Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

​بانک مرکزی با زیرکی قصد دارد در برنامه ششم، شرکت های تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری را تحت نظارت خود قرار دهد. این در حالی است که این شرکت ها و صندوق ها در حال حاضر تحت نظر بورس فعالیت می کنند.

خبر مهم شاپور محمدی/ جدایی صندوق های سرمایه گذاری و تامین سرمایه ها از بازار سرمایه منتفی اعلام شد

به گزارش بورس24 ؛ با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری سود پرداخت می کنند، بانک مرکزی در نظر دارد این صندوق ها و همچنین شرکت های تامین سرمایه را تحت نظر خود قرار دهد. این نکته ای است که در برنامه ششم توسعه دیده می شود و پیشنهاد آن به طور مکتوب مطرح شده است.

اما شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا قرار است شرکت های تامین سرمایه، زیر مجموعه بانک مرکزی قرار بگیرند، گفت: متن قید شده در حال اصلاح است. بیشتر بحث این است که اگر بانک ها بخواهند در تامین سرمایه ها مشارکت داشته باشند، بانک مرکزی به آن بانک ها مجوز بدهد. تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری نهادهای بازار سرمایه هستند. به موجب قانون دائمی که قانون بازار اوراق بهادار هست، مجوزشان را از سازمان بورس می گیرند. در حال حاضر نیز نزدیک به 200 نهاد اعم از صندوق تامین سرمایه فعال هستند و نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر یونیت هولدر دارند که این ها مجوز خود را گرفته اند و از این به بعد هم صندوق های بازارگردانی و سبد گردان ها زیر مجموعه بازار سرمایه خواهند بود.

وی ادامه داد: صندوق ها نیز مجوز خود را از بازار سرمایه می گیرند و تحت نظارت این بازار هستند و چنانچه بانکی بخواهد سهام داشته باشد، طبیعتا هماهنگی هایی با بانک مرکزی خواهد داشت.

وی در خصوص ایجاد یک بورس بدهی با توجه به حضور اسناد خزانه و ابزارهای بدهی در کنار بورس های دیگر گفت: ما همیشه گفته ایم اولویت بازار سرمایه، بازار سهام است. حجم بازار بدهی نسبت به بازار سهام هنوز بسیار کوچک است. طبیعتا هرآنچه که در قانون تکلیف بازار سرمایه بوده عمل شده، مطمئنا اگر ظرفیت جذب در بازار سرمایه وجود نداشته باشد ابزارهای بدهی جذب نخواهد شد. هماهنگی نرخ های بازار بدهی با بازار پولی حتما باید صورت گیرد. باید سرمایه گذاری هایی که در حوزه بازار پول و سرمایه است با همدیگر هماهنگی داشته باشند. فکر می کنیم با توجه به پتانسل هایی که در شرکت های ما در بازار سهام وجود دارد، این بازار جذابیت خوبی دارد.

وی تصریح کرد: به اوراق بدهی باید به عنوان یک مکمل سرمایه گذاری نگاه کرد، طبیعتا بازار سهام اولویت اصلی بوده و سرمایه گذاران نیز به این ها توجه دارند و در همه دنیا هم این دو در کنار هم هستند و نیازی به بازار جدا ندارد.

وی در خصوص قوانین جدید بازار گفت: قوانینی که باید تدوین شود، در حال تدوین گری است. قوانین و تجاربی در دنیا وجود دارد. برخی از حرکت هایی که ممکن است به تضییع حقوق سهامداران منجر شود را با جدیت دنبال و برخورد می کنیم. مواردی هم نیازمند گسترش فرهنگ تحلیل بوده و مردم بیشتر باید براساس تحلیل خودشان سرمایه گذاری کنند که این ها هم فعالین بازار بهتر از ما آگاهی دارند. چنانچه قانون خاصی نیز در حال تدوین و پیگیری باشد حتما صورت خواهد گرفت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24