Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرانی که تجربه توقف طولانی مدت پالایشی ها و جریان بازگشایی آن ها را به خاطر داشته باشند قطعا نباید یک اشتباه را دوباره تکرار کنند. این بار با بسته نگه داشتن گروه بانکی و تک سهم هایی که این روز ها صرفا به جرم رشد قیمتی متوقف شده اند همان راه اشتباهی را بروند که مدیران قبلی یک بار رفته بودند...

تحلیل مهدی ساسانی از اوضاع بورس/زمستان گرمی در راه است

یک حقیقی شناخته شده بازار سهام آخرین وضعیت بازار سهام و همچنین بازار ارز را تحلیل کرد.

مهدی ساسانی تحلیل گر و فعال حقیقی بازار سهام در گفت و گو با بورس24 از تاثیر قیمت دلار بر صنایع بورسی،توقف طولانی مدت نماد ها و آینده بازار سرمایه سخن گفته است.

وی در خصوص تاثیر نرخ ارز برصنایع مختلف بورسی این طور توضیح داده: اگر در بازار سرمایه صنایع را بر اساس قیمت ارز طبقه بندی کنیم، شرکت ها به دو دسته تقسیم می شوند.شرکت هایی که تامین مواد اولیه آن ها نیازمند ارز است و از این رو رشد قیمت دلار می تواند باعث افزایش هزینه های تامین مواد اولیه این شرکت ها شود و اگر نتوانند بازار تقاضای محصولات خود را نیز به نسبت افزایش قیمت ارز، افزایش دهند بدیهی است با کاهش سود آوری و حتی زیان روبرو خواهند شد . گروه خودرویی ها در راس گروه هایی است که از رشد قیمت دلار می تواند متضرر شود در طرف مقابل صنایعی وجود دارند که فروش آن ها بر پایه درآمد های ارزی تعریف شده است. بنابراین در این صنایع افزایش قیمت دلار منجر به افزایش درآمد آن ها حواهد شد، گروه محصولات شیمیایی و گروه معدنی ، فلزات و پالایشی ها عموما در این دسته قرار می گیرند.

توقف طولانی مدت نماد ها = افت شاخص

ساسانی در خصوص توقف نماد ها در بورس هم گفت: تا جایی که می دانم میانگین توقف نماد ها در بورس ها دیگر جهان در حدود 3 روز است . این در حالی است که در ایران نماد هایی وجود دارد که سال هاست متوقف هستند و هیچ تعریف درستی برای سرمایه شرکت هایی که در این مدت فریز می شود داده نشده است.در واقع رویه نادرستی که اخیرا در پیش گرفته شده باعث شده است که تا کنون بیش از 70 نماد بورسی و فرابورسی متوقف بماند وبازگشایی نگردد. با این استراتژی سرمایه هنگفتی از سهام داران بی دلیل در سهام این شرکت ها مسدود می گردد. می توان علت این عمل را در اداره شاخص یا حتی تلاش برای حرکت دادن سرمایه ها به سمت خرید سهام برخی شرکت ها دانست. اما مساله مغفول مانده در این میان و موضوعی که نادیده گرفته شده این است که بازگشایی نماد ها بعد از وقفه طولانی مدت باعث افت ناگهانی شاخص خواهد شد که تبعات بعدی را در پی خواهد داشت.

این ره به ترکستان است...

وی با بیان این که باید به این مساله توجه داشت که تکرار یک اشتباه آن هم دو بار جایز نیست،افزود:مدیرانی که تجربه توقف طولانی مدت پالایشی ها و جریان بازگشایی آن ها را به خاطر داشته باشند قطعا نباید یک اشتباه را دوباره تکرار کنند. این بار با بسته نگه داشتن گروه بانکی و تک سهم هایی که این روز ها صرفا به جرم رشد قیمتی متوقف شده اند همان راه اشتباهی را بروند که مدیران قبلی یک بار رفته بودند.

نوک پیکان بازار جهانی روبه بالا

این فعال بازار سرمایه در خصوص تحولات جهانی هم این طور گفت: تحولات زیادی می تواند باعث رشد یا افت کامودیتی ها شود اما کلیت اینجاست که به نظر می رسد در ماه های پایانی سال 2016 و حتی ماه های ابتدایی سال 2017 کماکان شاهد رشد آرام و پیوسته فلزات جهانی و احتمالا قیمت نفت باشیم.افزایش قیمت های جهانی ،افزایش ارزش دلار در بازار،ارایه لایحه بودجه 96 ،احتمال افزایش بودجه عمرانی سال آینده،احتمال افزایش چشمگیر نرخ دلار مرجع در بودجه سال بعد همه عواملی هستند که به نظر می رسد در هفته های آینده باعث شود با موج جدیدی از تقاضا در بازار سرمایه روبرو باشیم و به سرمایه گذاران این نوید را می توان داد که زمستان گرمی احتمالا در انتظار اهالی بازار است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24