Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در شرایطی که اغلب نمادهای بازار سهام سرخ رنگ هستند و بیش از رشد، افت قیمت را تجربه می کنند، هنوز هم برخی سهم ها توانسته اند بازدهی مطلوبی نصیب سهامداران خود کنند.

کدام صنایع پتانسیل رشد بیشتری دارد؟

در حالی که شاخص دلار، نفت و سهام در بازارهای جهانی روند نسبتا مثبتی دارند، این روزهای وضعیت بورس تهران کم از کابوس ندارد و بسیاری از سهامداران کم طاقت شده اند. ارزش معاملات در رقم های بسیار ضعیفی است؛ با این حال شاید خبر الزام صندوق های با درآمد ثابت به سرمایه گذاری حداقل 5 درصدی در سهام، نقدینگی بازار را افزایش داده و شاهد تحرک در این بازار کم جان باشیم.

احمد احمدآبادی مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری هلدینگ آتیه اندیشان مس (ارانیکو) در گفتگو با بورس24 در تشریح وضعیت بازار سرمایه چنین گفت: شرایط نامساعد بازار سرمایه دلایل متعددی دارد. کاهشی برای نرخ سود بانکی متصور نیستم. نرخ بهره بین بانکی که شاخص مهمی می باشد و نشانگر نرخ واقعی پول در هر کشور محسوب می شود به بیش از 22 درصد رسیده است. انواع اوراق مشارکت و اخزا با نرخ بهره حداقل 23 درصدی در بازار عرضه می گردد؛ در حالی که نسبت P/E بازار سهام حدود 8 است و حتی اگر تعدیلات مثبت و تقسیم سود شرکت های کومودیتی محور را نیز در نظر بگیریم، در شرایط خوشبینانه، این نسبت در بازار سهام به 6.5 خواهد رسید که باز هم از P/E بازار پول بیشتر بوده و بازار پول جذاب تر است. ضمن این که تنش هایی همچون توقف نمادها در بازار سرمایه منجر به کاهش شدید ارزش معاملات شده است. متغیرهای دیگری همچون نرخ دلار نیز بر این وضعیت اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد تا پایان سال نرخ دلار به حدود 4000 تومان و در سال 96 به 4300 تومان برسد و اضافه کرد : بدین ترتیب شرکت های صادرات محور، شرایط بهتری خواهند داشت. به نظر می رسد دولت با نزدیک شدن به زمان انتخابات با اجرای سیاست هایی، در جهت کاهش رکود در کوتاه مدت اقدام نماید. مهمترین چالش فعلی، مشکلات نظام پولی و سیستم بانکی کشور می باشد. نباید انتظار تغییر وضعیت در کوتاه مدت داشت؛ حتی اگر سیاست های دولت ترامپ مشابه رییس جمهور قبلی باشد و مشکلی در اجرای برجام ایجاد نشود، تنها زمان خروج از رکود کوتاه تر می گردد؛ اما ظاهرا تغییر شرایط اقتصادی کشور نیازمند زمانی 2 تا 3 ساله خواهد بود. بحران پولی و مالی کشور باید اصلاح گردد و این اصلاح ممکن است بار تورمی شدیدی ایجاد کند. رشد شدید نقدینگی از طریق شبه پول ایجاد شده و در بانک ها سپرده گذاری شده است. بانک مرکزی و دولت برنامه های زیادی برای اصلاح نظام بانکی دارند و در صورتی که یکی از بانک ها با بحران مواجه شود و پول از بانک خارج شود، پول ریسک گریز به سمت بازار طلا و ملک و ارز سرازیر خواهد شد. با در نظر گرفتن کلیه شرایط، هر چند رشدی برای قیمت های جهانی کومودیتی ها متصور نیستم، اما از آنجا که نرخ میانگین دلار در سال 96 قطعا بیش از 3900 تومان خواهد بود، شرکت های وابسته به نرخ های جهانی کومودیتی ها، وضعیت مناسب تری خواهند داشت. اگر فشار نرخ خوراک به صنعت پتروشیمی نیز کمی تعدیل گردد، این گروه نیز پتانسیل رشد سودآوری خواهند داشت.

احمدآبادی در ادامه اظهار داشت: باید کالاهای اساسی به نوعی تفکیک شوند. فشار قیمتی ذغال سنگ چین شوک قیمتی به فولاد، اوره، متانول و سنگ آهن وارد نمود که با رفع محدودیت های چین، این شوک برطرف گردید و قیمت ها به روال عادی بازگشت. ضمن اینکه چین برنامه هایی برای کاهش 20 درصدی تولید فولاد داشته که می‌تواند سبب کاهش تقاضای سنگ آهن شود. بنابراین رشد قیمت جهانی فولاد و سنگ آهن را متصور نیستم. به رشد قیمتی مس، روی و آلومینیوم امیدواری بیشتری وجود دارد. البته تنها سهم بورسی وابسته به آلومینیوم با مشکلات ساختاری روبرو است و سهم های داخلی وابسته به فلز روی نیز رشد زیادی داشته اند که نباید از آن غافل شد. با توجه به ساختار هزینه تولید مس در دنیا، افزایش قیمت جهانی مس محتمل است و نسبت به رشد قیمتی سهم های وابسته به مس خوشبین تر هستم. گروه پتروشیمی نیز حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24