Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران توضیح می دهد که نرخ رشد ارز و تک نرخی شدن دلار چگونه به کمک بازار سرمایه می آید.

توصیف جالب توجه یک کارشناس خبره بازار از رشد نرخ ارز/ قیمت دلار وقتی واقعی است که سفر استانبول از سفر کیش ارزان تر نباشد

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در خصوص تغییرات قیمتی دلار به بورس24 گفت: هر میزان که قیمت دلار افزایش یابد منجر به حمایت بیشتر از صنایع داخلی خواهد شد. به نحوی که قدرت رقابتی این صنایع افزایش می یابد و از همه مهمتر جلوی واردات بی رویه گرفته خواهد شد و بازار سرمایه که بازار تولید و اشتغال است رونق بیشتری به خود می گیرد. در این خصوص دولت باید اجازه دهد دلار به قیمت واقعی معامله شود و نگران جوهای موجود نباشد.

رشد قیمت دلار مزیت دارد ...

وی در خصوص ایجاد تورم با رشد قیمت دلار هم گفت : هر تغییر و اصلاحی در اقتصاد متضمن ایجاد برخی عوارض هم هست و این امر اجتناب ناپذیر است. برای مثال در چند سال اخیر لیر ترکیه در حدود 50 درصد افت ارزش در برابر دلار داشته است یا روبل روسیه، یوان چین، دلار استرالیا و کانادا حتی یورو هم در برابر دلار افت ارزش داشته است. در حال حاضر در شرایطی به سر می بریم که هزینه های دستمزد، آب ، برق و ... رشد قابل توجهی داشته است و در صورتی که دلار در قیمت های کنونی بماند صنایع توان رقابتی خود را از دست خواهد داد، پس مساله به اسم رشد قیمت دلار توجیه دارد. برای اینکه صنایع رقابتی شوند و صنایع توان حرکت داشته باشند دلار باید تک نرخی شده و با قیمتی واقعی معامله شود.

مارانی در پاسخ به این سوال که قیمت دلار چه زمانی واقعی است؟ گفت: زمانی این موضوع ملموس خواهد بود که سفر استانبول از سفر کیش ارزان تر نباشد.زمانی که این مساله در کشور وجود دارد یعنی دلار ارزان است، پس واردات کالا جذاب می شود و صنعت داخل را تحت شعاع قرار می دهد. می توان به این نتیجه رسید که رشد قیمت دلار بیشتر از معایب، مزایا دارد.

اقتصاد مقاومتی باید در اقتصاد جاری شود ...

مارانی گفت: باید تفکر اقتصاد مقاومتی در کشور به معنی واقعی حاکم شود. این موضوعی است که ترامپ برمبنای این تفکرات روی کار آمد و شعار های او مبتنی بر این اصل بود. در راستای اقتصاد مقاومتی قیمت دلار باید واقعی شود و صنایع رقابتی شوند.

مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران ادامه داد: زمانی که قیمت دلار واقعی شود در راستای افزایش رقابت پذیری صنایع می توان این انتظار را داشت که صادرات سیمان و فولاد مازاد کشور توجیه خواهد داشت و این امر منجر به ورود درآمدهای ارزی به کشور و توسعه صنایع خواهد شد. توسعه ای که ظرفیت های خالی تولید را مولد خواهد کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: جامعه باید به این پندار برسد که واقعی شدن قیمت دلار منجر به افزایش تولید و اشتغال در کشور خواهد شد. در بازار سرمایه رانتی به نام ارز نباید باشد و تمام صنایع باید بتوانند بودجه خود را بر مبنای یک نرخ ارز تعیین کنند.

تفکر خام فروشی وجود نخواهد داشت ...

مارانی گفت: رشد قیمت دلار تفکر خام فروشی را تقویت نخواهد کرد. توسعه تولید و فروش خواه ناخواه منجر به این موضوع می شود که شرکت ها به فکر تکمیل زنجیره های تولید بیفتند. زمانی تکمیل زنجیره تولید توجیه خواهد داشت که بتوانیم تولید انبوه و با کیفیت را در درجه اول داشته باشیم و پس از آن به فکر توسعه باشیم . مثلا در صنعت قند و شکر زمانی که با قیمت مبادله ای اقدام به واردات شکر می کنیم طبیعتا تولید داخل توان رقابتی را از دست خواهد داد.

وی افزود: رشد قیمت ارز باعث شکوفایی اقتصاد و بازار سرمایه می شود و باید به این موضوع توجه داشت که تاکنون در این مورد تاخیر هم داشته ایم و این رشد فعلی اتفاق مبارکی بوده است. به نظر من قیمت منطقی دلار با توجه به تورم و شرایط حال حاضر 4500 تومان است.

این کارشناس ادامه داد: رشد نرخ دلار منجر به این موضوع می شود که سرمایه گذار خارجی هم متوجه شود که در این زمینه رانتی وجود ندارد و باید با نرخ مشخصی از دلار ورود کند و وجود رانت ناشی از چند نرخ دلار و سود ٢٠ درصدی بانک ها سودای سرمایه گذاری های غیر واقع را ایجاد نخواهد کرد.

ریاضت اقتصادی گزینه مغفول در کشور ...

مارانی در ادامه افزود: باید به این مساله توجه داشت که ریاضت اقتصادی که در برخی کشور های اروپایی صورت گرفت می توانست در کشور ما هم رخ دهد، این ریاضت می تواند منجر به بهبود بودجه های عمرانی و رشد وتوسعه زیر ساخت ها گردد و در کنار آن با کاهش نرخ بهره می توان بخش های مولد اقتصاد را توسعه داد.

رشد قیمت دلار به نفع بازار

او گفت: با توجه به قیمت دلار و روند رو به رشد بازار های کالایی اینطور تصور می شود که شرکت های صادرات محور جایگاه خود را دارند و آنها هم که صادرات ندارند به سمت صادرات سوق خواهند داشت و دولت هم با بسته های حمایتی خود صادرات را توسعه می دهد و قطعا سود شرکت ها از این طریق رشد خواهد داشت.از طرفی شرکت های دارایی محور هم در این شرایط رشد خواهند داشت . برای مثال شرکتی که با سرمایه گذاری بالغ بر 150 میلیون دلار شروع به فعالیت می کند با دلار 3هزار تومانی ارزش شرکت 450 میلیارد تومان خواهد بود و با دلار 4هزار تومانی 600میلیارد تومان ارزش خواهد داشت. کسی که سهام این شرکت را خریداری خواهد کرد قطعا این موضوع را لحاظ خواهد کرد.

دولت وظیفه خود و اقتصاد وظیفه خود را انجام دهد ...

مارانی در ادامه گفت: به این حرف که قیمت دلار را کنترل کنیم اعتقاد ندارم، رشد قیمت بیشتر از آنکه تاثیر مخرب بر اقتصاد داشته باشد بار روانی دارد و صرفا تفکرات نادرست در این مورد به این مسائل دامن می زند.دلار ارزان منجر به استفاده آن در راه های غیر مولد می گردد. به اقتصاد اجازه دهیم راه خود را برود و قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود. برای مثال چغندر قند در غرب ارزانتر از شرق است. چرا باید این دو کارخانه بایک قیمت بفروشند؟ باید اجازه داد کار خود را انجام دهند، و اقتصاد هم کار خود را خود را، دولت وطیفه تنظیم بازار را برعهده دارد و اگر درجایی سفته بازی رخ داد باید با آن مقابله کند.

مدیرعامل سرمایه گذاری ملی گفت: عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می کنند. شکر در فصولی از سال پرمصرف در فصولی کم مصرف در برخی موارد در فصل تولید قرار دارد و قیمت متناسب با زمان تغییر خواهد کرد و مکانیسم و عرضه تقاضا را باید مد نظر داد. سیمان در تابستان گرانتر است در زمستان ارزانتر. دلیلی ندارد که قیمت یکسان شود و این شرایط به فضای کسب و کار بهبود خواهد داد.

بگذارید بورس کارش را بکند ...

مارانی در خصوص نمادهای بسته در بورس هم گفت: نماد های بزرگ به جز چند بانک و شرکت مپنا در حال کار هستند و علت توقف نماد بانک ها که مشخص است و مپنا هم به دلایلی متوقف بود که با توجه به برگزاری مجمع بازگشایی خواهد شد. اما سایر نماد های شرکت های بزرگ در بورس در حال معامله هستند.

بورس در این مدت سراغ برخی نماد های کوچک که بنا به دلایلی و وجود برخی سفته بازی ها اقدام به توقف نمادها کرده است. آن هم به دلیل حمایت از سهامداران خرد تا درگیر جریانات سود جویانه برخی افراد در بازار نشوند تا وضعیت سهام شرکت های کوچک شفاف شود. پس در این زمینه نمی توان به بورس خرده گرفت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24