Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حجم پایین معاملات و افت هر روزه اغلب نمادها در غیاب نمادهای مطرح بازار سرمایه، عرصه را بر سرمایه گذاران تنگ کرده است. در این بین، همچنان برخی سهم ها و گروه ها برای سرمایه گذاری مناسب ارزیابی می شوند.

گزینه های پیش روی سهامداران کدام است؟

از ابتدای دی ماه ارزش معاملات کمتر از 200 میلیارد تومان بوده و این کرختی بازار، سهامداران را کلافه کرده ​است. در این شرایط نمادهای کوچک اقبال بیشتری دارند و عایدی بیشتری نسبت به سهم های بزرگ نصیب سهامداران خود کرده اند. البته در پی اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان بورس و ارتباط با حقوقی ها، چند روزی است که شاهد رشد ارزش معاملات و سبز شدن نمادهای بیشتری هستیم.

علیرضا مستقل معاونت سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا در گفتگو با بورس24 در تشریح وضعیت بازار چنین گفت: مشکل اصلی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی و رکود بازارهای مختلف تحت تاثیر شرایط اقتصاد کلان کشور می باشد. نرخ سود بالای بانک ها، نقدینگی زیادی جذب نموده و سایر بازارها را با کمبود نقدینگی مواجه ساخته و عملا تحرک در بازار از میان رفته است. شرکت هایی که توان سود سازی مناسب و عملکرد مطلوبی داشته اند نیز چندان مورد اقبال اهالی بازار قرار نگرفته اند. ساختار بانکی کشور نیازمند اصلاح می باشد. بانک ها سرمایه گذاری سنگینی در بخش املاک داشته اند و با مشکل مطالبات معوق هم دست و پنجه نرم می کنند. در حال حاضر بانک ها دارایی های نقدشونده زیادی نداشته و همین دارایی ها نیز بازده نقدی چندانی به همراه ندارند. از این رو بانک ها برای پرداخت سود سپرده گذاران قبلی، چاره ای جز جذب سپرده های جدید ندارند و در این وضعیت دارایی های غیر مولد باید تبدیل به وجه نقد گردد. ضمن این که بانک مرکزی باید اقداماتی جهت کاهش نرخ سود بین بانکی و رقابت مسموم بانک ها انجام دهد تا مشکلات این صنعت مهم کشور برطرف گردد.

این کارشناس بازار گفت: توجه داشته باشید که در کوتاه مدت نمی توان بازار را از رکود خارج نمود. اقدامات دستوری مانند الزام صندوق ها به خرید سهام احتمالا سبب گردش نقدینگی بین سهامداران حقوقی می شود و تاثیر چندانی در ایجاد تحرک در بازار سهام نخواهد داشت. ضمن این که الزام صندوق ها برای ورود به بازار سهام ممکن است به بحران بازار پول بدل شود. به هر صورت، صندوق ها نیازمند نقدینگی هستند و این نیاز می‌تواند به فشار فروش بیشتر در بازار سهام منجر شود. رکود اقتصادی، تا حدی قابل حل می باشد و به اعتقاد من افزایش اخیر نرخ دلار با هدف افزایش میل به مصرف در جامعه و ایجاد کمی رونق انجام گرفت. البته افزایش نرخ ارز، مسکن موقتی بود و حتی هم اکنونی نیز هنوز تحرکی در بازار مشاهده نشده است. پیش بینی می‌شود نرخ دلار تا زمان انتخابات ریاست جمهوری داخلی در محدوده 4100 تومان در نوسان باشد و پس از آن به 4500 تومان برسد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری با دید تحلیلی و بررسی کلیه جوانب، اظهار داشت: با توجه به احتمال افزایش قیمت دلار، بهتر است سهامداران به شرکت هایی که از رشد نرخ ارز بهره مند می شوند نگاه ویژه ای داشته باشند. گروه سنگ آهنی و فلزی و پتروشیمی از این وضعیت منتفع می شوند. بهتر است از بین سهم های این گروه، سهام شرکت هایی انتخاب شوند که طرح های توسعه برای افزایش ظرفیت تولید در دست اجرا دارند و در سال آینده نیز از افزایش نرخ ارز و نوسان قیمت های جهانی بهره می برند و با افزایش حجم تولید پتانسیل رشد سودآوری را خواهند داشت. این گروه ها در میان مدت مناسب ترین گزینه های سرمایه گذاری خواهند بود.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24