Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ابراهیم جمیلی،نجمی هاشمی فشارکی،محمد علی احمدی و امیر صباغ درباره آخرین تحولات معدن بزرگ مهدی آباد اظهار نظر کرده اند...

زیر پوست مهدی آباد/چرا خارجی ها در مناقصه شرکت نکردند!؟

بورس24 :معدن سرب و روی انگوران و کارخانه تولید سرب و روی انگوران بزرگترین تولید کننده سرب و روی ایران و بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه است. مالک این معدن سرب و روی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.میزان ذخایر معدن انگوران در بخش روباز هشت میلیون تن و در بخش زیرزمینی چهار میلیون تن روی با عیار بالا است. معدن انگوران از نظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان محسوب می شود.اما با برداشت های چند دهه اخیر در حال حاضر ماده معدنی قابل توجهی در این معدن موجود نیست.

این گونه شد که صنعت سرب و روی برای ادامه حیات گزینه جدیدی همچون معدن مهدی آباد را در دستور کار قرار داد.

نمایی از معدن انگوران

مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد در فاصله 115 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد به عنوان یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان شناخته شده است و پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری به منظور احداث کارخانه ای فرآوری دارد.اکتشافات انجام شده توسط شرکت های معتبر جهان و همچنین شرکت های داخلی نشان می دهد ذخیره استخراجی معدن 154 میلیون تن با عیار 6 درصد روی و 2 درصد سرب و 44 گرم بر تن نقره است.پس از به مناقصه گذاشتن این معدن و اعلام برنده نیز حواشی زیادی ایجاد شد، این که آیا برنده این مناقصه از قوانین و تشریفات مورد نظر تبعیت کرده، آیا توانایی بهره برداری درست از این معدن را دارد، آیا این معدن می تواند جایگزین خوبی برای معدن انگوران باشد، همه و همه سوالاتی بود که ایجاد شد.

بهره بردار مهدی آباد توانمند هست؛نیست!؟

از این رو بورس24 بر آن شد تا از کارشناسان خبره در این حوزه جزئیات این ماجرا را جویا شود.

ابراهیم جمیلی بنیانگذار شرکت زرین معدن آسیا در این خصوص گفت: معدن مهدی آباد معدنی با ذخیره 200 میلیون تن با عیار متوسط 7 درصد است. حدود 14 میلیون تن متال کانتنت دارد که ارزش فوق العاده بالایی را برای این معدن موجب می شود. این معدن عناصر بسیار مهمی دارد که به کمک صنعت سرب و روی خواهد آمد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این معدن حجم باطله برداری بالایی دارد و زمان زیادی می طلبد تا این باطله برداری انجام گیرد، گفت: این موضوع به بهره بردار و مهارت های وی در شناسایی صنعت بستگی دارد و در مورد این که آیا فرد برنده مناقصه توانایی این کار را دارد، هنوز نمی توان سخن گفت.

وی در خصوص مقایسه این معدن با معدن انگوران گفت: این معدن از معدن انگوران بهتر بوده و مهدی آباد تامین ماده معدنی سرب و روی را فراهم خواهد کرد.

جمیلی درباره چگونگی برگزاری مناقصه عنوان کرد: مناقصه برگزار شده اما برنده در خصوص این معدن و بهره برداری از آن به سوالات بسیاری پاسخ نداده و متاسفانه ایمیدرو باعث شد تا ابهامات زیادی ایجاد شود و بدتر از آن به هیچ کدام از این ابهامات پاسخی داده نشد.

بنیانگذار شرکت زرین معدن آسیا با طرح این سوال که آیا هدف از برگزاری این مناقصه کمک به صنعت سرب و روی بوده است؟ گفت:ابهاماتی همچون تهیه اسناد، پاکت ها، نوع پاکت ها، همه و همه ابهاماتی بود که در برگزاری مناقصه ایجاد شد ضمن این که سرمایه گذار خارجی نیز به علت همین ابهامات در این مناقصه شرکت نکرد.

وی افزود: عدم وجود اطلاعات کامل منجر شد تا ابهامات زیادی ایجاد شود و ایمیدرو باید این ابهامات رفع کند به علت همین ابهامات ما شاهد عکس العمل های منفی در معاملات بورسی شرکت های سرب و روی در آن مقطع بودیم.

جمیلی گفت: معدن مهدی آباد آن قدر توانمند است که در صورت بهره برداری درست از آن می تواند جای واردات مواد معدنی را بگیرد و ما را از این جهت غنی سازد. این معدن باید به کمک صنعت سرب و روی بیاید.اما مهمترین ابهام مناقصه اخیر این است که آیا کنسرسیوم مزبور اساسا توانایی بهره برداری از این معدن را دارد؟

اهلیت بهره بردار شرط اصلی است

نجمی هاشمی فشارکی بنیانگذار هلدینگ معدنی فلات ایران هم در این باره گفت:معدن مهدی آباد از بزرگترین معادن دنیا به حساب می آید و مطمئنا ذخایر این معدن به کمک صنعت سرب و روی کشور خواهد آمد.

وی در مقایسه این معدن با انگوران گفت: این معدن را نمی توان با انگوران مقایسه کرد عیار این معدن حدود 7 یا 8 درصد است و این درحالی است که انگوران عیار میانگین 40 درصد را دارد.اما میزان ذخیره مهدی آباد شگفت انگیز است و از نظر ذخیره بر انگوران ارجحیت دارد. مزیت نسبی این معدن ذخایر بالا و بی نظیر آن است و از هزینه های بسیاری جلوگیری می کند.

وی در خصوص چگونگی بهره برداری و زمان مورد نظر برای باطله برداری از آن گفت: حجم باطله برداری این معدن بالاست و به بهره برداران این معدن بستگی دارد و چنانچه بنابر گفته ها برنامه تولید 800 هزار تن کنسانتره را داشته باشند، در نوع خود شگفت انگیز و بی همتاست.

هاشمی فشارکی بیان داشت: مهدی آباد عیار پایین تری نسبت به انگوران دارد اما از نظر ذخیره بالاتر است و در صورت بهره برداری درست از آن تاثیر فوق العاده ای بر صنعت سرب و روی خواهد گذاشت و چنانچه کمپانی سوئیسی گلینکور نیز در بهره برداری شریک باشد بسیار مفید است.البته به شرط آن که شرکت یا گروه بهره بردار اهلیت لازم را داشته باشد.

بزرگای مهدی آباد

در ادامه این بحث به سراغ محمد علی احمدی مدیرعامل شرکت سرب و روی کشور و یکی از اعضای انجمن سرب و روی رفتیم.وی در این خصوص گفت: معدن مهدی آباد هم سولفور دارد و هم اکسید و از بزرگترین معادن ایران و جهان است.

وی ادامه داد: این معدن جایگزین خوبی برای انگوران است چرا که انگوران رو به اتمام بوده و ذخایر آن نیز کمتر از مهدی آباد می باشد البته عیار مهدی آباد از انگوران پایین تر است.

وی ادامه داد: هر معدنی نیاز به باطله برداری دارد و پس از آن نیاز به استخراج و فرآوری دارد پس از این موضوع تاثیر خود را بر صنعت سرب و روی خواهد گذاشت.حال آن که ذخایر معدن مهدی آباد بی نظیر است و همه چیز به تخصص و مهارت بهره برداران بستگی دارد. تاثیر بهره برداری از این معدن در سال های آتی مشخص خواهد شد و مطمئنا موجبات پیشرفت صنعت سرب و روی کشور را فراهم خواهد آورد.

مهدی آباد از دریچه ایمیدرو

در ادامه این گزارش به سراغ صحبت های مهندس امیر صباغ مدیر برنامه ریزی و توسعه ایمیدرو رفتیم.وی به هفته نامه بورس گفت: در دنیا، ارزش زنجیره منابع طبیعی بیش از 8000 میلیارد دلار بوده که 75 درصد آن متعلق به حوزه های نفت و گاز است. در این بین زنجیره حوزه معدن و صنایع معدنی 2000 میلیارد دلار ارزش داشته که سهم فولاد درآن 50 درصد بوده و عدد بسیار بزرگی است. زغال سنگ حرارتی، طلا، مس، آلومینیوم و سایر محصولات نیز در مجموع سهمی 50 درصد از این ارزش را دارند.توجه داشته باشید که صنعت فولاد به تنهایی مهم نیست بلکه زنجیره ای که به وسیله آن حرکت داده می شود نیز اهمیت دارد. در واقع اگر این صنعت توسعه یابد، صنعت فروآلیاژ نیز رشد می کند.همچنین معادن سنگ آهن و زغال سنگ، پیمانکاران حمل و نقل، راه آهن و دیگر صنایع مرتبط حتی حوزه های دیگری مانند وزارت نفت و گاز و اداره برق برای تامین انرزی مورد نیاز کارخانه ها همگی مجال فعالیت بیشتری پیدا می کنند و به تبع آن صنایع آلومینیوم و مس و سیمان و... نیز شاهد رشد تقاضا و بازار خواهند بود.

صباغ در خصوص معدن مهدی آباد بیان داشت: مهدی آباد یکی از بزرگترین معادن ایران و منطقه خاورمیانه است که قرار است در آن 800 هزار تن کنسانتره روی تولید و نیار کشور به ماده اولیه را تامین کند. حجم سرمایه گذاری این پروژه نزدیک به یک میلیارد دلار است که براساس قانون، نسبت به فراخوان و جذب سرمایه گذار خصوصی در پروژه اقدام شده است.

وی در خصوص شرایط فعلی این پروژه تاکید کرد: به تازگی دوباره این پروژه به مزایده گذاشته شد و کنسرسیومی به رهبری مبین برنده آن شده است. اعضای این کنسرسیوم شامل واحدهای مصرف کننده روی نیز هستند و از حمایت فنی و مالی شرکت سوئیسی گلینکور نیز برخوردارند.

وی تصریح کرد: در معدن مهدی آباد و به منظور رسیدن به ماده معدنی، لازم است باطله برداری زیادی صورت گیرد که سه سال به طول می انجامد و در این شرایط شرکت مبین به عنوان یک شرکت پیمانکار معدنی دارای تجهیزات بزرگ و وضعیت مناسب تری از نظر هزینه و قیمت داشته است، البته سرمایه گذاری درازمدت این پروژه چالش جدی دارد و سرمایه گذار فعلی قطعا باید به دنبال منابع تامین مالی مختلف بین المللی و داخلی باشد تا پروژه دچار تاخیر مجدد نشود.

وی در خصوص حمل و نقل این معدن توضیح داد: حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه کشورهای معدنی محسوب شده و کشورهایی از قبیل استرالیا، برزیل، کانادا، آمریکا، چین، هند و ... همگی زیرساخت های فوق العاده رقابتی در این حوزه دارند. در نتیجه اگر بخواهیم در بخش معدن رقابت پذیری داشته باشیم باید بروی سیستم های جدید حمل ریلی و افزایش طول خطوط سرمایه گذاری کنیم.

معدن انگوران

معدن مهدی آباد

بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است.

از بزرگترین معادن سرب و روی که هنوز باطله برداری نشده،اما جانشین خوبی برای انگوران محسوب می شود.

8 میلیون ذخیره بخش روباز و 4 میلیون تن روی

حدود 200 میلیون تن ذخیره

رو به پایان

ذخیره استخراجی 154 میلیون تن با عیار 6 درصد روی و 2 درصد سرب و 44 گرم بر تن، نقره است.

عیار حدود 45 درصد

عیار حدود 7 درصد

در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر زنجان

در فاصله 115 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24