Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

آن طور که از چشم انداز بازار بدهی در ایران مشخص است، قرار است تا سال ١۴٠۴ از حدود ۵ درصد به ٣٠ درصد ارتقا یابد؛ با اقدامات انجام شده در فرابورس نیز همچون صکوک اجاره، اوراق مرابحه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق رهنی، امید رسیدن به این عدد دور از ذهن نیست...

چرا همه به دنبال وام هستند؟/بررسی ظرفیت های بازار بدهی

عصر امروز در تالار استاد فقید دکتر علیرضا اسلامی بیدگلی کارگزاری بانک کشاورزی، نشست تحلیلی بازار تامین مالی و ابزارهای با درآمد ثابت با حضور علی بهادر کارشناس ارشد پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی و علیرضا توکلی مدیر ابزارهای نوین تامین مالی فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش بورس24 ،در این نشست علی بهادر درخصوص ماهیت تامین مالی گفت: هدف از تامین مالی، سرمایه گذاری، سودآوری، کاهش ریسک و برطرف کردن نیازهای اقتصادی و اجتماعی بنگاه ها است. بازار تامین مالی در ایران به شکل سنتی فعالیت می کرد که هم اکنون با همگام شدن با بازارهای جهانی شاهد تغییر و تحولاتی بوده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که تامین مالی در ایران به شکل خیلی زیادی به شبکه بانکی وابسته است، هنوز به میزان کافی رشد نیافته است. البته هم اکنون با افزایش ابزارهای تامین ملی و با درآمد ثابت، امید به بهبود این بخش بیشتر شده است.

بهادر درخصوص مزیت های بازار بدهی تاکید کرد: توسعه بازار بدهی آثار اقتصادی بسیار خوبی دارد؛ کما این که بحث عرضه و تقاضا را تعادل می بخشد، به متعادل شدن نرخ بهره کمک می کند و سیاست های پولی استقلال خواهند یافت. هم اکنون عزم توسعه بازار بدهی در کشور به وجود آمده که امید است بیشتر نیز شود.

خروج از رکود دیده نمی شود

در ادامه بهادر درخصوص بازار اوراق و سیاست های پولی گفت: بانک مرکزی در ایران چند وجهی است؛ سیاست گذاری پولی، سیاست گذاری ارزی، تنظیم گر شبکه بانکی، بانکداری دولت، پایش نظام پرداخت، مدیر ذخایر ارزی و ... از جمله اقداماتی است که بانک انجام می دهد.

وی اضافه کرد: با فرض وجود ثبات مالی در کوتاه مدت، سیاست پولی کاراترین ابزار برای ثبات بخشی به اقتصاد کلان است. از آنجایی که سیاست پولی در بلندمدت نمی تواند کار خاصی انجام دهد، بنابراین با وضع تورم فعلی، ممکن است اگر سیاست ها تغییر نکند دوباره شاهد تورم بالای 30 درصد باشیم.

بهادر در پایان گفت: باتوجه به این که بازار اوراق باید مدنظر سیاست گذار پولی قرار گیرد، به دلیل آن که بازار اوراق نسبتا کاراتر، بالغ، شفاف، دارای تسویه در زمان های مناسب، نقد و با قابلیت برگشت پذیری بالاست، بنابراین باید این بازار به قدری بزرگ شود که دخالت بانک مرکزی در این خصوص به حد ممکن کاهش یابد.

ابزارهای تامین مالی جدید در راه است

توکلی با اشاره به آخرین وضعیت بازار بدهی در ایران گفت: متاسفانه آن طور که آمارها نشان می دهد، بازار بدهی که خود شامل تسهیلات بانکی و اوراق بدهی است، به ترتیب هرکدام تسلط 95 و 5 درصدی را دارند؛ درحالی که در جهان نسبت اوراق بدهی حدود 65 درصد است.

وی اضافه کرد: آن طور که از چشم انداز بازار بدهی در ایران مشخص است، قرار است تا سال 1404 از حدود 5 درصد به 30 درصد ارتقا یابد؛ با اقدامات انجام شده در فرابورس نیز همچون صکوک اجاره، اوراق مرابحه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق رهنی، امید رسیدن به این عدد دور از ذهن نیست.

توکلی درخصوص دو ابزار جدید نیز گفت: هم اکنون اوراق مصون از تورم و اوراق تجاری در دست اقدام فرابورس قرار دارد که با تلاش مسئولان به زودی منتشر خواهد شد.

مدیر ابزارهای نوین تامین مالی فرابورس ایران در پایان درخصوص بازارگردانی مبتنی بر حراج نیز تاکید کرد: این ابزار بسیار کارآمد خواهد بود، زیرا که افزایش دامنه مجاز نوسان تا 50 درصد، دوطرفه شدن بازار، کشف نرخ واقعی بازار، افزایش حجم تعهدات روزانه بازارگردان و کاهش دامنه مظنه را به دنبال دارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24