Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یک اقتصاددان در خصوص رشد قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: در صورتی که هیچ پشت پرده‌ ای برای افزایش نرخ ارز از سوی...

واکنش یک کارشناس اقتصادی به رشد نرخ دلار: دستی در کار نباشد، این افزایش به نفع اقتصاد کشور است...

بورس24 : یک اقتصاددان در خصوص رشد قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: در صورتی که هیچ پشت پرده‌ ای برای افزایش نرخ ارز از سوی رانت جویان وجود نداشته باشد، افزایش قیمت دلار به نفع اقتصاد کشور است.

ابراهیم رزاقی در گفت و گو با  تسنیم گفت: امروز برای نرخ ارز یک حالت غیر واقعی ایجاد شده است، هنوز مشخص نیست دلیل افزایش یک باره قیمت ارز در روزهای اخیر چیست. ولی در خصوص افزایش نرخ ارز یک نکته حائز اهمیت است و آن موضوع تقویت واقعی ارزش ریال است، در صورتی که هیچ پشت پرده‌ای از سوی رانت و جریانی وجود نداشته باشد، افزایش قیمت دلار به نفع اقتصاد کشور است.

وی افزود، وقتی با وجود تورم ارزش ریال و پول ملی کشور دائما در حال کاهش است، برای کنترل فضا، دولت دست به توزیع دلار ارزان می زند تا موج گرانی کنترل شود. زمانی که این اتفاق بیافتد باید گفت عملا دولت برای اداره کشور و مدیریت مسائل اقتصادی راه حلی ندارد.

رزاقی ادامه داد، وقتی دلارهای بدست آمده از فروش نفت خام در کشور توزیع می‌ شود نتیجه اولیه آن از بین رفتن تولید داخلی است، چرا که فضا برای واردات مهیا می‌ شود. در شرایط فعلی دولت 200 درصد دلار را ارزان تر توزیع می‌ کند که در نتیجه تقاضای زیادی هم برای استفاده از دلار ایجاد شده است.

او گفت: متاسفانه دو نوع استفاده نا مطلوب از این نوع یارانه می شود، یکی هزینه سفرهای خارجی برخی افراد و مورد دیگر هم واردات گسترده مواد مصرفی به کشور است. در این شرایط تولید کننده هم مجبور است دست به واردات بزند، ده میلیون بیکار در کشور نتیجه همین نوع سیاست ها است. با در پیش گرفتن این مسیر ثبات در اقتصاد کشور ایجاد نخواهد شد.

استاد اقتصاد بازنشسته دانشگاه تهران گفت: اگر دولت با وصول مالیات از فعالیت های غیر تولیدی مثل واردات سعی کند این نوع کسب و کارها را کنترل کند منابع مالی به سمت تولید سرازیر می‌ شود. این در حالی است که توجه به واردات و تزریق دلارهای ارزان به نفع تجارت و واردات است. متاسفانه باید اعتراف کرد از این مسیر استقلال اقتصادی برای کشور ایجاد نمی‌ شود.

این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت های خود به تشابه بحران ارزی سال 91 و افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: انضباط مالی یعنی دخل و خرج مشخص باشد، یعنی درآمدها و منابع دولت از کجا بدست آمده است و قرار است در کجا خرج شود.

وی تصریح کرد: اولین گام برای ایجاد انضباط در اقتصاد آن است که مسئولان درست عمل کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24