Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

ایران دوباره به خودکفایی در تولید گندم رسیده و حتی ٣ میلیون تن گندم برای صادرات دارد که این میزان گندم هنوز مشتری پیدا نکرده و روی میز فروش مانده است.

ضعف بازاریابی کارگزاران برای فروش ٣ میلیون تن گندم

فروش نرفتن این 3 میلیون تن گندم، به دلیل بازاریابی ضعیف است. یکی از اصول کاری کارگزاران، بازاریابی است اما در حال حاضر کارگزاری ها برای فروش این محصول کار خاصی انجام نمی دهند.

ابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری سپه درخصوص انباشت 3 میلیون تن گندم و دلیل عدم بازار یابی توسط کارگزاران به خبرنگار بورس24 گفت: کارگزاران بازاریاب هایی که بتوانند این کارها را انجام دهند، در کشور ندارند. ما همیشه به جز صیفی جات و محصولات درختی وارد کننده گندم بودیم .

وی افزود: بازار یابی گندم با صیفی جات، زعفران و پسته تفاوت دارد. چرا که در اینجا مساله تولید در حد انبوه مطرح است و ما با کشورهایی مانند کانادا و آمریکا و استرالیا و برزیل و آرژانتین روبه رو هستیم که در سال چندین برابر ایران گندم تولید می کنند و بازار های قدیمی دارند که سال ها به آنها صادرات داشته اند.

وی گفت: مگر ایران چند بار در عمر خود گندم صادر کرده که بازاریاب گندم داشته باشد. حتی در مورد صادرات پسته و زعفران که مختص خود ایران است هم مشکلات داریم. به طور مثال زعفران ایران به صورت فله و عمده وارد اسپانیا شده و در اسپانیا بسته بندی می شود و به نام زعفران اسپانیا به فروش می رسد. وقتی برای زعفران این اتفاق می افتد، گندم که جای خود دارد.

عنایت گفت: سوال دوم این است که چرا سهم بازار جهانی پسته را از دست داده ایم به این دلیل که عملکرد و بازار یاب خوب نداشتیم و به نیازهای بازار های هدف و مصرف کننده توجه نداشتیم که موجب شده پسته آمریکا که از نظر کیفیت به هیچ عنوان قابل مقایسه با پسته ایران نیست بازار پسته دنیا را در دست گرفته است. در نهایت در مورد گندمی که 60سال وارد کننده بوده ایم چگونه می توانیم بازار یاب داشته باشیم؟ کارگزاران بازار یاب خوب ندارند که استخدام کنند. ما بازار یاب غلات در کشور نداریم. با این حال رینگ کشاورزی بورس کالا نیازمند حمایت بیشتر است تا محصولاتی مانند گندم را به فروش برسانیم.

وی افزود: گندم در بورس های کالایی قوی دنیا مانند شیکاگو و.. معامله می شود. ما هیچ شناختی از عملکرد این بورس ها نداریم. این کشورها تعیین کننده عرضه و تقاضا و قیمت گندم هستند و ما توان رقابت نداریم. به هر حال پسته و زعفران در بورس ها معامله نمی شود اما گندم در بورس های بین المللی معامله می شود و باید توجه ویژه ای به روند معامله آنها داشته باشیم.

این مدیر کارگزاری عنوان کرد: کارگزار به کارمزد خود اهمیت می دهد و دوست دارد که معامله انجام دهد. چرا ما همه تقصیر ها را گردن گارگزاران می اندازیم؟ کارگزار فقط می تواند عملیات خرید و فروش را در سیستم بورس کالا انجام دهد. ایران از جنگ جهانی دوم تا کنون وارد کننده گندم بوده تا جایی که معروف شده ایم و می گویند اگر ایران وارد بازار های جهانی خرید گندم می شود بازار ها را تحت تاثیر قرار می دهد. ما به نوعی یکی از بزرگترین وارد کنندگان هستیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24