Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

جو بازار به دلایلی که بر همگان واضح است بسیار شکننده شده است و شاهد گوشه نشینی بسیاری از قدیمی های بازار هستیم.بازار در شرایط فعلی با تصمیمات سلیقه ای روبرو است. برای نمونه شرکت سایپا در پیش بینی اولیه تغییری نداشت و طبق قوانین بورس باید با محدوده نوسان بازگشایی می شد اما دیروز شاهد بودیم بدون محدوده نوسان بازگشایی شد، این مسائل به بازار لطمه می زند. البته افت قیمت سایپا طبیعی بود اما این که خود ناظر مقرراتی نیست جای بسی سوال است...

#نگران_بازار_سرمایه_ام/گفت و گو با حمید اعرابی،مهدی ساسانی،نیما آزادی و سعید درخشانی

بورس24 :اخیرا بازار سرمایه شاهد دوبازگشایی جنجالی سهام بود که به گفته اهالی بازار سرمایه این امر چالش برانگیز بوده است.نماد ایران ارقام که حرفه ای های بازار معتقد بودند مچینگ سهام از طریق حقوقی ها بود و افت زیاد قیمت هم متاثر از این موضوع بوده است. دیگری هم نماد سایپا که بر مبنای قوانین نانوشته بدون دامنه نوسان بازگشایی شد در حالی که پیش از این نماد های با شرایط مشابه با دامنه نوسان بازگشایی شده بودند.

اما توقف طولانی مدت نمادها و البته بازگشایی های اخیر صدای حقیقی ها را درآورده است.آن ها روز گذشته با راه اندازی کمپین چالش «نگران بازار سرمایه ام» سعی کرده اند تا اعتراض خود را به شرایط موجود و حتی در خارج از بازار سرمایه به نمایش بگذارند.در این نوشتار با چند تن از اعضای کمپین نگران بازار سرمایه ام به گفت و گو نشسته ایم:

اعرابی : ما هم می فهمیم!

حمید اعرابی فعال حقیقی بازار سهام در گفت و گو با بورس24 اوضاع فعلی بورس را غیر قابل تحمل دانست و گفت:بهتر است با یک سوال شروع کنیم آیا تلاش برای نشان داده نشدن زیان سرمایه گذاران در بورس درست است؟ شاهد این امر هستیم که بازار٢٠٠ واحد افت می کند ولی در زمان پایانی معاملات شاخص مثبت می شود این امر آیا عادی است؟باز هم باید پرسید آیا فعالان بازار سرمایه دانشگاه نرفته اند یا استنباط این است که با عده ای دلال و سفته باز در بازار روبرو هستیم که فاقد هرگونه دانش مالی هستند؟؟

اعرابی با بیان این که برخی اقدامات در بازار سرمایه آن قدر به شکل نخ نما شده ای انجام می شود که حس بسیار بدی را ایجاد می کند و این که متاسفانه برخی فکر می کنند اهالی بازار سرمایه از شعور کافی برخوردار نیستند،تاکید کرد:سهامداران حقیقی، حقیقتا نیازمند کانون سهامداری اند و باید در این خصوص اهتمام ویژه ای داشت.من نه تنها نگران بازار سرمایه ام بلکه نگران زیر سوال رفتن بازار پول هستم. در شرایطی هستیم که اوراق اسناد خزانه در بازار سرمایه موجبات بروز مشکل را در بازار پول ایجاد می کند بازده بیش از ٢٠ درصد این اوراق منجر به ایجاد رقابت زیان باری در شرایط فعلی می شود و واقعا باید فکری به حال شرایط حاکم بر بازار کرد.

وقتی که نما از متن مهمتر می شود

مهدی ساسانی دیگر فعال حقیقی بازار هم در این خصوص به بورس24 گفت:متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که شاخص در شرایط نرمال نگه داشته می شود تا قیمت سهم زیر قیمت ذاتی باشد،در این شرایط در زمانی که لازم باشد رشد قیمت سهام منجر به افزایش شاخص بازار می شود.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت سهام افت می کند اما با معاملات بلوکی شاخص ناگهان مثبت می شود.یعنی حفظ شاخص با اهمیت تر است. سایپا بازگشایی شد اما بدون دامنه نوسان در صورتی که شرکت پس از شفاف سازی هیچگونه تعدیلی اعلام نکرد و نباید شاهد بازگشایی بدون دامنه می بودیم. در خصوص نماد ایران ارقام هم شاهد بودیم که بسیاری از فعالان بازار متحمل زیان های سنگینی شدند و بازار شاهد تلاش حقوقی ها برای پایین آوردن قیمت سهم بود.شاهد این هستیم که سرمایه های سهامداران در حال نابودی است و این امر زمانی شدت خواهد گرفت که نماد بانک ها هم بازگشایی شود. متاسفانه وضعیت بازار چندان مطلوب نیست.

قدیمی های بازار کنج عزلت گزیده اند

نیما آزادی تحلیل گر و فعال حقیقی بازار سرمایه هم در خصوص وضعیت فعلی بازار به بورس24 گفت: جو بازار به دلایلی که بر همگان واضح است بسیار شکننده شده است و شاهد گوشه نشینی بسیاری از قدیمی های بازار هستیم.بازار در شرایط فعلی با تصمیمات سلیقه ای روبرو است. برای نمونه شرکت سایپا در پیش بینی اولیه تغییری نداشت و طبق قوانین بورس باید با محدوده نوسان بازگشایی می شد اما دیروز شاهد بودیم بدون محدوده نوسان بازگشایی شد، این مسائل به بازار لطمه می زند. البته افت قیمت سایپا طبیعی بود اما این که خود ناظر مقرراتی نیست جای بسی سوال است.

این فعال حقیقی گفت:از دیگر موارد سلیقه ای حاکم در بازار، توقف نماد هاست اما درکشوری مثل آمریکا شاهد این موضوع هستیم که نماد های متوقف به هر دلیلی بعد از نیم ساعت به طور اتوماتیک بازگشایی می شود و امکان برنامه ریزی وجود دارد.در بورس تهران شاهد هستیم بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری مشکل نقدینگی دارند و حجم ابطال افزایش داشته است این صندوق ها مجبورند،سهام خوب خود را عرضه کنند و این مساله فشار فروش را مضاعف کرده است.

نیما آزادی در خصوص معاملات بلوکی که منجر به رشد شاخص می شود هم گفت:حفظ شاخص مسبوق به سابقه است و تا حدی برای آن که جو بازار متشنج نشان داده نشود رخ می دهد. مدیران بورس در شرایط فعلی دست به چنین ابتکاراتی می زنند. در صورتی که باید راهکاری عملیاتی برای این موضوع صورت گیرد چرا که در میان مدت و بلند مدت ابتکارات فعلی موجب آسیب به بازار می شود و بهتر است بازار مسیر طبیعی خود را طی کند تا دولت مستقیما به این امر ورود کند.

اوراقی که بازار را خراب می کند

سعید در خشانی دیگر فعال حقیقی بورس اما با دیدی متفاوت به بررسی مشکلات بازار پرداخت و گفت: رشد عرضه اوراق مشارکت منجر به تعویق افتادن بدهی دولت می شود و عرضه این اوراق در بورس با بازده ای در حدود 25 درصد و مشکلات ناشی از توقف نماد و سایر مشکلات موجود، منجر به کوچ سرمایه به سمت این اوراق می شود.بورس به بازاری برای جولان اوراق بدهی تبدیل شده است . این امر منجر به تضعیف تابلوی بورس و سهام می شود. از طرفی تغییراتی که در شاخص روی می دهد به نوعی زیبا جلوه دادن چیزی است که نیست.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24