Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت های خوراک گاز و مایع مانند پتروشیمی شیراز، کرمانشاه ،خراسان ......

برای پتروشیمی ها ماده ۵٣ به حاشیه می رود؟

بورس24 : نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 11 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با حذف کل ماده 53 این لایحه با 161 رأی موافق، 30 رأی مخالف و3 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند تا تعیین نرخ برای خوراک پتروشیمی ها در اختیار وزارت نفت باقی بماند.
کلیات گزارش کمیسیون تلفیق از برنامه ششم در حالی در هفته‌های اخیر در مجلس تصویب شد که مجلس و دولت به بسیاری از جزئیات برنامه ششم توسعه ایراد وارد می‌دانستند. یکی از بندهای مصوبه کمیسیون تلفیق از برنامه ششم که هیاهوی زیادی به پا کرده، بند 53 و مربوط به تعیین نرخ خوراک گاز طبیعی و مایع واحدهای پتروشیمی و پالایشی است. تا‌کنون بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به مضرات این بند هشدار داده‌اند، حتی وزیر نفت طی نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس نسبت به برخی معایب این بند تاکید کرده بود.
مرکز پژوهش‌های مجلس بند 53 را خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم می‌داند، چراکه کاهش قیمت خوراک موجب جهت‌دهی اشتباه به بخش خصوصی و تشدید توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی در بخش بالادست می‌شود. همچنین تغییر مجدد ضابطه قیمت‌گذاری موجب بی‌ثباتی قوانین کشور و تردید سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش می‌شود.

کلام آخر
شرکت های خوراک گاز و مایع مانند پتروشیمی  شیراز، کرمانشاه ،خراسان و اراک که طی روز چهارشنبه با استقبال مناسبی از سوی خریداران در بازار مواجه شده بودند در واکنش به حذف ماده 53 طی روز جاری با یک عقب گرد همراه شدند البته برای این شرکت ها هنوز چیزی تغییر نکرده است و همان رویه سال قبل و سال جاری ادامه خواهد یافت. شرکت های صنعت پتروشیمی اگرچه از محل نرخ خوراک نسبت به سالهای قبل آسیب پذیر شده اند اما نباید فراموش کرد که صنعت ارز آور کشور با رشد نرخ ارز می تواند دچار تحولات مهمی گردد که این موضوع می تواند تمرکز روی سهام این صنعت را در هفته های آتی به همراه داشته باشد.
طبق گفته های وزیر نفت، قیمت تمام شده خوراک گاز هم اکنون بیش از 10 سنت است، این درحالیست که پیش از این شایعاتی در خصوص کاهش نرخ تا 7 سنت گاز شنیده می شد، که با توجه به اظهارنظر  فنی وزارت خانه کاهش به نرخ های پایین تر از نرخ تمام شده منطقی نیست.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24