Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

توقف مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا و پس لرزه های ناشی از آن ،روزهای سخت اقتصاد این کشور را کامل کرد؛دولتمردان ترکیه این روزها در تلاشند اقتصاد را از کیش ومات رخدادهای اخیر رها سازند.

 آرزوهای برباد رفته اقتصاد ترکیه

به گزارش مهربه نقل از مجله «ویک»، ترکیه اولین بار در سال ۱۹۸۷ میلادی در خواست پیوستن به اروپا را ارائه داد اماتا سال ۲۰۰۵ میلادی مذاکرات جدی در این باره صورت نگرفته بود.

در واقع روند بررسی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ میلادی به طور عملیاتی بر روی میز اتحادیه اروپا قرار گرفت تا چگونگی پیوستن این کشور آسیایی به قاره سبز با دقت و بر اساس استانداردهای اروپا مورد بررسی قرار گیرد.

بدیهی بود که با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، تراز اقتصادی این کشور افزایش پیدا کرده وتعامل تجاری و همچنین حجم معاملات این کشور با قاره سبز به چندین برابر ارتقاء می‌یافت؛ یکی از علل اصلی تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا نیز همین مسئله بود.

این در حالی است کهچند روز پیش، توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در پارلمان این اتحادیه تصویب شد و تا حدود زیادی رویایپیوستن این کشور آسیایی به قاره سبز را بر باد داد.

بررسی های اولیه نشان می دهد که رشد اقتصادی ترکیه در مسیر ناهمواری قرار گرفته و بویژه بعد از کوتادی نافرجام این کشور با روند نزولی روبرو شده است.

همچنین برآورد می شود که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه سوم سال جاری میلادی، رشد منفی به خود گیرد؛ ضمن اینکهپس لرزه‌هایعدم الحاق این کشور به قاره سبز به ضرر این کشور تمام خواهد شد و پیش بینی می شود که سایه سنگین آن بر سر اقتصاد ترکیه برای یک زمان نسبتا طولانیگسترده شود؛ تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که شاخص رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به بیشتر از ۳.۱ درصد نخواهد رسید؛ پیش از این بانک جهانی رشد اقتصادی ترکیه را ۳.۵ درصد برای سال جاری میلادی برآورد کردهبود.

از سوی دیگر، لیر، پول ملی ترکیه در چند روز اخیر و به دنبال انتشار خبر تصمیم پارلمان اروپا برای متوقف کردن ادامه مذاکراتالحاق ترکیه به این قاره، ۱۰ درصدارزش خود را از دست داده که بیشترین افت ارزشاز سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد محسوب می شود.

همچنین تحرکات ژئوپلیتیکی موجب افزایش بلاتکلیفی و کاهش اعتماد مردم ترکیه به پویا بودن شریان های اقتصادی این کشور شده است.

به گفته برخی از مسئولان بانک جهانی، پیش بینی می شود افزایش سرمایه گذاری خصوصی در سال ۲۰۱۷ میلادی در ترکیه به صورت ضعیف باقی بماند و یکی از دلایل آن می تواند، تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه اروپا باشد. اما تبعات این تعلیق، به همینجا ختم نمی‌شود. کارشناسان اقتصادی معتقدند که توقف مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، روند نزولی جذب گردشگر به این کشور را شدت خواهد بخشید و با تنزل درآمدهای گردشگری، کسری بودجه ترکیه تشدید خواهد شد.

تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای تعلیق مذاکرات الحاق، به اوضاع نابسامان اقتصادی ترکیه دامن خواهد زد؛ اوضاع و احوال بازارهای مالی ترکیه که به دلیل یک سری از عوامل داخلی و جهانی بی ثبات شده بود، شرایط نامطلوبی را سپری خواهد کرد. تحلیل گران می گویند که با شروع سال جاری میلادی و احتمال افزایش قیمت جهانی نفت، اوضاع نابسامان اقتصادی، با کسری انرژی در این کشور نمود پیدا خواهد کرد.

در همین حال بدیهی استبا عدم الحاق ترکیه به قاره سبز، مشکل بیکاری جوانانترکیه ایدیگر در کوتاه مدت قابل حل نخواهد بود و افزایش نرخ بیکاری را در این کشور شاهد خواهیم بود؛ چرا که یکی از چشم‌اندازهای امیدبخش ترکیه در الحاق به اتحادیه اروپا، اعزام نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده ترک به اروپا بود؛ چشم اندازی که امید به تحقق آن از بین رفته است.

به گفته تحلیل گران اقتصادی، عدم الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا تا حدودی هم به ضرر قاره سبز خواهد بود اما ترکیه، بازنده اصلی این بازی است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24