Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در نتیجه واردات شکر خام در صورت کاهش قیمت جهانی شکر اتفاق می افتد. هم اکنون کارخانجات آذربایجان شکر تولید کرده اند و شکر خام در بازار به شکل شکر سفید موجود است و هیچگونه کمبودی در بازار نیست و اگر قیمت شکر نامعقول به نظر می رسد به دلیل کنترل نشدن آن است...

شکر به ٢۵٢٠ تومان باز می گردد!؟+تحلیل خبر

با توجه به افزایش قیمت شکر در بازار ، هنوز دولت حمایت لازم را برای پرداخت یارانه به کارخانجات انجام نداده است. همچنین دلیل اصلی این افرایش عدم کنترل قیمت و واردات بی رویه توسط دلالان است.

علی زارع مدیر عامل شرکت قند لرستان در خصوص افزایش قیمت شکر طی روزهای اخیر و آخرین وضعیت کارخانجات به خبرنگار بورس24 گفت: تا 15روز آینده قیمت شکر همان نرخ 2520تومان خواهد بود که دولت اعلام کرده ، منتهی بحث سر این است که دولت قرار بوده یارانه پرداخت کند اما هیچ خبری از پرداخت یارانه نیست.از طرفی افزایش قیمت شکر به افزایش قیمت چغندر به عنوان ماده اولیه مربوط است. قیمت چغندر در ایران حدود 2.5برابر اروپا است و کارخانجات ما با این وضعیت دچار مشکل خواهند شد. درست است که در دوسال اخیر کشت و تولید و برداشت چغندر خوب بوده ولی با این وضعیت نمی تواند ادامه دار باشد.

زارعی افزود: در نتیجه واردات شکر خام در صورت کاهش قیمت جهانی شکر اتفاق می افتد. هم اکنون کارخانجات آذربایجان شکر تولید کرده اند و شکر خام در بازار به شکل شکر سفید موجود است و هیچگونه کمبودی در بازار نیست و اگر قیمت شکر نامعقول به نظر می رسد به دلیل کنترل نشدن آن است.

وی گفت: وجود دلال و وارات شکر خام ( حدود 500هزار تن) از دلایل عدم کنترل قیمت است. مصرف داخلی شکر ماهانه 180هزار تن است . کلیه کارخانجات چغندری ، شکر تولید می کنند. یعنی در حدود سه ماه حدود 900هزار تن شکر توسط آن ها تولید می شود به علاوه این که از اوایل آبان ماه هم کارخانجات نیشکری تولید را شروع می کنند که حدود 800هزارتن تولید دارند. بنابراین از نظر موجودی شکر مشکلی نداریم و تلاش بورس کالا در زمینه کنترل بازار شکر تا حدی مناسب و کارساز بوده است.

از این مقام مسئول در خصوص پالایشگاه غلات زر و رقابت با صنعت قند و شکر پرسیدیم که گفت: در کل علاوه بر ساکاروز ها شیرین کننده های مختلفی وجود دارد.در واقع قند مایع (فروکتوز) جایگزینی برای شکر و قند معمولی (ساکاروز) بوده ولی عوارضی دارد.

وی گفت: هیچ چیزی در دنیا جایگزین ساکاروز نمی شود. ساکاروز هیدرو کربنی است که بدن انسان به میزانی در روز به آن نیاز دارد که باید مصرف شود.

به گفته وی؛ ساکاروز جایگزینی ندارد. همچنین این که شیرین کننده هایی که گفته شده نیز هزینه تمام شده کمی ندارد.

بنیادی نگر:

طی ماه های اخیر رشد سرسام آور قیمت شکر و حتی رسیدن قیمت شکر در برخی موارد به 4000 تومان در بازار فروش باعث شده تا انتظارات آتی از شرکت های قندی افزایش یابد.

اما طی بررسی های گسترده بورس24 مشخص شد افزایش نرخ تنها سود سرشاری را نصیب دلال ها نموده و به به دلیل فروش شرکتهای قندی با نرخ مصوب سودی از این جهش قیمتی نصیب این شرکت ها نشده است.

از طرف دیگر با توجه به افزایش قیمت شکر خام جهانی و افزایش هزینه تولید شکر چغندری گمانه زنی هایی از تلاش شرکتهای این صنعت برای افزایش نرخ شکر تا 2800 تومان به گوش می رسد که فعلا به سرانجامی نرسیده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24