Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از رویکرد جدید مدیریتی مبنی بر تامین منابع مالی برای اجرای سریع پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با توجه به اهمیت آن در اقتصاد کشور خبر داد.

مدیرعامل تاپیکو: اولویت تاپیکو، تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، محمدحسن پیوندی در حاشیه بازدید از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس با اشاره به ابعاد اقتصادی این پروژه از حیث تولید درآمد گفت: تاپیکو در دور مدیریتی جدید و در قالب همکاری سهامداران این طرح، همه توان خود را برای تسریع در بهره برداری از این پروژه ملی به کار خواهد بست.
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی این پالایشگاه افزود: پروژه ستاره خلیج فارس از نظر تبدیل میعانات گازی تولیدی میدان مشترک پارس جنوبی به سوخت بنزین و سایر محصولات و مشتقات تجاری، پایه گذار دستیابی به چشم اندازی پر اهمیت در جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از مواد هیدروکربوری تولیدی کشور خواهد بود.
مدیرعامل تاپیکو، پیشرفت های صورت گرفته در ساخت و توسعه این پروژه را قابل توجه برشمرد و گفت: شرایط کنونی پیشرفت پروژه حاکی از تمرکز بر اجرای سطح وسیعی از عملیات و تامین تجهیزات بوده که این روند در سال های اخیر بویژه در دوره پسابرجام آهنگ سریع تری به خود گرفته است.
وی ادامه داد: دلیل عمده کند شدن توسعه این پروژه در سال های گذشته، مواجه شدن با محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی، تامین نشدن به موقع منابع مالی و تغییرات مدیریتی در سازمان شرکت های کارفرما و پیمانکاران طرح بوده که اکنون با ایجاد گشایش های بین المللی بویژه در حوزه مبادلات پولی و کالا، زمینه سرعت گرفتن توسعه این طرح فراهم شده است.
پیوندی با بیان این که اگرچه دسترسی و تامین تجهیزات کماکان از سرعت قابل انتظار برخوردار نیست، افزود: فرایند رفع آثار تحریم ها، فرایندی گام به گام و زمان بر خواهد بود و شاخص های ایجاد شده در اجرای عملیات حاکی از سرعت گرفتن روند توسعه این پروژه مهم پالایشگاهی در دوره اخیر است.
وی با اشاره به این که تامین منابع مالی از پیش نیازهای اصلی این پروژه راهبردی صنعت نفت است، گفت: با توجه به سهم ٤٩ درصدی تاپیکو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، رفع موانع مالی و اجرایی این پروژه در این شرکت از این پس با اولویت ویژه ای دنبال خواهد شد.
مدیرعامل تاپیکو اعلام کرد: تاپیکو برای تسریع اجرای پروژه به منظور تامین زیربناهای لازم از جمله تامین نقدینگی و تجهیزات مورد نیاز این طرح، به زودی همکاری ها و مذاکره های جدیدی را با شرکای این پروژه از جمله صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی آغاز خواهد کرد.
وی با اشاره به پیشرفت ٨٧ درصدی کل پروژه،: پیشرفت فاز نخست پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را ٩٥ درصد اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که این فاز تا پایان سال در مدار بهره برداری قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار بوده و در کنار این دو فرآورده استراتژیک نفتی محصولات دیگری همچون دو هزار تن در روز گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید وعرضه خواهد شد.
در شرایط کنونی، ساخت کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان 86 درصد کامل شده و پیشرفت ساخت و راه اندازی فاز نخست این طرح پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مرز 90 درصد عبور کرده است.
بر اساس برنامه زمان بندی، امسال واحد تقطیر این پالایشگاه میعانات گازی و سال آینده دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار می گیرد که در این صورت در مرحله نخست امکان تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 فراهم می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24