Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بدهی دولت به گندم‌کاران به سراغ بازار سرمایه و ابزارهای نوین تأمین مالی رفت.

 بزرگترین عملیات تأمین مالی امسال چگونه انجام شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همیشه گفته‌اند "احتیاج، مادر ابداعات و جسارتها است"؛ این قاعده فراگیر ظاهرا این بار در پرداخت بدهی دولت به گندم‌کاران درستی خود را نشان داده است. سازمان برنامه و بودجه که از روش های مرسوم تأمین مالی برای پرداخت بدهی دولت به گندم‌کاران ناامید بودند این بار به سراغ بازار سرمایه و ابزارهای نوین تأمین مالی رفتند.

دولت امسال بیش از 11 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرد که این میزان خرید 42.5 درصد بیشتر از حجم گندم خریداری شده از کشاورزان در سال قبل بود. مبلغ پرداختی از سوی دولت به کشاورزان بابت خرید این حجم از گندم چهارده هزار و هفتصد میلیارد تومان بود. به این ترتیب پرداخت این مقدار از بدهی را می توان بزرگترین عملیات تأمین مالی از لحاظ ریالی در سال جاری دانست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید هزینه این کار از طریق فروش اوراق بهادار در بورس تامین شده است. به گفته محمد باقر نوبخت "دولت از بازار سرمایه با انتشار اوراق پول آورد و در اختیار گندم‌کاران قرار داد.سود ۲۰ تا ۲۲ درصدی آن را هم دولت می‌پردازد".

شرکت بازرگانی دولتی برای تسویه نهایی مطالبات گندم‌کاران ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه منتشر کرد که در فاز اول یک هزار میلیارد تومان آن در فرابورس پذیره نویسی شد.

مسئولان دولتی در این باره معتقدند تامین مالی برای خرید گندم در سال جاری "ویژگی‌های مهمی داشته است"؛ سیدحمید پورمحمدی معاون توسعه امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه درباره وجوه اهمیت این اقدام می‌گوید" برای اولین بار شاهد ایفای نقش موثر بازارهای پول و سرمایه در انتشار اوراق مالی اسلامی و تجهیز منابع مالی از سوی بخش خصوصی بودیم. نهادهای مالی کشور از قبیل شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های کارگزاری و صندوق‌های فعال در بازار سرمایه نیز نقش مؤثری در تأمین مالی این طرح داشتند".

پورمحمدی تأکیددارد" طراحی و بکارگیری ابزارهای مالی جدید در دو بازار پول و سرمایه در تجهیز منابع مالی مورد نیاز دولت برای اولین بار به نام سلف موازی، اوراق مرابحه و اوراق مرابحه خاص می تواند الگوی مناسبی برای سایر موارد پرداخت بدهی باشد".

مقایسه های آماری نشان می دهد با پرداخت طلب گندم‌کاران نه‌تنها گندم مورد نیاز خود را تامین شد بلکه در سال جاری توان صادرات گندم و آرد به دیگر کشورها هم فراهم شده و از خروج دستکم 4 میلیارد دلار ارز برای واردات گندم جلوگیری شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24