Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

غلامرضا سلیمانی امیری،مصطفی حقیقی مهمانداری و اسماعیل فوادیان به عنوان سه پیشکسوت بازار سرمایه از اداره کنندگان بازار سرمایه خواسته اند تا به پروژه توقف نمادها در بورس پایان دهند...

درخواست سه ریش سفید بورس از اداره کنندگان بازار سهام/پروژه توقف نماد ها پایان پیدا کند!

بورس24 :معاملات شرکت‌های بورسی در شرایط خاصی متوقف می‌شود. در این صورت به اصطلاح نماد شرکت بسته می‌شود و سهامداران نمی‌توانند به داد و ستد سهام این شرکت بپردازند. پس از خروج از وضعیت خاص و بازگشایی نماد شرکت ، داد و ستد سهام شرکت از سرگرفته می شود.توقف معاملات سهام و دیگر ابزارهای مالی و همچنین بـستن بازار، مساله ای است کـه تمام بورس ها با آن مواجه هـستند. بورس ها از وقفه های معاملاتی به منظور شفافیت اطلاعاتی و بازگرداندن نظم به بازار درشرایط غیرعـادی اسـتفاده می کنند.در بورس اوراق بهادار تهران نیز سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان بازار به خوبی با توقف معاملات آشنایی دارند. دریافت و انتشار اطلاعات با اهمیت شرکت ها و دسترسی یکسان سهامداران به این اطلاعات از اهداف اصلی توقـف معاملات است. اما سوال اصلی این است که با توقف نماد ها به مدت طولانی چه میزان قدرت نقدشوندگی بازار کاهش می یابد و بازار به سمت رکود پیش می رود؟ آیا این صحیح است که نماد های بازار برای مدت طولانی متوقف شوند که ممکن است سهامداران متضرر شوند؟ آیا اساسا خواب سرمایه منجر به زیان سهامدار نمی شود؟در این گزارش سه خبره و پیشکسوت بازار از معایب توقف نمادها سخن گفته و از رئیس سازمان بورس خواسته اند تا به پروژه توقف نمادها پایان دهد.

توقف نماد ها رکود را مهمان بورس کرده...

مصطفی حقیقی مهمانداری، عضو شورای عالی بورس در واکنش به توقف بیش از 70 نماد در بورس تهران به خبرنگار بورس24 گفت:بسته شدن نماد ها یکی از علل رکود در بازار سرمایه است سرمایه گذار نمی‌تواند برای مدت طولانی به این ترتیب ادامه دهد ؛ بیشترین مشکل نیز در سهام بانکی ها بوده که در اثر فشار بانک مرکزی و سیاست آن، نماد بانک ها متوقف شده اند.

به گفته این کارگزار پیشکسوت بورس،بانک مرکزی تعدیلی که باید سال های گذشته انجام می شد را در سال 95 اعمال کرده است. طبیعی است که نه تنها بانک ها بلکه سایر سهام هم نمی توانند به مدت یک سال متوقف باشند که در نهایت به سرمایه گذاران منتقل می‌شود.همچنین اگر نماد بانکی ها با این اعمال سیاست بازگشایی شود به زیان سهامداران خواهد بود. در همین راستا بحث هایی در سطوح مجلس و شورای عالی بورس مطرح شده تا راه علاجی برای آن پیدا شود. در کل یکی از علل سردی بازار سرمایه همین است. اگر سهام بانکی را خریده باشیم نمی توانیم حتی سهم را بفروشیم.سهامداران خرد اگر سهام بانکی در پرتفوی شخصی دارند این سهام در پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری نیز وجود دارد و نه اشخاص حقیقی و نه حقوقی نمی توانند معامله داشته باشند که موجب رکود در بازار و خرید و فروش شده است که امیدواریم این موضوع حل و فصل گردد.لذا از مدیریت بورس درخواست می شود نمادهایی که واقعا امکان بازگشایی دارند را زودتر به بازار برگردانند.

توقف نمادها محل اشکال است!

غلامرضا سلیمانی امیری ، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز در گفت و گو با بورس24 با بیان این که بازگشایی نمادها محل اشکال است و درست نیست،گفت:سهام شرکت ها مدت زیادی است که متوقف شده است و سهامداران نمی‌توانند منتطر بمانند که سهامشان تاچه زمانی بازگشایی شود، چراکه می خواهند سهام را تبدیل به نقدینگی کنند و یا سهم دیگری بخرند.

این خبره و ریش سفید بازار تصریح کرد:تقاضای جدی ما تصمیم گیری سریع درباره بازگشایی نمادها است.در دنیا نیز اگر نماد و یا خود بازار متوقف شود به مدت چندساعت بازگشایی می‌شود.این که به این صورت و مدت زیادی نماد متوقف شود، قابل قبول نیست.اساسا در بازار کارا سهامی که وضعیت اقتصادی متعادلی دارد، این موارد نباید اتفاق بیفتد.

اسمائیل فوادیان ، مدیر عامل کارگزاری مهر آفرین و پیشکوست بازار سرمایه هم در این زمینه به خبرنگار بورس24 گفت:بسیاری از سهامداران خرد برای خرج روزانه خود و یا اتفاقاتی در زندگی شان مانند عمل های جراحی و ... پول نقد نیاز دارند که به دلیل بسته شدن نماد ها نمی توانند سهم بفروشند تا حتی مشکلات روزمره خود را حل کنند.

این خبره بورس افزود:تمام جذابیت بازار به نقدشوندگی آن است و اگر بازاری نقدشوندگی نداشته باشد همه اعضای آن متضرر می شوند.در تمام دنیا نماد ها طی 48ساعت و در نهایت یک هفته بازگشایی خواهد شد.حتی اگر سهام افت شدید داشته باشد باید روند توسط خود بازار مشخص شود.

او از اداره کنندگان بازار سرمایه خواست که هر چه سریع تر به توقف نمادها پایان دهند و شرکت های دارای شفافیت نسبی به تابلوی معاملات برگردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24