Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کاهش حجم معاملات، توقف روزانه نمادها، گزارشات پرابهام برخی شرکت ها، موجبات نارضایتی سهامداران بورس تهران را فراهم کرده است.

رنگ و بوی بودجه در تالار حافظ

معاملات بازار سهام کم حجم دنبال می شود، توقف روزانه نمادها سبب بی اعتمادی و گوشه نشینی سهامداران شده و بر کاهش ارزش معاملات موثر بوده است.

در همین راستا، مریم نصر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس24 در تشریح وضعیت بازار سهام گفت: به هر حال توقف نمادها بر روند کلی بازار از چند جنبه اثرگذار است؛ توقف طولانی مدت نمادها، حس بی اعتمادی را به بازار القا کرده و نگرانی بابت احتمال توقف های مشابه و بلوکه شدن سرمایه و ضرر و زیان ناگهانی، بر حجم معاملات اثرگذار بوده است. انتشار اوراق بدهی نیز از حجم نقدینگی بازار سرمایه کاسته است.

البته از زمان برگزاری انتخابات آمریکا نیز برخی فعالان بازار دغدغه اختلال در روند برجام را داشته اند که به نظر می رسد با خبر قرارداد بویینگ جایی برای نگرانی نخواهد بود. در این میان آن چه مانع از ریزش شاخص کل بود، افزایش قیمت های جهانی کومودیتی ها و نرخ دلار بوده است. 

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری داخلی، خوشبینی به ایجاد کمی رونق در اقتصاد به منظور افزایش رضایتمندی اهالی بازار وجود دارد. لایحه بودجه نیز با افزایش ظاهری بودجه عمرانی ارائه شده؛ هر چند این بودجه چندان رنگ و بوی انبساطی ندارد و با توجه به تجربه قبلی، عدم اجرای بودجه عمرانی محتمل است. با این وجود به سبب رشد قیمت محصولاتی همچون فولاد ، سیمان و دلار، بهای تمام شده مسکن افزایش خواهد داشت و قیمت فروش مسکن در سال 96 را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ضمن این که دولت در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های اقتصادی اقدامات مثبتی انجام داده و احتمالا در آینده شاهد نتایج مثبت این اقدامات بر اوضاع اقتصادی خواهیم بود. 

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به استراتژی افزایش سودآوری از طریق افزایش تولید در بازارهای جهانی، نمی توان به افزایش قیمت چشمگیر کامودیتی امیدی داشت؛ البته که نوسانات کوچک اقتضای طبیعی بازار خواهد بود. نقطه قوت صنایع معدنی داخلی، بهره برداری از طرح های توسعه شرکت های بزرگ معدنی در سال آینده می باشد. با در نظر گرفتن رشد قیمت های جهانی و نرخ ارز، با بهره برداری از طرح های توسعه شرکت های معدنی، این گروه علاوه بر تامین نیاز داخلی، پتانسیل صادرات و کسب سود مناسب از این محل را خواهد داشت. گروه های وابسته به سرب و روی نیز هر چند با ریسک وابستگی به قیمت های جهانی مواجه اند؛ اما با توجه به سودآوری سال 96 و نسبت P/E پایین، امکان رشد بیشتری را دارا هستند. گروه معدنی و فلزات اساسی کم ریسک ترین گزینه جهت سرمایه گذاری در کوتاه مدت خواهند بود. از آنجا که احتمال یکسان سازی نرخ ارز تا یک سال آینده نزدیک به صفر برآورد می گردد، گروه پتروشیمی فعلا ریسکی از این بابت نخواهد داشت. همچنین نرخ برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی افزایش یافته که شانس رشد گروه پتروشیمی را تقویت می کند. البته سهم های گروه خودرویی از ابتدای سال روند اصلاحی و نزولی داشته و این گروه هم می تواند برای افراد ریسک پذیر، پر بازده باشد.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24