Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

​با فرو ریختن ساختمان پلاسکو، حالا تالار بورس خیابان حافظ به عنوان قدیمی ترین برج تهران شناخته می شود.

ساختمان بورس ایمن است/ مقایسه اشتباه تالار حافظ با پلاسکو

ساختمان تالار حافظ پس از پلاسکو و ساختمان آلومینیوم به عنوان سومین بنای سنگین و قدیمی تهران محسوب می شود که پس از حادثه پلاسکو، حالا قدیمی ترین سازه بلند تهران است و نظرها را به سوی خود جلب کرده است. حال سوال این است که با توجه به اینکه پلاسکو دچار حادثه شده، چه تدابیری برای امنیت اهالی حافظ اتخاذ شده و آیا اساسا این ساختمان از نظر موارد ایمنی می تواند محافط جان و مال شهروندان باشد؟

الله وردی رجایی سلماسی، نخستین دبیر کل سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص وضعیت و زمان ساخت تالار حافظ ساختمان بورس به خبرنگار بورس24 گفت: این ساختمان در حدود سال 45 احداث شد که با ادغام بانک کار و تجارت این ساختمان از بانک تجارت دریافت شد. ولی ساختمان تحت مالکیت بانک تجارت بوده و به صورت مصادره ای نبوده است.

وی افزود: تا زمانی که بنده در آنجا بودم ما قرار داد خریدی با بانک مرکزی و تجارت نداشتیم اما ممکن است پس از آن نقل و انتقالی انجام شده باشد. از روی دارایی های سازمان بورس و ترازنامه هم می توان این موضوع را بررسی کرد.

رجایی سلماسی در خصوص سایر دارایی مهم سازمان بورس گفت: در گذشته سازمان بورس زمینی به مساحت 5500 متر در عباس آباد خریداری کرده است که جزء دارایی های سازمان محسوب می شود.

در ادامه حسین خزلی خرازی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی هم در این مورد گفت: تالار حافظ که در حال حاضر شرکت بورس در آن مستقر است جزء اموال بانک کار بود. بعد از انقلاب با ادغام چند بانک در بانک تجارت، تا سال 82 این بانک از نظر مالکیت مشخص نبود.

«تالار حافظ»؛ دارایی مهم سازمان

خزلی خرازی افزود: ناظر این مالکیت بانک مرکزی بوده ولی در واقع جزء اموال بانک تجارت محسوب می شد. در زمان دبیر کلی عبده تبریزی این ساختمان از بانک تجارت خریداری شد. خریدار، سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار بود.

خزلی خرازی گفت: در قانون جدید اوراق بهادار که از سال 84 اجرایی شد، اموال سازمان کارگزاران طبق ماده 57 باید تقسیم می شد که طی این تقسیم بندی کلیه اموال به سازمان بورس و اوراق بهادار فعلی رسید.

وی گفت: بنابراین مالک فعلی سازمان بورس است و شرکت بورس مستاجر آن محسوب می شود. این ساختمان در حدود 50 سال قدمت دارد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت ساختمان حافط تصریح کرد: در سال های گذشته این ساختمان یک مالک و یک مستاجر داشته و قاعدتا رسیدگی های لازم روی ساختمان انجام شده است. همچنین باید گفت که از نظر استحکام به دلیل سازه بتنی محکم امنیت لازم را دارد. اما بالاخره این ساختمان هم عمری داشته و ممکن است از نو ساخته شود.

در ادامه یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص وضعیت کنونی تالار حافظ گفت: ساختمان حافظ متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار است که سه شرکت بورس اوراق بهادار، بورس انرژی و مرکز مالی ایران در این ساختمان مستقر هستند. سابق بر این هم شرکت فرابورس در آنجا استقرار داشت که با بهبود شرایط برای خود ساختمان دیگری تهیه نمود. در گذشته هم این شرایط برای بورس کالا نیز وجود داشت و به نوعی تالار بورس خواستگاه همه بورس ها است.

وی ادامه داد: مالکیت این ساختمان متعلق به سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار بوده که به موجب قانون جدید اوراق بهادار که در سال 84 به تصویب رسید به سازمان بورس و اوراق بهادار انتقال یافت و خود سازمان نیز نزدیک به دو سال در این ساختمان قرار داشت. پس از جابجایی سازمان به خیابان ملاصدرا، این ساختمان به بورس تهران و سپس سایر بورس‌ها اجاره داده شد.

هدف سازمان انتفاع نیست...

وی در خصوص میران اجاره‌بهای دریافتی گفت: هدف سازمان بورس سودآوری و انتفاع برای خودش نیست بلکه به دنبال حمایت از بورس‌هاست. از این رو، اجاره بهای این ساختمان عدد بالایی نیست و در واقع این مبلغ در حدود هزینه نگهداری این ساختمان است.

فلاح گفت: سازمان بورس این اجازه را داده تا مادامی که بورس‌ها تمایل داشته باشند، بتوانند از قابلیت‌های ساختمان حافظ استفاده کنند و پس از تخلیه در مورد ساختمان تصمیم گیری خواهد شد.

ساختمان حافظ آماده عملیات اطفاء حریق ...

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ایمنی ساختمان تالار حافظ گفت: ساختمان حافظ در سه مرحله از نظر مسائل ایمنی مورد بازبینی جدی قرار گرفته است. این ساختمان دارای سیستم اطفاء حریق هوشمند است؛ به طوری که در همه طبقات این سیستم وجود دارد و اگر در جایی دودی توسط حسگرها تشخیص داده شود، سیستم اطفاء حریق فعال می شود و اگر شدت دود بیشتر شود، سیستم آب پاش شروع به فعالیت می کند.

فلاح افزود: در همه طبقات تالار کپسول اطفاء حریق وجود دارد و در هیچ کدام از طبقات تالار حافظ سیستم گرمایشی و پخت و پز مبتنی بر گاز وجود ندارد و استفاده از گاز مختص بخش آماده‌سازی و سرو غذاست. از این رو در طبقات شعله گاز وجود ندارد تا خطرات مبتنی بر آن پیش آید. وی همچنین تصریح کرد: سیستم برق این ساختمان هم مورد بازبینی قرار گرفته و کابل‌کشی های اساسی و مبتنی بر دانش روز انجام شده است.

مشاور رئیس سازمان بورس افزود: در این ساختمان یک بار مانور بحران و آتش‌نشانی با همکاری سازمان آتش‌نشانی انجام شده است و تاکنون هیچ‌گونه اخطاری در خصوص عدم ایمنی احتمالی ساختمان از سوی شهرداری و آتش‌نشانی دریافت نشده است. وی ادامه داد: در صورتی که آتش‌نشانی یا سایر مراجع ذی‌صلاح در خصوص ایمنی این ساختمان خواهان بازرسی شوند، به عنوان مالک ساختمان با روی باز از آنها استقبال خواهیم کرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24