Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

​دلایل توقف نمادهای بازار سرمایه مشخص شد. سازمان با توجه به نحوه اطلاع رسانی شرکت ها، نماد ها را بازگشایی می کند.

کنتورسازی، بانک ها، مپنا و سایرنمادهای متوقف کی بازگشایی می شوند؟/ پاسخ مقام ناظر را بخوانید+تحلیل خبر

اگر شرکتی مدت ها متوقف شده، این یعنی اگر هم نماد بازگشایی شود ممکن است به دلیل فقدان اطلاعات ، سهامداران را دچار ضرر نماید. ناشرین موظف هستند این اطلاعات را هر چه سریع تر ارائه دهند و طولانی شدن ارائه اطلاعات ممکن است موجب تشکیل پرونده تخلف شود.

سعید محمد علیزاده، مدیر ناشران بورس در خصوص وضعیت نمادهای متوقف در بورس به خبرنگار بورس24 گفت: شرکت ها باید دستور العمل افشا را کامل رعایت کنند، اما وقتی که رعایت نمی کنند هر نمادی به هر دلیل که متوقف می شود و یا با توجه به ابهامات ایجاد شده نماد توسط سازمان متوقف می شود. طبق دستورالعمل ناشران باید آخرین اطلاعات خود را ارائه دهند تا نماد را بازگشایی نماییم.

وی افزود: وقتی شرکتی اطلاعات را نمی دهد دو حالت اتفاق می افتد؛ یکی اینکه بحث پیگیری از سوی ما و تخلفات ناشر مطرح می شود. دیگری اینکه مدیران شرکت باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و ما هم وظیفه پیگیری داریم.

محمد علیزاده در خصوص نمادهای متوقفی که زمان بازگشایی شان طولانی بوده مانند کاشی نیلو و فایرا ادامه داد: در صورت تاخیر ارسال اطلاعات موضوع از طریق حقوقی سازمان پیگیری می شود. برخی نمادها چند ماه متوقف است، برخی نمادها مشکلاتی در برگزاری مجامع و موضوعات حقوقی سهامداری دارند و برخی هم گزارش عدم اظهار نظر از حسابرس دریافت کرده اند. یعنی شرکت هایی که در بلند مدت متوقف شده اند یا مشکل مجمع داشته اند یا شرکت گزارش حسابرسی عدم اظهار نظر یا مردود داشته است.

این مقام مسئول در سازمان بورس درخصوص توقف نماد بانکی ها گفت: خبرهای مختلفی در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری در خصوص این شرکت ها وجود دارد. ولی ما پیگیری ها و جلسات متعددی با بانک ها داشته ایم و منتظریم که موضوع مربوط به نامه بانک مرکزی به بانک ها و اثرات مالی آن در صورت های مالی بانک ها نهایی شود وهمچنین بانکها اطلاعات میان دوره ای و پیش بینی خود را طبق دستور العمل افشا در کدال ارسال نمایند که بعد از آن، سازمان نسبت به باز گشایی بانکی ها اقدام می کند.

وی ادامه داد: در کل بانکی ها تحت بررسی هستند و اگر اطلاع رسانی بانکها تکمیل شود بازگشایی نماد هم اتفاق می افتد . همچنین در خصوص بازگشایی نمادها صنعت با صنعت و ناشر با ناشر متفاوت است ولی عمده آنها مربوط به عدم ارائه اطلاعات اعم از حسابرسی نشده و حسابرسی شده توسط ناشران است چرا که اعتبار بخشی اطلاعات توسط حسابرس شرکت از نظر ما و سهامداران مهم است.

علیزاده گفت: ما دوست نداریم نمادها متوقف شوند. هدف ما حفظ نقد شوندگی بازار است. اما وقتی هیچ اطلاعاتی در بازار وجود ندارد تا سهامدار براساس آن تصمیم به خرید و فروش بگیرد و در این صورت ممکن است دچار خسارت شوند و لذا ما مجبوریم نمادها را متوقف نماییم.

وی گفت: البته همیشه نمادهایی بوده که به دلایل خاص خود متوقف بوده اند و توقف نماد با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط شرکت اتفاق می افتد و ما پیگیری و بررسی می کنیم. پروسه توقف و بازگشایی نمادها هم طبق مقررات جاری سازمان جزو فرایندهای همیشگی بوده و هست و در بعضی از مقاطع از سال بدلیل گزارشات میان دوره ای تعداد نمادها ی متوقف بیشتر می شود.

محمد علیزاده در خصوص بازگشایی برخی نمادهای باز پایه ای مانند بهپاک هم عنوان کرد: توقف نماد به دلیل ارائه تعدیل در درآمد توسط شرکت بوده است.

کنتور حقوقی شد، مپنا در گیر تغییر مالکیت

وی درخصوص موضوع کنتور سازی هم گفت: درخصوص کنتور سازی، این موضوع خاص بوده و واحد حقوقی سازمان در حال پیگیری آن است و یک پروند حقوقی تا زمانی که تا حدودی مشخص نشود، جزئیات آن اطلاع رسانی نمی شود. ما به جد پیگیر این موضوع هستیم و در اولین فرصت آخرین وضعیت شرکت و نماد را به اطلاع عموم سهامداران خواهیم رساند.

علیزاده در مورد توقف نماد مپنا طی این مدت گفت: با توجه به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه آن شرکت، نماد معاملاتی شرکت پس از افشای تصمیمات مجمع و همچنین ارائه اطلاعات موضوع ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان در خصوص افشای تغییر عمده در ساختار مالکیت ناشر و ارائه اطلاعات توسط ناشر، بازگشایی خواهد شد.

از این مقام مسئول در سازمان درمورد توقف نماد ثنوسا پرسیدیم که گفت: ثنوسا به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد متوقف است.

وی گفت: ناشرین نمی توانند بی تفاوت باشند و اطلاعات لازم را ارائه ندهند. پیگیری های ما به گونه ای است که ناشرین باید اطلاعات را بدهند. اگر عدم ارائه اطلاعات با تاخیر و طولانی باشد، پرونده تخلفاتی تشکیل خواهیم داد.

بنیادی نگر:

در حالی شاهد بسته بودن بیش از 80 نماد بورسی هستیم که با توقف روزانه نمادهای بیشتر به زودی شاهد توقف حدود100 نماد و شرکت بورسی خواهیم بود امری که سبب شده تا اکثر سهامداران شاهد بلوکه شدن بخشی از سبد سهام خود و توقف های طولانی مدت باشند.

عدم شفاف سازی در خصوص توقف نمادها و در برخی موارد عدم بازگشایی برخی نماد های دیگر علی رغم ارائه گزارشات و شفاف سازی های لازم باعث شده تا سهامداران واکنش های تدافعی در خصوص توقف نمادها داشته و اعتراضات در این خصوص افزایش یابد.

به نظر می رسد، در این بین سازمان بورس با شفاف سازی کامل علت توقف نماد و بازگشایی نمادهایی که اقدام به ارائه اطلاعات لازم می کنند می تواند تا بار روانی منفی شکل گرفته در این خصوص را کاهش داده و به شفافیت و نقدشوندگی بیشتر بازار کمک نماید.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24