Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

افت قیمت سهام وبملت، نگرانی های بسیاری برای سهامداران دیگر بانک های در معرض بازگشایی ایجاد کرده است. از طرفی دیگر، وضعیت نامساعد بورس و تداوم روند نزولی، از حوصله سهامداران خارج شده است.

نگاهی کارشناسانه به گروه بانکی

نماد بانک ملت بعد از توقفی تقریبا 6 ماهه با افت 38 درصدی، زیان سنگینی به سهامداران خود تحمیل نمود. شوک این زیان، نگرانی هایی بابت احتمال تکرار چنین روندی در زمان بازگشایی دیگر نمادهای بانکی همچون وبصادر و وتجارت ایجاد کرده است. این نگرانی ها در شرایطی به بازار تزریق می شود، که حجم و ارزش معاملات در سطح بسیار پایینی است و معاملات سهام در سال جاری بازدهی برای اغلب سهامداران به همراه نداشته است. 

جواد سنگینیان مدیر عامل شرکت کهن تجارت مهران در گفتگو با بورس24 در خصوص ریزش اخیر نماد بانک ملت و پیش بینی وضعیت بانک ها بیان کرد: همزمان با بازگشایی نماد بانک ملت، حمایت چندانی از این سهم از سوی سهامداران عمده و بازارگردان سهم شاهد نبودیم و به نظر می رسد در زمان بازگشایی نمادهای وبصادر و وتجارت نیز این رخداد تکرار شود. در شرایط فعلی بانک ها شرایط مساعدی نداشته و سهامداران عمده نیز تعلق خاطری به سهم نشان نداده اند. از سوی دیگر موضوع هیأت مدیره و سهام کنترلی بانک های خصوصی شده هم محلی از اعراب ندارند. 

وی معضل امروز بانک ها را عمدتا ناشی از کسری بودجه دولت، عدم کنترل و نظارت بر منابع و مصارف بانک ها و موسسات مالی از سوی بانک مرکزی و رقابت مخرب بین بانک ها برای جذب سپرده و همچنین هزینه های بالای عمومی اداری، دانست و گفت:  لازمه سودآور شدن بانک ها افت بهای تمام شده پول است؛ یعنی هم نرخ سود علی الحساب پرداختی و هم هزینه های اداری و عمومی، هر دو توامان می بایست کاهش چشم گیری پیدا کند. زمزمه هایی نیز از احتمال ادغام بانک ها به گوش می‌رسد که امیدوارم اگر موضوع ادغام بانک ها جدی شد، از سهامداران هم نظرخواهی شده و همه زیان یک موسسه یا بانک، به سهامداران بانک قوی تر تحمیل نگردد. با این تفاسیر، فعلا سرمایه گذاری در صنعت بانکداری منطقی به نظر نمی رسد. از سوی دیگر، با توجه به مشکلات ورود سرمایه خارجی و در شرایطی که کمبود نقدینگی بر کل صنایع سایه افکنده، دولت به عنوان رقیب قدرتمند صنایع برای جبران کسری بودجه، با انتشار اوراق با نرخ بهره نسبتا بالا، اقدام به جذب نقدینگی از بازار بدهی نموده است و بر شدت معضل تنگنای منابع مالی، افزوده است و ظاهرا نرخ بهره خیال پایین آمدن ندارد. مجموع موارد فوق منجر به افت P/E سهام های بزرگ بازار سرمایه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه، در پیش بینی روند کلی بازار اظهار داشت: یکی از عوامل رشد نسبی بازار در دو ماه اخیر، افزایش نرخ دلار بوده است و با توجه به سیاست های دولت جهت کنترل رشد قیمت ها، به نظر می‌رسد بازار ارز تا پایان سال نوسان چندانی نداشته باشد و در عرصه روابط بین المللی نیز اتفاق خارق العاده ای شاهد نباشیم. بنابراین تا پایان سال جاری، رشد چندانی برای بازار سرمایه متصور نیستم. اما پیش بینی می‌شود در سال 96، رشد نرخ ارز تداوم داشته و نرخ تورم دو رقمی شود. با این روند، شرکت های صادرات محور که وابسته به قیمت های جهانی هستند، مانند پتروشیمی ها، سنگ آهنی ها و فلزی ها، امکان ارائه گزارشات بهتری داشته و سایر صنایع نیز پتانسیل کسب انتفاع از تورم به وجود آمده را خواهند داشت.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24