشیمی ها آماده نیست و هیچ ساز و کار و مکانیزم شفافی برای معاملات در این خصوص آماده نیست. در این سیستم هیچ نظام مشخصی وجود ندارد که ما در طول سال بتوانیم بر آن اساس نیاز خود را تامین کنیم و هیچ اهرم نظارتی وجود نخواهد داشت. چرا که پتروشیمی ها محل کشف نرخ نیستند و صرفا تولید کننده مواد اولیه هستند.

متوسلیان گفت: در بورس کالا که مکانیسم های نظارتی و اجرایی وجود دارد در برخی موارد شاهد مشکلاتی در جهت تهیه مواد اولیه هستیم و گاهی میزان عرضه کاهش می یابد و حجم تقاضا ها بخاطر برخی مسائل و تقاضاهای مصنوعی افزایش می یابد. در فضایی که شفافیت حاکم است با چنین اتفاقاتی روبرو هستیم در شرایطی که حداقل زیر ساخت ها و نظارت ها در مورد معاملات در آن وجود ندارد شرایط چگونه خواهد بود. ما با ساز و کار موجود در بورس کالا می توانیم متوجه میزان تقاضا شویم و تمام اطلاعات معاملات را به طور شفاف ببینیم تا زمانی که جایگزین مناسب و ساختار نظام مند مبتنی بر شفافیت دیگری ایجاد نشود خروج عرضه ها از بورس کالا کار درستی به نظر نمی آید.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک ادامه داد: مشکلات حال حاضر در زمینه عرضه و تامین نیاز بازار هم نیازمند تعامل صنایع بالا دستی ، وزارت صنعت و بورس کالا است و این سه رکن در صورت تعامل صحیح می توانند به بهترین شکل نیاز بازار را تامین کنند. از طرفی چون ساختار ها برای شفافیت در تامین مواد اولیه صنعت پلاستیک کشور است باید از مشورت ها و تجربیات کارشناسان و فعالان در این حوزه هم استفاده شود تا مشکلات به حداقل کاهش یابد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تقاضاهای سنگین برای پی وی سی واقعا نیاز بازار است؟ گفت: در برخی موارد حجم تقاضاهایی که برای کالایی مثل پی وی سی ایجاد می شود اصلا واقعی نیست و نیاز بازار تا این حد نیست چرا که در حال حاضر بسیاری از فعالان با 50 درصد ظرفیت فعالیت می کنند و بخش دیگری نیز به دلیل مشکلات تعطیل شدند. با توجه به نظارت هایی که در بورس هست ما شاهد این امر هستیم. مصوبات کارگروه تنظیم محصولات بازار پتروشیمی مبنی بر عرضه 7000 تن پی وی سی بصورت نقدی در بورس اجرایی نشده است و صرفا در هفته های دوم و سوم مرداد ماه شاهد عرضه های 3618و3764 تنی پی وی سی در تالار بورس بودیم و این مصوبه اجرایی نشد. حال با خروج عرضه ها از بورس این مصوبات دیگر به طور کامل نادیده گرفته خواهد شد.

کاهش مشکلات با معامله در بورس

همچنین محمد مروج حسینی رییس هیات مدیره انجمن نساجی ایران درباره فروش محصولات پتروشیمی ها در بورس کالا گفت: ما موافق فروش کالا در بورس هستیم چرا که بورس شفافیت دارد. در بورس کالا تمام مسائل مشخص است، از قیمت معامله شده، حجم خریداری شده و ... . در برخی موارد که ما مجبور به خرید کالا از خارج از بورس هستیم امکان دریافت فاکتور رسمی نداریم و در صورت در خواست فاکتور باید قیمت بالاتری را به فروشنده پرداخت کنیم اما درصورت خرید از بورس چنین مشکلاتی وجود نخواهد داشت و این سوداگری ها ایجاد نمی شود. این مسائل باعث منطقی شدن خرید از بورس می شود. اگر قرار بر خروج عرضه ها از بورس باشد معاملات ما با سختی صورت خواهد پذیرفت.

در حال حاضر وضعیت واحد های تولیدی مناسب نیست و میزان مصرف به شدت کاهش داشته است ولی تامین این میزان مصرف هم در بورس انجام می پذیرد.

او در پاسخ به این سوال که علت این حجم تقاضا در بورس چیست؟ گفت: در برخی موارد شاهد بازی های برخی واحد ها هستیم که باعث بروز مشکلات می شود و تقاضا های بالا در بورس عمدتا مصرف کننده نیستند. برخی نقدینگی ها در بورس تبدیل به کالا می شوند. در برخی موارد ما شاهد هستیم که کالا از یک واحد خریداری می شود اما با آرم واحد تولیدی دیگر به ما عرضه می شود.

ایجاد رانت در صورت خروج از بورس

نصرالله رضازاده، رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع پایین‌ دستی پتروشیمی هم در این خصوص گفت: در حال حاضر عرضه کالا ها در بورس کالا با شفافیت عرضه می گردد و در صورت خارج شدن عرضه ها از بورس این شفافیت وجود نخواهد داشت.آنچه که مسلم است از سال 88 تاکنون تمهیدات خوبی برای عرضه در بورس اتفاق افتاده مانند سهمیه بندی ها و سامانه بهین یاب که شاهد هستیم زیر ساخت ها تا حدی وجود دارد و شاهد هستیم از زمانی که کالا در بورس عرضه می شود آمار های لازم را داریم. اما در دوران اخیر که مجوزها برای عرضه در بورس و خارج از بورس داده شده است مطمئنا با بحران روبرو خواهیم شد. آمار میزان کالایی را که توزیع می شود را نخواهیم داشت و نمی دانیم کالا به مصرف کننده داده می شود یا دیگران .زمانی که عرضه از طریق بورس انجام می شود هیچ منافعی برای افرادی که از رانت استفاده می کردند به وجود نمی آمد،اما با خروج عرضه ها از بورس امکان رانت برای این افراد ایجاد خواهد شد.

خروج عرضه ها از بورس کالا به صلاح نیست

مسعود میرازیی مدیرعامل اتحادیه تعاونی سراسری پایین دستی نیز مخالف خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا است. او گفت: قطعا موافق خروج عرضه های پتروشیمی از بورس کالا نیستیم. این کار توجیهی ندارد چرا که سازو کار مشخصی برای بعد از خروج عرضه ها وجود ندارد. ضمن اینکه بورس به این معنی است که شفافیت روی تابلو می آید و تمام تشکیلات نظارتی می توانند بر آن نظارت داشته باشند. الان دو سه سال است که به طور جدی به دنبال این موضوع هستند که عرضه ها از بورس خارج شود که اصلا به صلاح نیست.

او ادامه داد: علت خروج عرضه ها از بورس را می توان در این موضوع جستجو کرد که با خروج عرضه ها نظارت ها کاهش خواهد یافت و از قبل هم برنامه ای نیست که مواد اولیه را به چه کسی تحویل دهند و به چه کسی تحویل نشود.خریدار تولید کننده است و مجوز خرید دارد یا خیر و شرایط به دوران نابسامان قبل از فروش در بورس باز می گردد. در حال حاضر وضعیت صنایع پایین دستی با مصوبه ای که ابلاغ شد مبنی بر فروش پتروشیمی ها با ارز آزاد شرایط خوبی ندارند. اما این مصوبه توانست تا پایان سال 94 در حدود 13 هزار میلیارد عاید صنایع بالا دستی کند و در حدود 40 درصد از واحد های تولیدی پایین دستی را به تعطیلی بکشاند و مواد اولیه با قیمتی پایین تر به خارج صادر شود و از آنجا که ارز آوری به نفع صنایع بالادستی است مواد اولیه به ترکیه و کره و چین ارسال شد تا اشتغال زایی در آنجا ایجاد شود و صنایع پایین دستی نادیده گرفته شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24