Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با وجود ارائه گزارشات نسبتا مثبت دوره ای از شرکت ها، بورس تحرک خاصی به خود ندید و خیلی زود اثرات مثبت این گزارشات به فراموشی سپرده شد.

چرا بازار به گزارشات مثبت شرکت ها واکنش نشان نداد؟

گزارشات 9 ماهه شرکت ها، با استقبال مناسبی روبرو نشد و شاخص بورس بهمن ماه را نیز در کانال نزولی قرار گرفت و در چند روز گذشته از این ماه، بیش از 1600 واحد ریزش را تجربه کرد. هر چند که گروه خودرو با اخبار مثبتی همراه است، اما این که چرا بر خلاف گذشته، این گروه به خبرهای مثبت واکنشی نشان نمی دهد جای سوال دارد! حجم بسیار پایین معاملات، راه را برای رشد بازار دشوار کرده و اندک سهامداران باقی مانده، چشم انتظار ورود نقدینگی جدید می باشند. 

عبدالحسین رضوی امیری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس24 در تشریح گزارشات منتشر شده و دلایل تعدیل مثبت و منفی گروه ها بیان کرد: با بررسی گزارش های 9 ماهه مشخص می شود که شرکت هایی که بر شاخص اثرگذارند و گزارش های مثبت ارائه کرده اند در اقلیت و گزارشات منفی، اکثریت را تشکیل می دهند. در صنایع معدنی و فلزات اساسی، پتروشیمی ها، صنایع دارویی، خودرویی، صنایع غذایی، کشاورزی و گروه قندی گزارشات مثبتی مشاهده کردیم.

وی افزود: تعدیل مثبت در گروه کشاورزی همگام با رشد اقتصادی این صنعت در سال 95، طبیعی بوده است. با افزایش صادرات و کاهش قیمت تمام شده، صنایع غذایی نیز رشد خوبی داشته اند. در صنایع وابسته به نفت و گاز، با افزایش قیمت نفت و فرآورده های آن و افزایش نسبی قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت و افزایش فروش بوده ایم. پتروشیمی ها با افزایش حجم صادرات و درآمد حاصل از صادرات با تعدیل مثبت همراه بوده اند. صنایع فلزی نیز با افزایش قیمت جهانی فلزاتی چون مس و روی، تعدیل مثبت داده اند. 
اما تعدیل منفی در صنعت ساختمان و سیمان به دلیل رکود ساخت و ساز بوده  است. بعضی از شرکت های هلدینگ، به علت عدم دریافت سود شرکت های وابسته و عدم امکان فروش سرمایه گذاری های خویش، تعدیل منفی را تجربه کرده اند. از همه مهم تر، تعدیل منفی بانک ها بود که به سبب گزارش دهی بر اساس استانداردهای بین المللی IFRS اتفاق افتاده است. اثرات تعدیل منفی در گروه بانکی که شاخص ساز هستند اتفاق نادر و مهمی بوده که بر کل بازار سرمایه اثرگذار بوده است. اتفاقی که در روز بازگشایی نماد بانک ملت، پس از توقف 6 ماهه رخ داد، کاهش 1014 واحدی شاخص و افت 37.5 درصدی ارزش دارایی به میزان 3600 میلیارد تومان بود. بدین معنا که سهامداران بانک ملت که از جمله کم ریسک ترین سهامداران محسوب می شدند، با فاجعه روبرو شدند و در یک روز 3600 میلیارد تومان زیان کردند. اگر این ریزش با باز شدن نماد بانک تجارت و صادرات ادامه یابد، زیان سهامداران حقیقی آنها به مراتب افزایش یافته و یادآور شوک ناشی از افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها در زمان بازگشایی آنها در سال 93 که هنوز اثرات آن در بازار سرمایه باقی است، خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار داشت: همان طور که بارها کارشناسان گفته اند، بورس نماد اقتصاد کشور است و تنها جلوگیری از نوسانات مقطعی است که اعتماد عمومی به بورس را به دنبال دارد و موجب جذب سرمایه گذار جدید و ورود نقدینگی جدید به بازار و جلب اعتماد عمومی ملت خواهد شد و رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت. بنابراین، انتظار می رود دولتمردان حساسیت بیشتری به بازار سرمایه داشته و از طریق شورای بورس و سازمان بورس بتوانند از اتخاذ تصمیمات مقطعی دولتمردان و مجلسیان در مسائلی که بر زندگی سهامداران و اقتصاد کشور موثر است و به اعتماد عمومی به بورس ضربه می زند، جلوگیری نمایند. تصمیماتی از قبیل افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها، اجرای ناگهانی استانداردهای ملی و بین المللی توسط بانک مرکزی (در حالی که می توانست این مهم را به تدریج انجام دهد) و نوسانات ناگهانی نرخ ارز، قوانین گمرکی، می تواند به بورس آسیب برساند.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24